POLOCOACH VAN DER NEUT
MAN ACHTER SUCCES AZC
Voor strooiavond
een ruime keus
in concerten
Geslaagde
try-out
Sam-Sam
197
DONDERDAG 18 NOVEMBER 1971
LEIDSE COURANT
PAGINA 15
J zijn de uitzonderingen geen „witte raaf" meer, nog
steeds gaat in de orkestpraktijk op, dat het concert-met-
de-solist door het publiek als hoofdmoot van het program
ma beschouwd wordt. Ook cmponisten uit de 20ste eeuw
hebben zich aan deze voorkeur niet kunnen onttrekken.
De grammofoon-industrie evenmin. Het zal dan ook wel
geen toeval zijr -«t, met strooi-avond in zicht, de nieuwe
oogst aan plate et concerten, bijzonder ruim en geva
rieerd is.
de eerste plaats denken we dan
aan twee H.M.V.-platen waarop
Daniel Wayenberg de hoofdrol
speler is. Op de éne (EMI
CO53-11650) speelt Nederlands
enige pianist die momenteel op
buitenlandse podiums vaste voet
heeft, Strauss' frivole „Burles-
voor piano, pauken en or-
met op de keerzijde de
technisch veeleisende Paganini-
variaties van Rachmaninov.
andere plaat (EMI C053-
11656) laat Wayenberg horen in
een Gershwin-séance: de be
roemde Rhapsody in Blue en
het Pianoconcert in F. Alle uit
voeringen bevestigen dat
Wayenberg een briljant pianist
is; in Gershwin combineert hij
vereiste ongedwongenheid
met boeiende ritmiek; Wayen-
bergs visie op Strauss' „Burles-
is een der beste die we
kennen en in Rachmaninovs va
riatiewerk kan men weer eens
horen dat virtuoos klavierspel
en een heldere toucher hand in
hand kunnen gaan. Het Parijse
Orchestre du Conservatoire be
geleidt goed in Gerhswin; het
Londense Philharmonia-Orche-
stra op de andere plaat nog be
ter.
fit een heel ander vat wordt er
getapt op EMI-C053-24371; een
plat war hoboïst Han de Vries
zich horen laat in drie concer
ten met het stempel van de Ba
rok: Haendel, Vivaldi en Bach.
Han de Vries, leerling van bei
de beroemde Stotijns, heeft van
alle in Nederland werkzame ho
boïsten de mooiste toon als het
gaat om barok-muziek; bewon
derenswaardig soepel, wat op
deze plaat vooral in het Vival-
di-concert bewezen wordt.
Ituurlijk ontbreekt in de strooi-
avond-aanbiedingen niet de eer
ste disco-uitvoering van het pas
herontdekte derde vioolconcert
van Paganini. De uitvoerenden
ijn degenen die dit jaar in En-
tland voor de eerste heropvoe-
Dg sinds 1840 zorgden: het
Condens Symphony Orkest en
Henryk Szeryng, violist die het
geheim kent om van tijd tot tijd
verrassend voor de dag te ko
men.
lij speelt Paganini's concert, dat
even virtuoos is als het andere
werk van de man die nog steeds
het summum van vioolakroba-
tiek betekent, briljant en pracch-
tig van klank. Wanneer men
niettemin toch iets mist, ligt de
verklaring wel in het feit, dat
de andere concerten van Paga
nini zo niet beter dan toch meer
vervoerend zijn. (Philips 6500-
175).
Een plaat die ook een pleidooi
verdient, is Decca SXL 6512
met twee concerten van Britten
uit de dertiger jaren: het piano
concert uit 1938 en het vioolcon
cert uit 1939.
Werk van een Britten die hele
maal nog niet beroemd was,
maar zeker in het pianocon
cert horen laat dat hij reeds
de muzikale maarschalkstaf in
zijn ransel had. Qua sructuur
is het vioolconcert (knap door
Mark Libotsky gespeeld) beter;
maar in het onorthodoxe piano-
concert wemelt het van indica
ties die de schaduw van de late
re componist van wereldfor
maat vooruitwerpen.
En dit concert wordt gespeeld
door niemand minder dan Svia-
toslav Richter, de fenomenale
Russische pianist die zich geen
knollen voor citroenen verkopen
laat.
lichter's grandioze talent' als
tolker kan men overigens nog
méér bewonderen op
H.M.V.-plaat met het tweede
concert van Bartok (EMI C
063-02161). Qua inhoud vinden
wij Bartok's „tweede" het moei
lijkste om de toehoorders mee
te krijgen; het is innerlijk on
stuimig, maar uiterlijk intro
vert. Richter speelt het schitte
rend; wat ook het geval is bij
Prokovjev's vijfde concert in G
op de keerzijde van de plaat.
Maar wanneer bij Bartok vituo-
siteit middel blijft, dan is ze bij
Prokovjev dikwijls doel. Zelfs
een Richter kan die indruk niet
wegwerken.
Sutherland e.a.
°ok buiten het genre concerten is
er goed nieuws te melden. Dec
ca komt met „Een opera-avond
van Joan Sutherland": met vo
cale hoogtepunten uit Ernani, Si-
ciliaanse Vespers, Linda di Cha-
mounix en niet te vergeten Lu
cia di Lammermoor. Schitte
rend gezongen met een colera-
tuur die niet onderdoet voor
Callas of Deutekom en een vo
cale beleving welke die van „la
Deutekom" beslist overtreft.
Eveneens van Decca (SMD
1184'» een nieuwe beknopte sa-
me 'ütting van Leoncavallo's
..P jas" opera die haar popula
riteit een beetje aan het verlie
zen :s. Maar het gezelschap van
Eo j's Accademia di Santa Ce
cil'" o.l.v. Pradellli geeft de
oude wijn een nieuwe krans.
Met een Del Monaco als Canio,
Capecchi als Silvio en Gabriella
Tucci als Nedda mag dit geen
wonder heten.
Dat Narciso Yepes weinig voor
Segovia onderdoet zal men weer
eens bevestigd horen op DGG
2530-140, een plaat waarop de
gitarist zich horen laat in etui
des en preludes van Villa-Lobos.
De Braziliaanse componist
schrijft gitaarmuziek als geen
ander, en Yepes is een tolk die
de taal van deze profeet ver
staat en zó weet over te bren
gen dat iedereen, .kenner of
leek, onder de indruk komen
zal.
Onder het label Negram (NQ-
20036) heeft de bekende Ne
derlandse accordeonist Harry
Mooten een Bach-recital laten
uitbrengen: twee en driestem
mige Inventionem welke Jo-
hann Sebastian voor klavecim
bel geschreven heeft. We begrij
pen dat een musicus als Harry
Mooten in deze stukjes uitste
kend materiaal gezien heeft
voor zijn instrument. De struc
tuur komt op de accordeon goed
tot haar recht.
Velen zal ontgaan zijn dat dri
Nederlandse musici als ARPA-
Triada een trio vormen: de so
praan Karin Ostar, de pianist
Rudy de Heus en als centrale fi
guur harpist Edward Witsen-
burg. Gedrieën speuren ze naar
oude en nieuwe juweeltjes
het voor hun combinatie ge
schikte genre kamermuziek.
Een H.M.V.-plaat (EMI C Q53-
24376) laat horen wat ze in het
werk van Iberische componisten
ontdekt hebben; bij bekenden
als Albeniz en Turina, maar ook
bij minder bekenden.
De plaat is beslist een verrassing.
Witsenburg kennen we als har
pist van wereldformaat, maar
Karin Ostars stem doet het
dit Iberische genre uitstekend.
Rudy De Heus is goed in
ensemblewerk, wat minder
zijn interpretatie van Granado's
dansen.
Janatsjek
Als epiloog een orkestplaat met
als dirigent de Belgische „Edo
de Waart": de 25-jarige Antwer
penaar Frangois Huybrechts, die
onder meer bij Bruno Maderna
gestudeerd heeft en door nie
mand minder dan wijlen George
Szell als assistent aangetrokken
werd. Huybrechts laat zich op
Decca SXL 6507 horen in twee
grote werken van Janatsjek: de
beroemde Taras Bulba suite
de minder bekende Dansen uit
Lachia. Met het Londens Phil-
harmonisch Orkest schept de-
jonge Belg een klankbeeld dat
kleur en spanning heeft. In de
contrastrijke muziek van
natsjek is Huybrechts een diri
gent die een orkest ricchting kan
geven; vooral de Taras Bulba
suite bewijst dat. G. v. L.
Het Jlddisch-Israëlisch theater
cabaret Sam-Sam gaf gisteravond
in theater Pepijn haar eerste
try-out.
De groep Willy Brill, Feike
Boschma en Pieter van der
Staak, wist met haar program
ma van liedjes, verhaaltjes,
sketches en gitaarmuziek de bij
na uitverkochte zaal tot het eind
toe te boeien.
Willy Brill spelde uitstekend to
neel en bracht de echt Jiddische
moppen op een komische wijze.
Het was jammer dat de moppen
vaak in het Jiddisch werden
verteld waardoor ze soms niet
helemaal over kwamen op het
niet Joodse publiek. Feike
Boschma wist met zijn prachti
ge soms levensgrote poppen en
marionetten een heel aparte
sfeer te scheppen rond de sket
ches en verhaaltjes die Willy
Brill bracht. Met name het
stukje over de vrome kat „Jitz-
chak Leib Peretz was erg aar
dig.
Het geheel werd op grandioze wij
ze op de gitaar begeleid door
Pieter van der Staak, die ook
nog enige soli ten gehore gaf.
Nationale
Ballet danst
„La Parole"
Terwijl de grote groep van Het
Nationale Ballet een tournee
maakt in de Sovjet-Unie, zullen
de werkzaamheden van de in
Nederland achtergebleven dan
sers normaal voortgang vinden.
Gedurende enkele weken in de
maand november zal de En
gels-Finse pedagoge Cleo Nordi
als gastlerares met de achter
blijvende dansers werken.
De instudering is begonnen van
een nieuw ballet van Ethery
Pagava door de choreografe
zelf. De première van „La Pa
role" zal plaatsvinden op vrij
dag 17 december a.s. in het Cir
custheater te Scheveningen, op
muziek van Penderecki.
Met de Engelse choreograaf An
thony Tudor is thans definitief
overeenstemming bereikt over
de instudering van zijn ballet
„Dark Elegies". De repetities
hiervoor zullen medio december
beginnen terwijl de première
zal worden uitgebracht op dins
dag 25 januari 1972 in de Stads
schouwburg te Amsterdam.
Aan dit ballet zal vermoedelijk
worden meegewerkt door de
jonge Nederlandse bariton Ro
bert Holl, winnaar van het vo
calisten concours 1971 ten Den
Bosch, die dan Mahler's Kinder-
totenlieder zal zingen.
Goya-tentoonstelling in Tokio. On
der auspiciën van de Spaanse
regering is in de Japanse hoofd
stad een tentoonstelling geopend
waar 155 werken van de Goya
te zien zijn. Na de 23ste januari
gaat deze collectie naar Kioto.
ALPHEN „Als coach ben
ik eigenlijk ongeschikt.
Persoonlijke zaken laat ik
vaak meespelen, terwijl
een coach van formaat al
leen kijkt naar de presta
ties van het moment. Ik
vind het belangrijk hoe de
persoonlijke omstandighe
den zijn van een speler.
Het niet boteren thuis,
huiswerk. Een verkering,
die vlak voor de wedstrijd
is uitgeraakt. Het leeftijds
verschil tussen de spelers.
Het inwerken van jonge
krachten". Wat Piet v.d.
Neut met een verontschul
digend gebaar aanduidt, de
psychologische benadering
van zijn menselijke mate
riaal, zou wel eens een van
de belangrijkste factoren
kunnen zijn van het succes
van de Alphense Zwem-
club.
Puttend uit vijftien jaar ervaring
in het stilliggende, statische wa
terpolo. is de 34-jarige Alphenaar
als een kompas geworden, aan
de hand waarvan het huidige
AZC zich een weg baant naar
de veilige middenmoot van de
hoofdklasse. Wist AZC het vorig
seizoen de traditie, dat promo
vendi prompt weer tot „af
zwaaiers" worden gedegra
deerd, te verbreken en zich met
glans te handhaven, dit jaar zet
de revaluatie zich duidelijk
voort. De opwaardering ging on
der meer ten koste van Neptu-
nus Arnhem, een van de weini
ge bedreigers van het almachtig
lijkende De Robben: 3—3 werd
het in 't „kokende" zwembad De
in het „kokende" zwembad De
Dillen, sinds drie jaar thuisha
ven van AZC. „Toen het bad er
nog niet was moesten wij naar
Katwijk of Voorburg waar wij
om tien/elf uur 's avonds een
uurtje konden trainen. De thuis
wedstrijden speelden wij in Be
verwijk". Aan serieuze polotrai
ning werd nog niet gedacht. Op
de golven van het enthousiasme
stootte het team, in zes jaar tijd
van de derde klasse, naar de
eerste klasse door. „Bij toeval
stelt V. d. eut nu, had de trans
plantatie van de adspiranten
Kees Kaltenecker, Hans 't Hart,
Wïm Verhagen en Ruud de Hey
succes. Pas toen men voor de
poort van de hoofdklasse stond
werd aan de trainingseisen vol
daan. Thans is ook vrijwel iede
re week het oog van een video
recorder op de spelers gericht.
De evolutie verliep snel. Zo ver
toefde AZC ook al een keer op
Papendal, om de homogeniteit
te bevorderen: „Wij hebben
geen uitblinkers. Alleen Hans 't
Hart speelt in het studenten
team, maar dat stelt niets voor.
Een van de belangrijkste wa
pens van het team is het zich
op trekken aan de tegenstan
der". Een nadeel is wel dat de
meesten te weinig zwemwater
hebben gehad omdat in het ver
leden de trainingsgelegenheid
minimaal was. Nu hebben wij
veertig jongetjes van acht tot
tien jaar, die al aan waterpolo
doen. Ten opzichte van het vo
rig jaar zijn we wel vooruitge
gaan. Toen dachten we dat na
een afgeslagen aanval de bal
weer snel naar voren moest. Nu
is er echt sprake van rustig op
bouwend spel".
V. d. Neut („In mijn tijd waren er
voor twee teams dertien spelers
beschikbaar, zodat het niet veel
moeite kostte om in het eerste
team te komen") heeft kortgele
den ook in de voorzittersvacatu
re bij AZC voorzien. Een be
schrijving van die taak is in fei
te ook een tekening van zijn ka
rakter: „De combinatie
coach/voorzitter is wel eens
moeilijk, maar gelukkig heb ik
een uitstekende tweede voorzit
ter. Ik heb nu het voordeel ge
makkelijker beslissingen te kun
nen nemen, al moet ik die na
tuurlijk wel kunnen „verkopen"
in het bestuur. Ik heb het voor
deel als voorzitter licht bij het
eerste team te staan. De meeste
voorzitters weten van de techni
sche kant weinig of niets af. Als
voorzitter ben ik dan ook op de
eerste plaats sportman. Ik be
schouw AZC als een bedrijfje,
waarin veertig mille omgaat en
waarbij je niet behoeft te wach
ten tot ledenvergaderingen. Ik
ben geen bureaucraat, die
nauwkeurig volgens de regle
menten te werk gaat en voor
alle akkefietjes een vergadering
uitschrijft. Als je overal contac
ten hebt en er middenin zit gaat
het ook veel gemakkelijker.
Voorzitters staan in het alge
meen te ver van de spelers af".
Relativerend zegt v.d. Neut, die
de veelomvattende taak bij AZC
lijkt te hebben aangepast aan
zijn zware schouders: „Eigen
lijk is AZC nog geen volwaardi
ge hoofdklasser. Het mist nog
hardheid en routine. Hardheid
in positieve zin. Het heeft nog
geen krachtpatsers. Neptunus
Arnhem had spelers, die wat je
ook zou proberen, of je nu met
twee of drie spelers aan hen
ging hangen, nooit onder water
zou kunnen krijgen. Hard in de
zin van onsportiviteit is water
polo niet. Wel geraffineerd, al
thans in de hoofdklas. Spelers
worden opzij gezet, zo dat een
scheidsrechter er geen overtre
ding in ziet. Als waterpoloër sta
je natuurlijk wel bloot aan de
werking van de nagels van een
tegenstander, maar als je soms
een voetbalelftal van het veld
ziet strompelen valt het nog wel
JAN PREENEN
W eerrapporten
van hedenmorgen 7 uur
Amsterdam
De Bilt
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder geh.bew.
Rotterdam regen
Twente regen
Vlissingen geh.bew.
Z.-Limburg regen
regen
regen
regen
onbew.
onbew.
onbew.
Aberdeen
Athene
Barcelona
Bordeaux mi
Frankfort reg(
Genève zw.be'
Helsinki l.be'
Innsbruck geh.be'
Kopenhagen regen
Lissabon onbew.
Londen motregen
Luxemburg regen
lUdridHHM|B|
Malaga
1 9 1
Mallorca
München
Oslo
Parijs
Split
Stockholm
Wenen
onbew.
onbew.
onbew.
onbew.
geh.bew.
onbew. -
geh.bew.
Het Symphonie Orkest (v.h.
W.N.S.O.) zal ter nagedachtenis
aan de heer Sam Swaap een
concert geven in Diligentia te
Den Haag op donderdag 25 no
vember.
NEDERLAND
DRENTE
Camping de Otterberg Wijster. in het har
warmd zwembad, apart kinderbad,
seizoen en vakantieplaatsen 050-779986. Corresp.
adres: J. Visser, Bottelroosstraat 2. Groningen.
GELDERLAND
Bespreek tijdig Uw vakantie met Kerstmis. Pasen en Pinkste
ren in verbouwde boerderij met verwarming en alle
comfort, 6 bedden. D J. Wilgenhof. Koebushorst 5. La
ren (G). post Lochem, 05731-411
Suske en
Wiske
Watersport
Te koop: Friese Tjalk
25 ton. R.l. Kielstra. Valkhof 10, Terapel (Gron.).
Polyester roei-, vis- en volgboten.
Nu met 25% winterkoning, b.v. boot van 2,65 m.
ƒ395,- nu ƒ295.-. b b -mot v a. 295 - J.L. Pieterse
ov. Kleiweg 791. R. Dam{8), tel. 010-373174, ook po
lyester per m2.
Theorie-cursus varen in Zeeland.
Interessant voor iedere watersporter. Aanvang Oen
Haag 25/11, gedurende 4 Do.dagavonden. Eerste
Thoolse Vaarschool -01665/563.
Camping - Caravans
Éénmalige aanbieding.
Chrispijn Caravanbedrijf Leiden.
meer dan 60 loer- en sta-caravans
vindt u bij ons.
O.a.: Kip - Cavalier - Goldstream - Digeu.
sta-caravans
Kip - Ace - Rinel - Nene Valley
Chrispijn Caravanbedrijf Leiden.
Rijndijk 123, Tel.01710-32884.
Zomerhuizen en 2e won.
Aangeboden: 2 km. buiten Voorthuizen
Mooi en rustig plegen terreinen met zomerhuisjes,
ook het geheel, met ruime woning totaal ruim 6000
m2. Wolsbergerweg 1tel. 03429-1611
Spotkoopje Friesland! Romantisch ged. verbouwd boerenwo-
ninkje met plm. 1000 m2 eigen grond, direct grenzend
aan bos en heide nabij Oudehorne Prijs slechts
32.500.-. Inl.: VEDOSA - PUTTEN - Tel 034J8-1167.
ZWITSERLAND
Wintersport Zwitserland.
Gemeub. Chalets en vak woningen te huur aang.
„Chalet Service Suisse", Maliestraat 14, Utrecht, tel.
030-12792-12361. Vr. prosp.
Lucky
Luke
20ste
Cavalerie
Tom en
Marie Ann
De
Optum-
Chinees