Geestrijke humor van Fons Jansen Misschien 3] worden we gehaaider in merika 40) DE KENNEDY VROUWEN TONEEL ACTUEEL /r; yo JDAG 12 NOVEMBER 1971 heid, las: i Pr gezo^ennedy In leven was gebleven kan ok genomen worden dat hij minstens twee ha itsperioden in het Witte Huis zou heb- doorgebracht, zo lang hij de eisen van populaire begrip van wat een held y zijn maar geen geweld had aange- Dat zou hem waarschijnlijk gelukt Dat hij een briljante en genereuze iou zijn staat vast. Het gevaar zou in successen gelegen hebben. Bij Robert zelf nedy zouden de brille en de generosi- 't eveneens aanwezig zijn geweest, maar v weten niet of die met dezelfde wijsheid :c" hard zouden zijn gegaan. ing staat vast. Amerikanen hebben ge- - van het extravagante, het lawaaieri- het overdrevene, de agressieve ver- iethoden. Ze zijn het politieke appa- ke benadering, overgebracht met nge humor, is nu het meest in trek. ke i lien worden we beschaafder of mis- en verstedelijken we alleen maar. We niet langer een plattelandsvolk. ihts vijf procent van ons volk bestaat boeren en dat is meer dan voldoende de natie te voeden. Dit alles is in één •ratie gebeurd. Het is geen wonder dat Ipen kloof tussen de generaties bestaat, fs en onderwijzers hebben geen tijd en gelegenheid gehad de jongeren, zelfs :n die nog maar tien of twaalf jaar ;n geboren zijn, de baas te blijven. ijzers zijn hopeloos ten achter met kennis, en hun leerlingen weten dat onderwijzers maar al te vaak niet in It zijn hen te onderwijzen, en dat hun IJ'lers meer dan een sentimenele,'ongedul- L t genegenheid niet waard zijn. Ze heb- i andere mensen nodig waarvan ze iets leren en van wie ze kunnen hou- «r rt en zijn broer Ted kwamen hier vaak skiën. Als je aan een inwoner van Vermont vraagt „hoe waren ze" zal hij volslagen onverschilligheid voorwenden. Maar van daag heeft een Vermonter, zonder dat ik hem er naar vroeg, me volkomen paf doen staan door me te vertellen dat op een dag dat een fotograaf onverwacht een foto van Robert Kennedy maakte, Robert hem de camera afnam en die stuksloeg. Dat vertelde hij me omdat er op dat moment een onverwachte en ik moet zeggen onwel kome fotograaf verscheen en een foto van me maakte. „U zou dat apparaat kapot moeten slaan, net als Bobby deed", raadde mijn buurman aan. Helaas, zoveel moed bezat ik niet. Bezitten Robert's zoons zijn moed? Want opnieuw moeten de Kennedy's hun blik op de kinde ren vestigen, zoals Joseph Patrick Kenne dy gedaan heeft toen hij in ongenade viel. Alle kinderen hebben de potentiële kracht, want ze bezitten allemaal de erfelijke fac toren van de Kennedy's. Wat zullen ze van hun toekomst maken? Er hangt veel af van Edward Kennedy's besluit aangaande zijn eigen toekomst. Er is nog geen besluit genomen, maar als hij zich voor het presi dentschap verkiesbaar stelt, zal dat niet vóór 1976 zijn. Er zijn nog veel twijfels over die datum, of eigenlijk over élke da tum. Hij voelt de zware druk van de verantwoor delijkheid voor de komende generatie. Hij heeft zijn eigen, bekende problemen. Is Joan aan hem en de familie Kennedy ge bonden? Er zijn maar weinig vrienden die onder dergelijke omstandigheden loyaal blijven. Die weinigen zijn de grootste schat die het leven te bieden heeft. De echte Kennedy's zullen Edward trouw blijven, daar ben ik zeker van. Zij die het geheim van de Kennedy's niet kennen zul len afvallen. Of Edward Kennedy zich al of niet te zijner tijd verkiesbaar zal stellen voor het presi dentschap, zijn positie ten opzichte van de jongste generatie van de familie blijft moeilijk. Ze zullen moeten opgroeien met de lasterpraatjes, met de schandalen. De ouderen van hen zullen de kranten en tijd schriften al gelezen hebben. Ze zijn zich al bewust van de schaduw die over de familie is gevallen. Wat zal Edward Kennedy doen om hen te helpen, hoe kan hij ten eerste hun respect en daarna hun liefde en loyali teit winnen? Als ik een advies zou mogen geven: hij kan door Pearl S. Buck alleen resultaat boeken als hij volslagen eerlijk tegen ze is. Tegen hen die oud ge noeg zijn om te begrijpen moet hij onmid dellijk open kaart spelen en elke vraag volledig en openhartig beantwoorden. Daarna kunnen de ouderen hem met de jon geren helpen. Als de jongeren zien dat hun oudere broers en zusters Edward Kennedy respecteren en bereid zijn zijn raad en lei ding aan te nemen, zullen ze volgen. Na tuurlijk moet hun te zijner tijd alles ver teld worden. Ik geloof er niet in dat feiten voor kinderen verborgen moeten worden gehouden. Voordat anderen hatelijke toe spelingen maken, en dat zal zeker gebeu ren, moeten ze de waarheid kennen, ward Kennedy persoonlijk, niet alleen zijn eigen tragedie, maar alle tragedies waar door de grote familie getroffen is. Boven alles moeten ze weten dat ook zij door het noodlot achtervolgd zullen worden, door de tragedie van jaloezie en haat. Als ik mijn eigen geliefde ouders iets kwalijk neem, is het dat ze een hoogstaande mo raal en een liefhebbend hart bezaten en me daarom in onschuld hebben opgevoed in het geloof dat mensen gewoonlijk recht vaardig en vriendelijk onzelfzuchtig en goed zijn. Maar ik heb door schade en schande moeten leren geen rechtvaardig heid of vriendelijkheid, onzelfzuchtigheid of goedheid te kunnen verwachten. Ik verwacht geen loyaliteit, want de meeste mensen zijn niet in staat tot loyaliteit, en dat des te minder wanneer ze door loyaal te zijn zelf in gevaar lopen. Ik heb geleerd aan Eva's zijde te staan, niet aan die van Adam. Eva heeft e Adam over te halen boom van kennis va goed aan gedaan an de appel van de goed en kwaad te scheidde het kwaad in de slang en alleen zij leerde Adam de waarheid dat het kwaad bestaat, weerzinwekkend, in de har ten van mannen en vrouwen die als slan gen zijn. Niemand weet dat beter dan diegenen onder ons die van nature het voortreffelijke lief hebben en daarom zichzelf en de eigen ta lenten niet ontzien. Daarom hoop en bid ik dat Edward Kennedy die kinderen, zijn ei gen kinderen, zijn neven en nichten, de waarheid zal vertellen. Natuurlijk moet hij ze ook vertellen dat er mannen en vrouwen bestaan die te ver trouwen zijn, maar dat ze zeldzaam zijn. Slechts zeer weinigen kunnen veilig en zon der terughouding bemind en vertrouwd worden. Toch behoeven de anderen niet ge haat te worden. De hoogstaande mens haat niemand. Haat is op zichzelf een verterende emotie en een hoogstaand mens vernedert zich daartoe niet. Ik heb gemerkt dat het heel goed mo gelijk is mensen aardig te vinden en zelfs graag te mogen die men niet vertrouwen kan. Ik heb vrienden ja, ik noem ze vrienden waarmee ik een plezierige avond kan doorbrengen, maar die ik geen enkele vertrouwelijke mededeling zou doen, want ik heb gegeten van de vrucht Misschien worden ze beschaafd in' Amerika. Misschien komt er een tijd dat we geen vermoorde presidenten,, senatoren of negerleiders meer hoe ven te begraven. van de boom van de kennis van goed en kwaad. Mijn ouders hebben me dat niet geleerd. Ik heb uit bittere ervaring moeten leren niets van mensen teverwachten maar hoe dankbaar ben ik als ik iemand verkeerd beoordeeld heb! En als ik zo iemand ge vonden heb laat ik hem, of haar, nooit meer los. Ze vormen een schat voor het hele leven. li er lefhebbers met een snip- Mrip in het achterhoofd, moe- amq als hun vrije dag ze in de r'ieliting Amsterdam brengt, be- een bezoek brengen aan ?rol Toneelmuseum, Herengracht ,Tot 25 november treffen ze :n tentoonstelling gewijd aan het werk van Belgische auteur Michel de rode (1898-1962).. itoonstelling staat er al een en geeft in de vorm van collage 'n goed inzicht werk van deze vreemde 'iguur. Bij het visualise- men uitgegaan van de fm« Breughellande, Religie, "Je, Narren en Expressionis- „Breughellande" is de voor het bij De Gheldero- typische mengsel van Vlaan- <^en, Middeleeuwen en folklo- In zijn werk tovert hij een i 'prre, soms wrede en perver- bi jna decadente wereld na4r, vol grilligheden, goede en 3da de „bouffons" (narren). Vla ten uit een luidspreker, fo- programma's, affiches en re documenten gaat De derode leven. Enkele van uitspraken: „Theater begint r de dialoog ophoudt", „Ik breekbaar als een automaat de 18de eeuw". „Monsters r S blken mijn toneel omdat ze w ral te vinden zijn" en „Ma- letten hebben een bijzondere latische bewogenheid". 1 eet lei Glunderende Ko Het was bijna een toegift van de Haagse Comedie, zo'n hherlijke scène maakte Ko van Dijk van zijn „danken" na afloop van zijn voorstelling zaterdag jl. On danks de operaties die hij ach ter de rug heeft, stormde hij hqt toneel op, sleurde zijn ac teurs naar voren en wilde weer verdwijnen. Vanachter het to neel werd hij bijna naar voren gegooidj en weer stond hij met wijd open mond glunderend van bet lachen het ovationele ap plaus in ontvangst te nemen. Om daarna voor de acteurs te gaan staan meeklappen voor hun prestatie. Ko van Dijk als Ko van Dijk, een heel mooi rol letje. Nederland heeft Studio zo'n an derhalf jaar geleden de „Bloe men" van Arrabal zonder brok ken kunnen presenteren. Gevaarlijk spel Moeilijk Rotterdam eaterpoppen laatste opmerking van De ,anielderode, die veel met pop- ptheater bezig was, sluit aan (Be andere tentoonstelling in ge],j Toneelmuseum „Poppen uit ,hie expositie elke vorm van rledigheid, het is 'erg leuk :-werk geworden dankzij laa Ie Belgische poppen en hand- rk van enkele moderne Ne- =iu 'andse poppenkunstenaars. jt vallend is daaronder het 'k van Hinderik de Groot, vaak gebruik maakt van alledaagse voorwerpen die erJ een paar simpele verslerse- g karaktervolle poppen De rake poppen van Bep Rijn zijn dan wel geen «lpoppen, maar geïnspireerd theaterstukken als ipeare, Beckett en Arrabal. de Toneelspelen is in België een ris kant vpk. Soms tenminste. Eind vorige maand werden de leden van het Arena-theater te Gent door de politie naar het bureau gebracht. Het stuk dat zij speel den „Zelfs de bloemen werden geboeid" van Fernando Arra bal, kon niet door de Belgische beugel. Het stuk is een vlijm scherpe aanval op de politie staat (Arrabal is een Spaanse balling in Parijs). De recherche bezocht de Gentse voorstelling, nam foto's, legde dialogen op de band en wandelde daarna ach ter de coulissen om regisseur, vertaler en acteur uit te nodi gen tot een bezoek aan het bu reau. Aardig détail: Bij de voorpremière waren assistenten van de procureur, die tot de ac tie besloot, aanwezig. Zij deel den mee het „een zeer mooi stuk" gevonden te hebben. La ter werd de kranten verzocht dit detail maar te vergeten. In Het Nieuw Rotterdams Toneel lijkt er niet al te best voor te staan. Dat mag je concluderen uit de beleidsnota van de Rot terdamse wethouder van Kunst zaken, G. Z. de Vos. Het totaal aantal bezoekers aan het be roepstoneel in de Maasstad is de laatste maanden ongeveer gelijk gebleven, maar bij het NRT valt een scherpe daling te constateren. De oorzaak daar van ligt volgens de wethouder in het nieuwe Hofpleintheater (september '70 geopend) dat veelal amusementstoneel brengt en een grote zuigkracht op het publiek heeft. De vooruitzichten zijn niet opwekkend en men kan wel spreken van een vertrou wenscrisis bij het traditionele schouwburgpubliek, aldus de wethouder. Volgens de heer De Vos is het vraagstuk van lande lijke betekenis en dient men zich landelijk op oorzaken en mogelijke oplossingen te bezin nen. Ook de voorstellingen van Studio speelde „En zelfs de bloe men werden geboeid" ongehin derd (Hidde Maas en Edda Ba- fends). buitensteedse gezelschappen in Rotterdam lopen terug. De Rot terdamse Kunststichting oppert de mogelijkheid stedelijke of in terstedelijke gezelschappen te vormen die zich specialiseren op bepaalde genres. Het zouden gezelschapskernen moeten zijn die naar gelang de behoefte per produktie met acteurs van bui ten aangevuld kunnen worden. Potasch en Perlemoer Potasch en Perlemoer komen te rug. En dat wel in „oude stijl" met de mannen die onverbreke lijk hun naam aan deze klucht hebben verbonden, Johan Kaart en Johan Boskamp. Temidden van een steeds groter wordend aanbod van amusement op de Nederlandse planken via de vele vrije produktles, gaan zij half december in het Amster damse Dcsmettheater van start, al kan je bij dit oude gerouti neerde duo (samen zijn ze 155 jaar) nauwelijks van „start" spreken. Overigens doet het bioscooptheater Desmet daar mee weer een stap terug in de historie. Het theater waar „Oh Caucutta" net de hielen gelicht heeft en waar het Lurejci-caba- ret nu de lachers tracht mee te krijgen, was eens het befaamde Rika Hopper-theater. 1 BERT JANSMA leretteacteurs van de vele frappante vond- D Van regisseur Ko van Dijk, samen met Guus Hoes de eke voorstelling van Fey- 'u's ,,'n Blok aan het been" het toneel zette, is een vier- Frêres Jacques-achtige li ters. Ze staan niet in de It, maar bij de Haagse Co- die werden ze ingevoegd om 1 paar keer een vreemde ittocht dwars over het toneel maken en achter het toneel strijkje te verbeelden (mu- van de band), terwijl ze het slot van de voorstelling *le gekke liedjes in „close nony"-stijl over de liefde beste brachten. Het viertal aat uit leden van 't operet- 1>ezelschap „Die Haghe Ope- 'le Spelers". Het zijn Philippe i der Gaag, Rudy Reen, Wim lolmoes en Joop Verwey die armee een aardige „schnab- ll' op de beroepsplanken von- n. want gezien het ,,'n Blok het been", zullen zij nog est een aantal malen póm- „Gebruikspop" van Hinderik de Groot Romeo en Julia in de visie van Beb van Rijn Fons Jansen is geen geboren theatertalent. Zijn late start in dit vak wijst daarop, evenals het feit dat hij zijn publiek niet inpalmt. Hij is naar het theater toegegroeid. Zijn introverte aard staat hem niet toe zich on geremd uit te leven en bij al dien heeft ook zijn gestaag in aantal toenemende bewonde raars naar hem moeten toe groeien, onstuitbaar naar de bron van de humor. Dit levert hem nu al jaren achter een constant volle zalen op, zoals nu in het Haagse Diligen- tia, waar hij tot 27 november staat met zijn nieuwe program ma Kwartetten. Zijn stijl is van een verbijsterende eerlijkheid. Succes in V.S. voor werk Maries Monnikendam DEN HAAG (ANP) De componist Marius Monnikendam heeft in Amerika en Canada veel waar dering gekregen vcor zijn wer ken, die organist Willem van der Panne op een concerttournee ten gehore brengt. Van der Panne zal over twee weken de trip beëindigen, waarop hij 27 keer in kerken zal hebben ge concerteerd. De recensent van ..Delaware State News" prees het werk van Monnike:.dr er. noemde diens nieuwe toccata ui'- zonderlijk en oorspronkeliik, zo wel in beide thema's als naar de vorm. Hü vond. dot Van der Panne samen met een jant uitvoerde. Naar de compo nist meedeelde zal het komende seizoen ziin Via Sacra zeven I keer worden uitgevoerd door Amerikaanse en Canadese koren. Hij laat dwars door zijn optre den heen zijn tekorten zien, zijn zwakke aanzetten, zijn aarzelin gen. zijn onvermogen om een attribuut mede de sfeer van zijn acts te laten bepalen. Fons Jansen moet het helemaal hebben van zijn tekst en van zijn geloof daarin. En in beide is hij van zulk een ontwapende oprechtheid, dat hij zijn publiek voor zich inneemt. En zijn tekst is zo gaaf en genuanceerd van zegging en inhoud, dat men hem mag betitelen als een emi nente kunstenaar van het woord, onnavolgbaar en uniek in zijn gedachtenspelingen en woordvondsten, waarin misstan- Sir Alan Patrick Herbert overleden LONDEN (RTR), De Engelse schriiver, dichter er oud-lid var het Lagerhuis Sir Alan Patrick Herbert is donderdag cp 81-jarige leeftijd in Londen overleden. Sir Alan, wiens initialen „A.P.A." miljoenen britten bekend weren, schreef meer dan zestig boeken tonee'sfuken en musicals. Zür produktiekste jaren lagen tus sen de beide wereldoorlogen toen zijn musicals grote faan verwierven in theaters ven hef Londense West End. Onder de bopken die van ziin hand ver schenen zijn dertien tomans en acht werken over juridische or derwèrpen. Veel van zijn pc dichten werden penubl'ce? i het humoristische wrrl.i- - Punch, v/oaraan h i —w heeft meegewerkt. Vó'gers zorden stukken" in de Londer s „Times" de meeste van hem af komstig. Van 1935 - 1950 was hij lid van het Britse Lagerhuis. den tegelijk worden geanali- seerd, ontluisterd en in wijsheid gerelativeerd. Hebben wij hier een kolonelsregiem? Nee. een .regiem van kletsmajoors. Bij vreselijk lawaai in een Parijs hotel wordt daar iemand ver moord? Nee. integendeel. En de auto is een onmisbaar hulpmid del bij het zoeken van een par keerplaats. Dit zijn slechts drie bloempjes, geplukt uit een rijkelijk be bloemde weide. Zelden zagen we op het toneel een man met. meer esprit bezig dan Fons- Jansen, een cabaretier aan wie, men zich gewonnen geeft, niet- om zijn techniek, maar om de" grandeur van zijn geest. T.O. f ADVERTENTIE) Zie ginds komt' de kaasboot niet vergden~ Fr ico eten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 7