SCHILDERSWIJK BESCHIKT OVER EIGEN ZENDER Marijke Merckens en Hans Boswinkel in tv-spel „Een kring om de zon" KRO-quiz goedkoper dan programma met artiesten Kort bij kas? Hou het scherm in 't oog Sluit bij de ABN een lening-naar-maat Algemene Bank Nederland Terugblik TV vanavond morgen Radio morgen PAGINA 2 LEIDSE COURANT WOENSDAG 3 NOVEMBER 197! Marijke Merckens in „Een kring (Van onze radio- en tv-redactie) Voor de meeste luisteraars en kij kers dienen radio en tv louter voor verstrooiing en informatie. Bij beide media worden even wel pogingen ondernomen om die eenzijdigheid te doorbreken. Programmamakers mogen hun journalistieke métier nog zo goed verstaan, zij mogen nog zo „objectief zijn (wat is dat en bestaat dat eigenlijk wel?), in de meeste informatieve pro gramma's krijgt men toch hun visie op de buitenwereld te zien en te horen en is het niet de buitenwereld zelf, die binnen oog- en oorafstand van de luis teraar en de kijker komt. Bij de weinig mobiele tv poogt men met meer of minder succes in dit tekort te voorzien door fo rums voor de camera's te ha len, waarbij iedereen zijn zegje mag doen. Maar de ruimte in de studio en het tijdschema leg gen beperkingen op aan het aantal deelnemers, zodat men een selectie uit die buitenwereld te zien en te horen krijgt. In de programma's Tuin der Lasten, Brandpunt-nieuwe-opzet en Groot uur U wordt als uitvloei sel van de jongste opvattingen over tv-maken zo breed moge lijk publiek aangetrokken. De te bespreken problematiek wordt daarmee binnen de studio ge haald. Dat is een grote stap vooruit, maar meer voor de hand liggend is dat de tv het terrein van de problematiek zelf zou betreden, zoals bij voetbal en Spel zonder grenzen. Dit is de tv nog onvoldoende, de radio intussen wel gegeven. De techniek staat hiér toe zeer diep door te dringen tot de kern van de zaak. De radio krijgt er daardoor een dimensie bij, nl. zich te vereenzelvigen met de bron van de problematiek. Voorwaarde hiervoor is, dat de technische mogelijkheden ge paard gaan met de daarvoor vereiste journalistieke aanpak. Dit doet tot het eind van dit jaar VPRO-radio elke vrijdag avond in de Haagse Schilders wijk. Allen die wonen in deze wijk of er maatschappelijk of anderszins werkzaam zijn ken nen de zwakke punten in deze wijk, zoals de verkrotting, te kort aan onderwijsmogelijkhe den etc. De mensen, die hierin zouden kunnen voorzien, zullen nooit in staat zijn deze narig heid aan den lijve te ondervin den, omdat "ze er niet zouden willen wonen" (minister Udink na zijn werkbezoek). De radio neemt nu echter haar tijdelijk intrek in deze wijk, met name in de Rembrandtstraat en laat van daaruit de wijk aan het woord. De problemen van deze wijk wor den daar niet opgelost. Ze wor den ter sprake gebracht, hoor baar gemaakt, en iedereen kan er emotioneel of verstandig zijn zegje over doen. Het gaat er om de bewoners van deze wijk er zich bewust van te maken, dat zij een stem in het kapittel heb ben, dat zij zelf hun beste pleit bezorgers zijn, dat willen zij verbetering in hun situatie zij dat eerst en vooral zelf moeten doen. Een Schilderswe ker zei voor de radio ,toen hem gezegd werd, dat hij kon pro testeren tegen het plan Oranje plein: „Protest helpt toch niks". En toen hij erop gewezen werd, dat ook hij zijn bezwaren mocht inbrengen, antwoordde hij: „Je mag zoveel, maar de hoge he- fungeren vereenzelvigen de pro- ren doen toch niks voor je". Nog los van de vraag, of die man gelijk heeft met zijn gedachten over „hoge heren", hij moet Ie ren begrijpen, dat hij stem heeft, dat de radio hem die stem verleent, dat de radio niet een instituut is dat uit Hilver sum naar hier komt om iets aan de problemen te doen, maar dat de radio voor hem is. Tijdelijk beschikt de Schilders wijk over een eigen zender, een regionale zender met een lande lijke reikwijdte. Om dit bezit van een eigen zender zo effectief mogelijk te laten grammamakers zich met de Schilderswijkers, zoals zij eer der deden met de mijnwerkers, die uit hun mijnen werden ge jaagd. Samen met in de wijk woonachtige VPRO-leden en be sturen van organisaties ontwier pen zij een werkplan met de wijk zelf als werkterrein en met de couleur locale als kenmerk. Twee voorbeelden van dit laatste: Het bestemmingsplan Oranje plein ligt ter visie. Elke Schil dersweker kan op het stadhuis gaan kijken en als hij dan ook nog weet hoe een bezwaar schrift er officieel hoort uit te zien kan hij er bezwaar tegen inbrengen. Het „mannetje van de radio" haalde het plan met de gemeentelijke deskundigen echter naar de wijk zelf en liet de bezwaren ter plaatse in ge meentelijke oren tuiten. Een in dringender bezwaarschrift dan dit is nog niet ter tafel ge bracht. En wat de lokale kleur betreft, het is Dik (Ta- mes) Schilderswijk uit de Van der Neerstraat, die het geheel met zijn protestsongs steunt. Zo wordt de Schilderswijk met be hulp van de radio mondig ge maakt. Uit deze werkwijze vloeit voort, dat de radiomensen zelf minder belangrijk worden. Zij brengen slechts een proces op gang dat door de betrokke nen zelf tot gelding moet wor den gebracht. Zolang de tv met populaire presentatoren werkt is zij wat dit betreft op de ver keerde weg. De kijker zelf zal zijn eigen presentator mo worden. Vanavond brengt de AVRO het tv-spel „Een kring om de zon". Het is het eerste spel van au teur-acteur Henk Voges van de Toneelgroep Theater in Arnhem in de loop van dit seizoen vol gen nog twee andere stukken Aan dit speciaal voor televisie ge schreven stuk dat met opzet niet in een bepaald land is gesi tueerd, ligt een universeel pro bleem ten grondslag: dat van het verraad. Het verraad van de ene mens ten gunste van de ander en van de onvermijdelij ke weerslag die een dergelijke daad op het vedere leven van een mens kan hebben. Een oud kinderliedje en een da tum die herinneringen oproepen zijn de aanleiding dat Michel, de hoofdpersoon in dit spel, na jaren terugkeert naar de plaats van waaruit hij samen met zijn vrienden in een oorlogssituatie illegaal opereerde. Hij ontmoet zijn vroegere vriendin Andrea. Hun gevoelens ten opzichte van elkaar zijn onveranderd, maar Michel ziet geen toekomst voor hen samen omdat deze blijvend door het verleden zou worden overschaduwd. In de rollen van Michel en An drea hoort en ziet men respec tievelijk Hans Boswinkel en Ma rijke Merckens. De camerabeel den zijn van Ruud van Buren, voor het geluid zorgde Rob van der Veer, de produktie en regie heeft Maxim Hamel. Ned. II 20.55 uur Van gewest tot gewest In „Van gewest tot gewest" van avond een filmimpressie van de tekenaar Jakop Slegt uit Weesp. Het programma bevat voorts opnamen van het Davenport Jazz Festival in Doetinchem, waar Amerikaanse jazz-musici optraden en waar een concours voor amateurorkesten werd ge houden. Ned. I 19.05 uur Tarzan Tarzan redt het meisje Frankie, de dochter van een mijneige naar, nadat de toverdokter van de Ebu-stam een vloek over haar heeft uitgesproken. Ned. II 19.05 uur Speaking of murder Niet iedereen is even gelukkig met het nieuwe huwelijk van Charles Ashton. Zijn zoontje had liever de gouvernante Belle als tweede moeder gehad en ook Belle vindt dat ze bepaalde rechten heeft. Ze vragen zich af of de eerste mevrouw Ashton wel zo natuurlijk als iedereen denkt is gestorven. Dit zijn de hoofdbestanddelen van een spannende filmthriller, waarin de hoofdrollen worden gespeeld door de Britse acteur John Gregson, bekend van de politie man in „Gideon's way", en Jill Bennett. Ned. I 20.35 uur Studio Sport Vanavond spelen voor diverse cups Ajax-Olympique Marseille: Feijenoord—Dinamo Boekarest; Wolverhampton—FC Den Haag: PSV—Real Madrid en Rode Ster —Sparta. Om het bezoekersaan tal van de wedstrijden niet on gunstig te beïnvloeden was de NOS niet bereid mede te delen van welke wedstrijden een sa menvatting gegeven zal worden. Ned. I 22.25 uur Avroskoop Simon van Collem heeft vanavond een interview met de actrice Shirley McLaine. Er worden fragmenten vertoond uit o.a. Irma la Douce en Sweet Cha rity. Er zullen tevens werkopna- men uit haar nieuwe tv-produk- tie „Shirley's world" te zien zijn. Ned. II 20.21 uur U wilt duizend gulden lenen. En u wilt in twee jaar aflossen. Dan betaalt u 24 maal 51,69. Zo zijn er nog tientallen andere mogelijkheden, tot 10.000,- toe. Stap eens binnen bij één van onze kantoren. Men zal u er graag voorlichten over de leningsvorm, die het beste past bij uw wensen en mogelijkheden. U bent welkom bij de Caroussel op Belg.-Ned. eenakterfestival (Van onze kunstredactie) De Haagse toneelgroep Caroussel is uitgenodigd om deel te nemen aan het eenakterfestival België- Nederland, dat zal worden ge houden op 19, 20 en 21 novem ber in het gebouw Op Gouden Wieken te Scheveningen. Ca roussel zal dan het stuk „Portret van een vrouw" van Tennessee Williams opvoeren. Aanvankelijk was bepaald, dat aan dit festival die toneelgroep uit Den Haag zou mee doen, die winnaar was geworden van het onlangs gehouden Hamatofest. Dit was Randstad. Dit toneel gezelschap is op de geplande datum echter niet in staat op te treden. De keus viel toen op Caroussel. Aan dit festival wordt ook deelge nomen door een toneelgezel schap van bejaarden te Hilver sum. Deze vereniging heet „De Late Lente" en een man van 90 iaar speelt er een hoofdrol in. De derde Nederlandse vereni ging op dit festival is een gezel schap uit Diemen. Voorts treden drie Belgische toneelgezelschap pen op. Het Haagse cabaret Salvo geeft op vrijdag 19 november zijn première van het programma ..Dat kan je niet maken" met Inge Tielman. Lianne Astra. Ri chard I.oskamp, An^ré v.d. Ber<* en aan de piano Rob Roe- leveld. Het programma wordt herhaald op 20, 26 en 27 novem ber en wordt een week tevoren al ingespeeld. Dit alles in het theater In de Steeg. Jasperina de Jong Kleine Schouwburg Frank Sanders, die Guus Vleugel, de komt met haar in Rijswijk om vooral voor het be- regie van Eric eigen show vrij- 20.15 uur. Hierin wegende deel in Herfst en de mu- dag- en zaterdag- treden naast haar deze show zorgen, ziek van Joop dagavond naar de op John Kuipers en De teksten zijn van Stokkermans. Het is natuurlijk fijn dat er t.v.- feulletons zijn h la „De kleine waarheid", maar 't is te betreu ren dat het t.v.-spel op zichzelf een complete aflevering op één avond langzamerhand tot de zeldzaamheden is gaan behoren. Extra zeldzaam is zo'n t.v.-spel van eigen bodem. Hoe jammer dat is bewees de VARA gisteren met „Wie is Alfred" van auteur Wim Povel. Dat was doodgewoon een erg bruikbaar stuk, helemaal ge situeerd rond hedendaagse pro blemen van hedendaagse Neder landers. Het was ook helemaal voor t.v. ge dacht, met snelle wisselingen van decor en situatie, soms wei- licht al te flitsend, maar als ge heel logisch opgezet en uitge werkt. Een dankbare opgave derhalve voor regisseur Paul Melton voor de medewerkende acteurs die dankbare stof en goed-bek- kende taal te verwerken kregen. De bezetting was zo goed als ge wenst kon worden met Pim Dik kers in een fijne hoofdrol, Ann Hasekamp en Martine Crefcoeur als goede tegenspeelsters en der rollen die aan het ensemble geen afbreuk deden. Prins Bernhard mag in interviews eigenlijk alleen praten over neose apen of Canadese zeehon den. Als hij in een dagbladinter view vertelt wat hij ooit veronder stellingerwijs opperde tegenover een minister-president wordt dat een halszaak waar 't hele Neder landse parlement van achterover slaat. T.v. kon aan die halszaak niet voorbij gaan. NCRV's Hier en Nu en VARA's Achter het Nieuws maakten er een „zaa van. Voor t.v. is het goed dat een.Prins is Met genoegen constateerden overigens dat VARA's „Achter Den Haag" voortbouwt op de for mule van KRO's „Vanavond in Nieuwspoort". Die formule zelfs wat verbeterd, terwijl de Brandpuntse objectiviteit g handhaafd bleef. Zo werd het „Prins Bernhard-i cident" afgedaan met de mening van VVD'er Berkhouwer. De af levering was voorts geheel gewijd aan de economische expansie, toegespitst op het mislukte loon- overleg en op die expansie ir wijder verband. In beide zaken werd zakelijk gepraat zonder een bepaalde politieke voorkeur. NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Schooltelevisie AVRO 17.00 uur: Wolletje NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Van gewest tot geid 19.50 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Pol. partij PSP 20.30 uur: Socutera 20.35 uur: Speaking of murdd film •21.25 uur: Zienswijze •22.15 uur: Journaal 22.20 uur: Den Haag vandaag! 22.25 uur: Studio Sport NEDERLAND II AVRO 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Tarzan •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Avroskoop 20.55 uur: Een kring om de j t.v.-spel •21.40 uur: Syntagma Musicui 22.10 uur: Kenmerk •22.35 uur: Journaal kleur NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Schooltelevisie J 14.00 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant o 18.55 uur: Journaal VPRO 19.05 uur: Popey, film j 19.12 uur: Jimmy Hendrix j 19.42 uur: Twee geroosterde - vissen, tekenfilm jj •20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Berichten uit de L samenleving j 20.30 uur: Charlie Chaplin •20.40 uur: Twee weken in ander stadje F •21.45 uur: Met het oog op ai tuur, documentair 22.20 uur: Deze muziek 'v CVK/IKOR ti •22.30 uur: Leerhuis ,d •23.00 uur: Journaal O NEDERLAND II N TROS e 018.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal ai 19.05 uur: Zorro zc 19.30 uur: Freda Payne, zaju •20.00 uur: Journaal he •20.21 uur: Mission Impossib >i •21.10 uur: Wereld op wielende •21.40 uur: Liefde op z'n Adn rikaans te •22.10 uur: Op uw gezondheid NOS fee •22.40 uur: Journaal 22.45 uur: Ter visie "i kleur au de HILVERSUM I i^an onze radio- en tv-redactie Hilversum Blijkens de reac ties bij de KRO heeft de Be rend Boudewijn-quiz, welke zaterdagavond jl. voor het eerst op het scherm ver scheen, heel wat reacties los geslagen. De meeste waren positief, in die zin, dat hon derden zich schriftelijk en telefonisch aanmelden om ook mee te mogen doen, liefst als deelnemer maar desnoods als publiek, tenein de te kunnen delen in de rij ke geld- en goederenstroom, die daarbij loskwam. De duurste artikelen gingen in deze uitzending voor een prikje van dè hand. Voor de oplossing van simpele vra gen of het verrichten van eenvoudige handelingen werd rijkelijk met prijzen ge strooid. Er zijn dan ook reacties losgekomen in de trant van: „Bij de KRO we ten ze zeker met het geld geen raad en dan schrijven ze in Studio nog wel. lat het met de KRO-financiën ook niet zo rooskleurig is en de kijkgelden waarschijnlijk zul len moeten woitien ver- Jos v.d. Valk, een van de sa menstellers van dit program ma, zei desgevraagd: „Elk tv-programma kost een be paald bedrag aan geld. Dat wordt per uur berekend. Vroeger maakte ik Zaterdag avondakkoorden met veel ar tiesten en enkele tientallen Dansers van morgen er in. Dat kostte handen vol geld en ik was altijd bezig om de eindjes aan elkaar te kno pen. Met het programma pis te is het net zo. Ik heb daar wel eens artiesten in, die het verschrikkelijk goed doen. Dan word ik de volgende dag gebeld door een klaver- jasvereniging. die mij vraagt, waar of die artiest te bereiken is, omdat zij ook een avondje willen hebben. Ik vraag dan wat voor bedrag zij daarvoor beschikbaar hebben. „Nou, mijnheer", zeggen ze dan, „laat dat maar aan ons over. We heb ben 400 gulden in de pot". Dan zeg ik: „Doet u er maar een nulletje bij en dan mag u nog blij ziin als ze komen". Dat is het hele eie ren eten, de mensen hebben er geen idee van wat een Voor dit winterseizoen moest ik ook weer een pakkend za terdagavondprogramma ma ken. Ik kreeg daarvoor het bedrag aan kosten-per-uur beschikbaar, stelde de quiz samen met een grote rijk dom aan prijzen en kwam uit op nog driekwart van de kosten die ik moet maken voor een programma met ar tiesten. Ik kreeg derhalve welgemeende complimenten van de man van de kosten bewaking. Hielden alle pro grammamakers maar een kwart van de kosten over, die zij mogen maken om een uur televisie te vullen, dan zouden er ook hier niet zo veel financiële zorgen zijn. Voor een bepaald bedrag kan ik Charles Aznavour ne men of vijf minder bekende zangeressen, ik kan r-ok een royale hoeveelheid prijzen aanschaffen om deze quiz aantrekkelijk te maken. De KRO-quiz werkt volgens een bepaalde formule. Om kij kers te trekken kun je er grote namen in halen of be paalde evenementen organi seren. Dat is erg prijzig. Maar het zwaartepunt in de tv-benadering bij de KRO valt dit seizoen op het pu bliek. De mens, de kijker, moet bij de tv betrokken worden. Dit doen wij in deze quiz op een gezellige wijze door behalve de deelnemers ook het publiek in de prijzen te laten delen. De KRO ge looft in deze formule. We hebben te lang het systeem gehald van twee emmertjes water halen, twee emmertjes pompen, het liefst op houten klompen en wie dat het beste doet krijgt een bloemetje mee naar huis. De KRO heeft het over een heel ande re boeg willen gooien en koos de quiz met vele prijzen voor vele mensen". Eén ding is duidelijk, deze quiz heeft direct al enorm aangeslagen, hoezeer ook de oordelen over de aanDak ver schilden. Wie nog verzekerd wil zijn van een plekje op de tribune zal er snel bij moe ten zijn, want de meeste quiz-avonden zijn voor wat de KRO betreft al volge boekt. NCRV: 19.00 Ve wijde muziek. NOS: Boekarest. 32.16 Lichte muziek. Bond zonder Voor de mens ln nood, lichtflj de BzN. NOS: 22.30 Nieuws Den Haag vandaag. (S) Klink Klaar. 19.30 (S) Licht c 20.C" - (S) Koloriet: een veelïdei ziekprogram ma22.30 (S) lands Saxofoon Kwartet: n muziek. 22.55 Mededelingen Nieuws 23.10 Actualiteiten 23 Radio Jazz Magazine. 23.5 Nieuw. BELGIë 324 M. 18.00 Nieuws 18.03 Uitzending 1 sten. 22.20 Stemmige muziek, Nieuws 23.10 Melodie Radiqa Nieuws 7.41 Hier ten 7.55 (S) Preludium II: muziek (gr.) 8.10 - musgewijde mut 8.41 (S) Podium maatschappij-in torn Philharmonic Orkest moeilijke situaties. 12.00 Los-Vastyl 12.30 Nieuws: 12.41-12.50 Nu: actualiteiten; 13.00-13.0 Iel van drie). 13.30 Zingen i liia: volksmuziek 13.45 65 1 zie rond he Schoolradio mermuzlek meerde middagdlenst. 15.30 __.J 17.00(S) Lichte gra ziek 17.30 Nieuws 17.32 Hieif HILVERSUM II den 9.40 Schoolradio kleuters 10.10 Arbeldsvlt pulair verzoekpialenprl f 11.00 Nieuws) 11.30 Ra programma voor de vn 11.55 Beursberichten12.3" toyen: moderne muziek (o| S) Marlnierskapel 15.00 f ieken. 16.00 Nieuws 16.03 I TROS: 7.00 .Vie KRO. l'l.OO Nieuw 15.00.Z 16.00 e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2