Kerk van Argentinië op gespannen voet met staat Cekleurti nieuws. Gouden tijd voor countrymuziek Fusieplan valt Pub zwaar op maag Johnny Cash en Carl Perkins Original New Rock and Roll Vol. I POP-EYE Brewer Shipley Happy Artie Traum Ray Stevens Nauwere banden bij Reformatie Kerk en wereld Pater Kotte: Geen heil in dialoog JENSDAG 13 OKTOBER 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 1! Na de rock and roll, de Mer- seysound en de heavy-rock (om eens een grove indeling te geven van het popgebeu- ren van de laatste vijftien jaar), beleven we nu in de pop een zogenaamde coun- tryperiode. Dat begrip coun trymuziek is overigens zeer rekbaar. Hieronder verstaan we allerlei landelijke Ameri kaanse muziekvormen als cajun, bluegrass, swamp, folk, hillibilly en in sommige gevallen ook wel de blues. Het is niet voor de eerste maal dat we in de pop zo'n coun- trytijd doormaken. In het midden en ook nog op het eind van de jaren vijftig kwam men naast het ruige rockwerk ook veel country muziek tegen. Sommige ar tiesten mengden zelfs deze twee muziekvormen, met als charmant resultaat een soort soft-rock met een sterke lan delijke inslag. Nu zouden we deze muziek country-rock noemen. Wijlen Buddy Holly was een aanhanger van deze stijl, de nu weer volop in de belangstelling staande gita rist-zanger Carl Perkins eveneens, ook Johnny Cash en niet te vergeten de broer tjes Everly, die muzikaal ge zien werkelijk uit de klei ge trokken zijn. De laatste jaren staat de coun trymuziek weer volop in de belangstelling. Heel wat jon ge artiesten hebben deze mu ziek „ontdekt" en er in de meeste gevallen nieuwe ele menten aan toegevoegd. Vooral dan het element rock. Uiteraard geven Amerika en Engeland in deze beweging de toon aan. In deze landen bestaan zelfs „scholen" zoals wij die eens kenden in het verre verleden rond figuren als Rubens en Rembrandt. In Amerika is dat de „Byrdsschool", met daarom heen groepen als The Burri- to's, Crosby, Stills, Nash Young, Buffalo Springfield, Poco, The Dillards en The Gosdin Brothers. The Buffalo Springfield, Crosby, Stills, Nash Young en ook de Gosdin Brothers menen wij, zijn overigens nu weer op gesplitst in andere formaties. In Engeland valt eenzelfde magische kring waar te ne men, gevormd rond Fairport Convention. Groepen uit deze beweging zijn Fortheringay, Steeleye Span en Eclection, met daarmee verbonden na men als Ian Matthews (Sou thern Comfort), Richard Thompson, Sandy Denny, Trevor Lucas, Gerry Con way, Dave Swarbrick en de grootse steelvirtuoos Gordon Huntley. Afzijdig van deze kring vinden we nog een %uep als Pëntangle met be- itèmde namen als Bert Zahsch en John Renbourn. ?o zijn er nog vele namen ie noemen in dit landelijke gebeuren. Een echte country- revival dus, waarvan geluk kig ook de werkers van het eerste uur profiteren. De pla ten van artiesten als Carl Perkins, Johnny Cash en Buddy Holly vinden even gretig aftrek als het werk van de jongeren. Sam Philips was in het midden van de jaren vijftig een machtige figuur in het Ame rikaanse platengebeuren, achteraf gezien tenminste. Hij had figuren als Elvis Presley, Carl Perkins, Roy Orbison, Jerry Lee Lewis en Johnny Cash onder contract. Philips kon deze mensen, met het stijgen van hun roem en waarde, niet onder contract houden. Johnny Cash ging in 1968 over naar CBS en rond die tijd verloor Philips ook Presley aan RCA. De arme Philips moest er op het laatst zelfs mee op houden. Ene meneer Shelby Singleton heeft nu via de oude inboe del van Philips Sunlabel we ten op te kopen. En hoe triest voor Philips, Singleton slaat er nu meer geld uit dan ooit. Hij heeft allerlei oude opnamen opnieuw op de plaat gegooid, platen die nu middels Negram ook in ons land verkrijgbaar zijn. Uit deze Sun-reeks mochten wij twee platen ontvangen, na melijk „Blue suede shoes" van Carl Perkins en „Story songs of the trains and ri vers" van Johnny Cash. El- pee's dus met werk uit de jaren vijftig. De combinatie rock en country, waarover men momenteel zo'n ophef maakt, vinden we al op deze platen. Niks nieuws onder de „Sun". Uiteraard kunnen wij deze platen van harte aanbe velen, nietalleen voor de „jeugdsentimentelen", maar ook-voor de jonge garde, die uit deze platen op kan ma ken hoe men in die goeie, ouwe tijd musiceerde en hoe ver de invloed van deze mu ziek nog steeds reikt. (Sun SQ 20.024 en Sun SQ 20.023). Niet zo oud als beide vorige besproken schijven, maar in middels toch ook wel een jaar of zes, zeven oud is de elpee „Original New York TORTILLA Rock Roll Vol. I". Op deze schijf vinden we persé geen rock and roll, ondanks de ti tel. De muziek van The Shangri-Las, The Dixie Cups, The Ad Libs, Trade Winds en Jelly Beans is weliswaar gebaseerd op de rock, maar de uitvoering komt als ge heel toch terecht in de hoek van de smartlappenj. An ders kan een nummer als Traum. Er lopen momenteel weer heel wat duo's rond in de Verenigde Staten. Brewer en Shipley dus, de Traum broertjes, Seals Croft (door velen gezien als de op volgers van Simon en Gar- funkel, een mening die door ons overigens niet gedeeld wordt) en dan nog steeds Don en Phil Everly, die weer volop meedraaien. RAY STEVENS „Leader of the pack" van de dames Shangri-Las toch niet genoemd worden en een en ander geldt ook voor de rest van deze plaat. Voor de nos- talgieke liefhebbers. (SSS HJS 158). DOOR CHARLES BELS RAY CONNIFF Om even terug te komen op het countrywerk, de Ameri kaanse heren Brewer en Shi pley maken op hun kortgele den verschenen elpee „Tar- kio" gretig gebruik van tal loze countryelementen, die zij in sommige nummers vermengen met rock. Het nummer „One toke over the line" geeft een goed voorbeeld van deze combina tie, evenals de titelsong „Tarkio road". In andere nummers krijgt de landelijke lyriek weer de overhand, zoals in het prachtige „Ruby on the morning". Brewer en Shipley worden op deze schijf terzijde gestaan door een aantal eerste klas bege leiders, waaronder de fameu ze Jerry Garcia (Grateful Dead) op steelgitaar. Nick Gravenites, bekend van Big Brother and the Holding Company (overigens pas na het afscheid van de nu over leden zangeres Janis Joplin), tekende voor de produktie van dit feestelijke plaatwerk, dat werd opgenomen in de bekende studio's van Wally Heider. (Kama Sutra 2316 001). Een ander duo dat opereert in de countrystijl, bestaat uit de broers Happy en Artie De Traums kunnen er wel wat van. Dat bleek al uit hun eerste album en ook de twee de elpee van dit duo, „Dou blé back" getiteld, zit lekker in elkaar. Men wisselt het wat ruigere werk („Handful of love") af met pure ro mantiek in het sterk door Dylan beinvloede „The Sea gull". Ook op deze plaat vin den we weer de nodige ses sie-grootheden als Buddy Spicher, Amos Garrett en Weldon Myrick. Als geheel is deze plaat beslist romanti scher en lyrischer dan „Tar kio" van Brewer en Shipley, die echter meer dynamiek in hun totaalsound stoppen. (Capitol ST 799). Een andere Amerikaanse zan ger die erg geliefd is bij de massa, is Ray Stevens. Hij bedient zich van eigentijdse idioom dat Mathis. Hij schrijft zelf praktisch alle nummers die hij uitvoert. Tot die nummers behoren hits als „Everything is beati- gul", „Ahab the Arab" en „Bridget the midget". Al deze titels en nog vele ande ren, vinden we op de elpee „Ray Stevens greatest hits". Typisch Amerikaanse mu ziek. (CBS S 64446). Eind september werden in Ro- sario, Argentinië, negenen veertig priesters gearres teerd. De priesters, allen le den van de beweging van de derde wereld, hadden in een vreedzame demonstratie voor de kathedraal van de stad de vrijlating van politie ke gevangenen geëist. Zij zijn inmiddels weer vrijge laten, overigens pas zesen dertig uur, nadat de rechter van instructie hen niet schul dig had bevonden. Maar deze gebeurtenis heeft het ernstige conflict geaccen tueerd, dat sinds enige tijd bestaat tussen het progres sieve deel van de kerk in Ar gentinië en het traditionele, alsmede de regering. In katholieke kringen in Bue nos Aires wijst men erop, dat deze crisis tussen kerk en staat de ernstigste is sinds die in 1955, die presi dent Peron ertoe bracht het in brandsteken van diverse kerken in de Argentijnse hoofdstad toe te laten. Het huidige conflict kan ernsti ge gevolgen hebben binnen de Argentijnse kerk. De vooruitstrevende priesters winnen elke dag terrein op de traditionele kerk, die te sterk is gebonden aan de huidige regering en dus aan haar economische en sociale posities. Tevens tast het conflict de politiek aan van de „grote nationale saamhorigheid", nagestreefd door de presi dent van de Argentijnse re publiek, generaal Lanusse, met het oog op de verkiezin gen in 1973. Talrijke organisaties hebben hun stem gevoegd bij de veelvuldige protesten na de arrestatie van de priesters. Vooral ook de bisschop van Rafaela, mgr. Antonio Bras- ca heeft- dat gedaan. Wat de priesters van Buenos Aires betreft: zij hebben de, aarts- bisschop-coadjutor van de Vierenveertig officiële afge vaardigden en andere deel nemers, uit in totaal meer dan zestig Europese kerken hebben in Leuenberg bij Ba sel een week lang overlegd over nauwere samenwerking tussen hun Lutherse, her vorm .geünieerde" ker ken. De vergadering aan vaardde een ontwerp van een overeenkomst van re formatorische kerken in Eu ropa". Het ontwerp zal de kerken ter bespreking worden aangebo den. Dit ter bevordering van een toenaderingsproces met als doel interkerkelijke gemeenschap, intercommu nie en toenemende gemeen schappelijke getuigenis en dienst. De ontmoeting in Leuenberg is er een in een reeks van lu- thers-hervormde besprekin gen op Europees niveau. De ontwerpovereenkomst moet gezien worden als een dis cussiestuk voor de kerken. Hun zal worden gevraagd hun visie op de tekst voor maart 1973 te geven. Tijdens de besprekingen in Leuenberg is benadrukt, dat de bereikte ontwerpovereen komst niet mag worden ge zien als stap ter vorming van een luthers-hervormd blok, of ter opheffing van een confessionele identiteit. stad maar in feite leider van het bisdom, omdat de aartsbisschop kardinaal An tonio Caggiano hoogbejaard is mgr. Juan Carlos Aramburu gevraagd de rege ring te bewegen de beper kende wetgeving op te hef fen. bewaren tussen de twee stro mingen binnen de Argentijn se kerk. Het lijkt evenwel, dat de toenemende spanning tussen de kerken de staat een beslissende slag zal toe brengen aan de politiek van generaal Lanusse en zijn hoop Argentinië verenigd te zien in „grote nationale saamhorigheid". Kerk in Argentinië, niet rimpelloos Afrikaanse negers hiërarchie werkt tegen Een groep Amerikaanse katho lieke negers heeft tijdens een audiëntie met aartsbisschop Benelli, de onderminister" van buitenlandse zaken" bij het Vaticaan gezegd, dat de Amerikaanse bisschoppen een onjuist voorbeeld geven van de toestand van de ka tholieke negers in hun land. Zoals vermeld zouden zij graag een negerbisschop aangesteld zien, bij voorkeur in Washington, waar de be volking voor bijna zeventig procent zwart is. '.r mannen en twee vrouwen, spraken ne gentig minuten met aartsbis schop Benelli, een ongebrui kelijk lange audiëntie en de eerste in haar soort, die ooit in het Vaticaan is gehouden. Pater Lawrence Lucas, de voorzitter van de Ameri kaanse groep van zwarte geestelijken en een der gede legeerden, heeft mgr. Benelli laten weten, dat er door de houding van de blanke hiër archie weinig zwarte groepe ringen zijn. ,,E n als een zwarte priester betrokken raakt in negerproblemen, raakt hij in moeilijkheden met de hiërarchie en om die redenen verlaten velen de kerk". Een andere gedelegeerde, broeder Joseph David zei, dat de Amerikaanse bis schoppen niet de waarheid hebben gediend door het in Rome te doen voorkomen, „als zouden de negers tevre den zijn met hun toestand in de Amerikaanse kerk". Aartsbisschop Byrne van Min neapolis en St. Paul gaf la ter als commentaar, dat hij het persoonlijk betreurde, dat er in de VS weinig zwar te priesters en geen zwarte bisschoppen zijn. Hij be treurde het overigens ook, dat de Amerikaanse Indiaan in de katholieke kerk geen grotere rol speelt. „Publik", het omstreden ka tholieke Duitse weekblad, dat vier jaar geleden met steun van de Duitse bis schoppen en met een begin kapitaal van vijftien miljoen mark is opgericht, is plotse ling geconfronteerd met fu sieplannen. De eventuele fusie-partner is het Duitse weekblad van meer behou- De fusie ontmoet nogal wat te genstand. In elk geval bij de redacteuren van Publik, die hebben laten weten, dat zij de fusieplannen van de di rectie zonder meer afwijzen. Volgens hen bestaat er geen economische noodzaak tot fu sie. Het blad heeft een opla ge van 95.000 stuks. De redactie zoekt de eigenlijke reden veeleer in de komende verkiezingen voor de Bonds dag in 1973. De redactie wil de niet reageren op de sug gestie, dat de Duitse bis schoppen een fusie van het progressieve Publik met de Rheinischer Merkur zouden toejuichen. Enkele politici van de C.D.U. hebben zich inmiddels uitge sproken tegen een fusie van beide bladen. Ze zien er wei nig in, omdat beide bladen zich tot elkaar verhouden als water tot vuur. Hoewel de C.D.U. niet altijd te spreken is over de inhoud van Pu blik, meent men toch dat het blad in de geest van het con cilie het gesloten kader van het georganiseerde katholi cisme heeft opengebroken en een brede schakering van meningen biedt. Pater W. Kotte, leider van een groep traditionele rooms-ka- tholieken, verenigd in de St.-Willibrordusstichting, ziet geen heil meer in een dia loog tussen hemzelf en de Nederlandse bisschoppen, eventueel met kardinaal Al- frink. Enkele weken geleden heeft de kardinaal de moge lijkheid tot een gesprek open gelaten. In een vraaggesprek met de redactie van KRO-Kruispunt heeft pater Kotte twee rede nen aangevoerd, die voor hem de doorslag geven om niet meer met het Neder landse episcopaat te willen spreken. Allereerst is hij van mening dat, wanneer de groep-Kotte binnengeschoven zou worden binnen de pluriformiteit van de kerk, men dan tegen het geloof zou handelen. Volgens pater Kotte kan men binnen de katholieke kerk niet ver schillende geloofsopvattingen samenbundelen. „Er is maar één geloof". De tweede reden voor de wei gering noemde pater Kotte het feit dat naar zijn mening de kerkelijke hiërarchie in Nederland gebruikt wordt ofn de heilsstructuur te on dermijnen en zo goed als te vernietigen. In zo'n geval acht hij die hiërarchie waar deloos en moet er worden in gegrepen om het eeuwig heil van de gelovigen te verzeke- Pater Kotte gaf toe, dat daar in het kerkelijk recht niet voldoende in is voorzien. Zijn recht om tegen de bisschop pen stelling te nemen npem- de hij „noodrecht". Hij gaf toe daarvoor geen opdracht van de paus te hebben ge kregen iets wat hij tot voor kort steeds beweerde maar had wel de verwach ting alsnog de instemming van de paus te zullen krij gen. (ADVERTENTIE) Nieuws van ITT Schaub Lorenz is altijd goed nieuws. Ook nü weer. Kijk eens aan. Het nieuwste staaltje van techniek heet Sensomatic. Knoppen hebben afgedaan, zijn volledig verleden tijd. U tipt alleen het kanaal van uw keuze aan en floep, daar hebt u het beeld, Een staaltje van techniek die ITT ook toepast bij de ruimtevaart elektronika. U kunt zelf mééregelen. De kleursterkte en de kleurtoon. Met een schuifregelaar, da's ook nieuw. ITT Schaub Lorenz: fijn om naar te kijken, mooi om te zien. In notenhout, edelfineer of wit. Alstublieft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11