De Merenwijk is n opbouw en de =ierk is aanwezig Ballet nog ondergewaardeerd 1 O Molen gemaal 44 Eerste stappen „dubbel pastoraat zijn hoop- volgezet 1%ATERDAG 9 OKTOBER 1971 LEIDSE COURANT LEIDEN-MERENWIJK. Tussen Leiden-Noord en Warmond dreunt dagelijks de regelmatige slag van de heimachine en het geluid ervan trilt over een woestenij met provisorische bouwstraten en bouwputten, waar funderingen al wachten op de materialen. Twee kolossen van woonflats liggen aan de rand van het eerste compartiment als eerstelingen in een leegte waar eenmaal een nieuwe tuinstad zal staan. Bijna honderd eenheden zijn bewoond. In de Merenwijk wordt al geleefd. Het zijn de pioniers, die de prairie zijn ingestuurd zonder veel voorzieningen; alleen een brievenbus komt aan de communicatie naar buiten tegemoet. Voor bijna twintigduizend andere mensen moet het hier gaan gebeuren: de Merenwijk is nog een toekomst en niemand weet precies hoe het er gaat worden. Alles is er nieuw, de grond, het stof, de stenen en het zand, de vergezichten vanaf de achtste verdieping, de woningen en de hele wordende gemeenschap. En waarschijnlijk zal ook de mentaliteit, het jasje van de geest, een andere zijn dan op het „oude land". v. »ee mensen zijn er reeds in de mai Merenwijk die zich het geeste- hui lijk klimaat van de komende §a' |tmeenschap daar hebben aan- fetrokken. Het zijn twee „vrij- 1 01 jestelden" der Kerk, die in een da nog onbelaste en traditionele lale leefruimte gaan proberen voor anderen het zicht op God open 'ma te houden in dienstbaarheid hun medemensen, die met elkaar het leefklimaat in de °1,. Merenwijk gaan bepalen. Zij tullen misschien bewust of on- -z. bewust gedacht hebben aan 3Christus' woord: Zie, ik maak alles nieuw ...Nieuw is ook het patroon waarin deze herders 1T" (Kruisheer J. A. A. van Well, tot voor kort studentenpastor te Leiden „het zal van liever lee wel „pater" worden hier" en de gereformeerde predi- kant ds. H. Hortensius) met bon prille kudde aan de Kerk j de Merenwijk gestalte wil- vitaal oecumenisch en legiaal, zijn ze trouw aan de ;te opdracht van de Kerk: bijbelse boodschap verkondi- yï\ de menselijke samenle ving. Belde pastores zijn op qv- voordracht van de Gemeen te schap van Kerken te Leiden aangesteld om in de Merenwijk de pastorale zorg op zich te j nemen. Zij schreven een brief 330 de eerste bewoners van jArendshorst met een motivatie waarom zij met z'n tweeën aan hun taak vorm willen geven. De respons was zeer bemoedi gend en positief. Vanaf 5 sep tember „kerken" enkele tien- >oo tallen Merenwijkers nu zon dags in de kantine van bouw- tw onderneming Elementum. Meer elementair kan het bijna niet. „Samen zijn wij voor deze 'Til'4— diensten gevraagd, samen heb ben wij er voor gestaan van meet af aan de mensen rond één tafel bijeen te brengen", vertelt pastor Van Well. En daarmee zit de christelijke ge meenschap van de Merenwijk meteen midden in de kern waar het om gaat en waarom heen pionierend een verder bouwwerk kan verrijzen. Niet uniek „Wat wij hier doen is geen unie ke situatie; overal is men bezig in een oecumenische zetting te gaan samenwerken. In Leidse studentenkringen", vertelt pas tor Van Well, „ben ik er al geruime tijd mee bezig ge weest. We bouwen hier voort op wat in de stad al gaande is, wat trouwens al niet meer tot de academische burgers be perkt was gebleven". Ds. Hor tensius voegt eraan toe, dat de pastores hun idee hebben la ten inspireren door een (papie ren) model in de katholieke gemeenschap van Schalkwijk (Haarlem), „maar waar we in formatie of inspiratie konden opdoen, incasseerden we die graag. De situatie bleek overal weer anders te zijn". De nieuwe 'opzet voor een pasto raal plan in de Merenwijk is niet uit de lucht komen vallen. De Gemeenschap van Kerken constateerde allerwege al een zoeken naar nieuwe vormen van Kerk-zijn. Het eigen ka rakter van een wijk in wor ding leent zich hiertoe erg goed. Uiteraard is er geen sprake van een „nieuwé Kerk, de banden met de in de Ge meenschap van Kerken partici perende kerken in de stad blij ven gehandhaafd. Maar het is een bijzonder groot winstpunt, dat waar m uren van huizen worden opgezet, tegelijk eeuwen oude muren van verdeeldheid ge slecht worden. In de grootst mo gelijke samenwerking met de „ou de achterban van dekenale raad en kerkeraden. Vanuit die kern rond de ene tafel des heren wer ken d. leden van de christelijke ge meenschap, met elkaar verbon den. Ieder lid van deze gemeen- is eigenlijk geen samenwerking meer, maar samenleving. In de kantine-kerk wordt om en Noordwijkerhout AI vanaf 1655, dat is het waar schijnlijke bouw jaar, wordt de 485 ha grote Ho- geveense polder in Noordwijker hout bemalen door de naamlo ze grondzeiler, die hierbij staat afgedrukt. De molen is uitge rust met een dieselmotor, die het scheprad aandrijft. De achtkantige romp van de in goede staat verkerende mo len is opgebouwd uit eiken en gedekt met riet. De wieken hebben een vlucht van 23.30 meter. „Het wordt tijd. dat er eens aan dacht aan ballet wordt be sleed". zegt Marjolein Briër, leidster van de Leidse Ballet school. Balletscholen worden to taal niet beschermd. Er is in Leiden geen enkele balletschool met een goed geoutilleerd ge bouw, terwijl men wel mooie sporthallen opzet. Er is ook geen toezicht op de leiding van balletscholen. Iedereen, die daar zin in heeft kan ballet geven zonder dat er een haan naar kraait. Ze vragen wel hoeveel je verdient en hoeveel leerlingen je hebt, maar ze vergeten te vragen of je je diploma's hebt", vertelt Marjo- Ondeskundig lesgeven, kan funes te gevolgen hebben. Voor een danspedagoog is het dan ook het belangrijkste, dat hij weet waar hij op moet letten en welke gevolgen een bepaalde „positie" voor de leerling kan hebben. Op de academie wordt dat de a.s. danspedagogen ui tentreuren verteld. Men wordt daar ook al gedrukt op de hardheid van het vak. Marjolein heeft ondervonden, dat balletles geven heel hard wer ken is. Ze heeft verschillende klassen op scholen en dan nog 's avonds leerlingen van haar eigen balletschool. Ook moet zij zelf elke dag minstens een uur „trainen" om haar spieren soe pel te houden. Marjolein: „Ballet is goed voor het lichaam, maar ook voor de geest". Wanneer ie danst, kan jc je emoties, die je op moet kroppen op je werk, uiten en dat is zo belangrijk, vooral in deze dynamische tijd". Marjo lein heeft gemerkt in de vijf jaar, dat ze danspedagoge is dat kinderen veel gevoeliger zijn voor die emoties dan oude ren. Wanneer ze in een trieste bui danst, krijgt ze al gauw vragen van „Juf is er iets?" Dp de Leidse Balletschool wordt lesgegeven in klassiek, modern en ïazz ballet. Er bestaat een duidelijk onderscheid tussen die drie vormen. Bij klassiek ballet gaat het om mooie be wegingen en mooie kleren. Er wordt les gegeven in klassiek, modern en jazz ballet. Er be staat een duidelijk onderscheid tussen die drie vormen. Bij klassiek ballet gaat het om mooie bewegingen en mooie kleren. Er wordt praktisch al leen met de benen gedanst. Het is zoals de muziek waarop ge danst wordt van Beethoven en Chopin. Klassiek ballet heeft begrenzingen zoals Beethoven of Chonin zich hielden aan een bepaald stramien. Mo-lern ballet h: veel abstracter, men zou het kunnen verpebi- ken met een modern schilderij. Het gaat bij modern ballet ook niet meer om mooie kleren en men danst met blote voeten. Dit is het symbool van direct contact met de aarde. Niet al leen de benen worden gebruikt maar ook, en vooral, de romp. Het jazzballet wordt het meest beoefend door mensen tussen de 13 en 30 jaar. Het is mis schien door de ongebondenheid van de stijl, dat het jonge mensen zo aanspreekt. Type rend voor deze vorm van ballet is. dat het veel schokeffecten heeft om op een bepaalde toon accent te leggen. Zijn het mo dern en klassiek ballet aan een stramien gebonden, bij jazzbal let is dit helemaal weggevallen. Men danst op soul, populaire jazz en beat. S(ecd8 meer mensen worden naar het ballet getrokken. Dat juicht Marjolein zeer toe, want zegt zij: .Het is zo gord. dat men kcnn's maakt met de mogelijk heden van het enige expressie- instrument dat helemaal van de mens zelf is: zijn eigen li chaam". L. VOGELS De twee Merenwijkpastores, samen zoekend naar nieuwe vormen. Rechts pastor Van Well, rechts ds. Hortensius. Eerste gesprek Op donderdag 21 oktober a.s. wordt 's avonds om 8 uur in de kantine het eerste gesprek met de bewoners gevoerd over de opzet van het kerkelijk werk in de Merenwijk. Een paar ge dachten kunnen daaraan ten grondslag liggen. Zo stellen de pastores zich voor de oprichting van een Algemene Kerkelijke Merenwijkraad. waarin zitting hebben en stem krijgen verte genwoordigingen van de in de Merenwijk woonachtige leden van de kerken, die aangesloten zijn bij de Gemeenschap van Kerken te Leiden (Doopsgezin- Evangelisch Luthersen, Gerefor meerden, Hervormden, Oud- Katholieken, Remonstranten, Rooms Katholieken en Baptis ten (als waarnemers). Het in Om de week gast bij elkaar. In dit geval gaat ds. Hortensius voor. Pastor van Well, links met bril. het leven roepen van werk groepen is daarbij van belang voor de kategese. de pastorale zorg, dienstbaarheid en actie en de liturgie. Deze Merenwij kraad zal hiertoe een voorbe reidende taak hebben. De voor lopige raad, die vóór 31 decem ber van dit jaar gekozen wordt door de bewoners-kerkeleden die zich dan in de Merenwijk hebben gevestigd, heeft een zit tingsduur van één jaar. Gezocht zal worden naar wegen waar langs ook niet-kerkelijke Me renwijkers direct kunnen par ticiperen in de verschillende werkgroepen. Voorop staat de samenwerking met alle groe pen en personen, die zich voor de opbouw van de Merenwijk als leefgemeenschap verant woordelijk weten. Tasten en zoeken „Het zal voor ons zeker de eerste tijd een tasten en zoeken zijn. Nieuwe vormen ontstaan, maar ze kunnen mis schien ook weer verdwijnen. Het gaat om het groeiende be sef, dat we als christenen bij elkaar horen", zo redeneren de collega's Van Well en Hortensi us, „dat is belangrijker dan de vormgeving. Een mogelijke dif ferentiatie in de toekomst kan geen bezwaar zijn. Binnen deze oecumenische zetting moet ie dere groep van gelovigen ruim te van denken en leven heb ben. En als er mensen zijn die in deze opzet geen deel kunnen hebben, moet er ook voor hun deze ruimte komen". De Merenwijkbewoners voor wie de blijde boodschap van het Evangelie iets te betekenen heeft willen in rust en stilte hun weg gaan. Alles heeft z'n tijd nodig. TON PIETERS om een eucharistieviering en een avondmaalsviering gehou den. Ieder van deze gemeen schap blijft deel uitmaken van zijn eigen Kerk, waarin zijn of haar geloof gestalte heeft ge kregen, maar elke week kan men bij de litui'gische vierin gen elkanders gasten zijn. Bei de pastores weten zich als één team (hun opdracht is hierop gebaseerd) verantwoordelijk, niet alleen ten behoeve van de leden der Kerk waartoe zij zelf behoren en die hen hebben aangesteld, maar hun aandacht gaat tevens en niet in min dere mate uit naar de leden van de andere kerken en bo vendien (omdat de kerken ge roepen zijn tot dienstbaarheid aan wereld en samenleving) naar hen die niet tot een kerk behoren. Een belangrijk aspect van deze oecumenische aanpak van het Merenwijkpastoraat is, dat bij na vijftig procent van de zich in de nieuwe wijk vestigende jonggehuwden kerkelijk ge mengd getrouwd is. Deze jonge mensen kunnen nu in de nieu we gemeenschap helemaal met elkaar het geloof vieren en be leven. Dat is een verrijking van de basisgroep en van het grootste belang voor de uit bouw van de hele wijk. Ook al zijn de eerste schreden op de weg van een nieuw Meren wijkpastoraat beslist hoopge vend, toch hebben de twee pas tores een zware vracht op de schouders genomen. Het is na melijk de taak van de kerken in deze tijd om te delen in de strijd om een menselijker sa menleving, want in deze sa menleving voltrekt zich het rijk Gods en zijn gerechtigheid. Alleen in het dagelijks leven van mensen en gemeenschap pen kan de boodschap van het Evangelie gehoord worden en zichtbare gestalte krijgen. Dat is de belangrijke taak van de Kerk, waarvan de mensen be wust moeten worden ge maakt. Uitdaging Eens hoopt de christelijke ge meenschap van de Merenwijk terecht te kunnen in het ge plande multifunctionele ge bouw, waarvan de kerken ge zamenlijk gebruik kunnen ma ken. Dat kan nog wel een paar jaar duren, ook al heeft wet houder Kreü nadrukkelijk ge steld, dat de gemeenschaps voorzieningen in de Merenwijk vóór gaan. Tot zolang hoopt men de zondagse vieringen te kunnen gaan houden in de au la van het scholencomplex, met de bouw waarvan nog dit jaar begonnen zou worden. Pa ter Van Well: „de Merenwijk is in opbouw en de Kerk wil daarbij aanwezig zijn; niet al leen de pastores, maar de hele geloofsgemeenschap. Dit is voor mij een boeiende belevenis, een uitdaging en erg inspirerend om zo te kunnen en mogen werken. Ik heb altijd gewild, i iets van de grond af op te bouwen. En het is een dubbele1 voldoening omdat het kan ge beuren in een bewuste band met de bestaande gemeen schappen, die met interesse en meeleven de groei van de jon ge dochter gadeslaan".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5