KRO brengt melodrama van Hollandse speelfilm op toneel Ruud Jans met nieuw spel Tik Tak Tor n Bleke Bet, Boefje, de Jantjes, de Kribbebijter etc. Hou het scherm in 't oog .levélo Terugblik TV vanavond TV morgen Radio vanavond Radio morgen PAÓfNA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 5 OKTOBER 197|j - Boefje van Annie van Ees met Albert van Dalsum als de pastoor. Bleke Bet, Boefje, de Jantjes, Oranje Hein, de Krib bebijter en Vadertje Langbeen rekken hun be staan niet alleen als schimmige beelden uit de bioscoop van weleer. Zij staan nog recht overeind in onze ontredderde herinnering als de anti-hel den van de Hollandse speelfilm. Met het hart op de tong torsen zij een brok volksziel met zich mee, die uit hetzelfde brekelijke materiaal schijnt ver vaardigd als de onze. Laverend tussen wel en wee zingen of schreeuwen zij vreugde of verdriet van de daken. En voor gevallen van diepe treurnis houden zij hun tranen als troeven achter de hand. Wij zijn doorgaans niet zo scheutig met onze primaire roerselen. Maar wij werden welhaast uit hetzelfde hout gesneden en hebben ons daardoor ontwikkeld tot verwante zielen, tot de ware supporters van de melodramatische malheur van dit filmisch overigens verbleekte volkje. Deze en tal van andere overwegingen heeft de K.R.O. doen besluiten om al die fel levende figuren uit die oprechte Hollandse speelfilms vanuit de vergetelheid via de buis onze huiskamer binnen te jagen, een gebeuren dat maandelijks op de K.R.O.-zaterdagavond op Ned. II zijn beslag zal krijgen, te beginnen op 16 oktober met Bleke Bet. Fred Bredschneider. K.R.O.'s eigen filmversierder, die al deze cinematografische bejaarden uit het stoffige bestaan van de filmmausoleums omhoog heeft gehaald: „Je kan die films benaderen zoals je wilt. De officiële filmkritiek heeft deze rolprenten destijds links laten liggen en niet geheel ten onrechte, te veel aan lawaai en te weinig aan wol. Langzamerhand zijn ze echter een geheel eigen betekenis gaan krijgen en herontdekt. Het zijn overwegend studioprodukten, niet op straat, maar tussen de decors geboren. Maar zij geven als bezinksel een beeld van de tijd tussen de beide wereldoorlogen. In een van de Jordaamfilms zie je Sylvain Poons als ijscoman ijsjes van vijf cent uitventen, een kostelijk stuk jeugdsentiment voor wie daaraan hangt. Voor de opnamen van deze films in de Cinetonestudio's te Duivendrecht werd de Jordaan nagebouwd. Dit gebeurde zo nauwgezet naar het voorbeeld, dat men er bijna de historische werkelijkheid in herkent. De films bieden daardoor meer dan het verhaal alleen". Iet wordt toch helemaal een festijn van de herkenning, van oude roem. van belegen kaaskoppen, die scherp op de tong liggen. Want met deze films worden ook de topsterren van eertijds in de hedendaagse hitsfeer gebracht: Aaf Bouber. Jan van Ees, Cor Ruys, Louis de Bree, Piet Kohier, Fien de la Mar, Lily Bouwmeester, Eduard Verkade, Wim Kan, Corrie Vonk, Johan Elsensohn, Cor Hermus, Jan Lemaire, Albert van Dalsum, Henriëtte Davids, Jan Musch, Johan Kaart en vele anderen in allemaal volkse typeringen met goed en kwaad als uitersten en daartussenin al die mensjes, die het spoor wel eens bijster raken, maar tijdig het gouden hart laten spreken. Op zaterdag 16 oktober maakt Bleke Bet haar opwachting, als eerste in de rij van overjarige kennissen, die de kennismaking komt hernieuwen. Haar werd destijds de filmische ziel ingeblazen via het toneelstuk van Herman Bouber en als filmheldin kreeg zij bedjes mee van Louis DavidsWitte en rooie radijs, Ik wil gelukkig zijn en De ouwe Wester. Daverende en duurzame meedeiners allemaal, die Bleke Bet, de vrouw van de groentehandelaar. vergezellen naar hogere maatschappelijke regionen, waar zij gelukkiger hoopt te zijn dan tussen de andijvie. Aaf Bouber zet Bleke Bet neer als een keihard wijf, dat zich zelfs van kant wil maken als haar omgeving niet naar haar baaien pijpen wenst te dansen. Tenslotte komt zij tot inkeer en belooft zij zelfs beterschap, zodat haar dochter Jams (Jopie Koopman) kans krijgt op het ware geluk met een simpele bonk van een zeeman. Boefje van Brusse in de vertolking van Annie van Ees krijgen we op 13 november uit de ether gezonden. Boefje, het verwaarloosde straatjoohie dat met roof in eigen onderhoud voorziet, houdt ondanks alles z'n gouden hartje braaf gepolijst In afwachting van een edel mens, die zich om zijn lot zal bekommeren. Er is maar één man, die dat ziet, en dat is mijnheer pastoor (Albert van Dalsum). Deze kan ook geen ijzer met handen breken en moet met lede ogen aanzien hoe Boefje een enorme kraak zet om aan geld te komen voor een vlucht naar Amerika. Als je gekluisterd aan je stoel naar die film zit te kijken, begrijp je niet hoe dat ooit goed moet komen, want er zijn wel meer gouden harten spoorloos vermalen door de wrede wetten van de samenleving, maar de pastoor blijft in Boefje geloven en hij redt het. Boefje wordt tenslotte 'n goed mens en als orgelbouwer laat hij zijn verdere leven lang zichzelf en anderen diep genieten van de schoonheid van het orgelspel. Zo biedt de KRO een heel jaar lang maandelijks een lduif menselijke en filmische historie, waar je als kijker beurtelings koud en warm van wordt, want na Bleke Bet en Boefje krijgt men in deze volgorde ook nog te zien: de Jantjes, Oranje Hein, de Kribbebijter, Amsterdam bij nacht, Spooktrein, Pygmalion en Vadertje Langbeen. Fred Bredschneider: „Het heeft enige moeite gekost om de verblijfplaats van al deze films te achterhalen. Er is zendduur vastgesteld van minuten, maar verschillende duren langer, dus daar moest de schaar in. Ik vind dat geen ramp, want sommige gedeelten hebben nogal van de tijd te lijden gehad, terwijl ook wijdlopige episodes voorkomen, waarop beknibbeld kan worden om het vlot te houden. Er komt door deze ingreep vanzelf wat meer tempo in de films". „Ik neem de films centimeter voor centimeter door. Ik kan ze dromen, want ik zag ze als jongen al en later weer in filmmuseums. Er is in dit verband al gesproken van een t.v.-adoptatie, maar dat vind ik wat overdreven. Je zou kunnen zeggen, dat ik ze uitzendklaar maak. Er ontstaat bepaald geen nieuwe film op grond van de oude, maar door materiële en speltechnische oneffenheden eruit te werken, ontstaat er wel een aantrekkelijker produkt". Wat de kijker goed zal doen, is de herkenning van het dagelijks leven in de jaren 1920 tot 1930, maar ook van de gezichten van de spelers, die uit de artistieke roulatie zijn verdwenen. En wat bij nader inzien vooral ook frappeert is dat de altijd zo misprijzend bejegende vaderlandse filmindustrie in die jaren een grote activiteit aan de dag legde. Dat houd je nu bijna niet voor mogelijk. Deze films maken zowel de historische Interesse gaande als het jeugdsentiment. Dat hangt af van de instelling van de t.v.-kijker. Fred Bredschneider: „Ik geloof niet, dat het zin heeft deze films nog eens extra in te lelden. Iedereen weet wel ongeveer waar het om gaat. Br zijn films bij, die artistiek en technisch te weinig kwaliteit hebben voor vertoning op zo grote schaal. Maar dat is nou net het voordeel van het onderbrengen van deze films in een cyclus. Daarin kun je terwille van de continuïteit zeer gerechtvaardigd ook ondermaatse produkten onderbrengen". In elk geval staat ons op het scherm een echt ouderwets stukje volksleven te wachten, diep-menselijke momenten van mededeogen, hartstocht en hartzeer. inkeer en helse bezetenheid. Verdoezelen is er niet bij. Iedereen heilige of helleveeg laat zich recht voor zijn raap bekijken. TON OLIEMULLER Ruud Jans, de radioman van de VARA, die onlangs als t-v-per- sonality aan het licht trad bij zijn presentatie van Zomaar een zomeravond, wil voorlopig niet bij de televisie. De programma makers wisten hem echter wel te strikken voor een gezinsquiz, met name Tik Tak Tor, dat van avond voor het eerst op het scherm komt. Onder dezelfde benaming leidde onlge jaren geleden Thom Hel ling al een dergelijk spelletje. Het werkt met nulletjes en kruisjes op een elektronisch bord. De deelnemers kunnen dat zelf bepalen, maar dan moeten ze wel eerst het juiste antwoord op een vraag geven. De vragen worden duidelijk zichtbaar ge toond, zodat men weet waar men het over heeft. Ned. I, 19.30 uur. Traan in oceaan Onder deze titel wordt in de van een filmische documentaire een beeld gegeven van de jaren 19301945 in Duitsland, waar het communisme de enige moge lijkheid bezat om het fascisme van Hitier te breken. Dit lukte niet. De Duitse t.v. heeft van dit stuk geschiedenis een aan grijpend beeld weten te geven. Ned. 1, 20.21 uur. Koerier van keizerin Jeugdigen kunnen vanavond hun hart weer ophalen aan de ro mantische avonturen van luite nant Rotteck, trouw dienaar van de Oostenrijkse keizerin Maria Theresia. Ned. II, 19.30 uur. Stief been en zoon Vader en zoon Stiefbeen dishar- moniëren ditmaal geestig rond de verschijning van een huwe lijkskandidate, ene Margriet Zonnebloem (Hella Faassen). Zij kan zo lieftallig niet voor de dag komen of vader en zoon kiezen eieren voor hun geld door na drukkelijk hun onafscheidelijk heid te verkiezen boven het delen van het leven met een vrouw. De grappen zijn niet van de lucht. Ned. II, 20.21 uur. Arsène Lupin In deze serie gaat het vanavond om de schat van Emir. Arsène gaat in vermomming verdwenen edelstenen en schilderijen achterna. Hij dwarsboomt de boze opzet van een speculant en ontvangt daarvoor de glimlach van een broze barones. Ned. II, 21.25 uur. Radioprogram Zuid- molukkers gaat niet door HILVERSUM (ANP) Het nieu we NOS-programma voor d< Zuidraolukkers, dat van 9 okto ber af elke zaterdag van 17.00 tot 17.15 uur via Hilversum 2 zou worden uitgezonden, kan voorlopig niet doorgaan. Oor zaak is, dat omtrent de vorm geving van het programma geen overeenstemming is bereikt met Zuidmolukse groeperingen in Ne derland, aldus een NOS-woord- voerder. Deze groeperingen zijn ongelukkig met het NOS-voorstel om er een ontmoetingsprogramma van te maken. Enkele Zuidmolukse groeperingen willen niet met el kaar in de uitzending, maar ook niet afzonderlijk. De program maraad van de NOS zal zich binnenkort over het probleem buigen. Weerwoord over abortus verlangd UTRECHT (ANP) De Stichting voor het ongeboren kind heeft de NOS gevraagd het recht van weerwoord te erkennen en zend tijd af te staan om haar visie ten aanzien van de abortus provoca- tus naar voren te kunnen bren gen. De Stichting is boos op de NOS, omdat in het televisieprogram ma „Ter visie" vorige week de voorstanders van de abortus eenzijdig aan het woord kwamen. (ADVERTENTIE) Autol ADVERTENTIE Au,ok°sten Hoger Met een t DY/.NS kuut U blijven rijden! Lily Bouwmeester in de rol Wijziging van zendtijden radionieuws (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Met ingang van deze week is het aantal uitzen dingen van de radionieuwsdienst uitgebreid. Ook het schema van de uitzendingen is gewijzigd, waarbij als grondregel geldt, dat op weekdagen op Hilversum 1 het nieuws is te beluisteren op de halve uren en op Hilversum 2 op de hele uren. Een en ander betekent onder meer, dat op deze zenders ook nieuws wordt gekeven om 10.30, 15.30, 17.30 en 23.00 uur. Hilver sum 3 blijft tot en met 17.00 uur nieuws geven op elk heel uur, maar als gevolg van zendtijduit breiding komt de eerste uitzen ding al om 7.00 uur 's morgens. Deze uitzending is, evenals die van 8.00 uur op Hilversum 3 al leen te ontvangen op de FM- band. AVRO en KRO zijn met hun „vaste" avonden naar de maan dag verhuisd. Wat de program ma's betreft leverde dat niet veel veranderingen op, maar als geheel leek het schema toch een verbetering te hebben on dergaan. Zo zet de KRO tegenover Peyton Place niet langer een show programma, maar een instruk- tieve uitzending. Dat betekent een zinniger alternatief. Giste ren was het Gamma, de weten schappelijke rubriek, ditmaal gewijd aan de opgravingen te Masada in Israël. Een gelukki ge uitzending, omdat ze samen viel met de hoogst boeiende tentoonstelling over dit onder werp die thans wordt gehouden in het Haags Gemeentemu- Simon van Adelberg gaf goed verslag van dit archeologisch evenement. We kunnen u even wel verzekeren dat het helden verhaal van de zeloten door de tentoonstelling beter wordt verteld dan de t.v.-dokumcntai- re vermocht te doen. We hopen dat velen zich daarvan zullen gaan overtuigen. In AVRO's Televizier kondigde de vrije helft van de Venveij- gebroeders aan dat Radio Ve ronica naar wegen zoekt om eventueel als „legale" omroep te gaan functioneren. We vin den het een beetje een bang voor uitzicht. De AVRO-rubriek deed verder nuttig werk door kwalijke praktijken van Macro KoStjios (in profijtelijke liefdadigheid opnieuw te signaleren, maar was voor het overige aan de oppervlakkige kant. Zelfs het gesprek met oud-minister Wit- teveen over „het gat" stelde teleur door een technische cij feropstelling waar alleen eco- nomisch-doorgewinterde hon den brood van lusten. Uiteraard was in Televizier „het milieu" weer dankbaar onder werp. Een ernstig probleem weliswaar, maar ook een pro bleem dat helemaal wegvalt tegen bijvoorbeeld de schade die „de auto" veroorzaakt. Die schade betreft geen kuchjes of moeilijke ademhaling, maar echte-doden en echte-gewon den. We vinden die nadruk op „lucht- vervuilers" een beetje huichel achtig. Als de protesthouding eerlijk gemeend zou zijn, zou ze zich moeten richten tegen de echte-vervuilers, t.w. de au tobezitters. Maar omdat wij dat, bijna allemaal, zelf zijn valt die aandacht op een kleine anonieme groep. Die is welis waar schuldig, maar niet in dezelfde mate als wij het zelf zijn. Vg NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 1 #18.55 uur: Journaal VARA: 19.05 uur: Volgende patiënt, tv-serie 19.30 uur: Tik Tak Tor, quiz 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Als een traan in eet 22.20 uur: Achter het nieuws' 23.00 uur: Journaal 23.05 uur: Informatie NOT NEDERLAND II NCRV: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Dier en vriend #19.30 uur: De koerier van de keizerin, tv-serie 20.00 uur: Journaal #20.21 uur: Stiefbeen en zoon 20.50 uur: Hier en Nu 21.25 uur: Arsène Lupin 22.15 uur: Ander nieuws 22.25 uur: Journaal 22.30 uur: Den Haag vandaag 22.35 uur: Economie NEDERLAND I NOS: 10.45 uu r: Schooltelevisie AVRO: 17.00 uu r: Wolletje NOS: *18.45 uu r: Fabeltjeskrant 18.55 uu r: Journaal 19.05 uu r: Van gewest i 19.50 uu tot gewest r: Toeristische tips 20.00 uu r: Journaal 20.21 uu r: Uitzending KVP 20.30 uu r: Staatsloterij 20.35 uu r: Revalidatie 20.40 uu r: Het meisje met de groene ogen, film 22.10 uu r: Studio Sport 22.35 uu r: Journaal 22.40 uu r: Den Haag vandaag *22.45 uu r: Zienswijze NEDERLAND II AVRO: 18.45 #18.55 19.05 ai #19.3 Fabeltjeskrant Journaal Het wonder der natuur Mary Tyler Moore show Journaal ir: Hommage aan Fall] componist 'ens( j Icmb ir: Kenmerk I stee£ 22.30 uur: Journaal HILVERSUM I r: 5 bleef 30 (S) Licht 1. PP: 8.119 Uitz. vi d. Ned. ast. Partij. KRO: 18.30 Nws.-fing t. 18.50 Voorbeschouwing ,ej<| mende KRO-progr. 19.00 Mi -gugigkoorzang. Dood doet leven: serie gespr. \en- leven, dood en toekomst. 19,■R!. zingende kerk: muz. in de li terweging. 22.30 Nws. lag vandaag. 22.50 Act. or vogels, licht progr. met zangsoli le. 19.30 Var omda' su»e D tra »J| olitie Dat hi ten, en d teer óidat act P vo le Jfet. M If^foor c HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontb (Soos): lichte gramm.n (7.30-7.41 Nws; 8.30-8.41 (10.30-10.33 Nws), 16.35 (S) Happy Soui s Singers. Nul, hoors »al Ensembl volksliedere ■idsvoorl.. 17.20 n driewekelijkse ipriaan In gespr rants. NCRV: 173.0 Nws. 17.31): 'S' ™X VPRO: 7.54 Dez Op de koffie: Hingelopen streekse uitz. m den van mense Act. 13.25 (S) me de vijf: verzoekpl.progr. Med. HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Radic 7.05 Jan Steenman. (8.00 1> Nws. 9.03 De negen-uur-sh pl.progr. 10.00 Nws. 10.03 A licht pl.progi naai. 12.06 Zet (13.00 Nws aperclean chine: licht pl.progr. 15.00 1 "T naai. 17.06-18.00 Postbus 700:!lJe organ •eede. BELGIE 324 m NED. nscn< 12.00 Nws. med. en SOS-ben lische ™7Tu"cnl 1 p ereo verz ^13 or81 e Z: en toneelagenda*." 13.20*' Radlft Heninf ork. 13.55 Beursber. 14.00 Nw* erschrij (15.00 Nws.) 15.15 Kinderprogr aa: Nws, beursber. 16.05 Lichte 17.00 Nws cn med. 17.15 LlchU 17.55 Weegschaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2