fieldde Sou/tont Hollandse beelden in De inspecteur Ev. Omroep op weg naar 100.000' Geen Braziliaans voetbal meer in Sportpanorama de postgiro Nog genoeg Peyton Place voor 2 jaar Zangeres Zonder Naam neemt het zingend op tegen Frits Lambrechts Nieuwe piraat Belgische kust? PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 7 SEPTEMBER 1971 De opperste perfectie ook niet leuk "JVliET alleen de voetbalsport raakt de vraagstelling, of het juist is televi siemateriaal te gebruiken als bewijs dat tijdens de wedstrijd een scheids rechter een verkeerde beslissing heeft genomen. Met op band of film vastge legde beeld- en geluidsevenementen valt nog veel meer te bewijzen dan vandaag aan de dag al gebeurt. De bandrecorder is bij diverse con coursen reeds een nuttig hulpmateriaal, maar men behoeft slechts een paar stappen verder te gaan en dit soort materiaal kan in en buiten het artistie ke bedrijf gebruikt gaan worden als bewijs dat iemand onvoldoende pres teert of slecht in vorm was. Door de invloed van microfoon- en camera-op stelling zit er aan zo'n bewijs nog wel eens wat ontsierende franje; maar dat valt te verhelpen en met een zorgvuldi ge reconstructie kan men nu reeds dicht bij de „vastgelegde" waarheid ko- Inzoverre het objectief te constate ren feiten betreft zou (televisiekritiek, als kunstenaars daar moeite voor de den, soms nu al te weerleggen zijn. En precies zoals de beeldbuis kan onthullen dat een speler op een -bepaald moment al dan niet natrapte, zou bij toepassing van moderne hulpmiddelen menig kriti sche opmerking van eën muziek- of toneelrecensent wankel, zo niet fout kunnen blijken. Examens BIJ de opperste nauwkeurigheid zou dus bij tijd en wijle een mening, standpunt of beslissing niet juist kun nen blijken en voor herziening vatbaar. Maar zou dit streven naar de opperste nauwkeurigheid leuk zijn, wanneer al les komt af te hangen van de vraag of machines goed ingesteld zijn? Op onderwijsgebied heeft onze gene ratie hier ook al mee te maken door het streven naar efficiency en perfectie bij de beoordeling van werkstukken. Een eigentijdse kunst i?: opgaven en vragen zo samenstellen, dat leerlingen door het zetten van puntjes en kruisjes of door het simpel antwoorden met ja, neen of een getal een computer de gelegenheid bieden om heel objectief vast te stellen wat goed en wat fout is. Eerlang komt er, na wat jaren ervaring, ook nog wel een machine die uitrekent waar op proefondervindelijke gronden de grens tussen voldoende en onvol doende moet worden getrokken, en met de opperste, objectieve nauwkeurigheid kan worden vastgesteld wat iemand als resultaat van zijn studie verdient. We herhalen de vraag: moeten we bij het streven naar zo'n perfectie alleen maar gelukkig zijn? Of is het verstan diger toch maar de bezorgdheid in het spel te laten dat op deze manier de mens steeds meer gedreven wordt naai de status van een robot, over wie straks door de technisch meest perfecte robots wordt geoordeeld en beslist? „Vergissen is menselijk" blijft welis waar nog van toepassing, zolang het mogelijk is bij de programmering van machines en het samenstellen van toet singsmateriaal fouten te maken. Maar deze uitzondering is dan slechts aan een kleine kaste voorbehouden; de rest maakt alleen maar fouten in de vorm van een verkeerd gezet puntje, streepje of kruisje en het denkproces waardoor hij tot dit resultaat gekomen is, doet niet meer ter zake. Het grappige (of griezelige!) is alleen, dat dit dan opgediend wordt als onder deel van een democratiseringsproces, waarin de menselijke persoonlijkheid haar optimale kans op ontplooiing krij gen kan. Verzet "pR valt toch wel het nodige te waar- J-J deren in het verzet van personen en groepen die duchten dat het menselijk leven straks niet veel meer zal zijn dan een miezerig klein radertje in een su per-administratie. Een formule bestaande uit enkele letters en cijfers wordt dan het etiketje van een mini-dossier, waarin andere for mules vastgelegd hebben hoe qua ge nus, religie, intellect, ethisch gedragspa troon en lichamelijk conditie ieders persoonlijkheid Is samengesteld. Er hoeft maar een nieuwe idioot van het type Hitler of Stalin op te staan en een serieüze poging wordt mogelijk om via misdadige „wetgeving" een maat schappij te creëren, waarin elke gees telijke vrijheid een farce wordt. De vergaande beheersing welke de mens zich eigen heeft weten te maken wat het redeloze deel van de schepping be treft, kan dan op hemzelf worden toe gepast. Voor elk doel dat de heersende kaste rechtse of linkse dictatuur maar wenst. Dan spelen beoordeling naar gelang van de omstandigheden of de invloed van een eerlijke eigen visie geen enke le rol meer. Misschien heeft de wereld dan het geluk, dat er nog eens een geniaal mens opstaat die gaat schrijven over de „herfsttij van de menselijke geest"'. Daarop te wachten lijkt ons voor de generatie van nu een te groot risico. Want in de eenentwintigste eeuw kunnen elkaar opvolgende generaties hun voorgangers dan kwalijk nemen, dat zij bij het streven naar alle perfec tie één ding vergeten hebben: de we zenlijke bevrijding van de menselijke geest. ALS BIJ het streven naar een grote progres- Vieve volkspartij moeten naast de Partij van de Arbeid, D '66 en de PPR ook andere politieke en maatschappelijke groepen betrokken worden. Een perma nent overlegorgaan instellen om na te gaan hóé dit kan, wordt als beleidsmaat regel aan de besturen van deze genoemde partijen gevraagd. Bij het streven naar een grote vooruit strevende christen-democratische volks partij wordt door velen gepleit voor een „open karakter" van zo'n partij. Ook degenen, die de confessionele grondslag van die partij niet helemaal wensen op te geven, verzekeren dat ze geen nie antithesepolitiek, maar samenwerking met programmatisch-gelijkgerichten be geren. Als nu over en weer alle bijbedoelin gen eens uitgebannen konden worden er als alle betrokken groepen de bereidheid opbrachten om zonder die bijbedoelingen na te gaan welke de punten van o**"" eenkomst zijn tussen „graag willen' „concreet kunnen", komt er in Nederland een wezenlijk andere situatie dan die welke er was in de eerste maanden 1971. We herhalen: als Hou liet seherm in 't oog Inspecteur Jongman (Stephen Boyd) en het joodse meisje (Dolores Hartlangs de Amsterdamse Amstel met zicht op de Munttoren aan het begin van hun vingen in Jan de Hartogs „De inspecteur". HILVERSUM De Evangelische Om roep heeft 90.000 leden. De E.O. boekte alleen vorige week reeds 4500 nieuwe Zenderwisseling bij radio blijft nog gehandhaafd (Van c omroepcorrespondent) HILVERSUM In tegenstelling tot een officiële mededeling van de NOS- radio als zou de zenderwisseling bij de radio voorlopig komen te vervallen, verklaarde de heer J. M. van Overvest. directeur van het AVRO-radiobedryf, dat deze zenderwisseling voorlopig ge handhaafd blijft. Met ingang van 1 oktober zullen AVRO en KRO dus hun radioprogramma's via Hilversum I gaan uitzenden en de NCRV en VARA op Hilversum II. In het college van programma-overleg (COPRA) wenste men eerst een gede gen onderzoek af te wachten naar de ontvangstkwaliteiten van Hilversum I en II in de periferie van het land. Dit onderzoek zal Verricht moeten worden door middel van veldsterktemetingen door de PTT en de technische dienst van de NOS. Ook een luisterdïchtheids- onderzoek van de NOS wordt nood zakelijk geacht. Bij verschillende omroepmedewer kers heerst de mening, dat een der Hilversumse zenders vooral in de uren rond de schemering zeer slecht in de grensprovincies wordt ontvangen. Ook worden de Hilversumse programma's gedurende de dag vaak met geruis en andere storingen in de huiskamer ont vangen. Zolang niet wetenschappelijk is aangetoond, dat de ontvangstkwali teit van beide zenders elkaar niets ont lopen, willen enige omroepen de tot nu toe gevolgde procedure van zender wisseling handhaven. leden. Zodoende is binnen twee maan den het totale ledental gegroeid van 80.000 tot 90.000. De propaganda-acties van de E.O. zijn er op gericht nog voor het einde van deze maan 120.000 leden te hebben, waardoor men zendtijd als C-omroep kan aanvragen. Lukt dat vóór 1 oktober a.s. dan kan de E.O. volgend jaar april over meer zendtijd beschikken. De t.v.-afdeling van de E.O. zal in het komende najaar alsmede de winter maanden enkele nieuwe programma's brengen. Dirk Jan Bijker stelt een pro gramma samen voor jongeren onder de titel: „D,e wind blaast waarheen hij wilFranz Arnold presenteert een serie uitzendingen van ongedwongen aard, onder de noemer: „Wij stellen u voorterwijl de afdeling docu mentaire enkele programma's zal bren gen over het werk op de zendingsvel- den in Suriname, Afrika en Israël. Je hoeft maar drie bladzijden in Jan deHartog's roman „De inspecteur" te lezen en daarna alleen de eerste meters van de film die Philip Dunne naar dit boek maakte te zien, om te ontdekken dat er in deze Hollywoodverfilming nogal vrij met het origineel is omge sprongen. De hoofdpersoon in De Har- tog's boek is de 50-jarige inspecteur Jongman die in de oorlog zijn joodse verloofde kwjjt is geraakt. Hij heeft een schuldcomplex omdat hij niet voor haar gedaan heeft wat hij misschien had kunnen doen, en als hij na de oor log een joods meisje ontmoet, via een ex-nazi en blanke slavinnenhandelaar die hij schaduwt, brengt hij haar tegen alle voorschriften in via allerlei smok- kelpaden naar haar „beloofde land" Palestina. Bij De Hartog is Jongman getrouwd, maar in de Amerikaanse fatsoensbe grippen van 1962 kon hij daarom niet verliefd worden op het joodse meisje, dus werd Jongman een vrijgezel van' achter in de twintig. Er zijn meer van die veranderingen. Daar waar De Har- tog's toch al niet zo diepgaande boek te diep graaft, worden de oneffenheden gladgestreken in deze produktie waar in vooral de thrillerelementen bena drukt worden. Stephen Boyd is de stoere held met het schuldcomplex en Dolores Hart het blauwogige joodse meisje. Er zijn ver der mooie bijrollen van Leo McKern als een goedig-olijke schipper Brandt en van Hugh Griffith als van der Pink. Een aparte charme van de film zijn de overvloedige Hollandse opnamen, na tuurlijk voor een groot deel via de Engels-Amerikaanse bril die vaak al leen maar oog heeft voor schilderachti ge vakantiekiekjes met molens en draai orgels. (Ned. I, 21.20 uur). Schilderij per dag Onder de titel „Eén schilderij per dag", zendt de KRO-televisie vanavond een dokumentair portret uit van de thans 73-jarige kunstverzamelaarster en mu seumdirectrice in Venetië, Peppy Gug genheim, een nicht van de bekende eigenaars van het Guggenheimmuseum in New York. Tijdens de tweede we reldoorlog was Peggy Guggenheim in Frankrijk. In die periode legde zij de basis voor haar huidige verzameling van kubistische schilderijen, werken van Mondriaan e.a. Uit de tijd, waarin schilderijen bijzonder weinig waard wa ren, omdat velen in bezet Frankrijk op de vlucht gingen, stamt haar uitspraak, dat zij zichzelf op diëet moest stellen: één schilderij per dag, (Ned. I, 20.21 uur). Documentaire Ra Onder de titel „Ra" presenteert de AVRO-televisie op twee achtereenvol gende avonden nl., vanavond en mor genavond, de Zweedse documentaire over Thor Heyerdahls expeditie per pa pyrusboot. Thor Heyerdahl, de Noorse antropoloog, die van 25 mei tot 15 juli 1968 de eerste Ra-expeditie maakte, kwam toentertijd tot de conclusie dat de oude Egyptenaren, Phoeniciërs en Mesopotamiërs contact moeten hebben gehad met het Zuidamerikaanse conti nent, omdat vele karakteristieken in de cultuur van Peru en Mexico over eenstemmen met de beschaving uit de oudheid. De enige mogelijkheid moet een overtocht per papyrusboot zijn ge weest. Na bestudering van grafschilde ringen, scheepsmodellen en illustraties uit het oude Nineveh, ging Thor.Heyer dahl de Nijl'op naar Centraal Afrika waar hij de mensen recruteerde, die hem bij de bouw van de boot wilden helpen en waar hij ook het papyrus riet van de juiste lengte zou vinden. De voorbereidingen tot de expeditie worden in de eerste aflevering van deze tweedelige documentaire op het scherm gebracht. In het tweede deel mor gen kan de kijker kennismaken met de expeditie die van Safi in Marokko tot Barbados in West-Indië plaats heeft gevonden. Het is door deze tocht on der meer komen vast te staan dat het mogelijk is om met een primitief vaar tuig als de papyrusboot de Atlantische Oceaan over te steken. (Ned. II, 21.10 uur). De Franse t.v.-documentaire „De slag om Moskou" stelde ons opnieuw voor de vraag hoe jongere kijkers op der gelijke programma's reageren. We heb ben er werkelijk geen idee van, maar het zou ons heel wat waard zijn om te weten of zo'n uitzending wordt er varen als „vervelend nakaarten" of als boeiende informatie. Zelf hebben we de tweede wereldoor log intens meebeleefd en we zijn tel kens weer geïnteresseerd als tot nog toe onbekende informatie over bepaal de facetten wordt geboden. Het Franse programma zat propvol met niet eerder vertoonde beelden en het boeide ons derhalve hevig. Zó hevig dat we NCRV's Hier en Nu extra ervoeren als een slappe nieuws- begeleider Aan de orde kwamen de problemen van een gevluchte Bulgaar se predikant die weliswaar een „sterk verhaal" vertelde, maar wiens betoog niet in de directe actualiteit paste. Dat deed de schoolboekenaffaire ook niet. Hier en Nu kwam in deze vakantie- aflevering niet toe aan achtergronden Op het andere net kwam VARA's „Met de muziek mee" tot wellicht de beste aflevering van deze zomerserie. Zulks door een gelukkige samenloop van om standigheden. Het publiek (uit Voor burg) reageerde ideaal, in het accor deonconcours was er in het optreden van Lia de Ligny eindelijk iets supe rieurs te horen. En er was een vaijiété- uit de klassiek-Chinese school werkelijk superieure klasse. HILVERSUM Tijdens de jaarlijkse persconferentie van de AVRO verklaarde de heer S. K. van der Zee, directeur van AVRO's televisiebedrijf, dat er nog genoeg afleveringen van Peyton Place in voorraad zijn. Men kan circa twee jaar voor uit, aangezien van de 500 in Amerika opgenomen afleverin gen er tot nu toe bijna 300 op het scherm zijn vertoond. Voorts zullen met ingang van 21 sep tember de nieuwe afleveringen van deze populaire serie in kleur worden uitgezonden. Het feit, dat de AVRO deze televisieserie in verband met de zendschemawijzigingen gaat ver plaatsen naar de maandagavon den heeft vele reacties van kijkers uitgelokt. Men acht de maandagavond minder geschikt, maar angezien straks de AVRO de maandag als vaste uitzenddag heeft toegewezen gekregen valt hieraan niets te veranderen. Overigens verklaarde de KRO- televisie zich bereid om althans voor het laatste kwartaal van 1971 haar nieuwe familieserie, getiteld „Family at war" op de andere zender pas om 21.10 uur te starten, teneinde de kijkers niet voor een moeilijk dilemma te plaatsen. De programma- coördinatiecommissie had ech ter al besloten, dat de KRO- televisie haar tv-serie al om EO.20 uur kon beginnen. Een en ander betekent, dat de AVRO vroeg of laat toch met Peyton Place naar een ander tijdstip dient te verhuizen. Aangezien uit het kijkdicht- heidsonderzoek blijkt, dat Pey ton Place uitzonderlijk populair is bij kinderen in de leeftijds groep van 12 tot 15 jaar, lijkt het aanbevelenswaardig, dat de AVRO in 1972 deze serie tussen 19.00 en 20.00 uur gaat uitzen- Met liedje over „De tu ee ivezen NEDERLAND 1 Pip en Zip 18.55 uur: Journaal KRO: 19.05 uur: Daktari 20.00 uur:. Journaal 20.21 uur. Eén schilderij per dag, documentaire NEDERLAND I 17.00 uur: De toverbal 17.15 uur: "lef elder kinderkoor V- 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: De dubbeldekkertj es KRO/RKK-IKOR-CVK: 19.30 uur: Kenmerk 21.20 uur: De inspecteur, film 23.15 uur: Journaal NEDERLAND II 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag NOS: 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Politieke uilzending 20.30 uur: Stichting Socutera 20.35 uur: Uit de wereld der insekten 20.50 uur: Billy Bud, film 22.50 uur: Studio Sport 23.15 uur: Journaal 19.10 uur: Vrij-uit AVRO: 19.30 uur: Operatie Minus-5 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Ra I, reisverslag 22.10 uur: Televizier-magazine 23.00 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: 20.21 uur: Peyton Place 21.05 uur: Ra II, reisverslag 22.05 uur: Chiel de Boer «•22.35 uur: Journaal SSkuTS!' u" b,n°e"- bult' HILVERSUM i: 15.00- In 't zilver: progr voor oudere luist, faars. 18..QO Nws. 16.03 (S) Lichte grami muz. 16.15 Lotje: radiostrip v.d. jeugd. 16. y,d,' jeugc^£7.80. NCRVen bloc: act. prog srpag.) VPRO: 7.54 D< idag: i 7.54 .22 (S) 1 tad/o^our'naaf kr .00 Nws. 15.0 l'3 diodansork. 13.5 ie Beeldkwaliteit onvoldcende (Van c omroepcorrespondent) HILVERSUM Met ingang van het nieuwe seizoen wordt zoals gemeld - de frequentie van „Sportpanorama" door de AVRO-televisie verdubbeld to twee uitzendingen per maand. De AVRO-programmaleiding is niet voornemen onj, zoals in het vorig seizoen, filmreportages van Braziliaanse voetbalwedstrijde101 uit te zenden. De beeldkwaliteit was ten gevolge van een ander lynensysteei |u' vry slecht. Bovendien trekken deze Zuidamerikaanse clubs kennelijk niet zoveel kijkers al Nederlandse voetbalverenigingen. Zoals bekend heeft de KNVB destijds fel g protesteerd toen de AVRO-televisie filmreportages gaf van Britse leaguewed strijden. Door druk uit te oefenen op de Britse voetbalbonzen wist de KNV1 een einde te bewerkstelligen aan het contract tussen de AVRO en de Brits televisie. Ook in Brazilië heeft de KNVB gepoogd een spaak in het wiel i steken zij het zonder succes. Desondanks meent de AVRO met deze reportage te moeten stoppen omdat zowel de kwaliteit van de films als de interesse voor de kijkers weinig voldoening schenkt. (Van onze radio- en t.v.-redactie) MAASTRICHT Willem Duys onder zoekt momenteel samen met zijn regis seur Theo Ordeman de mogelijkheid om de Zangeres Zonder Naam en Frits Lambrechts onder te brengen in zijn programma „Voor de vuist weg", dat vrijdag 24 september wordt uitgezon den. Het is de bedoeling, dat beide artiesten in deze vuist tegenover el kaar gezet worden om het publiek uit te laten maken wie van beiden het beste de liedjes uit de thcaterproduk- tie „De twee wezen" presenteert. Over de muziek by dit toneelstuk van de Amsterdamse toneelgroep Globe be staat onenigheid. Johnny Hoes, die de teksten van Ernst van Altena op muziek zette, en de Zangeres Zonder Naam zijn van de lijst van medewerkers geschrapt, om dat de regisseur en artistiek directeur van Globe, Ton Lutz, hun bijdragen afgekeurd heeft. Lutz heeft de op dracht voor het schrijven en uitvoe ren van de muziek voor „De twee we zen" nu aan Frits Lambrechts gegeven Johnny Hoes, die deze gang van zaken bijzonder betreurt, heeft de hulp van Willem Duys ingeroepen, die naar de heer Hoes meedeelt enthousiast over het voorstel het oordeel van hel publiek te vragen, gereageerd heeft. Johnny Hoes: „Ik heb maandag met Duys contact gehad en die zag zo'n openlijke confrontatie tussen de zange res en Frits Lambrechts wel zitten. Het gaat er helemaal niet om, dat'ik*per se een kroon op m'n hoofd gezet wil krij gen, maar ik wil wel de mening van die meneer Lutz aanvechten als zou er iemand in Nederland beter het levenslied kunnen vertolken dan de Zangeres Zonder Naam. Mocht het pu bliek van mening zijn, dat Frits Lam brechts beter is, dan ben ik de eerste om mijn ongelijk te bekennen". Vanuit Hilversum was geen bevestiging over deze confrontatie te krijgen, om dat zowel Vuistregisseur Theo Orde man als Willem Duys onbereikbaar BRUSSEL (ANP) De kustvaarder „Horizon" die eind vorige week door het Nederlandse bedrijf Leendert-Pol- man in Hansweert voor ongeveer 13.000 gulden werd verkocht aan de Belgische reder Caron jn Boom, wordt wellicht de nieuwe piratenzender voor de Belgische kust. De „Horizon" (of hoe het schip in de toekomst ook mag gaan heten) moet de opvolger worden van de „Uilen spiegel" die in december 1962 bij Bres- kens aan de grond liep en waarvan enige tijd geleden de resten zijn verwijderd. De Boomse reder Charles Caron heeft tegenover een Belgische krant bevestigd dat hij de „Horizon" in opdracht van een „financiële groep uit Zwitserland" heeft gekocht met de bedoeling het om te bouwen tot zendschip. De reder over weegt de „Horizon" daarvoor naar Ant werpen of Zeebrugge over te brengen. (ADVERTENTIE) met de girobetaalkaart kunt u gegarandeerd overal betalen! ddsmakkelijk!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2