indro JIMMY WEBB: PARFUMERIEBEURS STEMT TOT NADENKEN ZATERDAG 28 AUGUSTUS 1 van gladde liedjesmaker tot kritisch componist In het nog jonge leven van de befaamde Amerikaanse compo nist en zanger Jimmy Webb hebben zich de laatste tijd grote veranderingen voltrokken. Tot voor kort hield Webb zich nog onledig met het pasklaar maken van superbe songs, die dan door andere grootheden naar de top werden gezongen, maar met het verschijnen van de elpee ..Words and music", enige maanden geleden, is Webb een totaal andere richting opge gaan. Webb schrijft nu repertoire voor zichzelf, dat wil zeggen num mers met een maatschappij-kri tische inslag en daarnaast ook lyrische liedjes, die hij heel persoonlijk vertolkt. Heel wat anders dus dan de van hem zo bekende songs als „Up, up and away", „Didn't we", „Honey co me back", „By the time I get to Phoenix", ..Where's the play ground. Susie", „Wichita line man", „Old man at the fair" en noem al d' wat sentimentele, overigens bijzonder knap ge componeerde nummers maar op. die prijken op het repertoire van alle grote zangsterren. Door de veelvuldige uitvoering van zijn werk en de daaruit voort vloeiende royalties kan Webb zich inmiddels vele malen mil jonair noemen en daarom ook kan hij het zich nu veroorloven om met eigen, kritische, in ieder geval persoonlijke muziek op de markt te komen. Eigenlijk heeft Jimmy Webb zich afgewend van de gladde liedjesmakerij, met zijn financiële status is dat na tuurlijk zo moeilijk niet, maar evenzeer is er moed voor nodig. Want met zijn nieuwe repertoi re oogst Webb minder succes: daarvoor is zijn huidige werk gewoon té gecompliceerd, té persoonlijk en té gericht. Daar naast is Webb allesbehalve wat men dan noemt een goed zan ger. zodat zijn muziek zeker niet op die ontvangst als vroe ger kan rekenen. En in deze verzakelijkte wereld blijft dat een dappere daad. Kon men op ..Words and music" nog spreken van een bepaald compromis tus sen Webbs vroegere en nieuwe werk, op „Jimmv Webb and so: on", de titel van Webbs nieuw ste schepping, herinnert maar zeer weinig aan het hitverleden van de jonge Amerikaan. Op ..Words and music" vonden we immers nog zoete, lyrische lied jes als „Love song" en „Careless weed" (naast heel bewust werk als „P. F. Sloan". „Songseller" en „Sieepin' in the daytime"). De elpee „And so:on" bevat ech ter nauwelijks nog lieflijke tek sten. Webb neemt in nummers als „Laspitch", „Highpockets" en „Pocketful of keys" de verziekte Amerikaanse maatschappij da nig op de hak en achter zoge naamde „rustige" nummers als „Marionette", „See you then". ..All my love's laughter" en ..Met her on a plane" vermoe den wij een sardonische Webb- grijns. Buiten de dikwijls bij tende teksten valt er op deze schijf uiteraard ook te genieten van typische Webbgeluiden, knappe, ingenieus gearrangeer de liedjes met soms bijzonder vreemde orkestraties. Het glad de is echter definitief van Jimmy ebb af. Tn alle num mers vindt men felle gitaar- en pianoklanken. die vermengd met violen en de moog, het geheel een zeer eigentijdse tint geven. Hopelijk komt de elpee „And so:on" meer in de belang stelling dan „Woi-ds and music". Dat liet namelijk nogal te wen sen over gezien de reputatie van Webb en de overvloedig op deze eerste elpee aanwezige kwaliteit. We hebben er overi gens een zwaar hoofd in, want Webb maakt per se geen tiener- muziek. (Reprise K 44134) LAMB: puur en apart Erg aparte geluiden vinden we ook op de elpee „Lamb". Achter deze naam gaat een Ameri kaans duo schuil, bestaande uit Barbara Mauritz en Bob Swan- son. De grote genius van het duo is ongetwijfeld Barbara Mauritz, die alle zangpartijen voor haar rekening neemt en ook een zeer groot deel van het repertoire Eigenlijk is deze el pee een Mauritz-soloelpee met keurige begeleiding van Swan- son, Jerry Garcia, Ed Bogas (bekend onder andere van de elpee „United States of Ameri ca"). Bill Atwood en nog wat andere sessiemuzikanten. Bar bara Mauritz beschikt over een zeer aparte stem, waarmee zij moeiteloos fraseert en improvi seert, soms ontaardend in één overigens prettig gejodel. In haar liedjes bezingt Barbara het leven, bepaalde gevoelens, normale dingen etc. in een stijl, die raakpunten heeft met de folk- en countrymuziek. Hoog tepunten van deze bijzonder goede plaat vinden wij „Now^s not the time" en „Cross be tween". (WB 1920). De beste liedjes van JUDI COLLINS Ingewijden in het popgebeuren kennen uiteraard de zangeres Judy Collins. Zij heeft met de vertolking van folksongs als „My father". „Both sides now". „Mr. Tambourine man", „Pack up your sorrows". „Winter sky" en nog vele andere beste num mers een geduchte reputatie op gebouwd als ee; zangeres van het betere lied. Er is nu een dubbelelpee var haar uitgeko men. „The most beautiful songs of Judy Collins" geheten, waar op we alle voornoemde num mers en nog vele andere in een passende persing vinden. Duidelijk aanbevolen (Exulta 62006). Eddie Cochran op THE IDES OF MARCH: obligaat koperselectie. Namen te over: Chicago, BST, Chase. JJ Band en ga maar door. Ook de Ame rikaanse Ides of March Common Band werkt met veel koper en het dient helaas gezegd te wor den: de groep bedient zich ook van het obligate repertoire. Veel geschetter, veel geschreeuw (op enkele nummers na) en weinig wol. Werkelijk, al die popgroe pen met koper gaan op je zenu wen werken. Het wordt tijd dat ze met iets anders komen. Al die keurige invulblaaspartljtjes. Het lijkt wel een stembiljet. 'WB 1869). Gouden hits van CROWBAR Vergeleken met de muziek van The Ides of March betekent het geluid van de Canadese groep Crowbar een complete verade ming. Net als de fameuze Band heeft Crowbar haar faam min of meer te danken aan het be schermheerschap van Ronnie Hawkins, de in ons land nau welijks bekende maar in de V.S. en Canada hogelijk gewaar deerde rockzanger, die heel wat muzikanten heeft gevormd. Ook enkele Crowbarmensen hebben hun opleiding „on the road" bij Hawkins genoten, hetgeen dui delijk tot uiting komt in het repertoire van de groep. Crow bar speelt oprechte rock and roll, stevig rollende muziek met een maximum aan speel- en luistergenot. Hier en daar gaat Crowbar, in navolging van de kortgeleden nog in ons land verblijvende Sha Na Na-jon gens. op de satirische toer. Het meest opvallende van Crowbar is wel de moeiteloosheid waar mee men speelt en daarnaast ook het plezier in het spel, dat uit de groeven spettert. Aanra der deze schijf, zeker voor de tempo doeloe rockfans (SPFL 272). Maxi single met muziek uit goeie ouwe tijd Originele rockgeluiden uit de late jaren vijftig vinden we op een onlangs door Bovema uitge brachte maxi single. Op dit slechts f 3,90 kostende plaatje vinden we „Great balls of fire" van Jerry Lee Lewis, „Ain't that a shame" van Fats Domino, „Three steps tot heaven" van wijlen Eddie Cochran en „Let there be drums" van Sandy Nelson. Dat gaat er wel in, dachten wij zo. zeker voor die prijs. (UAS 5C 006.92 685). Weinig lol met LOL C0XHILL Hoe is het in godsnaam moge lijk dat een platenfirma maar liefst een dubbelelpee over heeft voor het nutteloze gereutel van ene Britse meneer Lol Coxhill. Deze imposant uitziende saxofo nist en fantast stopt vier zijden vinyl vol met de grootste onzin als piepen, kindergeluiden, straatrumoer en noem maar op. Dat Coxhill op een gegeven mo ment ook nog een werkelijke gave saxsolo blaast, moeten we als meegenomen beschouwen. De platenfirma had wijzer moe ten 7"n. (Dandelion 69001). Aardige pop van BRAVE BELT Als popiand is Canada behoor- DISCORUBRIEK lijk in opkomst. Naast het werk van erkende cracks uit dit land (Gordon Lightfoot, Joni Mit chell, Crowbar, etc.) dringen nu ook platen van minder bekende groepen en solisten uit het land van Trudeau door tot Europa. Brave Belt is een van die jonge formaties, die op de debuutelpee blijk geeft best een lekker deuntje pop te kunnen spelen e zingen. Weliswaar gaat er vs Brave Belt geen enkele ve nieuwing uit (dat hoeft ook nie! altijd), maar daarom is de elpee van Brave Belt nog niet slecht De groep heeft een lekker, ste vig swingend geluid met aardi ge vocalen, éen beetje in de stijl van een paar jaar geleden. (Re- prise 6447). door Charles Bels De vredige wereld van THE RASCALS Na een tijd van grote stilte ij de Amerikaanse groep The Ras cals ineens terug op het pop front met de dubbelelpee „Peace ful world". Met vroegere hiti als „Good lovin'„Carry me back", „People got to be free" en „Groovin" heeft het werk op „Peaceful world" weinig of niets van doen. Van de vroegere sa menstelling van The Rascals is trouwens bijna niemand meer over en op de dubbelelpee doen wel zoveel sessiemusici mee, dat je eigenlijk niet van een Ras- scalschijf mag spreken. Zo ko men we bekende jazzmensen als Ron Carter, Alice Coltrane, Joe Farell, Ernie Royal, Pepper Adams en nog wat vogels tegen, die samen het geluid van deze dubbellangspeler voor een niet onbelangrijk deel bepalen. Maar goed, het beestje moet een naam hebben; The Rascals dus. met overigens uitstekende, stevige instrumentale en vocale muziek, die hier en daar in de soulhoek terechtkomt. De stam per van de plaat is „Love me", van Felix Cavalie- in die praktisch alle schreef. (CBS S 66292). Als ik cosmeticafabrikant was, dan ging ik de boer op- Letterlijk. Want uit statistische gegevens blijkt daar nog een enorm stuk land braak te liggen dat om zo te zeggen smeekt ontgonnen, bewerkt, geploegd, bezaaid en be plant te worden met allerlei goed, waaruit schone boeren en boerinnen opbloeien. Het woord schoon weliswaar in beide betekenissen op te vatten, maar toch vooral in de zin van mooi. Parfumerie in de Amsterdamse Kalverstraat Uit de collectie '71 modellen. Links ee bont en rechts eer '72 van de Amsterdamse boetiek Barbar n maxi suede jas met capuchon, afgezet multicol suede jas in de tinten blauw, grijs blauwgeverfde wasbeerkraag. zijn deze twee fraaie gevoerd met geite beige met een Van 30 augustus tot en met 2 septem ber wordt te Utrecht de Indro-Parfume- riebeurs gehouden in geuren en kleu ren. Door een assortiment artikelen dat groeit als een tropisch woekerend bos moeten de afnemers zich een weg banen, daarbij links en rechts pluk kend wat van hun gading is, maar intussen scherp berekenend niet te veel verleidelijks in te slaan of ze komen met een onverkoopbare voorraad te zitten. Parfumerieën, cosmetica, toilet artikelen, bijouterieën, en kappersbe nodigdheden staan er tentoongesteld voor detailhandelaren, schoonheidsspe cialisten, kappers en andere deskundi gen. De parfumeriemarkt (waaronder al die artikelen worden samengevat) groeit snel en heeft nog een groot opnamevermogen. In 1967 bedroeg de totale omzet in Nederland aan kosme- tische produkten 430.6 miljoen gulden Tn '69 was dat bedrag gestegen tol 547,4 miljoen, telkens gerekend in consumptieprijzen. Een stijging dus van liefst ca. 27 pet. in twee jaar' Voor 1970 zijn de cijfers nog niet bekend, maar menigeen uit de bran che houdt het erop dat de stijging regelmatig doorzette en in één jaar 10 tot 15 pet. of nog meer bedroeg. De optimist is geneigd aan te nemen dat dit tempo niet zal minderen, vooral omdat de besteedbare inkomens steeds groter worden en er dan ook meer geld aan cosmetica kan worden uitge geven. Volgens voorlopige gegevens za! ons gezamenlijk inkomen dit jaar ea. 9,5 pet. stijgen ten opzichte van het vorige. Maar de voorzichtige vraagt zich toch wel af of deze deels hygiënische deels luxueuze groei nog lang in zulk een fabelachtig tem po kan doorgaan, of de markt in slaat zal blijven die enorme hoeveelheid kos- melische produkten op te nemen Om het eens anders te zeggen: of de mensen en vooral de vrouw die toch de voornaamste afneemster is. zich nog intensiever zal laten versieren dan tot nu toe. De bevolkingsaanwas helpt natuurlijk mee de omzet te vergroten elk jaai komen er meer gebruikers bi i die vanaf hun eerste levensdag cosmetica nodig hebben, want babyspullen horen er ook bij. Die bevolkingsgroei wordt voor het lopende jaar geschat op 1.3 pet. Voorts is er nog een belangrijk percentage omzetvergroting te wijten aan de huidige prijsstijging en wel ca. 6 pet. Maar dan nog blijven er vele procenten aan te vullen door grotere afzet. Zoals gezeg: wij zouden die afzetgebieden zoeken op het platte land. Eenvoudig omdat cijfers aan hel licht hebben gebracht dat men daar nog maar zuinig met parfumerieën omgaat. Boeren - burgers - buitenlui Het blijkt dat planbureaus alles te weten kunnen komen. Er bestaat een relatie tussen de stijging van het ge bruik van een artikel en de stijging van het inkomen. Wat de lichaams verzorging: aangaat besteden hand- en landarbeiders 1.09 maal de stijging van hun inkomen aan boven wat zij vroeger ervoor uitgaven. Zij doen dus duidelijk wat meer aan hun frissig- heid dan het gevulder loonzakje al leen toestaat. Met hun haren hebben deze lieden het nog beter voor: aan de preparaten voor dit sieraad gebruiken ze 1,62 maal de stijging van het loon. Voor hun vrouwen (wij nemen al thans voorlopig aan dat zij het zijn die in deze groep cosmetica en par fums ter hand nemen) is het cijfer 1,31. Hoofdarbeiders steken hiertegen slecht af wat lichaams- en hoofdver zorging aangaat. Maar men kan rustig aannemen dat zij al vóór de inko mensstijging fris gebaad en gekapt waren en geen reden zien er nog meer nats en geurigs overheen te sproeien. Hun dames- en herenlijnen in de cosmetica en parfumerieafdeling verheugden zich echter in een stij gend gebruik: met 1.55 maal het extra inkomen, overtreffen zij alle andere groepen. De boeren komen uit de cij fers te voorschijn als de door reclame verkeerd benaderde of door de detail list vergeten groep. De stijging van hun verbruik op het gebied van li chaamsverzorging, haarverzorging en cosmetica neemt respectievelijk maar 0.66 - 0,17 - en 0.10 pet. van de loonstijging. (Een vierde groep omvat de overige zelfstandigen en ligt met de cijfers zowat in het midden). Het is bekend dat hel verbruik van alle arti kelen die bij het toilet maken horen, niet kan blijven stijgen in gelijke tred met het inkomen. En toch zeggen de cijfers van fabrikanten en importeurs dal hun omzet nog steeds en snel groter afmetingen aanneemt. Dan moeten langzamerhand parfumerieën en drogisten ware opslagplaatsen wor- 1 Fabriek voor haarverfraaiings artikelen (Carmen Curler) den van welriekende, streelczachte, schilderachtig gekleurde, als diamant schitterende, afslankende, bruinerende mooi- en frismakers. Op de Indro- Parfumeriebeurs laten fabrikanten en importeurs het niet te omvademen as- visie hebben dan stadse huisvrouw Misschien hebben zij het langst 1 zond verstand bewaai'd bij zand, v en soda. Maar de „ontwikkelingshul van de cosmetica-industrie za 1 eens bereiken. mooier boeren boerinnen, doorstroming van de va radenen voortaan ongekö sehoonheidszorgen op het platteland A. MACGILLAYi 1 De graag geziene consumente sortiment zien. De detaillisten kijken bedachtzaam rond, ernstig nadenkend, aftastend of het verzadigingspunt ver af of vlakbij ligt. Als ik drogistenvrouw was, of schoon heidsspecialiste, pakte ik een koffer vol spullen en reed met mijn wagen tje de dorpen af als een moderne marskramer. In Amerika wordt dat al jaren gedaan met groot succes. Daar gaat het van fabrikanten uit, in het bijzonder van één. de allergrootste cosmeticafabrikant van de wereld: Avon. Nooit van gehoord? Dat kan ik geloven. Het merk wordt alleen maar langs de deur verkocht, nergens in een winkel en toevallig niet in Neder land. Amerika bestaat uit meer dan grote steden zoals New York, Chicago en Washington. Het is nog altijd een wijd land met boere het bezoek van Ave specialiste die les een leuk verzetje er verder heel vlot! Overigens, ook in Duitsland staat Avon aan de top. Alleen met huis- aan-huis verkoop. Dat is niet te ver warren met het colporteren en hand tekeningen zetten onder wazige con tracten de kwalijke praktijken waar terecht zo tegen wordt ge waarschuwd. Het is te vergelijken met de keurige vertegenwoordiger van een welbefaamde eerste klas wijnhandel, die zijn particuliere klan ten regelmatig bezoekt als een be trouwbaar adviseur en leverancier. Wat de boeren aangaat, liever nog de boerinnen, het blijft de vraag waarom /.ij zo zuinig omgaan met cosmetica. Plattelandsvrouwen zijn bijzonder verstandig, kunnen denken in hecta ren grond en duizenden guldens vee- Meest populaire artikel het wot voeder. Lezingen voor hun verenigin- gevreten") gen en gesprekken met de leden heb ben mij geleerd dat zij vaak breder foto Max Facta Daar vinden ze ns schoonheids- n make-up geeft de verkoop gaal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 12