£eidóe (Sou/toni
W ereldkampioenschappen
wielrennen op tv en radio
Nieuwe show
Kijktaarna
van Adèle
en Leen
„Amsterdams Toneel
als opvolger van de
Nederlandse Comedie
Tableau de
la troupe
IsLLm
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 18 AUGUSTUS 197f
Schoolgeld als
middel om een
lek te stoppen
UOEWEL op het voor hen nieuwe
ministerie van Onderwijs nauwelijks
door de wol geverfd weten de opvol
gers van Veringa en Grosheyde, dat ze
bij een deel van de Nederlandse bur
gers het pleit al bij voorbaat verloren
hebben. Te weten bij de burgers die
vinden dat elke bezuiniging op de On
derwijsbegroting het principe volgens
hetwelk onderwijs een zaak is van hoge
urgentie aantast.
Een vooral psychologisch moeilijke
zaak voor het kabinet-Biesheuvel is,
dat volgens tot dusver in de publiciteit
gekomen cijfers Defensie door de nood
zaak om te bezuinigingen op overheids
uitgaven minder zou moeten bloeden
dan Onderwijs. Hopelijk komen er op
prinsjesdag over dit delicate punt meer
bevredigende verklaringen dan de Ne
derlandse burger tot dusverre kent.
Maar ook dan zal de netto groei van
het budget voor de ministers Van Veen
en De Brauw een stuk moeten blijven
onder de optelsom van wensen welke in
de onderwijswereld en door haar gesti
muleerd ook in politieke kringen le-
Wat ons benieuwt, is, of er straks
als het aankomt op beslissen een
scheidslijn zichtbaar wordt tussen het
verzet tegen onderwijsbezuinigingen van
uit het onderwijs zelf en de kritiek van
groepen welke het kabinet-Eiesneuvel
om politieke redenen dwars zitten vol
gens de stelregel „terecht of ten onrech
te, we zullen amendementen en moties
produceren".
Onvermijdelijk
1I7ANT tussen de vele uitingen van
kritiek, teleurstelling en ongerust
heid die vanuit onderwijskringen tot de
publiciteit doordringen, klinken af en
toe ook stemmen door van woordvoer
ders die blijk ervan geven dat ze ook in
de moeilijke omstandigheden waarin ze
zich geplaatst zien objectief en redelijk
willen blijven.
De noodzaak van afremming der kos-
tenexplosie bij het wetenschappelijk
onderwijs wordt niet alleen door finan
ciële autoriteiten erkend; bij het voort
gezet onderwijs vindt men deskundigen
die onderschrijven dat een zorgvuldige
afweging van prioriteiten tot gevolg zal
hebben dat bepaalde wensen van deze
sector in de ijskast op betere tijden
moeten wachten. Ook in kringen van
het basisonderwijs zijn mensen die be
vestigen, dat het oneerlijk is ministers
als Nelissen, Drees, Biesheuvel, Van
Veen en De Brauw a priori uit te
roepen tot verfoeilijke nazaten van
Shylock uit „De koopman van Vene
tië''.
Zo kan de heer D. de Zeeuw, schrij
vend voor Het Katholieke Schoolblad,
zich voorstellen dat bij nader overleg
op enkele punten onderwijsbezuinigin-
gen reëel zullen blijken „zeker wanneer
tot enige verduidelijking gekomen
wordt" (bijvoorbeeld de temporisering
van de scholenbouw).
Maar ook bij de heer De Zeeuw
schoppen de bewindslieden tegen het
zere been, wanneer ze proberen invoe
ring van schoolgeld bij de leerplichtige
leeftijd of verhoging van het kleuter
schoolgeld, al was het maar als theore
tische mogelijkheid, te verdedigen.
Dogma
ITITDAGEND mikpunt voor kritiek is
dan natuurlijk wat minister v. Veen
wat slordig zich in een interview liet
ontglippen: er geen moeite mee te heb
ben om niet te geloven in een dogma
dat leerplichtig onderwijs vrij van
schoolgeld behoort te zijn. De heer De
Zeeuw stelt hiertegenover, dat in geen
geval een dogma van het profijtbeginsel
afbreuk mag doen aan de opvatting dat
onderwijs een collectieve voorziening
van de gemeenschap voor de jongere
generaties is, inzoverre de overheid zelf
deze collectieve voorziening als ver
plicht oplegt.
Dit onderschrijven we voor de volle
honderd procent, mits men dan hieruit
niet afleidt dat heffingen bij elke door
de overheid als verplichting ingestelde
collectieve voorziening principieel on
aanvaardbaar zijn. Want dan moeten
we weer gaan leven naar een dogma
waarvan de consequenties moeilijk te
aanvaarden zijn, omdat ze zichzelf in
de praktijk wel eens onmogelijk zouden
kunnen maken. Trouwens, in Neder
land kennen we al verplichte collectie
ve voorzieningen waarbij door bestem
mingsheffingen een profijtbeginsel
aanvaard en toegepast is.
Wanneer wij voorstander blijven van
onderwijs zonder overheidsheffingen
gedurende de leerplichtige leeftijd, dan
is het omdat we, los van welk dogma
dan ook, met de heer De Zeeuw heffing
van schoolgeld daar beschouwen als een
onnodige stap terug op een weg waar
langs het recht op onderwijs voor elk
kind, ongeacht wat zijn ouders kunnen
of willen, goed gerealiseerd is, terwijl
door bekostiging vanuit de algemene
middelen bij de financiering van dit
onderwijs de draagkracht als norm
is toegepast.
Anders
/\MDAT an het beëindigen van de
leerplichtige leeftijd de situatie an
ders wordt en zelfs een volledige demo
cratisering van het onderwijs niet zal
oorkomen dat slechts een deel van de
jongeren van verder studeren zijn dag
taak maakt, achten wij dan inschake
ling van andere financieringsmethodes
(o.a. heffingen naar draagkracht en
waar nodig ook individuele subsidies)
een praktische en sociale-aanvaardbare
weg.
Feitelijk zou men ook het kleuter-
schoolgeld op die weg moeten kunnen
brengen. De nieuwe bewindslieden
moeten, vóór ze beslissen om vast te
houden aan uniforme verdubbeling van
het kleuterschoolgeld, eerst nog maar
eens hun apparaat het bewijs vragen,
dat een genuanceerde regeling zonder
aanzienlijk hogere administratiekosten
onmogelijk is.
(Van onze radio- en tv-redacteuren)
HILVERSUM Van woensdag 25 augustus tot en met
zondag 5 september worden de wereldkampioenschappen
wielrennen op de baan en op de weg verreden. De
baanwedstrijden vinden in Varese in Italië plaats, de
wegwedstrijden in Mendrisio in Zwitserland en de ploegen
tijdrit over 100 km op het parcours van de autoroute
Chiasso Mendrisio Lugano.
merendeel rechtstreeks, de tv-uitzendingen bestaan hoofd
zakelijk uit samenvattingen. Alle tv-reportages worden in
kleur uitgezonden, met uitzondering van de samenvatting
van de ploegentijdrit op donderdag 2 september.
Televisieverslaggevers zijn Jean Nelissen en Fred Racké,
radioverslaggever is Theo Koomen.
Aangezien een aantal televisiereportages aan het eind van
het avondprogramma wordt uitgezonden, dient er rekening
mee te worden gehouden, dat de in de bladen vermelde
aanvangstijdstippen niet altijd in overeenstemming met de
werkelijkheid zullen zijn. De uitzendingen kunnen enkele
minuten later of eerder beginnen.
NEDERLAND I
VARA
17.00 uur:
Kinderprogramma
NOS
#18.45 uur:
NOS
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Bathin Beauty, film
21.50 uur:
Spel zonder grenzen
VARA
19.05 uur:
The Cats
Eind augustus op de
planken
(Van e
verslaggevers)
AMSTERDAM Eind deze maand
gaat in produktie een nieuwe show.
gebracht door Adèle Bloemendaal.
Leen Jongewaard, Kika Mol en Rob
van de Meeberg onder 't motto
.Kijktaarna'. Momenteel zijn de vier
cabaretiers samen met regisseur Rob
Touber aan het repeteren in een van
de vele zaaltjes die het gebouw Felix
Meritis (Shaffy Theater) rijk is.
Leen Jongewaard zegt dat hij ei
genlijk liever geen interviews geeft:
„Het is niet zozeer de tijd, die ik
eraan kwijt ben, alswel het idee dal
ik aan zo'n gesprek moet denken. Het
maakt me gespannen en nerveus Ik
bedoel, ik moet hier nu praten over
iets, waar ik zelf nog helemaal niet
zeker van ben. We hebben nog hele
maal geen ervaring met ons progam
ma, het is voor ons zelf ook duister.
We zijn nog in het stadium van dat
en dat lijkt ons leuk, maar een tekst
op papier is iets heel anders dan wat
je straks gaat doen. Op papier kan
iets enig lijken, dat het dan later op
het toneel helemaal niet „doet". Anders
om gebeurt het ook wel. abaret
heeft heel duidelijk het publiek nodig,
de reactie, de lach. Een cabaretpro-
gramCma ontstaat eigenlijk pas op het
toneel, als er publiek bij is. Daarom
zijn die try-outs ook zo belangrijk
Producer Van den Ende knikt en vult
aan: „Inderdaad zal op het toneel
moeten blijken of de teksten aan-
Adèle Bloemendaal en Leen Jonge-
Nieuw hoofdstedelijk gezelschap
laat zijn gezicht zien
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM De stormen rond de 1
bespeling van de Stadsschouwburg van
Amsterdam zijn nauwelijks geluwd of
een nieuw gezelschap moet zijn gezicht
voor het nieuwe toneelseizoen alweer
laten zien. Dat nieuwe gezelschap heet
het „Amsterdams Toneel", is nadat ge
gadigden als het Auteurstheatcr en
Hans Croisets Publiektheater door de
kunstraad van de Amsterdamse ge
meente waren afgewezen, ontstaan uit
en op de grondvesten van de Neder
landse Comedie. en word. meteen ge
confronteerd met de sceptische blikken
van de lastige Amsterdammers die het
nu allemaal wel eens willen zien.
Dat „laten zien" werd natuurlijk wel
een moeilijke zaak voor het gezelschap
dat onder leiding van Donald Bleijleve
(voormalig directeur van de Nederland
se Vereniging van Toneelkunstenaars
en nu zakelijk leider), ^ons Radema
kers als artistiek leider ad interim en
de raad van bestuur onder voorzitter
schap van uitgever Geert Lubberhuizen
Want officieel zitten de heren nog niet
eens aan het Leidse Plein. De bespeling
die voorlopig voor de periode van één
jaar is vastgesteld gaat pas 1 september
Maar eind vorige week verscheen in
de kranten in en om Amsterdam een
grote advertentie met de vette kop
..Nieuw gezelschap in Mokum nodigt
4000 Amsterdammers uit voor een gra
tis voorstelling". De eerste trekken van
het nieuwe gezicht waren er. In de
schriftelijke verantwoording van de
taak van het gezelschap stelt men dan
ooi: dat toneel pas zin heeft als het
weerklank vindt bij de bevolking. De
bedoeling is om in het komend seizoen
te trachten die bevolking op diverse
manieren bij die .schouwburg te betrek
ken. Men gaat zogenaamde ..vroegere
voorstellingen" om half zeven 's avonds
uitproberen, waarbij men hoopt op het
personeel van grote bedrijven uit d?
binnenstad, dat. niet eerst terug hoeft
naar huis in haar buitenwijken, maar
aansluitend aan het werk het rode
pluche van een Stadsschouwburg kan
gaan bezetten. Plus daarbij de moge
lijkheid in het theater wat te eten.
Rond Kerstmis dit jaar gaat een kind-
derstuk van Robert Borremans in pre
mière. bestemd voor de vakantiemid
dagen, waarbij de toeschouwertjes tus
sen de zes en de twaalf jaar acteurs en
marionetten niet alleen op het toneel,
maar ook in de zaal zullen vinden. Een
poging om het toneel ook dichterbij dat
Het nieuwe gezelschap omvat voor
het seizoen 1971/1972: Mimi Boes-
nach, Kitty Courbois, Bep Dekker,
Caro van Eijck (als gast), Canci
Geraedts, Carola Gijsbers van
Wijk, Bruni Heinke, Sigrid Koetse,
Nell Koppen, Anita Menist, Ank
v. d. Moer, Jacqueline Royaards-
Sandberg, Robert Boreemans, Huib
Broos, Kees Brusse, Flip van
Duyn, Herman van Elteren, Bob
Goedhart, Wim de Haas, Gerard
Hartkamp, Guus Hermus, Coos
Houwing, Jan Hundling, Wim
Kouwenhoven, Ton Kuyl (als gast),
Wim de Meijer, Pierre Myin, Joost
Prinsen, Fons Rademakers, Jan
Retèl, Alex van Royen, Gerard
Schild, Robert Sobels, Jan Vree
ken, Dolf de Vries.
jonge publiek te brengen. Het Amster
dams Toneel wil bovendien gaan zorgen
produkties die ook in andere zalen,
zoals de Kleine Komedie en de Brakke
Grond, gebracht kunnen worden, zodat
het gezelschap met recht de hele stad
bespeelt.
Dat zijn dan allemaal plannen, waar-
j men zich moedwillig niet op het ene
volgens het contract vastgelegde speel-
jaar baseerde, maar tegelijkertijd een
basis voor de toekomst zoekt, omdat
volgens directeur Bleijleve: „Je kan niet
werken als je je alleen maar aan dat
jaar vasthoudt" Wat de te spelen stuk-
k m zelf betreft, worden de bedoelingen
ongelukkig geformuleerd in het
„beginselprogrammaatje" dat behalve
Nederlandse, eigentijdse stukken ook
.buitenlandse stukken en stukken uit
het verleden, niet alleen vertaald maar
ook opnieuw gestructureerd en ver
hoord" aanbeveelt.
Op drie september a.s. zal het hele
gezelschap zich direct al eigentijds pre
senteren in een door Dimitri Frenkel
Frank (Hadimassa) en Eli Asser (Schaep
de vijf poten) in opdracht geschre-
stuk „U hoeft Amsterdam niet vooi
in te pakken, ik eet het hier wel
op". Frenkel Frank noemt het zelf een
„revue voor toneelspelers, soms sa
tirisch en soms gewoon waanzin". We
kunnen in de vijf minuten sketchjes
waaruit het stuk bestaat zaken ver
wachten als een man die een verhou
ding met een juke-box heeft, een dames
strijkkwartet, en oorlog die uitbreekt in
een restaurant in Amsterdams binnen
stad. De show- en dansnummers wor
den van muziek voorzien door jazz
musicus Herman Schoonderwalt.
Een aantal stukken voor het verdere
repertoire zijn reeds bekend. Strind-
bergs „Vad;r" wordt gespeeld onder
gastregie van Theo Kling, „Interieur"
een nieuw stuk van Hugo Claus wordt
door hemzelf geregisseerd met o.a. Guus
Hermus, Jan Retèl en Alex van Roijen
in de hoofdrollen en een nieuw werk
van Pinter „All times" komt op het
programma. Het Amsterdams Toneel
wil zich niet vastleggen op premièreda-
laar afgaande op de reacties van
het publiek, pas met een nieuwe pro
duktie komen als het voorgaande stuk
s uitgespeeld. Van de 325 te spelen
'oorstellingen, zullen er 140 buiten
Amsterdam te zien zijn. In de nieuwe
opzet zal Haarlem de Amsterdammers
niet meer ontvangen, terwijl het in
Haarlem gevestigde „Centrum" niet
in Amsterdam zal komen. De
leiding van beide gezelschappen vindt
beide steden zo nauw bij elkaar liggen
men zowel in Amsterdam als in
Haarlem in de schouwburgen zelfs
kaartjes gaat verkopen voor de uitste-
delijke concurrentie.
MULISCH AFGEVOERD
Terwijl elders in het land andere
tonelisten alweer op de loer liggen om
de rol van het Nieuwe Amsterdamse
Toneel volgend jaar september over te
nemen, is het voorlopig afwachten wat
dit nieuwe team gaat doen. De eerste
moeilijkheden zijn er inmiddels al ge
weest. Het door Harry Mulisch in op
dracht geschreven stuk gebaseerd op
het Oedipus-verhaal moest van de lijst
worden afgevoerd. Regisseur Lodewijk
de Boer ziet alleen kans Mulisch' tweede
toneelkind op de planken te brengen
met een top-bezetting. Die kon hij niet
vinden bij het Amsterdams Toneel en
het stuk moet nu wachten tot men het
weer eens met een Holland-Festival
manifestatie wil proberen. De eerste
reacties op de advertenties voor gratis
voorstellingen zijn inmiddels binnenge
stroomd. Uit het Noordhollandse
Hoorn belde zelfs iemand op die het
een aardig idee vond. ook toch wel
wilde betalen maar daaraan toevoegde:
„Kunt u me zeggen waar ik de Stads
schouwburg eigenlijk kan vinden?". Het
Amsterdams Toneel mag het zeggen.
fCunsl en Kunstenaars
Patrick Mariusin cn Jim Tcrwiel zullen
hun werken tentoonstellen in Pano
rama Mesdag van 4 tot 26 september.
Openingsuren: werkdagen van 10 tot
17 en zondagen van 12 tot 17 uur.
Parathion De Weatduitse justitie on
derzoekt de mededeling van een mede
werker van een vuilnisafvoeronderne-
ming in Bremen dat sinds 1969 vaten
met het vergif parathion uit Denemar
ken op verscheidene vuilstortplaatsen
bij Osnabrück zouden zijn gedeponeerd.
In het begin van dit jaar zijn 80 vaten
parathion uit Denemarken op vuilnisbel
ten in Hamburg gevonden.
|®Js
waard „dragen" de show in hoofd
zaak, daarin bijgestaan door Kika
Mol, de dochter van Albert Mol en
Rob van de Meeberg Rob is ontdekt
door Jaap van de Merwe en wordt
door mensen die het weten kunnen
als „zeer talentvol" betiteld. Hij
heeft al in een aantal t.v.shows van
regisseur Rob Touber gezeten. Voor de
muzikale begeleiding van „Kijktaar
na" zorgt een combo van vier perso
nen. onder leiding van Harry van
Hoof. De decors en de kostuums zijn
ontworpen door Ralf v. d. Eist.
Totaal heeft Theaterprodukties Neder
land N.V. zo'n viereneenhalve ton in
de zaak gestoken. Daarvan staat
f 100.000, voor directe kosten, zoals
teksten, muziek, decors, licht, geluid
en huur repetitieruimte geboekt en
f 350.000,voor de gagegaranties. Want
alle medewerkenden, de cabaretiers,
de muzikanten en de twee toneel
meesters, krijgen iedere avond hun
gage, onverschillig of de show nu voor
een uitverkochte zaal is gegeven, of
dat er maar twee man naar zijn
komen kijken.
CABARET
„Het gekke van „Kijktaarna", zegt
Leen Jongewaard, „is, dat het een
cabaretproduktie in drie bedrijven
is. De teksten ervoor zijn geschreven
door Eli Asser, Jaap van de Merwe en
Guus Vleugel. Iedere schrijver heeft
een eigen deel gekregen. Het eerste
deel is een musical van bijna drie
kwartier, geschreven door Eli Asser,
die in Amsterdam speelt, in een sane-
ringsbuurt. Adèle en ik zijn daarin
man en vrouw. Het tweede deel is
van Jaap van de Merwe, die veel
meer geëngageerd cabaret schrijft. In
dat deel komen ook hele „doorge
schreven" nummers voor, dat zijn
nummers waar zo'n drie, vier liedjes
in voorkomen, die toch bij elkaar ho
ren. Het derde deel van de show is
Guus Vleugel nog aan het schrijven.
Guus prikt ook weer dingen door,
maar die doet dat op een heel andere
„Ja", vult Joop van den Ende aan
„Guus Vleugel ligt met zijn werk
altijd een dag voor de anderen. Als
iedere cabaretschrijver oi
nes schrijft, dan is Guus alweer bezig
met datgene wat daarna komt".
Het idee Adèle Bloemendaal en Leen
Jongewaard samen één show te laten
doen, is ontstaan in het hoofd van
Joop van den Ende en het was Adèle
Bloemendaal, die de titel „Kijktèarna"
bedacht, wat zoveel betekent als:
„Kijk die nou eens, ze moeten
nodig". Het was eveneens Adèle die
vond dat Rob Touber de regie van de
show moest hebben. „En dat heeft ze
goed gezien" zegt Leen Jongewaard.
..Rob Touber weet namelijk zo ver
schrikkelijk 'eigentijds te denken.
Kijk, Adèle en ik willen sommige
dingen graag doen en dan is het Rob
Touber die zegt: dat is al duizend
keer gedaan, als jullie het willen, dan
moeten jullie 't zo en zo doen want
dat is meer de trend van nu".
WEER SAMEN
„Ik vind het ontzettend leuk om
samen met Adèle deze show te
doen", besluit Leen Jongewaard.
„We zijn ook als amateurs 4 samen
begonnen, toen bij het toneelgezel
schap „Puck". Vorig jaar speelden we
beiden in „Het Schaep" en hebben we
samen een paar t.v.-shows gedaan,
maar dit is voor de eerste keer sinds
twintig jaar, dat we weer samen op
het toneel staan. Overigens wijkt, wat
we in „Kijktaarna" doen, volkomen af
van wat we in die t.v.-shows de-
Producer Joop van den Ende voegt
daar nog aan toe: „We willen probe
ren in deze voorstellingen door het
contracteren van twee top-acteurs en
door hen te laten werken met teksten
van drie top-acteurs, de mensen in de
zaal datgene te geven, wat ze ver
wachten van hun avondje uit: kortom
we willen een goeie gastheer zijn".
„KRO-wielerronde" werd gisteren afge
sloten in het Olympisch Stadion te
Amsterdam. Het werd een goed kyk-
programma met spannende finales in
de stayerswedstrijd en by de sprint-
profs. Theo Koomens commentaar was
bepaald schilderachtig: „Hjj zal deze
race moeten winnen als hy de over
winning wil behalen
de
ogen gooien. Wij bepaalden ons ove
gens tot de AVRO. Daar zagen
„Pure Goldie", een nogal bloedelozd
show rond Jean Hawn, waarbij hel
veelbetekenend was dat die show ge-1
stolen werd door een poppenspeler. Een*'
erg goede poppenspeler overigens.
D
Tuk op nieuws als we zyn. werd onze
kykavond helemaal goed gemaakl
door AVRO's Televiziermagazinc. Di LPH
brandende woonwagenbewonerskwestif ben
werd suggestief afgedaan. Erg boeiendw
was het gesprek met brandweerexpertiPieP'
naar aanleiding van de Marbonramp.
De eerste show van de Mounties in het nieuwe winterprogramma, die de
AVRO in oktober aanstaande op het scherm brengt, heeft een vliegreis naar
en een zonnige vakantie op Mallorca als onderwerp. Mountiaanse toestanden
zijn echter moeilijk te verwezenlijken tijdens een echte vliegreis. Vandaar dat
er de voorkeur aan werd gegeven om de benodigde opnamen in een nagebootst
interieur van de afdeling opleidingen van de KLM te maken, twee meter
boven de zeespiegel op Schiphol-Oost gesitueerd. De warme belichtingslampen,
die hierbij werden gebruikt, riepen de sfeer op van helle vakantiezonneschijn.
Het door KLM-stewardess M. L. van Kervel geserveerde koele drankje liet
dit illustere duo zich dan ook goed smaken.
FIL,M VAN VANAVOND
Esther Williams
,,Bathin.g Beauty'"
Wedstrijdzwemster Esther Williams
was achttien, toen ze toetrad tot het
Billy Rose Waterballet. Dat betekende
voor haar het begin van een filmcar
rière waarin ze begon als kunst^wem-
ster, een mengsel tussen show en
sport dat rond de Tweede Wereldoor
log in Amerika zeer populair was, en
trachtte uiteindelijk een echte actrice
te worden. In „Bthing Beauty" is ze
echter voornamelijk de mooie school-
zweminstruclrice zonder al te veel
acteeraspiraties. Ze is op vakantie in
Californië als componist Steve Elliott
haar het hof maakt. Hij moet liedjes
voor een show schrijven maar komt
er door Esther niet aan toe. Een
kwade producer brengt de filmperike
len aan het rollen. In 1942 toen „Ba
thing Beauty" gemaakt werd, was er
een grote behoefte aan ongecompli
ceerd amusement. En dat is goed te
merken. Ded orkesten van Harry
mes en Xavier Cugat komen op de
proppen, er s een hoop zwemvirtuosi-
teit en komiek Red Skelton. die één
van de hoofdrollen speelt, geeft een vijf
minuten durende pantomime weg die
het hoogtepunt van de film werd.
NED. I NOS, 20.21 uur.
Herman van Veen
maakt plaat voor
bijbelgenootschap
AMSTERDAM (ANP) Opnieuw
werkt de cabaretier Herman van
Veen mee aan een grammofoonplaat
van het Nederlands bijbelgenoot
schap. Ditmaal zingt hij een liedje
over de uittocht der Joden uit Egyp
te, dat geschreven werd door Rob
Chrispijn, op muziek van Laurens
van Rooyen. Evenals de vorige
grammofoonplaat behoort deze van
Herman van Veen bij een uitgave in
de serie boekjes van het N.B.G. Wat
de bijbel ons vertelt. Deze boekjes
bevatten tekeningen van Kees de
Kort en een spaarzame tekst om de
bijbel in de eenvoudigste visuele
vorm duidelijk te maken aan geeste
lijk gehandicapten en kleuters.
In dat gesprek werden velerlei aspec-
.ten blootgelegd. Bijzonder trof oi
mening van de Rotterdamse brandweer
commandant die de hele zaak
zichtig relativeerde: bij deze
kwamen vijf brandweermensen o
dat is afschuwelijk; maar het verkeer
eist rond 600 doden per jaar ir
land en toch stapt iedereen elke dag
rustig in zijn auto
Heel populair, en daarmee heel goed,
zette E. Peereboom uiteen wat de dol
larcrisis nu precies inhield. Jammer
dat (laatste schoonheidsfoutje vai
levizier) dit weer in de vorm vai
voordracht-voor-twee-heren moest ge-
Behartenswaardig was het gesprek met
de Haagse zenuwarts dr. M. Zeegers
over „kinderlokkers" naar aanleiding
van de recente kindermoord door
pedofiel, Dr. Zeegers gaf een mi
handleiding voor ouders van jonge
kinderen en dat was zonder meer
Wc blijven overigens met de vraag
zitten waarom deskundigen ter zake
op de eerste plaats oog blyken te heb
ben voor het belang van de patiënt.
I)e „andere party" is öf geestelijk be
schadigd, óf vermoord. Moet beschcr-.
ming van die „andere part(j" niet de
boventoon voeren in de hele aanpak
van de pedofilie?
Vg.
Lenny Kuhr
en Enson naar
Sopot-festival
DEN HAAG (ANP) De chansonniè-
re Lenny Kuhr en de balladezanger
Euson zullen Nederland vertegenwoor
digen op het elfde internationale festi-1
val van de popsong, dat van 26 tot e
met 29 augustus in het Poolse Sopot
wordt gehouden.
Lenny Kuhr, die in Frankrijk grote
bekendheid heeft verworven, komt uit
in de international contest, waara;
landen deelnemen. Voor ons land zit
Paul Acket in de jury. De reeds vele
jaren in ons land zingende uit Aruba
afkomstige Euson treedt in de Poolse
Oostzeebadplaats op tijdens de record
day. In de jury voor dit onderdeel
het festival, waaraan 22 landen deelne
men, zit voor Nederland Wouter