heus,
CcidóeGomarii
Goedkope elpee doorn
in oog platenindustrie
Nieuwe structuur
Toneelgroep Theater
de postgiro
PLATEN MINDER PRIJZIG?-VERGEET HET MAAR!
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 10 AUGUSTUS 1971
Eerbied voor
het kleine
DETER laat dan nooit. Actuele beteke-
nis heeft deze oude spreekwijze weei
eens gekregen op de kritische waakzaam
heid waarmee tegenwoordig wisselende
groepen burgers in actie komen tegen
plannen van particulieren èn overheid,
die als prijs voor een economisch voor
deel een stukje cultuur opofferen.
Er komt in snel tempo meer verzet
tegen bestuurders die omwille van de
industrie, het verkeer of de woningbouw
proberen met snelle beslissingen knopen
doorgehakt te krijgen. De Nederlandse
burger wordt zuiniger op zijn stads
kernen, bossen, parken en fauna. En het
Want de departementen in Den Haag
hebben dikwijls in samenwerking met
provinciale en gemeentelijke overheden
te lang naar eigen normen kunnen
oordelen. Met als resultaat te veel aan
dacht voor de macro- en te weinig voor
de microkosmos.
Bijziende
AM steeds doeltreffend te zijn zou de
v zorg voor de schoonheid die cultuur
en natuur in eigen land geschapen heb
ben. veel breder gefundeerd moeten zijn.
Nog steeds vinden veel Nederlanders
de toekomst van onze cultuurrijke stad
jes en steden bijzaak, omdat ze ,,op
zomerreces" toch in Parijs, Wenen. Flo
rence en Granada kunnen gaan kijken.
Mooie lanen in eigen land interesseren
hen niet en ze vinden dat, om sneller
te kunnen rijden, er gerust meer bomen
gekapt moeten worden; ze kunnen tijdens
hun vakantie toch altijd nog echte bos
sen in Duitsland, Zweden of Joego-Slavië
gaan bekijken.
Het gekke is dat ook onze overheid
de indruk wekt zich veel meer te inte
resseren voor de sky-line van een stad
waarvan feitelijk alleen vanuit de lucht
bij een vluchtig bezoek toeristen genie
ten, dan voor het kleine plekje met een
fraaie bossage, een paar pitoreske hui
zen. met een gezellig pleintje, waar
dagelijks mensen, bewust of onbewust,
veel plezier hebben.
Namens ons allen verklaart de over
heid dat we ongeneeslijk bijziende zijn
op het punt van de schoonheid die na
tuur en cultuur rondom ons bieden.
Brillen
TE LANG hebben Nederlands burgers
1 buitenshuis de stof- en zonnebril
belangrijker gevonden dan een scherp
oog om te ontdekken wat een Duits dich-
eens raak als volgt heeft omschre-
a: „Juist kleine dingen kunnen ons
rrukken
n de tijd toen we, nu de industriële
revolutie, voor het eerst weer meer kans
kregen om terug te keren naar de essen
tie van schoonheid, werden we gedwon
gen door gebrek aan woningen en door
zucht naar efficiency om alles in econo
mische voordelen uit te rekenen. De
verheid was daarbij een al te willige
dienaar.
Nu komt kennelijk een tegenoffensief
op gang.-
Laten we er blij mee zijn en het krach
tig bevorderen!
Fred
Sterneberg
70 jaar
AMSTERDAM De toneelkun
stenaar Fred Sterneberg heeft
binnen enkele dagen tijds twee
dingen te vieren. Morgen bereikt
bij de 70-jarige leeftijd en 15
augustus a.s. is het precies 50
jaar geleden dat hij voor het
eerst het toneel betrad.
Sterneberg begon zijn carrière
als acteur, maar wijdde zich al
spoedig aan zaken als regie, to
neelopleiding en vertaling
Terugkijkend op zijn 50-jarige
loopbaan aan het vaderlandse to
neel is zijn rol als toneelpedagoog
met een staat van dienst van 20
jaar als leraar aan de Toneel
school misschien wel de belang
rijkste. Behalve een groot gevoel
voor stijl, toonde Sterneberg een
bijzondere eruditie die hem uiter
mate geschikt maakte voor ande
re taken. Zo was hij een van de
grondleggers van het Toneelplan,
voorzitter van de Nederlandse
Vereniging van Toneelkunste
naars, lid van de Raad voor de
Kunst en toneelcoördinator van
de NTS. Een huldigingscomité
onder leiding van Egbert van Pa
ridon biedt Fred Sterneberg
woensdagmiddag een receptie aan
in het Amsterdamse Toneelmu-
Sternebergs jubileum betekent
tevens een afscheid van het to
neel dat hij in zovele functies
gediend heeft.
HENGELO Al meer dan een maand wordt de
Nederlandse platenindustrie door het parlement
pers. radio en televisie geattaqueerd over het
door haar gevoerde prijsbeleid. Platen, zo stelt
men. zouden aanmerkelijk goedkoper kunnen,
indien de grammofoonplatenmaatschappijen niet
langer het alleenrecht van distributie voor zich
opeisen en afzien van te hoge winsten. Waarbij
dan verwezen wordt naar de overige EEG-
Ianden en vooral Engeland, waar elpees in het
populaire genre aanmerkelijk goedkoper zijn. De
„papieren oorlog" kreeg een politiek staartje,
toen het Tweede-Kamerlid ir. A. P. Oele
(P.v.d.A.) als lid van het Europees parlement
vragen over het prijsbeleid stelde aan de speciale
EEG-<
i wat ons pi.wji.nlijk betreft
paar t.v.-loze weken konden we giste
ren kijken naar programma's die ons
het idee gaven „niet weggeweest" te
zijn. „Met de muziek mee" was er
weer. leek op alle vorige Met-de-
muziek-mee's op een manier of we
een oude film voor de zoveelste maal
terugzagen.
Tegenvaller vonden we MDMM klapstuk
Karl Gott, Tsjech die het in Duitsland
erg goed moet doen. Hij deed eerst
iets engs met De Moldau van Smeta-
na, vervolgens met het lied-thema van
„Love Story" en tenslotte met een
Duitse deun. De zaal klapte wezen
loos. Wij waren wezenloos van de
Bij alle aspecten die de waterveront
reiniging heeft is er één positief punt:
ze helpt t.v. de komkommertijd door.
De VARA profiteerde ervan in Water
merk. ook al een programma waarvan
elke aflevering een blauwdruk van de
vorige lijkt. En de NCRV maakte er.
nogal aggressief. Hier en Nu mee
Het heeft natuurlijk zin om door te
hameren op een levensgroot probleem
als de waterverontreiniging. Maar we
geloven dat de t.v. al te enthousiast
hamert Twee uitzendingen op één
avond: dat is meer dan normaal wat
een mens verdragen kan.
..Normale mensen" gaan die uitzen
dingen derhalve ontlopen en maken ze
daardoor vrij zinloos. Van wat de
„ontlopers" van Hier en Nu konden
zien „Million dollar legs" kon
den we nog een stukje meemaken.
Zalige film uit de tijd toen de tech
niek nog primitief was, maar de ko
medie-stijl superieur werd beoefend
Afgezien van eventuele waarheden in de bewe
ringen, heeft de oorlog in ieder geval een positief
resultaat opgeleverd. Namelijk, dat de platenin
dustrie halsstarrig stilzwijgen eindelijk heeft
verbroken en zich middels een informatief
schrijven over het prijsbeleid tot de Nederlandse
pers heeft gericht. Door zelf de nodige openheid
te betrachten hoopt men de aanvallen met succes
te kunnen pareren.
Om een juist beeld van de moeilijkheden te
krijgen, is het noodzaak eerst een en ander te
vertellen over de witte platenhandel, die in
Nederland uiterst lucratief floreert. Onder witte
platen verstaat men die platen, die illegaal
worden opgenomen (zonder medeweten van de
artiest en-of componist-tekstdichter) en via wei
nig bonafide kanalen in de handel komen. Ne
derland kreeg voor het eerst met dit verschijnsel
te maken, toen handige jongens vanuit Amerika
de befaamde Little White Wonder, elpee van Bob
Dylan importeerden.
Diefstal
In principe is het hele verschijnsel van de witte
platen niets meer en minder dan diefstal, omdat
meestal geen geld wordt uitgekeerd aan de
•oerende artiest en-of tekstdichter-componist,
die hierop uiteraard recht hebben. In het geval
van Little White Wonder gebeurde dit na enige
tijd wel, zodat de plaat toen eigenlijk gelegali
seerd werd. Maar niemand heeft zich ooit afge
vraagd in hoeverre Bob Dylan zelf akkoord ging
met het uitbrengen van opnamen, die hij niet
geschikt achtte voor de legale platenmarkt. Sinds
Little White Wonder heeft Nederland een ware
stroom van witte platen te verwerken gehad. Via
advertenties in bijvoorbeeld Aloha worden platen
van Jimmy Hendrix, Beatles, Led Zeppelin, Deep
Purple, Black Sabbath, Eric Burdon. Jethro Tuil,
Taste Colosseum, Pink Floyd, The Band, Crosby,
Stills, Nash and Young aangeboden. Waarvan
sommige doodgewoon gecovered zijn van legale
platen. Kwalitatief zijn de meeste witte bedui
dend minder dan de legale, maar het grote
prijsverschil maakt ze desondanks aantrekkelijk.
Dat de platen uitsluitend in de handel zijn
gebracht uit ideologische motieven, is onzin. Een
eenvoudig rekensommetje leert, dat de witte
Kralingen-elpee (produktiekosten circa vier gul
den, verkoopprijs vijftien gulden) een winstmar
ge van ruim tien gulden opleverde
initiatiefnemers. Hetzelfde geldt voor vrijwel ie
dere witte plaat.
Ondanks het gapwerk. is de platenindustrie
niet onder de indruk van de witte markt, omdat
het hier meestal voer voor discofielen betreft.
Dat er desondanks van justitiële zijde maatrege
len worden genomen, is uitsluitend te danken
aan de STEMRA (een organisatie, die de belan
gen van tekstdichters en componisten beschermt),
die onlangs een aanklacht bij de officier van
justitie in Amsterdam indiende.
Goedkoop
Geheel anders ligt de zaak van de goedkope
platen, die sinds het ontstaan van de witte
platen ook in de handel verkrijgbaar zijn. Het
betreft hiei vooral de legale elpees van 21 en
meer gulden, die via de verschillende rack-
jobbing-organisaties verspreid worden tegen veel
lagere prijzen. Om die lagere prijs te kunnen
verwezenlijken, importeert men uit het buiten
land. waar een ander distributiesysteem geldt. In
Engeland en Duitsland bijvoorbeeld werkt de
platenindustrie met grossiers en quantum-kortin-
gen. De inkoopsprijs voor de grossier is daar
afhankelijk van het aantal af te nemen platen.
Indien een grossier dus van tevoren weet, dat hij
ook aan de Nederlandse handel kan leveren, kan
hij meer platen afnemen en daardoor een lagere
inkoopsprijs bedingen. Daarvan kan die Neder
landse detaillist dan profiteren en op zijn beurt
de platen goedkoper leveren dan normaal het
geval zou zijh.
Bovendien speelt in Engeland nog mee, dat op
export van grammofoonplaten geen budget-tax
(een soort BTW) wordt geheven, hetgeen de zaak
nog goedkoper maakt. Blijven natuurlijk de Ne
derlandse produkties, die niet uit het buitenland
kunnen worden betrokken en daardoor niet
goedkoper zouden kunnen worden geleverd.
Maar ook daar heeft men wat op gevonden. De
leverancier ruilt zijn buitenlandse platen bij de
detaillist tegen Nederlandse en kan daardoor ook
onze vaderlandse produkties tegen scherp con
currerende priizen leveren.
Compensatie
Een der grootste rack-jobbing-organisaties is die
van de heer W. Boogaard uit Utrecht, die o.m. de
benzinestations en de Autorama-vestigingen in
Nederland van goedkope platen voorziet.
De heer Boogaard: „Wij betrekken onze platen
overal vandaan. Ook uit Nederland. We leveren
ze aan die bedrijven, die de platen in rekken te
koop aanbieden zonder de'gelegenheid te geven
ze af te draaien. Daarom ook vinden wij het
verantwoord als compensatie voor dit ongerief de
duurdere platen enkele guldens goedkoper aan te
bieden. Maar onze verkoopprijs benadert lang
niet de in Nederland geldende inkoopprijs van
circa veertien gulden. Ik geef toe, dat er sommi
ge importeurs zijn, die dit wel doen, maar bij
importeren is dat onmogelijk.
Of de platen in Nederland goedkoper kunnen?
Daar wil ik liever niet al te diep op ingaan. Ik
heb al genoeg moeilijkheden met de Nederlandse
platenindustrie, die op alle mogelijke manieren
probeert mij in de wielen te rijden.
Ik kan u alleen zeggen, dat ik in Spanje platen
heb gezien van bekende merken, die in Neder
land 21 gulden kosten en daar maar 12. Al staat
daar natuurlijk wel tegenover, dat de levens
standaard in Spanje aanzienlijk lager is dan
hier. Voor luxe wordt daar gewoon minder geld
uitgegeven. En daar heeft een platenfirma zich
maar aan aan te passen. Mochten de platen in
Nederland goedkoper worden dan gaan ook onze
prijzen opnieuw naar beneden toe. Dat weet ik
nog niet. Maar wij zijn wat betreft onze prijspo
litiek een zeer flexibel bedrijf".
De goedkopere platen zijn een doorn in het oog
van de Nederlandse platenindustrie. Frank Vis
ser. perschef van grammofoonplatenmaatschappij
Polydor: „Die lui eten de krentjes uit de pap en
laten ons de rest opeten. Het is een koud kunstje
om via het buitenland goedkoper aan populaire
platen te komen. Zeker, als de import beperkt
blijft tot die platen, waarvan je bij voorbaat
weet. dat je ze toch wel verkoopt. Dat zijn de
krentjes. Daarnaast zijn er echter nog zoveel
soorten muziek, die net zo goed verkocht moeten
worden, maar waarvoor de markt kleiner is. Dat
is de rest van de pap. Eigenlijk is het gewoon
een unfaire vorm van concurrentie. Bovendien
profiteren de importeurs van goedkope platen
van reclameactiviteiten die wij voor onze arties
ten hebben ontwikkeld en betaald.
Als u mij vraagt, of onze platen goedkoper
kunnen, zeg ik ronduit „nee". Als bewijs zal ik
een rekensommetje geven. Neem een plaat, die
21 gulden kost. Gemiddeld bedragen de pers- en
hoeskosten een rijksdaalder. Daar komt bij 14
pet. BTW, 33 pet. detaillistenkorting, 8 pet.
STEMRA-rechten en nog een x-aantal percenta
ges voor opnamekosten en royalties van de ar
tiesten, reclame en promotie en de vaste activa
om het bedrijf in stand te houden. Dié laatste
percentages zijn voor iedere plaat verschillend.
Ruw berekend hebben we dan als bedrijf een
nettowinst van twee tot tweeëneenhalve gulden.
In vergelijking met bijvoorbeeld de witte platen
een belachelijk lage winstmarge".
Foutief
De prijs van de platen is in Nederland dus scherp
gecalculeerd? „Ja", meent mr. L. E. Pieters,
rechtskundig adviseur van de N.V.G.D. (Neder
landse vereniging van grammofoonplaten detail
handelaren). „Het is dan ook pertinent niet waar,
dat wij veel hoger liggen dan het buitenland. De
- die de handelaren in tuitte platen»,
niet bieden: luistergenot met of zonder aanJcoopil
heer Oele is gewoon foutief geïnformeerd. De
winstmarge op een elpee van 21 gulden i<
natuurlijk belachelijk laag Zeker als je weet,
dat uit de winsten van de populaire platen dtE
klassieke platenprodukties betaald worden. Kijk, D
een populaire plaat gaat van firma naar detaillist
en wordt direct doorverkocht aan de consument g<
Een klassieke plaat heeft echter een veel langere er
omlooptijd, terwijl bovendien de produktiekosten n
een stuk hoger liggen. n
Als de winstmarge op de populaire platen nogls)
meer verkleind zou worden, weigeren de maat-1
schappijen tonnen te stoppen in klassieke pro-^n
dukties. En dat zou esm culturele verarming oi
betekenen. Dan krijgen we hier dezelfde situatie H
als in Amerika. Bernard Haitink vertelde me k>
onlangs nog. dat hij in New York niet een ig
platenzaak kon vinden met een aantrekkelijk ki
assortiment aan klassieke platen. Nog sterker, er
Amerika is ondanks zijn gigantische platenindus- i 1
trie een van de landen, waar de minste klassieke in
platen worden verkocht. Gewoon, omdat de pla- rk
tenmaatschappijen weigeren geld in dat genre te di
stoppen. Als we blijven trekken aan die platen- s
prijs in Nederland, gaat het hier dezelfde kant m
uit." u
Populair ser
Het gevaar voor verlies van culturele waarden,n
onderkent ook Piet Beishuij zen, directeur van u
C.C.G.C. (Commissie collectieve grammofoonpla- |V
ten campagne). „Die hele goedkope platenhandel101
is funest voor onze industrie. En leidt ertoe, dat
de platenmaatschappijen een groot deel van het
minder populaire repertoire moeten gaan afsto
ten. Nederland is momenteel nog een van de bes:
gesorteerde landen op platengebied ter wereld
Je kunt vrijwel alle genres kopen tegen een !I
aanvaardbare prijs. Maar dat houdt tevens in'n
dat wij afhankelijk zijn van de import. Die 1
knapen, die buiten onze officiële importeurs wer- m
ken. vallen ons eigenlijk in de rug aan. Zi j
vechten op een oneerlijke manier. Door juist dii
platen te gaan importeren, die het op de markup
goed doen. De minder goede genres laten
liggen vpor de .gevestigde maatschappijen,
weet niet, wat ons allemaal nóg te wacht^
staat. Maar zeker is in ieder geval, dat
iets gedaan moet worden, willen wij onze platen'™
industrie niet te gronde richten. Inclusief de
weinig culturele waarden, die Nederland
heeft". j,,
gpf
Kunnen de platen werkelijk goedkoper? Wij
weten het niet. Mogelijk, dat Engelands toetre-j,a]
ding tot de EEG uitsluitsel kan geven. Want danL
zullen de prijzen in ieder geval gelijk getrokken„ie
moeten worden. Misschien tot baat van de Ne-L
derlandse consument, misschien tot schade vanL
de Engelse discofiel. Tot zolang echter blijft het£j{
platen goedkoper? Veergeet het maar! Lr
(Van
kunstredactie)
ARNHEM. Toneelgroep Theater
gaat het nieuu-e seizoen 1971—1972 in
met een meer democratische opzet van
de bestuurlijke structuur. Dat is het
gevolg van het structuurplan, dat
tegelijk met het jaarverslag 19691970
werd gepresenteerd en waarin taak
stelling. uitgangspunten, speelplan en
organisatie van Theater werden belicht.
Meest in het oog springende ver
andering is de vergaande inspraak, die
het gezelschap voortaan binnen de
leiding heeft.
Om die inspraak te verwezenlijken, is
de leiding van Theater uitgebreid met
drie leden en bestaat thans uit Fenneken
Andrae, Eric van der Donk en Bernard
Droog (namens het gezelschap), Elise
Hoomans en Karei Muller (namens het
stichtingsbestuur) en Gerrit Korthals
ADVERTENTIE
de postgiro
is voor en van
ons allemaal
dab makkeluk!
Altes (zakelijke leiding).
De thans gekozen en benoemde
algemene leiding is belast met het
samenstellen van het tableau-de-la-
troupe, het aantrekken van technische
en administratieve krachten, het vast te
stellen repertoire. Kortom alles, wat
vroeger gedaan werd door de een- of
tweekoppige directie. Hierdoor hoopt
Theater een informatiestroom op gang
te brengen van gezelschap naar leiding
en andersom, die zal leiden tot een
optimale betrokkenheid van alle par
tijen bij activiteiten van de toneelgroep.
Activiteiten
In het komend seizoen ontplooit
Theater drie groepen van activiteiten:
a. De grote zaalprodukties (spelen, die
zich naar de aard van het stuk en
de te verwachten belangstelling
lenen voor het uitbrengen in grote
b. De kleine zaalprodukties (modern
toneel in het algemeen, dat slechts in
kleine ruimten tot maximale inten
siteit van inzet en beleving kan
komen.
c. Educatieve produkties (speciale pro
gramma's om jonge mensen op school
al in contact te brengen met de
toneelspeelkunst)
In het kader van de „grote-zaal-
produkties worden de volgende stukken
gebracht:
„Het testament van de hond" (Ariano
Suassuna, première 18 september, Nij
megen; ..Haute Couture Nostra Dea"
(M. Bontempelli). première 25 septem
ber, Arnhem; „De rit over het bodem
meer" (Peter Handke), première 6 no
vember, Nijmegen; „De eerste opstand"
(naar Joost v. d. Vondel), première
13 november. Arnhem; ,,De brave sol
daat Schweyk" (Hasek), première 8 ja
nuari. Nijmegen; „De vrolijke vrouwtjes
van Windsor" (Shakespeare), première
11 maart, Arnhtem-
Over de keuze van de zevende pre
mière (op 30 december in Arnhem) be
raadt Theater zich nog.
Kleine zaal
De serie „kleine-zaalprodukties" is
begonnen met de première van „Freule
Julie" (van August Strindberg) in het
Theater aan de Rijn. Verdler staat in
deze serie op het programma: „Jacquet
de fatalist" (Diderot/Huster), première
5 november, eveneens Theater aan d
Rijn. In de serie speciale programma'
worden twee stukken uitgebracht, te
weten „Iene miene mutte". een kinder
stuk van Peter v. d. Linde, dat vorige
week in première ging in de Koren
beurs en „Toneel welles, nietes", van
Hans Tiemeyer-
Het ,.tableau-de-la-troupe" van The
ater ziet er dit seizoen als volgt uit.
Albert Abspoel, Willy Albers. Fenneken
F- Andrae, Jan Apon. Yoka Berrety.
Leo Beyers, Margreet Blanken, Arthur
Boni, Edmond Classen, Gerard Corne-
lissen, Stef Cornelissen. Edgar Danz.
Hep van Delft. Wil Diters-Oudhof. Trees
van der Donck. Bob van Doorn. Gerard
Doting, Bernard Droog. Berny Every,
Jan van Eindhoven, Hans Fiege. Hans
Focking, Hans Fuchs, Maria Grandtner.
Willem Grelinger, Frits van den Haspel,
Hans van den Haspel, Karin Hendriks,
Elise Hoomans. Sjouke Hooymaayer.
Ans Hulsbos-Werner, Chelt Hijman-
Konijn, Jan Kieboom, Jos Knipscheer.
Gerrit Korthals Altes, Jan Kramer,
Nico van der Krogt. Ton Kuyl, Lou
Landré. Annie Langenaken, Elly Lean-
der, Peter van der Linden, Carol
Linssen, Pink Lobo, René Lobo, Karel
Muller, Ruud Muller, Hans Pauwels,
Charmy Reynen, Pauline van Rhenen,
Frans van Rooy, Hugo van Rooy, Rudi
van Rooy, Riek Rozenberg-Willemsen,
José Ruiter, Henk Schaer, Lex Schoorel.
Marta Terstegge, Ger Thijs, Hans Tie-
meyer, Cor van den Toom, Jan van
Unen, Marion Veltman, Ans Verhey,
Jan Verhoeven. Dolf Verspoor, Henk
Vogels, Chris de Vries en Herman de
Gastregisseurs zijn: Theo Kling, Deret
Gouldby. Vaste regisseur is Jan Gross-
Het programma Vrij-uit van de NOS-
televisie vanavond bevat o.a. een in
terview met de directeur van de Am
sterdamse VW, de heer A. Luyken.
die de bezwaren van de VW tegen
het slapen van buitenlandse jongeren
in het Vondelpark zal toelichten.
Voorts een reportage over de kam
peervereniging Muiderberg in verband
met een subsidieverzoek voor zelf te
bouwen zomerhuisjes in Oostelijk Fle
voland.
NuüERLAND I
NOS
18.15 uur
Atletiek-
kampioenschappen
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
KRO
19.05 uur
Daktari
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Hammerveld
Jazzfestival
21.10 uur
De Jezuïeten
21.55 uur
De rode kamer
22.35 uur
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur
Pip en Zip
18.55 uur
Journaal
19.05 uur
AVRO Ult
19.30 uur
Operatie minus 5
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Peyton Place
21.10 uur
Diana Ross and the
Supremes
22.00 uur
Televizier
NOS
22.50 uur
Journaal
22.55 uur
Atletiek-
kampioenschappen
NtÜhRLAND
AVRO
17.00 uur:
De toverbal
17.15 uur:
Het wonder der
natuur
NOS
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Dubbeldekkertjes
CVK
19.30 uur:
Kenmerk
NOS
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Staatsloterij
20.26 uur:
Socutera
20.31 uur:
Uit de wereld dei-
insecten
20.45 uur:
Under the Yum Yum
tree, t.v-spel
22.30 uur:
Studio Sport
22.55 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
16.00 uur:
Atletiekkampioen-
schappen
18.45 1
18.55 uur:
Journaal
AVRO
19.05 uur:
Tarzan
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Romeo en Julia, b:
20.40 uur:
Michelangelo, doc.
21.30 uur:
22.05 uur:
Journaal
Diana Ross en The Supremes
Vanavond presenteert de A.V.R.O.-televisie de kijkers 'n amusementsprogramma
onder de titel „Diana Ross and The Supremes: T-C-B.". De mysterieuze initialen
T-C-B. betekenen voluit: taking care of business (zaken doen) en dat gebeurt dan
ook door Diana Ross and The Supremes, ofwel Mary Wilson en Cindy Birdsong,
bijgestaan door de groep The Temtations. bestaande uit Eddie Kendricks, Otis en
Paul Williams, Meivin Franklin en Dennis Edwards. Voordat Diana Ross haar
carrière zonder de Supremes besloot voort te zetten, werd deze televisiespecial
gemaakt en hoort men Diana Ross met haar voormalige groep in „Mrs Robinson",
..You keep me hanging on". ,.I hear a symphony" en twee medleys van populaire
nummers. Het solo-optreden van Diana Ross bevat onder meer „Eleanor Rigby",
„Somewhere" en „Do you know the way to San José?". De Temtations brengen
onder meer: „Get Ready", „A taste of honey". „Ain't too proud te beg", „Hello
young lovers". „For once in my life" en „I'm losing you". Kortom een wervelende
show, die is geproduceerd door Carolyn Raskin en geregisseerd door Mark
Warren.
A.V.R.O., Ned. II, 21.10 uur.
trikaat: lichte muziek (0[
i-klassleke en moderne
i (S) Kamermuziek: semi-1
kunstkroniek. 23.55
BELGIë 3
;portberichten.
HILVERSUM I
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.11 Het les
(S) Op het eerste gehoor: Mas
tiek voor de huisvrouw.)
kleuters. 9.45 (S) Geschikt
Omroep Orkest en soliste: klassieke muziek.
10.15 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 1
Aktua: nieuws, nieuwtjes, reportages, kt
"\55 Mededelingen.
KRO: 12.00 (S) Van twaalf
rieerd programma. (12.22 Wij van het Tand
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05
Raden maar NCRV: 14,10 (S) Wit
Hammerveld Jazz
Festival
Een reportage van het Hammerveld
Jazz Festival, dat dit jaar voor de zesde
maal in Roermond werd gehouden,
wordt door de KRO-televisie vanavond
uitgezonden. In afwijking van de voor
afgaande jaren is op het Festival dit
jaar een plaats ingeruimd voor de
pop. Tot voor kort was tijdens dit
jazzgebeuren pop taboe. Het is overi
gens niet de bedoeling van de organi
satoren van het Hammerveld Jazz Fes
tival een aantal enthousiaste amateurs
de pop te laten overheersen. Wel wil
men aantonen, dat de grenzen tussen
pop en jazz steeds meer beginnen te
vervagen. Regisseur Wim van Baarle
koos voor deze uitzending uit de vol
gende artiesten: het Rien van Stiphout
kwartet, Dizzy Man's Band, het Noah
Howard kwartet, Charlie Mariano/
Chris Hinze-combinatie, het Stan Getz
kwartet, de New Orleans Seven, het
Trio Hein van der Gaag, Frenk's Crazy
Crooks en Cranks, Nucleus, Wolfgang
Dauner Et Cetera, Bobby Hutcherson/
Harold Land Kwintet en het Frank
Wright kwartet.
KRO Ned. I 20.21 uur.
lledj'esf'Ï^IS ïadiostrlps voor de k
16.30 Jeugdland: gevarieerd jeugdf
atletlekwedstrijder
nastiek voor de hulsvrouw.) 9.
(7.33-7.38 Van de
jm: 9.35 Waterstanden: 10.15 Kor
10.30 De weekbladen; 10.45 Voor
i Op de koffie;
Kennismaking
Operettemuziek;
avonturen van Alice: voordracht en m
ziek; 15.10 Buurtbewoners en hun favorie
muziek; 15.40 Een grote naam van toe
profiel in muziek; 16.00 Nieuws; 16.03 Vi
genvuur; 16.25 De Toonzaal: muziek door
voor de jeugd. NOS: 17.02 Vonken onder 1
programma over
en volksgebruikei
Music: Metropole- orkest. 17.40 Toerlsn
toeritslche informatie uit binnen- cn b
tenland. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM in
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet af a
licht platenprogramma. 10.00 Nieu'
10.06 Arbeidsvitaminen.
Nieuws. 12.03 Zet
10.03 Radiojoi
00 Nieuws.) 12.00
•lijk platenprogi
ws. 16.03-18.W
Jeugd. 14.50 Jeugd-concours. (15.00 Nieuws.) riRe
15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuw
beursberichten. 16.05 Muziekprogramma-
Nieuws en mededelingen. 17.15 Muziek-
amma. 17.55 Weegschaal.