„Boek heeft als roman afgedaan"
Lucy Ball 60 jaar Wim Kan: klacht tegen
£cidóc Gouaa/iii f e0 derksen- schrijver
Brabants Nieuwsblad
De rode kamer
ONDERWIJS NIET INTERESSANT
VOOR DE ONDERWIJZER
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 3 AUGUSTUS 1971
Verklaring met
goede beloften
VAN de regeringsverklaring, welke een
nieuw kabinet aan het begin van zijn
rit aflegt, wordt terecht verwacht,
dat vooral duidelijk wordt gemaakt hoe
de hoofdweg er uit komt te zien, waar
langs de regeringsploeg zijn doel wil
bereiken. Politiek-principieel maar, gelet
op de omstandigheden waaronder ge
werkt moet worden, ook concreet. Vier
jaar geleden werd door het kabinet-De
Jong een te waarderen poging in deze
richting gedaan; toen stonden onder
meer het nauwer betrekken van de
gewone burger bij de democratie en het
verbeteren van het leefklimaat centraal.
Wat mocht vandaag van de regerings
verklaring-Biesheuvel verwacht worden?
Ten eerste een krachtiger poging om
wat het vorige kabinet begeerde, ook
uitgevoerd te krijgen. Ten tweede het
wegnemen van de financieel-economische
oorzaken welke afgelopen vier jaar het
realiseren van menig goed voornemen in
de weg hebben gestaan. Ten derde het
schetsen van zo'n concreet beleid, dat
cok voor twijfelaars duidelijk wordt, dat
de regeringsploeg, die politiek gezien een
gelgenheidsprodukt is, metterdaad van
plan is een groot stuk te realiseren van
de vooruitstrevende politiek welke ten
minste drie van de partijen waarop het
kabinet-Biesheuvel steunt, bij de verkie-
"gen beloofd hebben.
Geen polarisatie
CTERK valt in de regeringsverklaring
cp. dat het kabinet zijn werk wil
verrichten in overleg met de burgers
voor wie het gaat werken. Dit kan dus
betekenen dat mr. Biesheuvel en zijn
team zich inderdaad intensief gaan in
spannen om de democratisering en daar
mee de democratie waar te maken.
Wat Den Uyl en Van Mierlo morgen
gaan zeggen van de belofte die het
kabinet doet ook open te staan voor
redelijk overleg met de oppositie, wach
ten we met belangstelling af. Ook met
enige vrees, omdat dit jaar vanuit de
Partij van de Arbeid en D '66 fel gepleit
is voor de polarisatie het aanzetten
van politieke scheidslijnen welke de
nieuwe regeringsploeg afwijst.
En, naar onze smaak, thans terecht
afwijst. Want bij een polarisatie zoals
vóór en tijdens de verkiezingscampagne
in Nederland is geijverd, krijgt de poging
om wat goed is in het bestaande cn wat
nieuw moet worden in de toekomst met
elkaar te oombirieren, geen eerlijke kans.
Voral niet nu in feite gebleken is, hoe
anno 1971 in Nederland geen polarisatie
uit politieke tegenstelingen voortvloeit,
maar politieke tegenstellingen geforceerd
worden, omdat somigen polarisatie als
een nieuw onfeibaar dogma propageren.
Wie vanuit de polarisatiegedaehle het
streven door een verantwoorde over
heidsfinanciering. de aanpak van maat
schappelijke knelpunten en het bestrij
den van ongewenste nevengevolgen in de
welvaartsmaatschappij gaat beoordelen,
komt a priori tot een motie van wantrou
wen aan het adres van Biesheuvel's re
geringsverklaring. Maar een eerlijke
zaak is zo'n veroordeling dan niet.
Offers
ITIT Biesheuvels program blijkt een
serieus voronemen om financieel-
economisch de hindernissen welke een
goede welvaartspolitiek in de weg staan,
Van de burgers worden hierbij offers
gevraagd; de bereidheid om die te bren
gen zal naar onze smaak voldoende wor
den, wanneer deze week en daarna in de
komende begrotingsbehandeling duidelijk
wordt gemaakt, dat de versoberingen die
het kabinet gaat toepassen, inderdaad ge
richt worden op het bestrijden van de
..kwalijke" nevenverschijnselen van de
welvaartsmaatschappij. Het elders in de
verklaring genoemde ..aanpakken van
maatschappelijke knelpunten" zal daar
bij dan erg vooraan moeten staan.
Zo ja. dan komt er veel terecht van de
vooruitstrevende visie die in het pro
gram van bijvoorbeeld de KVP aanwezig
was en moet redelijk overleg, in en bui
ten het parlement, inderdaad tot een
goede welzijnspolitiek leiden. Zo neen,
dan krijgt het kabinetsbeleid uiteindelijk
toch het stempel van de politiek welke
de VVD. tot haar genoegen, ditmaal voor
een deel der publieke opinie als „de
Colijntraditie van DS '70" heeft laten
kenschetsen.
Wanneer het kabinet in het doen en
laten van het bedrijfsleven het verster
ken van de economische structuur be
langrijk noemt, zeggen we „ja". Maar
alleen wanneer in de praktijk ook blijkt
datde wijziging van de maatschappelijke
structuur in vooruitstrevende geest daar
aan gepaard gaat.
Dan wordt het kabinet-Biesheuvel im
mers niet gedoemd om schietschijf te
worden van hen die de Nederlandse bur
gers hun polarisatiegedachten willen op
dringen.
BERGEN In opdracht van het ministerie van Cultuur,
Recreatie en Maatschappelijk Werk schreef auteur Leo
Derksen uit Bergen het toneelspel ..Weet u misschien
waar de Rozenlaan ligt", dat in het najaar op televisie zal
worden uitgezonden. ..In opdracht van CRM klinkt wel
zwaar", aldus de schrijver. „Iedere omroepvereniging mag
per jaar een schrijver een opdracht geven een televisie
spel te schrijven en dat wordt gesubsidieerd door CRM
Zo ligt het wel even anders in het gehoor".
Leo Derksen ziet de opdracht niet
als een verdienste, maar wel als het
uitgezonden wordt. Elk jaar wordt
vijf schrijvers verzocht een stuk te
schrijven, maar dat wil niet zeggen
dat het goed is. De opdracht wordt
betaald, maar of het uigezonden
wordt is een tweede.
Het televisiespel handelt over een
vrouw, die de pech heeft getrouwd
te zijn met een „vakidioot". De sati
re en de ironie vieren hoogtij in het
stuk. hetgeen de auteur zelf een
specialiteit van zich vindt en wat bij
zijn stijl hoort.
„De ellende bij het Nederlandse to
neel is, dat ze alles proberen te
verklaren", zegt hij zelf. „Vinden ze
een stuk goed, dan gaan alle karak
ters van de personen in het spel op
een weegschaaltje. Alles moet ineens
psychologisch verklaard worden en
dan sta ik er zelf van te kijken wat
een diepgang in bepaalde figuren
wordt gevonden, terwijl ik het hele
maal niet zo bedoeld heb. Een sati
risch humoristisch stuk wordt ineens
ïen drama. Van een miezerig klein
dictatortje wordt een brullende
leeuw gemaakt en van het spel blijft
geen spaan heel".
TEKORTKOMINGEN
Met het schrijven van een televisie
spel heeft Leo Derksen niet veel moei
te. „Op het moment, dat ik achter
mijn bureau zit, is het werk al
gebeurd. Dit stuk „Weet u misschien
waar de Rozenlaan ligt" heb ik in
veertien avonden geschreven,maar
het denkwerk vooraf (wat. wie,
waar, hoe enz.) neemt veel tijd in
Tussen het schrijven van een televi
siespel en een artikel of boek ligt
een groot verschil. „In 1958 schreef
ik mijn eerste televisiestuk, wat
overigens nooit is uitgezonden. Daar
na ben ik een boek gaan lezen van
Paddy Chayefsky, die ik zelf zi als
de geestelijke vader van het televi
siespel en daar heb ik ontzettend
zeel uit geleerd", aldus de schijver.
„Zi ik dan later weer dat werk van
1958. dan herken ik mijn tekort
komingen wel degelijk.
Dat wil allemaal niet zeggen, dat
het schrijven voor televisie moeilij
ker is dan een artikel of boek. Bij het
één zowel als het ander komt het
zinsritme en de techniek kijken Dc
kunst van het schrijven is het taal
gebruik zo simpel mogeijk houden.
Je bewijst je zelf niet een intellectu
eel te zijn door moeilijk woorden te
gebruiken
Het televisiespel kenmerkt zich door
het conflict dat aanwezig moet zijn.
Alleen maar een gedachtengang van
een persoon zou een saai kijkspel tot
gevolg hebben.
De bewondering van Leo Derksen
voor Paddy Chayefsky heeft zich in
middels geuit in een boek, dat even
eens in het najaar het daglicht zal
zien. Het boek wordt gebracht als
een cursus voor het schrijven van
televisiespelen van de „Famous wri
ters school". Een televisiespel wordt
geheel ontrafeld in het boek en in
alle details besproken.
zegt de auteur. „In 1964 schreef ik
mijn laatste derde boek, buiten
het werk over het telvisiespel gere
kend. Er verschijnen jaarlijks
vijfduizend boeken. Zal ik er dan
nog ééntje gaan maken? Naar mijn
idee heeft het boek als roman afbe-
Je moet uiteindelijk ook aan de
poiiemonnee denken dat dat het loont
het chrijven van boek niet meer".
De toekomst ligt, in elk geval voor
Leo Derksen, in het schrijven van
teleisiespelen. Hij heeft er trouwens
al veertien geschrevn, dus hij weet
waar hij over praat.
De belangrijkheid van het televisies-
spel wordt in Nederland ondeschat.
De toneenlliefhebber verwacht het
klassewerk in de schouwburg en is
daar ook bereid een heleboel tekort
komingen van decor of spelers voor
lief te nemen. Bij een toneelspel op
televisie spreekt men al gauw in de
kritieken van „een typisch bordpa
pieren decor".
..Als je in de schouwburg een stel
spelers in een kartonnen bootje wat
ziet wiegen wordt dat zonder meer
geaccepteerd", aldus de schrijver.
„Men is zich bewust van de beper
kingen op het toneel en heeft zich
daar al jaren bij neergelegd. Nu
moet je datzelfde eens op televisie
proberen. Ineens kan het publiek de
fantasie niet meer opbrengen".
Het televisiespel is een kostbare
aangelegenheid; voor één uur en tien
minuten spel ben je al dertigduizend
gulden kwijt voor acteurs en wat
daarom heen zit. Het technische ge
deelte is daar niet bij inbegrepen.
Het gemiddelde aantal kijkers be
draagt een drie miljoen terwijl alle
toneelgezelschappen met 3.500 voor
stellingen per jaar slechts één mil
joen kijkers trekken.
KOEIEMAAG
..Het is spijtig, dat je al dat werk
verzet voor maar één uur televisie",
vindt Leo Derksen. „Als de omroep-
ster na dat uurtje op het beeld
verschijnt en het volgende program
ma aankondigt, dat over de maag
van een koe handelt, dan krijg je
een verschrikkelijk leeg gevoel over
je. Je zou ermee willen kappen op
zo'n moment en ergens op Ameland
ééndagskuikcns willen gaan fokken.
Twee dagen kan ik die kuikens niet
in leven houden, vandaar
Regisseur maakt
er soms heel
wat anders van
heel goed. wat merkwaardig klinkt
uit de mond van een mand, die net
een gesubsidieerd televisiespel heeft
afgelverd.
„Een heleboel „kunstenaars" vinden
het prachtig een subsidie van CRM
te krijgen, maar vergeten dat er ook
wat voor gedaan moet worden", zegt
hij. „Er wordt wat verf gekocht, een
ezel aangeschaft, een zonnebril op
gezet en men pretendeert een artiest
le zijn. De room en de sfeer van een
stuk of schilderij ontstaat bij het
doen. Kunst moet je doen, daar moet
je niet over kletsen".
Elke televisieschrijver in Nederland
weet, dat hij nooit een gaaf werk
stuk kan afleveren. Op het moment
van de generale repetitie kan hij
aan het geheel weinig of niets meer
veranderen. De regisseur kan van
een stuk heel iets anders maken en
de auteur is geen welkome gast als
het toneelgezelschap aan het repete
ren is. De auteur wordt als een
voyeur gezien en kan en mag zich
ook niet bemoeien met de verdere
loop van het stuk. Het schrijven doe
je alleen en toneelspelen is team
work. Daar past hij niet tussen",
aldus Leo Derksen.
De drie kinderen van de schrijver,
die uw verslaggever al enige tijd de
deur hebben lopen uitkijken, omdat
zij met vader hadden afgesproken te
gaan verven, kunnen hun ongeduld
niet langer bedwingen en besluiten
het gesprek moet de vraag: „Weet u
misschien waar de verfpot staat?
Dan kunnen we vast beginnen".
ART VERBURG
Maanwerk blijft
mensenwerk
Zijn astronauten werkelijk noodzake
lijk? Die vraag is steeds weer aan de
orde geweest sinds de Russen hun on
bemande ruimtevaart hebben ontwik
keld. En die vraag heeft aan kracht
gewonnen door de ongelukken die zich
in de bemande ruimtevaart hebben
voorgedaan. Toch heeft de Apollo 15-
excursie opnieuw aangetoond dat het
antwoord op de vraag ,ja" moet lui-
In de drie dagen van hun maanex-
ploratie hebben Scott en Irwin kristal
helder aangetoond dat mensen tot din
gen in staat zijn die computers niet
kunnen. Als het tot een test komt, is de
mens de beste machine. Hij kan impro
viseren met het oog van onverwachte
dingen. Hij kan zijn werk waardevol
maken door een overwogen keuze en
selectie. Opnieuw is het menselijk ver
stand het meest wendbare, produktieve
controlesysteem gebleken.
De Russen hebben aangetoond dat het
mogelijk is een onbemand karretje over
te brengen, in beweging te zetten en te
besturen. Maanstof en -stenen kunnen
worden opgepakt en teruggebracht naar
de aarde via een onbemand ruimte
vaartuig. Maar het is een werk dat de
vergelijking met dat van Scott en Irwin
niet kan doorstaan. Mensenwerk blijkt
opnieuw waardevast.
De Roermondse rellen waren door
afloop (een dode) en diepere oorzaak
(gevoel van discriminatie) ernstig ge
noeg voor twee actualiteitenrubrieken
om er verslag van te doen. Zowel
Hier en Nu als Achter het
Nieuws haakten er op in. Dit is in
voortreffelijke samenwerking gebeurd.
Beide rubrieken vulden elkaar aan
en verwezen ook naar de uitspraken
en de conclusies in eikaars program
ma's. Deze uitzendingen maakten dui
delijk. dat er voor de Zuid-Molukkers
in ons land echt iets zal moeten wor
den gedaan. De oordelen van onna
denkende Nederlanders over de Zuid-
Molukkers zijn sterk aggressief ge
kleurd, terwijl de Zuidmolukse jon
geren ook allerminst toe zijn aan het
gieten van water bij de wijn. Zij
stellen zich zeer scherp op tegenover
het zoals zij het voelen hun aangeda
ne onrecht. Daarom verdient het aan
beveling ir. Manusama serieus te ne
men, die een inspraakraad van Zuid-
Molukkers wil formeren om met de
regering over maatregelen te overleg
gen.
De NCRV begon gisteravond met
een serie over Arsène Lupin, de mis
dadiger met een hart van goud. die het
tegen de rijken opneemt voor het
mindere of belaagde volk. Üeze Frane
bijdrage zat filmisch goed in elkaar,
maar wij vragen ons af of deze Arsène
Lupin inderdaad zo tijdgebonden moet
zijn. Arsène was niet uitgesproken
een kind van zijn tijd en kan de
historische verantwoording in behui
zing, dracht en optreden missen, zeker
wanneer de reconstructie tot in details
plaatsheeft, hetgeen ook voor de kij
ker erg vermoeiend is.
Voor wie echter hecht aan de sfeer
van die tijd, dc 20'er jaren, moet het
een plezierig herkenning geweest
zijn, zoals ook Top Hat, de showfilm
uit de jaren '30 met in de hoofdrollen
de nimmer geëvenaarde dansers Fred
Astaire en Ginger Rogers.
Ad Int.
(Van onze correspondent)
BREDA Wim Kan wil wel eens uitgemaakt zien hoeveel grappen uit
j zijn conférence de critici in hun recensies over zijn programma ongestraft
over kunnen nemen. Tegen een klein aantal heeft hij geen bezwaar, maar
het Brabants Nieuwsblad ging volgens hem onlangs te ver. Welgeteld was
i hij daarin veertig van zijn grappen tegengekomen. Hij was daarover niet
I zozeer boos alswel bedroefd. Hij heeft daarom klachten ingediend zowel
bij de officier van justitie te Breda als bij de Raad voor de Journalistiek.
Te veel grappen
in recensies
Het Brabants Nieuwsblad publiceerde
onlangs een bespreking van een voor
stelling van Wim Kan in Vlissingen.
Daarin waren twaalf van zijn grappen
letterlijk opgenomen. Dat vond Kan al
onaangenaam in verband met de show, die
hij nadien moest geven in Roozendaal.
Hij was oorspronkelijk zelfs van plan
niet naar Roozendaal te gaan, maar ver
scheen er toch op de planken. De voor
stelling werd volgens Wim Kan op
lezenswaardige wijze besproken door
een recensent van het Brabants Nieuws
blad, die echter in zijn verhaal nog eens
24 grappen van Wim Kan verwerkte. Hij
had daar verdriet van.
Op de redactie van het Brabants
Nieuwsblad is men verbaasd over dat
verdriet. Men wijst er op, dat het door
Wim Kan gewraakte verhaal in een
groot aantal regionale kranten, allemaal
aangesloten bij de GPD, afgedrukt is.
Voorts hadden volgens de redactie de
grappen uit de show van Wim Kan te
Vlissingen bijna allemaal betrekking op
de verkiezingen van de leden van de
Tweede Kamer op woensdag 28 april.
Die grappen kon hij voor zijn voorstel
ling in Roozendaal, die na de verkiezin
gen plaats had. eigenlijk niet meer ge
bruiken. Dat in
de Amerikaanse filmster die vooral grote bekendheid verwierf
v-shows, gaat vrijdag haar 60e verjaardag vieren. In haar optreden
zij nog altijd een grote monterheid en vitaliteit aan de dag.
HILVERSUM (ANP) Radio Veronica
heeft meegedeeld, dat er voor de actie
tot zelfbehoud van het miljoen aan
gevraagde en gedistribueerde kaarten
intussen meer dan 200.000 ingevuld en
ondertekend terug zijn ontvangen. De
leeftijden van de inzenders liepen
uiteen van 5 tot 93 jaar, maar er was
een duidelijke meerderheid in de leef
tijdsgroep tussen de 20 en 30 jaar.
voorstelling te Roozendaal nog een
24 grappen waren opgenomen is volgens
het Brabants Nieuwsblad helemaal niets
bijzonders: „Dat is gebeurd om de sfeer
van de show van Wim Kan goed weer
te kunnen geven en omdat de visie van
Wim Kan op het politieke gebeuren een
hoeveelheid informatie bevat. Bovendien
ontlenen de grappen van Kan voor een
belangrijk deel hun waarde aan de
unieke wijze van vertellen en dit is niet
na te vertellen".
Het „chtste en voorlaatste deel
van de televisiefeuilleton „De rode ka
mer" wordt door de KRO-televisie van
avond uitgezonden. In deze aflevering
ziet de kijker de verdere belevenissen
van hoofdfiguur Arvid Falk, zijn
broer Carl Nicolaus, en de vrienden
van Arvid, zoals b.v. de schilder Lu-
dell. Deze laatste, inmiddels een be
kend portrettist, maakt een portret
van Carl Nicolaus. Arvid leest op ver
zoek van zijn broer bij een diner
voor, maar het boekje, dat hij daar
voor in handen gestopt krijgt, blijkt
nogal dubbelzinnig te zijn. Tenslotte
wordt Montanus, een jonge filosoof en
vriend van Arvid. in een verhitte
discussie gewikkeld, waaraan ook de
timmerman, die in de zesde aflevering
van deze serie naar voren kwam.
meedoet. De serie „De rode kamer"
werd door de Zweedse televisie ge
maakt naar de gelijknamige roman van
August Strindberg. Televisie-bewer
king: Herbert Grevenius. Regie: Bengt
Lagerqvisl.
KRO Ned. I: 21.50 uur
Vanavond zendt de KRO-televisie een
documentaire over de onderwijsver
nieuwing uit, een onderwerp, dat de
laatste jaren in hel middelpunt van
de belangstelling staat. Een van de
mensen, die bij de vernieuwing van
het basisonderwijs opmerkelijke resul
taten boekt, is de hoofdonderwijzer J.
Dezaire, hoofd varf de St.-Augustinus-
school te Rotterdam. Van hem is ook
de uitspraak „Het onderwijs is nooit
interessant geweest voor de onderwij
zer". De samensteller van deze docu
mentaire Leo Akkermans heeft deze
uitspraak als titel aan het programma
meegegeven.
De gedachtegang van de heer De
zaire is, dat de jonge onderwijzer, die
van de kweekschool (tegenwoordig pe
dagogische academie) af komt en les
gaat geven, binnen enkele jaren in
routine verzeild raakt, die door de
oudere onderwijzers als een voordeel
wordt gezien, maar voor de jongere
leerkrachten nauwelijks interessant is.
In het vernieuwde onderwijs gaat de
onderwijzer niet meer uit van het
lesje in het leerboekje, hij volgt niet
langer een bepaalde methode, maar
probeert les te geven vanuit het
Hoof onderwijzer Dezaire brengt de
vernieuwing in de praktijk sinds hij
in 1963 zijn intrede deed op de Au-
gustinusschool, die thans 350 kinderen
telt, onder wie een groot aantal af
komstig van buitenlandse gastarbei
ders. Op deze school zijn bepaalde
vakken, zoals aardrijkskunde en ge
schiedenis ondergebracht onder de
noemer „wereldoriëntatie". De kinde
ren werken in kleine groepjes van
verschillende leeftijden onder leiding
van een leerling. Aan de hand van de
ervaringen, die schoolhoofd Dezaire in
de loop der jaren heeft opgedaan,
wordt duidelijk, dat het nogal eens
gebruikte argument, dat onderwijs
vernieuwing niet eerder kan plaats
vinden dan nadat er extra-financiën
en -middelen aanwezig zijn, niet al
tijd opgaat. Er werden aan de Sint-
Augustinusschool diverse malen dooi
de gemeente Rotterdam extra-kredie
ten verstrekt ten behoeve van de on
derwijsvernieuwing.
De documentaire laat zien, hoe op
deze school onder niet zo ideale om
standigheden toch een maximum aan
vernieuwing wordt gerealiseerd. Or
ganisatie: Anke Serraris. Samenstel
ling en regie: Leo Akkermans.
KRO Ned. I: 20.21 uur.
Ancly Williams
De KRO-televisie zendt de voorlopig
laatste aflevering uit van de serie
showprogramma's rondom de Ameri
kaanse zanger Andy Williams. Deze
serie shows werd n.l. in Amerika in
middels stopgezel. Gasten in deze
laatste aflevering zijn dirigent Henry
Mancini. comedian .Jonathan Winters,
zanger Rav Stevens, Phyllis Diller en
als speciale gaste Joan Kennedv. echt
genote van senator Edward Kennedy.
Gastheer Andv Williams opent deze
laatste show met de song Cause you
don't want my love, waarna hij Jona
than Winters laat optreden als vertel
ler van oude verhalen. Vervolgens
treden Phyllis Diller. Ray Stevens en
Jonathan Winters op in een schets,
getiteld Yoland en de professors
Daarna introduceert Andy Williams
zijn speciale gaste Joan Kennedv. die
als pianiste optreedt. Zij brengt de
Arabesque no. 1 van Debussy en een
gedeelte uit de film Love story. Diri
gent Henry Mancini is te zien in een
optreden met het Mike Post Orkest,
beluisteren in de volgende songs: It's
Andy Williams is in deze show te
impossible, Whisling away the dark,
Time after time en My way.
KRO Ned. I: 21.00 uur.
NEDERLAND I
18.15 uur:
Samenvatting
regeringsvrklaring
KRO
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Daktari
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Gesprek met een
onderwijzer
20.50 uur:
Het hoefijzer, tv-film
21.00 uur:
Andy Williams
21.50 uur:
De rode kamer
22.35 uur:
Journaal.
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Première
AVRO
19.30 uur:
Operatie minus V
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Rallycross
21.00 uur:
Peyton Place
21.50 uur:
Televizier
22.40 uur:
Journaal
NEDERLAND 1
NOS:
NEDERLAND
NCRV:
Journaal
NCRV
17.00 uur:
20.21 uur:
18.45 uur
Goed gebruld, leeuv
Staatsloterij
Pip en Zip
17.25 uur:
20.26 uur:
18.55 uur:
Peter en Lotla
Socutera
Journaal
NOS:
20.31 uur:
19.05 uur
18.00 uur:
Uit de wereld der
Eddy ready go
Debeatten
insekten
20.00 uur
regeringsverklaring
20.45 uur
Journaal
18.45 uur:
Eiland in de zon.
20.21 uur
Pip en Zip
film
Doek Green,
18.55 uur:
22.40 uur:
Journaal
Studio Sport
21.05 uur
19.05 uur
23.05 uur:
Spel zonder gren
Dubbeldekkertjes
Journaal
22.25 uur:
CVK:
23.10 uur:
Orgelspel
19.30 uur:
Debatten
22.30 uur
Kenmerk
regeringsverklaring
Journaal
(S) Lichti
portages, kommentaren en muziek. 11.55
Mededelingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot
tweegevarieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.2G Mededelingen t.b.v. land- en
13.00-13.05 Raden maar NCRV: 14.10 (S)
Weens-Mozart-ensemblc: klassieke muziek.
ie. (7.33-7.38 Van
'P de buurtbew
jeugdTNOSZ:aai7.02
richten. 12.08 Muzlekprogi
tcnlnnds persoverzicht. 13.00 Nieuws en to
neelagenda. 13,20 Dansmuziek. 13.55 Beursbe
richten. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek
«Sw ,s1.;?sflv„„;,Mae "sz1., 'as
mededelingen. 17.15 Muziekprogramma™^*"