„Ik schrijf voor de bovenlaag van de middelmoot" Hollanders door Japanse bril WALTER BREEDVELD ZONDAG 70 JAAR VARA maakt onsmakelijk gebruik van de zendtijd NAGASAKIPRENTEN IN HOORN TE ZIEN TELEVISIE VANAVOND H Bi FILM VAN VANAVOND Lilian Harvey in rol van Fanny Elssner Cork kreeg onderscheiding Dag van het paard vanavond op scherm Allemaal grootheden in Franse t v-show Zoetermeer io Spel zonder Grenzen LEIDSE COURANT WOENSDAG 21 JULI 1971 (Van een onzer redacteuren) „Dat ik zondag 70 jaar word, vind ik niet zo füu. Wel ben ik blü dat ik met mün 70 jaarnogsteedsmeetel". Walter breedvcld Bredveld tot een van onze mijn 70 jaar nog steeds meetel". Walter Breedveld tot een van onze redacteuren: „Ik schreef meer dan dertig romans en heb het aantal gedrukte exemplaren wel eens opgeteld en dan kom ik aan ruim 1 miljoen, verspreid over Nederland, België, Indonesië, Duitsland en Polen". In december ver schijnt z\jn nieuwste: „De majorette van Ecrenberg". Dit verhaal, „sterk geïnspireerd op de muzikaliteit van het Limburgse volk", speelt zich af in de omgeving van Valkenburg. Is hü een typisch Brabantse katholieke schrijver „Ja", zegt hü. „zo etiketteren ze me vaak, maar zo voel ik me niet. Toevallig heb ik ook veel over Brabant geschreven omdat ik er woon. Ik ben praktizerend maar geen dogmatisch katholiek, nee, noch Brabant, noch het rooms-katholicisme is mün uitgangspunt bü de romans". In dat oude herenhuis van de Tilburgse binnenstad is het koel en pluche. Auteur P. van den Bogaert loopt bedrijverig frisdranken inschenkend, vertellend rond. En dit is het ge heim: een man, die gezellig kan vertellen, een wandelende roman, die nog steeds „de bovenlaag van de middenmoot der bevolking" zo karakteriseert hij het zelf weet te boeien met „elk jaar een roman". Waarom ik me Walter Breedveld noem? „Ik ben in de jaren 33 tot en met 35 begonnen met korte verhalen in „de Witte Raaf", een bijblad van de Katholieke Illustratie en schreef toen onder de naam Reinier de Muntel. De Muntel was een stads deel van Den Bosch waar ik inder tijd woonde. Maar toen in 1937 mijn eerste boek („Een schip vergaat" dat vorig jaar een herdruk beleefde) verscheen, was de directeur van uit geverij Urbi et Orbi niet content met die naam. Ik maakte dan een lijstje met andere namen. Zelf gaf ik de voorkeur aan Constant Vrede. Ik was toen met de club van Paul Haimond, Leo Boekraad en Anton Deering met op de achtergrond De Gemeenschap zo idealistisch als de pest: vandaar die naam. Maai de directeur koos Walter Breed veld. Ik ben pas sinds 1958 beroepsauteur, was 40 jaar in dienst bij V en D, eerst in de woninginrichting en vanaf 1946 als personeelschef in Tilburg. Dat leeft zijn invloed gehad. Bij mijn inte rieurbeschrijvingen en op mijn men senkennis. Van grote betekenis is de oorlogstijd geweest. Ik heb toen niet geschreven, maar gewerkt aan mijn ontwikkeling: cursussen in metafy siek, logica en dergelijken. „Hex- spoor" getuigt daarvan: dat is een boek waarin ik mezelf herken als iemand, die volwassen is geworden. Tijdens mijn jeugd heb ik op de handelsschool gezeten en dacht er niet aan schrijver te worden. Ja, als hobby: nu is het nog een hobby, zij het beroepsmatig". Van den Bogaert werd helemaal Breedveld. Zelfs zijn paspoort vermeldt de laatste naam. „Ik vertel het liefst", gaat hij maar door. „Daarom heb ik mij gespeciali seerd op de roman. Eerst fantaseer ik mijn sujetten bij elkaar en zeg dan: ga maar bij me zitten, jongens, en vertel het maar. Ik zie ze zitten en dan gaat het opschrijven vanzelf. Iedere middag van 3 tot 6 uur, met de pen. Schrijf een pagina of 30: corrigeer dan en typ het uit. Zo ontstaat er telkens een roman per jaar, vermoeiend werk, omdat je je puur creatief bezighoudt. Het vol gend jaar komen de boeken „Meer wijk", „De open stad", „Seger bas" en de „bekroning" in een band uit. Zo geven ze samen de ontwikkeling van Brabant van 1880 tot nu in industrieel en cultureel opzicht Een uitleem-ergoeding aan schrijvers vind ik een rechtvaardige zaak. Maar dat is technisch niet te reali seren. Van het geld dat minister Klompé daarvoor in de plaats aan de Nederlandse schrijvers gaf, deel ik niet mee. U hebt het niet nodig wordt gezegd. Dat is ook zo, maar dat doet aan het recht niets af. Wat ik wel prettig vind het getuigt van waardering is het eregeld wat ik sedert vier jaar van het departement krijg. Ik bevind me daarmee in het gezelschap van men sen als Roland-Holst, Vestdijk, Van Dalsum, Gré, Brouwenstijn en der gelijk". Serieuze dames En Breedveld vertelt verder over zijn boeken. „In Dit bontgekleurde land" laat ik het land van Herman de Man herleven als een allesbehal ve somber gebied. Op het verhaal van de jongen, die geen priester meer wil worden in het boek „In den soeten boterbabbel" dat speelt in het gebied rond Grave en Cuyk, kreeg ik veel reacties. Waarom be zat die jongen zich in plaats van een novene te houden of naar Lourdes te gaan, als zijn vader sterft? Dat is de vraag. Ze begrepen niet, dat die jongen daarvan kotste. Maar tja, het zijn meestal serieuze dames, die me schrijven. Ik geloof trouwens dat ik door meer lezen word, maar ik krijg ook nogal post van middelbare scholieren zelfs uit Duitsland en België die met een scriptie over me bezig zijn. Het contact met de jeugd is erg boeiend, vooral wanneer ik de scho len bezoek in het kader van het project, „schrijvers op school". Croiset bij Armgard DEN HAAG (ANP) Het Tweede- Kamerlid De Jong (Middenstandspartü) heeft minister Engels (CRM) gevraagd of hü maatregelen wil nemen om uit zendingen, die inbreuk maken op de typische privésfeer van het koninklük huis, te voorkomen. De heer De Jong noemt de VARA- radiouitzending van 14 juli, waarin de diensten van de heer G. Croiset jr. aan prinses Armgard aan de orde werden gesteld. Hü zegt dat daarmee leden van het koninklük huis op een „bewust ne gatieve wüze" in de publiciteit zün ge trokken. Het Kamerlid wil van de bewindsman weten of hü het niet met hem eens is, dat met deze uitzending „op onsmake lijke wüze" misbruik werd gemaakt van de zendtüd. Nederlandse componist in Frankrijk gewond REIMS De 81-jarige Nederlandse componist Franck Martin en zijn 56- jarige vrouw Maria zijn dinsdag ge wond geraakt bij een auto-ongeluk op de weg tussen Reims en Rethel. Me vrouw Martin verloor de macht over het stuur toen zij een andere auto inhaalde. De auto van het Nederlandse echtpaar raakte van de weg en sloeg Het werd niet onmiddellijk bekend hoe ernstig de heer en mevrouw Martin gewond werden, maar aangenomen wordt dat hun toestand niet kritiek De Nagasakiprenten in het Japans: Nagasaki-e die tot 26 augustus te zien zijn in het Westsries Museum te Hoorn vormen een afzonderlijke tak van het zo rijke en terecht vermaarde kunstgenre van de Japanse kleur- houtsnede. Zijn de produkten van deze laatste kunstvorm reeds geruime tijd hoog geschat en door verzamelaars zeer gezocht, de Nagasakiprenten ge nieten eerst in de laatste decennia een snel groeiende bekendheid, terwjjl ze daarvóór, en zelfs in hun land van herkomst, door liefhebbers van Japan se grafiek nauwelijks au sérieux wer den genomen. ter in Yokohama tot stand kwamen, maar werden grotendeels in Tokio Edo) uitgegeven. Het zijn dan de zgn. ..Edoprenten" waarvan men ook een aantal op de expositie aantreft. Ze zijn, echter veel harder van kleur (mede door het gebruik van ingevoer de nieuwe anilineverven) dan de vroegere echte Nagasakiprenten. Deze kleine expositie van Nagasakiprenten wordt in het Westfries Museum ge houden in het kader van het feit, dat in Hoorn een van de zes „Kamers" van de VOC was gevestigd. De pren ten behoren tot de collectie van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: De dubbeldekkertjes CKV-IKOR-RKK: 19.30 uur: Kenmerk 20.25 uur: „Fanny Essler" 21.45 uur: Spel zonder grenzen 23.05 uur: Journaal NEDERLAND II 19.05 uur: The Whoopee Band 19.25 uur: Netsilik Eskimo's (2) 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Dag van het Paard 21.15 uur: „Twee op 2" 22.05 uur: Magazine (HIRO) LEU ilaard' Leiden terbod jchter ifichti bestuu rolgdc NEDERLAND I NOS: C< 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal TROS: Ci 19.05 uur: Op losse groeven (4) 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Mission impossible NEDERLAND II Pip en Zip C 18.55 uur Journaal 19.05 uur: Van gewest tot gewest C 19.50 uur: Tips voor toeristen 20.00 uur: Journaal VPRO: C 20.20 uur: Berichten uit de zomer 20.45 uur: Laurel en Hardy C 21.10 uur: De twintiger en dertiger jaren (2) 21.50 uur: De vampier 22.20 uur: Journaal jezlt. 19.10 (S) SNIF: Sign: lichte muziek. 19.50 Progra n en slechtzienden. 20.00 <S) Avond- 11.45-22.30) Royal Pal Veill, uitgevoerd c met zangsollsten. 22.30 HILVERSUM I rkest en vocale mbles. 20.30 (S) Lichte grammofoonmu.tr 20.45 Schlphol-Zomer'71: de begeleiding M een luchthaven in het top-scizoen. 21 Promenade Orkest met zangsollste: an ïntsmuziek. 21.45 (S) Muziek van di v (opn.). 22.30 Nieuws. 22.38 Mededel 22.43 Actualiteiten. 22.55 Radio J: azine 23.15 (S) Stereo-Pop. 23.55-21 BELGIE 324 m NEDERLANDS 00 Nieuws. 13.03 Gitaarmuziek. 18.15 1 iek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 1! iekprogramma. 22.00 Nieuws. 22.15 tl HILVERSUM I 7.11 Ochtendgymn: (vervolg). (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Herhalingen en incidentele programma's. 9.35 Waterstanden. AVRO: 9.40 Waar zijn onze kinderen geble ven: een programma rondom jongeren en 1 Radiojournaal. 13.03 The* Joe^Blow Shov i KRO-op-Drie: popmixt Volgens de Japanse houtsnijders uit de vorige i „Fanny Elssner", gemaakt door regis seur Paul Martin, dateert uit 1937. Hoofdrolspeelster Lilian Harvey ge noot toen, vooral bij onze oosterburen, een enorme populariteit als de vedette van operette films als „Der Kongress Tanzt" en „Die Drei von der Tank- stelle" die de bittere pil van de crisis tijd moesten vergulden. Lilian Harvey, die in 1968 volkomen vergeten overleed, had haar roem voornamelijk te danken aan een aan tal romantisch getinte komedies. Maar een groot komédienne is de in Londen geboren maar tot Duitse ge naturaliseerde actrice nooit geworden. Ze kreeg in Berlijn een dansopleiding, en daar kon zë in „Fanny Elssner" dankbaar gebruik van maken. Fanny Elssner leefde in het midden van de 19e eeuw en was een beroemdheid op dansgebied. Al staat het historisch allemaal niet zo vast, men veronder stelt dat zij een willig werktuig was in de handen van de intrigant-kanse lier Prins Metternich. Hoofdzaak in de film is haar verhouding tot de zoon van Napoleon, de hertog van Reich- stadt het „Adelaarsjong" uit het toneelstuk van Rostand. Fanny Elssner moet hem bespionneren, hetgeen ze weigert. Niettemin komt ze later toch met hem in contact en hun liefdesver houding brengt dan allerlei politieke konsekwenties met zich mee. Ideale stof voor een romantische operette film; een stukje zoetelijk jeugdsenti ment uit een voor velen bittere tijd. NOS Ned I 20.25 uur. Heerenveen (ANP) De Friese car- cartoonist Cor Hoekstra, bekend onder de naam Cork, heeft een onderscheiding ontvangen van de Sol Publication uit Philadelphia. In een oorkonde die ver gezeld ging van een geldprijs wordt uitdrukking gegeven aan het goede werk van deze cartoonist. Deze prijs wordt één keer per jaar uitgekeerd aan die cartoonist, die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor een grote groep magazins, die in Amerika worden uit gegeven. Op het Wassenaarse Duindigt wordt vandaag voor de vijfde maal de jaar lijkse dag van het paard géhouden. Van dit spectaculaire gebeuren maakt de VARA-televisie een reportage, welke vanavond wordt uitgezonden. Telde Duindigt in 1967 bij de premiè re nog slechts 5000 toeschouwers, vo rig jaar bedroeg dit aantal reeds 20.000 en gezien de steeds groeiende belangstelling voor het paard en de paardensport, mocht een nog groter aantal tegemoet worden gezien. En dan zijn er natuurlijk de paarden zelf. Circa vijfhonderd van deze edele die ren zijn vandaag in Wassenaar. Er is een behendigheidswedstrijd voor vier spannen, toprijders komen met hun springpaarden in de ring, de Friezen zijn er met hun fraaie gitzwarte paarden, en alle kampioenspaarden van Nederland zijn er. Eén der paarden die de kijkers uitge breid te zien krijgen, is het veulen VARA-Buitenzorg. Enkele maanden geleden werd het op de stoeterij Bui tenzorg in Bemmel door Duinpieper S ter wereld gebracht. Een VARA-team %vaakte twee dagen en nachten bij de fraaie merrie en kon toen een unieke reeks filmbeelden maken van de ge boorte van VARA-Buitenzorg. Deze film vormt een onderdeel van de tota le reportage van De Dag van het paard. Het veulen kwam met zijn moeder naar Duindigt om zijn op wachting in de wèreld van draf - en rensport te maken en de kennisma king met de televisiekijkers voort te zetten. Commentaar: Hans Eysvogel en Wil Iedema. VARA Ned II 20.20 uur. Deze prenten onderscheiden zich van de overige Japanse kleurhoutsneden niet alleen door het feit dat ze uitslui tend in de havenstad Nagasaki (aan de westkust van Japans meest zuide lijke eiland Kiushu) werden gemaakt en wel ongeveer in het tijdvak 1750- 1850, maar vooral door de omstandig heid dat ze in hun onderwerpen vrij wel uitsluitend betrekking hebben op de bewoners van de twee buitenlandse handelsfactorijen in Nagasaki, de eni ge stad in het voor buitenlanders her metisch afgesloten Japan waar vreemdelingen werden toegelaten. Eén van deze twee handelsfactorijen (de andere was een Chinese) werd ge vormd door de nederzetting van de Hollandse Verenigde Oostindische Compagnie op het kleine kunstmatige eiland Deshima. een waaiervormig ei landje waarvan de afmetingen niet meer bedroegen dan een lengte van 120 meter bij een breedte van 75 meter (ongeveer de Dam in Amster dam) door een brug met het vasteland van Japan verbonden. Deze brug werd door Japanse soldaten bewaakt en het was de Hollandse bewoners van de factorij slechts onder bepaalde voor waarden toegestaan de Japanse bodem te betreden. De op de VOC-factorijen van Deshima gestationeerde Compagniesdienaren hebben als exotische curiositeit sterk de aandacht getrokken van de in Na gasaki werkende vervaardigers van Japanse kleurhoutsneden. Zózeer zelfs, dat deze hun produkten, de Nagasaki prenten, vrijwel uitsluitend afstemden op die wonderlijke westerlingen de „Roodharige Barbaren" zoals ze bij de Japanners in de wandeling heetten. Op de Nagasakiprenten zijn, door Ja panse bril gezien, de Hollanders van Deshima in hun doen en laten van alledag afgebeeld. Onze langbenige en peenharige landgenoten de „Kö- mö's" („Roodharigen") zoals ze ook wel werden genoemd vormden voor de Japanners een vreemd stelletje lie den waarvoor men, naast een zekere verbaasde bewondering voor hun ken nis van allerlei in Japan onbekende zaken, toch ook een trots meerder waardigheidsgevoel koesterde. Op een van de geëxposeerde prenten, een hoogst onconventionele afbeelding van Koning Willem I!. staat over ons genoteerd: „Hoewel zij mensen zijn die een kriebelschrift gebruiken, zijn zij evenwel niet doordrongen van dc verlichte beginselen van ons land". Later, in de vijftiger jaren van de 19e eeuw, als Japan geleidelijk aan ook andere Europeanen (Engelsen, Ameri kanen, Russen en Fransen) gaat toela ten en deze (zo ook Nederland) hun consulaten concentreren in Yokohama, de havenplaats van Tokio, wor den de Nagasakiprenten langzamer hand vervangen door een nieuw soort houtsneden, waarop eveneens wester lingen voorkomen. Deze kwamen ech- SAMANTHA JONES FRANCOISE HARDY Catharina Valente. Ike en Tina Turner, Francoise Hardy, Marcel Amonl, Samantha Jones, Serge Gainsbourg, Les Samourai, Michel Legrand en het Ballet Sauvage krügt men vanavond op een rütje te zien in de Franse show- produktic Deux sur Ia Deux, De Franse t.v. is met dit programma verschenen op het festival van Montrcux, maar gooide er geen hoge ogen mee, vooral omdat het geen oorspronkelüke produktie is, maar een samenraapsel uit een serie van zestien shows, die eerder op het tweede Franse net verschenen. Dit neemt niet weg, dat met deze show een breed publiek wordt bediend en dat men als kijker de kans krijgt artiesten van diverse kleur en pluimage aan het werk te zien zonder dat dit behoeft te leiden tot eentonigheid. Het is een bont allerlei geworden van zang, schetsjes en balletnummers, die allemaal gesmeerd uit de doeken worden gedaan. Twee conferenciers praten oudergewoonte de zaak aan elkaar, t.w. Roger Pierre en Jean-Marc Thibault. VARA Ned. II 21.15 uur. Armoe is relatief en wordt bepaald door wat goed-betaalden zich kunnen permitteren. Dit maakt de armo een welvaartsstaat dubbel zo bitter te dragen. Hoe kunnen goed-betaalden zich beklagen over hoge belastingen als sociale uitkeringen niet toereikend kunnen worden gemaakt om een staansminimum te garanderen? Deze bitterheid en deze vragen kwamen naar voren uit de documentaire ovi de zeven miljoen Britse armen, die i twee miljoen onverklaarbaar bewoon de woningen huizen. De KRO deze documentaire over van de Thames Television Productions en stelde zich daardoor achter de aanklacht te gen de welvaartsmaatschappij, zomede achter de vragen van de maker deze film, Richard Broad. Waarom moet een zakenlunch meer kosten dan een weekloon? Waarom levert een al gemene loonsverhoging de hoge sala rissen enige ponden op en de lage enige shillingen? Labour heeft ook geen raad weten te schaffen in dit probleem en daarom duurt de ellende in de krotten grote Britse steden voort: kinderen die de essentiële voedingsbestanddelen niet krijgen, ondervoeding, vochtige huizen vol ongedierte, beschimmelde bedden, ratten in het fornuis, kakker lakken in de wieg, verstopte riolerin gen. overvolle wachtkamers bij de dokter, grote kindersterfte, werkloos heid bij de ongeschoolden, 400.000 eenzame vrouwen (gescheiden, verla ten en weduwen) met 700.000 kinde ren, drie miljoen bejaarden aai rand van de dood door honger en kou, niet weten brood of kolen te kopen van het laatste geld. De Britse economie staat niet sterk, maar uit de onbeantwoorde vragen kan worden afgeleid, dat een grotere gemeenschapszin bij dit insulair den kende volk toch veel leed zou kunnen wegnemen, althans de scherpste kan ten hiervan. Er werd dan ook verwe zen naar de oorlogsjaren '40-'45, het Engelse volk in volstrekte eensge zindheid een krachttoer volbracht. Volgens Richard Broad is de armoe als vijand gevaarlijk genoeg om op nieuw als volk er een oplossing te zoeken. De N. O. S. -televisie zal vanavond in samenwerking met de NCRV de v de aflevering van de serie „Spel zon der Grenzen" uitzenden. Toneel de strijd is de Franse plaats Vichy waar de teams uit België. Zwitser land, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Nederland het tegen elkaar zullen opnemen. Voor Nederland komt de ploeg van Zoetermeer in het strijd perk. Commentator is Barend Barend- NOS Ned. I 21.45 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2