UTRECHTS HOOG CATHARIJNE statussymbool of toekomstvisie Artiesten verdienen bij Duitse televisie handenvol marken NIEUW STADSHART DOET VELE MIDDENSTANDERS BLOEDEN De trotse val van wat eens Utrechts glorie was, het Jaarbeursgebouw op het Vreeburg. Het begin van het einde voor de middenstand of het be gin van een nieuw Utrecht? e jaarbeursgebouw, het Beatrixgebouw. Het is eigenlijk een verhaal dat zo oud is als de mensheid: oud tegen nieuw, conservatief tegen progressief, actie en reactie. De bakstenen moeten wijken voor kille betonbouw, de gezellige, kneuterige, schots-en-scheve oude buurt, met soms popperige winkeltjes voor de te massaal? opgezette nieuwbouwwijk met summum van genoegen? het tochtige alles-in-één winkelcentrum. Het is in geen stad anders. Rotterdam kreeg zijn „nieuwe hart". Nu, na vijfen twintig jaar, is er nog geen gezelligheid te bespeuren. Amsterdam demonstreerde zijn betonwoede in afzichtelijke wijken als Buiten- veldert. Utrecht doet het grootser, futuristischer. Een tweede hart wordt geboren, Hoog Catharijne, een stuk droomstad, dat gemeente bestuurderen heeft kunnen bekoren, maar dat voor velen, vooral middenstanders, een steeds grotere dreiging lijkt te worden. Utrecht heeft gejuicht bij een zo fantastische conceptie van een nieuwe stad in de oude. Als dat eens konHet kon. Een groot gedeelte is er al. Maar de juichkreten zijn allengs verstomd. UTRECHT Gisteren zag ik hem plotseling weer lopen, de wat sjofele, boerse figuur, die een paar jaar ge leden in Utrechts volksbuurten die nu büna verleden tyd zün, een galmende kreet tegen de gevels deed opklinken, weliswaar onverstaanbaar, maar die toch tot gevolg had dat geschorte huismoeders zijn koopwaar naar het seizoen aardbeien, appels of peren aan zijn kar kwamen halen. „De za ken gaan niet zo best meneer. Daar raak ik mijn handel niet kwijt." En hij wees met een misprijzende hoofd knik op de bctonkolossen, het hotel Holiday Inn, het nieuwe Jaarbeursge bouw, de kantoorgebouwen ernaast, het nieuwe busstation, de parkeer- ïarage, alles bij elkaar de aanzet van het grote plan Hoog Catharijne. Het is zo maar een straatventer die zijn misnoegen kenbaar maakt over het feit dat „zijn" buurten, Wijk C, de Stationswijk, steeds verder zijn afge brokkeld, zijn gesaneerd en die het nog onderstreept met te zeggen: „En in de nieuwbouw hoef ik ook niet an te komme. Saluut". Hoog Catharijne, het is bijna een magisch begrip geworden in Utrecht. Wat omvat het? Het hele project om vat behalve een nieuw Centraal Station, een nieuw jaarbeursgebouw (het Beatrixgebouw), een sporthal („Catharijne" genoemd), kantoorcom plexen, winkelcentra, parkeergarages, woningen en hotels. Het meest opval lende van het hele project is wel de ver doorgevoerde scheiding tussen voetgangers- en rijverkeer. Het „hart" van dit nieuwe centrum wordt namelijk gevormd door winkel pleinen zes meter boven het straatni veau, „gestoffeerd" door hoge kantoor gebouwen en een hotel. De pleinen en de verschillende andere onderdelen van het project zijn op hun beurt weer door voetgangerstraversen met elkaar verbonden. Met de uitvoering van het geheel is reeds een begin gemaakt. In het Croe- selaangebied heeft de nieuwe stedelij ke ontwikkeling reeds vorm gekregen. Dit onderdeel van het project omvat het Beatrixgebouw van de Kon. Ned. Jaarbeurs, een kantorencomplex, een Holiday-Inn-hotel met 500 bedden en een eigen zwembad, een nieuwe in gang tot het Centraal Station met daarboven de nieuwe sporthal „Catha rijne" en een parkeergarage voor 1200 auto's. Nu is een begin gemaakt met de uitvoering van het oostelijke deel van het project. Dit onderdeel is ui termate belangrijk, omdat het de schakel vormt tussen de bestaande city en de te reconstrueren Stations wijk. De voetgangers worden hier geieidelijk van het straatniveau op een voetgangersplateau gebracht dat ongeveer zes meter hoger ligt. Aan de reconstructie van een van Utrechts belangrijkste pleinen, het Vreeburg, zal dan ook de uiterste zorg worden besteed. De jaarbeursgebouwen zijn hiervoor gesloopt. Ervoor in de plaats komen een concertzaal steen des aanstoots en een warenhuis (V en D). Tenslotte komt het „middenstuk" van het project, de eigenlijke Stations wijk, aan de beurt. Omstreeks 1981 moet het geheel zijn voltooid. Zo den ken de bestuurderen erover: Verrijking op één punt in de stad geconcentreerd aan een van de voornaamste invals wegen van Utrecht en op nog geen drie minuten lopen vanaf het Centraal Station. In het nieuwe Beatrixgebouw, dat tweemaal zoveel expositieruimte biedt als de oude gebouwen in de binnenstad en dat het grootste is in West-Europa, is tevens een vereni gingszaal opgenomen. Deze verenigingszaal biedt plaats aan ruim 1100 personen en is voorzien van een toneel van circa 17,5 meter diep, 30 meter breed en 13,5 meter hoog met 50 trekken. Teven is er een or kestbak en zijn er kleedruimten en foyers voor artiesten. Boven de hoofd ingang is een grote foyer voor 500 600 mensen geprojecteerd. Voorts is er een groot aantal vergaderzalen, in ca paciteit variërend van 20 tot 500 per sonen, volledig uitgerust met vertaal-, film- en projectie-installaties. Sport Ook de sport vaart wel bij de hele nieuwe stedelijke ontwikkeling. Met name de zaalsport. Voorheen was de Beatrixhal op* het Vreeburg, wan neer deze tenminste niet voor exposi tiedoeleinden van de Jaarbeui's moest worden gebruikt, voor de sportbeoefe ning beschikbaar. In het project Hoog Catharijne is evenwel voor vervan gende ruimte gezorgd. Boven de wes telijke stationsingang aan de Croese- Wat dit plan voor Utrecht betekent Iaat zich gemakkelijk raden. Het spoorwegstation wordt meer in de city betrokken. Voor de binnenstad is dit een verrijking, terwijl ook anderzijds het openbaar vervoer profiteert van een gunstiger oriëntatie ten opzichte van de binnenstad. De ruimte ten behoeve van het gemotoriseerde verkeer wordt verdrievoudigd in vergelijking met wat thans aan verkeersruimte in de vorm van straten aanwezig is, terwijl de parkeergelegenheid ongeveer acht maal zo groot wordt (5300 plaatsen, ondergebracht in parkeergarages). Voor de Jaarbeurs betekent het, dat een einde is gekomen aan zijn be narde positie in de binnenstad, waar hij an de oprichting af gevestigd is geweest Alle beursactiviteiten zijn nu üül^ Een stuk eerste faze laan, op ruim 11 meter boven het straatniveau ligt de sporthal „Catha rijne''. Deze heeft een totale vloerop pervlakte van ongeveer 3220 m2 en een bezoekersaccommodatie voor 800 per sonen. Dit aantal kan met behulp van een uitschuif ba re tribune worden op gevoerd tot 1600. De zaal (de speelop- pervlakte bedraagt ongeveer 1800 m2) is geschikt voor microkorfbal, zaal handbal, volleybal (4 velden), tennis (2 velden) badminton (9 velden), tafelten nis (16 velden), basketball, turnen en boksen. De financiering van het geheel is weer een geheel andere zaak: Ter realisering van al deze vele honder den miljoenen kostende plannen (het project Hoog Catharijne is begroot op 520 miljoen gulden, de aanleg van de Ringweg op ruim 200 miljoen en een nieuw Centraal Station op 30 miljoen) is een voor Nederland vrij ongebrui kelijke vorm van samenwerking tus sen het particuliere bedrijfsleven enerzijds en het stadsbestuur van Utrecht anderzijds tot stand geko- de Holiday Inn en de parkeergarage. Overeenkomst Caféhouder Van Brakel:-„Een schande!" De meest karakteristieke bepalingen uit de overeenkomst tussen de ge meente Utrecht en de (speciaal voor het project opgerichte) N V Hoog Ca tharijne waarin op pariteitsbasis deel nemen de Friesch-Groningsche Hypo theekbank N.V. en Bredero Vast Goed N.V., zijn: de gemeente zal de gronden van het oorspronkelijke plangebied verwerven en deze in erfpacht uitge ven tegen een canon op basis van 5 percent van de totale verwervingskos ten (voor de gronden van enkele uit breidingen is een percentage van 7 bedongen); elke 15 jaar wordt de ca non heizien, afhankelijk van de bruto huuropbrengst van de gestichte ge bouwen; de N.V. Hoog Catharijne ver plicht zich om binnen de overeengeko men tijd de vernieuwing van de be trokken wijk uit te voeren. Hoog Catharijne wordt gerealiseerd door de N.V. Maatschappij tot exploi tatie van onroerende goederen „Hoog Catharijne" lees Bredero Beton met uitzondering van het stationsge bouw en het nieuwe Jaarbeursge- Het is juist dit uitgeven in huurvorm dat de middenstanders zorgen baart. Want, zeggen zij, „er zal misschien voor ons wel plaats zijn in het nieuwe project, maar tegen een zodanige prijs dat we het niet kunnen opbrengen Kijk eens naar wat er op de Lijnbaan en de Coolsingel in Rotterdam ge beurd is. Hoeveel middenstandszaken zijn daar geen stille dood gestorven, eensdeels door te hoge huurprijs, an derdeels doordat de gemeente zo nodig 'n metro moest hebben, waarvan de bouwputten de loop naar onze zaken onmogelijk maakten." En dat proces is aan de gang: De zaken die van oudsher wel voeren bij de jaarbeursgebouwen op het Vree burg, hebben hun klanten met tien-, en honderdtallen zien verdwijnen. Is het niet veelbetekenend dat in de brood jeszaak-van-oudsher Ben Bril, de boksscheidsrechter, een bordje hangt dat de klanten weer terug moet halen door ze nog meer service te verlenen. Een paar deuren verder het café Ritzert, Van de oude beursmen sen komt er nog een enkeling, „Het Vreeburg gaat dood, meneer". Dat is wat men in alle zaken kan vernemen. En die dood wordt niet vertraagd door nog meer flitsende lichtreclames aan te brengen aan de gevels, door de prijzen nogmaals te verlagen. Het zal alleen de dood nog maar verhaas- Er zijn andere middenstanders in Utrechts saneringswijken die uitkij ken op Hoog Catharijne, wijken die tot de helft zijn gereduceerd. Zy kla gen steen en been. Want hun klantcn- tal is ook tot de helft teruggebracht. De melkboer ging al weg, de kruide nier volgde zijn voorbeeld, de slager verdween. Troosteloos doen de straten En op de hoek een café, dat de strijd volhoudt: café Dambar. De eigenaar, Karei van Brakel: „Moet je eens luis teren wat ik je vertel. Het is toch een schande. Zowat de helft van mijn klanten zie ik niet meer. Verhuisd. De buurt is kapot. Het scheelt me veertig procent van mijn omzet. En denk maar niet dat de gemeente daar wat aan doet. Ik kom pas voor schadever goeding in aanmerking als ik hier acht jaar zit. Maar ik zit hier pas vijf jaar. En dan mag de gemeente Utrecht nu pas een ombudsman heb ben, maar die doet er ook geen moer aan. Wat zegt zo'n man: „Ja, meneer, dat zijn nu eenmaal gemeentelijke bepalingen". Café Dambar zal het nog drie jaar vol moeten houden. Als het dan nog niet al lang de strijd heeft moeten opgeven. Omdat een beleid faalde. Want een prestigeobject, dat misschien een futu ristische waarde heeft, gaat ten koste van een doodsbange middenstand. Een middenstand, die in dagwinkels zijn heil moet gaan zoeken tegen een af grijselijk nge huur om in de beton- kolossen, die nog afgrijselijker zijn, de avonden door te brengen met vrouw en kinderen. Dan zal van hun gezellige praatje op de stoep in de avonduren niets meer over zijn. Dan wordt in hun beton- blokkendozen waar wat de dichter Ben Wolken eens schreef: „Iemand ging eens een verkeerde huisdeur binnen. Niet alleen de wo ningen, maar ook de sleutels waren gelijk in die straat. Hij merkte niets, tot de volgende morgen aan het ont bijt de vrouw en de beide kinderen hem feliciteerden. Want alleen de ver jaardagen waren nog niet gelijk in die straat." GERARD CRONé H.H. 0TANDHOUDERS Kon. Ned. Jaarbeurs VOOR ALLE BEURZEN *n MANIFESTATIES KUNT U UW BESTELLINGEN OOK TELEFONISCH AAN ONS OPGEVEN PROMPTE AFLEVERING TEL: 14400 20279 Zo'n bordje is veelbetekenend. (Van onze correspondent) KEULEN Bü de Duitse televisie is veel geld te verdienen. Tot deze ontdekking was onder meer Rudi Carrell gekomen, toen hij destijds Nederland vaarwel zegde en in West-Dultsland zijn geluk ging be proeven. Zijn populariteit bij onze oosterburen is nog steeds groot. Eén enkele televisieshow brengt hem 18.000 mark in het laatje, een be drag waarvoor de meeste Nederlan ders een heel jaar en vaak nog langer moeten werken. Rudi Carrell is niet eens de best betaalde showmaster van de Duitse televisie. Peter Frankenfeld en Vico Toriani bijvoorbeeld verdienen met iedere show 25.000 mark en Peter Alexander heeft zich dit seizoen aan de ZDF (Duitsland 2) verkocht voor 30.000 mark per showavond. Inmiddels is ook dit record al weer gebroken. De duurste showmaster in de Bondsrepubliek is op het ogenblik Hans Joachim Kulenkampf, die in Duitsland liefdevol „Kuli" wordt ge noemd. Vorig jaar verdiende hij met zijn internationale quiz „Einer wird gewinnen" (EWG) 22.000 mark. Het komende seizoen brengt hij een nieuwe serie „Guten Abend Naeh- barn." Voor iedere aflevering krijgt Kuli 40.000 mark. Bovendien heeft hij ervoor gezorgd dat zijn salaris niet door anderen zal worden over troffen. Men moet hem namelijk de garantie geven, dat zijn gage in de toekomst steeds minstens vijf pro cent hoger zal zijn dan die van andere showmasters, zowel van het ZDF als van de ARD (Duitsland 1). Kuli heeft hieraan zijn nieuwe bij naam te danken: „Mister vijf pro cent." Peter Alexander en Kulenkampf zijn de topverdieners van de Duitse televisie. Inmiddels heeft Duitsland opnieuw in de geldbeurs gegrepen voor de „aankoop" van de bekende zangeres Anneliese Rothen- RUDI CARRELL LANG NIET DE DUURSTE berger. Zij gaat een eigen show presenteren, waarin opera- en ope rettemuziek zal overheersen. Insiders geloven dat haar gage in de buurt van die van Peter Alexander ligt. Anneliese Rothenberger windt er geen doekjes om waarom zij met ZDF in zee is gegaan: „De onder handelingen lopen veel ongecompli ceerder dan bij de ARD, waar het onmogelijk is dat één man snel een beslissing neemt." Zij snijdt daarmee het zwakke punt van de ARD aan. Deze omroep is 't overkoepelende orgaan van vele regionale zenders, die alle iets te zeggen hebben. Het ZDF kent dit probleem niet. Maar deze omroep heeft nog een tweede wapen, dat nog doeltreffender is. „Het ZDF betaalt beter," aldus een regisseur, die bij beide omroepen gewerkt heeft. In tegenstelling tot Nederland, waar de omroepen zowel op het eerste als het tweede programma uitzenden, zijn in Duitsland de beide program ma's geheel van elkaar gescheiden. Weliswaar zijn er onderlinge afspra ken, bijvoorbeeld dat beide zenders niet tegelijkertijd een soortgelijk on derwerp brengen, maar er is terdege een concurrentiestrijd. Op oudejaarsavond kwam dat nog tot uiting, toen het ZDF in tegen stelling met de afspraak een amuse mentsprogramma bracht met tal van bekende artiesten. En dat, terwijl de ARD op hetzelfde tijdstip eveneens een grote muziekshow had. Zo kon het gebeuren dat enkele artiesten tegelijkertijd op Duitsland 1 en op Duitsland 2 te zien waren. Het is duidelijk dat deze artiesten van de concurrentiestrijd profiteren. ARD en ZDF bieden soms tegen elkaar op om een erkende grootheid op amusementsgebied onder contract te krijgen. Dat de meeste hoge gages Caterina Valente uit de portemonnee van de ZDF komen, is er een bewijs van deze omroep inderdaad beter be taalt. Het is voor een artiest niet alleen lucratief in Duitsland een eigen tele visieprogramma te hebben. Ook een optreden in de show van iemand anders is de moeite waard. Zo kan Caterina Valente voor een optreden 20.000 mark vragen. En als Peter Alexander in een andere show zingt, incasseert hij het eveneens niet c aanzienlijke bedrag van 18.000 mark. Ook Mireille Mathieu staat hoog genoteerd (13.000 mark één optreden) evenals Anneliese Ro thenberger (12.000 mark) en Anna Moffo (10.000 mark). Het zal zelfs een leek in het Hilver- sumse Zuilenland duidelijk zijn dat de Duitse gages aanzienlijk hoger zijn dan bij ons. Hoeveel precies is moeilijk te zeggeh om de doodeen voudige reden dat de omroepen geen bedragen bekendmaken. De enige die wel iets wil verklappen is de KRO en dat betreft een incidenteel geval. James Last kreeg voor deelname aan het KRO-programma het voor Nederlandse begrippen nog al lieve sommetje van f 10.000,daar voor moest hij enkele nummers in de Frans Halsema Show ten gehore brengen, plus een afzonderlijke show van drie kwartier opnemen. Daarom is 10.000 voor Duitse begrippen dan ook belachelijk weinig. Anderen krijgen voor een optreden van enke- •le minuten evenveel en hoeven het dan niet eens met een groot aantal collega's te delen. James had het dan ook zeker niet gedaan als hij niet de zekerheid had gehad dat zijn televisieoptreden verhoogde platenomzet tot gevolg zou hebben. En zo komt populaire James via een omweggetje toch i zijn financiële trekken. Mireille Mathieu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5