Peuters leren viool spelen
Kind en leven"
Staatsbezoek
Indonesië
kost NOS 6 ton
Show in
Moskou
gods rijk is
land is van
hier, waar een
vrede en liefde
Marco Bakker zong met
mannenkoor „Jubilate"
,je- Trum.
12. &ar>U£4v 'tuft dtOxIe,
'folnciyjbi?
EERLIJK G&EWjPAK IK
MORGEN LIEVER
HET BLAVUE
PAK
g-e ivktwel
waar d'r
LjO IN-
zïTTen/
LEIDSE COURANT
DINSDAG 13 JULI 1971
(Van een onzer verslaggeefsters)
Aarzelend klemt het jongetje zijn
vlooitje onder de kin. Kijkt dan even
hulpzoekend naar zijn moeder. „Toe
maar, tikketakkeboem", moedigt een
jongeman hem Halsterend aan. En
dan begint het jongetje met onvaste
streekjes een simpel wijsje te spelen.
Hoe oud zal hij zijn? Drie, vier jaar
hooguit. Een wonderkind op weg
naar het concertpodium? Verre v»n
d.at' is xo maar een Jongetje uit
Velp bij Arnhem, één van de onge
veer vijftig peuters die les krijgen
van Marcel Pinkse, een jonge violist
die vorig jaar in ons land een nog
weinig bekende methode van vioolles
geven introduceerde: die van de Ja
panse violist en muziekpedagoog
Shinichi Suzuki.
Het opmerkelijke van deze methode
is dat al bij kinderen van twee tot
vier jaar met lesgeven wordt begon
nen. Een kind dat vanaf zijn derde
jaar volgens de methode van Suzuki
heeft gestudeerd, kan op zijn achtste
vaak al stukken spelen van Vivaldi
en Bach, zo leert de ervaring in
Japan, Amerika en Canada, waar
deze manier van lesgeven grote op
gang heeft gemaakt.
Suzuki's methode is gebaseerd op de
natuurlijke manier waarop kinderen
hun moedertaal leren. Dat gebeurt
door het vaak horen van klanken.
Voordat het kind kan praten regi
streert het onbewust al klanken in
zijn geheugen, doordat die dikwijls
worden herhaald. Zo gaat het ook
met de Suzukimethode. Alle muziek
die moet worden geleerd is op gram
mofoonplaten opgenomen. De plaat
met muziek, die het kind leert spe
len, moet dagelijk, liefst meermalen,
worden gedraaid. Het kind wordt
niet gedwongen ernaar te luisteren.
Het kan de muziek gewoon in zich
opnemen, terwijl het met andere
dingen bezig is. Het kind raakt zo
door en door vertrouwd met de mu
ziek, leert wijsjes van haver tot gort
kennen en gaat ze dan bijna „van
zelf" spelen. De filosofie die aan de
Suzukimethode ten grondslag ligt
houdt in dat ieder kind zich op elk
gebied kan ontwikkelen tot hetzelfde
pe9 als waarop het zijn moedertaal
kan leren beheersen. Maar dan moet
het met de studie beginnen op de
zelfde leeftijd, dezelfde manier en
onder dezelfde omstandigheden,
vindt Suzuki.
Marcel Pinkse is (nog) de enige
Europesaan die volgens de methode
van Suzuki lesgeeft. Hij doet erg
zijn best om daar verandering in te
brengen. Een paar muziekleraren
heeft hij al voor de Japanse metho
de weten te winnen. Een Belgische
;n een Nederlandse collega heeft hij
er een poosje geleden mee ver
trouwd gemaakt. In Hengelo (Over
ijssel) begint in september een Suzu-
kicursus. Er bestaan nog niet uitge
werkte plannen cursussen te organi
seren om Suzukileraren op te leiden.
Marcel Pinkse (Koninklijk Conserva
torium Den Haag, B-akte viool)
raakte enthousiast voor de methode
van Suzuki tijdens een tweejarig
verblijf in Canada. Hij kreeg daar
volop de gelegenheid de Japanse
methode op zijn merites te toetsen,
heeft er ook lesgegeven. Terug in
Nederland ging hij meteen de boer
op om de Suzukimethode ook hier
ingang te doen vinden. De brieven
die hij naai wat grote gemeenten
schreef leverden hem wel leuke ge
sprekken maar geen concrete toe
zeggingen op. Ze zagen daar niet
zoveel in Suzuki, hadden waar
schijnlijk het lef niet het roer eens
helemaal om te gooien.
De gemeente Rheden bij Arnhem
durfde het wel aan met Marcel Pink
se. Hij kwam er in dienst van de
gemeentelijke muziekschool en be
gon er vorig jaar augustus met les
geven. Dertig peuters en veertien
wat oudere kinderen uit die ge
meente zetten er nu onder zijn lei
ding hun eerste wankele schreden in
de wereld van de muziek. Bovendien
brengt hij ongeveer twintig peuters
van een privé-muziekschool in Laren
(Gooi) de eerste Suzukibeginnsele bij.
bij.
De Suzukimethode onderscheidt
zich op meer dan één manier van de
conventionele wijze van lesgeven. Zo
komen de peuters gedurende het
eerste jaar altijd samen met hun
moeder naar les. Zij leert ook viool
spelen, op precies dezelfde manier
als haar kind. Ze ondervindt zo alle
moeilijkheden aan den lijve en leert
de manier van studeren goed begrij-
Dat is erg belangrijk, want het is
haar taak om thuis de plaats van de
leraar in te nemen en dagelijks een
paar keer (twee of drie keer tien
minuten) met haar kind viool te
spelen. Twee kèer per week gaan
moeder en kind samen naar les: één
keer naar een privé-les, de andere
keer naar een groepsles, waarop zo'n
acht tot vijftien kinderen een half
uurtje samen muziek maken.
In het begin krijgt de moeder tij
dens de lessen de meeste aandacht.
Stapje voor stapje wordt getracht
het concentratievermogen van de
kinderen op te voeren. Zodra gedu
rende de hele lestijd met het kind
kan worden gewerkt (na ongeveer
een jaar) wordt met lesgeven aan de
moeder gestopt.
Zij blijft voorlopig echter wel thuis
met haar kind studeren. „Die moe
der is een echte sleutelfiguur", vertelt
Marcel Pinkse. „Van haar enthousi
asme hangt het, vooral in het begin,
af of het kind vorderingen maakt,
mijn ervaring is dat veel moeders
het erg leuk vinden om samen met
hun kind muziek te maken, al is het
wel eens moeilijk er iedere dag tijd
voor te vinden".
De peuters spelen op heel kleine
viooltjes (voor insiders: 1:16 of 1:10),
die speciaal uit Japan worden geïm
porteerd (er zijn onderhandelingen
gaande ze in Duitsland te laten ma
ken). Die viooltjes (de kleinste kos
ten f200 per stuk) worden door de
gemeentelijke muziekschool in Rhe
den aangekocht en kunnen door de
leerlingen worden gehuurd.
Op losse snaren (een A- en een E-
snaar) worden eerst de klanken na
gebootst. Zodra de leerling de vijf
ritmen, waarmee de methode begint,
perfect kan spelen, wordt begonnen
met het spelen „met vingers".
Door liedjes en speelstukjes tot in de
perfectie te leren en te blijven her
halen wordt de viooltechniek lang
zaam maar zeker opgevoerd.
Gedurende de eerste jaren leren de
kinderen «een noten lezen. Ze spelen
dan uitsluitend op gehoor. De klein
tjes die al op driejarige leeftijd be
ginnen te spelen gaan pas als ze zes
zijn noten leren lezen. De groepsles
krijgt daarna meer het karakter van
een samenspelles. Dan leren de kin
deren ook andere muziekinstrumen
ten kennen: xylofoontjes. trommel-
Voor de kinderen tot zes jaar is de
groepsles een speelles. Er wordt ge
probeerd de lessen met zoveel inge
bouwde spelletjes te geven dat de
kinderen amper merken dat ze wat
nieuws leren. „Door het karakter
van de lessen blijft vioolspelen een
spelletje zoals plakken of kleuren",
vindt Marcel Pinkse, die kritiek op
zijn manier van lesgeven slecht kan
verdragen.
En die kritiek is er, naast enthousi
asme. natuurlijk. „Het is overigens
opvallend dat die kritiek bijna uit
sluitend afkomstig is van mensen, die
nog nooit zo'n les van me hebben
meegemaakt. Mensen die het hebben
gezien, worden bijna altijd enthousi
ast", vertelt Marcel Pinkse, die zich
er wel voor hoedt publiekelijk te
beweren dat zijn manier van lesge
ven beter is dan de conventionele
methoden. „De waarde van een me
thode hangt grotendeels af van de
capaciteit van de leraar" merkt hij
voorzichtig op.
Een van de zaken die men Marcel
Pinkse verwijt is dat kinderen via
de Japanse methode te veel in één
richting worden geforceerd. Marcel
Pinkse: „Ik geloof dat er genoeg
mogelijkheden open blijven om later
op een ander instrument over te
stappen. Een instrument leren bespe
len is voor zulke jonge kinderen nu
eenmaal het enige wat haalbaar is.
En van forceren is geen sprake. De
ervaring is dat ruim negentig pro
cent van de kinderen die vioollessen
erg leuk vindt, vooral de groepsles
sen. In de afgelopen drie jaar heb ik
ïog maar eentje moeten aanraden
ermee op te houden. Dat zegt toch
wel wat.
Heel jammer is, dat heel veel men
sen als ze van deze methode horen,
bijna automatisch denken aan het
kweken van wonderkinderen met
bleke toetjes. Maar daar gaat het
hier natuurlijk helemaal niet om. Ik
ben er niet op uit „solistjes" te
fokken. Het komt er in feite hele
maal niet op aan of een kind op zijn
achtste Vivaldi of Bach kan spelen.
Het is vooral belangrijk dat het kind
plezier krijgt in muziek maken.
Want iets waar je plezier in hebt. dat
probeer je goed te doen en daar ga je
mee door. En om het zover te krijgen,
daar is het mij vooral om te doen",
te doen en daar ga je mee door. En
om het zover te krijgen, daar is het
mij vooral om te doen".
Hilversum (ANP) De uitzending
van radio- en televisiereportages van
het staatsbezoek van koningin Juliana
aan Idonesië zal de NOS rond zes ton
gaan kosten. Er zal geen gecombi
neerde radio- en televisieploeg onder
leiding van de heer C. Enkelaar, hoofd
van de dienst televisie van de NOS,
naar Indonesië gaan. Gezien de be
perkte technische facilitieten in Indo
nesië zal de NOS zelf een tijdelijke
radiostudio moeten inrichten. Dat ge
beurt in hotel Indonesia in Djakarta.
De televisie zal onder meer gebruik
maken van een door de Duitse
televisie in dit land gebouwde studio.
De reportages voor radio en televisie
zullen via de satelliet Indosat naar
Nederland worden overgebracht en
kunnen daardoor vrijwel allemaal
rechtstreeks worden uitgezonden.
Waarnemend chef d'equipe Kees
Buurman, programma-coördinator en
chef van de afdeling actualiteiten van
de NOS zal eind deze maand naar
Indonesië gaan om de verdere voorbe
reidingen voor de uitzendingen te
treffen.
De AVRO-Televisie brengt de
kijkers een showprogamma. getiteld
„Moskou nach Noten", waarin de na
druk wordt gelegd op „noten", maar
Moskou niet als decor valt weg te
cijferen.
Tegen de mooie achtergrond in de
Russische hoofdstad wordt virtuoos ge
danst. balalaika gespeeld, op paarden
en kunstschaatsen gereden en gezon
gen. Van kinderkoren tot kozakkenrij-
ders, van volksdansen tot ballet en van
zeilen op de Moskwa tot troïka-rijden
in het bos. Kortom alles is aanwezig
en dat alles laat duidelijk blijken, dat
Rusl. ondanks zijn steden, voor het
grootste deel uit oneindigheid bestaat.
De show is een brok, ,naar de stad ge
brachte" natuur.
Aan dit door Heinz Liesendahl geregis
seerde progamma werken o. a. mee:
Krasnojarskii Ensemble „Sibir", de
Tuganow-ruitergroep. het kwartet
„Caja", Jekaterina Shawrina, het eh-
semble „Orera", Rodnina en Ulanow
de dansgroep van de Music Hall uit
Leningrad, Jekaterina Maximowa en
Wladimir Wasiljew. solisten van het
Bolsjoi Theater uit Moskou en het
amusementsorkest van de Russische
Omroep onder leiding van Vadim
Ludwikowski.
(Nederland II 21.10 uur).
KRO-
wielerronde in
Nijmegen
Dinsdagavond 13 juli zorgt de
KRO-televisie opnieuw voor een
wielersportevenement met een
reportage van de baan wedstrij
den die die avond op de baan
van het Goffertstadion in Nij
megen worden verreden. In de
categorie „sprinters" nemen
deel: Gordon Johnsson uit Aus
tralië,w ereldkampioen 1970 en
winnaar van de le KRO-baan-
vedstrijd op 1 juni in Hilver
sum. Lijn Loevesijn (Neder-
and), kampioen van Europa en
winnaars van de 2de KRO wed
strijd in Utrecht, de uit Ameri
ka afkomstige Jack Simes, kam
pioen van de Verenigde Staten
en Tim Mountford. In de cate
gorie „stayers" Erenfried Ru
dolph (West-Duitsland), wereld
kampioen 1970, de uit Neder
land afkomstige Jaap Oudkerk
ïx-wereldkampioen en tevens
winnaar van de wedstrijd in
Hilversum, Cees Stam, wereld
kampioen amateurs 1970 en Piet
de Wit, kampioen van Neder
land. Verder Leo Proost uit Bel
gië, viervoudig wereldkampioen
en Dieter Kemper uit West-
Duitsland, ex-kampioen van Eu
ropa. Bij de amateurs op de
tandem komen tegen elkaar uit:
Jürgen Barth en Otto Mliller
(W.-Duitsland), wereldkampioen
op de tandem en Peter van
Doorn (kampioen 1 km. 1971) en
Ton Raaymakers. In de per
soonlijke achtervolging ama
teurs over vier kilometer komen
tegen elkaar uit Peter Nieu-
wenhuis en Frans van de Ruit.
Bij de amateur-stayers komen
tegen elkaar uit Reimer Pod-
lesch, Horst Gnas, beiden uit
West-Duitsland en Bert Boom
(ex-wereldkampioen), Cor
Groenwegen, Henk Been en .J.
de Jpng allen uit Nederland.
(Nederland I 21.11 uur).
NEDERLAND I
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.05 uur:
Daktari
20.00 uur:
NOS-journaal
20.21 uur:
Andy Williams-show
21.11 uur:
KRO-wielerronde
NEDERLAND II
AVRO:
17.00 uur:
Viltstift
17.05 uur:
Het wonder der na
tuur, programma over
Panama
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
•19.05 uur:
De Dubbeldekkertjes,
jeugdserie
19.30 uur:
KRO-IKOR-CVK
Kenmerk
22.11 uur:
De rode kamer,
t.v.-feuilleton
22.55 uur:
NOS-journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Vrij-uit, programma
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Socutera, 'Werk in
een vergeten buurt'
20.26 uur:
Uit de wereld der
insekten
20.40 uur:
Sweethearts,
speelfilm
22.30 uur:
Studio Sport
22.55 uur:
Journaal
NEDERLAND I
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
over recreatie
AVRO
19.30 uur:
Operatie Minus 5,
t.v.-feuilleton
20.00 uur:
NOS-journaal
20.21 uur:
Peyton Place
21.10 uur:
Moskou nach Noten,
muzikaal programma
22.05 uur:
AVRO'S Televizier-
magazine
22.55 uur:
NOS-journaal
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
AVRO
19.05 uur:
Tarzan: Een luipaard
aan de zwier
20.00 uur:
NOS-journaal
20.21 uur:
Wolven en mensen,
dierenfilm
21.20 uur:
Morgen is een ander»
dag, t.v.-spel
22.00 uur:
NOS-journaal
(Van één onzer redacteuren)
DEN HAAG Evenals in haar eer
ste boek over „Kind en Geloof" heeft
dominee dr. J. L. Klink in het ver
volg daarop, dat zij „Kind en Leven"
noemde, honderden uitspraken van
kinderen bijeengebracht. Wat den
ken en zeggen die kinderen over de
oorsprong van de wereld en van de
mens, over geboorte en dood, over
het bijbelse paradijsverhaal, over
goed en kwaad? Hier zijn een paar
van die uitspraken: ze brengen min
of meer de sfeer van dr. J. L. Klinks
tweede boek. Eenzelfde sfeer als in
haar eerste boek „Kind en Geloof'.
Over de schepping:
Jongen van vier jaar: „Deed God dat
allemaal met een schep?"
Jongen van zes jaar: „Waarom
maakt God niet meer bomen? Omdat
God veel te moe is, en als er te veel
bomen komen, dan kan God de men
sen niet meer vinden in het bos".
Meisje van zes jaar: „Waarom heeft
God niet kabouters geschapen en
wel slangen en van die akelige bees
ten?"
Kinderen in conflict met de bijbel:
Meisje van zes jaar: „Mamma, wie
heeft God gemaakt? Ik snap het
niet. Hij kan toch zichzelf niet ge
maakt hebben? Nou kan ik wel zeg
gen: de één of andere meneer heeft
God gemaakt, maar dan ben ik er
nog niet, want dan vraag je weer:
wie heeft die meneer dan ge-
Hoe de mens gemaakt is:
Jongen van vier jaar: „Wie heeft
vader en moeder gemaakt? De
lieve Heer. Wie heeft de lieve
Heer gemaakt. Komt de lieve Heer
wel eens hier? Nee, maar daar
gaan we later heen. Gaan we dan
op de fiets?"
Jongen van vijf jaar: „Is Adam ook
een baby geweest?"
Over het wonder der geboorte:
Meisje van drie jaar: „Hoe kwam
het kindje in uw buik? Dat heeft
God daar laten groeien. Maar de
zuster die het broertje uit de buik
haalde? Die slaapt op vaders
werkkamer. Sliep onze lieve Heer
daar dan ook?"
Over de zondeval:
Meisje van vijf jaar: „Als ik in de
hemel kom, weet je wat het eerste
is wat ik zal doen? Adam en Eva
een standje geven dat ze naar de
slang geluisterd hebben'
Jongen van vijf jaar: „De slang
moest voor straf stofzuigen".
Meisje van elf jaar: „Hoe weten we
dat allemaal van Adam en Eva?
Konden ze schrijven?"
Over het probleem van het
Meisje van zes jaar: „Als je nou
eens geopereerd wordt, kan de dok
ter dan je zonden zien?"
Meisje van zes jaar: „Waarom heeft
God de mensen niet zo gemaakt, dat
ze het kwade niet willen doen?
Waarom maakt God boeven en die
ven?"
Over doodgaan
Jongen van vier jaar: „Als ik een
ijzerdraadje was, was ik niet gesto-
Jongen van zes jaar: „Als alle men
sen dood zijn, wie moet er dan op
straat lopen?"
Jongen van zes jaar: „Wie begraaft
de laatste mens op aarde, moet-ie
het zelf doen als-ie aan voelt komen
dat hij doodgaat?"
Over de hemel:
Meisje van vijf jaar: „Als ik dood
ben, ben ik dan in de hemel? Maar
dat is toch alleen maar je ziel? Daar
heb ik toch niks aan?"
Meisje van vijf jaar: „Jammer dat
want als vader uit de bijbel voor
leest, zegt hij alleen maar van de
Here in de hemel en nooit van
dames".
Meisje van vijf jaar: „Zeg mam, is
ik niet in de hemel kan komen,
de hemel wel zo groot dat we er
allemaal in kunnen?'
Dr. J. L. Klink, „gespecialiseerd" in
de vragen rond de godsdienstige op
voeding van de kinderen, heeft uit
spraken als deze uiteraard niet bij
eengebracht om de volwassene aan
een vermakelijk, humoristisch boek
te helpen, al zal zij wel niet boos
zijn om de geamuseerde glimlach die
al die kindergezegden om de volwas
sen monden zullen toveren.
De kinderuitspraken in haar boek
zijn ook nu weer evenzovele soms
uiterst kritische, uiterst verrassende
en onthullende reacties op de
gebruikelijke manier waarop ouders
hun kinderen over bijbel en geloof
voorlichten.
Of die manier wel de juiste is en
hoe ze „gecorrigeerd" zou kunnen
worden daar gaat het over in dit
boek, dit tweede deel van dr. Klinks
„kleine theologie voor ouders",
waarin zij behalve de kinderen ook
zichzelf geducht over „het overdra
gen der christelijke traditie" aan hel
woord laat.
„Het is", zegt zij, „nodig dat in deze
tijd de grond grondig wordt omge
spit. Er is in de loop van de eeuwen
te veel bijgekomen, zodat het oor
spronkelijke evangelie wordt ver
stikt. Juist ten opzichte van de kin
deren hebben we er te weinig aan
gedaan. Het gaat erom opnieuw te
zoeken naar het oorspronkelijke".
Op die speurtocht naar het oor
spronkelijke heeft dr. Klink zich van
het gezelschap van vglen verzekerd.
„Als er te veel bomen komen, dan kan God
de mensen niet meer vinden in het bos
die óók iets over de door haar losge
woelde problematiek konden zeggen:
behalve dat zij de kinderen citeerde,
citeerde zij ook (en even veelvuldig)
die ouderen, theologen en literato
ren, wijsgeren en pedagogen uit
heden en verleden. Bijna „verdrinkt"
daarin wat zij zelf te zeggen heeft
(en dat is niet het minst waardevol
le!).
Er komt, na „Kind en Geloof" en na
dit „Kind en Leven" nog een derde-
boek. Dat zal „Kind op aarde" heten
Dr. Klink wil in dat derde en laatste
deel van haar nu al „klassieke" tri
logie vooral de figuur van Jezus van
Nazareth centraal stellen (en wel
licht ook meer aandacht dan tot dus
ver wijden aan denken en spreken
van kinderen uit niet traditioneel-
christelijke gezinnen).
„Kind op aarde", dat wordt dus de
titel van het derde deel, en daarmee
schaart dr. Klink zich dan achter die
jongen, die zij in een naschrift bij
het tweede deel alvast citeert: „Het
Rijk van God, dat is niet waar je
naar toegaat als je dood bent, nee,
het is een land van vrede en liefde
en zo. ik weet niet hoe ik het
zeggen moet, en van geen ruzie en
geen oorlog!"
Een uitspraak waaraan zij dan haar
conclusie verbindt: „Kinderen helpen
ons geloven. Zij brengen ons verder
dan wij zelf zijn, tot een getuigenis
dat sterker is dan ons eigen geloof.
Kinderen zijn onder ons als de le
vende, bewegende tekenen van
(Dr. J. L. Klink. Kind en Leven,
uitg. Ambo te Bilthoven, f 12,50).
Meer geld voor
uitzendingen
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Het NOS-bestuur
heeft «ich dezer dagen akkoord ver
klaard met een voorstel van de raad
van beheer, dat na overleg met de
omroeporganisagies is tot stand geko
men. betreffende de directe program
makosten.
Daartoe worden in de herziene be
groting 1971 de investeringen voor de
telegisie verminderd met 3.388.005
gulden. Dit bedrag wordt toegevoegd
aan de reeds uitgetrokken uurbedra
gen voor radio- en televisie voor de
NOS en de omroepen. Deze uurbedra
gen worden verhoogd voor de televisie
van 13.500 tot 14.300 gulden
voor elk uur televisie van de om
roepen, en van 13.250 tot 14.050 gul
den voor elk uur televisie, van de
NÓS. Zo mede van 1050 tot IllO voor
elk ra^io-uitzenduur via Hilversum I
en II. 'én van 440 tot 465 gulden veter
elk radio-uitzenduur via Hilversum
III. De kleurentoeslag voor televisie
zal worden verhoogd van 2000 tot
2120 gulden. Voorts zal geen proviso
risch schakel- en presentatiecentrum
in faze 2 van de nieuwbouw worden
ingericht.
HILVERSUM 1
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.18 (S) Op het eerste gehoor: klas
sieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien: 7.30
Nieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten.)
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luister uit én
thuis: verzoekplatenprogramma voor de mi
litairen. (8.S08.32 Nieuws; 9.00-9.10 Gymnas
tiek voor de huisvrouw.) 8.30 Voor de
kleuters. 8.45 (S) Geschikt voor Ui:
Pianorecital: klassieke en seml-klassieke
muziek. 10.15 Voor de vrouw. 11,00 Nieuws.
11.03 Aktau-Magazine: Nieuws, nieuwtjes,
reportages, c
Mededelingen.
llngen" t.b.v. land-
Actualiteiten: 13.00-13.05* Raden
kro: 13.00 (S) Van twaalf tot
1 programma. (12.26 Mededer
tuinbouw; 12.30
maar NCRV: 14.10 (S) Herdenkingspro
gramma Arnold Schonberg: moderne or
kestwerken. 15.00 In 't zilver: programma
voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16
8(3) Meisjeskoor met pianobegeleldng. 16.15
Radiostrip voor de kinderen. 16.30 Jeugd-
gevarieerd jeugdprogramma. 17.30
~Jl Ochtendgymnas-
Ochtendpost (gr),
'dag.'vara": j""rn
telten. 8.32 (S) Muzikale ochtendpost (verv).
(Plm 8.33 Van alle markten thuis. )9.00
Radioweekblad met om 9.35 Waterstanden;
19.13 Koning Klant; 10.30 De V4
1; 11.03 Op de koffie:
en commentai
op een eiland: dagboek van Godfried
man*. 13.10 (S) Lichte grammofoonmuziek.
I (VARA-AVRO) Allee
13.25 Speelruimte:
making met de buurtbewoners; 14.00 Ope
rettewereld: 14.35 Kinderkoor: 14.50 De
avonturen van Alice: voordracht én mu- 1
ziek: 15.10 Buurtbewoners en hun favoriete
prolie! in muziek: 16.00 Nieuws; 16.03 Vra-
17.02 Vonken or
I SP Nederlandse 'vqBI
halen en volksgebruiken. 17.20 (S) Chansor,„
wedstrij B.R.T. - N.O.S. door het Metropols
Orkest met zangsolisten. 17.40 Friese Water-
week. 1971: Toeristische aspekten van Fries
land en impressies van de Friese Elfsteden-
week. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet af aan 4
platenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.03;
Radiojournaal. 10,06 Arbeidsvitaminen: popu-
lair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws.) f
NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Nordring 1971: De
Eddy Becker Show. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: licht
platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Gim-,
Boetii4
gen.) 17.55 Weegschaal.
Het zal niet vaak voorkomen dat een
zangsolist een programmourijziping
aankondigt en dat zijn publiek dat niet
neemt. Het overkwam gisteravond de
bepaald beduuste Marco Bakker, die in
de pas herbouwde Bethelkerk aan de
Scheveningse Jurriaan Kokstraat samen
met het omvangrijke Katwijkse Man
nenkoor, „Jubilate" onder Sander can
Marion, en met Klaas J. Mulder als
pianist, een populair programma uit
voerde. In verband met de aard van het
volksliederengedeelte wilde Bakker het
aangekondigde Dunkelrote Rosen" van
Karl Millöcker vervangen door een
Oostenrijks volksliedje, maar dat wil
den de talrijke aanwezigen niet. Het
bleef dus Dunkelrote Rosen", met be
proefd operette-effect, voorgedragen en
dan ook met een geweldige ovatie be-
Of de bedoelde programmawijziging
wel zo erg noodzakelijk was? We wa
gen het te betwijfelen, want er - was
Evangelische Omroep
groeit
HILVERSUM (ANP) De Evangeli
sche omroep, die als aspirantomroep
tot de ether is toegelaten en drie uur
radio- en één uur televisiezendtijd per
week heeft, neemt nog steeds in om
vang toe. De E.O. telt op dit moment
78.000 leden-contributanten. Aan
begin van dit jaar was dit aantal
50.000 en in april van het vorig jaar
20.000. De Evangelische omroep zal in
april 1972 honderdduizend leden, te
vens houders van een omroepkaart,
moeten hebben om als c-omroep er
kend te kunnen worden.
Vier clandestiene
zenders opgespoord
DEN HAAG (A.N.P.). - De PTT heeft
het afgelopen weekeinde in samen
werking met gemeente- en rijkspolitie
vier klandestiene zenders opgespoord
en in beslag genomen. In Groningen
werden de „Ph 143" van do 18-jarige
scholier J. H. en de „Monte Carlo" van
de 18-jarige electricien E. G. uit de
ether genomen. In Zaandam gebeurde
hetzelfde met de walkie-talkie „1044"
van de 13-jarige scholier E. de B. In
het Noordbrabantse Oosterhout werd
de walkie-talkie vun de 14-jarige scho
liere A. J. M. D. opgespoord en ir
beslag genomen. Tegen alle niet-zend-
gemachtigden werd proces-verbaal op
gemaakt.
van Robert Stolz: „Auf der Heide blühn
die letzten Rosen" aan vooraf gegaan.
Nog veel meer aanleiding tot twijfel
aan „pure folklore" was het liedertafel
werkje „Musik für dich" dat het koor
vertolkte. En de romantisch-virtuoze
parafrase van pianost Mulder voerder
muzikaal ook ver weg van het Finse
volksliedje dat er het uitgangspunt van
was geweest. Hoe dat allemaal zij, het
was een bonte avond die geweldig aan
sprak. Het was ook goed gezien het
publiek er dadelijk maar bij te betrek
ken toen koor en solist Arne's „Gebed
om vernieuwing" inzetten. Dit, evenals
de psalmzetting van Loys Bourgeois, die
de Hugenotenpsalter zijn definitieve
1 gaf, werden uitgevoerd in effectrij
ke bewerkingen van dirigent Sander
van Marion, van wie ook enige eigen
composities in ietwat theatrale trant
werden weergegeven. Het koor, dat
over krachtige natuurstemmen beschikt,
wijdde zich verder aan negrospirituals,
ook weer in bewerkingen van Van Ma
rion, die in het bekende „We shall
overcome" en het „Glory, glory hallelu
ja geen moeite had de aanwezigen mee
te krijgen.
Marco Bakker zong als solist ook een
paar negrospirituals, verder enkele
fragmenten uit Handels Messiah en dan
de bovengenoemde operetteschlagers.
Zijn stem is mooi getimbreerd maar zit
helaas niet in alle registers even goed
en is ook niet ideaal geëgaliseerd. De
muzikale reis die na de pauze werd
gemaakt, leidde tenslotte naar Rusland
(met Mulder in de beroemdste van
Rachmaninows pianopréludes) en via
Frankrijk naar Israël. Er behoefde niet
aan te worden getwijfeld dat men zeer
heeft genoten.
K.S.
Drill 11 héte beste halve zware.® m