caballero
Ceidóc Soumnt
The Music Man
Geanimeerd slotconcert
geslaagde Thomascursus
«S£7?
verdeeld op een
kritiek punt
"S
DE FILM VAN VANAVOND
!'!f
Wijziging in de
nieuwsuitzending
LEIDSE COURANT
MAANDAG 12 JULI 1971
ÜEILZAAM voor het vaderlands wel-
zijn in de toekomst en bovendien
een steuntje in de rug van de nieuwe
regering is de eensgezindheid waarmee
de Sociaal-Economische Raad erkent dat
een afremmingspolitiek nodig is.
De topleiders van de vakbeweging er
kennen nu zonder veel voorbehoud dat
de opwaartse druk onder de lonen min
der moet worden; zo optimistisch als zij
zich verklaren terzake van bereidheid
bij de achterban om de waarheid onder
de ogen te zien, zijn wij weliswaar nog
maar, niets is ons terzake van de Neder
landse economie liever dan op dit punt
door de leiten beschaamd te worden.
Jammer dat de S.E.R., waarin partijen
het bij het stellen van de diagnose gro
tendeels eens blijken te zijn, op een an
der kritiek punt toch weer verdeeld
blijft: het kiezen van de beste genees
middelen. En dat vinden wij nog steeds
een kritiek punt; kritiek omdat het van
het hoogste belang is.
Lastenverdeli
MENINGSVERSCHILLEN die bleven,
vinden hun oorzaak niet in de laat
ste plaats in veler opvatting, dat de
overheid weliswaar bezuinigen moet,
maar op diverse punten toch ook meer
ruimte dient te krijgen voor het uitvoe
ren van oude en nieuwe gemeenschaps
taken, die nog tijdens de verkiezingen als
urgent werden aangemerkt.
Het daaruit voortvloeiende feit is dan,
dat de overheid ook in de afremmings
periode over voldoende middelen moet
kunnen beschikken om deze urgentie-
gevallen te kunnen bekostigen. Wordt
vraag één: Kan uit bezuinigingen elders
hiervoor voldoende geld gevonden wor
den?" en vraag twee: „Zo niet, waar
moet de belastingschroef dan worden
aangedraaid?".
Wij vinden, dat bepaalde bezuinigin
gen weliswaar niet aangenaam maar in
hun verhouding tot het algemeen wel
zijn mogelijk zijn en dus, na zorgvuldige
afweging, door het kabinet-Biesheuvel
zullen moeten worden doorgevoerd. Maar
deze bezuinigingen zullen de regering
niet kunnen ontslaan van de plicht om
ook in de belastinghoek weer een paar
klappen uit te delen.
Maar wanneer zal deze regering kun
nen poneren dat haar voorstel op een
billijke lastenverdeling mikt?
En èn!
\TAN de verschillende in de S.E.R. ge-
poneerde standpunten kunnen wij
dat van prof. Zijlstra het meest waar
deren: de fiscale lasten zullen verdeeld
moeten worden over directe en indirecte
heffingen. Geen kwestie dus van of-dit
of-dat, maar van ènèn!
Men zal de oplossing nooit alleen in
B.T.W.-verhoging kunnen vinden,
dat de druk op de prijzen dan veel te
groot wordt en geen vakbondsleiding aan
de druk van de achterban weerstand zal
kunnen bieden. Maar ook een keuze van
fiscale maatregelen die uitsluitend be
perkt wordt tot directe belastingen, zou
te betreuren zijn. omdat dan een niet
kleine categorie van burgers van wie on
mogelijk beweerd kan worden dat ze
thuis horen bij de kapitalisten een on
evenredig groot deel van de lastenver
zwaring te dragen krijgt.
Vermogens-, inkomsten- en successie
belasting behoeven niet ontzien te wor
den, ook al zou de E.E.G.-politiek dit om
andere redenen wenselijk maken. Maar
het algemeen welzijn vereist op dit mo
ment een lastenverzwaring over een
breed front en dan liefst zo, dat er nog
ruimte geschapen wordt om de sociaal-
zwaksten meer speelruimte te geven.
Maar dit kan alleen lukken, wanneer
men de groep sociaal-zwakken kleiner
neemt, dan in de sociaal-economische
politiek van de laatste jaren regel is
gaan worden.
Kan de S.E.R. komend najaar terzake
ook tot het dringend gewenste
standpunt komen?
Regisseur Morton Dacosta's verfilming
van het Broadway-sucses „The Music
Man" kwam in een tijd dat de musical-
produkties in Hollywood uit de camera
rolden. Rond 1960 trokken films als
„Flower Drum Song", „West Side Story"
volle zalen, ook in Nederland, maar
„The Music Man gemaakt naar de
door Meredith Wilson geschreven en
gecomponeerde musical haalde de bio
scopen in ons land niet. Toch heeft deze
charmante en ontwapenende film een
hoop kwaliteiten. Robert Preston speelt
professor Harold Hill, een handelsreizi-
Dick Stapel Portret Walter Noble
Als Thomas-cursus zijn de Studieda
gen voor koordirigenten en koorzangers
een begrip geworden. Ze zijn nu voor de
zevende keer gehouden en wel op een wat
bredere basis, namelijk met een begin-
klas en aparte docenten voor Grego
riaans, romantische en moderne koor-
literatuur en korische stemvorming.
Het was jammer dat Gerhard Schmid,
de docent voor het laatstgenoemde vak,
"door faminédhlstandtgtieden- -voortijdig
moest afreizen, maar Knrt Thomas, te
recht vermaard zangpedagoog, kon op
zijn post blijven en stelt als oud-Tho-
mas-cantor Bach natuurlijk centraal,
met name de onderschatte en toch zo
belangrijke kunst van het recitatief-
zingen.
Hoe Thomas door de deelnemers en
ook door het koor van cursisten en le
den van de Haagse zangverenigingen
(die dit keer veel belangstelling toon
den!) wordt gewaardeerd, bleek zater
dagavond in het Oude Visserskerkje
aan de Scheveningse Keizerstraat waar
hij aan het eind van het gebruikelijke
slotconcert spontaan werd gehuldigd.
Wie geleerd heeft de klank van applaus
te beoordelen, wist genoeg. Er sprak
niet alleen bewondering uit maar ook
genegenheid.
Het slotconcert moet men zien als een
soort openbare les, een uiteraard onvol
ledige demonstratie van bereikte resul
taten. Van de ongeveer vijftig deelne
mers werden er liefst twaalf uitverko
ren om in een korte spanne tijds te laten
horen wat zij als dirigent waard zijn.
In het kader van de gemeentelijke
kunstopdrachten is voor het Haags
Gemeentemusem een aantal kunst
werken aangekocht. Het gaat hier
om tweeëntwintig schilderijen, teke
ningen, pastels, gouaches, keramiek,
beelden en grafisch werk van veer
tien Haagse kunstenaars. De kun
stenaars zijn: Will Leewens, Lon
Pennock. Dick Stapel. Maggi Giles,
H. Berserik. G. Hadeier, Kees van
Roemburg, Nic Blans, Jan van Heel.
Ben Aalbers, Marijke van Moorse 1-
Asperlagh, Nora v. d. Flier, Bob
Lens, Dirk Bus.
maakt wel enig verschil of men in
Bachs kerkkantate no. 39: Brich dem
Hungrigen dein Brot het fugatische,
driedelige openingskoor moet leiden of
j voornamelijk het juiste tempo moet aan
geven voor het eenvoudige slotkoraal.
Overigens kwamen zowel Bob Brouwer
i als Joop Schets^gped voot de dag.
Ook Mozart® van rijkelijke blaasmu
ziek voorzienegn feestelijk, ge^tenxje
Kroningsmt?"— bedoeld is'de kroning
van het genadebeeld in de pelgrimskerk
i Maria Plain bij Salzburg werd over
vier dirigenten verdeeld. Sabine Ku-
nath, Duitse uit Solingen, ook vorig
jaar van de partij, gaf met een stralend
i Kyrie en Gloria een krachtige inzet,
Gerben Bergstra handhaafde het niveau
j in het Credo, de Braziliaan Neto wist
I eenheid en contrast in Sanctus en Be-
I nedictus goed tot uitdrukking te brengen
en Olthof zorgde met het Agnus Dei
voor een juist slot.
i Met medewerking van het doorgaans
behoorlijk spelende Gewestelijk Orkest
van Zuid Holland en met de kwalitatief
J nogal ongelijke solisten Mary Stegenga
(sopraan). Els Kloos (alt), Michel ten
Houten de Lange (tenor) en Joop van
den Andel (bas) werd in beide werken
een heel acceptabel gemiddelde bereikt,
zeker wat het koor. betreft.
Ter onderbreking enkele motetten
waarvan dadelijk bijzonder insloeg het
Quod Libet waarin Louis Toebosch niet
i minder dan twaalf Nederlandse volks-
liedjes polyfoon verwerkte. De jonge
I Belgische dirigent Arnold Loose legde
er veel eer mee in. Een streng motet van
Hugo Distier werd knap gepresenteerd
i door Ludger Mias uit Detmold en dan
waren er enkele in laatromantische stijl
gezette, humoristische dierenfabels,
waarop Peter den Ouden, Gerard van
j den Dool en Hans Hierck met goed ge-
i volg hun krachten beproefden.
Een heel geanimeerde slotavond dus
van een weer heel geslaagde cursus.
Wanneer is het zover dat we op de
I einduitvoering eens wat Gregoriaans
horen, waarvoor Louis Kuypers zich tij
dens de cursus met zoveel enthousiasme
ger die de zaak nog wel eens wil
oplichten en voor een nieuw project het
dorpje Mason City heeft gekozen. Hill
wil muziekinstrumenten kwijt aan de
bevolking, maar slaagt daar pas in als
hij belooft ook een band te vormen en
lessen te geven. Hij kan echter de ene
noot niet van de andere onderscheiden,
maar toch gaat hij een hele belangrijke
rol in het dorp spelen. De N. C. R. V.
kocht de film destijds en vertoonde hem
in november '67 op de televisie. Vana
vond wordt deze menselijke muzikale
komedie, bekend geworden door het
liedje „76 trombones", nog eens her
haald.
(Nederland I 20.21 uur)
K. S.
■f-' H'i|.AÉL,
Rechthoekige wolken.
Nu gaat zelfs de NOS op een aantal
zomeravonden met de muziek mee op
een landelyke lokatie. Leve de origi
naliteit, zijn we geneigd te zeggen.
Over de eerste uitzending, gisteren uit j
Barneveld, overigens geen kwaad I
woord.
Er kwam redelijk, éénmaal (dat duet!) I
zelfs voortreffelijk regionaal talent I
aan bod, er waren oude, beproefde
spelletjes en Sonja-Barend was terug
als*presentatrice: charmant en gevat
was weggeweest. Van i
accepteert men het zelf?'
als ze „in de fout" gaat
De NOS bracht gisteren ook de laatste
t.v.-presentatie van Holland Festival
*71: Alice in Wonderland, het befaam- j
de verhaal van Lewis CaVroll in een
vertederend-boosaardige theaterbe
werking. Op t.v. kwam die niet zo fel
tot leven als in het theater, maar het
bleef een enorm boeiende belevenis.
Belevenis overigens die op de eerste
plaats aansprekend was voor mensen
die in theater geïnteresseerd zijn. An
deren konden op ,,I" terecht. Daar
zorgde de VARA voor het contrast:
programma over Nicolaas Wijnberg,
die al 25 jaar doende is met.theater
als decor- en kostuumontwerper. Is een
slechter voorbeeld van coördinatie
stoornis tussen biede netten denkbaar?
Neen, het kan niet slechter!
Zaterdag traden Duitse t.v.-makers j
aan als leveranciers van programma's. I
De KRO koos „Getyden", een erg be- i
daagd-volks stuk gebruiks-t.v. over
louter-aardlge mensen die louter-ver- j
velend waren. De AVRO begon een
nieuwe „Krimi": „11 uur 20", die alles
leek te bevatten wat het genre zo ge
liefd maakt.
Vooraf zagen we AVRO'skoop Special:
portret van Jaques Tati. We keken
met enorm plezier onze ogen uit op
het enorme acteertalent van Tati, dat
deze in achteloze interviewvorm ten
toonspreidde.
Brandpunt had voortreffelijk-snel (en,
erg goed!) commentaar op de coup in
Marokko. De KRO-rubriek was voorts
o.m. onthullend over het tijdschrift
„The Plain Truth" en er was een ge
sprek met Rinus Michels, die bereid
bleek vrijer uit te praten dan hy het
ooit in zijn Ajaxjaren heeft gedaan.
Zijn voorganger bij FC Barcelona, Vic
Buckingham, werd ook aan de tand
gevoeld. Die deed het sportief voor
komen een Michelsfan te zijn.
HILVERSUM (ANP) De bulletins
van de radionicuwsdienst zullen vanaf
1 oktober niet meer gelijktijdig op
Hilversum I en Hilversum 2 worden
uitgezonden, met uitzondering van de
bulletins aan het begin en het einde
van iedere dag, resp. om 7.00 uur en
23.55 uur.
Na een bestuursvergadering van de
NOS is vrijdag bekendgemaakt, dat
ten behoeve van een gedifferentieer
der luisterbereik de bulletins over
beide zenders zullen worden gespreid,
met dien verstande, dat op Hilversum
I uitsluitend op de halve uren het
nieuws wordt uitgezonden en op Hil
versum 2 op de hele uren. Alle
nieuwsbulletins op de hele uren blij
ven bestaan en worden geconcen
treerd op Hilversum 2. Een half uur
eerder zal dan steeds een nieuwsbul
letin op Hilversum I worden uitgezon
den. Er komt één nieuwsuitzending bij
en wel om 23.00 uur op Hilversum
2.
Een uitgelaten Nederlandse ploeg
(foto boven) vierde tot diep in de
nacht feest, nadat gisteravond be
kend geworden was, dat zy in het
Knokkefestival de halve finale ge
haald hadden. Op de foto van links
naar rechts Greetje Kaufeld, Ellen
Wils, Marco Maas, mevrouw Van
Klingeren, Lenada, Frans van Klin
geren en Hellen Sheperd. Op de foto
onder het Roemeense zongeresje
Aura Urziceau, die ondanks het feit
dat ze al zes maanden in verwach
ting is van haar eerste "baby, het
festival niet wilde missen en zo
doende toch op de planken kwam.
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
NCRV:
19.05 uur:
De Flaxton Boys,
jeugdserie
19.30 uur:
Documentaire over
Noordwest Canada
20.00 uur:
The music man.
speelfilm
22.35 uur:
NEDERLAND I
NEDERLAND I
NOS:
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.05 uur:
Daktari
20.00 uur:
NOS-journaal
20.21 uur:
Andy Williams-show
21.11 uur:
KRO-wielerronde
22.45 uur:
20.00 uur:
NOS-journaal
NOS-journaal
NEDERLAND II
Met de muziek mee
NOS:
Watermerk, documen
18.25 uur:
taire over de toestand
Tour de France
van ons recreatiewa-
18.45 uur:
Pip en Zip
21.45 uur:
18.55 uur:
De wereld van
Journaal
Somerset Maugham,
19.05 uur:
Agrarisch nieuws
22.35 uur:
NOS-journaal
VARA
19.30 uur:
Coronation Street
22.11 uur:
De rode kamer,
t.v.-feuilleton
22.55 uur:
NOS-journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
over recreatie
AVRO
19.30 uur:
Operatie Minus 5,
t.v.-feuilleton
20.00 uur:
NOS-journaal
20.21 uur:
Peyton Place
21.10 uur:
Moskou nach Noten,
muzikaal programme
ijke ^evipriScuni®' ..Visite. NOS:
12.03 Nordring 1971: Eddij r~~
(ADVERTENTIE)
Toneelspeler enTV-acteur Henk Molenberg
anders dan andere
Ed. Laurens Continental
altijd even goed