Ceidac Sou/tci/nt Toneel volgens wet der traagheid in „Deafman Glance" f44: ,Elf Uhr Zwanzig nieuw detective WONDERLAND Nieuwe studio voor NOS-journaal NS-Vakantie- dagtochten Getijden Sport op tv en radio TELEVISIE MAANDAG 8 Dagen kris-krasdoor Nederland RADIO MAANDAG LEIDSE COURANT Straf rechtvaardig, maar vermoedelijk niet zinvol W1 ediging een gevraagd advies bereikt, dat eenvoudig lijkt, maar allesbehalve een voudig van toepassing is. Na de volkstelling van begin 1971 heeft minister Polak een commissie gevraagd hem te adviseren wat er moet gebeuren met de ongeveer 15.000 burgers, die ge weigerd hebben aan de wettelijk ver plichte volkstelling mee te werken. Het advies dat nu ter beslissing bij minister Van Agt ligt. luidt Een strafrechtelijke vervolging instellen. Op het eerste ge zicht is de beslissing een eenvoudige zaak: medeburgers hebben zich niet aan een door het parlement goedgekeurde wet, gehouden; sommigen zelfs wetens en willens, bij wijze van demonstratie. Hen verder ongemoeid te laten zou uitge legd kunnen worden als bewijs, dat de Nederlandse autoriteiten het met eigen i niet Mas prof. Van Agt zou vinden dat strafvervolging hier een rechtvaardige zaak is staat op de keerzijde van de medaille een andere vraag: is strafver volging ter zake ook een zinvolle zaak? Voor een aantal weigeraars is het bij tun verzet tegen de volkstelling juist c en proces te doen geweest; zo in Binnen het kader van de Nederlandse rechtsstaat is het niet mogelijk om het betreffende delict zo simpel af te hande len. dat het opleggen van een boete zon der de mogelijkheid van een beroep op de rechter aanwezig is. De enige moge lijkheid waardoor de kwestie verder wei nig ruchtbaarheid krijgt, is dat de mi nister van Justitie het advies naast zich neerlegt en het wettelijk apparaat het karwei bespaart om zich wekenlang te gaan bezighouden met een kwestie, die niets betekent in verhouding Om te voorkomen, dat de gegevens van de volkstelling misbruikt worden, zijn geen pro tormaprocessen nodig; de Ne derlandse volksvertegenwoordiging is hier beslist voor haar taak berekend. En bovendien hebben we binnenkort ver moedelijk ook nog een echte ombuds- Een dagje naar Antwerpen of Zeeland (3-eilanden- tocht), naar Gaasterland of Amsterdam, naar Rotterdam of naar het Evoluon In Eindhoven, tochten op de stations. y-v -v voordelig "V uit met NS Oplokatie in Barneveld Morgen zendt de N. O. 5 Nederland, dit t Bari •eld. Nadat de AVRO in de afgelopen we ken de krimi-serie „Babeck" van Her- bert Reinecker in de huiskamers bracht, komen de liefhebbers van cri minele hoogspanning „11 i 20", Herbert Reinecker, beslist aan hun trekken. De drie afleveringen worden op respectievelijk zaterdag 10 juli, vrijdag 16 juli en zaterdag ^4 juli uit gezonden. In de eerste aflevering is de romantiek aanvankelijk niet van de lucht. Ingenieur Thomas Wassem, die voor een Duitse firma in Perzië werkt, heeft in Istanboel een ontmoe ting met zijn jonge vrouw Maria. Doel van dit rendez-vous is het uitpraten Thriller met Wies Andersen De VARA-televisie herhaalt morgena vond een thriller van de Engelse au teur Michael Winder. De titel van het spel luidt: „Fijn dat je er weer bent" en de belangrijkste rollen worden ge speeld door Marja Habraken, Wies Andersen en Hans Culeman. zij genieten van hun vakantie in deze stad aan de Bosporus. Tijdens de laat- nin razendsnel tenpo elkaar op. ste dag volgen allerlei gebeurtenissen in razendsnel tempo elkaar op. Moord, gevaar, een snelle vlucht. Wat willen deze onbekende misdadigers van Thomas en zijn vrouw? Het enige concrete aanknopingspunt in de duis tere affaire levert een gouden horloge, dat de pols van Maria sierde. Het werd verpletterd onder het moordda dige geweld. Alleen de wijzers zijn intact gebleven. Zij verwijzen naar het exacte tijdstip van de misdaad 11 uur 20. Thomas Wassem is vastbe sloten de man die voor de misdaad en de drastische wijziging van zijn leven verantwoordelijk is, te vinden. Hoofd rollen worden vertolkt door Joachim Fuchsberger, Gila von Krüger en Friedrich Joloff, Christiane Krüger en Nadja Tiller. Zaterdag Nederland II 21.30 uur Het programma bestaat uit een aantal steeds terugkerende onderdelen - de quiz "Wat doe ik voor de kost?" en „Ik vind datuit het optreden van een aantal plaatselijke orkesten. In de quiz „Wat doe ik voor de kost?" die al eerder werd uitgezonden in het seizoen 1968-1969, moet een vast panel, bestaande uit Jeanne Roos, Hansje Löhr, Philip van Tijn en Henk Molenberg het beroep van twee men sen raden. Ook is er weer een zoge naamde „mystery-guest", een bekende Nederlander, aan wie het panel ge blinddoekt vragen mag stellen om zo De aktuele herontdekking van het werk van Lewis Carroll heeft de Amerikaanse regisseur André Gregory hoogtepunten uit „Alice land", een productie van het Manhat- ten Project in New York, die in het programma van het Holland Festival In Gregory's visie wordt Alice een jonge vrouw van onze tijd en 't onder aardse konijnenhol de afspiefeling van 't New York van nu, waarin opperste menselijkheid en opperste onmenselijk heid dagelijks samengaan. De confron tatie van droom en nachtmerrie, logica en absurditeit, dierlijke onverschillig heid en menselijke kwetsbaarheid leid de tot 'n Een n. Mie betrokken >rdt i de quenties. Beide i maken zich beurtelings van ht meester, waarbij de kijker in 1: ongewisse wordt gelaten of Paters nu wél of niét met de affaire maken heeft. En zelfs het dramatiscl slot in deze spannende thriller, ve schaft de kijker niet de oplossing v: door Wim van den Brink, Jeroen Krabbé, Mieke Lelyveld, Jcannekke Stam, Joke van den Berg en Leo Het stuk dat eerder uitgezonden werd op 25 maart 1969, werd vertaald en geregisseerd door Eimert Kruidhof. (Zondag Nederland 1 20.25 uur) In het kader van „Het Zomertheater", zendt de KRO in kleur het Duitse televisiespel „Der Gezeiten" uit, ge schreven door Helga Feddersen, die ook het spel „vier uur varen van Elbe I", dat in KRO's Zomertheater van 1969 stond opgenomen, schreef. Ook „Getijden" speelt zich af op het ter rein van de koopvaardij en heeft een dat evenals „Vier volksstuk genoemd zou mogen worden. Het werd vorig jaar door de Duitse televisie met veel succes voor het eerst uigezonden in de regie van Eberhard Fechner. Zaterdag Nederland I 20.21 uur. In het progamma „Studio sport", dat van zondagavond, wordt on der voorbehoud van wijzigingen, aandacht besteed aan de vol gende onderwerpen: Atletiek: Nederland - Frankrijk - Roeme nië in Uden (N.B.); Zwemwed strijden in Oldenzaal; Ronde gart; Vijf-en tienkamp atletiek in Papendal; Clubkampioen schap gewichtheffen in Leiden; Honkbal: HCAW - Sparta; Paardesport: derby op Duindigt. radio (zondag 14.02 tot 18.00 uur via Hilversum 3) bevat onder meer de volgende onderwerpen: Rotsee Regatta bij Luzern; Derby op Duindigt; uitslagen paardenkoersen in Wolvega; motorsport: de grote prijs van Dost-Duitsland; atletiek: Neder- land-Frankrijk-Roemenië dames In Uden (N.B.); concours hippi- 4ue in Krimpen aan de IJssel; ROTSEE REGATTA De NOS zendt zondagmiddag op de Rotsee, de zg. Rotsee Re gatta, te Luzern. Commentator is Aad van Leeuwen. Voorts ko- dit progri Roemenië) in Uden (N.E hebben. In Barneveld treden voorts op het accordeonorkest „De Rigelo's" uit Apeldoorn o. 1. v. de heer H. Veis; het duo Bomhof uit Apeldoorn en eeh boerenkapel uit Beekbergen. Voor het progamma is een combo gevormd, Ri- Convekti< chard Puling, dat in elke uitzending zal optreden. Sonja Barend presen- HILVERSUM Om streeks mei van het vol gend jaar zal het NOS- journaal zijn intrek gaan complex op het Omroep- kwartier te Hilversu. Het journaal krijgt daar de beschikking over prak tisch alle kantoorruimte op de benedenverdieping Momenteel huist in de bedoelde kantoorruimte de dienst programmafacili teiten en de afdeling de corontwerp. Deze worden volgend jaar in het nieu we decorcentrum onder gebracht. In de kantoor vleugel beneden zullen vijf kamers tot een grote ruimte worden samenge voegd door het wegbreken van de tussenmuren. Deze grote ruimte zal worden ingericht voor de centrale redactie, waar het nieuws van de dag wordt beoor deeld en gecoördineerd. Rond de central desk worden de nieuwsdienst en de redactieafdelingen gegroepeerd. De redactie en de verslaggevers zo mede de parlementaire redactie kunnen dan overleggen met de central desk, waarvan o.a. de eind- edacteur-van-de-dag en de regisseur-van-de-dag lengte, technische impli caties (kaarten, titels) enz. Het spreekt vanzelf dat deze ruimte niet onbruik- ge het rumoer. Daarvoor moeten allerlei voorzie ningen getroffen worden, zoals zacht sprekende in tercoms, telefoons met lichtsignalering, koptele foons voor degenen die teksten moeten afluiste ren, (zoals bij eurovisie- onderwerpen). enz. Ook de radiokamer (politiezen- ders, mobilofoons, scheepsstations en Radio Holland) welke op de tweede etage is gepland, zal beneden met een kop telefoon afgeluisterd kun nen worden. De nieuwe indeling in één grote zaalruimte zal optimale Wie r i de rsteUin van Robei „Deafman Glance" ogen niet geloofd hebben. Door uitge breide vóórinforma- Holland Festival wist iedereen wel iets van de nieuwe principes van Wilson en zijn ruim 100 medewerkers tellende groep „The Byrd Hoffman School". Maar nadat Wilson zelf in frak en hoge hoed. zwaar geschminkt luider stemme het spektakel aangekondigd had, bleek die kleine kennis in alle opzichten te kort te schieten. zich ontspon Voor lijks kritisch» gen, omdat hèt geen enkele vergelij kingsmogelijkheid of houdvast bood. Om maar even een blik in de rolverde ling te werpen: vrolwen in wit, groot- moder, vrouw met blinddoek. 18e eeuw- se figuur, jongen op os, kikker, grijze figuren enz. Die serie figuren zet Wil son praktisch zonder tekst in scènes, die elk een bedrijf vormen. Hun bewegin gen zijn stuk voor stuk gechoreogra feerd en worden uiterst langzaam uit gevoerd. Je kan ze vergelijken met de bewegingen in een „vertraagde film", iets waar trouwens Wilsons hele wereld wel iets van heeft. Eerste scène: Een Panorama-Mesdag achtig decor, veel ROBERT WILSONS BEELDENDE KUNST OP TONEEL rechts. Inmiddels zijn een 8-tal neger vrouwen met karikaturaal aangezette vóór- en achterzijden het toneel opge komen. Er verschijnen er 8 bij, en weer 8 en weer 8 tot het hele toneel volstaat met zo'n 60 zwarte vrouwen die geluid loos op een walsmuziekje dansen. Het tweede bedrijf is een bedompte huiska mer waar evenveel onverwachte dingen simultaan in traap tempo gebeuren, het derde een soort „godsdienstgrot" van waar uit witte rookwolken de zaal in komen en het vierde een sprookjesach tig bos plus volle maan. Dat bedrijf van de 29-jarige Wilson, na de voorma lige laatste scène: De zich vóór het toneel voltrekkende moord van een ne gervrouw op twee kleine kinderen. Aan die scène ontleent Wilsons voor stellingen het bestaansrecht. De moord wordt namelijk gezien door een neger jongetje dat van de schok sprakeloos en doof wordt. De blik die Wilson in zijn ogen „ziet", de Deafman Glance", is het donderdag j.l. in de Amsterdamse Stadsschouwburg van half 9 tot kwart voor drie 's nachts durende toneelgebeu- ren. De droomachtige, bizarre beelden roepen als het ware om interpretatie, gewend als we zijn aan het normale literaire toneel. Maar Wilson verklaar de eerder alle interpretatie te verwer pen. We moeten het stellen met de surrealistische wereld van de ex-archi tect en schilder, zoals die op ons af komt. En dan je nnauwelijks ee genu anceerd standpunt innemen. Zijn toneel is geen toneel, het is een serieuze „Hellzapoppin", een stuk bewegende schilderkunst verwant aan Dali. en soms vooral in het derde en vierde bedrijf een stuk perfect uitgevoerde „edel-kitsch" compleet met witte en zwarte beren, een walrus en een maal tijd in het bos. dié het midden houdt tussen het Laatste Avondmaal en een bijeenkomst van de Ku Klux Klan. Je moet Wilsons wereld accepteren of niet. Mijzelf boeiden vooral enkele ge deeltes uit het le en 2e bedrijf van Wilsons volgens de wet der traagheid gezette droomwereld. De rest was soms boeiend als een voetbalwedstrijd of slaapverwekkend als een zondagmiddag in de zomer. Die traagheid levert sterke spanningen op die vaak het achterdoek heen en weer hardlo pende figuur in tricot, een in beelden verwerkelijkte „running gag". Maar to neelvernieuwing levert Wilson niet. Als het al toneel genoemd mag worden wat hij en zijn groep laten zien, is het 't niets aantrekt van de toeschouwer, kijk- kasttoneel waaromheen een vergulde schilderijlijst niet zou bedoelde en geschikte fascinerende toneelvoorstelling van 'n jeugdig spe lersteam, waartoe o.a. onze landgenote Saskia Noordhoek Hegt behoort. Jan Venema maakte van deze opvoering een t.v.-registratie. (Zondag Nederland I 21.50). Voor een briefkaart op de eerste rang Het programma „Voor een briefkaart op de eerste rang", staat in het teken van de kindervakantie. De keuze uit de verzoek-fragmenten viel dit keer helemaal uit in het voordeel van de jeugd. Te zien zijn fragmenten uit een film van Wald Disney uit „Kuifje en de Zonnetempel", en „Tarzan and his et de ohnny l Nederland I 1 NCRV's Hier en Nu plaatste schrü de kanttekeningen bij het „geval" van Monica die door haar ongehuwde moe der in het Haagse Zuiderpark werd ach tergelaten. Andere jonge vrouwen di< in soortgelijke omstandigheden verke ren klaagden hun leed en IKW-woord- voerder Dijkstra stelde dat „wijals sa menleving dat kind te vondeling heb ben gelegd". De heer Dijkstra had gelijk, we moeten het onszelf aanrekenen. Niet alleen de woekeraars die misbruik maken van omstandigheden door veel te hoge huur voor veel te bekrompen woonruimte t Amerika kwam een bijdrage ov neest gedecoreerde soldaat van die onthutsende dingen vertel» de wijze waarop in Vietnam h ;n van mensen a! dan niet tegel ders wordt beloond. Hü maak betrouwbare indruk. Als wat li vaar is, werd hier de gehele Ami inse legerleiding in de verdachtei de mogelijkheden bieden voor de nieuwe en mo derne werkwijze en orga nisatie van het journaal Een groot voordeel is bo vendien, dat de redactie vlak achter studio 5 en 6 komt te liggen, van waar uit het journaal 's avonds aan de kijkers wordt ge presenteerd. De eerste ka mers op de benedenver dieping zijn bestemd voor de hoofdredactie, het se cretariaat, en de beide :hefs van de afdelingen intake, en „output" (nieuwsgaring en nieuws- verwerking) om de gang bare termen maar even aan te houden. Daarach ter komt het archief voor de beeldbanden, dat we- ?ens een speciale vloer versteviging niet ver plaatst kan worden. Ver wacht wordt dat deze ruimte bij het gereedko- trum begin volgend jaar zullen vrijkomen. De in richting hierna zal enkele maanden duren. zodat verwacht wordt dat het journaal in mei 1972 kan trie in Groningen. Dit op nogal demago gische wijze. Taen VARA-tompan Kloos nog NVV-topman was zei hij over de stijgende loonkosten dat eventueel „de wal het schip wel zou keren". Dat ge beurt nu in de confectie, het zal in tal van andere industrieën meubelen, schoenen, textiel enz. ook gebeuren. Voor de nationale economie is dat geen ramp. Voor de menten die direct getrof fen worden wèl. De vakbonden rekenen op lange termijn hebben zU gelijk. Maar ..Holland-waterland" was een erg aan trekkelijke NCRV-rcportage over ons eigen, toch wel beeldschone, land en over de wijze warop buitenlandei daarop reageren. Het beeld i de Holland-Promotion van het Na tionale Bureau voor Toerisme, instel ling die een miljoenenspierinkje uit- Te weinig om het programma als gi heel te kunnen beoordelen, voldoent om te zien dat in Jeanne van Munsti een voortreffelijk t.v.-presentatri steekt. ZMEZ was, voor zo ver we h in, verademend in vergelijking m NEDERLAND I KRO: 16.00 uur: NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: KRO: 19.05 uur: Voor een briefkaart NEDERLAND I NOS: 15.30 uur: Journaal 15,32 uur: Weekjournaal 15.52 uur: Verkeersinformatie 16.05 uur: Avontuur in Regen- boogland 16.30 uur: Reportage roeiwed- strijden op de Rotsee te Luzern CVK: 17.00 uur: Oecumenische ochtenddienst NOS: 18.55 uur: Pip en Zip 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zomertheater Getijden Brandpunt ZATERDAG 10 JULI 1971 18.55 uur: Journaal AVRO: 20.21 uur: Carol Burnettshow 21.10 uur: Avroskoop 19.00 uur: Woord voor woord 19.05 uur: Honger, documentaire VARA: 19.30 uur: Hier is Lucy 19.55 uur: Gilbert Bécaud in het Olympia Theater in 21.40 uur: Simon Carmiggelt 21.50 uur: Nicolaas Wijnberg, kunstprogramma NEDERLAND II NOS: 18.55 uur: Pip en Zip 19.00 uur: Journaal 19.05 uur: Barneveld, 21.25 uur: Studio Sport II 21.50 uur: Alice in Wonderlj Holland Festival toneel 22.40 uur: Journaal BERT JANSMA „Zie dag t» r" dat de TROS i bood. De vergelijking leek een gehaaid profteam naast amateurs die, zelfs op de Vg. Wie 8 dagen lang veel in ons land wil reizen, is het voordeligst uit met een 8-daags kris-kras- abonnement. de interlocals bus. y—v -y voordelig uit met NS NEDERLAND I NOS: 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.05 uur: De Flaxton Boys, jeugdserie 19.30 uur: Documentaire over Noordwest Canada 20.00 uur: The music man, speelfilm NEDERLAND II NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Agrarisch nieuws VARA 19.30 uur: Coronation Street 20.21 uur: Met de muziek mee 21.20 uur: Watermerk, documen 21.45 uur: De wereld van Somerset Maugham, fielding. 19.30 roubadoyv: fluister! lekplatenprogramma. 22." tionaie Korenweastri a CVK ^nol)1 Gerefor" ned*%£M°Rkerk^%^ (gr)! C19.30 ^S^Berlijns %"Uharmont«:h "orkest klankbeeld over waterverontreiniging en (S) In de ka_art^gespeeldverzoekplatenpro- muzikaal wijze aHePover kerk^ Radio Noordzee heeft 4.000.000 luisteraars AMSTERDAM (ANP) Radio Noord zee heeft een totaal luisterbereik van 41 pet, hetgeen neerkomt op bijna vier miljoen luisteraars van 15 jaar en ouder. Dit blijkt uit een derde vergelijkend luisteronderzoek dat Radio Noordzee, >a circa vier maan den in de lucht te zijn geveest, door het Nederlands Centrum vooV Marke ting Analyses in Amsterdam, liet instel len. In de drie grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam heeft Noordzeb volgens het onderzoek haar achter stand op Radio Veronica volledig in gehaald: Noordzee: 50 pet., Veronica 48 pet. Het totale luisterbereik van Radio Noordzee steeg van 36 pet. naar 41 pet., Veronica daalde enigszins van 48 pet. naar 45 pet. en het totale luister vrijwel op circa 63 pet. steeds groter wordende vraag naar ilamezendtijd heeft Radio Noordzee tot zes uur 's avonds. Daar na volgt het internationale program ma in het Engels tot drie uur des nachts.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2