BALLETSYMFONIE NAAR VERHAAL VAN E. A. POE Paul van Vliet in Scheveningente haastige huisvlijt Patricia Mena di Stefano en pianist Rudolf Jansen „Schrijvers in Sovjet-Unie niet als kinderen behandelen Vakantie TROMPETTIST CHARLIE SHAVERS OVERLEDEN Schandaal rond Garantie Foncière Willem Frederik Bon: MAURICE ANDRE fabelachtige trompettist sBISKE a ÜB JEWGENI JEWTOESJENKO: „Observatorium" A elzen ingewijd Spanje sluit grensposten met Marokko Voor ton aan schilderijen gestolen Onbemand lichtplatform „Goeree" Oesterzwam ontwikkeld .ouaG 9 JULI 1971 UEiLiüE CuuR. ui' PAGINA 1 Een Scheveningse Kurhauszaal op sauna-temperatuur, die de culturele incrowd van Den Haag al snel verleidde tot het afwerpen der voorgevormde colberts en het vieren der club-ties, heeft Paul van Vliet gisteravond een warm onthaal bezorgd. Dit ter gelegenheid van de doodvoorzichtige première van een kersverse nieuwe reeks zomeravonden verbrande restant van cabaret PePijn een even eclatant succes hoopt te bereiken als met de zorgeloze one- man-shows. waarmee hij Scheveningen in 1970 een formidabele injectie gaf. Of dit er in zit, valt vooralsnog te betwijfelen. Weliswaar heeft Van Vliet het zekere voor het onzekere genomen en in zijn programma voornamelijke oude krakers opgenomen, die hun bestaansrecht inmiddels bewezen hebben, maar juist daardoor krijgt de bezoeker tussen negen en kwart voor twaalf maar zelden de schok van de complete kleinkunstverrassing. Natuurlijk: majoor Kees is en blijft een ijzersterk nummer, dat dan ook gisteravond garant stond voor een hoogtepunt. Maar feit bleef, dat de vaste fans majoor Kees al van haver tot gort kenden. Datzelfde geldt voor Bram, die vanuit zijn commune is overgewipt naar de politiek met zijn partij „Bram Seventy Wham". Van Vliet heeft Bram plastic madelieven in het haar gestoken en hem verblijd met een beeldige oppositiejurk, maar het overdonderende effect van Brams NEW YORK (AFP) De wereld van d« jazz, deze week al zwaar getroffen door het overlijden van Louis Armstrong, heeft opnieuw verlies geleden. Donderdag overleed in New York op 51-jarige leeftijd de bekende jazztrom- pettist Charlie Shavers. Zijn laatste wens, dat zijn trompet in het graf van zijn idool „Satchmo" wordt gelegd, is door de weduwe van Armstrong ingewilligd. Charlie Shavers speelde van 1938 tot #944 in het sextet van John Kurby en vervolgens in het quintet van Ramond Scott en hei orkest van Tommy Dorsey, waarna hij zijn eigen orkest vormde dat Op talrijke tournees in Europa successen oogstte. eerste verschijning in Opus Vier blijft niettemin uit. Wat niet wegneemt, dat Bram een paar fijne lichtgepekelde terzijdes in zijn vakantiebagage heeft. Wat denkt u bijvoorbeeld van deze: „Bram heeft het Circustheater gekocht. Daar hoef je tegenwoordig niet eens geld meer voor op tafel te leggen. Je zegt gewoon in het openbaar, dat je het koopt en een jaar later roep je dan, dat het maar een geintje is geweest". Van de handvol nummers, die Van Vliet speciaal voor zijh Scheveningse happenings gemaakt heeft, zijn de meeste zichtbaar en hoorbaar in te haastige huisvlijt vervaardigd. Jet uit de Jumbojet valt bijvoorbeeld in het volstrekte niets, als je haar vergelijkt met Alie van der Zwan Ook zijn conferences over Scheveningen zijn bleke blauwdrukken van de grappen, die hij vorig jaar over hetzelfde onderwerp had gemaakt. Dat hij stukken beter kan bewees hij overigens zelf in zijn gesprek met de zee en in zijn nieuwe reeks strandfiguren, die stuk voor stuk voltreffers waren. Liesbeth List was gisteravond de eerste gast, die Van Vliet bij zijn zomerse kleinkunsttoer terzijde stond. Afgezien van een technische storing, die de microfoon in haar hand tot een dode worm maakte, bewees ze wederom, dat ze na haar vertrek uit de Vlielandse vuurtoren een lichtend voorbeeld is van een sterk overschat talent. Het wachten op Liselore Gerritsen, die één van de volgende gasten van Van Vliet zal zijn, valt daardoor des te zwaarder. ,.Met kunst en vlechtwerk" heet de tentoonstelling, die conservator René Wassing van het Rotterdamse Mu seum voor Land- en Volkenkunde in een speelse bui heeft ingericht en die deze zomermaanden op de eerste etage van het gebouw aan de Willemskade te zien is. ,,Met kunst en vlechtwerk" toont een bonte ver zameling van kunstig vlechtwerk uit alle streken van de aarde. Op de foto van links naar rechts: muzikant en ezeltje (modern biezen vlechtwerk uit Mexico), feesthoed en rijst- mandje met godenfiguren van lon- tarblad (respectievelijk van Timor en BaliDe tentoonstelling duurt tot eind oktober. (Van onze correspondent L. Kleyn) PARIJS Wat al zo vaak is gebeurd met een woningbouwonderneming in het verleden heeft zich andermaal her haald met de Garantie Foncière waar van het tekort in de kas geraamd wordt op tenminste 15 miljoen franc. De president-directeur Robert Frenkel en zijn vrouw zijn op last van een rechter van onderzoek gearresteerd en in de gevangenis opgesloten, beschul digd van misbruik van vertrouwen. De gedupcert aandeelhouders hebben een comité van actie gevormd om hun be langen zo goed mogelijk te verdedi- De heer Frenkel deed het laatst van zich spreken op 5 juli toen hij de pers ontving en beweerde dat hij het slacht offer was geworden van een campagne tegen zijn onderneming. Een paar we ken geleden was bij hem thuis ingebro ken. de dieven waren er vandoor ge gaan met een kostbare verzameling schilderijen, familiebezit, maar de heer Frenkel was er, naar hij zei, van over tuigd dat diefstal en inbraak het werk waren geweest van ondergrondse poli tieagenten. Zijn vrouw, zeer elegant Omdat het Genoot schap van Neder landse Componisten zestig jaar bestaat, heeft het Concert gebouworkest gis teravond in Am sterdam een Festi valconcert gewijd ■gen componeerkunstUit gevoerd onder de even kundige als toe gewijde leiding van Hans Vonk beleefden twee werken hun première, beide af komstig van jongeren De show werd gis teren op 't festival concert in het Con- gresgebouw gestolen door Maurice An- dré, de fabelachtige trompettist. Voor hem zelfs grotere ovaties nog dan voor een kwalitatief goede uitvoering van Tsjaikovski's Pathétique door Jean Fonrnet en het Radio Phil harmonisch Orkest. De door Jean Fournet gekozen werken maakten overigens weer dat het laatste orkestconcert in het festival 1971 een aangelegenheid werd waar de uitersten elkaar raakten. Eerst al de volladen romantiek van Tsjaikovski na het vir tuoze geschitter bij André's trompetspel; daar tussendoor nog deze André met de pure speelmuziek van Jolivets tweede concert onmiddellijk na de Nederlandse première van Ton de Leeuws music for strings", muziek waarin geen maat als speels vertier géschreven is. Andrés eerste optreden, in een Sonate voor trompet en orkest van Telejnann, werd het eventueel hier geplaatste vraag tekens briljant trompetspel, maar zo briljant dat Telemann zelf in de ver drukking kwam. Grandioos evenwel de vertolking van Jolivets concert; een con cert met veel Ravel in de orkestratie, een knappe partij voor klavier en slag werkers en een arsenaal van mogelijk- heden voor een man van het kaliber- André om te laten horen wat op de trompet allemaal mogelijk Is en dan nog goed klinkt ook. Jean Foumet, die ook in de begeleiding bij Jolivet beter op dreef was dan ii Telemann, had aan Ton de Leeuws „Music for strings" veel zorg besteed. „Muziek die van het begin tot het einde in grote stilte baadt", typeert De Leeuw zijn voor de Solisten van Zagreb ge schreven werk. Het ongeveer twaalf minuten durende stuk maakte een pro grammatische indruk. Veel melodie, maar veel klankvlakken waaraan door twaalf strijkinstrumenten gewerkt wordt. Het begin boeide ons niet, maa tweede helft wel. Mogelijk omdat daar de tegenstelling tussen stilte en weging inderdaad een sfeer van la'denheid gaat scheppen. Of de twaalf Hilversumse strijkers de door De Leeuw in zijn toelichting vereist genoemde „concentratie, intensiteit en nuancering" opbrachten kan alleen de componist zelf beoordelen. Onze indruk is, dat wat meer gloed in de klankvorming daar waar een melodie in embryonale opdoemd de indruk van het werk sterk zal hebben gemaakt. In de Pathétique van Jean Fournet de lyriek een wat sterker en de pathos wat minder toegespitste belichting dan gewoonlijk verschiet. Niettemin ws spanning overal merkbaar, vooral in het aan de finale voorafgaande allegro- In strumentaal was de uitvoering goed. hoe wel in enkele details niet feilloos. Gisteravond waren wij, in de Toneel zaal van het Neder lands Congresge bouw, gast van de ambassadeur van Mexico: we kregen de gelegenheid daar kennis te maken ™<t zfln landgenote Patricia Meno di Stefano een sopraan, die momenteel in ons land vertoeft, omdat ze de Tiende Internationale Zomercursus voor Voca listen in Huize Bergen te Vught volgt. Met de kunst van Brazilië, Peru, Ar gentinië en Mexico wenste ze ons te con fronteren. En zo hoorden we achtereen volgens een aantal liederen van Hector Villa Lobas, Andres Sas, Alberto Ginas- tera, Salvador Moreno, Manuel Ponce, die allen hun inspiratie zochten en von den in de muzikale folklore van hun vaderland. Bovendien bewees zij nog eer aan de toonkunst van de Verenigde Staten: en kele fragmenten uit Gershwins „Porgy and Bess" had zij ook op haar program ma geplaatst. De vele genodigden hebben met het grootste genoegen naar haar zitten luis teren. Doch, zo zü zich kritisch instel den, tevens met een zekere mate van wel willendheid leken de componisten, die zfj ons voorstelde, niet te zeer op el kander. kregen ze wel voldoende een eigen gezicht? Hoewel pas kort in Nederland, had zij in de persoon van Rudolf Jansen een uitstekend begeleider weten te vinden. Doch daarvoor had zij niet lang be hoeven te zoeken: hij is n.l. aan de Internationale Zomercursus voor Voca listen verbonden. Zo ontstond een combinatie, die uit stekend voldeed. B.R. Strandplezier in Knokke- De Nederlandse deelnemers aan het Knokkefestival, Marco Maas, Lenada en Ellen Wills, hadden van Frans van Klingeren (bovenste foto rechts) gisteren een dag vrijaf gekregen. Vandaag is het „echte werk voor het festival begonnen. Van het tweetal is Misha Mengelberg het bekendst, omdat hij het gemakke lijkst de aandacht op zich weet te ves tigen, omdat hij vrij vaak wordt gespeeld en altijd wel iets geks doet, omdat hij behalve componist ook nog een begaafd jazzpianist is. Zijn gisteravond gespeelde „Anatoloose" werd al drie jaar geleden gecomponeerd in opdracht van cultuurfonds van het auteursrechten bureau Buma, maar niet nadat Mengel berg zélf om die opdracht had gevraagd Toen die binnen was, schiep Mengelberg een jazzachtige, popachtige song, Ana- tole, ten eerste om aan die song mate riaal te kunnen ontlenen en ten tweede om geen auteursrechtenmoeilijkheden te krijgen als hij uitging van een bestaand lied. U hoort hoe aardig Mengelberg het wist te versieren. Welnu, Mengelberg spitste zijn lied in atomen en ging met die atomen spelen. Hij plaatste ze in allerlei soorten stilte, zodat hij van het grote orkest telkens maar een of twee instrumenten nodig had. In het begin was het spel rustig, aangenaam onderhoudend, tam bijna, maar plotseling sloeg het om in korte, bizarre kreten die nogal wat luisteraars de slappe lach bezorgden. Het bleef aan de dirigent voorbehouden uit te maken waar in het stuk een bandje zou worden afgedraaid met de song Anatole, die uitgangspunt en basis van de compositie is. Vonk koos het enig juiste moment: de scheiding tussen het rustige eerste deel en het bizarre slot. Het was alle maal erg ludiek en modieus, maar ook wel spitsvondig en vooral op zijn speciale manier muzikaal. Heel anders, in wezen veel traditio neler, bleek het werk te zijn van Willem Frederik Bon, die begin oktober bij het Residentie-Orkest een eigen symfonie zal introduceren. De verleden jaar vol tooide en gisteravond gespeelde symfonie dirigeerde Vonk, en hij deed het uit nemend. Het werk heet Usher-Symphony wat verklaard wordt door de ondertitel MOSKOU (AP) De Russische dich ter Jewgeni Jewtoesjenko vindt dat de schrijvers van zijn generatie meer vrij heid moeten hebben en er bovendien op aangedrongen, dat zij een belangrijker stem zullen krijgen in de totstandkoming van de litteraire politiek van de Sovjet- Unie. In een toespraak tot het vijfde congres van de schrijversbond van de Sovjet-Unie waarschuwde de „angr.v young man" van de Russische litteraire wereld, dat „de revolutionaire geest van onze grootvaders in ons leeft De dichter hield toespraak op 2 juli op een besloten zitting van het schrij verscongres. De tekst van zijn rede werd het «erst gepubliceerd in de editie deze week van de Literatoernaja Gazeta, het officiële orgaan van de Rus sische schrijversbond. De 38-jarige Jewtoesjenko klaagde er 'er, dat zijn „leeftijdgenoten wel ruim teschepen besturen, maar het hen niet wordt toevertrouwd om litteraire tijd-1 schriften te leiden. Iedereen schijnt te denken, dat wij nog kinderen zijn en dat 1 het onmogelijk is om het speelgoed van i olwassenen aan onze handen toe te vertrouwen uit vrees dat wij dat, in onze onervarenheid, zullen stuk maken", al dus Jewtoesjenko. Twee jaar geleden is Jewtoesjenko ontslagen uit de redactionele staf van litteraire tijdschrift „Joenost" (jeugd), dat zeer populair was onder de Russische jongeren. Vrienden van de dichter zeiden toen, dat een van de re denen voor het ontslag zijn uitgesproken kritiek op de invasie van Tsjechoslowa- kije was geweest. In zijn toespraak tol hel schrijvers congres zei Jewtoesjenko, dat er een eind moest komen aan het verbod van de regering zekere litteraire onderwer pen te behandelen. Tegelijkertijd eiste hij echter dat „zekere benaderingen" of Jewtoesjenko ging hier verder niet op in. Schrijvers in de Sovjet-Unie mogen geen kritiek leveren op het communisme als systeem of op de politiek van de Russische regering. De dichter zei, dat hij geen respect kon opbrengen voor „die schrijvers, die niets willen weten over de explosies van bommen in Vietnam, omdat gisteren in de bus iemand op hun voeten trapte Dit is een vlucht uit de werkelijkheid, koketteren met „non-participatie", aldus Jewtoesjenko. Maar ook de schrijvers „die saaie gedichten over Vietnam in de kranten laten verschijnen, maar tegelij kertijd geen oor hebben voor de smarte- kreten van hun zieke buurman", vinden in de ogen van de dichter geen genade. James Morriso van „The Doors" in Parijs overleden LOS ANGELES (AP) Gisteravond is in Los Angeles bekendgemaakt dat James Morrison, dc zanger van de beekn- de popgroep „The Doors" in Parijs is o- Naar verluidt is Morrison een na tuurlijke dood gestorven. Max Fink, Morrisons zaakwaarnemer, zei verno men te hebben, dat de zanger aan een hartaanval of longontsteking was over leden. De 27 jaar oude Morrison had in Parijs een huis gehuurd om het scena rio te schrijven voor een film, waarvoor hij maandenlang in Afrika materiaal had verzameld. Volgens Fink wordt Mor- son in Pai-ijs begraven, aangezien hij die stad erg graag mocht. VELSEN (ANP) - In het Kader van „Sonsbeek buiten de perken" is donder dagmiddag in de duinen by Velsen een observatorium van de Amerikaan Ro bert Morris officieel ingewijd. Het observatorium bestaat uit een rondlopende aarden wal, enkele syme- trisch aangelegde heuveltjes en een waterpartij. Vanuit de arena kan men door gleuven in de aarden wal en over inkepingen in de heuveltjes kijken naai de verschillende punten van zonsopgang en wel op 21 juni, 21 maart, 21 septem ber en 21 december. Landmeters en astronomen zijn eraan te pas ge komen om de richtingen precies vast te stellen. Het is de bedoeling dat het project, waaraan de laatste hand nog gelegd moet worden, na de manifestatie, Sons beek buiten de perken" blijft bestaan als kunst -, wandel - en speelobject. Morris heeft zijn schepping om deze reden aan de bevolking van Velsen opgedragen. Velsens wethouder H. de Boer, die bij de inwijding was, beloofde na te gaan of hel observatorium op de huidige plaats gehandhaafd kan worden. Directeur H. Schaafsma van de Noordhollandse Culturele Raad sprak de hoop uit dat het kunstwerk nog lang bewaard zal blijven. Na de inwijding werd in het koets huis van Beecksteijn nog een foto-expo sitie geopend van werken van Morris, waarin het observatorium centraal „Symfonische balletmuziek naar het ver haal „The Fall of the House of Usher" van Edgar Allen Poe. Drie instrumenten: een harp, een klavecimbel en een piano representeren de drie hoofdpersonen uit het verhaal. Hun partijen hebben naar het ons voorkwam, de functie var de dialoog in de vertelling, want zij worden nooit samen toegepast, al geven zij elkaar wel voortdurend antwoord. De muziek van Bon schept heel wat minder luisterproblemen dan de meeste muziek van zijn leeftijdgenoten. Bon mag seriele technieken en strenge vormei gebruiken, zijn klanken zijn heel wel luidend, zijn muziek heeft een duidelijk romantische, dichterlijke inslag en weet sfeer op te roepen. Er is wat invloed de jazz en het is duidelijk dat de c ponist aan toneeldans heeft gedacht dat hij zijn aanvankelijk plan van opera bij gebrek aan dramatische c plicaties (voorlopig) ter zijde moest leggen, Zonder ballet evenwel lijkt de symfonie ons wat breedsprakerig. Het is goede, knap gemaakte en vaak ook wel geïnspireerde muziek, maar hij is te lang om alleen de aandacht vast te houden. Wat bondigheid van formulering be treft, had Bon veel kunnen leren van Willem Pijper, wiens Symfonische epi grammen, die meesterlijke orkestrale puntdichten uit 1928, de waarschuwing „O, Nederland, let op uw (composito rische) saeck" zo spiritueel verklanken. De stukjes werden aan het slot van de avond meeslepend vertolkt, nadat Eli sabeth Lugt en Sophia van Santé eerst nog een tafereel uit Pijpers symfonische drama Halewijn (1933) hadden weer gegeven. De begeleiding van een tiental instrumenten wees hier duidelijk in de richting van de zozeer door Pijper be wonderde Ravel. Abnormaal orkest In dezelfde richting wezen ook de composities waarmee het concert was geopend, zeer in het bijzonder de „Mu- sique pour l'esprit en deuil" van Rudolf Escher- We hadden deze muziek voor de rouwende geest, die in de bitterste jaren van de laatste wereldoorlog ontstond, in lang niet gehoord. De uitvoering gisteravond bevestigde de herinnering aan een voorname, indringende muziek, niet erg origineel in de thematische vondsten en evenmin in het schema de uitwerking, maar overigens sterk be wogen en verfijnd van smaak. Escher heeft de instrumentatie toetsing aan verschillende uitvoeringen nogal eens herzien maar hij schijnt nog niet of niet meer tevreden te zijn met zijn werk. In de toelichting spreekt hij namelijk en dat is heel opmerkelijk van de abnormaliteit" van het male" symfonieorkest. Hij stelt zich achter de jongeren die menen, dat symfonieorkest even onbruikbaar is als bijvoorbeeld een hoofdvorm om uit te drukken wat een componist op het ogen blik zou willen uitdrukken. Welnu, Eschers Muziek voor de rouwende geest is in de hoofdvorm geschreven Het programma werd gecompleteerd (want het zou anders niet compleet zijn geweest) met een meesterwerkje van Matthijs Vermeulen: het aangrijpende, in 1917 geschreven, in 1932 georkestreerde lied „La Veille", in volstrekte eenvoud en juist daardoor aangrijpend voor gedragen door Sophia van Santé. Het vormde, mét Pijpers epigrammen, de hoogtepunten van de avond- K. S. CHOLERAGEVAAR MADRID (AP) Spanje heeft zijn grensposten met Marokko gesloten om te voorkomen dat dc cholera, die in Marokko gesignaleerd is, over de gren zen trekt, zo wordt van goed ingelichte zyde in Madrid beweerd. De maatregel zou al enige dagen ge leden zijn genomen, nadat bekend was geworden dat de gevreesde ziekte voor kwam in streken ten zuiden van de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla aan de Marokkaanse noordkust. In Spanje, tnet inbegi-lp van deze twee steden, zou de ziekte nog niet zijn voorgekomen. gekleed woonde de persconferentie bij. In de jaren 1960 was Frenkel importeur electronische artikelen uit Japan. Hij begon zijn onderneming met een kapitaal van 10.000 fx-anc, maar ver diende zo goed, dat de maandelijkse omzet opliep tot een miljoen franc. Daarna ging hij over van electronische artikelen naar het bouwbedrijf waar blijkbaar in Frankrijk veel meer mee te verdienen valt. Om zijn woning bouwbedrijf bekend te maken, nodigde hij aandeelhouders en ook journalisten uit op een kruistocht aan boord van een luxe schip waar hij zijn gasten zo gul onthaalde en zulke weelderige geschen ken weggaf, dat bepaalde verslaggevers daar bezwaar tegen maakten. Tegen een vrouwelijke journaliste, die zich bezorgd maakte over de aandeelhouders zei Frenkel, dat voor ongerustheid geen enkele reden was, want dat zich onder de aandeelhouders ook een Nobelprijs drager bevond. Vervolg van de voorpagina I talie De berichten als zou dit land geplaagd worden door allerlei stakingen werden vanochtend door een woordvoerder van het nationaal verkeersbureau ontzenuwd, „Alles werkt normaal", meldde hij ons. „Niets zal de toerist in de weg liggen om hier een prettige vakantie door te bren gen". Behalve dan op de noordelijke grensovergangen war zich opstoppingen zullen voordoen. Voorts wrden geen ver keersmoeilijkheden verwacht. Temeer omdat onlangs de autostrada Bolzano - Verona gereed is gekomen. Ook al heeft men niet gereserveerd, zoals het er nu uit ziet is en kan men nog voldoende slaapi-uimte bemachtigen. Frankrijk Er was wel drukte op de wegen ln aantocht, maar de grote klap wordt pas met 14 juli verwacht, de nationale feest dag. Problemen zijn nu nog niet gerezen op de wegen. Wat de hotelovernachting betreftDe meeste kans maakt men in kleinere plaatsen. De grote steden liefst zoveel mogelijk mijden. Belgi ie Eigenlijk niets te melden. Alleen de snelheidsbeperking, die onlangs is inge gaan, is iets waar de Nederlandse toerist mee moet uitkijken. Er wordt zeer streng gecontroleerd. Op de grote wegen ls 90 kilometer toegestaan, op de vierbaans- wegen vrije snelheid. In de stad is 60 kilometer als limiet gesteld. Veilig Verkeer Nederland wijst ten slotte met klem op de vele automobilis ten die aan deze kolossale vakantie-exo- dus deelnemen op de „zwarte drie" ta letten, te weten: Vei-keerd inhalen, te kort afstand houden, en te lang achter een rijden. Om de twee uur rijden is een kwartiertje rust volgens de WN broodnodig om de vakantiestemming op een prettige en bovenal gezonde manier te bereiken. ROTTERDAM (ANP) Gisteren rijn ln Rotterdam uit een personenauto zes schilderijen gestolen ter waarde van f 100.000. De buit omvat een „Havenge zicht" van Johan Bosboom, „Treurende vrouw" van Millet, „Calvarieberg" van H. van Meegeren, een „Riviergezicht" van A. J. van Prooijen, „Hogepriester, edelman en koningin" van Ducaja en „Herberg met feestende boeren" van David Teniers. De auto stond geparkeerd in de par keergarage aan het Kruisplein. De ei genaar van de schilderijen is een parti- DEN HAAG (ANP) Het lichtschip Goeree zal ln de tweede helft van dit jaar worden vervangen door een stalen lichtplatform, dat onbemand zal zijn en waarvan de werking geheel automa tisch zal geschieden. Bij inschrijving werd de bouw en het plaatsen van dit lichtplatform gegund aan Heerema's ingenieursbureau te Den Haag, voor een bedrag van ruim 5 miljoen gulden. De exploitatie-kosten van dit plat form zullen onder meer door het niet meer benodigd zijn van bedienend per soneel, beduidend minder bedragen dan de exploitatie van een lichtschip. KERKDRIEL (ANP) Bij de firma A. G. J. van Hooft in Kerkdriel (Bommc- Icrwaard) is het gelukt als eerste in West-Europa de paddenstoelensoort de oesterzwam te kweken in daarvoor spe ciaal ingerichte cellen. Vier Jaar heeft het geduurd voordat dit gelukte. Onder leiding van de 33-jarige Hongaar Geor ges Nadasl is men er deze week in ge- De smaak van de oesterzwam is vol ler dan die van de champignon. De paddestoel heeft ook een heel andere vorm. Men verwacht niet dat er grote verschuivingen in de champignoncul tuur zullen optreden. Wel zal het zo zijn, dat, wanneer deze soort in trek komt, er vele champignonkwekers ziv len overschakelen op de oe»taiz*vaDx

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5