CcldócSoiwant ^P^f3 „Sjors en Siimmie en de toverring' 24ste film van H. J. van der Linden Holland- waterland „Ook Schotten hebben het moeilijk in Engeland' PAGINA 2 LEIDSE COURANT VKUDA.., a juli 1», Wil Rotterdam band met Holland Festival verbreken? BEPAALD opvallend is de geringe belangstelling voor de manifestaties van het Holland Festival 1971 te Rotterdam. Ten bewijze enige concrete cijfers: de drie orkestconcerten leverden een zaalbezetting van respectievelijk 35,46 en 42 procent op. Slechts het Promenadeconcert trok een uitverkochte zaal: maar daar speelde dan ook de prijswinnares van 't Koningin Elisabeth- concours 1971. Met de theater-, ballet- en operasector was het al niet veel beter gesteld: Spinoza 16 procent Nikolais Dance Theatre 50 procent Nationaal Ballet 35 procent Droomspel 60 procent Hoffmanns Vertellingen 85 procent Met de cijfers van Amsterdam en 's-Gravenhage vormen deze wel een heel ongunstig contrast. Communicatiestoornis? Men zou het zo zeggen- Communicatiestoornis? Die is er ook tussen het Rotterdamse gemeente bestuur en het bestuur van het Holland Festival: er gaan zelfs ernstige ge ruchten dat men wenst te „kappen", wat dan echter eerst in 1974 zou gebeuren. Nu is het zo, dat in financieel opzicht Rotterdamse zijde? Men is het niet eens ticipant is geweest: op de exploitatie rekening 19691970 staat deze gemeente voor honderdduizend gulden genoteerd. Ook hier een contrast: Amsterdam droeg in deze periode 250-000 gulden, 's-Gra venhage 260.000 gulden bij! Waarin bestaan de bezwaren van Roterdamse zijde? Men is het niet eens met het gekozen tijdstip juni-juli en wenst een vroegere datum, te beginnen met koningins verjaardag. Het Festival- bestuur acht zulks, ons inziens niet ten onrechte, moeilijk te realiseren. Zowel in de toneel- als in de muzieksector loopt het normale seizoen tot en met mei door werd het slotconcert 19701971 van het Residentie-Orkest niet op 5 juni ge geven? Een ander Rotterdams bezwaar: men vindt de programma's te zeer afgestemd op Amsterdam, bovendien te high-brow- Tenslotte: het Festivalbestuur houdt onvoldoende rekening met de Rotter damse inbreng. Ten aanzien van deze objecties merkt het Holland-Festivalbestuur op, dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest met zijn hoogst gewaardeerde inbreng in de manifestaties geheel geïntegreerd is. En wat ,,high-brow" aangaat: wat denkt» Rotterdam zelf dan over het Poeze- festival 1970, de „eigen inbreng" in deze gemeente gegeven? Een Poetry International, dat 24-504,33 kostte In het najaar zullen alle wensen en bezwaren nader onder de loep worden genomen. Men kan slechts hopen, dat zulks niet tot een scheiding leidt: een apart „Festival Rotterdam" zouden we bepaald niet toejuichen: de samen werking tussen de verschillende ge meenten in den lande geeft juist aan het Holland Festival een nationaal karakter, dat ook door de rijksoverheid 635.000 gulden! bijzonder wordt gewaardeerd. Die samenwerkende gemeentes, dat waren er ditmaal niet minder dan acht tien: 's-Gravenhage, Rotterdam, Am sterdam, Utrecht, Nijmegen, Leiden, Arnhem, Eindhoven, Middelburg, Hil versum, Broek in Waterland, Purme- rend, Monnikendam, Gouda, 's-Hertogen- bosch, Zwolle, Tilburg, Haarlem. Waarbij we nog niet eens pretenderen, dat het lijstje compleet is Dure PTT treft omroepen HILVERSUM (ANP) De Europese PTT-organisatie C.E.P.T. heeft per 1 juli j.L een zeer drastische verhoging van de aansluitingskosten voor radio- lijnverbindingen voor de omroepen in gevoerd. De aansluitingskosten zijn zes tot tien maal zo hoog geworden en gaan de Nederlandse omroep per jaar een half miljoen gulden kosten. Men zal er bij de Europese Radio Unl op aan dringen, de C.E.P.T. tot andere ge dachten te brengen. Bij enkele omroepen wordt reeds over wogen om meer gebruik te gaan ma- In mei haalde het Nationaal Bureau voor Toerisme twintig Europese ra dioverslaggevers naar ons land die in een mede door de NCRV georganiseer de boot-bustocht acht dagen lang door ons land trokken. De bedoeling was hen vooral te laten zien wat ons land op het gebied van water-toerisme te bieden heeft en de heren waren heel erg enthousiast. Een deelnemer ver zuchtte na afloop „Het is net of Ne derland nog groter is dan Duitsland!" De gehele tocht werd meegemaakt door een filmteam van NCRV-t.v. Re gisseur Leo Moen wil het verslag van die acht dagen in drie kwartier film samenvatten. Wordt misschien nog 'n programma dat de buitenlandse scher men halen zal. (Nederland I. 21.35) ken van de goedkopere telefoonverbin dingen. De lijnverbindingen ten behoe ve van de radio worden gebruikt voor een beter overbrenging van het geluid. Er wordt zeer vaak gebruik van derge lijke lijnen naar alle mogelijke delen van de wereld gemaakt, onder meer voor sportverslagen, de actualiteiten e.d. Voor de verslaggeving van de Tour de France, Europacupwedstrijden en straks de Olympische Spelen wordt on der meer van deze lijnverbindingen ge- gebruik gemaakt. Overigens is ook een nieuwe en tevens duurdere regeling van kracht geworden voor het gebruik van binnenlandse lijnverbindingen. Buitenlandse belangstelling Holland Festival HILVERSUM Tot nu toe hebben 86 buitenlandse radio-omroepen ge reageerd op een gezamenlijke aanbie ding van Wereldomroep en N.O.S. be treffende radio-opnamen van een aan tal concerten, die in het kader van het Holland Festival 1971 werden uitge voerd. Onder deze omroepen zijn 60 Amerikaanse stations. Binnen Europa waren er reacties uit Duitsland (3 stations), Zwitserland (3 stations), Zweden, Frankrijk, Joego slavië, Polen, Hongarije, IJsland en Spanje. Buiten Europa reageerden behalve de reeds genoemde 60 stations uit de Ver enigde Staten, Israël, Nieuw-Zeeland, Japan, Brazilië, Argentinië, Mexico, de Maagdeneilanden, Canada (4 sta tions) en de Philippijnen. De aanbie ding aan de landen binnen Europa be trof tien concerten uit het Holland Festival. Die aan de landen buiten Europa bestond uit zes concerten. De TROS wil, zo werd gisteren nog eens gezegd, zo snel mogelijk doorsto ten naar de volwaardige status van A-omroep. Begrijpelijk zo'n ambitie, naar hoe wil ze dat waarmaken? Door het bieden van gemakkelijk te slikken t.v.-voer? Onzerzijds geen bezwaar. Maar ook t.v.-voer heeft op eigen wyze Niveau, dat bij de tweede aflevering van „Zie zo zomer" nagenoeg ontbrak. Conny Vink zou best tot een redelijke presentatrice kunnen uitgroeien, maar ze krijgt teksten te zeggen, waar zelfs Mies Bouwman de mist mee in zou gaan. En ze krijgt dingen aan te kon digen, die voor het overgrote deel van erbarmelijk slecht niveau zijn. Neem zo'n „dansgroep", dat kan ge woon niet voor t.v., evenmin als de meeste andere nummers die in een ru briek van „amateurs zetten hun beste beentje voor" geen geweldige indruk zouden maken. Tussendoor waren er toeristische tips en gefilmde „grap pen". Het geheel was nauwelijks om De TROS geneerde zich niet om in „Liefde op zijn Amerikaans" een wal gelijk ondeugend/braaf onding te bren gen (Liefde en de pil); gelukkig was het tweede deel (Liefde en het biljart) wat minder zouteloos. Daarentegen had de TROS-extra over Louis Armstrong wèl niveau. Arm strong werd er in zjjn gulle muzikali teit goed benaderd. Commentaren van Arie (Haagse Jazzclub) van Breda en Lou van Rees leverden een goede ka rakteristiek. De beelden boden Satch- mo alleen in zjjn na-dagen. Van zyn glorietijd is waarschijnlijk weinig beeld materiaal beschikbaar. Maar het por tret was sympathiek. Op het andere net freewheelde de VPRO met twee herhalingen, met een voor niet-ingewijden onbegrijpelijke discussie over reclame en met een BBC-koop van een horror-film", die ons niet meevieL De „horror* spitste zich toe op één scène en die was zo klungelig gefilmd, dat ze geen effect sorteerde. Een verloren avond derhalve voor een t.v.-critieus. Verstandige lqjkers had den met liet heerlijke zomerweer gis teren gelukkig wel wat anders te doen dan aan de buis gekluisterd zitten Vg. Zendtijd nu definitief verdeeld HILVERSUM (ANP) De minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft de omroeporganisaties en de NOS meegedeeld, hoe de zendtijd veor radio en televisie voor het ko mende jaar (vanaf 1 oktober) is ver deeld. Op de televisie behoudt de VPRO wekelijks 2.30 uur. De TROS krijgt per 1 oktober vier uur en 39 minuten zendtijd, de vier a-omroepen (AVRO, KRO, VARA en NCRV) elk zeven uur en 45 minuten en de NOS 19 uur en 27 minuten. De a-omroepen hebben elk een kwartier moeten af staan, de NOS een uur, omdat de TROS b-omroep is geworden. De zendtijd voor de radio wordt per 1 ok tober met veertien uur per week uit gebreid en zal daarmee komen op 313 uur. Daarvan krijgt de NOS 62 uur en 42 minuten, de AVRO 55 uur en 48 minuten, de de NCRV, KRO en VARA elk 46 uur en 30 minuten, de TROS 27 uur en 54 minuten en de VPRO 9 uur en 18 minuten. In verband met de „promotie" van de TROS en de erken ning van de AVRO als superomroep zullen NCRV, KRO en VARA elk twee uur en een kwartier per week moeten afstaan. Ook de NOS raakt zendtijd kwijt: ruim drie uur per week. De zendtijd van de TROS wordt verdrievoudigd. SALLY CARR VAN „MIDDLE OF THE R0AD" (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM Sally Carr is een beetje verdrietig. Niet, omdat liet met haar groep „Middle of the road" slecht zou gaan. Verre van dat zelfs. Twee internationale hits na elkaar, „Chirpy, Chirpy, Cheep Cheep" en „Tweedie Dee, Tweedie Dum" liegen er immers niet om en brengen daardoor het brood nodige geld in het laatje. Nee, haar groep is zeker niet de oorzaak. Sally is bedroefd, omdat de chauvinistische Engelsen hen nog steeds niet voor vol aanzien. Omdat ze hen nog steeds niet au serieux nemen. „Ze zeggen wel eens, dat Nederlandse groepen het in Engeland moeilijk hebben. En dan komen ze met „Shocking Blue" en „Golden Earing" en noem maar op aan sjouwen. Maar ze vergeten, dat de Schotten en Ieren het ook moeilijk heb ben. Ook die worden in Engeland als vreemdelingen beschouwd. Ook die moeten in Engeland keihard knokken voor een plaatsje op de hitparade. Wij hebben het gehaald, maar vraag niet hoe". „Middle of the Road" heeft het moeilijk gehad. Drie jaar geleden werd de groep opgericht door Sally Carr (zang), Ian Campbell Lewis (gitaar), Eric Campbell Lewis (basgitaar) en Ken Andrew (drums). Het begin viel lang niet mee en toen succes uitbleef, vertrok de groep naar Italië, waar een platenkontrakt werd getekend met RCA. De single, „Chirpy Chirpy, Cheep Cheep" betekende een platendebuut en een eerste grote hit. Eric Campbell Lewis: „We hoorden dat nummer in de uitvoering van Lally Stott. Een kei van een song, maar volgens ons wat te langzaam gezon gen, terwijl er ook te weinig aandacht was besteed aan de koorzang. Wij heb ben het tempo enigszins versneld en het vocale gedeelte omgewerkt tot close- harmony. Het gevolg was een hit, eigenlijk buiten onze verwachtingen. Ik geloof, dat het voor een belangrijk gedeelte te danken is aan Sally's zang. Het meisje heeft een unieke stem. Je haalt haar overal uit. Zij bepaalt in feite onze sound. Het doet er niet toe, wat voor leidjes we nemen. Altijd blijft het een specifieke plaat van „Middle of the Road". Neem nu onze tweede plaat, het nummer is van een andere componist, maar je haalt ons er met gemak uit. Hetzelfde beeld krijg je met onze derde plaat. Die is weer door een ander geschreven. Dat doen we met opzet om overeenkomsten te vermij den. Anders krijg je zo gauw, dat ze zeggen, dat we van die of die afhankelijk zijn. Dat willen we persé vermijden. „Ik denk, dat we veranderd -zijn", onderbreekt Sally zijn betoog. „Veran derd door wat er ineens om ons heen .gebeurt. Een half jaar geleden kende niemand ons. Wilde zelfs niemand weten, dat wij een goéd stukje riiuziek konden maken. En nu staat iedereen ineens te dringen om een glimp van ons op te vangen. Leuk natuurlijk, maar soms ook vervelend. Je bent nooit eens echt vrij. Als mens geloof ik niet, dat we veranderd zijn. Dat zouden we geen van allen willen. Ieder van ons is gelukkig met wat hij is. Misschien is dat de Schotten eigen, misschien ook niet. Feit is wel, dat we de populari teit nogal kalm verwerken. Misschien juist, omdat we Schotten zijn". Ian Campbell Lewis onderbreekt haar op zijn beurt: „Over dat Schotten gespro ken. Waar je ook gaat of staat, je blijft steeds weer hunkeren naar je vader land. Gek is dat eigenlijk. Ik vind het heerlijk, dat wij door onze populariteit overal in de wereld komen maar als ik na zo'n reis weer voet zet op Schotse bodem, gaat er iets door me heen, dan voel je ineens, dat je al die tijd heim wee naar Schotland hebt gehad." „Middle of the Road" heeft een Belgische manager. Louis de Vries om pre cies te zijn. Nogal uniek in de Popwereld. Louis: „Ach uniek. Ik kwam toe vallig met de jongens in kontakt, toen het boekingskantoor, waar ik werk, een toernee voor hen had gepland. We leerden elkaar wederzijds waarderen en omdat de groep geen manager had, was het gauw gebeurd. Het is heerlijk werken. Het zijn fijne, gemakkelijke mensen. Zonder enige pretentie. Ze heb ben het heel moeilijk gehad en weten dus. hoe relatief succes is. Ze hebben een heerlijke mentaliteit, zijn een goede bühnegroep, enfin noem maar op. Daarnaast zijn ze internationaal ingesteld, zelfs al worden ze in Engeland onderschat". NEDERLAND I 18.55 uur: Journaal Ev. Omroep: 19.05 uur: The Forerunners, hippies NCRV: 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Hier en nu NEDERLAND I KRO: 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: Zomerwedstrijd NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal KRO: 19.05 uur: Voor een briefkaart op de eerste rang 20.45 uur: Opera en operette 21.35 uur: Hollandwaterland 22.20 uur: Discotheeknieuws 22.30 uur: Journaal NEDERLAND II 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zomertheater Getijden 22.00 uur: Brandpunt 22.30 uur: NEDERLAND II 19.05 uur: Ter visie VARA: 19.30 uur: Kreatieve Kampen 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zomaar een zomeravond 21.45 uur: McCloud 22.35 uur: Achter het nieuws 23.00 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: Sportpanorama 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Carol Burnettshow 21.10 uur: Avroskoop 21.30 uur Film 11.20 uur 22.35 uur: Journaal HILVERSUM (S) Holland ileal. (Om 22.55 en 23.5! leid verwerl V. de S i veld). E sterkste deze w de titel De p: i m.Ü °J wedstij heeft c atleten Herma Fa: Haarl ziek (gr). 20.00 (S) 21ste Internstïonaal Orgel hoorspel. TROS: 22.00 (S) Op) BELGIE 324 m NEDERLANDS HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende voord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas- ileke en moderne muziek (gr). (7.25 Horen 7.30 Nieuws: 7.32-7.50 Informatief vakantiepro gramma. 9.00 (S) Voor de huisvrouw. 9.25 Theologische kroniek. 9.35 Gymnastiek voor de hulsvrouw. 9.45 (S) Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Koorzang en Harmonie-orkest. 10.15 Inspraak: Klassiek verzoekprogramma. mofoonmuziek! 12.14 heidsvoorlichting: 12.16 Vast ministerie van sociale zak< zondheid en Ton Marseille lichtingscentrum sociale verzekering. muziekbeoefening. HIRO: 17.00 Hiro-Magazi- ne. KRO: 17.30 (S) Echolood: licht platen- programma. (S) Z.O., gevarieerd prograi 7.33 Van de voorpagina: 7.54 VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws: 8.11 Actualiteiten; 8.23 Z.O. (vervolg) en 10.05 Voor nu en later, gesprek over sociale pioblemen. 10.30 (S) Zaterdag informatie VARA's muziek en informaties how. (Om 11.00 Nieuws; 12.00 Alleen op een eiland; 12.10 Sport.) 13.00 Nieuws. 13.11 VA- RA-Varla. 13.13 Actualiteiten. 13.23 (S) Dit is het begin...: jongerenprogramma. NOS: 14.30 (S) NOS-Jazz. 15.00 Gevolmachtigd: een konlnk te rijk voor de door u gevraagde plaat, 16.00 Nieuws, 16.03 Hobbyscoop: HILVERSUM III jrdring 1971: de ziekprogramma. (11.0 NCRV: 13.00 Nieuw nieuwe L.P.-pop. 14.00 >op(peTn)c*; zieke Holland Festival op radio i De slotavond „Cirque Musical" van Holland Festival 1971 in het Co: gresgebouw in Den Haag, zal door NOS-radio worden uitgezonden in ei rechtstreeks stereoprogramma Hilversum II, dat begint om 20.00 en tot omstreeks één uur 's nacfr zal duren. Het stereoprogramma bt staat onder meer uit de integrale ui* zending van het openingsconcert vaj de avond door het Residentie Orkes: en van de uitvoering van de operette „Les Saltimbanques" door het Prome nade Orkest van de NOS onder lei ding van Gijsbert Nieuwland met me dewerking van het Radiokoor, vocale solisten en variété-artiesten. Willem Duys is mede-presentator van het pro gramma. Andere presentatoren zijn Harmke Pijpers en Joop van Zijl. De uitzending omvat voorts impres sies en reportages uit de verschillende zalen van het Haags Congresgebouw alsmede uit een discussie tussen de directie van het Holland Festival en vertegenwoordigers van de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam over het cultuurbeleid en met name over de bezwaren, die de gemeente Rotterdam tegen de huidige opzet van het Holland Festival heeft. De discus sie wordt geleid door Hans Onno van de Berg. AMSTERDAM Er zullen weinigen zijn, die het weten, maar het Limburgse Schinnen is de bakermat van de enige filmindustrie in Nederland die uit de kosten komt, Schinnen is namelijk de woonplaats van H. J. van der Linden, die al zo'n 20 jaar bezig is met het maken van jeugdfilms voor kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar. Zijn 24ste en nieuw ste film heet „Sjors en Sjimmie en de toverring" en gaat donderdag a.s. in première in de middagvoorstellingen van theaters in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Leiden. H. J. van der Linden, Nederlands enige filmer die 't al vierentwintig films lang uithoudt, pratend over zijn nieuwste Sjors en Sjimmie en de toverring". De films van Van der Linden zijn voor een groot deel gebaseerd op niet kapot te krijgen kinderboekenfiguren als Dik Trom, Pietje Bell en het door Frans Piët als stripfiguren geschapen duo Sjors en Sjimmie. Enkele titels: „Sjors en Sjimmie op hel piralenei- land", „Sjors en Sjimmie en de Goril la", „Dik Trom en het circus", „Nieu we avonturen van Dik Trom", maar ook „Een Nederlandse Robinson Cru soe" en „Joe Hammond en de India nen". Toch houdt Van der Linden zich het liefst bij de oer-Hollandse boeken- figuren van schrijvers als Christiaan van Aboude en C. Johan Kievit. „Met namen als Dik Trom en Sjors en Sjimmie in de titel heb ik een grotere zekerheid. De ouders die voor de kin deren in de krant kijken, weten me teen wat voor vlees ze in de kuip hebben, terwijl andere titels ze soms de indruk geven, dat ze te doen heb ben met een Amerikaanse sensatie film". Bij zijn keuze wordt Van dei- Linden vaak geadviseerd door de Am sterdamse filmverhuurmaatshappij „Standaard-Films", die voor bijna 100 procent leeft van de door haar in de kindermatinees van bioscopen over heel Nederland gebrachte jeugdwerk- jes. Van der Lindens eerste film kwam 20 jaar geleden tot stand. Hij was toen eigenaar van een reisbio scoop, een vooral in het zuiden van het land bekend verschijnsel, zocht bruikbare films voor de vakanties en startte zijn eenmansbedrijfje, Hij vond amateurs voor de diverse rollen, tim merde en schilderde zelf decors, stond persoonlijk achter de camera en re gisseerde zijn eersteling. Van der Lin den had succes en ging als full-time filmer door en er zijn weinig kinde ren die nooit een van zijn, wat in beroepstermen low-low budgetfilms heten, hebben gezien. Zijn principe is door de jaren heen niets veranderd, alleen heeft hij technisch wel het een en ander geleerd. Zijn jongste Sjors en Sjimmiefilm, gebaseerd op een ei gen verhaal, is van hetzelfde laken en pak: Typische vakantiekost voor uit gelaten zalen met kinderen. Wij zagen de film met een tiental ukkies van zo'n vier tot zeven jaar in de zaal, die de achtervolgingsscènes met luid ge juich begroetten, de van Laurel en Hardy overgenomen slapstick-effecten, inclusief diversè valpartijen in em mers water, met intens plezier ver werkten en zich verder ook niet onbe tuigd lieten. Op het meest moeilijke moment voor blonde Sjors en zwarte Sjimmie was het: „Maar het loopt toch wel goed af, hè?". Als een mid deleeuwse tovenaar Sjors, Sjimmie en beide „boeven" Boris en Pedro be dreigt, klinkt het geruststellend „Er bestaan helemaal geen heksen" en wanneer weer alles op zijn pootjes is terecht gekomen en het woord „Ein de" op het doek verschijnt, valt er een verbouwereerd „Is het nou pauze?". Van der Linden heeft de taak van de oude vertellers overgenomen en hij schiet elke keer midden in de roos. Met zijn gezin leeft hij van zijn films, zonder subsidie, en pas kort geleden werd bijvoorbeeld een van zijn eerste produkties „Drie jongens en een hond" na 18 jaar draaien uit de roulatie gehaald. Van der Linden: „De film had nog evenveel succes als destijds, maar we vonden hem gewoon te oud worden. De verschillen met de moder ne 'tijd werden te sterk". Al krijgen zijn hoofdrolspelers geen Holly wood- salarissen voor hun optreden, (zelfs geen Hilversumsalarissen, verzekert Van der Linden; ze houden elke va kantie graag vrij voor een rol. Boef Boris bijvoorbeeld is een keurig amb tenaar bij de Limburgse Staatsmijnen. Met kinderen is het iets moeilijker, vertelt Van der Linden. „In het begin vinden ze het prachtig bij ons. Maar het gaat ze al gauw een beetje verve len. Al dal wachten, dan weer dit dan weer dat doen, voor ze hun avonturen in Limburgse Sahara's kunnen afma ken". De opnamen voor zijn laatste film waren in twaalf dagen klaar, al had Van der Linden in zijn eentje al zo'n half jaar een de produktie ge werkt. Is zijn succes nu geen stimulans om het in het buitenland te gaan zoeken? Van der Linden lacht bescheiden. „O nee. In Duitsland bestaat geen enkele mogelijkheid voor de kinderfilm en verder heb ik slechte ervaringen. Na dat ik te goeder trouw een van mijn films voor één bepaald land verkocht had, hoorde ik van een bevriende ingenieur, dat hij hem in India gezien had. Zelfs de Canadese televisie schijnt een van mijn films gedraaid te hebben. Ik doe nu niets meer met het buitenland, want geld voor een advo caat om overal achteraan te gaan heb ik niet. Alleen in België draait er een kinderfilm van me". Van der Linden bekent graag, dat hij vandaag toch niet meer opnieuw zou willen begin nen. „Alles is ongelooflijk duur ge worden. Als ik nu de camera met alle benodigdheden moet aanschaffen, zou het me niet lukken. Op het ogenblik kan ik steeds weer investeren, omdat ik inkomsten uit mijn oude films binnen krijg". Van der Linden is een bescheiden man, die zijn draai gevon den heeft en met zijn unieke en rendabele bedrijfje zelfs bewondering oogst bij Nederlandse collega's met veel klinkender namen. Op de vraag of hij zich niet in het met bergen eer en publiciteit omgeven „grote-mensen- werk" wil begeven, grijnst Van der Linden hartelijk: „Nee, dank u wel". BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2