Ccidóc (Sou/tont DE EEN Z N ANGST IS DE ANDER Z N BROOD Nederlandse radiostudio in Knokke Varende studio brengt verslag Elfstedenweek PAGINA 2 LEIDSE COURANT DONDERDAG 8 JULI 197: Kabinet-De Jong: vaak van nood deugd gemaakt 'VT OOR de oppositie is er de laatste jaren maar één reden geweest om blij te zijn, dat het kabinet-De Jong het roer in henden kon blijven houden; ze was zelf niet klaar voor vervroegde verkiezingen. Dit was noch voor de Partij van de Arbeid noch voor de Van Mierlodemocraten een belemmering om, zoals voor de oppositie gebruikelijk, in het regeringsbeleid maar zelden iets goeds en heel vaak blunders te zien. Was het kabinet-De Jong de misser, die drs. Den Uyl c-s. ervan gemaakt hebben? Wij hebben afgelopen vier jaar niet nagelaten op zwakke plekken in en zwakke beleidsbeslissingen van het kabinet te wijzen. Maar de afgetreden regering is zeker niet de slechtste na 1945 geweest. Ze heeft haar vier jaar niet alleen uitgediend, omdat de confessionele partijen haar niet konden of wilden laten vallen- In zekere zin was het kabinet-De Jong één plicht beschoren, die ook zijn opvolger wacht; van de nood een deugd proberen te maken. In die opgave is de afgetreden regering vaak geslaagd. Inflatie r ET i gewichtige uitzondering: de XI nu afgeloste ministersploeg is er nauwelijks in geslaagd de inflatie af te stoppen. Het had natuurlijk nóg erger gekund; maar de dreiging die voortvloeit uit een oververhitte economie nam afgelopen jaren niet af. Het loon- en prijsbeleid heeft waarschijnlijk enkele excessen voorkomen, maar niet de snelle draaiende beweging van de inflatie spiraal. In dit loon- en prijsbeleid gaat de op volger van het kabinet-De Jong, als het jo/igste advies van de Sociaal-Econo mische Raad overgenomen wordt, een belangrijke wijziging brengen: de over heid gaat dan haar controle op lonen en prijzen beperken tot algemene maat regelen. Niet alleen het felbestreden ar tikel 8 van de loonwet-Roolvink ver dwijnt dan, maar ook de vaste greep op de prijzen. Dit zal hopen alle betrokkenen het klimaat waarin bedrijfsleven ei overheid moeten samenwerken, ver beteren. We hopen het ook! Maar w< wollen niet ontveinzen dat het kabinet- Biesheuvel dan wel stenen des aan stoots verwijdert, maar tegelijkertijd eei nieuw risico neemt. Heel de natie Uur U van de punten waarop, in de -Lj sector van het voortgezet onderwijs, de regering-Biesheuvel zou willen bezuinigen, is het instituut van de taakuren- Deze uren, aan leraren uitbetaald zonder dat ze er les voor behoeven te geven, werden onder de afgetreden bewindslieden van Onderwijs op grotere schaal ter beschikking van schooldirecties gesteld om de taak verzwaring van verschillende docenten te kunnen honoreren. Trekt de nieuwe minister een streep door deze mogelijk heid, dan speculeert hij er ongetwijfeld op. dat betreffende docenten bereid zullen blijken de taken-in-kwestie zonder betaling te blijven waarnemen. Om daarmee hun bijdrage te leveren tot de ontspanning van 's lands geschokte economie? De overheid kan zelf uit rekenen, dat de leraren behoren tot de middengroep waaraan ook verschillende andere rekeningen in het regerings programma ter betaling zijn toebedacht. Bovendien doet het nogal vreemd aan, dat een gisteren in het belang van de onderwijsvernieuwing getroffen maat regel, morgen weer ingetrokken wordt. Het voorstel is bij het voortgezet onderwijs, zoals te verwachten viel, in slechte aarde gevallen. Zet de regering haar plan door, dan moet een nog scherper reactie verwacht worden als in 1969 dreigde, toen de gevolgen van de mammoetwet een niet onbelangrijk deel van de docenten bij het voortgezet onderwijs tot open verzet brachten. Het zou bijvoorbeeld de leraren ertoe kunnen brengen om ,,uur met uur" te vergelden; om na het schrappen van taakuren algemeen te weigeren het zevenentwintigste lesuur voor hun re kening te nemen, dat in volledige be trekking aangestelden gratis" moeten geven, zodra ze zich bereid verklaren om overuren te maken, wat in heel veel gevallen alleen maar gebeurt op dringend verzoek van schooldirecties, NANIEM mag de top van ons be drijfsleven dan wel van mening zijn, dat de reële loonstijging om meer inflatie te voorkomen dient achter te blijven bij de groei van de produktivi- teit, het blijft een vraag of de unanimi teit er zal blijven, wanneer de overheid voorrekent, dat het tijd voor toepassing van algemene maatregelen is. Voor optimisme op dit punt vinden we het nog te vroeg. Want op dit moment kan men het ook in de S-E.R. al moeilijk eens worden, wanneer concreet moet worden vastgeste.ld hoe de overheid bij een afremmingspolitiek dan toch aan de middelen moet komen zonder welke be langrijke urgentietaken niet kunnen worden uitgevoerd. Op dat moment is andermans rok in teressanter dan het eigen hemd. die anders nog meer lessen door on bevoegden (of helemaal niet!) moeten laten geven, Het zou de moeite waard zijn om eens uit te rekenen welk bedrag het rijk per jaar aan dit niet-uitbetaalde zevenentwintigste lesuur verdient. Door hetzelfde systeem is trouwens ook ge bleken dat het moeilijk is taakuren toe te delen aan docenten bij wie ze het best op hun plaats zouden zijn. Omdat het niet-betaalde zevenen twintigste uur onderdeel van een ak koord tussen overheid en organisatoren is, kan wijziging van de gemaakte af spraak alleen maar door nieuwe onder handelingen worden bereikt. Maar iedereen heeft de vrijheid om het zeven entwintigste lesuur te weigeren. In de nieuwe omstandigheden, na een ampu tatie van het middel van de taakuren, zal geen minister of staatssecretaris dan nog staande kunnen houden, dat de weigerende docenten te kwader trouw Misschien doet premier Biesheuvel er verstandig aan zich, alvorens te be slissen, eerst nog eens bij dr. Veringa en mr. Grosheide te rade te gaan. Holland Festival op radio In het Holland Festival-magazine wordt vanavond een rechtstreekse uitzending gegeven' van een concert in de Prins Willem-Alexanderzaal van het Nederlands Congresgebouw. Het wordt gegeven door het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet m.m.v. Maurice André, trom pet. Op het programma staan: Tele- mann, Concert voor trompet in D.; Ton de Leeuw, Music for strings; An dré Jolivet, Concert voor trompet nr. 2; Tsjaikowski, Symfonie nr. 6. (Hilversum II, 20.05) Personeel van Veronica naar Mercurius HILVERSUM (ANP) Het bijna vol tallige personeel van Radio Veronica, georganiseerd in de Vereniging van Veronicamedewerkers, heeft unaniem besloten, zich met ingang van 6 juli 1971 aan te sluiten bij de bedrijfs groep radio en televisie van de Alge- men Bond Mercurius, om op deze wijze de belangen van de Veronica medewerkers zo goed moglijk te be hartigen. Mercurius verklaart hierbij, dat zij, zonder over Radio Veronica een oor deel uit te spreken, deze aanmelidin- gen accepteert teneinde ook voor deze werknemers tot een goede belangen behartiging te kunnen komen. Volgens Veronica-programmaleider Rob Out houdt de aansluiting bij Mercurius in geen enkele opzicht ver band met de recente stakingsacties van de NVV-bond. Deze prikacties hebben Mercurius vol gens bestuurder L. H. Röttger slechts enkele leden gekost, terwijl zich een aanmerkelijk groter aantal als nieuwe leden heeft aangemeld. De bedankjes zijn voornamelijk van medewerkers van de AVRO gekomen. De jaarlijkse manifestatie van de Nordring het samenwerkingsver band tussen een aantal bij de Euro pese Radio Unie aangesloten, omroe pen op het gebied van de lichte mu ziek wordt dit jaar gehouden van vrijdag 9 juli tot en met donderdag 15 juli in de Belgische badplaats Knokke, tegelijkertijd met het Knok- ke-songfestival. Ten behoeve van de manifestatie wordt op de boulevard in Knokke, tegenover het Casino waar zich het songfestival afspeelt, een houten ge bouw neergezet, waarin twee radio studio's worden ingericht, één door technici van de BRT, één door tech nici van de NOS-radio. Vanuit deze twee studio's zullen door de 7 deel nemende omroepen dagelijks lichte muziekprogramma's rechtstreeks uit gezonden worden. De deelnemende landen zijn: België, Nederland, En geland, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden. De NOS-radio zendt in totaal twaalf uur vanuit de tijdelijke Nordring- studio uit, steeds via Hilversum 3. Duitsland, Engeland en België zul len gedeelten van de NOS-program- ma's overnemen. In de NOS-pro- gramma's zullen af en toe ook disc- jockey's van de andere omroepen te horen zijn. Uiteraard wordt in de programma's ook het songfestival op de voet gevolgd. Morgen is de Knokke-studio van 12.00 tot 18.00 uur in de lucht, in drie blokken van telkens twee uur te vullen door Eddy Becker, Krijn Tor- ringa en Felix Meurders met de Top 30 van Hilversum 3. Op zaterdag 10 juli van 9.00-10.00; van zondag 11 tot en met donderdag 15 juli: 12.00-13.00 uur dagelijks: Eddy Becker. Galerie T. Bakenessersgracht 67, Haar lem houdt van 14 juli tot en met 22 au gustus een zomertentoonstelling met werk van o.a. Basart, Biasi, Titus Car- mel, Constant, Corneille, Gerritse, Van Heusen, Hiraga, Klink, Meckse- per, Montijn. Oudshoorn, Sarri, Se- qui, Shiou Ping, Liou, Spermon, Toledo, Velickovic, Verberk, De Vries, Wies man, Zoltin Peeter en Zuyderland. NEDERLAND I NOS: 18.25 uur: Tour de France 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal TROS: 19.05 uur: Wat een familie 19.30 uur: Omnibus II 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Mission impossible 21.10 uur: Zie zo zomer 22.05 uur: Liefde op zijn Amerikaans 22.30 uur: Herdenking Louis Armstrong 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Pip en Zip 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag j 19.10 uur: Van gewest tot gewest 19.50 uur: Toeristische tips 20.00 uur: Journaal VPRO: 20.21 uur: Berichten uit de zomei 20.45 uur: Laurel en Hardy 21.50 uur: De doodskus, tv-spel 22.20 uur: Journaal TELEVISIE MORGEN Pip en Zip 18.55 uur: Journaal Ev. Omroep: 19.05 uur: The Forerunners, hippies NCRV: 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Hier en nu 20.45 uur: Opera en operette 21.35 uur: Hollandwaterland 22.20 uur: Discotheeknieuws 22.30 uur: Journaal NEDERLAND II 19.05 uur: Ter visie VARA: 19.30 uur: Kreatieve Kampen 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Zomaar een zomeravond 21.45 uur: McCloud 22.35 uur: Achter het r 23.00 uur: Journaal Een opname in het zonnige Scheveningen van cabaretier Paul van Vliet en Liesbeth List, die vanaf vanavond samen op de planken zullen staan in Paul van Vliets ..Een avond aan zee". HILVERSUM De NOS-radio en de regionale Omroep Noord en Oost (RONO) nemen met een als tijdelijke radio studio ingerichte salonboot, de „Toe rist 3", deel aan de negende Friesche Elfstedenweek, die van maandag 12 tot en met zaterdag 17 juli a.s. wordt gehouden. Gedurende deze week, die wordt georganiseerd door de water sportvereniging De Meeuwen in Leeu warden, verzorgen zowel de NOS als de RONO vanuit hun varende studio dage lijkse radio-uitzendingen met nieuws over de tocht, reportages over de toe ristische aantrekkelijkheden van Fries land, en informatie over Friesland en de watersport. Aan de Elfstedenweek nemen ruim 600 vaartuigen deel van zeer uitéénlopende types: een vloot met een lengte van on geveer 10 km. Tot de deelnemende vaar- tigen behoren naast vele grote schepen ook twaalf kano's, twee roeiboten en een door een 15-jarige Amsterdamse jongen te varen roeiboot met buitenboordmotor. De start is maandag 12 juli 's morgens omstreeks 9 uur bij de ..Groene Wéide" in Leeuwarden, de finish is zaterdag 17 juli om 16.00 uur aan de Nieuwe Kade in Grouw. De tocht, die in totaal plm. 225 km. lang is. voert langs de volgende elf steden: Leeuwarden, Dok- kum, Franeker, Harlingen, Bolsward, Er is elke morgen om plm. 9.00 uur uitzending via Hilversum II. Bovendien komen tal van andere programma's deze week vanuit de varende studio. De regie van de NOS-uitzendingen v af de „Toerist 3" is in handen Chiel de Kruijf. Presentatie: Audrey van der Jagt en Herman Emmink. Pro- duktie: Kees Buurman en Ben Dinger- dis. Radio Nordsee wil niet wijken showbusiness op de korrel genom i Aktua-Sportkompas: (sport)nleuws, portages, kommentaren en muziek. DEN HAAG (ANP) Radio Noordzee zal blijven op de plek, waar deze radio zender zich nu bevindt. De Zwitserse maatschappij MEBO Telecommunica tion, die de zender exploiteert, heeft dit tegenover de correspondent van de Financial Times te Zürich verklaard. Als het onmogelijk wordt het radio- schip vanuit Nederland te bevoorraden, dan zal men dit vanuit Spanje gaan doen, zo deelde MEBO mede. 1 gaatje: lichte gra (Om 11.00 Nieuw ten. NOS: 12.00 Blik op ling: Uitzemiii 12.40 (S) Licht orkest (gr). 12.SI Over vampiers, beestmensen en andere schone schepsels Er zit brood in bloed. Dat is het enige dat je kunt conclude ren bij het bekijken van wat er sinds het ontstaan van de ci nema aan „griezelwerk" gemaakt is. Sinds 1910 toen de eer ste Frankenstein één-acter van Edison in primitieve bios coopzaaltjes toeschouwers deed huiveren, is het witte doek overspoeld door verschrikkelijke vampiers, professoren met tyrannieke tics, bloeddorstige beestmensen en andere scho ne schepsels. Elke realistische achteraf-beschouwer zal in de lach schieten als hij denkt aan al die zeeën vergoten film- bloed. Maar toch zitten elke week weer heel wat mensen over de hele wereld naar het duistere gedoe van menselijke bloedzuigers en andere monsters te kijken. Het is zelfs zo dat elke bioscoopeigenaar in Nederland u blij kan vertellen dat hij met een griezelfilm in zijn theater „altijd behoorlijk draait". Dat film alleen de „boosdoener" in dit alles zou zijn is ove rigens beslist niet waar. De mens heeft door de eeuwen heen een hang naar het „unheimische", naar niet met het gewo ne verstand te beredeneren verschijnselen gehad. Lees Ho merus er maar op na, kijk naar schilderijen van Jeroen Bosch. Bovendien, de grote gebeurtenissen in de griezelhis torie, de figuren Frankenstein en Dracula, komen regelrecht uit de literatuur. Frankenstein, de professor die uit dode stukjes mens het onooglijke monster maakte werd bedacht door Mary Wollstonecraft Shelley, de tweede vrouw van de beroemde Engelse dichter. En dat gebeurde nota bene op een vakantie met haar man en collega-dichter Byron in Zwitserland. De vervloekte graaf die zich met het bloed van anderen moet voeden kwam uit de pen van auteur Bram Stoker. Maar pas door de film heeft de massa de monsters leren kennen. Geen enkel medium is zo bij uitstek geschikt om een sfeer van dreiging, angst en terreur bij de toeschou wer over te brengen. De Engelsen hebben er een mooi woord voor: Horror. Het vat heel het complex aan angstverwekkende verschijnse len samen en de uitdrukking horror-film is dan ook niet meer weg te denken uit het film-vocabulaire. De Amerikaan se filmmaatschappij Universal timmerde het eerst aan de succesvolle weg van die horror-films met produkties als het roemruchte „Spook van de opera" met griezelacteur Lon Chaney, liet in 1931 de eerste grote „Frankenstein" maken met Boris Karloff en had een jaar daarvoor met Bela Lugosi de eerste avondvullende „Dracula" de wereld in gestuurd Deze drie acteurs bleven voorlopig de grootste griezels van het witte doek. Boris Karloff had zijn start als monster, zo gaat het verhaal, trouwens te danken aan Bela Lugosi die er niets voor voelde zijn eigen inmiddels beroemd geworden af zichtelijke uiterlijk achter dikke lagen schmink te verber gen. Karloff kon als het monster een rol creëren waar hij zijn hele leven niet n r af z komen. MONSTER MET POëZIE De eerste „Frankenstein" van regisseur James Whale had trouwens niet alleen griezelige kwaliteiten. Whale wist zelfs wat poëzie te leggen in de ontmoeting van het synthetische mens-monster met een klein meisje. Maar na de grote origi nelen kwam, zoals altijd, de tijd van de namaak. Bloed bleef vloeien, halsslagaders bleven het neusje van de zalm voor de vampiergraven, de Frankensteinen kregen zonen en doch ters en ook het geslacht Dracula plantte zich tot in het on eindige voort, maar opzienbarend waren alleen de nieuwe bloedstollende effecten op het celluloid. Niet dat het met de Frankensteins en de Dracula's afgelopen was op griezelge- bied. Er waren er meer en er kwamen steeds nieuwe grie zels opduiken. De heren Jekyll en Hyde, reuze-aap King Kong, levende mummies, weerwolven, katmensen, de hele inventaris van Edgar Allan Poe, ze slaagden er steeds weer in mensen in de bioscoop te krijgen en ze er bezweet van angst uit te sturen. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisd het privilege voor de horror-film zo'n beetje naar Engeland waar de filmproduk- tie-maatschappij 'Hammer-films met regisseurs als Terence Fisher, Freddie Francis en zelfs een keer Joseph Losey de wereld met monsterlijke zaken bleef verblijden. De diverse injecties angst werden nu gegeven door acteurs als Christo pher Lee, Vincent Price en Peter Cushing. De laatste laat zih na zijn begin als griezel nu voornamelijk zien als nobel vam pierverdelger, terwijl Christopher Lee nog wekelijks mei lange (hoek)tanden aan zijn bloedmaal bezig is. Natuurlijl is de „horror" geen zaak van monsters alleen. Filmgroter als Hitchcock, Bunuel en Polanski halen de „horror" vaa' genoeg in huis, maar gebruiken het angstaanjagende als on derdeel van een geheel, terwijl bij de regelrechte grieze' films het angstverwekken de enige reden van bestaan is. VAMPIER-STUNT Auteurs Mary Shelley en Bram Stoker zouden vreemd or kijken als ze ooit nog eens een blik op de nakomeling schap van him vruchtbare griezelcreaties konden werpei Ze zouden er naast enkele „lekker" gemaakte films (b.v. d Hammer-films op hun best) enkele onsmakelijke onecht kinderen bij aantreffen. Het is overigens één keer zover gc komen dat er een wat vreemde publiciteitsstunt aan de vei toning van een Dracula-film werd vastgeknoopt. De beleve nissen van de vampiergraaf werden voor een speciale voor stelling gebruikt, waarbij men zich ten behoeve van de bloed transfusiedienst als donor kon opgeven. Resultaat 41 gega digden en een groot schandaal in de Engelse pers. Stok Show, met o.a. Top Tien 15.03 De Eddij Becker j,et 16.03-18.00 Top-30. (17-00 gevr BELGIE 324 m NEDERLANDS een 12.00 Nieuws, mededelingen en J lchten. 12.08 Intermezzo. 12.15 Ge\ prograr i pers SS! tnno 1971 blijft griezelen nog steeds in trek. Zo zelfs dat d' PRO-televisie een speciaal voor de B.B.C.-televisie gemaak- griezelserie „Late Night Horror" heeft aangekocht. Van vond wordt de eerste, getiteld „De Doodskus". op de bui: ebracht. Wie nog nooit is flauwgevallen bij het griezelwerl n de bioscoop, mag het thuis bij frisdrank en zoutjes noj eens proberen. Slaap lekker. (Nederland II 21.50). ~)m half zes 's morgens zit acteur Hayden Rorke in de udio's gereed voor de dagelijkse opnames. Drie uur later an h\j beginnen. In de tussenliggende tijd heeft „opmaker" J 'ud Westmore zijn gezicht ingesmeerd met een mengsel, dat j ijn huid moet beschermen tegen het rond driekwart van j ijn hoofd gemodelleerde rubbermasker en zitten er melkwitte ontactlenzen in zijn ogen. Er is weer een nieuwe filmgriezel geboren. T.v. functionneert op zijn best als de medemenselijkheid bevordert. Als ze de kijkers het besef bijbrengt dat ze er ingesprongen moet worden wai neer waar ter werel dook e< noodsituatie optreedt. Op 13 juni j.l. was dit het geval. De NOS wijdde toen op pregnante wijze aandacht de nood van de Pakistaanse vluchte lingen. Het klinkende resultaat: ruim 19 miljoen gulden. Gezien de enorme omvang van de nood lijkt dat de bekende druppel op de bekende plaat. Henk Teeuw ont hulde gisteren praktische feiten: Tal van vluchtelingen hebben op dit ogen blik althans een tentdak boven het hoofd (4 miljoen gulden). Zij zijn o.m. ingeënt tegen cholera (3,5 miljoen gulden). Honderdduizenden kinderen kregen te eten (2,7 miljoen gulden) en ambulances en vrachtwagens rijden om de goederen te distribueren (1,8 miljoen gulden). Er resteert nog een bedrag. Dat wordt zo efficient mogelijk besteed. Er ont breekt nog veel meer. Het gironum mer blijft 999. Er lijkt geen betere mkgelljkheid beschikbaar om geld te investeren in medemenselijkheid. Met veel genoegen keken wij naar „Spel zonder grenzen". Een Neder- landse presentatie ditmaal. De uitzen ding kwam uit het Rotterdamse Sportpaleis Ahoy en werd gezien door ontelbare miljoenen in vele landen. De Nederlandse t.v. zette er haar bes te beentje voor. Dit op d eerste plaats in het opga- ven-pakket dat tal van telegenieke mogelijkheden bood zonder in het vervelende „zweet- en hijgwerk" te vervallen. Er werd strak de hand gehouden aan het tijdschema en de camera regie was enorm attent. i Spanning? Die was er nauwelijks. Maar dat was alleen maar plezierig omdat de ploeg uit Alphen aan de Rijn zo verschrikkelijk sterk naar vo ren kwam dat die eerste plaats van het begin af nauwelijks in gevaar leek. Alphen speelde eigenlijk „tegen het horloge", t.w. tegen het resultaat dat Drachten behaalde. Gezien het rustige succes van gisteren lijkt Alphen aan de Rijn ons spelklaar voor de grote finale.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2