Louis Armstrong RUIMTELIJK MUSICEREN „DODENMIS VOOR EUROPA Indrukwekkende Pres van NCRV Vocaal Ensemble Des Speculatie rondom drama met Sojoez JAZZMUZIKANT OP EENZAME HOOGTE Wereldpremière Hans Cox Zangeres Zonder Naam in „De twee wezen WOENSDAG 7 JULI 1971 LEIDSE COURANT PAGINA 11 ÜT (Van onze jazz-medewerker) Zijn rauwe stem en z\jn stralende hoge trompet zullen zUn wereldwijde auditorium niet meer bereiken; Satchmo is niet meer. Het heengaan van de immens muzikale en levensblije mens Armstrong betekent een onherstelbaar verlies voor de jazz-wereld. Zijn persoon fungeerde als een hoofdstuk apart in de geschiedenis van deze muziek omdat zijn nimmer geëvenaarde spel en vocale interpretaties een zodanig niveau open baarden dat hij in feite niet meer ineenbepalde stijl te plaatsen viel. Met de New Orleans-stjjl als basis creëerde Louis Armstrong een eigen visie die geheel bij zijn markante persoonlijkheid paste. Erkenning en respect mocht hij zowel van collega's als van vele hooggeplaatste functiona rissen ondervinden en bij tal van vorstelijke fa milies bleek hij een graag geziene gast. Een glan zende carrière werd afgesloten van een neger muzikant die als onvrijwillige gast in een opvoe dingstehuis voor jongens zijn eerste muzieklessen ontving. Voor zijn arrestatie op dertiende leeftijd onder wees Bunk Johnson hem de eerste beginselen van het kornetspel, doch tijdens zijn verblijf in het bovengenoemde „Waifs Home" waarin hij we gens het afschiet envan een revolver op oude jaarsdag was beland nam de bewaker Peter Davis de jonge Armstrong onder zijn hoede en bekwaamde hem verder op dit 'instrument. Na zijn vrijlating musiceerde Armstrong in de orkesten van Kid Ory en Fates Marable. Nadien maakte hij deel uit van vele formaties, zowel in combo- als in big-bandbezetting. Naast zijn feno menale trompetsjel openbaarde deze jazz-gigant een enorm gevoel van showpresentatie. Op een geheel eigen wijze bespeelde hij zijn publiek, daarbij danig gebruik makend van zijn rauwe stemgeluid. In 1925 startte hij met het maken van gramofoonplaten. Uit deze periode dateren ook de fameuze opnamen met zijn „Hot Five", later uit gebreid tot e enzevenmans formatie. Zijn popula riteit steeg tot ongekende hoogten, het begin van een carrière die daarna geen dieptepunt meer kende. Blank en zwart Een typerend verschijnsel in het leven van Louis Armstrong vormt de rekenning van zowel ras genoten als van de in feite vijandige blanke be volking. Dit werd voor e engroot deel veroor zaakt door zijn optreden in vele shows waarin hij veelal als de centrale figuur geplaatst werd. Eén der eerste producties van dien aard werd onder de naam „Hot Chocolates" gerealiseerd in het Hudson Theater te New York. In deze show kwam ook zijn eerste grote succesnummer voor, namelijk het door Fats Waller geschreven „Ain't Misbehavin". Talrijke blanke orkesten namen deze compositie op hun repertoire en op deze wijze, alsmede door de gramofoonopnamen, vond de jazzmuziek langzaamaan erkenning bij de blanke wereldbevolking. Een bekend voorval deed zich voor bij een op treden van Armstrongs band in een club" waarin slechts blanken werden toegelaten. Ongeveer vijf tig bezoekers luisterden geïntresse'erd naar deze wilde muziek, doch voor de ramen van het pand verdrongen zich enkele honderden rasgenoten teneinde toch tenminste enkele tonen van zijn trompet te kunnen opvangen. Dit gebeuren heeft zich ettelijke malen herhaald en toont duidelijk de onbegrensde bewondering die zijn muziek in die dagen verwekte. Amusementsmuziek Het optreden in de „Hot Chocolates'' bracht eer keerpunt in het leven van Louis Armstrong. Hij prefereerde nu, hoofdzakelijk als lucratief gewin, Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft via woordvoerder Charles Bray ver klaard dat de dood van Armstrong een „verlies is voor miljoenen mensen in de wereld". Armstrong had vele buitenlandse goodwill-reizen gemaakt voor de Verenigde Staten. „ZUn nagedachtenis zal worden bewaard in de archieven van effec tieve internationale communicatie. Het State De partment treurt om het heengaan van deze grote Amerikaan". President Nixon die op weg was naar zyn „Witte Huis" in San Clemente omschreef hem als „één van de architecten van een Amerikaanse kunst vorm, een vrüe en individuele geest en een artiest met wereldfaam. Zijn grote talenten en magni fieke geest brachten rijkdom en vreugde in al onze levens". In New York was de eerste reactie van jazz- veteraan Duke Ellington „Ik aanbad hem. Gods zegen zü met hem. Als iemand Mister Jazz was. dan was het Louis Armstrong. HU was het begrip jazz en zal dat altU'd blijven". DergelUke reacties kwamen niet alleen vanuit Amerika maar vanuit de hele wereld zoals bU- voorbecld van de Britse trompettist en bandleider Humphrey Lyttleton, de Deense jaaz-pianist Boer- ge Roger Ilenrisken, Israels leidende jazzmusicus Meivin Keiler en vele anderen. het optreden met grote orkesten en het vertolken van populaire liedjes. De keizer der trompettisten scheen voor de jazz verloren. In zijn hart heeft hij echter nooit de jazzmuziek verloochend, want telkenmale kwam hij terug met sterk geïnspi reerde soli, zonneklaar bewijzend dat hij „zijn" muziek nog immer trouw gebleven was. Het mag rfls zeer opmerkelijk worden beschouwd dat hij deze twee totaal verschillende stijlen bijkans straffeloos naast elkaar wist te verklanken. Dit bleek ook herhaaldelijk tijdens zijn tournée's in Europa, waarvan dee eerste trip uit 1932 dateert met een show in het Londense Palladium. Een jaar nadien bezocht hij het vaste land van Europa. Dit bezoek werd echter een zegetocht die bijna twee jaar duurde en he mlangs talloze steden voerde. Na de tweede wereldoorlog maakte Armstrong vergezeld van zijn All Stars vele tournée's door de gehele wereld met als hoogte punt zijn bezoek aan Ghana, in welk land hij als een regerend vorst ontvangen werd. Als dank voor dit eerbetoon concerteerde de met menselijk leed diep bewogen musicus gratis voor de armsten onder de Ghanese bevolking. Bij dit concert waren ruim tweehonderdduizend bezoe kers aanwezig, waarvan velen xeeds uren wacht ten in de moordende hitte teneinde ook maar een glimp van hun idool te kunnen waarnemen. Wel licht onbewust bleek hij op deze wijze een waar devol goodwill-ambassadeur voor zijn land te zijn. Betekenis voor de azzj Van alle facetten in zijn artiestenleven ook de filmindustrie liet zich niet onbetuigd staat echter de onschatbare betekenis voor de jazzmu ziek in het algemeen als het meest waardevolle aspect bovenaan. Dit feit te analyseren is vrij eenvoudig. Ten eerste wist Louig Armstrong een bijzonder stralende toonvorming ,te creëren, daar toe in staat gesteld door zijn staalharde lippen. Deze techniek te imiteren heeft menige trompettist onherstelbare schade berokkend. Moeiteloos be speelde hij het hoge register, daarbij een wonder lijke precisie demonstrerend. Voorts toonde hij een onvoorstelbaar improvisatietalent, doch met als basis dat eenvoud het kenmerk van het ware is. Nimmer ging hij zich te buiten aan 'onverant woorde interpretaties of quasi ingewikkelde no tenreeksen. Hij bleek in staat door middel van slechts enkele fraseringen een maximum aan zeggingskracht te kunnen realiseren. Als musicus een enorm boeiende persoonlijkheid wiens leven zich voltrok als een dynamisch geschreven boek, waarvan de laatste bladzijde nu definitief is omgeslagen. Voor de 21e keer is gisteravond in de Haarlemse St.-Bavo het Internationale Orgelconcours in het kader van het Holland Festival geopend. Er bestond voor deze opening, die tegelUk bedoeld was als opmaat voor een hele Haarlemse orgelmaand. verheugend veel belangstelling. Deze belangstelling gold vooral de Door zijn tekstkeu ze liet de componist geen twijfel bestaan over de sombere strekking van zijn werk. Het is een profetie van de on dergang van het avondland, geen pa thetische waarschuwing echter maar meer een bevestiging van een algemeen onheilsbesef dat elkeen aanvoelt en waar tegen niemand wat weet te ondernemen. Met interpolaties uit het Oude Testament is het eerste deel de toonzetting, de om speling en hel klankdécor voor „Todes- fuge" van de Roemeen Paul Celan. die geen uitweg meer zag en vorig jaar in de Seine zelfmoord pleegde. Het tweede deel is een beschaafde stylering van wanhoopskreten van een stervend mens dom dat zijn wereld redeloos en red deloos uit de hand liet lopen. Tegen het slot lijkt er een vage muzikale aandui ding van hoop te zijn maar deze aan duiding is zo onwezenlijk, en na het voorafgaande zo onlogisch, dat ze meer bevreemdt dan overtuigt. Om twijfel te kunnen uitbeelden over de vraag of de westerse mens eigenlijk wel beseft wat er met hem gebeurt, gebruikt Kox vier ruimtelijk opgestelde zangkoren met verschillende instrumen tale groepen en twee orgels. Het is de be doeling dat de akoestiek van het kerk gebouw, waarin het werk wordt uitge voerd, bepalend is voor het klankbeeld. De nagalmtijd zou hierbij een beslissende rol spelen, welke rol moet worden uit gebeeld door de centrale dirigent, die de ruimtewerking beoordeelt en aan de hand van de aanwijzingen in de partituur re gelt. Via monitors houdt hij contact met vier schaduwdirigenten, die elk een van de vier koren en soms de instrumentale groepen leiden. In het midden van de St.-Bavo was het Kox zelf, die met het Groot Omroep koor en het Omroeporkest zijn werk her schiep. Het kwam ons voor dat er zich slechts weinig kortsluitingen voordeden. De componist-dirigent kon zich, naar hel ons toeleelc, geen beter apparaat wen sen. Als men evenwel wil weten of het bespelen van de ruimte niet slechts uiter lijk en met nu en dan verrassende effec ten, maar wezenlijk en onontkoombaar bijdroeg tot het bereiken van de beoogde muzikale substantie of tot een muzikale expressie, dan geloven wij daarop voor lopig ontkennend te moeten reageren. Het spel met ruimte en akoestiek kwam voor ons gevoel nex'gens boven het experiment uit. Ook de. muzikale materie van het werk bleef daarin steken. Dat lag naar ons inzicht niet eens in de eerste plaats aan de heterogene stijlcombinaties met nu eens late romantiek la Badings (vooral als het Oude Testament in het geding kwam), dan weer hoge ijle effecten a la Legeti en Penderecki (bij de woorden van Celan en in de kreten „for the lost hopes of humanity"). Zeker, met nog van allerlei herinneringen aan en stijlfiguren a la Strawinski en Hindemith, en des ondanks een niet los kunnen komen van de hoogromantiek, was van een gesloten, eigen, oorspronkelUke stijl geen sprake. Er was echter naar onze mening ook geen sprake van een persoonlijke verwerking van die Invloeden. Ware dat wel het ge val geweest, dan zou men die invloeden bij êerste keer horen nauwelijks als zo danig hebben onderkend. Het werk van Kox werd voorafgegaan door een andere, al uit 1969 daterende proeve van musiceren als ruimtelUke ordening, en wel het stuk „Music and Space" voor vjjf koperblazers en twee orgels van Piet Kee. Nog veel minder dan bU Kox komt deze „Spielerei" (met ingecalculeerd de klank van dc voet stappen van dc zich verplaatsende trom bonisten) boven de proefneming uit. Met zUn rondgaande themacomplexen en zijn echo-effecten had het best een leuk. lu diek stuk kunnen zU" maar daarvoor waren gegevens en uilwerking te tam. te gewoon, le conventioneel en op zichzelf te weinig zeggend. Piet Kee werd bij de uitvoering van zqn eigen werk geassisteerd door de or ganist Wim de Ruiter; in het werk van Kox bespeelden Jos Wiel akker en De Ruiter de orgels. Het concert werd besloten met muziek die geen luister- maar nog altijd wel uitvoeringsproblemen stelt. Het ging om de „Quattro Pezzi Sacri". die Verdi op het eind van zijn loven schreef: een Ave Maria, een Stabat Mater, een Lauda alle Vergine en een Te Deum, vier stukken die geen samenhang vormen en door de componist nooit als een geheel zijn be schouwd maar die soms, zoals gister avond, als een soort religieuze suite worden uitgevoerd. Henk Spruit leidde de verdienstelijke uitvoeringen, waar in evenwel op de zui verheid van het koor en de klankafwer king van het orkest hier en daar wel wat viel af le dingen. De intenties evenwel zuiver, het stijlbesef eveneens en de stuk ken spraken gemakkelijk aan, zodat deze Verdi voor velen wel als een beloning zal zijn beschouwd voor de al dan niet als pijnlijk ervaren experimenten die er aan vooraf gingen. Wat niet wegneemt dat een flink deel van de aanwezigen toch ook Kcx met nadruk heeft gehul digd. K.S. (Van onze ruimtevaartmedewerker G. J. Plukkel) DEN HAAG Er is al weer een week e^e verstreken sedert de Russische ruim- tevaarders Dobrovolski, Volkov en Patsajev in de Sojoez 11 op tragische «enl wÜze om het leven kwamen na een "eid1 litermate succesvolle 24-daagse vlocht In het ruimteschip Saljoet-1. Rusland heeft inmiddels zijn doden begraven, dus Onmiddellijk na de ramp begon een in speciaal ingestelde commissie met een onderzoek naar de oorzaken van de katastrofe., en tussen de bedrijven 1146 door sPeculeertle nien overal tér wereld wat nu wel de dood van de drie kos- monauten heeft veroorzaakt. Erg^jyeel JJ verder Is men met dat laatste begrij- v pelijkerwijze nog niet gekomen. „^Onbegrijpelijk daarentegen is het zo- jveelste wilde gerucht dat begin deze week door dr. Heinz Kaminski, de di recteur van de sterrewacht in het niDuitse Bochum, de wereld instuurde. Deze wist te melden, dat zeer binnen kort een Sojoez-12 gelanceerd zal wor den, zodat de bemanning daarvan de jnog steeds rondcirkelende Saljoet-1 in een hogere omloopbaan kan brengen. Dit om te voorkomen, dat de Saljoet zal vergaan in de bovenste lagen van de dampkring. Kennelijk was de zich zelf altijd zo goed geïnformeerd noe mende dr. Kaminski er nog niet van op de hoogte, dat de Saljoet ook vanaf de grond, dus op afstand, bestuurd kan SS.jworden. Hangende het nu aan de gang j zijnde onderzoek naar de ramp, zullen de Russen echter wel wijzer zijn dan opnieuw levens van kosmonauten in gevaar te brengen. Eerst zullen alle i—, aspecten, die tot de katastrofe leidden, danig moeten worden bestudeerd en ïldizolang dat onderzoek nog niet is af gesloten, zal de doodsoorzaak ook wel niet wereldkundig worden gemaakt. Het heeft ons inziens dan ook weinig Ut zin hier al bepaalde vermoedens uit te jspreken. Het is beter te wachten tot de Russen te zijner tijd met de ware feiten op tafel komen. Maar misschien -is het wel nuttig hier eens een aantal j^reeds bekende feiten en geopperde ver- jWjonder stellingen op een rijtje te zetten. v^jZo is op de eerste plaats in de afge- lopen week al gebleken, dat de doods- 1 oorzaak niet gezocht hoeft te worden jin het langdurig verblijf van de kosmo nauten in de toestand van gewicht loosheid. Weliswaar ondervonden vorig jaar juni de ruimtevaarders Nikolajev en Sevastianov als gevolg van een 18- daagse vlucht in de Saljoet-9 nogal wat ongemakken na hln terugkeer op aar de, maar blijvende fysieke veranderin gen werden daarbij door de artsen niet vastgesteld. Bovendien pleit de praktisch gelijktij dige dood van het drietal tegen deze zogenaamde 'gewichtloosheidstheorie". Voorts waren de vertragingskrachten tijdens de terugkeer lang niet zo hevig als in de eerste berichten vorige week wel werd verondersteld. De Sojoez „trekt" b ijde terugkeer in de damp kring slechts 4 G„ dat wil zeggen, een ruimtevaarder, die 70 kilo weegt, er vaart dit als een lichaamsgewicht van 280 kg. Daarbij komt nog, dat kosmo nauten tijdens hun jarenlange training veelvuldig onderworpen worden aan vertragingskrachten, die driemaal ho ger zijn dan die, welke ze in werkelijk heid zullen ondervinden. Ook de snelle wijze waarop na de ramp sectie op de stoffelijke overschotten werd verricht, gevolgd door het in het openbaar op baren van de lijken, suggereert niet, dat de drie mannen als gevolg van fysieke aanpassingsmoeilijkheden stier- Wat dan overblijft, is het overlijden door zuurstofgebrek, want ook de theorie van de verbrandingsdood door een te grote verhitting van de cap sule houdt geen stand, gezi ende vol komen normale terugkeerprocedure die de Sojoez-11 volgde. Het eerste houvast kwam in het afgelopen week einde van een Russische journalist, die beweerde vernomen te hebben, dat één van de luiken van de Sojoez niet goed gesloten was, waardoor de aanwezige lucht uit de cockpit weglekte. Alvorens hier verder op in te gaan. dient men eerst te weten, dat de So joez uit drie hoofdonderdelen bestaat. Dit zijn een bolvormig werkcomparti- ment, een cilindervormige hulpsectie, die o.a. de remraketten en de voor de ademhaling benodigde luchtvoorraad bevat, en, tussen die twee delen inge klemd. de eigenlijke cockpit. Bij de terugkeermanoeuvre worden eerst de remraketten gerurende 145 seconden in werking gesteld. Zodra deze zijn uitgebrand en het ruimte schip uit zijn baan begint te zakken, worden het werkcompartiment en de hulpsectie afgeworpen. Deze vergaan in de dampkring. Alleen de cockpit met de bemanning is namelijk uitgerust met een hitteschild. Als er inderdaad een luik niet goed composities Gisteravond werden de Klooster- wederom met ziek van de grote Josquin des Prés ge confronteerd. Dit maal door het N.C.R.V. Vocaal En semble, dat vier hem deed horen: De profundis clamavi. Ave Maria. Ave Christe, immolate en, tot slot, Tulcrunt Dominum Menm. Vier onderling zeer verschillende stukken muziek, alle voor de Kerk ge schreven, zuiver functioneel dus. Het blijft altijd moeilijk ze als „concert nummertjes" te aanvaarden, voor ons althans, ze worden dan zozeer uit hun geestelijk verband gerukt. Dat was ook gisteren weer onze er varing: lichtelijk droevig werden we er even door gestemd, malgré het feit, dat Marinus Voorberg deze sublieme werkjes voortreffelijk serveerde, technisch vol maakt en met een stilistisch besef, dat aan de allerhoogste eisen voldeed. Want beseffen deed hij ons, dat Josquin meer was dan een talentvol componist, de kunst van de polyfonie ambachtelijk volledig beheersend: bij maakte ons bewust, dat hier een meester doende was, die in de polyfone kunst een geheel eigen plaats inneemt, al ware het alleen reeds, door de uiterst per soonlijke wijze, waarmee hij de Latijnse tekst wist te benaderen. Het woord, dat kreeg een heel bij zondere betekenis, een heel uitzonder lijke zin: door de klank, waarin het ge vangen werd, kwam het op ons af, heel mysterieus, soms zelfs magisch van Waardoor we in dat wonderschone Tulerunt Dominum Meum ons identifi ceerden met de mens, of de mensen, die Christus' graf bezochten en het geopend vonden, door twee engelen bewaakt Hij is weg, Hij is verrezen. Wat moet een mens, die aan Josquin deze intense geluksstemming te danken had, dan nog verder horen? Het liefst was hij, heel stilletjes, naar huis ge gaanhad zijn avond beter kunnen Doch die avond moest verder „gevuld" worden en dus kregen we een herhaling van Ton de Leeuws Lamento Pacis voor koor en tien instrumentalisten, dat reeds in het Holland Festival 1969 als première ging. Destijds moest hfj met actuele com ponisten concurreren, ivaarin hij volledig slaagde. Hier, met Josquin, ging dat moeilijker mogen we zeggen, dat hij een eervolle nederlaag leed? Doch ook thans werden we geboeid door de navrante muziek, geïnspireerd door de illustere tijdgenoot van Josquin Erasmus geheten. Hoe vreemd was het echter te ervaren, dat Josquin de tijd, Het Ohio State Fair Youth Choir, hier gefotografeerd tijdens een ont vangst door president Nixon op het Witte Huis te Washington, zal op dinsdag 13 juli in het Concertgebouw te Amsterdam en op woensdag 14 juli in de Kurzaal te Scheveningen optreden. De opbrengsten van deze concerten zullen worden bestemd x'oor de hulporganisatie Terre des Hommes. gesloten is geweest, dan was dat het verbindingsluik tussen de cockpit en het werkcompartiment en is de lucht uit de cockpit weggelopen op het mo ment, dat het werkcompartiment werd afgeworpen. Inderdaad lijken bepaalde gebeurtenis sen deze veronderstelling te onder steunen. Zo is onder meer bekend dal de remraketten werden ontstoken op 30 juni om 35 minuten na middernaeht onze tijd. Westerse luisterposten ont vingen doorlopend signalen van deze gebeurtenis, terwijl ook de hartslag van drie verscliillende personen wer den geregistreerd. Die signalen hiel den aan tot 00.42 uur. Toen vielen alle signalen abrupt en tegen alle ver wachtingen in weg. Omstreeks 00.42 uur of nog iets eerder werden indTer- hulpseetie door middel van explosieve bouten afgestoten. En op dat moment het milieu, waarin hij te leven had, veel positiever benaderde. Positiever: en daardoor wijzer. Wat Erasmus debi teerde, bleek plotseling voor ons een stuk voortreffelijke journalistiek te zijn. Maar dan ook niet meer dan dat! Maar goed: Ton de Leeuw werd erdoor geraakt, erdoor getroffen en hij raakte op zijn beurt ons daarmee. In een werk, uit drie delen bestaande, geïnspireerd door drie groten in de wereld van de kunst: Gesualdo di Venisa (1560—1613), Motokiyo Zeander (1363— 1443), belangrijk acteur en auteur van het Japanse Nohtheater en Johannes Ockeghem (1430—1495). Drie delen, onderling wel heel sterk van karakter verschillend: waarbij we, na tweede auditie, moesten constateren, dat het slotstuk het meest geslaagd was. Hierin voltrok zich, doelbewust by het zestienstemmig koor de tekst schonk daar alle aanleiding toe! een desinte gratie. De executanten gingen, in kleine groepjes, wandelen, daarbij op eigen ge legenheid mediterend en klagend over de warboel, die het leven te bieden heeft. De ruimtelijke werking van de muziek verraste ons hierin wederom ten zeerste. Doch niet minder het maximum aan concentratie, discipline en partituur- kennis. door de musici allen ge wapend" met een stemvork! op gebracht. Het auditorium, te gering in getale, heeft datgene, wat Ton de Leeuw te bieden had, ten zeerste gewaardeerd. Onder de belangstellenden merkten we prof. Kurt Thomas op met de deel nemers van de door hem momenteel geleide cursus voor koordirigenten. B. R. Resultaat Pakistanactie De NOS-tv zendt vanavond een pro gamma uit waarin een verantwoor ding zal worden gegeven van wat er is gedaan en nog zal worden gedaan mei de opbrengst van dc actie die het Nationaal Comité Vluchtelingenhulp 1971 op 13 juni heeft gehouden. De actie werd door de NOS onder steund met een reportage van Henk Teeuw, Almar Tjepkemn en camera man Paul van den Bosch, die in het grensgebied tussen India en Pakistan werd gemaakt Het programma, waarin een deel van de reportage wordt herhaald en waar in Henk Teeuw zal meedelen waar voor het ingezamelde geld werd be stemd. wordt door de NCRV later op .Nederland 11 herhaald. Voor bovengenoemde reportage is in middels ook in het buitenland belang stelling getoond, met name door de Franssprekende Belgische televisie (RTB), de Italiaanse televisie (RAI) en de West-Duitse televisie (ZDF en WDR). (Nederland 1 20.20); Ned 11 22.25) Ten behoeve van de terugkeer is de cockpit uitgerust met een hulptank, die gedurende de afdaling in de damp kring voor de luchtvoorziening moet zorg dragen. Een andere mogelijkheid is daarom dat deze tank geen of niet voldoende lucht de cockpit heeft ingepompt. Dan nog zit men met het plotseling geheel wegvallen van alle radiosignalen. Was het aleen een op een kier staand luik of een niet voedende luchttank ge weest, dan hadden alleen de signalen van de hartslag moeten wegvallen, maar niet die van de normale elec- tronische apparatuur aan boord. De derde geopperde mogelijkheid is daarom dat als gevolg van het schei den der onderlinge delen van de So joez de cockpit ernstige beschadigin gen opliep, maar toch weer niet zo danig dat een normale afdaling on mogelijk bleef. Dat zijn de tot nu toe bekende feiten over en de mogelijke oorzaken van de Sojoezramp van vorige week. Het wachten is nu op het gereedkomen van de werkzaamheden van de com missie van onderzoek. Pas dan zal de wereld zekerheid kunnen worden ver schaft omtrent dit rampzalige gebeu ren in de ruimtevaart. (Van een onzer verslaggevers) I i STAMPROY Mevr. Mary Servaes- Beij uit Stramproy, beter bekend als „de Zangeres zonder Naam" is door toneelgroep „Globe" geëngageerd om een rol te spelen in het bekende melo- 1 drama „De Twee Wezen" dat in het komend seizoen op het programma van dit gezelschap staat. Welke rol de zan geres krijgt toebedeeld weet ze zelf nog niet. Aangezien Ernest van Altena het toneelstuk voor Globe bewerkte is te verwachten dat Mary Servaes' aandeel in het stuk vooral op vocaal vlak zal Zelf zegt ze: „Wat mijn aandeel in het stuk ook zal zijn ik vind het buiten gewoon vererend dat men mij heeft ge vraagd. Het was een volkomen verrassing voor mij ook al wordt ik de laatste rijd steeds meer in literaire en kunstkringen geaccepteerd. Tien jaar geleden zou zoiets onmogelijk zijn geweest. Enige tijd ge leden trad ik zelfs op voor de jongeren waaronder veel druggebruikers in „Pa- radiso" in Amsterdam. Het was gewoon indrukwekkend om te merken hoe je daar geaccepteerd werd. Amerikaanse groepen werden uitgefloten, maar toen ik optrad was iedereen doodstil. Zelfs de buitenlanders die mij toch niet kon- ENGAGEMENT BU „GLOBE" I den verstaan zwegen ontroerd. Een te- I ken dat de liedjes uit mijn hart kwamen. Na afloop stapte een verslaafde naar mc toe en zei huilend: „U bent mijn moedertje". Vreselijk dat de jongeren zo le gronde gaan. Als het in „De twee wezen" op acte ren aankomt zal zij toch optreden? Ja hoor; ik moet er weliswaar nog even inkomen maar dan lukt het best. Want als kind speelde ik steeds rolletjes bij amateurgezelschappen. Toen al gaf ik me met hart en ziel. Als ik iets doe doe ik het goed". Bij „Globe" wist men eveneens weinig te vertellen over het engagement van de Zangeres zonder Naam, omdat Ton Lutz, artistiek direc teur van het gezelschap en regisseur van de „Twee wezen", momenteel in het buitenland vertoeft. In theaterkringen wordt echter betwijfeld of Mary Ser vaes in het stuk zal acteren. Dc rolbe zetting is al maanden rond. Petra La- seur en Ineke Cohen .spelen de hoofd rollen. Overigens is het nog lang niet zeker of de zangeres meedoet. Bij Globe is alleen het idee geopperd om rond hel lief en leed van „De twee wezen" in het stuk een aantal liedjes te weven. De Zangeres zonder Naam is een van de vocalisten die hiervoor in aanmer king zouden komen, maar zeker is dit niet aldus een zegsman uit Globe-krin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11