CcidóeSouAcmt
MIRJAM FRIED IN
DE DOELEN
Pasolini met uitbundig
volkse „Decamerone"
antenne
Griezelen met Bop Hope
in „De kat en de kanarie
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
MAAi-iJjAG 5 jul. iu.
Halfgoed nieuws
TER Verenigde Naties wordt overwo-
gen binnen het algemeen secreta
riaat een permanent bureau op te rich
ten voor het coördineren van hulpverle
ning bij natuurrampen. En de Neder-
achter dit plan.
Goed nieuws; we hebben in deze ko
lom al meermalen gepleit voor be
tere permanente voorzieningen, waarvan
gebruik kan worden gemaakt bij calami-
Toch is het nieuws uit New York en
Den Haag pas half-goed; want het gaat
nu om een bureau dat hulpverlening
snel kan coördineren. Wij vinden dat er
behoefte bestaat aan een permanente
hulporganisatie van specialisten op
velerlei gebied, waarover een wereld
organisatie bijvoorbeeld de Verenig
de Naties zelf d i r
In de tweede plaats vragen w
wat Oe Thant en minister Lunj
onder natuurrampen
t beschik-
Dertienduizend
OP verzoek van" P.v.d.A.'er Van den
Doel heeft minister Schut, kort
vóór het ministerie van Volkshuisves
ting te verlaten, nog eens herhaald, dat
het kabinet-De Jong wat de woningbouw
betreft, dertienduizend woningen onder
het geraamde aantal van vijfhonderd
duizend in vier jaar gebleven is.
Wat de heer Van den Doel niet ge
vraagd heeft, vermeldde minister Schut
ook: namelijk, dat in dezelfde vierjaar
lijkse periode het aantal in aanbouw
genomen woningen 513.856 bedraagt.
Hier dus een surplus van dertienduizend,
tegenover ginds een tekort van dertien
duizend.
Voor zoverre de stukken daarover nog
opheldering kunnen brengen, moeten be
langstellende Kamerleden nog maar eens
nagaan hoeveel woningen er in aan
bouw waren op het moment dat het ka
binet-De Jong zijn opwachting maakte
en op het moment, dat het roer aan de
regering Biesheuvel wordt overgege-
Hoofdzaak
DRS. DEN UYL, van schaduw-premier
weer gewoon oppositieleider ge
worden, maakt zich druk over de vraag
wie terzake van de noodzaak om te
gaan bezuiziigen precies wat geweten
heeft. Voor een volledig antwoord op die
vraag zou een terzet van aftredend pre
mier, informateur en opkomend premier
nodig zijn; ondersteund door een dubbel-
mannenkwintet van fractieleiders en
financiële specialisten.
Hoofdzaak is intussen niet, hoe er iets
oVer de bezuinigingsnoodzaak is gezegd,
maar wat er precies bezuinigd moet wor
den en waar dit kan zonder essentieel
werk te schaden.
Hopelijk gaat het komend debat over
de regeringsverklaring zich daarop meer
dan op de verschillende
Prijswinnares Koningin Elisabeth Concours 1971
Plotseling was er grote belangstelling voor een der concerten van het Holland Festi-
1971 te Rotterdam gegeven. Maar dat had dan ook zjjn goede reden: Mirjam Fried,
winnares van de Eerste Prfjs Koningin Elisabeth Concours te Brussel 1971, stond
als soliste op het programma van zaterdagavond geannonceerd, welke sensationeel
bericht voldoende was om De Doelen geheel te doen volstromen.
Omdat haar ouders
al hel spoedig
Israël emigreerden,
begonnen har studies
in dat land. Waarna
zij haar leertijd voortzette, eerst te
Genève, vervolgens aan de Musim High
School in India, tenslotte aan deJuilliard
School of Music.
Reds in het bezit van de eerste prijs
Wat zij ons zaterdag, met assistentie
van het Rotterdams Phil harmonisch Or
kest onder leiding van Jean Foürnet
presenteerde, bepaalde zich tot Mendels-
grote indruk gemaakt.
immer warme en volle toon waarborgde.
Daarnaast een benadering van het muzi-
kal gegeven, die ons ervan overtuigde,
dat Mirjam Fried niet slechts een pro
minent violiste is, doch ook een artieste,
die weet boe ze met de kostbaarheden,
haar door Mendelssohn geboden, moest
Het orkest begeleide goed. misschien in
de blazers iets te nadrukkelijk. Na af
loop een onbeschrijfelijk enthousiasme.
In dit Festival 1971, waar op de vader-
der niet ontbreken. Men meende die ge
vonden te hebben in de persoon van de
negentiende-eeuw-se Amsterdammer Jo
hannes B. van Bree, wiys Allegro voor
vier strijkkwartetten (1845) men ten ge
hore bracht.
En zo zater er vier ensembles, in totaal
dus zestien orkestleden op het podium
om een stuk te produceren, dat in feite
louter en alleen door de maker als een
oefening in het ensemblespel is bedoeld,
dus als Etude.
Verdere pretententies heeft het niet,
wenst het ook niet te hebben en die dus
de verwachting koesterde hier met een
coort voorloper van Richard Strauss'
„Metamorphose" geconfronteerd te wor
den. kwam bedrogen uit. De polyfonie
liet hier verstek gaan en wat men hoorde,
Holland Festival
op radio
Het programma van de Holland Festi
valuitzending, van de NOS-radio, van
avond om 20.15 uur via Hilversum II,
is gewijzigd in verband met het feit
dat de radio-opname van een gedeelte
van het op 27 juni in het Concertge
bouw in Amsterdam gegeven concert
door The London Sinfonietta Players
onder leiding van Pierre Boulez niet
kon doorgaan. Het ging om de opname
van twee werken van Boulez, te weten
„Improvisations sur Mallarmé I en II"
en „Domaines". In plaats van de twee
werken zendt de NOS-radio een opna
me uit van het stuk „Mantra" van
Karlheinz Stockhausen, zoals dat op
het derde concert in de serie Actuele
Muziek in het Holland Festival giste
ren in het Concertgebouw in Amster
dam is uitgevoerd door het duo Alfons
en Aloys Kontarsky, piano. De uitzen
ding vanavond zal verder bestaan uit
de drie werken, die het Radio Blazers
Ensemble op het concert van gisteren
uitvoerde.
l het 1
waren vier blokken,
tot het einde aan hu
bielden.
Muziek van smaak, van verfijnde
smaak getuigend, échter niet voor de
eeuwigheid geschreven.
Mendelssohn en Van Bree: ze waren
omringd dor Franse componisten, die, elk
op eigen wijze, het auditorium verrukke
lijk divertissement boden.: Baieldieu met
„De Calife de Bagdad" (1800), Saint-
Saëns met „Le Carnaval des Animaux"
(1886), Chabrier met muziek uit „Le roi
malgié lui" )1877).
Door Jean Fournet en de zijnen met
groot raffinement gebracht.
Kunst uit Afrika
„Top-
tentoonstelling"'
in Haags
Gemeente
museum
(Van onze kunstredactie)
DEN HAAG Diplomatieke verte
genwoordigers van vrijwel alle Zwart-
Afrikaanse landen waren gisteren aan
wezig In het Haagse Gemeentemuseum
bij de opening van de tentoonstelling
„Kunst uit Afrika"
Museumdirecteur mr.' dr. L. J. F. Wij
senbeek noemde de expositie een belang
rijke voortzetting in de reeks van ten
toonstellingen die het Haagse museum
de laatste jaren heeft gewijd aan bui-
ten-Europese beschavingen. Hij sprak
speciaal zijn erkentelijkheid uit voor de
voornaamste bruikleengever, het Nige-
riaanse Museum te Lagos. Daar komen
tal van topstukken vandaan die wellicht
nooit meer in Europa te zien zullen zijn.
De expositie Is een deel van een enor
me expositie van Afrikaanse kunst die
Museum te Berg en Dal vertelde ons,
dat hij over „Zürich" zes dagen gedaan
had. Hij verklaarde gisteren te hebben
igedrongen op beperking om de over-
de geëxposeerde kunstwerken.
De ambassadeur van Nigeria verwees
met trots naar de heel oude bronnen
van de cultuur in zijn land. Dat land is
(Biafra!de laatste tjjd vaak ongunstig
in de publiciteit gekomen. Hij hoopte dat
deze tentoonstelling de beide landen wat
bij elkaar zouden kunnen bren
gen, verwijzend naar het feit. dat waar
dering van het goede in anderen de sleu
tel voor de vrede is.
Alle sprekers waren het er terecht
over eens, dat de inrichting van de ten
toonstelling door Jan Kuiper subliem
was. Sublimiteit die overigens kenmer
kend is voor vrijwel alle tentoonstellin
gen van het Haagse museum. „Kunst
uit Afrika" kan zonder meer worden ge
kenschetst als een toptentoonstelling. Ze
blijft hier tot 5 september en we hopen
er u nader over te informeren.
MiÜS
De korte verhalen uit de beroemde ,,DecameroneaA van
Pasoli
Regen veegde straten van Berlijn schoon
Ook West-Berljjn kent zjjn Dam-
slapers al zjjn het dan in dit geval
Kurfürstendanimslapers. Zij zitten of
liggen tot diep in de nacht op de
trottoirs waar eens vriendelijke dames
de mannelijke voorbijgangers aan
klampten en probeerden in alle rust
zelfgemaakte versierselen aan de man
te brengen. Hun vrije tijd brengen
zij door hoe kan het anders aan
de voet van een monument dat de
Berlüner aan de tweede wereldoorlog
moet herinneren: de opzettelijk nooit
gerestaureerde Gedachtnisskirche. De
met bakken uit de hemel neerstro
mende regen van de laatste dagen
heeft het stadsbeeld echter grondig
gewijzigd. De hippies hebben zich
teruggetrokken in de portieken en
alleen zij die beslist over straat
moeten, spoeden zich drijfnat door
Daartoe behoren de gasten van de
21e Berliner Filmfestspiele, die
als een troep opgeschrikte mieren,
op het eerste gezicht ongeorganiseerd
keurig uitgestippeld schema, van de
ene cinema naar de andere rennen.
De keuze tussen Pier Paolo Pasolini's
verfilming van enkele verhalen uit
de Decamerone van Boccaccio en
Edgar Reitzs ..Geschichten Von Kubel-
kind" was niet zo moeilijk. Het grote
probleem kwam pas daarna: Volker
Vogelers regiedebuut „Jaider, der
einsame Jager" of Alexander Kluges
„Der grosse Verhau". Wij kozen eerst
genoemde film ook al omdat onze
landgenoot Gerard Vandenberg er het
camerawerk voor verzorgd had.
Waarschijnlijk een verkeerde beslis
sing, want al was Vandenbergs foto
grafie weer een lust voor het oog,
Vogelers film was niet meer dan een
somber en traag Blut-und-Boden-
melodrama. Een stroper, die met volle
sympathie van de uitgebuite boeren
bevolking anno 1871 de strijd aanbindt
met een rijke graaf. Als de huurlin
gen van de graaf deze Jaider niet
kunnen temmen, haalt de grootgrond
bezitter er de gendarmerie bij. Een
ieder die Jaider de helpende hand
toesteekt wordt gedood en de stroper
zelf wreekt zich tenslotte op de ge
mene rentmeester van de graaf door
ondanks het tijdverschil sterke her
inneringen op aan Fellini's „Satyri-
con", een aantal scherp getekende
Was
INTERNATIONALE
FILM
FESTSPIELE
BERLIN
25.d-&1197t
hem levend te laten verbranden in
een hooischuur.
Van het allerdikste hout worden de
allerdikste planken gezaagd in dit
werk, dat niet slecht verteld door de
monotone, ongeïnteresseerd uitgespro
ken dialogen een dorre ên overbodige
indruk achterlaat.
Met „Decamerone" verplaatst de Ita
liaanse regisseur Pier Paolo Pasolini
ons naar de veertiende eeuw, zoals
Giovanni Boccaccio die beschreef in
een aantal korte verhalen. Pasolini
koos er zeven Napolitaanse vertellin
gen uit, wisselde deze af met de
Noorditaliaanse belevenissen van de
schelm Ciappelletto en „omarmde" dit
geheel zelf in de rol van de schilder
Giotto, die hij aan het slotv als zijn
wandschildering voltooid is, laat zeg
gen: „Het is prachtig om een werk
te voltooien, maar nog mooier om
erover te dromen".
Pasolini's „Decamerone" is een tot
leven geworden schilderij met alle
menselijke schalkenstreken, uitbun
dige levensvreugde en het verzet
tegen de kerkelijke macht die de
veertiende eeuw wordt toegeschreven.
'Vanzelfsprekend heeft het ene verhaal
een betere pointe dan het andere,
maar als zevenluik geven zij tezamen
een zeer levendig, kleurrijk beeld van
een tijdperk dat in mentaliteit veel
op het onze lijkt. Ook roept de film
„Satyricon" echter een heidens kijk
spel, Pasolini graaft toch, ondanks
het simpele uiterlijk vertoon, dieper.
Beide regisseurs gaven de Voorkeur
aan allerlei typen, die zij van de
straat oppikten boven het gebruik
Pasolini gaat zelfs zover dat alleen
Ciappelletto, gespeeld door Franco
Cetli, al eens eerder voor de camera
stond.
Na films als „Edipo Re", „Teorema",
„Medea" en „Porcile" betekent „De
camerone" hoe vreemd het ook
moge klinken voor Pasolini een
terugkeer naar „Het evangelie volgens
Mattheus" met de bijna vulgaire
volkse ongedwongenheid van „Acca-
tone" en „Mama Roma".
Tijdens een persconferentie de vol
gende ochtend verklaarde Pasolini
?een oog dicht te hebben gedaan
imdat hij in het tweede deel tijdens
i dé projectie enige storende korte cou
pures had ontdekt in beeld en geluid,
die het ritme uit zijn film hadden
gehaald. Het was geen censuur ge
weest, maar een technisch manke
ment, waardoor o.m. de figuur van
Giotto niet geheel uit de verf gekomen
was. Waar Richard Harris de aan
vallen van de pers pareerde, laveerde
Pasolini tussen de netelige vragen
het Duits, Engels en Frans
anders luidden. Hij gaf toe dat hij met
„Decamerone", waar hij een trilogie
Fan wil maken, een nieuwe wending
aan zijn carrière wil geven. Ideologie
en problemen zullen in zijn eerstvol
gende films secundair zijn aan het
thema. Fel bestreed hij, dat hij in
het vervolg dan commerciële films
zou maken. „Ik maak mijn films uit
een innerlijke behoefte. Omdat ik me
in het medium film wil uitdrukken.
jrden ze dan ook nog kassuccessen
dan ben ik daar blij om, maar dat is
nooit mijn uitgangspunt", verklaarde
Pasolini resoluut. En bij deze uit-
SPr"d
i de i
gelijkluidend.
i bij
De kleurige wereld van Italiës Suecentoin Pasolini's Boccacioverjilmint
AMSTERDAM (ANP) Evenals
vorige maand staat ook* voor de periode
mei/juni Soldaat van Oranje 40-45 van
Erik Hazelhoff Roelfzema als nummer 1
op het lijstje van de meest verkochte
boeken. Als nummer 2 wordt vermeld:
Jan Mens De kleine waarheid; 3. Jan
Foudraine Wie is van hout; 4. J. L. Klink
Kind en leven; 5. A. A. A. Terruwe
Geloven zonder angst en vrees; 6. Julius
Fast De taal van het lichaam; 7. Harriet
Freezer Houd je nog een beetje van-me;
8. Graham Greene Mogen we je man
even leven; 9. Erich Segal Love Story en
10. M. v. d. Plas De mens leeft niet van
bloot alleen.
Pablo Picasso
ereburger
van Parijs
(Van onze correspondent)
PARIJS Dc Parijse gemeentel
zal Pablo Picasso ter gelegenheid
De Spaanse schilder is pas de vierde
persoon, die deze eer te beurt valt. Zijn
voorgangers waren president Wilson,
Winston Churchill en Raoul Nordling,
de consul-generaal van Wenen, die in
1944, toen hij nestor van het diploma
tieke korps was. Parijs bij de bevrij
ding behoedde voor de verwoesting door
de terugtrekkende Duitsers. Picasso,
wiens verjaardag op de 25-ste oktober
valt, werd in Malaga geboren en heeft
nooit zijn Spaanse nationaliteit opgege
ven, hoewel hem vele malen het Franse
staatsburgerschap is aangeboden. Hij
NEDERLAND 1
21.05 uur:
18.55 uur:
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
21.30 uur:
Journaal
19.05 uur:
De mens bij de
wilde beesten af,
Holland Festival-
VARA:
18.55 uur:
Journaal
NCRV:
19.05 uur:
The Flaxton Boys
19.30 uur:
Zo vader zo zoon
20.00 uur:
Journaal
21.55 uur:
19.30 uur:
Barenboim
over Beethoven
22.20 uur:
22.30 uur/
Journaal
20.00 uur:
20.21 uur:
De haveloze revolutie
NEDERLAND II
De kat en de kanarie,
20.21 uur:
NOS:
22.05 uur:
Journaal
Doek Green
18.45 uur:
Pip en Zip
NEDERLAND I
NOS:
18.25 uur:
Tour de France
18.45 uur:
Pip en Zip
18.55 uur:
22.05 uui
De rode kamer
22.50 uur:
19.10 uur:
Première ov<
AVRO:
19.30 uur:
Operatie n
De film van vanavond
Een merkwaardig gezelschap is om middernacht verenigd in een spookachtig
landhuis om de voorlezing van een testament bij te wonen. De enige erfgename
staat echter bloot aan bedreigingen via spookverschijnselen, een ontsnapte krank
zinnige en meer van de bekende ingrediënten van een griezelfilm. Toch is Elliot
Nugent's „remake" van het origineel uit 1927 geen typische „horror"-film. Daar
voor bleef Nugent in 1939 met een 35-jarige komiek Bob Hope als radio
humorist, zijn specialisme, de klucht, teveel trouw. Ondanks de toevoeging van
echte Bob Hopegrappen en een te vriendelijke omgeving, kreeg „The cat and the
canary" een plaats op het lijstje van de klassieke griezelfilms. En dat vooral door
de scène waarin de mysterieuze „Cat" verschijnt.
Actrice Paulette Godard speelt de gekwelde erfgename. Ze had in '39 net grote
bekendheid gekregen door haar rol in Chaplins „Modern Times". Later trouwde
ze nog met Chaplin, scheidde overigens weer van hem en stapte in het huwelijks
bootje met de kortgeleden overleden schrijver Erich Maria Remarque. Nu is ze
(Nederland II 20.55 uur)
Plaquette voor majoor
van Vliegende schijven
DENHAAG (anp) Minister W. den
Toom van Defensie heeft op zijn bu
reau een zilveren plaquette uitgereikt
aan het plaatsvehvangend hoofd van
de legervoorlichtingsdienst. majoor J.
Chr. van der Putten.
De demissionaire bewindsman, die
deze uitreiking zijn laatste officiële
daad noemde, leende de zilveren pla
quette toe aan majoor van der Putten
naar aanleiding van diens 500ste radio
programma 'Vliegende schijven'. Ma
joor van der Putten begon in 1954 met
dit populaire verzoekplatenprogramma
voor militairen en hun familieleden.
Kunst en Kunstenaars
Leden van de Haagse Kunstkring expo
Vlist. Botermarkt 3, Leiden, schilderij
en, keramiek en bronsplastieken.
In het Centraal Museum te Utrecht
wordt van 17 juli t.m. 15 augustus
een tentoonstelling gehouden van af
fiches van de veelzijdige Franse kun
stenaar Roger Bezombes (geb.
1913).
De verbintenissen tussen NOS en Hol
land Festival beginnen groteske vor
men aan te nemen. Alles wat als t.v.-
geniek was aangekondigd moet vrij
wel om een een of andere duistere
reden vervallen. De tegenprestatie van
de NOS, een speciaal Holland Festival
Magazine, blijft daarnevens paraat om
slechte pers. Dit laatste nogal terecht,
een concertuitvoering van een mid-
delmatig-dramatisch werk is op zich
niet festivallerig.
T.v. had daar veel aan kunnen doen.
Loet Steenbergen liet daar soms flar
den van zien, in de verkoopstersscène
bijvoorbeeld. Maar meestal werden
nauwelijks interessante klanken aan
totaal oninteressante beelden gekop
peld.
Zaterdag was „Zomaar een zomer
avond een nogal verdrietelijke ge
beurtenis, waarbij het verwijzen naai
de radio als aflopend verschijnsel iets
belachelijks werd. Beroepshalve kij
kend hunkerden wij naar het voor
treffelijke dat de radio te biedei
had.
Vg.