CeicbcSouxmit Schubert op teksten van Heine en Goethe Arthur Rubinstein: Drachten of Linne aan kop? „IK BEN DE GELUKKIGSTE MAN DIE IK OOIT TEGEN BEN GEKOMEN" LEIDSE COURANT Links perspectief voor Den Uyls schaduwkabinet pROF. STEENKAMP in eigen persoon heeft erop gewezen, wanneer hij had moeten informeren" bij christen democraten en het trio rond de Partij van de Arbeid, zou net als nu bij inschakeling van liberalen en Drees jr. een compromis uit de bus gekomen zijn. Over enige tijd vertelt de gewezen formateur nog wel eens openlijk dat dit compromis hem programmatisch aan genamer zou zijn geweest dan dat waarop het „akkoord van de vijf be- Onze opvatting is en blijft vooralsnog dat in laatste instantie de heer Den Uyl en zijn partijbestuur het betere programmacompromis voor de komende regeringsperiode onmogelijk hebben ge maakt. Socialisten ontkennen dit en sommigen verhelen amper dat ze er ple zier in hebben komende jaren hard tegen een beleid-Biesheuvel te zullen kunnen aanschoppen. Maar aan de onverdacht linkse heer Wouter Gortzak komt de eer toe in De Groene Amsterdammer duide lijk op papier te hebben gezet wat leden van Den Uyls progressieve concentratie alleen nog maar fluisteren, maar dan tevens te hebben gewezen op consequen ties waarvoor verschillende P-v.d.A.'ers, D '66'ers en misschien ook sommige P.P.R.'ers wel zullen terugschrikken. Ongunstig r\E HEER GORTZAK vindt, dat de af- wijzing van de christendemocraten ondanks de dwang voor de linkse par tijen om nu toch oppositie te blijven, een goede zaak is. Hij argumenteert dat met de volgende zinnen: „Door zich zo op te stellen, hebben P.v-d.A-, D. '66 en P-P.R. bijgedragen tot de deconfessionering van de Neder landse politiek, tot een verdergaande aantasting van de notie van de confes sionele partijen als middenpartijen. Een verandering in het Nederlandse politieke leven, althans op parlementair niveau, veronderstelt een breuk in juist de con fessionele partijen, een uittreden van de meer progressieve elementen, zodat het wezenlijk conservatieve karakter van deze partijen duidelijker aan de dag treedt. Was het in de vorige regeer- ronde de gebondenheid aan de V.V.D., die over het conservatieve karakter van de confessionelen al het nodige inzicht verschafte, in de combinatie met D.S. '70 en liberalen zal de ontmaskering zich in versneld tempo voortzetten. Er bestaat onzerzijds dan ook weinig behoefte om Den TJyl c.s. achteraf over hun bijdrage aan de totstandkoming van het huidige rechtse kabinet te kapittelen. Daarbij komt nog, dat een progressiever regering onder uiterst ongunstige om standigheden aan het werk had moeten gaan. Aan het ontwerpen van een wer kelijk alternatief regeringsbeleid is men nog nauwelijks begonnen en met een halfhartig bestuur had men de ver wachtingen die toch wel gewekt waren eerder ontgoocheld dan gehonoreerd, hetgeen slechts tot een wending naar rechts had kunnen leiden In deze standpuntbepaling springt de overtuiging naar voren, dat Den Uyl c.s. veel meer kans hebben vanuit de oppo sitie het proces van e deconfessionali sering te vervullen dan bij samen werking met K-V.P. en A.R-P. in een progressieve combinatie. „Liever straks een kwartje dan nu een dubbeltje", ad viseert W. Gortzak op dit punt. Maar nog meer de aandacht trekt zijn argument, dat het moment voor een pro gressieve regering om te gaan regeren nu weinig geschikt is. Hij zegt niet, maar bedoeld wel dat de financieel-econo- mische omstandigheden de uitvoering van Den Uyls alternatief regeringsbeleid in de weg staan. In Engeland heeft ook Labour in de zestiger jaren eens de stige fout gemaakt op een verkeerd ment de verkiezingen te winnen daarna haar eigen programma te moeten verloochenen; daaraan dachten we direct toen we de beschouwing van de heer Gortzak op dit punt herlazen. Uit deze zienswijze volgt dan tevens ook. dat de oppositie tegen 't compromis- Steenkamp en een beleid-Biesheuvel straks meer reëel zal zijn omdat ze past in een verkiezingsstrategie dan voort vloeit uit de oprechte overtuiging dat momenteel een alternatief regerings beleid hetwelk met het algemeen belang strookt, wenselijk is. Vuist! 1I7IE tot dusverre de heer Gortzak een knappe analyse van het P.v.d.A.- perspectief toeschrijft, moet wel verder lezen. De grote vraag is namelijk of de heren Den Uyl, Vondeling, Van Mierlo niet te vergeten Gruyters ook de verdere conclusies zo aantrekkelijk Want over de lijn-Den Uyl schrijft Gortzak verder: „Tot nu toe een politiek dus, men in grote lijnen wel kan instemmen, althans voor zover het de oppositie be treft. Veel echter zal afhangen van wat men daar de eerstkomende tijd zal ondernemen. Een al dan niet scherpe, strikt parlementaire oppositie lijkt te enenmale onvoldoende om een mogelijk verdere verschuiving naar links nader gestalte te geven. Het lijkt daarentegen wenselijk het schaduwkabinet, dat toch nog wel enigszins een stuntkarakter heeft gehouden, voort te zetten en de regeringsvoorstellen niet slechts te be strijden, doch met samenhangende contravoorstellen te begeleiden, zodat de kiezer een duidelijke indruk krijgt van hetgeen hij mist nu rechts aan het be- oind is. Belangrijker is misschien nog wel of de progressieven van plan zijn zich voor- elijk of uitsluitend op parlementair au te bewegen of dat zij, meer dan tu toe, denken aansluiting te zoeken bij de vele vormen van btilten-parlemen- aire oppositieVooral daarin lijkt verdergaande winst verborgen, alsmede de garantie dat bij een eventuele wisse- van de regering werkelijke ver andering te realiseren zal zijn. Minstens zo belangrijk als het parle mentaire debat Is het toenemende streven van mensen In hun eigen directe leef- of werkomgeving invloed op de beslissingen te kunnen uitoefenen. Een oppositie, die zou nalaten zich met dat streven te verbinden, kan op parlemen tair ytivcau geen k;ip<fotifuhrvuist maken daardoor niet overtuigend zijn. En op basisniveau ontmoet men ook die- En ;,ntstondc.n genen die thans nog buiten de pro- e oressieve concentratie staan: de P.S.P. de C P.N. Hierbij zouden we willen opmerken, dat de heer Gortzak het voldoende vindt wanneer de oppositie de kiezers duide lijk maakt wat ze missen; of „links" aan dat gemis realiter wat zou kunnen doen, lijkt bijzaak. Ten tweede fluit de heer Gortzak als vriendelijk-geschminkte rattenvanger de melodie van"een Nederlands volksfront; een front met een krachtige vuist, des noods buiten-parlementair. We herinneren ons en dat zal ook drs- Den Uyl niet vergeten dat op dezelfde manier meer catastrofes be gonnen zijn. Zelfs een wereldramp: die -1933 tot 1945. Tof de schoonste van de talrijke liederen door Franz Schubert geschreven, behoren ongetwijfeld de reeks van zes. geïnspireerd op teksten van Heine uit Das Buch der Lieder ontstaan in het jaar van zijn sterven: 1828. Deels nieuwe wegen bewandelde de jonge meester hier om le stemmingen van de daarin levende poëzie in klank te kunnen weergeven: de stijl lijkt meer reciterend, zulks op een wijze, dat hij hier het „Spreekgesang" benaderde. Zij vormden de inleiding tot het tweede concert in de Schubertcytrlus. gisteravond in een volledig uitverkochte Sweelinckzaal gegeven. De tenor ERNST HaFLIGER (geboren 1919) had ze voor zijn artistieke rekening en verantwoording genomen: aan de vleugel uitnemend begeleid door Irwin Cage presenteerde hij deze op een manier, die, hoewel getuigend van een weloverwogen inzicht, te nadrukkelijke, ons inziens al te nadrukkelijk was: een huiveringwekkende eenvoud in hetgeen hij te vertellen kreeg, ontbrak hier. Tegenover de librettist Heine stond de librettist Goethe: Goethe, door Franz Schubert in zijn al te korte leven verschillende malen als inspiratiebron gebruikt: in de jaren 1815/'17, 1821/'24. 1825|'26. Spel zonder grenzen (Van i «•respondent) Geheel andere teksten: op geheel andere wijze benaderd. Hier is het woord vrijer bewerkt dan bij Heine. En het was Elly Ameling. die de dichter ntroduceerde met Ganymed, Auf dem See, Der Musensohn. Dre liederen, waarin Schubert drie maal, doch driemaal anders het nimmer gestilde „verlangen" tot uitdrukking brengt: de sopraan gaf hieraan, on middellijk en spontaan, een schone ge- Hierbij voortreffelijk aanpassend klonken Willkommen und Abschied, Erster Verlust, An die Entfernte en Rastlose Liebe, waar Ernst Haftiger de eeuwige rusteloosheid, die zich hier deed gelden, suggereerdeMaar was hier in feite de man aan de piano niet de beste van het tweetal? In Rastlose Liebe bijvoorbeeld: hier laaide de geestdrift onmiddellijk op, dat klonk zo fris, zo spontaan, dat het leek, of we het ontstaan ervan persoonljk meemaakten. En het was met twee liederen uit Goethes „Westöstlicher Divan (1821), dat Elly Ameling het eerste gedeelte van dp avond besloot: ze leek hier waarlijk op haar best, omdat ze. volkomen zich tekst en klank ondergeschikt ma kend, alleen maar nederig registreerde, ze had door te geven: elk spoor van door verstand gericht effectbejag was hier volledig afwezig. Het tweede gedeelte: voor ons het meest geslaagde van dit Schubertconcert het leek zo. of nu eerst alle par- ■r Uien op het podium geheel ontspannen uit Goethes Wilhelm Meisters Lehrjahre heel verrassende momenten. Eén ervan, ons door de tenor bezorgd in Der Sanger: hier werd duidelijk gemaakt door het sterk stilistisch besef van de executant, hoe Schubert doende was een klein oratorium te scheppen. Een ander, door de sopraan geboden: So lasst mich Scheinen, bis ich werde, waarin het leek of elk woord een eigen geheim- zinning bestaan leidde, dat heel kort en heel schoon was. Tweemaal kreeg men Nur wer die Sehnsucht kennt (1826) te horen: de eerste keer voor sopraan, de tweede keer als duet voor sopraan en tenor. Eén tekst met twee volkomen verschillende muzi kale effecten. In de solo overheerste de lyrische stemming, in het duet kreeg deze een dramatisch karakter, waar de gevoelens van twee partijen manlvrouw syn chroon ban de orde werden gesteld. Een wondere combinatie, volkomen natuur lijk, daardoor volledig waar. Het auditorium, diep onder de indruk, reageerde weldadig enthousiast en liet de executanten niet los, voordat nog een duet Liebe ist ein süszes Lied had geklonken. Een heel bijzondere avond, waarin de voortreffelijke programmasamenstelling bepaald opvallend was: hulde aan de on bekende! Jammer slechts, dat lang niet iedereen in het bezit van een tekst bleek te zijn: volgende maal beter. Volgende j maal, dat is wat 's-Gravenhage betreft, op zaterdag 3 juli, wederom in het Congresgebouw. Felix de Nobel treedt dan op met het Nederlands Kamerkoor, de vocalisten Elly Ameling en Marianne Dieleman, de pianisten eGorge van Renesse en Felix de Nobel voornoemd soliëren. B. R. MAASTRICHT Zowel in het midden- Limburgse Linne als in Drachten heerst op het ogenblik onzekerheid over de verdere deelname aan het internatio nale „Spel zonder grenzen". Woensdag avond werd Drachten in het Zwitserse Solothurn derde. De Friezen behaalden 41 punten. Linne kwam op 9 juni in het Italiaanse Riccione tot een punten totaal van 40, één punt minder dus. Maar de Linnense ploeg meent een regelmatigheid bespeurd te hebben de puntentelling bij de woensdagavond gespeelde wedstrijd. Trainer Harry Beurskens van de Linnense ploeg: „We menen, dat de jury in Solothurn de ploeg van Drachten een punt te veel heeft gegeven bij het ski-onderdeel. Een dezer dagen nemen we daarover contact op met de NCRV, maar lopig houden we het er maar op, dat we voor de finale uitgesloten zijn. Jammer, maar het is en blijft een spelletje met winnaars en verliezers". Ook bi: de NCRV is men er nog niet helemaal uit. Een woordvoerder van deze omroepvereniging zei gisteren „We zijn er nog niet zeker van wie nu eigenlijk gewonnen heeft. Volgens de uitslagen is dat Drachten, maar het is mogelijk dat er een foutje bij de be oordeling gemaakt is. Momenteel dur ven we nog niets met zekerheid te zeggen. We wachten tot ons produktie- team terugkomt".. NEDERLAND I NOS •18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal EV. OMROEP 19.05 uur: Muzikaalprogramma 19.30 uur: Nader bekeken •20.00 uur: Journaal VARA •20.21 uur: Zomaar e Achter het i •23.00 uur: Journaal. NEDERLAND II NOS Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Ter visie NCRV 19.30 uur: Zo moeder, zo dochti VRIJDAG 25 JUNI 1 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Doek Green •21.05 uur: Lang leve de rot tiek, operette en sical 21.50 uur: Hier en nu •22.15 uur: De gitaer by it boe 22.25 uur: Barenboim over Bi •22.50 uur: Journaal Holland Festival op radio In het kader van het Holland-Festival hoort men vanavond van 20.00 tot 22.30 uur op Hilversum II Elly Ame ling. sopraan; Ernst Hafliger, tenor; begeleid door Irwin Gage; piano. Lie deren en duetten op teksten van Goe the eii Heine - Franz Schubert (recht streeks yanuii de kleine zaal), Con certgebouw- Amsterdam). BEETHOVEN Vanavond wordt in het NCRV-pro- gramma de draad weer opgevat van de vorige zomer begonnen program maserie „Barenboim over Beethoven". De jonge pianist-dirigent Daniel Ba renboim vertelt over het leven van de grote meester en laat het gesprokene vergezeld gaan van muziekfragmen ten. De serie omvat nog vijf program ma's na de acht, die reeds op het scherm kwamen. In het eerste pro gramma kan men kijken en luisteren naar een complete uitvoering van het eerste deel van Beethovens derde symfonie, de Eroica, nadat Barenboim eerst het een en ander over dit werk heeft verteld. In deze reks, die ook nu eenmaal per veertien dagen op de vrijdagavond wordt uitSeoznden, kan men verder nog tegemoet zien, ge deelten uit de sonate pastorale opus 28, de vierde, achtste en neSende symfo nie. het strijkkwartet opus 131 en ter afsluiting een uitvoering van de gehe le vijfde symfonie. Deze Granada-pro- duktie, die tot stand kwam onder re gie van Christopher Nupen, wordt in kleur uitgezonden. NCRV, Ned. II: 22.25 uur. NEDERLAND I AVRO 16.00 uur: Journaal 16.02 uur: De toverbal 16.15 uur Kinderen van de we reld Unicef-film 16.25 uur: Het ezeltje Grisella NOS 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal AVRO 19.05 uur: Auto Trophy 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Drieluik, show 21.45 uur: Babeck, tv-spel •22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal Milieuveront reinig ,n •20.00 uur: f" Journaal 20.21 uur: Brandpunt •20.51 uur: Concertgebouwork4T •22.45 uur: Epiloog Journaal 22.55 uur: TT Assen Ed van der Elsken kreeg van de VPRO drie kwartier zendtijd om onder de titel „De verliefde camera" over zich zelf te vertellen. Hq is een bezeten (en verschrikkelijk goed!) fotograaf en fil mer. Het filmwerk voor dit programma was overigens voor het grootste deel van echtgenote Gerda en ook zij kent de kneepjes van het vak. Het programma had iets vertederends. Van der Elsken is een gevraagde repor tagefotograaf die heel de wereld be reist, maar hij is eigenlijk alleen ge ïnteresseerd in de mens in al zijn menselijkheid. Die belangstelling is zo eerlijk, dat naaktfoto's bij hem iets poëtisch krijgen, omdat het porno- karakter totaal ontbreekt. Het begeleidende verhaal van Van der Elsken was heerlijk. Hij was in verre landen en kon erover vertellen. Hq deed het met de stoerheid van een kind dat uitpraat over zqn helden daden, ook met de „stoere" woorden die kinderen graag gebruiken om te laten merken hoe groot ze al zijn. Het is verrukkelijk om dat bq een 46-jarige te kunnen constateren. Op een bepaalde manier heeft Ed v. d. Elsken de onbe vangenheid van een kind. Misschien is het daarom dat zqn camera-oog de dingen zo zuiver ziet. Bij de VPRO was ook Ëlliot Ness terug. Een serie die nog stamt uit de goede oude VPRO-tijd (evenals overigens de verbintenis met Van der Elsken). We hopen dat er nog flink wat afleverin gen van „Onaantastbaar" op de plank Bq de TROS zagen we de derde afleve ring van „Astrologie op de korrel". We misten de- vorige delen. Astrologie is een pseudo-wetenschap en als zodanig kwam ze ook met enorme rim-ram op het scherm. De confrontatie van „hel- derhorende" mevrouw Couperus met een „gelijkgestemde" vonden we een griezelige ervaring, alleen al door de volkomen oncontroleerbaarheid waar mee dit nummer voor de camera's werd opgevoerd. NCRV -voorzitter Hilversum III moet meer zendtijd krijgen UTRECHT (ANP) De voorzitter van de NCRV. dr ,mr. J. Ozinga, heeft op de jaarvergadering van de NCRV-ver- cnigingsraad in Utrecht gepleit voor uitbreiding van het aantal zenduren voor Hilversum III, nu radio Veronica en radio Nordsee wellicht zullen ver- dwijnen. Een uitbreiding van de zend tijd voor deze zender zou volgens de heer Ozinga ook de indeling en ver deling van de zendtijd veel gemakke lijker kunnen maken. De NCRV-voorzitter zei een BBC- structuur vóór Hilversum III binnen het kader van de huidige wet niet haalbaar te achten. Een dergelijke opzet zou in houden ,dat de NOS dan het gehele programma voor deze zender zou moe ten verzorgen. „Als er iets groots gaat gebeuren met Hilversum III, moeten alle omroepen om de tafel gaan zitten, nadat de zendtijd ordentelijk is ver deeld", zo zei de NCRV-voorzitter in zijn jaarrede. Hij zei van mening te zijn. dat er wel goede alternatieven ge vonden kunnen worden voor Veronica en Nordsee. De heer Ozinga meende, dat uitbrei ding van zendtijd voor zendgemachtig den. die een nieuwe status hebben be reikt, niet mag geschieden ten koste van andere omroepverenigingen, die dezelf de status hebben behouden, maar niet temin dan toch zendtijd kwijtraken. De voorzitter van de NCRV stelde zich nogal sceptisch op ten aanzien van bij dragen uit de etherreclame aan de pers. Hij meende, dat voor vele kranten de bijdragen weinig zuil enhelpen, omdat er een verkeerd financieel beleid bij de kranten is (wordt) gevoerd. De heer Ozinga zei. dat naar ziin mening niet de invoering van de etherreclame dc oorzaak van de structurele moeilijk heden bij de dagbladDers genoemd kan worden. Naar zijn mening mag de om roep evenwel niet a priori worden ver dacht van het standDunt, dat tot elke prijs voorkomen moet worden, dat geld uit de reclamepot naar de pers gaat. De uitkeringen zouden zich volgens de heer Ozinga over een periode van drie Op 83-jarige leeftijd beëin digde Arthur Rubinstein zojuist een toernee in Groot- Brittannië.. Het is het tach tigste jaar dat hij piano speelt. Ik vroeg hem of hij het een nadeel vond vroeger een wonderkind geweest te zijn. Rubinstein ontkende echter dat hij ooit een won derkind was. „Maar natuurlijk, als jonge tjeWel kijk", zegt hij, „Toen ik twee jaar was. of drie, was er nooit een tijd in mijn leven dat ik er niet hele maal zeker van was, dat ik pianist zou worden." Toen hij op tweejarige leeftijd zijn ta lent toonde was hij geen won derkind. Hij had alleen maar geluk gehad. Rubinstein was de jongste van zeven kinderen van de familie Rubinstein in Lods, Polen. Zijn andere familieleden wisten niets van muziek. Toen hij evenwel vier jaar was stuurde een oom hem naar Joachim, een vriend van Brahms, om zijn kunnen op de piano te tonen. Joachim, die violist was, hoopte dat de jonge Ar thur eveneens de viool als zijn favoriete instrument zou kie zen. Toen hij echter in een bui van woede zijn viool door midden brak, begreep iedereen dat Arthur alleen maar pia nist zou kunnen worden. En brak hij veel later, in de ja ren 20, ook niet een piano, die aan de toenmalige Prins van Wales toebehoorde? ..Ja, dat was ik", beaamt de pia nist, terwijl hij vergenoegd aan een sigaar trekt. ..Daar had ik trouwens niet veel mee te stellen hoor De prins was volgens Rubinstein een hoogst voorkomende man. Het enige was, dat hij volslagen onnozel op het gebied van muziek was. Hij kwam met de prins in contact doordat hij evenals de prins zeer veel van vrouwen hield. Het toeval wilde dat beider vriendinnen elkaar kenden en zo kwamen de bei de mannen elkaar tegen. Na een feestavond vroeg de prins, die gehoord had dat Rubin stein op de piano aardig raad wist, hem om een stukje te Beide mannen gingen dus naar St.-James' paleis, waar Rubinstein geprikkeld werd door de aanblik van een piano van onbekende soort en bouw in de hoek van een der ver trekken van het paleis. De prins lichtte toe dat het in strument speciaal gebouwd was voor de bruiloft van ko ningin Victoria. Ze had poten in de stijl yan Lodewijk de Vijftiende. De beschildering van de piano bestond uit een aantal taferelen door Watteau in groen en goud. Alleen de kleuren al bevielen de jonge pianist niet. Het was kortom voor Rubinstein een niet te verteren apparaat. PIANO WERD RUÏNE Rubinstein die door het zien van het instrument tamelijk verontrust werd, stelde de prins voor dat spelen geen zin had. De prins bleef echter aandringen. Daarop besloot de pianist, die ervan overtuigd geraakt was, dat koningin Mary deze piano vast wel kwijt zou willen zijn, om iets „stevigs" te spelen. Iets luids, een polonaise voor een onmu zikaal iemand. „Wel ik sloeg twee of drie toetsen aan en toen viel het geval al in elkaar. Een poot begaf het en vijf toetsen vlo- Het Niettemin speelde Rubinstein in die jaren nog lange tijd in kringen van de hoge Britse adel. „Vrouwen vormden altijd een veel beter publiek dan man nen" diept Rubinstein uit zijn herinnering op. Mannen wa ren cerebraal en wilden alles weten over de muziek. Maar er is niets over te weten; mu ziek was emotioneel en je gaf eraan toe of je deed het niet. Vrouwen deden dat en daarom vonden ze in muziek troost, opvrolijking én waren ze er door beboeid. LIEFDESGESCHIEDENIS SEN Al vanaf het begin speelden vrouwen een grote rol in zijn leven. Nog steeds kijkt Rubin- dat is toch zeker natuurlijk, mijn God...." Toen hij jong was genoot hij van talloze liefdesgeschiedenissen. Geluk kige geschiedenissen? „Ik reis de met een Italiaanse zangeres die geweldig kon zingen. Het was een tamelijk romantische aangelegenheid. Wij trokken geheel Zuid-Amerika door. Ze zong enorm. Later trouwde zij met een miljonair. Toen kwam daar die Italiaanse van zeer goede komaf, een gravin. In Italië was zij een der mooi ste vrouwen. Zij volgde me op de voet tijdens een wereldreis. Zij werd gevolgd door de Poolse dames. Maar daar kan ik me niets meer van herinne ren. Destijds was ik free-lan ce. Maar 'ik was werkelijk nooit alleen. Toen hij de veertig bereikte wilde hij kinderen en trouwde hij. Zijn vrouw, die veel jon ger was dan hijzelf, was de dochter van een Poolse or kestdirigent. Uit het huwelijk kwamen vier kinderen voort. Negenendertig jaar leefde Ru binstein gelukkig met zijn ge zin samen. Nog steeds levert zij de hardste kritiek en zij hoort iedere noot die fout is Terwijl het publiek dol van geestdrift kan zijn. bestaat zij het om kritiek te hebben op bijvoorbeeld het tweede DUEL Rubinstein staat bekend om zijn mening dat hij zelf geluk kig is. Niemand spreekt er echter over dat hij op twintig jarige leeftijd praktisch zelf moord heeft willen plegen. „Dat is waar", zegt hij. Hij was verliefd op een jonge ge trouwde vrouw. Zij was echter bevreesd voor haar echtgenoot, die de pianist op zekere dag in elkaar dreigde te zullen slaan. „Toen zond ik hem mijn se condanten". Wat. een duel9 „Ja het waren echte secondan ten die de pistolen al helemaal in schietklare toestand ge bracht hadden. Toen besloot de echtgenoot om zijn veront schuldigingen aan te bieden. Dat deed hij door vier handte keningen te plaatsen. Zo is het protocol nu eenmaal." Toen verliet Rubinstein War schau voor een verblijf in Pa rijs. Onderweg raakte hij door zijn geld heen en bleef hij steken in een hotel in Berlijn waar hij dc rekening niet meer kon betalen. Zijn trots weerhield hem ervan om zijn familie om geld te vragen. Dus probeerde hij zichzelf op te hangen. Toen hij goed en wel zijn voorbereidingen daartoe klaar had evenwel brak het touw doormidden. Hij begon te schreeuwen, speelde de piano, troostte zichzelf en begaf zich op straat. HERBOREN Het heeft allemaal veel weg van een opera. Toen Rubin stein zijn relaas deed leek het echter de gewoonste zaak van de wereld. Toen hij zich na zijn mislukte zelfmoord de straat op begaf, ontdekte hij de wereld. „Ik voelde me als herboren. Ik bekeek de wereld met compleet nieuwe ogen. Ik kreeg in de gaten wat godvergeten dwaas ik ee geweest was. Het w~~ prachtige wereld, v< bloemen, vol met voorst lingskracht. Zelfs al zo het ziekenhuis gelegen hebbt dan zou nog niemand mij i van kunnen weerhouden i gelukkig te zijn. Gelukkig je kunt leven, wat er en wat er ook mag komen, ben de gelukkigste man ooit tegen ben gekomen." Tandpijn en woedeaanvall maken volgens de pianist i len deel uit van het leven zijn geen bedreiging v> geluk. „Als de mensen allef maar in de gaten zouden v len hebben dat ze alleen c voorwaardelijk gelukkig ku nen zijn. Als je aan me vraagt of ze gelukkig zeggen ze altijd dat ze gehC(c kig zouden zijn als zouden zijn, of als ze in Ital konden wonen of met deze gene vrouw zouden kunn! nbt trouwen. Altijd „als". Maar t wie is dit „als" gericht? hoop dat er een God bestafö/ maar dat moet eerst nog r eens aangetoond worden." Terwijl hij opmerkt dat 1 |'anobl teveel kletst, steekt Rubinstf jS( voor de derde maal zijn siga aan. Hij verklaart dat het v zen van de muziek voor he 4de in de emotie steekt. Zond ag i emotie zou hij daarom zet de bioscoop boven de conca zaal verkiezen. BIOGRAFIE Ondertussen is Rubinste druk met zijn biografie bezi e Volgend jaar zal het een iki deel verschijnen. Het boek 500 pagina's tellen. „Ik d( dat mijn leven uitermate langwekkend is geweest, denk dat het een van de me( belangwekkendste levens die ik ken." Hij geeft toe dat hij een hart len- tochtelijk lezer is van de bif^ grafieën van andere De bekendste heeft hij daa g« van dan ook gelezen. Benv 111 nuto Cellini. Pepys, Casano etc. Hij aanbidt deze boek omdat zij de waarheid beva ten. Je memoires schrijd tei heeft volgens Rubinstein g« t zin als je er niet de waarhe in schrijft. Over het schrijvi van zijn eigen levensverha heeft hij dan ook lang i moeten denken. Voorlop wenst hij het dan ook ma bij dit eerste deel te houde Wat er voor de eerste werel x oorlog gebeurde valt nog te beschrijven, daarna v het te ingewikkeld. .dj in LOI TERRY COLEMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2