Eén op de zeven kinderen
overgevoelig voor thrillers
CeUlac Qowuvnt
Heintje zou
nog steeds
bij stem zijn
Kijkadviezen van prof. Heinrich
HOEVEEL TV-GEWELD KAN EEN KIND VERDRAGEN
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
DINSDAG 22 JUNI ly(i p
Geen plaa ts
op school
FR lopen deze zomer weer honderden
jonge mensen rond, die tevergeefs ge
probeerd hebben een school of andere
onderwijsinstelling te vinden, waar ze
hun opleiding zouden kunnen voort-
Ze zijn soms onverwacht in het
bezit gekomen van een uiploma dat nodig
is om de beoogde opleiding te mogen
beginnen of de bij deze opleiding be
horende examens te kunnen doen. Maar
ze stuiten, ondanks hun bewijs van toe
laatbaarheid, op een hoge hindernis: ge
brek aan plaatsruimte.
Over de omstandigheden waaronder
universiteiten en hogescholen de jonge
lui moeten teleurstellen, is in de loop
van de laatste jaren het nodige bekend
geworden. Hoe het staat met de af
wijzingen aan scholen voor hoger
beroepsonderwijs, met de vele „neens"
die jongeren met een mavo- of mulo
diploma moeten aanhoren, als ze pro
beren een plaats te krijgen in de vierde
klas van een havoschool, is minder
bekend, omdat de trom er niet zo luid
geroerd wordt als bij het wetenschap
pelijk onderwijs.
Ongeschikt
1VU is het weer niet zo dat ieder-
■L een die tevergeefs probeert een hoger
onderwijsniveau te bereiken, een vrager
is die onrechtvaardig wordt afgewezen.
Menig Nederlands burger weigert in te
zien dat een beroep op gelijke kansen
nooit kan worden losgemaakt van de
aanwezigheid van reële capaciteiten.
Bij de wens om door te studeren zitten
bij weinig geschikte kandidaten soms
overwegend negatieve motieven in 't spel
niet weten wat men ander moet doen;
de begeerte om via uitstel van militaire
dienst tot afstel te komen; onwil om in
het arbeidsproces te stappen enz. We be
treuren het nog steeds dat staatssecre
taris Grosheide, toen hij antwoord gaf
op vragen van Kamerleden over plaat
selijke moeilijkheden, niet op deze as
pecten van de kwestie is ingegaan.
Want zoals vrijwel alle rechten blijft
ook het recht op onderwijs in Nederland
aan beperkingen onderhevig.
Onverdiend
TOCH hebben we de indruk, dat daar-
naast een aan aantal jonge mensen
onverdiend de aansluiting op de begeer
de boot mist. Wie garandeert dat de
meest capabele net bijtijds over de val
reep komen en dat de tweede categorie
gedoemd is op de wal te blijven staan.
We hebben tot nog toe cijfermateriaal
gemist; we weten niet of de ergens af
gewezen jonge mensen toch nog ergens
een kans krijgen. En we weten even
eens, dat bestaande richtlijnen en het
erkende gebrek aan plaatsruimte en
voldoende leerkrachten schoolleidingen
dwingt om vrij arbitrale beslissingen te
Dat het komende kabinet op onderwijs
gebied de hoogste urgentie aan basis- en
kleuteronderwijs gaat geven, juichen
we toe. Maar we hopen dat er ook nog
wat tijd (en geld!) is te vinden om een
stukje op te lossen van het probleem
dat een aantal jonge mensen onverdiend
frustraties kan bezorgen.
Heintjes stem aan de hand, geloof
me. Heintje zingt nog net zo zui
ver en gemakkelijk als vroeger.
Natuurlijk, zijn stem is wat don
kerder gekleurd, maar hij is nu
ook al 16. Van een stemverlies is
echter geen sprake. In de verste
verte niet."
Aldus mevrouw Kleingeld, veel
geplaagde echtgenote van mana
ger Addie, naar aanleiding van
het zoveelste bericht, dat Heintjes
stem gebroken zou zijn, dat hij,
zoals een jongen van 16 betaamt,
de baard in de keel zou heb-
Het bericht an de stembreuk
nu al jaren „vaste prik" in de
pers werd zaterdagavond weer
gevoed, toen Heintje in het Duit
se showprogramma „Wünsch dir
was" wat ongelukkig antwoordde
op een vraag van presentator
Ditmar Schonherr met betrekking
tot zijn toekomstige carrière. Hij
zei toen tienerzanger te willen
worden als zijn stem terug
Mevrouw Kleingeld: „Heintje was
erg gespannen tijdens de uitzen
dingen. Weet u, wij waren al drie
dagen in Wenen en al die tijd
hebben ze Heintje wijs gemaakt,
dat Ditmar Schonherr hem ex
pres verkeerde vragen zou stel
len. Heintje heeft twee weken
geleden nog een nieuwe lang
speelplaat opgenomen. Dat kun je
niet als je stem gebroken is. Bo
vendien neemt hij momenteel in
Bremen nog een nieuwe l.p. op.
De steeds weer circulerende be
richten over Heintjes vermoede
lijke stembreuk hebben volgens
mevrouw Kleingeld geen weers
lag op Heintjes carrière. „Die be
richten worden langzamerhand
erg vervelend en steeds minder
geloofwaardig. De mensen die iets
met Heintjes carrière te maken
hebben, trekken er zich gelukkig
niets meer van aan. Ze weten
wel dat het goed zit."
VLUCHT APOLLO 15
Henk Terlingen
opnieuw door
Enkelaar aan
de kant gezet
(Van e
r verslaggevers)
NOS met Zeven
doodzonden en
Litany naar
Prix Italia
HILVERSUM Voor het
de Prix Italia, dat van 11 tot 22 sep
tember a.s. in Venetië wordt gehouden,
zendt de N.O.S. twee televisieprogram
ma's in, t.w. „De zeven doodzonden
van de kleine burgerman", dat op
28 januari j.l. door de VPRO werd uit
gezonden, en „Litany of our time", een
op 24 januari j.l. uitgezonden program
ma van de VARA.
„De zeven doodzonden van de kleine
burgerman", het laatste werk dat Ber-
tolt Brecht en Kurt Weill samen schre
ven, werd geproduceerd door Anne
Marie Prins, die ook de regie had,
Dorus van der Linden, Jaap Drupsteen
en Bruce Gray. Medewerkenden waren
Nelly Fryda, Coby Stunnenberg, Bruce
Gray, Gerard Thoolen en Wilbert Bank.
De muzikale leiding had Willem
Breuker.
„Litany of our time" (acht lelevisie-
tableaus van Ton de Leeuw) werd ge
produceerd t.g.v. het 25-jarig bestaan
van de Stichting Gaudeamus. Tot de
medewerkenden behoorden Joan Carroll
(sopraan), Frans Müller (tenor), Gerard
de Vos (counter-tenor), Wim Essed
(contrabas), Willie Goudswaard (slag
werk), Piet van der Meulen (bas), Ku-
miko Miyajima (harp), Joke Muller
(piano), Guido Stordiau (slagwerk) en
Willem Vermeer (fluit). De algehele
leiding berustte bij Jan Vriend, de
regie bij Rob Touber.
Ouders die him kinderen best het nodige TV-
plezier gunnen, maar die tevens wat bezorgd
zijn over het veie geweld dat via de beeldbuis
de huiskamer binnen komt rollen, hebben wel
licht iets aan enkele welgemeende adviezen van
de op tv-gebied gespecialiseerde pedagoog prof.
dr. H. Heinrichs:
„Er zijn goede, vernuftig geconstrueerde of
geestige misdaadfilms (zoals De Wrekers of
Maigret), maar er zijn ook bedenkelijke of
ronduit slechte tv-series. De ouders doen er
verstandig aan, gezamenlijk te overleggen wat
wel en wat niet geschikt is voor hun kinderen.
Met enige begeleiding leren kinderen zo het
onderscheid tussen primitieve knokfilms en de
wat scherpzinniger misdaadfilms.
Pas op z'n negende jaar is een kind zover,
dat het een wat ingewikkelde film kan volgen,
tenminste wanneer deze niet te lang duurt.
Daarom doet men er verstandig aan, alleen kin
deren van 9 jaar en ouder misdaadfilms te la
ten zien. En dan nog met mate: per week niet
meer dan één- of tweemaal een korte western,
detective- of spionagefilm, het liefst vroeg in
de avond. De langere misdaadfilm (die meestal
later op de avond wordt uitgezonden) is eigen
lijk alleen geschikt voor kinderen van 15 jaar
en ouder, en dan nog niet eens elke week.
Kinderen beneden de 15 jaar moeten een
spannend TV-programma nooit alléén zien. Bij
plotseling optredende emoties moet het kind
iemand bij zich hebben, bij wie kan worden
afgereageerd. Een kind alleen kan in zo'n geval
in paniek raken. Ouders doen er trouwens toch
verstandig aan, in de gaten te houden wat hun
jonge kinderen (tot 15 jaar) op het tv-scherm
zien, hoe lang en hoe vaak.
Schoolkinderen kunnen beter niet naar een
spannende film kijken, wanneer ze net tevoren
huiswerk in hun hoofd hebben gestampt. Kinde
ren onthouden het van-buiten-geleerde moeilijk,
wanneer ze kort daarna een totaal andere (tv)
informatie ontvangen.
Schoolkinderen kunnen eveneens 's avonds
beter geen spannende film gaan zien wanneer
ze de volgende dag een zwaar proefwerk of
examen hebben. De spanning ontlaadt zich vaak
pas de volgende dag en hindert het kind dan in
z'n concentratie.
Kinderen begrijpen films vaak verkeerd. Het
is daarom belangrijk, een film na afloop te be
spreken, om uit te leggen of recht te zetten wat
verkeerd is overgekomen.
HILVERSUM Er zijn weer moei
lijkheden gerezen tussen de program
maleider van de NOS, Carel Enkelaar
en Henk Terlingen, die na de proble
men rond de vorige Apollovlucht op
nieuw was uitgenodigd om eind vol
gende maande de vlucht van de Apol-
lo-15 voor de t.v. te brengen.
De heer Enkelaar deelde gistermiddag
op de persconferentie van de NOS
mee, dat hij daarom ook nu heeft
afgezien van de presentatie door Henk
Terlingen. Deze weigerde n.l. zich in
te passen in het team, dat onder regie
van Rudolf Spoor de uitzendingen zou
verzorgen. Volgens de heer Enkelaar
joeg Henk Terlingen „door zijn gedrag
iedereen in de gordijnen".
Met erkenning van de kwaliteiten van
Henk Terlingen wilde de heer Enke
laar desondanks niet met Terlingen in
zee gaan, omdat hij al te zeer solis
tisch optreedt. Er wordt nu omgezien
naar een andere presentator, mogelijk
Hans Engeman, die ook de vlucht van
Apollo-14 volgde.
Andy Williams
In de Andy Williams-show treden dit
maal als gasten op de acteur Ray
mond Burr, in ons land beter bekend
als detective Ironside; de zanggroep
The Lennon Sisters al eerder te gast
in de Andy Williams show, zanger
Bobby Sherman en de in ons land
geliefde zanger-met eigen fanclub-
Jerry Lee Lewis. Gastheer Andy Wil
liams opent de show tezamen met de
Lennon Sisters met de song Bye bye
Daarna introduceert hij Raymond
Burr, die een korte Shakesperiaanse
schets speelt. Vervolgens brengt Andy
Williams tezamen met Bobby Sher
man de song Easy come easy go,
gevolgd door een solo-optreden van
Sherman getiteld I cried like a
Raymond Burr is dan opnieuw in een
schets te zien, maar nu tezamen met
zijn gastheer en de Lennon Sisters.
Deze schets draagt tot titel De Zep
pelin. Hierna brengt Andy Williams de
song We've only just begun. Dan is
het de beurt aan Jerry Lee Lewis, die
een medley van songs uit de vijftiger
jaren laat horen, waaronder nummers
als Great balls of fire en Whole lot of
shakin going on. Tenslotte keren gast
heer Andy Williams en Raymond
Burr opnieuw in een schets terug,
waarna Andy zijn show besluit met
de song Heather on the hill uit Briga-
KRO Ned. II 20.21 uur.
Landjuweel
Tilburg
Vanavond zendt de KRO-televisie een
reportage uit van het in het kader
van „Tilburg Totaal" op zondag j.l.
gehouden „Landjuweel Tilburg". Dit
Landjuweel vindt plaats onder auspi
ciën van de Noordbrabantse Federa
tie van Schuttersgilden en wordt ge
organiseerd door de Drie Tilburgse
gilden: St.-Joris, St.-Sebastiaan en
St.-Dyonisius. Aan dit „Landjuweel
Tilburg", dat volgens traditie begint
met een zogenaamde Gildemis in de
parochiekerk van 't Heike te Tilburg,
gecelebreerd door mgr. J. Bluyssen,
nemen zo'n drieduizend gildebroeders
deel. De talrijke gilden trekken
's middags in optocht door de stad,
gevolgd door een défilé. Daarna begin
nen de onderlinge wedstrijden in het
standaard-rijdei., het vendelen, het
trommen op de gildetrom, het bazuin
blazen en de verschillende schietwed
strijden, die naar gelang het gilde met
de voetboog, de kruisboog of de hand
boog worden gehouden. Het verslag
van het „Landjuweel Tilburg" wordt
geproduceerd en geregisseerd door Ad
J. Versney.
KRO Ned. II 19.38 uur.
(Van een medewerker)
HILVERSUM Gemiddeld tien
maal per week proberen gangsters uw
huiskamer binnen te dringen. Daar
zorgen de gezamenlijke Nederlandse
tv-programma's voor. Wie moeilijk
'nee' kan zeggen tegen al die aan
biedingen, consumeert per week een
enorme portie geweld, pittig gekruid
door de bekende bloederige ingre
diënten. Ook kinderen krijgen een
flinke smak op hun bord, want lang
niet alle tv-misdaad pleegt zich in
de late avond af te spelen. Menig
ouderpaar vraagt zich bezorgd af. of
al dat geweld op de duur niet scha
delijk kan zijn voor een kind. Maakt
het nerveus? Stompt het af? Kweekt
het misschien zelfs potentiële misda
digers?
Vast staat, dat onze jeugd het tv-
misdaadverhaal bijzonder hoog waar
deert. Dat is niet alleen in Nederland
liet geval. Eerdere onderzoeken in de
Verenigde Staten, Japan, West-Duits-
land, Engeland en Zweden hebben
soortgelijke resultaten opgeleverd:
crime-stories en westerns (cowboy
films) staan onbetwist aan de top. Al
Reeds in 1965 werden, in opdracht
van het Instituut Film en Jeugd ruim
700 Nederlandse kinderen uit de
hoogste klassen van de lagere school
ondervraagd over hun favoriete tv-
programma's. Dat bleken samen met
Swiebertje, Lassie en de Flintstones)
twee westerns te zijn: Bonanza en
Rawhide. En wat het meest geliefde
SOORT programma's betreft, waren
de jongens nog duidelijker in hun
voorkeur: sportfilms, cowboyfilms,
oorlogsfilms en misdaadfilms. Énkele
jaren later werd een soortgelijk on
derzoek gehouden onder 1300 leer
lingen van 10 tot 14 jaar in Hilver
sum. Voorkeur van de jongens: 1.
cowboyfilms, 2. sportprogramma's, 3.
spannende films, 4. natuurfilms.
Bij de meisjes bleken spanning en
ontspanning iets anders te liggen: 1.
spannende films, 2. lachfilms, 3. cow
boyfilms, 4. natuurfilms. Zowel bij
jongens als meisjes toch duidelijke
voorkeur voor spanning en geweld.
Verleidelijke gegevens voor een
omroep om aan deze wensen van de
jeugd (is de toekomst) toe te geven.
Vooral ook, omdat het veel eenvou
diger en veel goedkoper is een span
nende knokfilm te draaien dan een
goed jeugdprogramma te maken. Wie
veel oude Amerikaanse films of se
ries uitzendt, spekt daar de eigen
omroepkas mee. want de rechten be
dragen 100 per minuut (is 6000
per uur), terwijl de betreffende om
roep voor een uur uitzenden bijna
het dubbele uit de kijkgeldpot ont
vangt. Geen wonder dus, dat een
niet al te rijke omroep als de TROS
zoveel oude Amerikaanse series in
zijn programma's doet. Des te meer
waardering voor omroepen die het
aandurven veel geld te besteden voor
enkele zeer goede jeugdprogramma's
zoals 'Oebele' (KRO) van Bram van
Erkel en 'Stuif-es-in' (AVRO) van
Mieke Benda en Ria Bremer.
De aangekochte, oude series zijn
weliswaar goedkoop, maar opvoed
kundig vaak niet aan te bevelen. On
schuldig en geschikt voor alle leef
tijden gelden series als Daktari
(KRO) en Laurel en Hardy (VPRO).
Maar van de overige tv-feuilletons
zijn er maar weinige die zowel van
goede kwaliteit alsook geschikt voor
kinderen zijn. De reeds beëindigde
serie De Gouddieven (VARA) mocht
daartoe gerekend worden, evenals de
nog lopende eveneens Engelse
Please Sir NCRV), De Wrekers
(KRO) en Coronation Street (VARA).
Vele andere aankopen blijken, peda
gogisch gezien, miskopen te zijn.
Blijft de vraag: hoeveel van deze pro-
dukties kan een kind verwerken zon-
MISD ADIGER S
Professor L. MARSH, rector van de
Boston-universiteit (V.S.) vertolkte
de angst van vele ouders, toen hij
stelde „De tv-criminaliteit kweekt 'n
generatie van domkoppen en misda
digers."
Een forse, niet al te genuanceerde
uitspraak, die heel wat weerwerk
heeft opgeleverd. Twee tegenstem
men, volgens welke het via de tele
visie gepresenteerde geweld helemaal
niet zo gevaarlijk zou zijn:
Prof. Herbert Heinrichs, pedagoag
te Keulen: „Schrikervaringen op z'n
tijd zijn gezond, want een kind dat
zonder deze opgroeit, zal het in deze f
wereld niet gemakkelijk krijgen".
Dr. Otto König, sociaal-psycholoog
te Wenen: „Men mag onze kinderen
de ervaring van opgeschrikt worden
niet onthouden. Ervaringen als deze
moet de mens-van-nu hebben, ten
einde tegen deze tijd vol verschrik
kingen en spanningen bestand te
Twee tegenstemmers, die de indruk
zouden kunnen wekken dat het kij
ken naar misdaad-films en westerns
alleen maar voordelen zou bieden in
het proces van volwassen-worden. Zo
is het natuurlijk niet. Er zijn (veel)
kinderen die te vaak en te lang ach
tereen naar zulke films kijken en
daardoor meer te incasseren krijgen
dan ze kunnen verwerken. Onderzoe
ken door o.a. het Instituut voor Hy
giëne te Moskou hebben aangetoond,
dat veelvuldig tv-kijken een verhoog
de nervositeit en slapeloosheid te
weeg brengt, doordat de hersenen
van het kind dan worden overbelast.
Via (met het lichaam verbonden)
meetinstrumenten kon men namelijk
vaststellen dat door de televisie een
beroep gedaan wordt op precies de-
zelfde delen van de hersenen die ook
tijdens de lessen op school in actie
zijn. Met het gevolg dat een kind, dat
direct na schooltijd TV gaat kijken,
spoedig bepaalde uitputtingsver
schijnselen gaat vertonen.
De Russische specialisten kwamen
cohcluderend tot dit advies voor kin
deren: slechts twee tot driemaal per
week televisie kijken, zo mogelijk i_
het weekend of op een andere school-
loze dag. En wat de lengte v
uitzending betreft: voor kleuters niet
meer dan 20-30 minuten per keer:
kinderen tot 12 aar maximaal een
uur achtereen en oudere tieners i
den wat hun hersenen en i
moeidheid betreft best langer mo
gen kijken, wanneer dat niet hun
huiswerk in gevaar zou brengen.
Maar dat betreft tv-programma's in
algemene zin. Bij de geweldfilms
wordt er méér gevergd van de kin
derziel. Kinderen die vrijwel elke
avond schietpartijen, berovingen en
mishandelingen meemaken, zullen
zeker in bepaalde opzichten afstom
pen en spelenderwijs vertrouwd ge
maakt worden met de misdaad.
Erger is het met sommige kinderen,
die al te spannende scènes niet kun
nen verwerken. Prof. Heinrichs, die
als directeur van het Instituut voor
audio-visuele opvoedingsmethoden
van de Pedagogische Hogeschool in
Keulen, in Duitsland onder de school
jeugd van 10-14 jaar uitgebreid i
derzoek deed, berekende dat onge-I
veer 15 pet van de jeugdige kijken F
zgn. 'thriller-allergisch' is. Een op I-
elke zeven knderen zou daarom be f
ter helemaal geen misdaad-film kun-I
nen zien; voor hen is de spanning (eg
Voor de meeste kinderen echter is,!
volgens prof. Heinrichs, de misdaad-f
film minder slecht dan wel word
gevreesd. Mits men maat weet
houden. De invloeden van spanniitl
en geweld worden pas gevaarlijk
de jeugdige zieltjes, wanneer ze
teveel van krijgen En het is de I
ondankbare taak van de ouders q
dat scherp in het oog te houden.
Wie het allemaal nogal moerlil
vindt, kan zich tenslotte misschiej
getroost voelen bij de volgende
sie van dezelfde pedagoog Heinrichi
„De televisie behoort tot de wi
van onze kinderen; ze is niet j
uit hun bestaan weg te denken; z
er een steeds sterkere plaats in it
nemen. Onze kinderen zullen met di:
medium en al zijn tegenstrijdigheden E
moeten leven, of ze willen of niet
Daarom hebben wij als ouders de
taak hen TV-rijp te maken. Dat is
naar mijn stellige overtuiging, ne:
zo belangrijk als lezen, schrijven e
rek^ien. Misschien zult u vragen: E;
moet dat dan uitgerekend met
daad films? Ik zou daar op wilier j
antwoorden: óók met misdaadfilms!'
Bü de NCRV zijn
gisteren tal van verzoeken binnen
gekomen om „Met liedjes het land in"
voortaan zonder onderbreking uit te
zenden, derhalve zonder „Hier en Nu"
als serieus breukpunt in een simpel
amusementsprogramma dat erg goed
De NCRV gaat gevolg geven aan die
wens. Terecht, want de kijkklant is
koning. Die klant wil op de zomeravond
ontspannen worden zonder te worden
geconfronteerd met de noden van de
wereld. Dia klant heeft doodgewoon
gelijk.
De meeste mensen hebben dat dure
t.v.-apparaat immers niet gekocht om
na de zorgen van alledag nog eens met
allerlei andere zorgen te worden ge
confronteerd. Zij willen 's avonds ont
spanning. We slaan de waarde van t.v.
als informatief en educatief medium
verschrikkelijk hoog aan. Maar we me
nen dat elke kijker het recht heeft om
niet geïnformeerd of opgevoed te wor
den, als hij zulks niet wenst.
In de NCRV-rubriek zit een muzikale
prijsvraag, die ons aan het rekenen zet
te. Op de vorige inzending waren
rond honderdduizend inzendingen bin
nengekomen. Die inzenders plakten
daarvoor twintigduizend gulden aan
postzegels. De NCRV keert driehonderd
gulden aan prijzengeld uit. Een beroer
dere investering lijkt ons nauwelijks
denkbaarVg.
De rode kamer
De KRO-televisie brengt vanavond de
tweede aflevering van de uit negen
delen bestaande Zweedse televisie-se
rie „De rode Kamer", gemaakt naar
het werk van de bekende Zweedse
auteur August Strindberg. In dit
tweede deel probeert de hoofdfiguur,
de jonge dichter Arvid Falk zijn ge
dichten, die nog uit zijn studententijd
stammen, aan de man te brengen. Dat
lukt niet zo best, maar zijn bezoek
aan de uitgever Smith levert hem wel
een baan als journalist op. Zijn vrien
den uit De rode kamer, de schilders
Sellén en Lundell, hebben het nog
slechter dan Arvik. Zij proberen daar
om hun nieuwe lotgenoot, baron
Rhenhjelm, ertoe over te halen, zijn
luxueuze kleren naar de bank van
lening te brengen.
KRO Ned. II 22.00 uur.
sieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30
Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis-
TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Als dat zou kun
nen: verzoekplatenprogramma. (8.30-8.32
Nieuws; 9.00-9.10 Gijmnastiek voor de huis
vrouw). 9.30 Voor de kleuters. 9.45 Geschikt
voor Ui: Promenade-orkest: moderne
amusements muziek. 10.15 Voor de vrouw.
11.00 Nieuws. 11.03 Aktua-Magazine: nieuws,
nieuwtjes, reportages, commentaren en mu
ziek. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 (S) Van
twaalf tot twee: gevarieerd programma.
(12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen
inden; 9.40 Schoolradio; 10.15 Koning
bladen; 10.45 Voor de
leuters; 11.00 Nieuws en 11.03 Op de koffie.
2.00 (S) Licht instrumentaal en vocaal en-
emble met zangsolisten. 12.25 (S) Brassband
lagazine. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten.
1.25 Speelruimte, met om 13.25 Kennisam-
lurtbewoners: 14.00 Operette-
auziek; 16.00 Nieuws; 16.03 Vragenvuur;
eugd. NOS: 17.02 Onder de groene linde:
Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden
NCRV: 14.10 (S) Klassieke grammofoonmu-
jf 'H"ruo N'P-r°gran?—- -00r
jeugdland:
voor de jeugd. 17.30 NCRV en Bloc: actueel
programma met muzikale illustratie. 17.50-
Overheidsvoorlichting: Tekst en uitleg:
liedjes. 17.20 Unesco-Magazlne.
inland. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet af aan
platenprogrkmma. 10.00 Nieuws.
ojourna
xws) 12.
platenprogramma. (13.0(
13.06 Radiojournaal). 14.00 Nieuws. 14.03 Gim
mick. 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek.
.03-18.00_ Cees van Zijtveld.
(vervolg). (8.35 Van alle
praatje voor de huisvr
blad. met om 9.00 On:
SU- (17.00 Nieuws. 17.02-17.05 Radiojournaal).
SOS-be-
12.08 Intermezzo. 12.15 Gevarieerd
programma. 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws en toneelagenda. 13.20 Dansmu
ziek. 14.03 Klassieke muzek. 14.30 Voor de
jeugd. 14.50 Wedstrijd Radiokoor 1971. (15.00
Nieuws). 15.15 Voor de kinderen. 16.00
Nieuws en beursberichten. 16.05 Lichte mu
ziek. 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.15
Muizekprogramma. 17.55 Weegschaal.
Twee retourtjes
München
„2x München Hin und Zurück" (Twee
Retourtjes München) is een showpro-
dukt van topregisseur Heinz Liesen-
dahl, dat vorig jaar ten behoeve van
de Duitse tv werd geproduceerd.
„Twee Retourtjes München" is uiter
aard een Beiers showprogramma ge
filmd op diverse locaties in en om
München, de stad waar volgend jaar
de Olympische Zomerspelen plaats
zullen vinden, waarin oude en nieuwe
stromingen elkaar ontmoeten en swin
gend in elkaar overgaan.
Men ziet in deze show o.m. Gila von
Weiterhausen, een meisje van het
platteland, dat huis en familieleden
heeft gelaten voor wat ze waren om
nu eens eindelijk die stad van haar
dromen te leren kennen. Tegelijk met
haar arriveert er een Amerikaan, de
bekende choreograaf-zanger Lester
Wilson, die de Beierse gemoedelijk
heid wil ervaren. Het tweetal ontmoet
elkaar en begint dan een zwerftoci.t
door de stad met als hoogtepunt van
de excursie de beroemde oktoberfees-
Aan „Twee Retourtjes München"
wordt verder medewerkt door de in
middels overleden Brigitt Petry, The
Hot Dogs en het orkest Max Gregor.
AVRO, NED. I: 21.10 uur.
Kunst en K
unst en J\ unstenaars
In het voorlichtingscentrum Fur-O-Ra-
ma te Rotterdam wordt van 1 juli
t.e.m. eind september een tentoonstel
ling gehouden van zeeschilderijen
van de 68-jarige Derk Maandag uit
Rotterdam.
In het Singermuseum te Laren wordt
ter gelegenheid van het 25-jarig be
staan van het Belgisch-Nederlands
Cultureel Akkoord van 10 juli tot 20
september een retrospectieve tentoon
stelling gehouden van het werk van
de Belgische schilder Edgar Tijtgat
(1879-1957). Dt expositie zal ca. hon
derd schilderijen, vele aquarellen en
grafische werken bevatten uit alle
perioden van zijn leven.
De Amerikaanse schrijver James Ram
sey Ullraan is zondag in de leeftijd
van 63 jaar aan kanker overleden.
Zijn bekendste roman is „The white
tower", waarin een beklimming van
de Matterhorn wordt beschreven.
NEDERLAND I
NOS:
•18.45 uur:
Tim en de leeuw
•18.55 uur:
Journaal
AVRO:
19.05 uur:
De gouverneur en
•19.30 uur:
Top-pop special
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:.
Peyton Place
NEDERLAND I
VARA
17.00 uur:
Voor de kinderen
NOS
18.45 uur:
Tim en de leeuw
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
19.10 uur:
Dubbeldekkertjes
1KOR
19.30 uur:
Kenmerk
NOS
20.00 uur:
Journaal
•21.10 uur:
22.10 uur:
Televizier
NEDERLAND II
NOS:
18.4 5uur:
Tim en de leeuw
•18.45 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
Pol. uitzending
20.31 uur:
Socutera
20.36 uur:
Vakantie i
film
NCRV
21.55 uur:
Spel zonder grenzen
i Tirol,
23.15 I
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Tim en de leeuw
19.10 uur:
Première
KRO:
•19.30 uur:
Felix de kat
19.38 uur:
Landjuweel Tilburg
•20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Andy Williams
•21.11 uur:
Gamma
•22.00 uur:
De rode kamer
•22.50 uur:
Journaal
18.55 uur:
Journaal
VARA
19.05 uur:
Pipo op Bizarra
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Midweek
21.30 uur:
Monty Python's Flyini
Circus
HIRO
2.00 uur:
Magazine
22.20 uur:
Journaal
Partij van de Arbeid. KRO: 18.30 Niet
18.41 Actualiteiten. 19.00 Eigen Fabrikaat:
lichte muziek (opn). 20.00 (S) Concert: klas
sieke- en moderne orkestwerken (gr). 21.30
(S) Cello en Piano: klassieke muziek (gr).
22.00 Concert aan vier telefoons, hoorspel.
22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.38 Den
Haag vandaag. 22.40 Reisoogst IV: toerltisch
magazine. 23.15 (S) Lichte muziek. 23.55-24.00
uws. 19.35 Vanavond Vlrl<
met veel muzieli de
its. 22.40 Mededelingen. 22.45 Radio- a|s
BELGIc 324 m (Nederlands)
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldater
aardesportberichten. 18.30 Verkeersw
.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nieuws
actualiteitei
de Mlddenstai
Grammofoonpl;
HILVERSUM n
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S)
Licht ensemble met zangsollst. 18.55 (S) Big
Band Beat: The Skymasters. 19.25 PARIS 23,45 Nieuws.