NED. KAMERKOOR
IN KLOOSTERKERK
Benjamin Harkarvy nam
afscheid met nieuw ballet
BELGISCH-NEDERLANDS MUZIEK
CONCOURS MET CONCERT BESLOTEN
Zestienjarige Jan Lind
klopt verrassend Monod
Verscherping
strijd tegen
drugs in VS
Concoursen in
vogelvlucht
Samenzwering
in Z.-Afrika
LEIDSE
AGENDA
Nederland
één
enorme
plak asfalt
VRIJDAG 18 JUNI 1971
LEIDSE COURANT
PAGINA 7
WASHINGTON (DPA) De Ameri-
ianse regering wil haar strijd tegen
gebruik van verdovende middelen
de sluikhandel daarin intensiveren,
■esident Nixon heeft het Congres ver-
ocht, 155 miljoen dollar te voteren voor
nieuwe actie. De 155 miljoen zou-
ii gevoegd moeten worden bij de 371
dollar, die in de begroting van
Amerikaanse regering reeds inbegre-
m liljoei
B tAm
Toepolev-144 in
moeilijkheden
WARSCHAU (AP) De Russische
personische verkeersmachine de Toe-
ilev 144, heeft op weg van Parijs naar
Iwkou op het vliegveld van Warschau,
idat zich technische moeilijkheden had-
in voorgedaan, net geen „buiklanding"
ehoeven te maken aldus wordt uit be-
onwbare bron vi
De machine, die te Parijs was getoond
de internationale luchtvaarttentoon-
elling, was kort daarvoor al te Oost-
irijn geland omdat zich technische
oblemen hadden voorgedaan. Twee
ier motoren zouden het begeven
m er was ook iets met het lan-
igsgestel. Officieel is evenwel te
arschau meegedeeld dat het toestel
i geland „op verzoek van Pool-
luchtvaartspecialisten die de gelegen-
lid wilde hebben dit moderne toestel,
wereldsucces van de Sovjettechniek,
kunnen bestuderen".
LEIDEN De kampioen van de ou
dere jeugd van het district Leiden. Ju
Lind, heeft gisteren op het districtstoer-
nooi om de „seniortitels" voor een da
verende verrassing gezorgd door de
sterker geachte Jean Monod dc Froidevil-
le een drie-sets nederlaag toe te bren
gen. De vooral technisch zeer goed spe
lende Jan Lind (pas 16 jaar) beschikt
over een zeer goede „touch".
Ook de spreiding van zijn slagen is
zeer goed verzorgd, hetgeen hem tegen
Jean Monod uitstekend van pas kwam.
In de eerste reeks hielden beide spelers
elkaar tot 8—8 goed in evenWicht. Op
dit punt kwam de iets grotere pressie
van Jan Lind tot zijn recht, hetgeen
hem een 108-setwinst opleverde. Jean
Monod herstelde zich echter goed. Zijn
forehand was nu weer veel „in" en zijn
service kwam enkele malen „goed door"
hetgeen hem een 64-setzege oplever
de Jean Monod bleek nu echter al zijn
kruit verschoten te hebben en verloor
ervolgens met 60.
ABSOLUTE TOP
In zijn partij tegen Har Meyer be
wees Joop Temminck weer eens over
duidelijk tot de absolute top van het
district Leiden te behoren. Met keihar-
rvices, slize geslagen en snel geno-
forehands greep Jaap Temminck
vlot de eerste set (63). Har Meijer
ging in het verloop van de partij echter
steeds beter spelen en slaagde er steeds
beter in de services van Temminck te
retourneren, hetgeen hem zelfs een 3
1-voorsprong opleverde.
Toen echter stokte er iets in Meyers
ritme, waarvan Jaap Temminck ogen
blikkelijk profiteerde om de stand weer
gelijk te trekken en vervolgens op 55
naar winst door te drukken. Met 7—-5
bereikte hij de volgende ronde.
De als tweede geplaatste Dick Bou-
man had op deze vierde toernooidag
geen enkele moeite met Lodewijk Kal
lenberg, die het zelfs niet vergund was
de bijna traditionele eer te redden. Jan
de Groot tenslotte plaatste zich bij de
laatste acht middels een ellenlange drie
sets-overwinning op Rob Bockweg, die
op de beslissende momenten routine te
kort kwam om de winst te kunnen
grijpen. In het herenenkel-C kwam de
geplaatste Engelsman Beckwith, die bij
de Estec werkzaam is, een ronde
der door Uhlenbeck op eenvoudige wij
le uit te schakelen.
Bij de dames plaatste Jos. Teeuw
n Karin Braakman zich voor de vol
gende ronde middels twee sets overwin
ningen op resp. mevr. E. Leer-de Bruyn
S. Lind.
GOED INGESPEELD
In het damesdubbel viel hier de eer
ste grote verrassing van dit toernooi te
noteren. Het als eerste geplaatste duo
Carla Fok en Ellen Sanders moest zijn
meerdere erkennen in de goed op el
kaar ingespeelde zusjes Van der Mey,
die er in de beslissende reeks geen
twijfel over lieten bestaan, wie de
sterkste was. Met 60 grepen zij de
voll? winst, hetgeen hen een finale
plaats opleverde.
UITSLAGEN
HEB: le ronde: A. v. d. BergT.
Crépin 86, 64. 2e ronde: J. Tem
minckH. Meyer 63, 75, J. de
GrootR. Bockweg 62, 46, 97, D.
BoumanL. Kallenberg 60, 60. J.
LindJ. Monod 108, 4 6, 6 0.
HDB: le ronde: R. Koggink-R. Blom-
mendaalT. Crépin-H. Mulder 64,
6—2.
Herenenkel C: 2e ronde: K. Nuis
Dijksman 62, 26, 61, H. Verde-
gaalA. Lind 64, 62, T. Creygh-
ton—N. v. Wijk 6—2, 6—4, G. Beek-
withG. Uhlenbeck 61, 61, A. de
Wit—W. Nagel 5—7, 6—2, 6—3, J.
NoordmanK. den Boeft 62, 62.
Damesenkel-C: 2e ronde: J. Teeuw
E. Leer-de Bruyn 62, 64, A. v. der
MeyC. Brooshooft 62, 61, K.
Braakmanmevr. S. Lind 63, 63,
Mevr. SchoutenM. den Holder 60,
6—1.
Damesdubbel-C: halve finale: A. v.
der Mey-I. v. der MeyC. Fok-E. San
ders 4—6, 6—2, 6—0.
Qua programma geleek het
festivalconcert van gisteren
in de Kloosterkerk als twee
druppels water op wat we
daags daarvóór in de Leldse
Marekerk beluisterd hadden.
Weer een kamerkoor, een
sopraansoliste en 'n organist;
weer Josquin des Prez,
Sweelinck en Alphons Diepen-
brock wier muziek tot klinken
werd gebracht. En om de ver
gelijking door te trekken: ook
in de Haagse Kloosterkerk
geen massale belangstelling,
doch de opkomst van een
middelmatig groot aantal
fijnproevers.
Toch had het concert in
Kloosterkerk een eigen
rakter. Om te beginnen
organist Albert de Klerk de
enige „personele band" met
het concert in Leiden. Met
hem traden nu het Neder
lands Kamerkoor en de so
praan Nelly Groenevelt op.
Terwijl de zangeres een min
der dominerende rol ver
vulde dan Elly Ameling in
de Marekerk, zette met De
Nobels koor Nederlands beste
vocale kamerensemble zich
in voor Sweelinck, Des Prez
en Diepenbrock.
Het koor deed zijn reputatie
alle eer aan in het ..Miserere"
van Josquin de Prez, een
monument van polyfonie,
waarin de expressiviteit het
blijf winnen an de knappe
techniek. Minder gaaf was de
koorzang in enkele psalmen
van Sweelinck: er kwamen
enkele onvaste inzetten voor
en doordat de sopranen te
scherp doorkwamen, lag het
timbre van het koor onder
zijn gebruikelijke niveau.
Rehabilitatie volgde in de drie
laatste liederen a capella van
Diepenbrock; vooral de versie,
die Diepenbrock schreef op
„Wanderers Nachtlied" boeide
door de fijn-genuanceerde
vertolking. Nelly Groenevelt
(plaatsvervangster van de ziek
geworden Maria Suchèl) be
schikt niet over de vocale
mogelijkheden die nodig zijn
om te bereiken wat bij
Diepenbrock juist essentieel
is: gecultiveerde vervoering.
Waar de zangeres bovendien
ook niet in staat bleek alle
zang-technische problemen ln
liederen als ..Hymne" en
,,Geistliches Lied" op te
lossen, bleef de Diepenbrock
van deze sopraansoli een
schemerig geval.
Goed waren daarentegen de
orgelsoli van Albert de Klerk:
een drietal composities van
Sweelinck, waarbij De Klerk
terecht nadruk legde op een
heldere registratie.
Verre van helder tenslotte
zullen voor menig aanwezige
de motieven geweest zijn
waarom het concert in de
Kloosterkerk te laat begon en
nog minder waarom de pauze
voor een kerkconcert zo ein
deloos lang duurde.
Gebrek in de organisatie?
G. v. L.
lUSKJE EN WISKEDe kale kapper
ging het alsvolgt:
Gebr.: Kok; 7. J. v. Leyden; 8.
wouand nsmsu.71
P.V. „DE VRIEND EN CLUBaa
gedraaid werd om 15 42 30 en de laatste of
52ste. Prijsduif om 17 22 uur. De eerste tien
kwamen alsvolgt binnen. J. Veilbrlef; 1.
Jac. Siera 2 3 4; S. Pracht Jr. 5; Gebr. v. d.
Voorn 6 7 en 8. Gebr.: de Ridder 9 en J.
Beekman 10. J. Veilbrief wint ook de eerste
prijs in L.C.C.-verband met de daara
uit
P.V. COLUMBA
fels. Hier behaalde J.
S ZWALUW VOORSCHOTEN
•eldige uitslag door X 2 6 7 en 8 te
verder F. Hendriks 3; P. Verhork
WITKOP TE
i de laatste of 33ste prijsduif om 18 08
ïr. A. Kramp 1; T. Plateel 2; S. Koster
Kooiman 4 en 8; W. Kop 5. 6 en 7;
apaan 9 en W. Tolboom 10.
E WASSENAARSE VRIENDENCLUB
i LEIDSE POSTDUIVEN CLUB
/an deze Vereniging weiden het aanU
gels en de resp.: tijden niet doorgegevei
Kunst en Kunstenaars
Ellen Wills zal eind van deze maand
naar Split (Joego-Slavië) vertrekken,
waar zij zal deelnemen aan het jaar
lijkse songfestival dat daar van 30
juni tot 3 juli wordt gehouden.
De grote literatuurprijs van de Acade
mie Francaise is toegekend aan de
Franse romanschrijver Emmanuel
Clancier, auteur van „Pain nor"
Aan de prijs is een bedrag van 30.000
francs verbonden.
Galerie De Sfinx, O. Z. Voorburgwal
241 Amsterjdam, exposeert van 23 ju
ni tot 11 juli schilderijen van Sirena,
een uit Italiaanse ouders geboren
Amerikaanse, die wordt beschouwd
als een der leiders van de Italo-
American-School. Gelijktijdig zijn er
schilderijen en aquarellen van Zana
Bruyn te zien.
Zoals bekend gaat Benjamin Harkarvy,
met Rudi van Dantzig artistiek leider
van het Nationale Ballet en tevens bal-
letmeester, als free lance in het bui
tenland werken. Hij kiest voor vrede,
vrijheid en verdraagzaamheid èn voor
een milder klimaat. Als damspedagoog
zal Nederland in het algemeen en het
Nationale Ballet in het bijzonder hem
Gisteren werd in de volle Kon. Schouw
burg nog eens bewezen wat Harkar-
vy's training bereikt heeft. De groeps-
dans in Balanchine's Divertimento No.
15 was uitermate gedisciplineerd. De
presentatie was levendig en geheel
stijl met de rappe romantiek van deze
choreografie, waarin Balanchine laat
merken dat zijn innerlijke verwant
schap met Mozarts muziek gering
In zijn snelle groepsbewegingen is hij
een briljant plastisch architect, die al
les weet van de mogelijkheden tot
lichamelijke variaties.
KAAPSTAD Veertien Zuidafrikaan-
se kleurlingen zijn ervan beschuldigd de
regering van Vorster met geweld en
met buitenlandse steun te willen om
verwerpen;
Ze zouden hebben samengezworen met
organisaties in Zambia om geld te krij
gen voor de recrutering van Zuidafri-
kaanse vrijwilligers. Bovendien worden
ze verondersteld mensen te hebben ge
holpen, die heimelijk het land wilden
verlaten om aan de politie te ontsnap-
I Balanchine tovert met collectieve ef
fecten, langs diagonalen en in contra
punt. Hij bespeelt de toneelruimte met
diep besef van ritme en ruimte, breed
en doordacht, maar het geheel blijft
aan de koele kant. Mildheid en
soonlljke emoties staat hij zijn levend
materiaal niet toe en aangezien het
Nationale Ballet nu ook weer niet zó
virtuoos danst, dat alleen al pointe-
werk en onaardse attitudes de
vermochten te elektriseren, was
begin van de Haagse Holland-Festi-
valdans aan de lauwe kant.
Als choreograaf nam Harkarvy af
scheid met een nieuw ballet, dat hjj
Contrasten noemde. Tegenstellingen
te over: tussen de vijf delen, waarin de
uitvoerenden in het kader van
Japans ritueel high worden zonder
drugs, waarin een Amerikaanse dienst
weigeraar een scènisch monument
krijgt een pantomimisch duet
Olga de Haas en Lawrence Rhodes
en waarin o.a. hardop wordt gedroomd
tegen een imposant belicht achterdoek.
Een te fragmentarisch ballet. Harkar
vy, die wel degelijk goed en vooral
bruikbaar danswerk kan schrijven,
heeft het zichzelf, de uitvoerenden en
de kijkers te moeilijk gemaakt door
(Advertentie)
ATTENTIE
Parkeex-gelegenheid heeft U bij om-
voor de deur Of op één minuut
afstand v. d. Werf straat, Oude Rijn
Kaasmarkt. Twee minuten Hooigr
(Ir. Driessenstraat), Oude Vest en
Lange Gracht (Lichtfabrieken).
Het loont de moeite om onze grote
collectie en de beste merken in te
Onze traditie is „altijd voordeliger"
geen valse leuze „van zoveel voor
echte Juweliers en Horlogers-
zoveel" maar het gehele jaar „voor
zoveel". En toch vakstanding als
Onze eigen ateliers onderstrepen
dit, door echte vakservice te bie
den. Doet er Uw voordeel mee
Gouden sieraden, verlovingsringen,
horloges, klokken, cassettes, ver
zilverde geschenkartikelen, brillant
De beste merken,
de ruimste keuze,
v. d. WATER
Haarlemmerstraat 181
Juwelier - Horloger
DONDERDAG 17 JUNI
St.-Josephschool Oppenheimstraat.
Afscheidsreceptie van de heer J. M.
Poodt van 20 00-21.30 uur.
DONDERDAG 17 JUNI
Christus Dienaarkerk Zoeterwoude.
Ziekentriduüm.
Gemeentehuis Oegstgeest: Gemeente-
VRIJDAG 18 JUNI
Kreatief Sentrum: „De Operatie". To
neelstuk gespeeld door Marokaanse to
neelgroep. Aanvang 20.00 uur.
VVV-kantoor. Optreden van het
NZH-muziekgezelschap in nieuwe uni
formen. Aanvang 20.00 uur.
Leidse Schouwburg: Al Steward, folk
songs. Aanvang 20.15 uur.
Gemeenteccntrem Oegstgeest: Lezing
m mej. drs. I. Moerman over middel-
iuwse kastelen. Aanvang 20.00 uur.
ZATERDAG 19 juni
Oud-Poelgeest: Meditatieweek. Het
week. onderwerp. „Wat heeft het westen
is geleerd?"
Leidse Schouwburg: Miel Cools Caba
ret. Aanvang 20.15 uur.
Kon. Nederlandse Maatschappij voor
Tuinbouw en Plantkunde: Excursie.
gstgeest. Gemeentecentrum Lijt-
weg. Vertrek excursie kastelentocht.
EXAMENS
AMSTERDAM Dc volgende personen
hebben met goed gevolg het examen m.o.
ichamelijke opvoeding afgelegd: J. S. Lle-
eld. Den Haag. E. Mcrx, Voorburg. J.
losterheert, Den Haag. H. APrrel, Voor
schoten. C. Praagman, Rijswijk. M. van
vrijwel zonder muziek te laten dansen.
Er la in dit ballet voldoende plastisch
evenwicht, maar de delen worden scè
nisch noch dramatisch herkenbaar
gebundeld.
Als derde werk de Groene Tafel van
Jooss, een helder leesbaar museum
stuk, maar te duidelijk gedateerd om
te worden opgenomen in een festival
programma anno 1971. Het Nederlands
Balletorkest onder Andró Presser was
niet altijd even welluidend, maar rea
geerde wel correct en slagvaardig.
D. J.
DEN hAAG. Een vijftal jongedames
heeft de gelegenheid te baat genomen om
de individuele leden van Provinciale
Staten - tijdens een vergadering in het
gebouw van de Eerste Kamer - een
open brief te overhandigen, waarin de
bezwaren tot uiting gebracht worden
tegen de voortgaande asfaltering van
Zuid-Holland. De groep meende dat te
moeten doen omdat tijdens deze verga
dering verslagen op de agenda staan
onderhoud sen aanleg van provinci
ale wegen. Niet alleen de uitgestelde
Duinweg (provinciale weg nr. 1) maar
ook andere geplande wegen zijn „Dolle
Mina" wa nt zo presenteerde de groep
zich hedenmorgen een doorn in het
oog. Letterlijk wordt in de open brief
Dolle Mina ziet met angst en beven
de dag tegemoet, waarop Nederland
niets meer zal zijn dan een weerzin
wekkende plak asfalt, waarover onze
i, vader, broer of zoon zich voor
spoedt naar de hartspecialist, wanneer
is al niet „geheel onverwacht" zijn
ontvallen door één der oorzaken, opge
leverd door het veelvuldig rijden in een
auto. Zij ziet deze aktie dan ook als
principieel, daar niet alleen deze duinen
ook andere natuurgebieden ge
aard moeten blijven voor voortrazend
autoverkeer, juist in het belang van die
dolgedraaide automobilist zelf!" Verder
wordt nog gesteld, dat „Dolle Mina"
vreest dat de voor vijf jaar „ingevre
ten" Duinen toch panklaar gemaakt
wordt. De prioriteit, die zogenaamd ge
geven wordt aan het openbaar vervoer-
heeft wel tot dusver gedemonstreerd in
de verhoging van de tarieven, aldus de
,open brief".
Het-Internationaal Toonkunste
naarscentrum Eduard van Bei-
numstichting te Breukelen op
het landgoed „Queekhoven" ge
vestigd, stelt zich ten doel
jonge musici in hun carrière de
helpende hand te bieden. Zo
startte 9 juni jongstleden het
Nederlands-Belgisch Muziek
concours, waarbij een jury,
voorgezeten door dr. Jos
Wouters en bestaande uit Jean Bailly (België),
Georges Caraël (België), dr. Marius Flothuis (Neder
land), Elias Gistelinck (België), Andrê Jurres (Neder
land), Ton de Leeuw (Nederland), Jef Macs België
en Manus Willemsen Nederlandvier laureaten
uitriep tot winnaars van het concours en tot solisten
op het gisteravond onder grote belangstelling in de
Kleine Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw
gegeven concert.
Dat waren, in de volgorde van hun optreden:
PAUL DOMBRECHT (geboren te Oostende, 1949). die
met zijn collega's Ivan Dudal en Louis op 't Eynde
een ensemble van twee hobo's en één Engelse hoorn
vormend, Henk Badings' Trio nr. 4, van 1946 da
terend. presenteerde. Dat deed hij ambachtelijk heel
vaardig, doch zijn spel was te weinig genuanceerd,
hij „hielp" het stuk onvoldoende. En het stuk moest,
gehoord het gehalte, wel een beetje geholpen worden!
Op deze Nederlander volgde, zoals telkens weer op
de avond, een Belg. In dit geval Jean Decadt (ge
boren 1914), momenteel leraar contrapunt en fuga
aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Ant
werpen. Met een tweedelig Trio. zéér lyrisch van
inhoud, waarvan het slot, allegro, door het gezel
schap niet gaos zorgenvrij werd gespeeld.
De fluitiste CECILIA OOMES (geboren te Hengelo,
1945) was daarna aan de beurt. Met assistentie van
Antoine Oomen vertolkte deze leerlinge van Jolle de
Wit een wereldschone Sonate in c klein van Jean-
Baptiste Loeillet. Een vrije, quasi-improviserende
voordracht vroeg deze muziek, maar de executante
gedroeg zich wel wat voorzichtig, wel wat al te voor
zichtig: een ondeugend „knipoogje" naar „Loeillet"
kon er blijkbaar niet af.... Daarbij door karakter
en instrumentbehandeling uitnemend aansluitend een
Sonata da Camera van dr. Marius Flothuis: muziek
van een zéér spirituele inhoud, door haar en de
uitstekend begeleidende pianist met smaak gebracht.
Na de pauze: de fluitiste ABBIE DE QUANT (geboren
te 's-Gravenhage, 1946), leerlinge van Jan Prins en
Koos Verheul, die in haar jonge leven al heel wat
onderscheidingen veroverde.
De ster van het veld, die geaccompagneerd door de
pianiste Elisabeth van Malde, kwam, speelde en
overwon. Een klasse apart, zoals bewezen werd.
onmiddellijk bewezen, in een Arabesque en Scherzo
van Jef Maes, in 1905 geboren en thans docent in de
kamermuziek aan het Koninklijk Vlaams Muziek
conservatorium te Antwerpen. Diens weinig preten
tieuze stukjes werden verkocht als een echt diver
tissement, aan de artistieke kwaliteiten ervan dacht
men niet meer, zo geboeid werd men door de
reproduktle.
Na Maes Ton de Leeuws Night Music voor fluit-
solo. Deze mysterieuze muziek speelde zij met een
spanning, die werkelijk adembenemend was. Elke
noot stond hier, in de juiste sterkte, in de juiste
kleur, op zijn plaats, kwam daarenboven geen fractie
te vroeg of te laat.
Meesterlijke weergave i
i meesterlijk stuk.
De violist RUDOLF WERTHEN (geboren te
Mechelen, 1946) sloot de rij van de laureaten. Na
tuurlijk bracht hij Eugène Ysaye, wiens muziek hij
met groot elan vertolkte. Artiest met een uit
gesproken violistische aanleg op de Koningin
Elisabethwedstrijd 1971 won hij de zevende prijs
in het huidig stadium van zijn ontwikkeling nog wat
slordig in zijn speloverschatte hij de technische
moeilijkheden niet een weinig?
Maar naar Ton de Leeuws Sonatine hebben wij met
graagte zitten luisteren: begeleid door Elisabeth van
Malde voornoemd speelde hij het tweede deel hiervan
bepaald intrigerend.
Het was DR. JOS WOUTERS, die de prijzen uit
reikte. c^arbij de betekenis van deze ontmoeting
(gevolg van de herdenking van het vijfentwintig
jarig bestaan van het Belgisch-Nederlands Cultureel
Akkoord) accentuerend. Wat de laureaten kregen?
Geen geld. doch de toezegging van een meermalig
optreden voor de radio te Brussel en Hilversum. En
van het concert van gisteravond komt een grammo
foonplaat uit.