PAARSE DEUR PAARSE DEUR 0 MUSICAL ALS ANTI-SHOW ...het welkom voor graag geziene gast ..maar weigeren is niet onfatsoenlijk uw, die grote woongebouwen ee ig denkt een actiegroep Carlène, Gerard en ïaarom het allemaal (RECHT Anno 1971: Mensen in kastjes. W'i rvreemden van elkaar in een maatschappij waarin flats steeds meer de hokjesgeest van de Nederlander monstreren; waarin dorpjes veranderen in steden, eine bedrijven in grote ondernemingen, horizontaal ncn in verticaal wonen. De onpersoonlijke sfeer van buitenwereld maakt dat men steeds meer de veilige jdotenheid van de eigen woon- en leefruimte zoekt. zijn hard op weg naar een volledig isolement, lortsachtig zoeken individuelen en groepen naar een tsnapping uit dat isolement. Communes steken links rechts de kop op. De mens van het jaar 2900 voelt •h alleen. Automatisering, gezins-individualisering en t sterk gescheiden honden van arbeid-vrije tijd en n openbaar leven en privéleven zijn nog enkele naken die daaraan meehelpen. oplossing. Experimentele woning feite kleine leefgemeenschappen creëer! a tweede. Een dorde oplos- an vier Utrechtse jongeren Dia, Carlène, Gerard en Tom. gevonden te- hebben ffaarom het allemaal zo moeilijk doen", is hun pe. „Laat iedereen, die van goede wil is, zijn huir enstellen voor ieder ander, die die goede wil wil iren en zelfs contribueren. is heel simpel: iedereen die mee wil werken verf' voordeur paars met als speciaal herkenningsteken groot geel sleutelgat in het midden. Dit betekent je als ..vreemde'' rustig aan een paarse deur kunt nbellen. De afspraak is: iemand met zo'n deur is mensen te ontvangen. Maar, mensen die een voordeur hebben, zijn niet verplicht iemand te itvangen. Als iemand aanbelt, die je om welke reden ook niet binnen wilt laten, zeg je gewoon nee. Dat voldoende want er zijn veel redenen voor weigering le niet uitgesproken kunnen worden. Nederland heeft en vastgeroest idee over beleefdheid, dat niet vee! met eerlijkheid te maken heeft. Als er veel deuren zijn en een „vreemde" moet bij tien irvan aanbellen, voor hij gelegen komt, dan is dat erg reinig. De bedoeling van de actiegroep van vier is een weerstanden en geen omhaal bij het weigeren ten paarse deur geeft geen verplichtingen, let is goed denkbaar dat niet iedereen er iets vooi zijn deur paars te verven. Geen nood. voor de die niet willen schilderen of die geen eigen buitendeur hebben, heeft de actiegroep stickers laten maken, waar naam en aantal keer bellen op vermeld kan worden. De stickers zijn paars met een geel sleutelgat in het midden en dragen het volgende opschrift: „Zoveel huizen, zoveel cellen. Mensen die zich afsluiten met hun eigen sleutels. Paarse deuren open deuren vrij om je te ontvangen vrij om je te weigeren. Valse vriendelijkheid is geen vriendelijk heid". Het is de bedoeling zo'n sticker op de buitendeur te plakken. TomKemme, 23 jaar, één van de initiatiefnemers, zegt:- «Sommigen vinden het tegenstrijdig, dat de actiegroep „Paatsï Deur" zo de nadruk legt op het weigeren. Als de huisbewoners zich niet bezwaard voelen bij het weigeren, voelt degene, die aanbelt zich niet verne derd: hij gaat gewoon naar de volgende paarse deui oer zolang tot hij succes heeft. :n paarse deur wil wel, dat je belt, is toch nergens toe verplicht? Stel je eens r dat de huisbewoner zich wel verplicht voelt: hij i één of twee keer iemand binnen, die hij eigenlijk t binnen wilde laten, heeft er genoeg van en haalt sticker van zijn deur. Mensen, die zich moreel rplicht voelen doen de actie bij voorbaat al misluk- Veel keren weigeren en bellen is beter dan •ntevreden mensen die niet (meer) meedoen, omdat zij ■ch verplicht voelen. deze maatschappij. Je eigen buurman ken je niet eens •neer. De mensen hebben alleen maar contact via het lode papier. En dan zijn er nog een paar andere lingen: het feit dat je begint met een milieu thuis, dat vordt langzamerhand uit elkaar getrokken want de •én heeft betere resultaten op school dan de ander. En le één heeft hier interesse voor, en de ander daarvoor. Specialisaties zijn veel belangrijker dan je vrienden en kennissenkring. Je moet geloven aan je baan en je woonplaats". „Het is eigenlijk één van de belangrijkste dingen dat we weer een nieuw besef krijgen van buurten. Dat is och iets dat uit de Kabouterbeweging voortkomt. alleen maar dat je kunt sen je niet met heel grote taren zo van: wat komt die t hebben ze eigenlijk weinig maar zeggen dat je je open „Valse vriendelijkheid is geen vriendelijkheid", bete kent dat de murep tussen mensen, die niet alleen van steen zijn, afgebroken zouden moeten worden: eerlijk heid helpt ons vaak mieer dan zogenaamde beleefde of tactvolle smoesjes". n oorspronkelijk idee van de actiegroep van „Dit idee is eigenlijk binnen de Utrechtse Kabouterbe weging ontstaan. Die Kabouterbeweging is min of meer uitgeblust. Dat idee is echter in het pand blijven hangen in de vorm van een met viltstift beschreven blaadje. Anja heeft dat zien hangen, heeft toen contact TON KEMME Liever eerlijke weigering dan oneerlijke gastvrijheid. opgenomen i heeft gezegd, dat dit het Dat alles speelde zich af vorig jaar oktober. Toen hebben we van rector Vermeulen geld gekregen om die stickers te kunnen laten drukken. Nu een paar weken geleden hebben we gewoon die brieven op de post gedaan en toen is er ineens reactie op gekomen. Het gaat allemaal nogal fragmentarisch. We rommelen nog Rector Vermeulen? „Ja, dat is een huisvriend van mijn ouders. Hij is wel erg conventioneel gekleed maar erg progressief in zijn denken. Hij is in Amersfoort Franciscaan of iets dergelijks. Hij doet het allemaal vrijwillig. Hij is ook actief voor Amnesty International". Wat willen jullie bereiken? .Onze stickers betekenen aanbellen en dat de mei vreemde ogen aan zitten nu hier doen. Voor de res betekenis. Het wil alleen :.ielt voor contact. En als in een buurt veel van die stickers op de deur zitten dan is het natuurlijk mogelijk om onderling in die buurt contact te krijgen. Maar dat is niet het enige doel, niet de enige mogelijkheid" De tekst op de sticker is duidelijk genoeg. Waar ik nu zo „Nee, maar ik zie dat stickers. Het is natuur maar het wordt wel vergemakkelijkt door deze stic- Als je zo ingesteld bent dat je nooit contact opneemt met je buurman, dan neem je ook nooit contact op met mensen waarvan je nog helemaal in het onzekere moet verkeren". Zijn er al veel reacties binnengekomen? „Ja, er stromen voortdurend brieven binnen. Moeilijk om het allemaal bij te houden". Zijn die reacties over het hele land verspreid? „Ja, vooral Friesland is erg geïnteresseerd. We zijn van plan de kerk hiervoor te interesseren want het is toch een idee dat van een priester zelf komt". Hoeveel stickers gedrukt? „Ik geloof 4500. Ze zijn wel bijna op en dan moeten we maar zien aan meer geld te komen, dat blijft een probleem". Er zitten natuurlijk gevaren in deze benadering. Ben je niet bang dat er misbruik van gemaakt wordt? „Ik geloof wel dat een heleboel mensen misschien niet weten wat voor mensen er rondlopen op deze wereld. Maar op de stickers staat toch heel duidelijk dat je vooral eerlijk moet weigeren. Je doet er echt geen goed werk mee niet te weigeren als je het wel Ik kan me de situaties voorstellen dat er misbruik van gemaakt zal worden. Oplichters en zo, poging tot verkenning voor inbraak. „Ja, nou geloof ik dat het voor iemand die erg veel dure spullen in huis heeft misschien ook niet zo'n ideale actie is, maar ik ken ook veel mensen die dolgraag zouden willen dat er een inbreker kwam om te kijken wat er voor waardevols is. Voor die mensen is het natuurlijk wel geschikt". GERARD CRONE „Glory halleluja, gelukkig die niet pralen, die niet prat gaan op geweld, glory hallelujadie oprecht de prijs betalen die voor vrede werd gesteld, glory halleluja". Na twee uur zitten op de kerk banken wordt het publiek, ge dreven door de muziek, zo on rustig dat het uit volle borst mee gaat zingen met de bijbelse hymnen. De show is geweerd uit de mu sical Glory halleluja. De uitvoe renden komen niet van hun plaats, al produceert de muziek op de achtergrond ritmisch ge- ANTWERPEN „Glory halleluja, (elukkig die niet praten, die niet prat Man op geweld, glory halleluja.... die oprecht de prijs betalen die voor vre de werd gesteld, glory halleluja." Na twee uur zitten op de harde kerk banken van een Antwerpse kerk veert het publiek overeind en klapt ritmisch nee met de zes zangers en zangeres- die tussen de aanwezigen het slot zingen van de Belgische bijbelse mu- «ical Glory halleluja 2000. Met markante gebaren zet de dirigen punt achter het ritmische gewelc dat onafgebroken een bijbelse bood «hap de kerk heeft ingezongen, on dersteund door een batterij instru menten. Het was de 133e voorstelling België. Op 2 juni gaat de Nederland- première in de Haagse Jeroenkerk. "aarna nogmaals in dezelfde kerk uitvoeringen van 5 t.e.m. 9 juli. Voor Breda ligt een uitvoering vast op 30 september in de Grote Kerk en op 1 oktober in Klooslerzande. Besprekin gen zijn gaande met Rotterdam (De Steiger), Roermond, Heel, Horn, Haar lem en Amsterdam. De tekst is van Valeer van Kerkhove, producer van de culturele programma's van de BRT en theoloog. De muziek is van Jan Leopold, directeur van de Vlaamse afdeling van het Brusselse conservato rium. Miel Decoster, de man die dez< musical leidt, zegt: „We hebben iets willen maken voor de gewone man Het meisje Eje Decoster. zijn schoon iochter, beweert dat alle uitvoeren den uit puur idealisme meedoen. Zij zelf heeft een carrière daarvoor laten vallen in de Parijse Olympia. waar ze nummer vijf stond voor Brigitte Bar dot (nummer zes). Twee uur lang staan zes mensen ach ter hun microfoons, omringd door spe lers op electronisch orgel, s axofoon. gitaar, fluit en slagwerk. Af en toe een enkel handgebaar of. bij de solo's, een vamp-achtig trekje als erfenis uit de showbusiness, die allen welbewust de rug hebben toegekeerd. Miel Decoster is daarvan de exponent Hij spreekt als een muzikale Paulus helemaal op de idealistische toer. Hij heeft internationaal gewerkt. De laat ste drie jaar met een dure Parijse produktie van Claude Francois: „Glory halleluja is meer een contestatie teger het ordinaire van de hedendaagse show. Daarom heb ik het sober ge houden. Alleen met het licht werk ik veel". Een show tegen de show. Maar op de achtergrond speelt ook mee het ver bod van de Belgische bisschoppen, die choreografie aan deze „musical" in hun kerken ontzegden„Vergeet niet dat wij hier voor een Belgische pu bliek spelen" zegt hij. „In Nederland kan meer. is men meer gewend". Dat zegt hij als reactie op onze opmer-- king, dat de zangers zichzelf zo sta tisch geweld staan aan te doen dat je als publiek de neiging krijgt om op te veren uit je bank, mee te klappen en te zingen etc. UITGANGSPUNT Als uitgangspunt voor deze klankbij 'oei fungeert het anti-bom teken, maar dan omgekeerd. Het runatakje is om- hooggezet (teken van leven) en gevat in een cirkel (Christus het licht). Kop op, zing, pak aan, de liefde, hoera voor het leven, glory halleluja 2000, vermeldt het progammaboekje. De schepping, zondvloed, Sinaï, beloofde land. Betlehem, vijf broden en twee vissen, Maria Magdalena, Kana, de vogels, de verloren zoon, de goede vader, de passie en de verrijzenis worden in deze voorstelling naar vo ren gebracht door middel van gelezen bijbelteksten en ritmische songs, waarbij klankeffecten, vanaf het tra nende zoemen tot knappe enorme volumes, niet van de lucht zijn. Psychedelisch licht en zoekende spots vallen op zangers en musici. De belgische sensatiekrant „Zondags nieuws" meldt dat Miloscope zo heet de groep failliet is: „Dat i' niet waar", zegt Decoster. „Maar wc zitten er wel zwaar voor". H(j heeft er al zijn winsten uit de voorgaande vette showjaren ingestoken. Jackie Pense, voorheen tennisleraar uit St.-Niklaas en nu public-relations- man van de groep, vertelt: „Voor deze produktie is een maatschappij gesticht, waarbij afgesproken is dat de winst onder alle deelnemers verdeeld zal worden en dat bij verlies (faillis sement) Decoster alleen aansprakelijk Rond het altaar staat voor ander half miljoen Belgische francs aan materiaal. Bij de hele produktie zijn 23 mensen betrokken, die allen uit de variété-wereld stammen. „Wij moeten 623 mensen per voorstelling als toeschouwers hebben om financieel rond te komen. De eerste drie maan den hebben we dat gehaald, maar nu treden we ook vaak op in kleine kerken. Het gemiddelde ligt nu op 580 mensen", vertelt Decoster, die de ver makelijkheidsbelasting hier schandalig vindt. Wellicht biedt enig soelaas, dat er een plaat op de markt komt. Deze zal binnenkort hier verkrijgbaar zijn. In ons land sluit Miloscope alle contracten via de bisdommen. Decos ter: „Ik heb nog gebeld met bisschop Simonis. Een fijne heer. Hij heeft de plaat gehoord en was.enthousiast". Uit zijn tas haalt hij een knipselboek, waarin hij, met trots, een persoonlijk schrijven van kardinaal Suenens laat lezen, die ook al enthousiast is. Of bet Nederlandse publiek, en met name de jeugd, ook enthousiast zal zijn, zullen we binnenkort weten. „Er zijn al 8000 Nederlanders in België komen kijken, met bussen", vertelt Decoster. „Die waren allen begees terd." HENK EGBER3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 9