De benen onder
de hot pants
Paul McCartneys „RAM" getuigt
van liefde voor het leven
TIENER HAP-SNAP VERGEET ONTBIJT
Zomerse
schoonheid
ZATERDAG 12 JUNI 1971
Sinds zijn afscheid van The Beatles
is Paul McCartney nogal onderhevig
aan kritiek, zeker in de toch zeer
chauvinistische Britse poppers. Pauls
eerste elpee, begin vorig jaar op de
markt gekomen, kreeg nauwelijks
aandacht in de kranten en tijd- j
schriften en als de plaat wat regels
kreeg toegemeten, dan waren die
zeker niet erg gunstig.
Men verweet McCartney onder an
dere dat hij het geheel wat al te
rudimentair had opgezet (gevolg van 't
feit dat Paul alle instrumenten zelf j
bespeelde, hetgeen sommige num-
mers inderdaad wat „onaf" deed i
klinken), maar het ergste van alles
was wel dat men geen goed woord over
had voor de toch grootse composities
op deze schijf. Nummers als „Maybe
I'm amazed". „Junk" en „Teddy
boy" hadden toch een zeer hoog peil
(dè nodige coverversies wijzen wel
degelijk in die richting) en vormden
een bevestiging van het reeds lang
sluimerende vermoeden dat Paul de
grote man achter het succes van The
Beatles was. Hij componeerde de
grote wereldsuccessen en hij was het
die bijna alle, nu door honderden
nageaapte, gimmicks uitvond. Na
tuurlijk leverden John Lennon
George Harrison en producer George
Martin ook hun bijdrage aan het
Liverpoolse collectief, maar voor al
les bepaalde Paul toch het gezicht
van de Beatles. Hij was in ieder
geval de leidende figuur in de perio
de na Brian Epsteins tragische dood.
Die McCartneydorrunantie heeft dan
uiteindelijk ook geleid tot het uit
eenvallen van The Beatles.
De genialiteit van Paul McCartney
blijkt duidelijk uit zijn tweede, kort
geleden verschenen album „Ram".
Op deze plaat borduurt Paul voort
op „zijn" Beatlestramien, zij het dat
het geheel nog meer geperfectio
neerd is en uiteraard nu wars is van
invloeden van buitenaf.
Daarom ook straalt „Ram" zo'n on-
gelooflijke vreugde om het leven uit. l
Uit de muziek, de teksten en de
uitvoering blijkt dat het buitenleven, j
het huwelijk en het vaderschap Paul
goed hebben gedaan. Het is louter J
plezier dat uit de groeven spat. Dit- j
maal heeft Paul het geheel niet alleen
opgenomen, echtgenote Linda en de
lessionmusici Hugh McCracken, Dave
Spinoza en Denny Seidwell staan hem
ttmjde, maar als producer heeft hij
acWer de knoppen gezeten de num
mer» toch voorzién van een uiterst
persoonlijk stempel. Een zeer com
pact stempel. In sommige nummers
ontwaar je het geluid van de Moog.
er klinken hier en daar violen, ko
perwerk, stevig gitaarwerk en het
zelfde geldt voor de door Paul en
Linda verzorgde vocalen Rudimen
tair is deze schijf dus zeker niet,
maar dat kan de Britse critici toch
ook niet verzoenen met McCartneys
nieuwste schepping. Zo vindt Allan
Smith van The New Musical Express
„Ram" een grote puinhoop en Smith
neemt het McCartney zowaar kwa
lijk dat deze geniet van het vrolijke
leven, vertaald in vrolijke muziek.
Wat een onbegrip! Voorts vindt-
Smith dat Paul te veel nog teert op
bepaalde Beatleverworvenheden.
Smith is blijkbaar vergeten dat
McCartney al die typische verwor
venheden zelf heeft uitgedacht en
zoals je in ieder stuk van Bach
bepaalde herhalingen of variaties op
vroeger werk tegenkomt, zo kom je
die ook tegen in McCartneys
werk.
De muziek op „Ram" valt nauwe
lijks in een straatje onder te bren
gen. In Pauls composities vervagen
begrippen als rock, blues, pop en
noem maar op. We hebben hier te
maken met oorstrelende. geniaal
doorwrochte studiomuziek, laten we
het maar McCartneymuziek noemen.
Met de romantiek heeft deze muziek
overigens alles te maken. Paul be
zingt echtgenote Linda in „Long
haired lady", zijn kind in „Dear
boy", het buitenleven in „Heart ot
the country" en hij verheerlijkt de
lach in het lang uitgesponnen num
mer „Smile away". In al deze num-
'mers domineert de vreugde, die (wat
ons betreft) uitstekend overkomt op
de luisteraar. Hoogtepunt van „Ram"
vinden wij „Heart of the country"
en het rijk aan tempowisselingen
zijnde „Back seat of my car", hoewel
men op deze schijf moeilijk kan
spreken van hoogtepunten. Het ge
heel is een aaneenschakeling van
gelukkige, geniale geluiden. In de
samenzang van Paul en Linda valt
soms een opvallende overeenkomst
te noteren met Les Paul en Mary
Ford, een echtpaar (inmiddels ge
scheiden) dat in de jaren vijftig
furore maakte met via de techniek
vermeerderde vocalen en gitaarge
luiden, een techniek die inmiddels
algemeen is en ook door Paul en
Linda meermalen gebruikt wordt op
deze schijf. Een absolute aanrader,
deze „Ram"-schijf. (Apple 5C064-
04810).
IAN MATTHEWS
Zanger Ian Matthews is ook zonder
zijn voormalige gtoep Southern
Comfort tot grote dingen in staat.
Zoals bekend verliet Matthews de
groep eind vorig jaar en tekende hij
een contract met Vertigo. De eerste
elpee op dit label is nu een feit.
Begeleid door mensen als Richard
Thompson en Sandy Denny (beiden
ex-Fairport Convention), Pat Do
naldson. Andy Robferts, Gerry Con
way en Keith Tippelt (allemaal be
kende figuren uit de folkhoek) weet
Matthews een lekkere sfeer voor bij
het houtvuur te scheppen. Een
eountry-folksfeer, waarin de goede
en slechte dingen van het leven in
wat weemoedige composities beke
ken worden. Behalve een uitstekend
zanger is Matthews, vooral een origi
neel componist, wiens nummers en de
uitvoering daarvan onmiddellijk op
vallen door hun nostalgiek karakter.
(Vertigo 6360034).
JANIS IAN
In Amerika vinden we veel goede,
persoonlijke zangeressen die zich
uitdrukken in de taal van deze tijd.
Mensen als Laura Nyro. Melanie
Safka, .Joni Mitchell. Judy Mayhan,
Carole King en Janis Ian zoeken in
hun liederen naar begrip, verstand
houding, vrede en om dat te bereiken
schuwen zij zeker het protest niet.
Van al deze zangeressen is Janis lan
misschien wel de minst bekende, hoe
wel zij enige jaren geleden in de
Amerikaanse tophonderd prijkte met
een nummer, waarvan de titel ons
ontscholen is. De elpee „Present
company" zal aan die onbekendheid
wel iets veranderen. Op deze plaat
laat Janis lan zich kennen als een
zeer gedrevert juf met een machtig
fijn stemgeluid, die bovendien ge
varieerde nummer weet te compone
ren. In deze nummers vinden we
invloeden van de folkmuziek, de gos
pel (zeker in het nummei „Alaba
ma") en uiteraard van de rock. Janis
lan weet al die stijlen samen te
vatten in een persoonlijk geluid met
als voornaamste kenmerk een boei
ende en oprechte tekstvoordracht.
(Capitol SKAO 683).
JOE SOUTH
Na uiterst succesvolle hits als
„Hush". „Games people play", „Down
on the boondocks" en „Walk a mile
in my shoes" is het een tijdlang stil
geweest rond de Amerikaanse zan
ger .Toe South. Nu kon South het
rustig aandoen, want zijn nummers
werden prompt opgenomen in het
wereldrepertoire met als gevolg zeer
veel royalties. Joe South is nu echter
uit zijn schulp gekropen en gekomen
met een nieuwe elpee, die echter
nogal teleurstellend is. Typische top-
ünden we op „So the
er stand" (bekendgemaakt
The Bfotherhood of Man)
Charles, Drown in my owr
Jammer. (Capitol ST-637).
de melodische vondsten die South
bekendmaakten. Natuurlijk levert
South geen rommel af, daarvoor is
hij net even te getalenteerd, maar
voor de rest ontbreekt toch iedere
verrassing. South komt op deze
nieuwe plaat zelfs op de proppen
met belegen nummers als „United
JAMES LAST
De Duitse platenkeizer James Last
wil blijkbaar het wereldrecord „pla-
tenmaken" verbeteren. Er gaat bijna
geen maand voorbij of er komt 'n met
overbekende Lastgeluiden gevulde
schijf op de markt. De laatste plaat
in de reeks is „Non stop dancing 12",
zoals bekend het betere „meedein-
meekreun- en rneezingwerk". Wat
moet je eigenlijk nog over Last
schrijven? Iedere schijf is een
staaltje subliem vakmanschap, zij
het machinaal vakmanschap. (Polv-
dor 2371 141).
JEREMY STEIG
Paul McCartn
1 kaanse fluitist Jeremy Steig. Deze
nog vrij jonge musicus is een aan
hanger van wat wordt genoemd de
free jazz. Steig vertegenwoordigt in
deze jazzrichting de melodische, lyri
sche tak. Eén en ander valt te consta
teren op de elpee „Wayfaring stran
ger", waarop Steig, begeleid door
bas, gitaar en drums, zich uitleeft in
vrije, goed gedoseerde en geformu
leerde expressie. Interessante muziek.
I (Blue Note 84354).
VICTOR KLIMENKO
De Finse zanger-acteur Victor Kli-
menko komt binnenkort naar ons
land voor een optreden in het televi
sieprogramma „Zomaar een zomer
avond'. Vooruitlopend op dit bezoek is
er in ons land alvast een elpee van
deze indrukwekkend besnorde figuur
op de markt gebracht. Klimenko be
zit een door de steppenwind gelooide
bariton, die zich uitstekend leent
voor het zingen van Russische en
Finse volksliederen. Dat doet Kli
menko dan ook op de langspeler
„Stenka rasin". We verstaan er al
leen helemaal niets van en dat is wel
jammer, hoewel we uit Klimenko's
intonatie wel kunnen opmaken dat
hij een geheide levensgenieter is. (Co
lumbia 5C 062-34253).
C0LTRANE EN SANDERS
Wijlen John Coltrane is in jazzkrin
gen nog immer een verafgode fi
guur. Terecht, want de geluiden die
Coltrane aan zijn tenorsax wist te
ontlokken waren zowel duivels als
goddelijk. Goddelijk was Coltrane in
zijn lyrische momenten, duivels in
zijn gedreven soli die soms minuten
lang duurden. Zo'n duivelse bui moet
Coltrane hebben gehad tijdens zijn
optreden in Seattle in 1965, toen hij
in het strijdperk trad met die zo
mogelijk nog meer bezeten saxofo
nist Pharaoh Sanders. Het resultaat
van dat samenzijn vinden we op de
éérst nu pas verschenen plaat „Live
in Seattle". Voor de liefhebbers van
extreme jazz moet dit 'schijfwerk
gelukzalige momenten oplev<
Coltrane en Sanders leveren strijd
op leven en dood en bedrijven jazz
tot in het niemandsland, maar per
soonlijk valt het geheel ons toch iets
tegen. Wij horen liever Coltrane in
eigen doen en niet in de angstaanja
gende omgeving van de toch heel
wat extremer Pharaoh Sanders.
Maar goed, wij zijn wijIn ieder
geval een historisch dubbelalbum
(Impulse AS 9202-2).
KING OLIVER EN
DUKE ELLINGTON
Bijzonder interessante en bovenal
historische opnamen vinden we op de
elpees „King 'Oliver-New Orleans
Shout" en „Duke Ellington-Master
pieces". Het betreft hier muziek uit
1929 en 1930 en het is interessant
beide platen te vergelijken. King
Oliver gold in het begin van de jaren
twintig als de beste trompettist ter
wereld, totdat Louis Armstrong hem
volledig wegspeelde. In 1929 was
Oliver dus over zijn hoogtepunt
heen. hetgeen zich weergespiegelt in
de wat gladde geluiden die wij nu
op „New Orleans Shout" vinden.
Echte pure negerjazz speelt Oliver
met zijn mensen niet meer, er vallen
zelfs blanke invloeden te bespeuren in
Olivers totaalgeluid.
Liep het met Oliver in 1929. 1930
af, Duke Ellington stond in die jaren
juist aan het begin van een grootse
loopbaan. Hij speelde toen al met
Bigard, Hodges. Miley, Greer, Car
ney en Nanton en samen spelen zij
op de plaat „Masterpieces" stukken
als „Mood Indigo", „Hot feet", „Digga
digga doo" en „I can't give you".
Enerzijds speelde Ellington toen nog
typische eonsumptiemuziek. ander
zijds kondigde zich al de stijl aan
die Ellington later zo beroemd zou
maken. Een voornaam kenmerk van
die stijl was het door middel van
instrumenten weergeven van de
menselijke stem. inclusief „growl"-
effecten van Bubbcr Miley op trom
bone en Cootie Williams op trompet.
DISCORUBRIEK
door Charles Bels
Die Ellingtonplaat kunnen wij zeker
iedere jazzliefhebber aanraden fRCA
Victor 730 576 en 730 557).
Eén van de betere vaderlandse groe
pen is Focus. Deze groep met topmu-
sici als Thijs van Leer en Jan Ak
kerman in de gelederen werd vooral
bekend door het hitparadenuramer
„House or the king". Toch is Focus
geen typische hitparadeformatic. Dat
blijkt uit de onlangs verschenen el
pee „In and out of Focus", waarop
de groep met genuanceerde, gevari
eerde rock aantoont te kunnen wed
ijveren met zeer veel buitenlandse
groepen. Focus zoekt het dus niet in
ongemotiveerde geluidsgolven, maar
in uitgewogen composities met zeer
veel ruimte voor solo's van gitaar
virtuoos Akkerman en organist-flui
tist Van Leer. Volgens de hoestekst
vertrekt Focus binnenkort naar de
Verenigde Staten en wie weet
maakt de groep het daar helemaal.
Focus bezit in ieder geval de poten
tie (Imperial 5C 054-24192).
VADERLANDS
ALLERLEI
Dit is tante Leen (Imperial 5C052-
24339). Overbekende Amsterdamse
Tante Leen en tevens toegewijd
Ajaxsupportster in repertoire recht
uit het hart.
Hollands hits op Hammond-Stef
Mceder (Imperial 5C052-2434I). Rot
terdamse organist en Feijenoordsup-
porter Stef Meeder houdt de stem
ming erin met zogenaamd „feestre-
pertoire".
Pico Bcllo IDe Pico's (Imperial
5C04824344). Accordenduo de Pi
co's op de meedeintocr.
Washboard Spirit 2-Orchcstra Wash
board (Imperial 5C05424325). Mu
ziek uit overzeese gebiedsdelen.
The original RamblersBert Am
brose and his orchestra-vocaal: Louis
Davids (Imperial 5C05224332).
Swingende geluiden uit de late
twintiger en begin dertiger jaren
met als verrassing Louis Davids in
voor zijn doen ongewoon repertoire.
Voor de lange benen maken alle kousen fabrikanten ijverig hot panties. Helaas,
onze voorspelling dat de meisjes het wel zonder kousen zouden kunnen stellen,
wordt bewaarheid. Intussen is een been zonder versiering, ook weer niks en
daarom verzon de visagiste van Dior een aardige garnering zoals de tekening
van een of vele monden op het dijbeen, een zeegezicht of haven op de kuit, alles
geschilderd met de verfjes en kwastjes, die miss en madam toch in voorraad
hebben.
Moeder, bedenk bijtijds dat uw geliefde cosmeticafabrjkanlen zich hard
inspannen ook vader, zo niet beeldschoon, dan toch wel fris te maken.
De scheerzeep, talkpoeder en aluinsteen van opa bestaan nog heden, zij
hebben alleen een andere vorm en een wuftere naam gekregen. Maar
ze zijn aangevuld met eaus, lotions, crèmes, deodorants ter meerdere
eer en glorie van onze haan.
Ondanks de roep om het goudbronzen
vel en de aanbieding van 1001 brui-
ningspreparaten, blijven er mensen
(vrouwen vooral) die niet willen of
kunnen bakken in de zon, omdat dc
huid overgevoelig is of omdat zij last
krijgen van pigmentvlekkcn. Voor deze
subtielen is er nieuws van Helena Ru
binstein. „Tan in a minute" is een make-
uplotion die de huid bruindt met een
natuurlijke kleur, zich goed op de huid
„hecht", maar toch met water en zeep
Wij zouden Clinique beledigen als hier
niet onmiddellijk aan werd toege
voegd dat dit merk (ressorterend on
der Estee Lauders duurste schoon
heidshuis ter wereld) er niet voor
onder doet. Van Clinique dan de „Sun
Slayaway" lotion Hel lijkt een tover
formule: Zon, blijf uit de buurt! en
het wonder heeft plaats: je zit in de
zon maar merkt hel niet. (Wie wél
wat merken en bruin worden wil.
gebruikt Cliniques gouden abrikozen
suntanning lotion en als je met die
twee klinische dingen tegelijk smeért.
nou dan is dat hel einde! Deze prepa
raten zijn absoluut geurloos en niet-
allergisch. Maar dat laatste is nooit
voor 100 pet. te garanderen, ook al
heeft Estee een miljoen proefpersonen
laten onderzoeken dan nog kan de
eerstvolgende allergische verschijnse
len krijgen. Zo, iets heeft niets te
betekenen, alleen in de wereld van
het schoonheidspreparaat wordt een
speldeknopje gelijk een berg.
Dr. Payot brengt naast een serie
zonnepreparaten crème Après So-
leil. Hiermee kunnen door het zonne
bad ontstane Irritaties worden gekal
meerd cn door de hydraterende wer
king wordt uitdrogen van de huid
voorkomen. Bovendien wordt bij re
gelmatig gebruik de bruining ver-
Niet alle lippenstiften ruiken of sma-
Voordat zij 's morgens de deur uittuimclt,
heeft onze tiener in elk geval haar oogmakc
iip op. Misschien heeft zij ook, alreeds aange
kleed, toch dc rok uitgetrokken om in dc
pants tc stappen. Of zij zich tevoren gewassen
heeft is niet in alle gevallen zeker. En of ze
daarna rustig cn goed ontbijt staat nog min
der vast. Waar een moeder niet in dc gele
genheid is hierop toe te zien en tramme
lant negerend op haar stuk blijft staan,
daar bestaat het ontbijt soms uit een vliegen
de hap en slok. Hongerigheid cn lusteloosheid
wordt in de loop van de morgen gestild door
repen, koeken, frites, koele dranken, koffie.
Een goed ontbijt bespaart de tiener tijd. De
tijd die zij zonder ontbijt verliest door het
afnemen van energie en concentratievermo
gen. Een goed ontbijt geeft iedereen, maar
vooral jeugd in de groei, die voedingstoffen
die nodig zijn om een hele produktieve och-
tend lang, probleemloos op de benen te blijven.
Een goed bntbijt geeft schoonheid, alle angst
tot dik-worden ten spijl, Gave huid en glan
zende haren worden van binnen uit gevoed
en wat onregelmatige snoeperijen daaraan
bederven, kan door geen crème of spuitbus
„streelzacht" gemaakt worden, hoe snoezig de
t.v.-reclame het ook bewijst. De Kelogg Nu
trition Council heeft uitgerekend dat meisjes
die slecht of niet ontbijten aan tussendoor
hapjes veel meer calorieën verorberen dan zij
naar binnen krijgen met een verantwoord
ontbijt, terwijl zij andere hoognodige voe
dingstoffen ontberen. Een ideaal ontbijt moet
éénvierde bevatten van het dagelijks nodige
kwantum energie verwekkende eiwitstoffen.
Het mag niet zwaar zijn, want dat maakt
(behalve dik) slaperig en langzaam in reac
tie.
De oplossing die genade kan vinden in de
ogen van ijdele meisjes is: even eerder op
staan of minder teuten bij het aankleden om
tijd te houden voor rustig ontbijten. Aan
tafel: eerst fruit, citrus- of tomatensap. Dan
schaaltje klaar-om-te-eten graansoort, bij
voorbeeld cornflakes met melk, brood, boter.
Graansoort en melk completeren elkaar en
verschaffen alle nodige voedingstoffen behalve
vitamine C, vandaar een entree van vruch
tent sap). Om precies te zijn: zo'n meutje zit
vol eiwitten, weinig vet, vlug verteerbare
koolhydraten, belangrijke mineralen (calcium,
fosfor,, ijzer), vitamine A en B-complex.
Brood en boter brengen de nodige coterieën
aan en hun deel aan eiwitten, vitaminen en
mineralen. Variatie wordt gevonden in fruit
en brood, waar eventueel kaas en ei bij past.
In het graan-melk bakje kan de suiker wor
den afgewisseld met honing, jam, plakjes
banaan, compote. Het meisje dat zuinig is op
een bijzondere schoonheid, haar gebit, doet
goed óók nog twee minuten uit tc trekken
vodr tanden poetsen na het ontbijt. Welk
merk pasta zij gebruikt is minder belangrijk
dan het feit dat zij poetst.
ken geurig. De nieuwe serie van Invi
te heet Free Woman, bestaat uit 6
modekleuren, kost f 3.95 per stuk, is
crèmig en ook smaakvol om te zien,
maar letterlijk smakeloos.
Elisabeth Arden brengt een nieuwe
serie nagellakken in drie versies
waarbij dc kleuren variëren van rood
tot zachtblauw of geelgoud zodat uw
nagels onder alle omstandigheden
kunnen harmoniëren mei uw kleding.
De samenstelling van de lak is dusda-
De enige cosmetica die bij ons weten
nooit geparfumeerd worden, zijn de
oogversieringen. De nieuwste van Mar
Factor evenmin. Liquid Lash mascara
heeft een dusdanige samenstelling dat
dunne vezeltjes zich aan dc wimper
hechten, waardoor die voller en lan
ger lijken. Max Factor brengt Liquid
Lash speciaal voor degenen die last
hebben met het aanbrengen van valse
wimpers.
Over valse haren gesproken, er
nauwelijks iets nieuws over pruiken
te vertellen. Wel echter over hun on
derhoud. Het huis Carmen heeft een
goede Caralon wig-shampoo gevonden
dat het pruikenhaar schoon en anti-
statisch maakt en klitten voorkomt.
Ook van lang pruikenhaar.
Helena Rubinstein ziet veel heil in bruin blijven en biedt daartoe ge
legenheid met een After Tan Beauty die de nadelige invloed van de
zon elimineert en de goede vasthoudt: gouden schoonheid voor de
meest gevoelige inhoud. Zo te zien doet een sarong ook veel voor gouden
schoonheid.