TONEELPRIJZEN 1971 UITGEREIKT antenne foüd&Q&owui/nt Openingsconcert InternKoorfestival Slotconcert van week voor de kerkmuziek JE TOEKOMST KOMT IN DE BOS MET RUIMBAAN COMPUTERINniSTRIE/EUCTRONICA RADIO VANAVOND j LE1D3E COuüANT Het raadsel van DS '70 UELEMAAL helder is het beeld va partij die bij de Kamerverkiezingen de grootste successen boekte DS '70 nooit geweest- Vast stond dut de partij begonnen is als een afsplitsing van Ne derlands grote sociullstlsehe groepering, maar reeds tijdens do verkiezingscam pagne rezen er twijfels wanneer mer. zich afvroeg tot welke groepen kiezers de jonge partij zich feitelijk in het bijzon der richtte: evenveel moeite kostte het om mensen alg Goedhardt, Berger en Drees jr, onder één noemer te brengen. Trouwens het kost ook wel enige moeite om gelijkheid te ontdekken in de motie ven die dr. W. Droes senior en die welke zijn zonen met de Partij van de Arbeid hebben doen breken. De opstelling van Drees jr. tijdens de informatiearbeid van prof. Steenkamp vergroot Het raadsel nog. In hoeverre interesseert DS '70 zich feitelijk voor maatschappijhervormingen en voor een vooruitstrevende koers in de Neder landse politiek Uit wat er tot op vanmiddag bekend geworden is aan reacties op de voorstel len van de informateur, moet men wel de indruk krijgen dat Drees jr. nog ver der afstoot van denkbeelden zoals die terzake van de sociaal-economische en financiële politiek bij de christen-demo cratische partijen leven dan mr. Geert- sema en de meerderheid van diens VVD. We weten dat het niet opgaat om een partij alleen te beoordelen aan de hand van haar c-pstelling tijdens een kabinets formatie. Bij dié gelegenheden zijn er wel meer onverwachte scenes in hét stuk ingelast. Maar dr- Drees jr. heeft afgelopen we ken allerminst de indruk gewekt, dat hij met de Partij van de Arbeid gebroken heeft omdat die onder druk Van Nieuw Links principes van het democratisch socialisme dreigde te verloochenen e tot stand komen van regeringen mee Nederland goed te besturen zou zijn, onmogelijk maakte. Idee-fixe ÏÏYREES jr. heeft zich afgelopen m; den de reputatie laten opdrukken een man die zijn erkende bekwaamheid afbreuk doet door een idee-fixe: het idee- fixe dat op dit moment een regerings program niet deugt, of op de overheids uitgaven moet zo drastisch bezuinigd den dat verzwaring van de belastingdruk overbodig wordt. Zelfs he; compromis-Steenkamp dat stijging van overheidsuitgaven tot 1973 voorkomen wil, klinkt Drees jr. als slechte muziek in de oren. Speculeert de leiding van DS '70 (net als de VVD) erop, dat na de aftocht van infor mateur Steenkamp, een informateur met meer gezag alg econoom de funda menten voor een meerderheidsregering zal weten te hei-zien in een mate die hen conseouent maakt aan de blauw druk van DS '70 is zou het niet verwonderen wan- nieuwe verkiezingen op korte ter mijn het standpunt van verschillende kie- ten opzichte van DS '70 zouden doen veranderen. Met zijn ,.zuinig-aan"-preken zal Drees jr. ongetwijfeld in rechtse kringen en bij centrumgroepen nieuwe aanhangers heb ben geWonfien. Haar hoe zullen de socia listen denken die met hem door de voor deur of achterdeur dé Partij van de Ar beid verlaten hebben Programmatisch gezien zijn de denk beelden van Drees jr. een even lastige hindernis voor een r eger in gspr osram, dat Perspectief biedt, als het doordrijven van Den Uyl éti Van Mierlo. Om déze indruk bij de kiezers uit te wissen zal de heer Drees aan één Kamerdebat niét voldoen de hébben. „Deo Sacrum" uit Poeldijk werd met de solisten en het Gewestelijk Orkest van Zuid-Holland met Qrote aandacht beluisterd. Erg blij met de onderscheidingen. Van links naar rechts: Wim van der Gijn en Hans Dagelet, Lies Franken, Lóu Landtê en Frits Ëloémkolk. dié boor Ah-ti Hasekamp de Colombina in ontvangst kwam nemen. In diverse talen heeft de heer A. J. W. Janmaat, president van de Federatie van Nederlandse Zangefsbonden, gisteravond eeti enorm aantal belangstellenden, samengekomen in de Kurzaal om het openingsconcert van het 4e Internationale Koorfestival bij te wonen, hartelijk welkom geheten. Zoals we al eerder in dit blad mededeelden, was de aVond geheel gewijd aah Werk van Alfons Diepenbrock en Jan Pieterszoon Sweeiinck, die respectievelijk 50 en 350 jaar geleden zijn gestorven. Het summum aan enthousiasme werd door het publiek opgebracht vóór Diepen- brocks „Te Deum Laudamus", als slot van het concert gepresenteerd op uitste kende wjjze door het zangkoor „Deo Sacrum" Poeldijk, de solisten Jenft-y Veeninga, sopraan, Marianne Klep, alt, Sylvan Dertiwe, tenor en LieüWë Visser, bas, ge assisteerd door het Gewestelijk Orkest van Züid-Holland en het géheél onder lei ding van Jan Vranken jr. Daarentegen was de reactie van het auditorium vrij lauw op de Uitvoering van diens Kyrië en Gloria door de componist zelf vóór gemengd kooT, mannenkoor, sóli en orkest bewerkt; in het onderhavige geval gebracht doof het Chr. Gem. Koor „Asaf", het MannënKoör „Dé Vêrenigde Zangers", de hietboVen al genoemde so listen ëa éVeneens mét ifiedewél-king van het Gëwestelfjk Orkest van Zuid-Holland; Allés öfidef de küridige leiding van Jan V3n dei- Waard. Wij kunnen het ons enigszins voorstellen, omdat wij zélf voor de bewerking in kwestie niet zo bijzonder zijn geporteerd. Hij brengt de stukken uit de besloten kerkruimte, waarvoor ze werden geschreven, naar de concertzaal en zulk en grand spectacle, waardóór o.i. de sfeer wefd bedorven. J. P. Swëeliflck kwant goed aan zijn trekken zöWel door de subtiele Vertolking Van canons en korte werkjes door het Haags MatroZenkoor o.l.v. Slpkë de Jong met assistentie van enkele instrumentalisten als dóór het optreden Van het Vóór- burgs Jongeren Koor onder Ad. P. de Groot. Wat ëen mooi stehirnehfhateriaal efi goede voordracht heeft dit ensemble. Een kleine slipper Zij hun gaarne VergeVen. Ëen goed bégin Vafi hét Festival. 3. W. HOORN (A-N.P.). De Vereniging van Schouwburg- én Concertgebouw- directeuren in Nederland heeft gisteren op haar congres in Hoorn de toneel prijzen 1971 uitgereikt. De Louis d'Or ging naar Wim van der Gijn en Hans Dagelet, dié samen bij toneelgroep Centrum de figuür Kees de Jongen" vertolkten uit het gelijknamige werk. dat Gerben Hellinga maakte naar het bekende boek van Theó Thijssen. De Theo d'Or was Lies Franken toe gekend in haar rol van Blanche Dubois Groot Kempische cultuurdaden HILV ARENBEEK (ANP) ln het afgelopen weekeinde zijn in Hilvaren- beek voor de 25é maal de Groot-Kem- pische cültuurdagen gehouden. De ma nifestatie betekende in zekere zin een afscheid, want, de cultuurdagen kunnen niet langer op dezelfde voet worden voortgezet. Ovefigens verkeert het stichtingsbestuur nog in hét onzekere over wat er in de toekófnst zat gdari veranderen. Mr. L van Ommen, wnd, secretaris generaal van het ministerie van CRM, zei dat de cultuurdagen een belangrijk aandeel hebben gehad ifi de culturele integratie tussen Zuid-Nederlafiti 6n dé Belgische Kempen. Prof. dr. F. van Me- chelen, minister van de Nederlandse cultuur in België, opende zaterdagoch tend in het Hlvarenbeekse gemeente huls de tentoonstelling Van de „groep 64", terwijl 's middags Prof. dr. E. Leemans van de Universiteit van Leu ven zijn visie gaf op de betékenis van de regio in het licht van het jaar 2000. Zondagochtend werden de Hilvaren- beekse literatuurprijzen (elk f 1250) toe gekend aan de dichter drs. C. Swinkels uit Eindhoven voor zijn bundel „Jan met liet visoog" en de prozaïst prof. dr. 9. van Vlierden uit Brussel (pseudo niem Bernhard Kemp) voor zijn gehele oeuvre. Óp de binnenplaats van het gemeentehuis van Hilvarenbeek werd tenslotte zondagavond het volksspel „Ons dorp" opgevoerd, dat de ontwikke ling te zien gaf van het dorp Hilvaren beek in de 20'sté eeuw. in „Tramlijn begeerte" van Tenessee Williams bij Het NiéUW Rotterdams To neel. De Golumbina viel Ann Hasekamp ten déél voof Hair Vertolking van Warja in D ekersentuin" van TsjééfiOV bij toneel groep Glóbé (Eindhoven). De ArléCchino was voor Lou Landré als de slaaf Lucky in „Wachten op Godot" van Samuel Baekétt van dé Nederlandse Comedie. In het juryrapport Wérd nog gememo reerd, dat het toneelseizoen 19701971 „misschien tegen velé verwachting in, een rijke oogst aan voortreffelijke voor stellingen heeft opgeleverd, sommige in conventionele stijl, andere in een mo derne, gedurfde aanpak, weer inderë in een nieuwe beweeglijke, ritmische vorm geving, die naar de toekomst wijst". De jury stelde haar opdrachtgevers tevens voor de huidige prijzen te handhaven ën de mogelijkheid te opehen om ensemblëprijs toe te kénnen „als één van de werkgroepen (of Centrum of dé Nieuwe Komedie) met eert boeiende of indrukwekkende groepsproduktie op de proppen komt". De prijs zoti bijvoor beeld de „prijs van de toekomst" kunnen heten en niet elk jaar behoeven te worden toegekend. (ADVERTENTIE) Schoolafzwaaiers 1971, kijk vrijdag uit naar de speciale beroepskeuze- uitgave van Ruim Baai 'n Blad met een schat aan beroepen-informatie In de redactionele hoofdrol: mogelijkheden en kansen in de Johann NépOriluk DaVld stOild cen traal op bet concert waarmee maartdag in dé kerk aan de Luthefsè Burgwal dé Week voor evangelische kerkmuziek af gesloten wefd. Van dé nü 70-jaflge Duitser werd een orgelconcert en Voor Nederland ëért premiere -- hét oratorium ËZzöiled uit 1957 tên gehore gébracht. Het Ezzolied. genoemd haar ëeri priester die in de middélééuwen de kruistochten zOu hë'bbëh meegemaakt en Wiéfis éfvarifigen in de oüd-Düitsé literatuur textueel vastgelegd zljfi, heeft als hoofdonderwerp de Verlossing vari dé méns door Christus' kruisdood. Het Ezzolied is uitgedrukt in muziek van een sterk extatisch krakter; extase wélké in hét begin ovérWëïdigt, maar óp dé duur tóeh Veel van haar spanning Vêrliést, omdat ze tè lang wordt Uitgésponnén. Èen beoordeling van de kwaliteit déze muziek ban Dabid ibërd overigens één béétje moeilijk gemaakt, dóórdat twee van de drie hoofdrollen w toévertroUwü aan „Hilversum'': OmrOepkOor en het Radio-Kamerorkest, béiden wèrkënd Onder leiding van lof Krol. Van hét coiicërt werd radio-opnémê gemaakt, ivaardóor géén antwoord weten op de vratig of straks bij de Uitvoéting daarvan de vertolking méér nuances zal laten ho ren, dan wij gistérabónd in de kerk adn de Lutherse Burgwal te horen kregen: dë Hilvërsumse[ geluidstechnici wroch ten immérs met het hanteren bait hun knoppen vaak opzienbarende wonde- Maar bij het Wérk zélf werden we merkten hét reeds op de planken te dik gezaagd. Enige bezinning bracht pas. een flink stuk na halverwege, hef unisono door het kóór gezongen „O crux": vóórdién viél ér amper een rust punt te bekennen. Wat overigens niet verhinderde om té ontdëkkén, dat Johann Nepömuk in zijn Ezzoiiêd voortreffelijke fragmenten heeft staan: een passage waar blokfluit éen saxofoon samen voor de begeleiding zorgen: het optreden van twee soptaan- Sölistén, waarvan dé twéedé als echo van de eerste fungeert; een afsluiting welke door haar beknoptheid juist na de soms trage voortgang van de tekst in het middendeel Verrast. Technisch was de uitvoering van ho ge kwaliteit; het Omroepkoor zong de verre van gemakkelijke partijen feilloos het orkest begeleidde weliswaar niet steeds in de ideale klankverhouding tot dit koör, maar, ook hoorbaar, zeer slag vaardig. Vafi de drie solisten had Güus Hoekman als énige eert dankbare par tij; Nelly van der Spék zat bijna onaf gebroken in het zeer hoge register en Netty Bos moest, als echo. meestal in haar schaduw blijven. Maar ook bij deze Söllstéfi géén efikéle hapering. een curiositeit. De componist gaf het als ondertitel mee '„es sungen drëi Engel ein süssert Gesang", maar in de derdelen wekt hij reminiscenties meer dan drie componisten; kennelijk bewust, aangezien van J. S. Bach het bekendste kroaal uit de Matthaus-Pas- sion met wat omspelingen letterlijk geciteerd wordt; in het tweede deel domiheert de invloed van Ffafick en Widor. Organist Evaristos Glassner be wees door ëen uitmuntende registratie dat hij op het Orgel van de Haagse evarigelisch-lutherse kerk niet de spreekwoordelijke kat lfi het vreemde pakhuis was. In .tegendeel, hij spéelde uitstekend. G. v. L. Zomaar een zomeravond (Van onze omroépeorfëspondent) HILVERSUM In het nieuwe merschema van de VAHA-televisie vormt het programma „Zomaar een zomeravond" de hoofdschotel. Zómaar een zomeravond beleeft op 19 jtini zijn eerste uitzending van dit seizoen. Daarna Is het wekelijks te zieii, resp. op vrijdag of zaterdag als de VARA uitzendt. Het uitgangspunt van vorig jaar een mixture van amusement en aktu- aliteiten is goeddeels gehandhaafd. Er is ook weer een vedette en ook het variété ontbreekt niel. Het spelletje in „Zomaar een zomëravond" heeft tot titel gekregen „Verhaal halen". Hierin vormen drie bekende Nederlanders, aangevuld met de presentator van het programma een panel, dat aan de hand van het gegeven slot van een verhaal het totale verhaal moet re construeren. Berend Boudewijn is de spelleider. Het slot van het program ma „Zomaar een zomeravond" Wordt gevormd door korte filmpjes van Hans de Graaf-Bierbrauwer over hoe kin deren hun vakantie doorbrengen. Een belangrijk verschil met de Vorige seizoenen is ditmaal gélégen in de presentatie. In de zomer 1970 presen teerde Koos Postema alle afleveringen Ditmaal fungeert hij slechts bij de eerste uitzending op 19 juni als gast heer. Aan het eind van de avond introduceert hij de presentatrice van de volgende week Netty Rösenfeld. Mevrouw Rösenfeld draagt daarna het gastheerschap over aan Bei-end Bou dewijn en achtereenvolgens tekenen verder voOr de presentatie Jéartrie Van MünSter, Herman Stok, Letty Koster man, Dore Smit, Pier Tafiia, Joóp vafi Tijn. Ageeth Scherphuis, Ruud Jans, Henk Molenberg en tenslotte het duo Wim de Bie en Kees van Kooten. NEDERLAND NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: Golden Earring 20.00 uirr: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Bras van Rijkswaterstaat NEDERLAND I NCRV: 17.00 uur: Kijkkast NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag Vandaag 19.10 uur: Dubbel dékk er t j es 1KOR: 19.30 UUr: Kénrtierk NOS: 20.00 u NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 mir: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Première KRO: 19.30 uur: Felix de kat 20.21 uur: Pol. uitzending 20.31 uur: Uit de wereld der insekten 20.55 uur: Vrouw met drie levens, film 22.25 uur: Studio Sport 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw Andy Williams 21.11 uur: Brandpunt 21.21 uur: Gamma 22.00 uur: Paul Vlaanderen 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Franse les 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.05 uur: Eddy ready go 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Dock Green, politieserie 21.05 uur: Spel zonder grenzen 22.25 uur: De gitaer by ik boek 22.30 uur: Journaal Journaal HILVERSUM I Politieke Partijen: 18.19 ÜitZéfidin Partij Vafi de Arbeid. KRO: 18.30 18. 1 Actualiteiten. 19.00 <S) Éigen T ÜeTïté muziek (opn.j 20.00 (S) Gone, Liéfaté mUziek. 43.55-24 HILVERSUM II 18.00 NieUWS. 18.11 Radiojournaal. 18.25 (S) Licht orkest met zangsoliste. 18.55 (S) Big Band Béat: ÖanSörkest The Skijmasters. 19.25 PaNs vótis parlé. 19.30 NtéüWs. 19.35 Vanavóiid, gevarieerd progranima met veel wGeluk- 12.55 HorizonSitarspêi, 1 NEDERLANDS i Taalwenken. 19.00 HÏLVEftSuM I NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Hét levende wóórd. 7.16 (S) Op het eerste géhoor: klas sieke muziek (gr). (7.25sHoren en zien; 7.30 NiëUWs: 7.82-7.50 Hier en Nu: actualiteiten). Ui: verzoekplatenprogram- ma: modernè amusementsmuziek, io.lt de vróuw, il.00 Niéuws. 11.03 Aktu: ne: niéuws, nieuwtjes, reportages, -edédéllngen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.50 NlëÜWS; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden .Huisbezoek: pastoraal ge- de "kleuters. 16.15"Radiostrip* voor tïê kincje- ren. 16,80 (S) Jeugdland: gevarieerd pro gramma voor de jeugd. 17.30 NCRV en Bloc: U7.50C-l8.oPo'°ëV3fdSvoorSlnagf Eert'1 serie programma-s over de Koninklijke Mare chaussee^ Saménstélling en prësentaiie: Ad tlek. 7.20 (S) Dag Woensdag!: muziek '"'""-"tic. (ea. 7.33 Van de Voorpag' - 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nie Licht ensemble met zangsollsten. 12. Brassband Magazine. 13.00 tualiteiten^ 13.25 Speelruim HILVERSUM III 9.00 Nieuws. 9.02 Van Meet al nat; tenprogramma. 10.00 Nieuws. 10.M v e'r o e kp 1 at e n p r og ra m m a (j?.W platenprogramma. (13.00 Nieuws; Radiojournaal.) 14.00 Nieuws. 14.01 12.15 Gevarlëérd i (15.ud A'ieuws.) 15 15 Voor de kinderen, ïziek. 17.00 Niéuws en mededelingen. 17.15 izlékprögrantma; 17.55 WeëgSchial. De NCRV ging gisteren voor het eerst op buitensporige wijze met liedjes het land ifl; Dik twee uUr lang met eeh onderbreking van Hiér en Nu. We vonden het een op meerdere pünteh bar programma: een soort molen waarin gemakkelijk consumeerbaar gebleken amusement werd doorge draaid. Bovendien een programma dat visueel heel weinig te bieden had. We geloven dat de vraag „goed of slecht?" bij zo'n programma volkomen irrelevant is. Er werd laag gemikt en, geloven we, raak geschoten. Een van de taken die t.v. heeft is, ook op zomeravonden, achtergrond te bieden ANDY WILLIAMS De KRO-televisie -Zendt Wéér eeh nieuwe aflevering van de serie Andy Williams-shows uit, waaraan ditmaal als gasten meewerken de comedian Jonathan Winters, de zafiger Ken Berry en de Zanggroep de Lennon .Sisters. Gastheer Andy Williamë opént de show met dé song „Up, üp and away", tezamen met de Lenhón Sis ters. Daarna irttrodüceèrt hij zanger Kén Berry, die één müzikaal welkom anno 1930 in ontvangst mag némen. De Lennon Sisters brengen vervol gens een medley van populaire songs uit 1970 met o.a. „Everything is beau tiful" en „Oh, happy day". Dafirna is het de beurt aan comedian Jonathan Winters met een komische schets. Gastheer Artdy vèrvolgt met het be kende thema uit de film „Love Story" en is daarna te zien, tezamen met Ken Berry en Jonathan Winters, in eeh sehets, getiteld „De vredesconfe rentie". Ken Berry laat vervolgens de song „Wichita Lineman" horen. Het laatste deel van deze Andy Williams- show bestaat uit fragmenten van het optreden van de gastheer voor de koninklijke familie Van Engeland in het Palladium in Londen. Hij zong daar onder meer „Happy heart", „It's so easy", „Cari't get Used to losing yoti", „Almost there", „Can't take my eyes off of you" en „Can't help falling in love". KRO Ned, II 20.21 UUr. voor huiselijke mensen die hun toestel aanzetten om zeer terloops wat te luisteren en Wat té kijker! Zo'n instelling past niet bij een pro gramma van Herman van Veen. door de VARA geboden. Hij is een klein kunstenaar die van zijn eigen allure nog steeds niet overtuigd lijkt te zijn. Een man dié liedjes presenteert vaii een allure die je khielend zou willen ondergaan en die daarbij de grimas sen maakt van een straatartiest. Hei-man van Veen heeft te weinig Zicht op zijn éigen talent, De VARA gaf hem een rëgis'sétif die hardnekkig poogde Van Veens poëtiek in lelijke beelden te vertalen. Pogifig waarin hij goeddeels slaagde. Vafi de niéuwrübriekèn was Hier eli Nu erg actief, Reriebtte over idiolé toestanden van mensen die het onge luk hadden om dicht bij Schiphol te wollen. Berichtte ook over het idiote vonnis dat geveld werd- ovér de sol daat Wiens haren té lang waren. Dat Vöfifiis heeft wellicht hieef ié rnaken met aderverkalking van het rechtsprekende college dan met poli tiek. Het bevreemde ons derhalve dat het terecht verontwaardige PvdA-fca- mérlld Stemëi-dink zijn terechte kri tiek op de politieke toer speelde. V«. VARA in zomer mei muziek mee (Van onze omroepcorrespondënt) HILVERSUM Een regelmatig te rugkerend onderdeel in het zomerpro- gf-amma Van de VARA-televisie „Mét de muziek mee", dat op 14 juni van start gaat. In samenwerking met de VARA-radio zal dit 14-daagsc po- pölairc progt-amma tot stand komen. De Opnamen Worden In acht Neder landse gemeenten gemaakt, Schiedam, Veendam, Beverwijk., Hengelo, Heer- lerhelde Héérenvéen, Voorburg en Am sterdam, waar dan de Flfato gaande is. Met de muziek mee wordt gepresen teerd door Henk v. Montfoort, die voor de VARA reeds andere presentatie werk deed. In deze tv-serle is weer een muzikale wedstrijd opgenomen. Ditmaal een toernooi voor accordeonisten, waaraan iedere amateUf-accordeonist mee kaïi doen. Dit onderdeel komt tot stand in samenwerking met de Nederlandse Accordeonisten Associatie. De presta ties worden beoordeeld door een jury bestaande uit G. S, van Engelen, Jan Gorl8sen en Cüen van Orsouw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2