Collectie van
negenhonderd
spotprenten
valt uiteen
£eidóc(Somatit
Acht operapremières in
nieuwe speelseizoen
antenne
HEKEL ONDER DE HAMER
Tourne-Goal
De laatste
Johnny en Rijk
PAGINA 2
LEIDSE COURANT
VRIJDAG 4 JUNI 197!
Mysterieuze
krachten
I TJISTEREND, kijkend, lezend hebben
weer miljoenen Nederlanders mee
genoten van een nationale voetbaltriomf.
Voor de tweede keer in iets meer dan
een jaar!
Het verrassingselement van het Feijen-
oordepos ontbrak naar ons gevoel een
beetje in het Ajaxheldendicht. Soms leek
dit laatste zelfs een beetje opgeschroefd:
zo iets in de trant van .AVat de Maas
stad kon, moet in de hoofdstad ook
Misschien heeft het element „moeten"
dit jaar een beetje te zwaar meegewogen,
waardoor de spontaniteit van vorig jaar
een beetie in het gedrang kwam.
Toch blijft het een raadsel dat een
door sportprestaties veroverde ,.cup" tal
rijke Nederlandse meer in staat van
enthousiasme en opwinding weet te bren
gen dan bijvoorbeeld een verkiezings
triomf of een geslaagde actie om betere
lonen.
Brood-en-spelen
f)US toch de mysterieuze krachten in
de sport! Het moet wel wanneer
men in aanmerking neemt dat menig
hoofdrolspeler in de thriller van de twee-
en-twintig ruiterlijk erkent het finan
ciële gewin belangrijker te vinden dan
de kwaliteit van de uitvoering. Het gaat
menigeen op de keper beschouwd dus
toch meer om de knikkers dan om het
Maar voor het publiek in de zaal
pardon, het publiek langs de lijnen, voor
het televisiescherm op de Coolsingel of
op de Dam weegt het spelelement
toch kennelijk zwaarder.
Het aloude „brood en spelen" herhaalt
zich eindeloos tot in onze dagen. In
Rotterdam kan men op die manier een
paar dagen per jaar Pernis. Hoogvliet en,
de grauwheid van oud-West vergeten; in
Amsterdam de wanhoop van de Jordaan
en de sleur van de Bijlmermeer.
In Athene, Lissabon, Glasgow, Man
chester, Buenos Aires. Rio de Janeiro,
Milaan, Wenen en zovele andere groot
steden gaat het niet anders.
De situatie van het Rome onder de
kiezers van de eerste eeuw heeft de
moraal voor eeuwen vastgelegd.
Boeiend, ontspannend, maar mysterieus!
Meer dan de helft Nederlandse solisten
(Va
e muziekredactie)
Zendmachtigingen
nu definitief
ingetrokken
DEN HAAG (ANP) Minister dr. M.
A. M. Klompé van CRM heeft vandaag
beschikkingen getekend, waarbij be
paald wordt dat met ingang van 1 ok
tober 1971 de zendtoewijzingen voor
de Nederlandse Vereniging voor Sexue-
le Hervorming (NVSH), de Morele Her
bewapening en de Humanitaire Idealis
tische Radio-omroep (HIRO) worden
ingetrokken. Deze intrekking geldt zo
wel voor de toegekende radio- als tele
visiezendtijd. De minister heeft voorts
beschikt, dat voor de Bond zonder
Naam alleen de t.v.-zendtijd wordt in
getrokken. Deze organisatie behoudt
de radio-zendtijd.
De overwegingen die tot dit besluit ge
leid hebben bepalen zich in hoofdzaak
tot het feit dat wat deze omroepjes
brengen gemakkelijk door de grote om
roepen voortgezet kan worden.
De Nederlandse Operastichting heeft
de laatste Jaren in elk speelseizoen (het
Holland Festival inbegrepen) tussen 110
en 115 voorstellingen gegeven. Hoewel
er reden zou zijn dit aantal op te
voeren en men niets liever zou doen
dat dat, kan daar geen sprake van zijn
zolang men niet beschikt over een ei
gen operagebouw. Mede in verband met
de repeteermogelijkheden blijft men
zich ook in het aanstaande speelseizoen
bepalen tot 27 voorstellingen in het Sche-
veningsc Circustheater (dat nu defini
tief voor de Nederlandse Opera behou
den blijft) naast 68 opvoeringen in Am
sterdam. 8 in Rotterdam, 6 in Utrecht
en 4 in Eindhoven.
Vaak wordt er gezegd dat Nederland
se solisten bij de Nederlandse Opera-
stichtinog geen of onvoldoende kansen
krijgen. De cijfers wijzen anders uit, en
bij het beoordelen van die cijfers moet
men er dan bovendien rekening mee
houden dat lang niet alle stemvakken
in ons land op dit ogenblik op een
aanvaardbare wijze beschikbaar zijn.
Desondanks werden de gages voor
hoofdrollen en belangrijke rollen voor
50 pet. in het seizoen 1969-'70 en zelfs
voor 52 pet. in het seizoen 1970- 71 aan
Nederlandse kunstenaars uitbetaald.
Gerekend naar het aantal te vertolken
rollen gijgen er in deze seizoen respec
tievelijk 52 pet. en 59 pet. naar landge
noten en gerekend naar de premières
werden deze respectievelijk voor 46 pet.
en zelfs voor 60 pet. door Nederlanders
Ook in de zogenaamde Operastudio
blijft de Nederlandse Operastichting
zich voor jong talent van eigen bodem
inzetten, maar het betreurenswaardige
is dat dit talent zich steeds minder lijkt
te manifesteren. Toen de Operastudio
begon waren er tien jonge vocalisten
van zeer behoorlijke kwaliteit. Verleden
jaar konden slechts vier nieuwe krach
ten worden aangenomen en dit jaar
leverden drie audities slechts twee
krachten op. waarvan er intussen nog
een is afgevallen zodat de Operastudio
nu slechts zeven leden telt Ook daarin
zijn lang niet alle gebruikelijke stem
vakken vertegenwoordigd, zodat de
Operastudio thans zelfs niet in staat is
zelfstandig voorstellingen te geven.
In deze situatie gaat men nu voor het
eerste grondig overleg plegen en, indien
mogelijk, samenwerken met de opera
klassen van de grote conservatoria.
Door dit samenspel hoopt men de Ope
rastudio op een hoger plan te brengen
en voor een verdere toekomst het ter
rein ook te kunnen uitbreiden tot ope
rette en musical.
Seizoenopening in Schouwburg
Het nieuwe operaseizoen zal niet, zo
als gebruikelijk, worden gestart in het
Scheveningse Circustheater. Dat hangt
samen met het op te voeren werk,
namelijk de uit 1642 daterende opera
..L'Incoronazione di Poppea" van Clau-
dio Monteverdi die op 21 en 22 septem
ber in de Koninklijke Schouwburg
wordt opgevoerd omdat dit theater zich
beter voor het werk leent.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Over Jan Luyken lezen we dat hij één onzer beste
en zuiverste etsers uit de zeventiende eeuw was. Hij leidde een werelds
léven tot hij op eenmaal bekeerd werd en zich aansloot bij eetfl
mystisch-piëtistische groep. Hij illustreerde voornamelijk zijn eigen
werken, zijnde dichtbundels met titels als „Jezus en de Ziel", „Voncken
der liefde Jezu" en het „Het overvloeyende Herte". Zijn gedrag, vooral
tijdens zijn leven^vond in Hoorn, vervulde eenieder met stichting.
Daarnaast echter was deze Jan Luyken een ordinaire schnabbelaar. Wie
aan deze beschuldiging mocht twijfelen, moet op maandag 7 juni naar
Amsterdam tijgen en het eerbiedwaardige antiquariaat A. L. van Gendt
en Co. aan de Keizersgracht binnengaan.
Daar wordt op die datum een schit
terende collectie satirische prenten
in veiling gebracht, verzameld door
wijlen mr. J. van Kuyk, directeur
van het Rijkspenningenkabinet in
Den Haag, en thans door diens we
duwe ter verkoop aan de meestbie
denden geoffreerd. En wat treffen
we onder nummer 406 van de cata
logus aan? Wij citeren: „Afbeeldinge
van de Veldtslag tusschen de Legers
van de Koning van Pruissen en Ko-
ninginne van Hongarien, den lOden
april 1741 by 't Dorp Molwitz, door
Jan Luyken." Let op het jaartal.
1741! Edoch: ieder naslagwerk van
enige autoriteit leert ons dat brave
Janneman de laatste adem uitblies
in 1712. De Koning van Pruissen en
de Koninginne van Hongarien moes
ten toen nog geboren worden laat
staan dat ze al aan het bakkeleien
waren gegaan.
Centjes nodig
De verklaring is eenvoudig, zegt an
tiquair Van Gendt lekkerbekkend.
Ook de bekeerde Jan Luyken had
wel eens centjes nodig. En de Am
sterdamse uitgever J. Hayman zag
wel in de vaardigheid waarmee hij
de etsnaald hanteerde. Geïllustreerde
dagbladen waren er in die dagen
niet. Toch wilde het publiek ook
visueel op de hoogte worden ge
bracht van het wereldgebeuren. Dat
geschiedde via de prent. „Welnu",
sprak Hayman tot Jan Luyken,
„Maak eens eens een lekkere ets
-èvan een veldslag. Flink wat ruiter
volk, donderbussen, hellebaarden en
zo. Lekker veel bloed. Actie, weet je
wel? Die plaat bewaar ik en als er
dan ergens in de wereld goed ge
knokt wordt, kwak ik hem de ver
koop in." Aldus geschiedde. Jan
Luyken nam de duim in de mond en
verzon een ijselijk krijgstoneel. Hij
leverde het af bij Hayman, zei „zet
jij er bij een voorkomende gelegen
heid maar de datum en plaats van
handeling onder", streek zijn pen
ningen op en ging zijns weegs. Nu
had de uitgever de pech dat de
wereld toen juist bevolkt werd door
louter lieve mensen. De prent van
Luyken vergeelde en vergeelde zon
der dat er ook maar ergens bruik
baar wapengekletter te beluisteren
viel. Jan Luyken stierf. Haydman
ook en de schnabbel bleef liggen.
Maar de erfgenamen van de uitgever
hadden mazzel. Want zie: in 1741
besloten de Koning van Pruissen en
de Koninginne van Hongarien dan
toch eindelijk tot een onvriendschap
pelijke wedstrijd en hadsjekidee
de plaat kon in de verkoop worden
geknald. „Afbeeldinge van de
Veldtslag bv 't Dorp Molwitz". niet
meer en niet minder. Zo deed een
onzer beste en zuiverste etsers, uit de
zeventiende eeuw dat. In moderne
omstandigheden vertaald komt het
ongeveer hierop neer. De hoofdre
dacteur van een krant zegt tegen
een van zijn fotografen: „Kiek jij
ergens eens een stofwolk, jongen.
Dan hebben we alvast iets voor de
atoomoorlog."
Heilige koe
Een profaan verhaal? Zeker, maar
de hele collectie prenten die maan
dag 7 juni onder de hamer komt,
staat bol van de profaniteit. Napole
on, de heilige koe van de historie, in
al zijn vadzigheid gezeten op een
stapel doodskoppen waar hij thuis
hoort. Koning George II van Enge
land met de billen bloot op de plee.
De Hollandse Apollo ofwel de prins
van Oranje (later koning Willem II)
in opgeblazen toestand dingend nt
de hand van de Engelse prins
Charlotte. Het Huishouden van Wil- j
lem Kaaskoper ofwel zes satirische
prenten, gewijd aan het veelbespro-
ken huwelijk van koning Willem I
met zijn hofdame, de gravin d'Oul-
tremont. Het Gelderse zwijnenge-
broed, zijnde stadhouder Willem V
en zijn gezin. Willem V, als Bac
chus verkleed boven op een fust
wijn. De voorbezichtiging van zon
veiling geeft je wel een nieuwe kijk I
op de historie in het algemeen en op
de vaderlandse geschiedenis in het
bijzonder.
1572—1841
In totaal verzamelde mr. Van Kuyk j
zo'n negenhonderd spotprenten. De I
oudste dateren uit 1572. Het is een
serie die Philip II van Spanje over i
de hekel haalt. Zo wordt Alva voor-
gesteld met de Babylonische hoer op
schoot terwijl hij op een andere
prent kinderen verslindt. Ze moeten
naar schatting zo'n duizend gulden
opbrengen. De jongste plaat uit de
collectie stamt uit 1841 en bericht
over het huwelijk van Willem I met
zijn hofdame: „Wim en Jet zijn ge
trouwd Daartussen een Ongelooflijk
scala van geëtste, met de hand inge
kleurde gein waaruit men onder
meer kan leren dat het buitenland
de Nederlander door de eeuwen
heen heeft gezien als een mollige
bopr met een Goudse pijp tussen de
zultlippen en een jeneverfles onder
de zuinige arm. paardrijden op een
kikker. Kortom: een unieke verzam-
meling die uit elkaar gaat vallen
„Aan de ene kant doodzonde", geefl
antiquair Van Gendt toe. „Zoiets
komt maar één keer in een mensen
leven op de markt. Anderzijds krij
gen nieuwe liefhebbers nu de kans
om hun collectie aan te vullen of om
een verzameling op te gaan zetten.
Dat is dan de keerzijde van wat we
zelf in ons hart toch wel doodzonde
Het stuk wordt voor de allei
keer gegeven in de nieuwe reet
tie van Alan Curtis, die zelf een
clavecimbels bespeelt. Ah
cembalo fungeert evenwel Gustav Le-
onhardt, internationaal befaamd expert
op het gebied van de oude muziek. Hij
mentalisten, die op het podium in kos
tuum te zien zijn. De regie, evenals de
Filippo San just, die zojuist met zijn
gehele aankleding, wordt verzorgd door
enscenering van Verdi's Nabucco veel
succes had.
Begin oktober gaan herhalingen van
Bizets „Carmen", waarvan twee in het
Circustheater. Het Omroeporkest en het
Nederlands Ballet werken mee, Edo de
Waart heeft de muzikale leiding.
Een nieuwe instudering in dubbele
rolbezetting van Rossini's „II Barbiere
di Siviglia" is gepland voor november,
met ook weer twee voorstellingen op
Scheveningen. Bij deze voorstellingen
zit het Amsterdams Philharmonisch Or
kest in de bak en slaat Anton Kersjes
aan de directielessenaar. Men had ge
hoopt dat Marco Bakker de Figaro zou
zingen maar dat kan niet, omdat hij deze
rol dan bij een buitenlands theater
vertolkt. Marko Bakker werkt overigens
wel mee in twee rollen in bovenge
noemde opera van Monteverdi en komt
aan het eind van het seizoen terug in
de operette Boccaccio.
Der junge Lord
Een moderne (maar niet avant-gar-
distisch) Duitse opera op een ouderwets
Engels gegeven, staat op het program
ma voor december. Op de 10e en de 12e
zal men dan voor het eerst te Scheven
ingen „Der junge Lord" van Hans Wer
ner Henze kunnen zien en horen. Er I
zijn liefst achttien rollen, en daarbij I
worden ook veelbelovende krachten van j
de Operastudio, die vooralsnog niet
zelfstandig kan optreden. Ingeschakeld
Jochem Slothouwer heeft de muzikale
leiding, onder meer van het Radio Fil-
harmonisch Orkest. Bogo Igesz, een
medewerker van de componist en op de
hoogte van diens intenties, voert de
De gehele maand januari 1972 is
gewijd aan reprises van Mozarts „Cosi
fan tutte" met het Radio Kamerorkest
onder André Rieu en met vier Neder
landse vocalisten in hoofdrollen.
Nieuw is de instudering van Verdi's
„Rigoletto" waarvan in februari drie
opvoeringen in het Circus worden gege
ven onder leiding van Bruno Aprea,
een voor ons land nieuwe dirigent, die
furore maakte op het festival van Me-
notti in Spoleto. Ook hier treden Ne
derlanders in op. zoals De Ridder, Derk-
sen. Bijnen en Sophia van Santé.
In de tweede helft van maart komt
„The Rake's Progress" van Strawinski
met het Radio Kamerorkest onder Edo
de Waart, waarna in april Ariadne auf
Naxos" van Richard Strauss volgt, de
ldatste opera met een solistisch instru
mentaal ensemble gekozen uit alle or
kesten van de Nederlandse Omroep
Stichting. De Engelsman Kenneth
Montgomery heeft de muzikale leiding,
de regie is van Lotti Mansouri, de
aankleding van Erich Kondrak. Zowel
het stuk van Strawinski als dat van
Strauss gaan op Scheveningen tweemaal.
Dat is ook het geval met de operette
„Boccacio" van Franz von Suppé. die in
mei aan de orde komt en waarbij het
Amsterdams Philharmonisch Orkest
wordt geleid door de Wener Franz Bau-
er-Theussl terwijl ook verdere voorstel
ling een Weens stempel krijgt.
Verdere plannen
Geïnspireerd op het succes van de
informele concerten van het Nederlands
Blazersensemble en Edo de Waart uiil
ook de Nederlandse Operastichting in
formele opvoeringen van eigentijdse,
niet-pompeuze muziekdram's gaan ge
ven. Men overweegt een Strawinski-
programma met diens .Jlenard" en
„Histoire du Soldat", beide in geheel
nieuwe vertalingen van Hugo Claus.
Deze voorstellingen denkt men op nader
aan te kondigen data te geven in het
Haagse HOT. in het zogenaamde kleine
Carré in Amsterdam en in de hal tan
de Doelen in Rotterdam, in de hoop
daarmee een nieuw publiek voor de
Aan het Holland Festival 1972 denkt
de Nederlandse Operastichting, die vanaf
1 september aanstaande niet meer
onder directie staat van mr. J.
den Daas maar van Hans de Roo, bij te
dragen voorstellingen van Verdi's ..Fal-
staff", reprises van de herontdekte
opera „L'Ormindo" van Cavalli en ver
der een nieuw muziekdrama dat Berio
in opdracht van de Nederlandse Ope
rastichting componeert en waarvan de
werktitel „Amores" luidt.
Zaterdagavond 5 juni zendt de KRO-
radio op Ned. I te 22.40 de eerste afle
vering uit van Tourne-Goal, 'n zomerse
verpakking van 't wekelijkse program
ma „Goal". In deze zomerse afleveringen
gaan de redacteuren van Tourne-Goal
op pad, zoals deze avond naar Londen,
waar op 2 juni in de cupfinale 't duel
lussen Ajax en Panathinaikos is be
slecht. De Goalredacteuren brengen
van dit sportevenement een exclusieve
reportage. Tevens in dit programma
de nieuwsbulletins van Chiel de
Kruyff, aangevuld met een aantal
korte specials over: duiven (door Wim
Kaag): paarden (door Wil Idema);
wielrennen (door Peter Heerkens) en
nieuws over de transfers in de voet
balwereld (door Wim Jesse). Redactie
van ..Tourne-Goal": Theo Koomen en
George Tor.
A unsl en A unstenaars
Aan de Italiaanse schrijver Ignacio Sti-
lone is de Grand Prix Mondial del
Duca voor het jaar 1971 toegekend.
De prijs, groot 150.000 frs. (plm.
f 95.000.eerst wijlen Del Duca,
hoofd van een grote uitgeverij in
Frankrijk, en wordt gegeven aan een
schrijver wiens werk op letterkundig
of wetenschappelijk gebied kan wor-
den beschouwd als een boodschap tot j
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur:
Tim en de leeuw
18.55 uur:
Journaal
KRO:
19.05 uur:
Piste
20.00 uur:
Journaal
20.21 uu
Johnny
21.11 uur:
Brandpunt
i Rijk
21.36 uur:
De wrekers
Riskante Kerk
22.56 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Tim en de leeuw
18.55 uur:
Journaal
19.05
AVRO:
19.30 uur:
Verkeersbeeld
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Televizier
20.45 uur:
High Chaparral
21.35 uur:
Voor de vuist weg
22.45 uur:
Journaal
NEDERLAND I
NOS:
10.30 uur:
Franse les
en andere cursusser
16.00 uu:
Journaal
VARA:
16.02 uur:
Dagje ouder
17.00 uur:
Prof. Balthasar
17.15 uur:
Op expeditie naar
Noord-Amerika
NOS:
18.45 uur:
Tim en de leeuw
18.55 uur:
Journaal
VARA:
19.05 uur:
Arnie
19.30 uur:
Koning klant
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Een van de acht
22.10 uur:
Spel van Somerset
Maugham
23.00 uur:
Achter het nieuws
23.25 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Tim en de leeuw
18.55 uur:
Journaal
EV. OMROEP
19.05 uur:
De daad bij het woord
19.35 uur:
Koor Schevenlngse
20.00 uur;
Journaal
NCRV:
20.21 uur:
De jacht op Paul
Strand, film
21.50 uur:
Talent in wapenrok,
show
22.40 uur:
Dagsluiting
22.45 uur:
Journaal
De nogal povere begeleiding die de
NOS woensdagavond gaf aan de su
blieme BBC-reportage van Ajax' Euro
pa Cupzege werd gisteren ten dele
goedgemaakt. Het journaal zat goed
achter de geschiedenis-na-de-wed-
strtfd aan en in een extra-aflevering
van Studio Sport werd oud en minder-
oud nieuws uit de doeken gedaan.
Die extra-SS herhaalde gedeelten van
wat de vorige dag ook al was uitge
zonden. aangevuld met dingen waar
voor die avond geen zendtijd beschik
baar was (sic!). Daarenboven werd de
reportage van het NOS-journaal nog
eens dunnetjes over gedaan.
Toch wel leuk dat in beeld werd
gebracht wat de kranten al lang en
breed hadden bericht. En aardig van
die t.v. dat ze geen primeurkarakter
ten opzichte van die kranten opeiste.
Als t.v. zó omspringt met de achter
grond van een belangrijk sportevene
ment, kunt u ook voor die achter
grond de krant niet missen. Geen
dag!
De VPRO mikte goed met het Van
Tijninterview. Hij nam ditmaal de
heer J. Cruyff als gesprekspartner, de
ster van Wembley. We konden er
maar een stukje van zien. Dat toonde
een opmerkelijke dualiteit in de per
soon van Johan. Die vol zit van zake
lijke problemen in verband met rijn
in guldens uit te drukken waaide als
grandioos voetbnlarliesl en die tevens
vol zit van zijn hobby: voetballen.
De VPRO wijdde een documentaire
aan Amstelland. een Jeugdkllnlek
Santpoort waar jongeren met een g
stoorde persoonlijkheidsstructuur hopen
van hun storing af te komen. Een
ondoorzichtig programma met flarden
van gesprekken en besprekingen, die
ongetwijfeld de sfeer gaven waarin
gepoogd wordt tot genezing te komen,
maar die te weinig zeiden van oorzaken
van de storing en van de gevolgde
therapie.
De TROS kwam met een eigen dra
matische produktie. Vanwege de zeld
zaamheid alleen al belangwekkend.
Het was een dramatisering van een
kort verhaal van Roald Dahl, de he
dendaagse Allen Poe, „Wat men kan
doen met een lamsbout". Een ijzer-
sterk verhaal dat in de t.v.-bewerking
niet aan kracht won, maar toch niet
kapot te krijgen was. Ook niet in
potige regie van Jan Keja en
onvoldoende bezetting die hier w
aangetrokken.
Het was moeilijk schakelen gisteren.
We zagen derhalve slechts een klein
stukje van TROS' Omnibus, dat een
erg vriendelijk programma leek. Wo
hopen er na vollediger kennismaking
vriendelijk over te berichten.
V».
de mensheid.
Memoires van
Maurits Mok
Te beginnen op 6 juni zal tot 22
augustus iedere zondagmiddag, tussen
13.55 en 14 15 uur. door de NCRV-
radio een deel worden uitgezonden
van de aan Wim Hazeu vertelde me
moires van de joods-Nederlandse dich
ter Maurits Mok. In hem komen zowel
de lijnen van de joodse, als Neder
landse en poëtische geschiedenis sa
men. De geschiedenis van de Eersle
en de Tweede Wereldoorlog, de trage
die van de crisisjaren en de politieke
acties, vonden in Moks poëzie een
neerslag. In deze reeks van twaalf
uitzendingen zal Maurits Mok zelf,
waar functioneel, gedichten voorlezen.
Verder heeft samensteller Wim Hazeu
gebruik gemaakt van bandopnamen
tut het historisch archief, om de tekst
hier en daar te ondersteunen of te
illustreren.
De KRO-televisie zendt vanavond de
laatste show van dit seizoen van
Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooi.j-
er uit. In deze show treden als gasten
op: het Duitse zangeresje Katja Efa-
stein en zanger Mark Murphv. Katja
Ebstein zingt: Diese Welt en Its' a
zing. Van Mark Muphy hoort n
Little green apples en Steam-roller-
blues. Johnny Kraaykamp en Rijk de
Gooijer zijn te zien in een brillen-
schets, tezamen met Marja Habraken
en Annemarie Oster; in een koeke-
pan-schets. opgenomen in een snack
bar in Zandvoort, en in een aantal
filmquickies, opgenomen op het circuit
van Zandvoort. Verder ziet men in dit
programma een tweetal balletten, op
muziek van Louis van Dijk en van
Ansly Dunbar. Porduktie: Nic. Notten
en Anneke Lubber. Regie: Bob Roe
yens. (Nederland I 20.21 uur).
De zegepralende kerk", de tentoonstel
ling van apostelen, evangelisten en
heiligen in de prentkunst in Museum
Boymans-Van Beuningen te Rotter
dam. wordt wegens aanhoudende be
langstelling verlengd tot en met 26
juni.