Qeidóa <8owiant Weense theaters duurder dan diplomatieke dienst antenne J ubileumco neer t Marius Monnikendam NOS voorziet financiële moeilijkheden Else Krieg concerteert in St.-Jacobus PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 1 JUNI 1971 Steenkamp op bergen van de lste categorie INFORMATEUR STEENKAMP, blijkens eigen uitlatingen dichter staande bij de politici die hem een kleine kans van slagen geven dan bij de ongeremde optimisten, gaat een beslissende week tegemoet. Hij heeft zelf de situatie vergeleken met een toerist die na het Limburgse heuvelland de Alpen moet gaan nemen. In Tour-de-Francetermen betekent dit, dat prof. Steenkamp nu bergen van de eerste categorie beklimmen gaat. De informateur zelf zal ongetwijfeld na lang beraad en velerlei advies de goede versnelling gekozen hebben; maar wat het hooggebergte van zijn krachten vergen gaat, hangt van het beruchte aantal onbekende factoren af: het weer, lekke banden, ontsnappingspogingen van de tegenstanders, de conditie van de eigen ploeggenoten en andere eventua liteiten. Terecht voorspelt de informateur daarom niet, dat hij als overwinnaar over de eindstreep zal gaan. Niet eens staat vast, dat het kabinet-De Jong zijn portefeuilles overdragen kan vóór de echte Tour de France begonnen is. Scheidslijnen "XTOG steeds wordt aangenomen, dat de grote scheidslijn tussen Veringa- Biesheuvel enerzijds en Drees-Geertsema anderzijds loopt. Maar hoe dik deze scheidslijnen zijn, bleef een kwestie van Eveneens moet uit officiële ver klaringen of feitelijke gebeurtenissen blijken, of de V.V.D. precies denkt als D.S. '70 en in hoeverre de feitelijke in formaties, die prof. Steenkamp heeft in gezameld en van een analyse voorzien, het standpunt van politieke leiders om zo min mogelijk aan hun verkiezings programma's te tornen. Want wanneer waar is, dat het financieel-economisch perspectief voor Nederland nog slechter is dan drie maanden geleden werd aangenomen, gaat voor de pleitbezorgers van elk veel omvattend programma op, dat ze de tering naar de nering hebben te zetten. Voor de oppositie geldt in theorie het zelfde, maar die oppositie kan de bewijs last rustig aan anderen overlaten en, zolang ze oppositie blijft, volstaan met de bewering dat met haar aan het roer het schip van staat een heel andere koers zou kunnen varen. Duidelijkheid /"\P één ding blijven we hopen: dat als uit de informatie-Steenkamp geen directe kabinetsformatie voortvloeit, voor alle weldenkende burgers vast staat, welke opdracht het staatshoofd dan aan iemand geven moet om kabinetscrisis wel snel op te lossen. Wanneer de coalitie-van-vijf mislukt, blijft omdat Den Uyl en Van Mierlo volharden in hun P.A.K.-patent de keuze beperkt tot: minderheidskabinet, extra-parlementair kabinet of zaken kabinet. Het laatste is de minst aan trekkelijke oplossing; het minderheids kabinet zal na een duidelijk eindrapport van informateur Steenkamp snel klaar kunnen zijn, maar blijft een notedop op de oceaan, omdat het afhankelijk wordt van wisselende meerderheden in de Tweede Kamer. Hetzelfde gaat op voor een extra parlementair kabinet, maar de basis hier van kan in de breedte winnen wat ze in hechtheid te kort schiet. Duidelijk is intussen wel, dat de be zwaren tegen een vijf-partijenkabinet niet aan zwaarte kunnen winnen, omdat het alternatief ervan voor het grijpen is. 'JAN KORSSEN eest Stakingen bij Belgische radio en televisie BRUSSEL (ANP) De radio- en televisie-uitzendingen van zowel de Vlaamstalige BRT als de Franstalige RTB in België vallen van tijd tot tijd uit. Dit is een gevolg van stakingen van het personeel van de omroep, sta kingen die op de meest willekeurige momenten beginnen en dan na enige tijd weer ophouden. Deze „prikstakingen" zijn bedoeld om kracht bij te zetten aan de eisen die het omroeppersoneel stelt ten aanzien van de verbetering van de loonschalen. De staking wordt gesteund door de sector radio en t.v. van de ACOD, de algemene centrale der openbare dien- astep. De christelijke vakcentrale staat ^i'l.iJet achter. Dat- heeft tot gevolg -dat .soms, als de ACQD .het stalfings- jSaröól 'gééft, de uitzending gewoon doorgaat omdat er op dat moment een technicus aan de knoppen zit die bij een christelijke centrale georgani- Mr. Van Doorn vice-voorz. NOS HILVERSUM (ANP) Het bestuur van de NOS heeft vrijdag mr. H. W. van Doorn benoemd tot vice-voorzit- ter van de Nederlandse Omroep Stich ting. Hij volgt als zodanig de heer J. B. Broeksz op. Tweede kandidaat voor het vice-voorzitterschap was mr. W. J. A. Wagenaar, programmacom missaris radio van de NOS. Op hem werden enkele stemmen uitgebracht. De heer Van Doorn (55), sinds 1961 voorzitter van de KRO, was enige ja ren vlce-voorzitter van de vbormalige Nederlandse Televisie Stichting. In 1961 nam hij reeds zitting in de be sturen van de NRU en de NTS. KRO- wielerronde Straks zendt de KRO-televisie de eerste van een serie van vijf rechtstreeks reportages uit van baanwedstrijden voor profs en amateurs, die op diverse banen in ons land zullen worden ver reden. De primeur heeft de Gooise wielerbaan „De Ade laar" te Hilversum, een 200-m.- baan. Vereden worden 'n wed strijd van 50 ronden voor prof stayers, een wedstrijd voor amateurs, twee series sprint voor profs over 4 ronden, een tijdrit over 1 km. voor ama teurs, een achtervolging voor amateurs over twintig ronden en een koppelwedstrijd voor amateur-s over honderd ronden. Aan de ronden voor prof-stayers nemen deel: Theo Verschuren, kampioen van Europa achter derny, achter Koek; Dieter Kemper, ex-kampioen van Eu ropa, achter Walrave; Cees Stam wereldkampioen amateurs 1970, achter Stakenburg; Piet de Wit, kampioen van Nederlahd, achter Van Roey, en Jaap Oud- kerk, ex-wereldkampioen, ach ter De Graaf. De twee series sprint voor profs over 4 ronden worden verreden tussen Gordon Johnson, wereld kampioen 1970 tegen Jack Simes, kampioen U.S.A. en Lijn Loevesijn, kampioen van Euro pa, tegen Robert van Lancker, tweede in de wereldkampioen schappen van 1969. De organisatie van deze wed strijden is in handen van Jan Derksen. Commentaar: Theo Koomen. Regie: Ad. J. Ver- (Nederland 2: 20.21 uur). Marius Monnikkendam is 20 mei j.l. vijfenzeventig jaar geworden; daags daarop heeft de Stichting Orgelcentrum hem het mooiste cadeau aangeboden, dat men een scheppend toonkunstenaar ge ven kan: een concert, waar verschillende van zijn composities tot klinken werden gebracht. Gegeven in de Grote Kerk te Dordrechtwaar niemand minder dan Feike Asma (59) het daar aanwezige wonderschone instrument bespeelde: zulks in het bijzijn van een grote schare belangstellenden, onder ivie opvallend veel jongeren. Bach, Franck en Monnikendam had hij op zijn programma gebracht, dus muziek van representanten van verschillende stijlrichtingen, waarin aan het orgel de meest uitéénlopende eisen worden ge steld: het verrassende was, dat hieraan, steeds weer opnieuw, kon worden vol daan en dit op superieure wijze.waar en wanneer kan men dit eigenlijk mee maken? Zodat dit recital niet slechts een feest voor de jubilaris en zijn familie was, doch evenzeer voor de honderden aan wezigen. Het instrument door Feike Asma met grote eerbied bespeeld, kon alles bieden, wat een technisch en stilistisch juist voelend bespelen daaraan vroeg, hij had slechts met één inconveniënt rekening te houden: de wel heel lange nagalm in de kerk. Bepaald hinderlijk vonden we deze bij het luisteren naar Johann Sebastiaan Bach, speciaal in diens Choral vorspiel „Jesus Christus, unser Heiland,ge hoord de zich daarin bevindende ontel bare chromatismen, die onder deze om standigheden een klare transparante voordracht wel zeer bemoeilijkten. Maar hoe verrukkelijk klonk het Can tabile van César Franck: wat moet de vijfenzeventigjarige speciaal hiervan ge noten hebben! Want we weten het: hij is, gezien zijn destijds geschreven ana lyse, waarin nauwkeurigheid en liefde elkander de voorrang lijken te betwis ten, hierop,ten zeerste gesteld. Van Asma's spel ging hier een serene ritst uit: als een „Lied ohne Worte" klonk deze poëtische meditatie, waarin, vooral tegen het einde, met eeuwigheidswaar- den werd gespeeld. Waarna Marius Monnikendam zelf aan het woord kwam: in een Sonate da Chiesa, van 1961 daterend, in een Tema Con Variazone di Natale, door hem in 1942 geschreven. En Feike Asma eindigde met een pre mière, door de componist aan de voor avond van zijn vijfenzestigste verjaar dag, Kerstmis 1970, gecomponeerd. De Toccate nr. 2, die o.i. bijzonder ge lukkig is uitgevallen. Men ontmoet er de complete Monnikendam in, geconfron teerd als men wordt met een zéér per soonlijke ritmiek, met de neiging tot een kinderlijke, weldadige aandoende speels heid. die een virtuoos vertoon echter al lerminst uitsluit. Muziek uit vreugde ge schreven en als puur amusement be doeld: wie daaraan mocht twijfelen, werd hiiervan tijdens het luisteren naar de „mars" in het Pur Allegro wel geheel overtuigd. Een bepaalde spontaniteit en frisheid kenmerkten dit feestnummer, wat ook van de kerksonate gold, waarbij we ir het bijzxmder denken aan de bijna pro vocerende inzet ervan, die, driftig er bijna brutaal, de kerk inkwam. Dit wa: het begin dezer compositie, het einde bestond uit een bijzonder kundig ge schreven Chorale. Na afloop was het de voorzitter van de Centrale Kerkeraad der Nederlands Hervormde Kerkeraad Dordrecht, die de feesteling feliciteerde en bedamkte. Uit gaande van de overtuiging, dat „muziek het meest oecumenische is, dat ei staat, omdat men hierin de eenheid het sterkst voelt", prees hij Marius Monni kendam, die hem en alle aanwezigen een feest bereid had: „is het niet heer lijk blij te kunnen zijn met de blgen?" De jubilaris en mevrouw Monniken dam hebben daarna nog heel wat han den moeten drukken. Onder de aanwe zigen merkten we o.m. de heer B. P. Wagemans en mevrouw drs. H. E. Ko- kee van den Berge op, die het ministerie van C.R.M. en de gemeente 's-Graven- hage vertegenwoordigden. B. R. Oostenrijk heeft voor kunst (bijna) alles over WENEN (AP) De Oostenrijkse re gering geeft meer geld uit aan de Weense Staatsopera en drie andere schouwburgen dan aan de gehele di plomatieke dienst. Een der oorzaken hiervan is, dat een groot zanger of zangeres voor het optreden van een avond meer ontvangt dan het maand salaris van een diplomaat bedraagt. Het eigenaardige hiervan1 is, dat noch de diplomaten noch de „gewone men sen" erg mopperen over dit verschil. Kranten mogen van tijd tot tijd foete ren over de tekorten van de opera en politieke partijen mogen beloven er een einde aan te zullen maken als zij aan de macht komen, maar als men naar de begrotingscijfers voor de vier staatstheaters kijkt ziet men dat de tekorten opnieuw zijn gestegen. De drie theaters naast de Staatsopera zijn de Volksopera, het Burgtheater en het Academisch Theater, beide laatstge noemde voor toneelvoorstellingen. „De opera wordt nog altijd- als iets heiligs beschouwd", zei een waarnemer „Mensen die nooit ook maar één voor stelling hebben bijgewoond beschou wen haar als een wereldberoemde in stelling. Zij malen niet om cijfers, nog minder om het tekort". Een kostbare produktie in het be roemde Burgtheater in het centrum van de stad wordt als een volstrekte noodzakelijkheid beschouwd, maar een nieuwe secretaris voor ee» Oosten rijkse ambassade in Afrika kan een groot probleem betekenen. De terug keer van Herbert von Karajan naar de concerten te Wenen eerder in dit jaar na een lange periode van artis tieke vervreemding werd in de Ween se pers onder enorme koppen toege juicht. Aan de benoeming van de voor malige minister van Buitenlandse Za ken, Kurt Waldheim, tot hoofd van de veiligheidscommissie van het interna tionale atoombureau werd bijna geen aandacht geschonken. ,De kunst heeft voorrang in dit Onderzoek naar Philipsinterview (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Het NOS-bestuur heeft de programmacommissaris, de heer Rengelink verzicht een onderzoek te willen instellen naar de inhoud van het journaal-interview met de heer Philips, die afscheid neemt als presi dent-directeur van zijn bedrijf. Met vroeg zich af hoe het mogelijk is, om in weerwil van de strenge nor men, waarbij de inhoud van journaal items worden aangelegd, in twee jour naalbulletins zonder enige restrictie reclame werd gemaakt voor dit be drijf en zijn produkten. Zelfs de recla me-tune van Philips ontbrak niet, evenmin als de namen van de cineas ten en andere medewerkers aan dit gefilmd vraaggesprek. Programma commissaris Rengelink had deze „slip per" van adjunct-hoofdredacteur H van der Werf niet zelf gezien, maar beloofde het bestuur over 2 weken nader te zullen informeren. land. De Weense opera is nog altijd een van de grootste muziekcentra van de wereld en voor dat prestige moet betalen", luidt de verklaring die wordt gegeven door de functionaris, belast met de begrotingsvraagslukken var het ministerie van Buitenlandse Za ken te Wenen, die zelf een operalief hebber is. Ondanks regeringssubsidies ten bedrage van in totaal 429 miljoen schilling (ongeveer 60 miljoen gulden) bedroeg het gezamenlijke tekort van de federale theaters het vorige jaar 349 miljoen schilling (bijna 50 miljoen gulden). De toegangsprijzen zijn zo veel dat de doorsnee loontrekker de schitterende opera-uitvoeringen slechts van horen en zeggen kent. Kaart jes voor een première kosten tussen de 300 en 900 schilling (42 tot 126 gulden). Tegenover het tekort van de thea ters van bijna 50 miljoen gulden stond in 1969 de totale begroting van de diplomatieke dienst met 392 miljoen schilling (55 miljoen gulden). „Dit cijfer zal in 1970, als er gelden beschikbaar worden gesteld voor uit breiding van bestaande diplomatieke missies in de ontwikkelingslanden, wat hoger worden", zei de functiona ris van het ministerie van Buiten landse Zaken. „Maar", voegde hij hieraan toe, „als men de lidrnaat- schapscontributies voor internationale organisaties aftrekt, is het tekort van de theaters hoger dan wat de regering uitgeeft an de buitenlandse dienst" De uitgaven van de regering voor culturele zaken schijnen de enige sub sidies te zijn waarover de Oostenrijk se belastingbetalers niet mopperen. De Oostenrijkse diplomatieke dienst gaat het volk blijkbaar veel minder ter harte. Audie Murphy met vliegtuig verongelukt ATLANTA (Rtr) De filmster en oorlogsheld Audic Murphy be hoort tot de zes presonen die vrijdag met hun vliegtuigje tus sen Atlanta (Georgia) en Mar tinsville (Virginia) zijn veronge lukt. Murphy, de meest gedecoreerde Amerikaanse militair uit de tweede wereldoorlog, reisde met enkele zakenlui naar Martinsville om daar over investeringen in een onderneming te beraadslagen. Vierentwintig onderscheidingen waaronder de eremedaille van het Congres, kreeg de nu 46-jarige Murphy voor zijn optreden in de oorlog, met 240 gedode of gevan gen genomen nazi's „op zijn naam". Hij speelde mee in cow boy- en oorlogsfilms. Vorig jaar werd hij vrijgesproken van een hem ten laste gelegde poging tot moord op een windhondentrainer. Twee juryleden vroegen hem na het proces om zijn handtekening. Murphy kwam als 18-jarige wees van een katoenfarm uit Texas in 1943 in het Amerikaanse leger. Na zijn succesvolle diensttijd pik te de „Baby-faced killer" zoals regisseur John Huston hem beti telde, de eerste de beste baan die hem werd aangeboden; een rol in de film „Kid, from Texas". Er kwamen grote rojlen'voör hem- ih de porlogsfilms „The red bage of courage" en „To 'hell and back". Daarna was het vrijwel alles wildwest wat de klok sloeg. Lodynski's Vlooienmarkt De inzending van de Oostenrijkse Te levisie naar het Festival van Mon- treux 1971, die daar werd bekroond met de Gouden Roos, de pers-prijs en de Prijs van de stad Montreux, „Lodynski 's Vlooienmarkt", wordt vanavond door de KRO uitgezonden. Lodynski's Flohmarkt Company, zoals de titel van het programma officieel luidt, wordt omschreven als een sati rische revue, die een Nederlandse pe dant heeft in de programma's Hadi- massa en Farce Majeure: een aaneen schakeling van een serie beeldgrap- pen, zoals bijvoorbeeld het tot leven laten komen van een detail van een beroemd schilderij van een oude meester; een parodie op het Romeo en Juliaverhaal naar aanleiding van het door Oostenrijk bedachte „Shakespea- re-jaar 1971"; een striptease en de vondst van een toverfee, die op een party alle aanwezigen door de aanra king met" haar toverstokje plotseling laat doen waar ze zin in hebben. Dit alles omgeven door een aantal persi flages op o.a. het lawaai waaraan onze oren dagelijks worden blootge steld. Aan „Lodynski's Vlooienmarkt" werken mee: Felix Dvorak, Miriam Dreifuss, Olivia Molina en C. Depart ment. Het programma, dat een com plicatie is van een nog steeds in Oos tenrijk lopend serie-programma, werd samengesteld en geregisseerd door Pe ter Lodynski en Felix Dvorak. (Nederland II 22.00 uur). Drie avonden achter elkaar tv-spel in het pinksterweekeinde. Je zou haast een festivalgevoel krijgen, want het artikel is seriespelen daar gelaten vrij zeldzaam de laatste tijd Omdat bij een festival echter kwaliteit hoort hadden we achteraf van dat gevoel toch geen last. Bij de AVRO was zaterdag Walter van der Kamp in actie: knappe regisseur, ook van het „grote werk", die af en toe schrijfkriebels heeft. Zo'n kriebel baart dan een tv-spel dat meestal niet veel om het lijf heeft. „Paniekvoetbal" had helemaal niets om het lijf- Het als klucht bedoelde werkje kon zelfs niet dienen om v. d. Kamps vaar digheid als regisseur te tonen. Hij stoeide een beetje met allerlei vader landse toestanden op de wijze van een Franse klucht, maar dar. een zonder een draad echte humor. Hü bezette het geval slecht en liet de medewerkende profs, halve- en totaal-amateurs na genoeg hun eigen gi.ng gaan. Achteraf was er nog twintig minuten in geschrapt. Vrijwel elke meter die wel werd uitgezonden leek ons teveel. Laat Walter vooi'taan alleen maar regisseren. Dat kan hij. En in zijn vrije tijd mag hij schrijven wat hij wil na tuurlijk. Maar de kijkers moeten daar niet mee lastig gevallen worden. Zondagavond bii de NCRV: „Gouden regen" van J. B. Priestley, een vak man. Stefan Felsenthal bewerkte en regisseerde en leverde eveneens goed vakwerk. En omdat óok de bezetting erg goed was. werd „Gouden regen" een tv-spel zoals we ons dat van vroe ger hterinneren, toen tv nog niet zo duur was en er vrijwel elke week een redeljjk stuk met een goede bezetting voorhanden was. Gisteren: „De Jantjes", tv-registratie van de voorstelling van het Amster dams Volkstoneel, die het op de plan ken erg goed gedaan heeft. Op de buis komt zo'n voorstelling natuurlijk heel anders over dan in de zaal. We vonden hem belangrijk minder dan de vorige door hetzelfde gezelschap gepre; Redenen: de homogeniteit was vol komen zoek, de tekstregie mikte op platter niveau dan Bouber ooit bedoeld kan hebben en er werd ook door vocale krachten van naam abomi nabel omgesprongen met dc liedjes. De enigen die helemaal in de Bouber- traditie werkten waren Bep Nooy si en eigenlijk ook Johnny Jordaan. In „Namen die je nooit vergeet" teken de Wim lbo het portret van Fien de la Mar, artieste die we persoonlijk slechts éénmaal „live" hebben gezien, toen ze halfverlamd en halfdronken in „Een dam tegen de oceaan" de ruïne toonde van een groot talent, lbo portretteerde eerlijk. Liet vele donkere kanten van Fiens persoonlijk heid zien, maar schilderde ook het geniale dat deze vrouw onmiskenbaar had. TJit eigen herinnering en door het getuigen van de mensen die haar goed gekend hebben. Bovenal uit filmfragmenten die door ouderdom de glans slechts zwak, toch overduidelijk lieten zien. En als "gere'repértoire brachten. Een grandioos programma! Grandioos vonden we ook het door de NCRV uitgezonden gesprek van God fried Bomans met pater Van Kilsdonk. De pater Is nogal eens in opsraak ge weest om bepaalde meningen en uit spraken. Het tv-gesprek toonde aan dat hij over tal van dingen controversieel denkt. Het liet ook zien dat hij het met deugden geloof, hoop en liefde zeer nauw neemt. En dat hij weet wel ke van de drie het zwaarst telt. Enorm boeiend, dat gesprek! Vg. (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Het NOS-bestuur heeft uitvoerig gediscussieerd over de mogelijkheid, om het uurbedrag voor de zendtijd bij radio en televisie alsnog met 6 pet. te verhogen, hetgeen een uitgave vergt van 3.385.000 gulden. Gezien de mededeling van regerings zijde, dat niet voor 1974 op een ver hoging van de omroepbijdrage kan worden gerekend, kwam het NOS-be stuur tot de conclusie, dat de gelden welke nodig zijn voor de kostenstij gingen bij de programma's in de ko mende drie jaren op minstens 11 32 miljoen dienen te worden geraamd. Dit houdt in een belangrijke aderlating uit de voorgestelde reserve van ca. 75 miljoen, welke in drie jaren moet wor den gekweekt, om zowel de autonome kostenstijgingen, als de uitbreiding en vervanging van apparatuur en niet te vergeten de noodzakelijke nieuwbouw te financieren. NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: Toppop 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: 1 Peyton Place 21.10 uur: Frank Sinatra NEDERLAND I KRO: 17.00 uur: Bruintje Beer 17.10 uur: De club van 6'/* NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag IKOR: 19.10 uur: Kenmerk 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Tim en de leeuw 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Vrij-uit NOS: 19.35 uur: Socutera 19.40 uur: AjaxPanathinaikos (in de pauze PvdA) 21.30 uur: Intermezzo, film 22.45 uur: Journaal NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Tim de Leeuw KRO: 19.30 uur: Felix de Kat 19.38 uur: Het verre westen 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: KRO-wielerronde 21.10 uur: Paul Vlaanderen 22.00 uur: Lodynski's vlooien- 22.35 uur: Journaal 18.55 uur: Journaal KRO: 19.05 uur: Liedjes uit Wenen 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Hollywood Palace, amusement 21.11 uur: Hammerveld Jazz Festival 21.41 uur: Zelf doen 22.31 uur: Journaal De achttienjarige Maia Haast uit Miami heeft er genoeg van om met plastic opblaasdieren in het water te spelen: ze doet het nu niet minder dan met een éénjarige echte leeuw. De voordelen springen in het oog: al is het nog zo druk, dan maakt toch iedereen ruim baan. TIM EN DE LEEUW De bewoners uit het grote Dierenbos moeten natuurlijk ook vakantie heb ben en de meneren van de tevee hebben het zandmannetje opgezocht om te vragen of hij iets voor hen zou willen doen. „Goed", zei het zandman netje, „kent u Tim en zijn Leeuw? Ik zal eens vragen of zij er zin in hebben om voor de kinderen op de tevee te komen in de tijd dat vrienden uit het grote Dierenbos op reis zijn". En ja, Tim en de leeuw wilden het best doen. Vanavond kun nen de kinderen ze al zien ee naar bedje Veren in de Lakenstraat (Nederland I 18.45 uur). Else Krieg is soliste op het concert, het derde in een serie, dat op zondag 6 juni aanstaande te 15.30 uur in de Sint Jacobus aan de Parkstraat onder auspiciën van de Stichting Pro Orgai wordt gegeven. Deze violiste, die de Roemeense har piste Nicole Mastero vervangt om gezondheidsredenen moet de laatste voorlopig rust houden is een Haagse van geboorte; zij ontving haar eerste lessen van Nak Born. Na het behalen van het einddiploma gymnasium be zocht zij het muzieklyceum te Amster dam als discipel van Dr--ina van Wely, waar zij, in december 1970, haar diplo ma solospel behaalde. Sedert januari 1971 is zij leerlinge van Herman Kreb- Else Krieg, die in binnen- en buiten land concerteerde o.m. te Amster- lam, Maastricht, Praag, Rome, Sierra :n Uppsala behaalde onlangs de eer- te prijs op het Nationaal Vioolcon- ours Oskar Back. Aan het concert van zondag a.s werkt mede Ton van Eek, de organist van de Sint Jacobus. Beider irogram- ma bevat werken van Bach, Handel, Sweelinck, Pergolesi en Du Mage. .02 - 17.05 Radl- .2.00 Nieuws, mededelingen en SOS-be- diten. 12.08 Intermezzo. 12.15 Gevarieerd programma. 12.55 Buitenlands persoverzicht. "3.00 Nieuws en toneelagenda. 13.20 Dansmu- ;lek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek. .30 Voor de Jeugd. 14.50 Wedstrijd Radio- schoolkoor 1971. (15.0( Centrum brengt 7 nieuwe stukken HAARLEM jA.N.P.). De toneel groep Centrum, die het komende seizoen Hans Bentz van den Berg als acteur en regisseur heeft aangetrokken, heeft vier nieuwe stukken voor grote-zaalproduk- ties en drie nieuwe werken voor kleine- zaalprodukties op het programma ge nomen. De premières zullen alle in Haarlem worden gegeven. De eerste is op 16 september: „Forget me not lane" van Peter Nichols. In april jongstleden is de wereldpremière in Greenwich van dit stuk gegeven. In november volgt „Lear" van Edward Bond, dat in augustus zijn wereld première in Londen zal beleven. Pinter staat ook weer op het programma: het dezer dagen uitgebrachte stuk „Old times". In februari wordt de première verwacht van ,,The Cannivals" van George Taborl. „Kees de jongen" van Gerben Hel- linga blijft op het repertoire staan- Even als „Thuis" van Jaap van der Merwe. Als kleine-zaalproduktie zal op 20 september in Haarlem de eerste voor stelling worden gegeven van „Ver schuivingen" van Hellinga, een kort toneelspel geschreven in opdracht van de gemeente Amsterdam. Verder staan op het programma „Kwar tet" van E. A. White en „How comical my happiness" van Leonid Malijuging. opgebouwd uit brieven van Tsjechov. Marcel Dupré overleden PARIJS (AP) De beroemde Franse organist en componist Marcel Dupré is zondag op 85-jarige leeftijd overleden. Dupré, die in 1934 organist werd aan de kerk van St.-Sulpice te Parijs, was een kunstenaar die vermaard was zijn improvisaties. In 1914 kreeg hij voor zijn orgelspel de grand prix de Rome Dupré, die geassocieerd lid was van de Koninklijke Belgische Academie, certeerde veel in het buitenland. Twee weken geleden gaf hij nog een orgel concert in de Albert Hall te Londen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2