KUNST? B[ OUDE ZWBISCHE VAN 1895 Mevrouw, ENKELE ADMINISTRATIEVE KRACHTEN ENKELE ERVAREN TYPISTES 1. admin. medewerker/ster 2. jongeman voor postver zending en archiefwerk klap op onze schouders of dreun op het hoofd ....WANNEER KOMT U TERUG? WILT U GEEN NUMMER ZIJN, KOM DAN EENS MET ONS PRATEN Voor spoedige indiensttreding vragen wij: Leeftijd tot plm. 25 jaar WIJ BIEDEN: Een goed salaris, vastgesteld naar uw prestaties Werk op kleine afdelingen in een prettig werkklimaat Zo spoedig mogelijk zelfstandig werk met een eigen verantwoording. Vergoeding van studiekosten Extra maandsalaris -] 6% vakantiegeld Drie weken vakantie j- snipperdagen SOLLICITATIES: tijdens kantooruren van 8.30 tot 12.30 uur, en van 13.30 tot 17.30 uur, of na telefonische afspraak: tel. 070 - 18.48.95 tnpstel 32 (Hr. O.A.Martens) DE N.V. SAMENWERKENDE SPAARKASSEN NCV - NSL ZEESTRAAT 88 - DEN HAAG vragen: MULO- of MAVO-opleiding gewenst en in het bezit van typedi ploma. Leeftijd o, 1. Jaar. Opleiding met vereist, maar wel is belangrijk nauwkeurigheid. Kan uitgroeien tot kantoorbaan. In beide functies wordt geboden: een aantrekkelijke werkkring - 6% vakantiegeld 2 x per jaar een gratificatie jeugdspaarregeling. Schriftelijk of telefonisch kunt u zich wenden tot de heer HazeoroeK, afd. Personeelszaken, tel. 070-600804. VER. V. CHRIST. ONDERWIJS TE 'S-GRAVENHAGE Bestuur: voorz. Dr. J. W. de Klein; sekr. Mr. A. Evenhuis; penn.m. J. F. Dienaar. Bureau-adres; Nassau Zuilensteinstraat 4, 's-Gravenhage. Telefoon 24 54 04 GEWOON LAGER ONDERWIJS AANGIFTE VAN LEERLINGEN aan onderstaande scholen is vanaf heden mogelijk. Om tot het eerste leer jaar te worden toegelaten moet uw kind voor 1 oktober a.s. de leeftijd van zes jaar hebben bereikt. Plaatsing in hogere klassen is veelal ook nog mo- Da Costaschool Hoofd: H. Wieringa Prof. Gunningschool hoofd: W. J. M. Oskam Comeniusschodl hoofd: N. J. Dekker v. Hoogstratenschool hoofd: Th. H. Jopp O. G. Heldringschool hoofd. P. Hofman oranje Nassauschool hoofd: P. N, Borst Duinzichtschool hoofd: R. J. Plantenga Dr. M. M. den Hertog- school hoofd: P. L. Streeder gelijk. Sweelinckstr. 160 tel. 330383 Prinsegracht 73 b tel. 333470 Kempstraat 126 tel. 331173 Spaarwaterstr. 21 tel. 854972 IJsvogelplein 10 tel. 399732 Weissenbruchstr. 119 tel. 244647 v, Diepenburchstr. 1 tel. 247409 Amalia v. Solmsstr. 5 tel. 852552 'Spreekuur: vrijdag 9-10.30 uur Spreekuur: maandag 15.45-16.45 uur vrijdag 15.45-16.45 uur .Spreekuür: donderdag 13.30-15.45 uur Spreekuur: donderdag 18.30-19.30 uur Spreekuur; dinsdag 13.30-15.00 uur Spreekuur: vrijdag 15.45-16.30 uu Spreekuur: na afspraak Spreekuur: maandag 15.45-16.15 uur Aanmelding van kleuters die bij toelating de leeftijd va hebben bereikt eveneens mogelijk. VOORTGEZET ONDERWIJS AANGIFTE VAN LEERLINGEN aan .onderstaande scholen is vanaf heden mogelijk. Spreekuur: woensdag 10-11 uur zaterdag 11-12 uur Spreekuur. maandag 11.15-12 uur donderdag 12.30-13.30 u Spreekuur: donderdagi6.15-17.15' u IJsvogelplein 10 tijdelijk: Tesselsestr. 63 tel. 554593 Dr. Ph. J. Hoedemaker- schoof Directeur: B. v. Dorssen Spreekuur: maandag 15.15-16 uur en na telefonische af spraak Spreekuur: donderdag 8.30-9 30 uur Comeniusschool voor lager economisch en administratief onderwijs (met voll. kantooropl.) d>rmevr. D C Berghout School voor Middelbaar Economisch en Admini stratief Onderwijs (M.E.A.O.) directeur: H. G. A Wilts R. Snoeck Henkemans- voor H A.V.O./M A V.O. Opleiding voor 3-j. en 4-j. M A V O. en 5-j. H.A.V.O. directeur: P. Laman Chr. M.A.V.O.-school Ma- riahoeve Uitgaande van de Stich ting Chr. M.A.V.O.-school Spreekuur: donderdagavond 7-8 uur na voorafgaande telefoni sche afspraak. Joh. Vermeerlaan 1 DNIT3)IXIMlN03IUlSnaN ■lilt/ btKOEPENNUMMER 1971 Kunsf als beroep is altijd een vreemde eend in de bijl geweest. I allo/e ouders, geconfronteerd met artistieke neigingen van zoon of dochter zullen met de kreet „Daar vuil geen droog brood in te verdienen" nog steeds trachten Item of haar op liet ouderlijk spoor terug Ie zetten. Natuurlijk is bet bij welke be roepskeuze dan nok goed enig voorbe houd in acht te ncmclt, maar lig voor- haat ambities Ie onderdrukken is in een tijd waarin juist kunst een andere plaats iu de samenleving gaal innemen, uit ilen lio/c. oor ie houden, 'of ons in en valkuil te laten stap- len. Als zodanig heelt .unst een verloren ..nul" icrvoiulcn. Maaier is meer. re ld v dan die van gistc- iroter, chaotischer ildcr". De wereld Begrijpelijk is die ..angst voor kunst" overigens wel als je de artistieke tred van de historie nagaat. - Kunstenaars waren, en dat is nog niet eens zo erg lang geleden, wezens die zich op water en brood terugtrokken in hun ivo- craiuur. toneel of i k is men zich sic .iker bewust gewor n het feil dal kunst netje heelt. D; n uit de mnutscfi is moet zeggen leg. edemens. zich voor konden stellen. Maar de Muzen zijn van dc Olympus gedaald of er met harde hand afgegooid om een plaats tussen de nemen. Daarmee heeft de kunst zijn al te grote K verloren en is dc kunste naar iemand geworden die lopen, die wc een joviale klap op dc schouder kunnen geven, maar die mis .net zo goed een dreun op liet hoold kan verko- *peu. Wiinl mulle kunsten— Achteraf heeft kunst die functie natuurlijk altijd wel gehad. I en „Kcinae.1 de Vos" hekelde dc mis standen van de Middel eeuwen. Rcnibrandls ver slikte aandacht voor stof fen, kleuren en menselijke verhoudingen vormde een tegenwicht legen liet steik ndei lie-middelen ajs krant, ra dio en televisie steeds dichterbij en zet ons mid den in Afrika, Vietnam of nissen Oost- en West-Pa kistan. Met alle proble men vandien. De frustra- niaalsehappij die steeds hij niet voorgoed in een ..psychiatrisch geval ver anderen dan dient hij een uitlaatklep voor zoveel te vinden. Daar krijgt de noodzakelijk voor dc sa menleving van overmor gen. Onze confrontatie met problemen die we vroeger buiten dc deur konden houden, zet ons midden in menselijke te genstellingen als arm en rijk. oud en jong. blank programma's, protest bij eenkomsten maken schuld gevoelens. onbehagen cn verzet bij ons wakker. En de mens in ziin leefsitua tie heelt per definitie-een zeer beperkt vermogen zulke gespannen menselij ke relaties en conflicten iel' u l ik cl mgesl een cabaretier als I llu.ud Jacohsc keerde de donkere kant van dc samenleving naar het licht. Maar nofc nooit hebben kunst en kunstenaars zo sterk als nu getracht bin nen het gebeuren van alle;, dag tc treden om ons een duizend- om te kiezen. Kunst kan ons daar hij helpen. Maar dan niet kunst als vlucht haar con wereld van eeu wige schoonheid en har monie. maar kunst als „blikopener". Kunst die pijn kan doen, maar ons ontvankelijk, maakt voor rink/cff en onze'omgéving. Toneelgroep De Nieuwe Komedie brengt niet alleen toneel op tie planken, maar sinds kort stappen acteurs en actrices van deze groep ook van die planken op de begane grond om scholieren rijp te ma ken voor wat ze gaan zien. Vetriee Ellen Vcrliey (23) is een van de spelers die deze- Stap regelmatig cn graag maakt. voor hebt gehad. Maar je merkt al gauw dat je de kinderen eerst moet laten pra ten om ze op hun gemak fe stellen. Je gaat dan werken, je geelt ze ideetjes voor scènes cn je laat ze die zelf spelen. Je geelt er commentaar bij. helpt ze en laat 11 dit r n dal i liet is essentieel wil je bclangslejlinj voor kunst kweken. De Nieuwe Komcdii brengt zogenaamde ..introductie-program ma's". Zo u stuk is Arch Zoink van Al bert Maui its. De titel is een van die kre die je in dc ballonnetjes van geleken de :cl-in oducl li-bij kinder Als dat goed gaat. laat je ze voor elkaar scènes bedenken. Soms laelt je je k.ipbt wat daar allemaal loskomt. Want kindc- ren nemen scenes uit hun eigen wereldje. En ze leven er vaak hun frustratietjes op uit. In de Schildcrsbuurt had ik een gtoep kinderen van 14-15 jaar en die wilden meteen scx-scènes spelen. Het licht moest uit en dc juffrouw moest meedoen". „Je werkt vaak met kinderen die voor 99ró alleen maar televisie zien. dus pas siet kijken en dan is de 1.5 uur die je hebt voor die voorbereidende les eigen lijk te kort. Na de voorstelling praten wc weer mei dc kinderen om uit te leggen wat ze niet begrepen hebben en een soort discussie op gang te brengen". Als opleiding voor liet toneel heeft Ellen Verhey zelf de Akademie voor Podium- vorming in Den Haag gevolgd. ..Ik wilde eerst naar de Toneelschool maar daar waren m'n ouders nogal legen, toen be gon ik maar aan een opleiding voor fy siotherapeute. Ik hoorde toen dat dc Akademie voor Podiumvorming van start ging 'en omdat in dc brochure van die school stond dat hij" niet alleen oplciddc voor toneel, maar ook bijvoorbeeld voor omroepster. mocht ik \an m'n ouders. Tenslotte is omroepster een ..nel" be roep, vonden ze" De bedoeling is linken cn je staal lakkelijk ze dut dot gekozen die liet pi den. In het begin i omdat je er nau Ellen Verhey is toch bij liet i recht gekomen, waar ze speelde i Geelen's „Sajcns Fiksjun" en heeft in „Variaties op een Oidipu plex" onder regie van t or Me MraKS gaat ze in ...leux de M; spelen onder dezelfde rcgisscui haar „kinderwerk" houdt ze aan. „Het is geweldig om met kind werken en tc proberen ze losser te maken. Ze vinden het zelf l.cs van de Weck. Elke keer als gaat hoor je kreten als: Xlcvrou neer komt u terug? En dat is jam noeg vaak pas ccn jaar later" nccl vrije lijd brengén. Daar over zijn ongemotiveerde sprookjes in omloop. Een berekening voor Neder land gemaakt door hel ent raai Planbureau laat JE KUNT ER NIET MEER OMHEEN uur minder dan wc nu 'leistellen dal Jhc beschik baar komt voor hel beleven ziek en kunst, liet is een il- schiet rond het produklic- pioecs spelend in dc wei zullen kunnen gebruiken. Er ziin andcic problemen. Wc taak dc vraagt om ontwik keling van kwaliteiten van niet direct op „kennis" betrekking hebben Het annln| eekwalifieecrden in die richting is beperkt en ïste lei het als taak erbij kiijgcn len zich als EHBO-crs die verrichten. Daardoor ma ken die expressie-vakken wel ndcrc Jllis ICll I ndcr- konist bewust zijn van noodzaak leerlingen op leiden voor een leven i die „andere" kunst. Of wel als kunst/innige v ming. nodig voor mplet het Met verbaasde of kritische ogen de maatschappij be kijken. «.billende middel- oorbcreidcnde ho- lolen enkele uren recht |iik< h ng len. dat ktu v nodig, nan illtdcidc «ipsl „cv pre ic-vakkei in dc lei Vak- 11ng O leiding in dc kunst /elf. Er wordt dus van twee kanten gewerkt. Vanuit liet onder'vv ijs dat dc jonge de functie van kunst in dc maatschappij waar hij of zij in terecht komt en vanuit de kunst zelf die steeds meer tracht dc kreet „kunst is het gewe ten van de samenleving" waar tc maken. Daarom, als iemand „dc kunst in wil" moeten we beseffen dat hij niet de kunst ver kiest bóven dc maatschap pij. maar er midden m blijft staan om die maat schappij nood/ake lijkei •chappij die in dc iecht komt. Daartoe zijn al wegen gebui. ia de rdt in theorie en praktijk van dc,.kunst. Hoewel het voor liet ondcr- w ijs zonder meer duidelijk is dal kunstzinnige opvoe ding niet nicer als luxe mag worden beschouwd, is het toch vaak moeilijk gesteld, l i zijn vaak geen leraren, die voorbereid zijn opeen Wijs I Het eigenlijk net die dode bot het Amsterdamse Frcdc- riksplcin staat. Fe sténaar heeft hei AC pas

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 24