Een Blijde Boodschap
vandekoeien
£eidóC(Boil^CMlt Melanie maakte Concertgebouw
tot een klein Woodstock
ENER VERENDE
JAZZMUZIEK
RADIO VANAVOND
RADIO MORGEN
Knip, knip
klats klodder
VPRO meldt
minister
huidig
ledenbestand
LEIDSE COURANT
JKiJDAG 21
Alles icordt
alternatief
ALLES wordt langzamerhand „alter-
natief"; na het alternatieve kabinet
en het alternatieve regeringsprogram nu
ook de alternatieve miljardennota. Want
staatssecretaris Grapperhaus, man die in
het kabinet-De Jong vooral belasting
zaken behartigde, heeft een spreekbeurt
in Düsseldorf benut om te pleiten voor
alternatieve jaarbegrotingen.
Dr. Grapperhaus zou het winst vinden
wanneer de regeringen der Westeuropese
landen jaarlijks niet één rijksbegroting
voorleggen maar hun burgers confron
teren met alternatieve begrotingen
waaruit ze kunnen kiezen naar gelang
van hun eigen politieke en maatschap
pelijke instelling. Ze kunnen dan de
voorrang geven aan meer gemeenschaps
voorzieningen tegen de prijs van meer
belastingen, meer reëel inkomen voor
zichzelf en dan minder ruimte voor
urgente gemeenschapstaken; meer geld
voor ontwikkelingshulp, maar dan wel
minder mogelijkheden om taken binnen
's lands grenzen ten uitvoer te brengen.
Een idee
MISSCHIEN doet de missionaire staats-
secretaris op die manier belangen
groepen een idee aan de hand: het
bedrijfsleven kan ook gaan werken met
alternatieve C.A.O.-voorstellen. De vak
bonden kunnen hun leden dan bijvoor
beeld laten kiezen tussen een loons
verhoging van enkele procenten meer
met daaraan gekoppeld de minder floris
sante financieel-economische gevolgen
voor de totale samenleving èn een C.A.O.
met minder „cash" maar met grotere
kans dat de nationale economie
rooien zal.
Zoiets zou in de C.A.O.-sfeer zelf
sneller mogelijk kunnen zijn dan de
alternatieve jaarbegrotingen voor het
rijk. Want daaraan zit meer vast dan
het pleidooi van dr. Grapperhaus op het
eerste gehoor doet vermoeden.
Gevolgen
II7ANT is een regering, gesteld dat ze
het middel ontdekt om de burgers
elk jaar te laten kiezen, in staat om op
te treden als uitvoerster van sterk van
elkaar afwijkende programs? Kan zo'n
kabinet met hetzelfde vrolijke gezicht
belastingen verhogen als staatsuitgaven
inkrimpen?
En wat wordt, bij alternatieve begro
tingen de functie van het parlement?
Moet het zelf namens de burgers kiezen
of wordt het gedwongen een zelfde pas
sieve rol te gaan spelen als een regering
die alternatieven uitrekent en van com
mentaar voorziet?
Niet ondenkbaar is dat een land als
?t onze dan elk jaar met nieuwe par
lementaire verkiezingen geconfronteerd
gaat worden. Of er dan nog ooit sprake
zou kunnen zijn van een continuering
in het beleid, lijkt od zijn minst twijfel
achtig. In de praktijk is de suggestie-
Grapoerhaus dan ook vermoedelijk eer
der haalbaar voor een kleine gemeente
m voor een complete natie.
Laat staan voor geheel West-Europa!
Overbodig en niet meer te exploiteren
CLUITING van kerken, kloosters en se-
minaries zijn in dit tijdsbestek aan
de orde van de dag. Kerken moeten
verdwijnen omdat het aantal domini-
canten, om welke redenen dan ook.
schrikbarend snel terugloopt èn door een
oorzaak die ook menig klooster of semi
narie overbodig maakt: gebrek aan
priesters, gebrek aan religieuzen, gebrek
aan roepingen.
In economische termen uitgedrukt
komt het hierop neer dat de direct of
indirect op de zielzorg en eredienst ge
richte gebouwen niet meer te exploiteren
zijn. Dit zelfde lot in veler ogen nog
altijd een noodlot treft nu ook een
amper tien jaar oud gebouw, waarvoor
in de vijftiger jaren meermalen een
dringend financieel beroep gedaan is op
de gelovigen en katholieke organisaties
van het toen piepjonge bisdom Rotter
dam: het semenarie Leeuwenhorst te
Noordwijkerhout.
Het is gemakkelijker te stellen dat de
kerkelijke overheid twaalf jaar geleden
een verkeerd beleid heeft gepland, dan
deze bewering te staven. Op welk gebied
is de ontwikkeling de laatste twintig
jaar niet vaak radicaal anders uitgeval
len dan de experts hebben beweerd?
De politiek, de economie, de cultuur,
het onderwijs, de planologie, de sociale
gedragspatronen?
Feit is niettemin dat ook de stichting
van Leeuwenhorst in 1971 een daad
blijkt te zijn geweest die berustte op
veronderstellingen welke achteraf-door
de feiten in het ongelijk zijn gesteld.
Een klein-seminarie heeft bij gebrek
aan belangstelling het bisdom Rotter
dam ook niet meer nodig, voor het
handhaven van een internaat bij middel
bare scholen is de animo eveneens ge
ring, terwijl de functie van de gebou
wen in Noordwijkerhout als hoofdkwar
tier van pastorale concilies temporeel ge
zien te bescheiden is om Leeuwenhorst
economisch te kunnen laten draaien.
Er zal ondanks enkele clausules die
de verkoop even kunnen bemoeilijkèn
wel een koper gevonden worden. En
wellicht wordt daardoor de aandrang in
katholiek Nederland tot het afstoten van
kerken en aanverwante gebouwen, die
financieel niet meer te exploiteren zijn,
als maar groter. Wie dit terecht
betreurt, zal zich hebben af te vragen
op welke manier gapende tekorten dan
gedicht zouden kunnen worden.
Aan de andere kant moet onze gene-
gatie evenwel niet afglijden naar de re
denering dat vrijwel elk specifiek op li
turgie of religie ingesteld gebouw een
verouderde zaak is, omdat het van de
7 x 24 uur in de week nog geen etmaal
in totaal „geëxploiteerd" wordt. Wanneer
we hyper-economisch gaan denken, mo
gen we behalve kerken ook nog wel
andere instellingen dit hun functie in
tijdsduur gemeten bescheiden waar ma
ken, in het geding gaan brengen: diverse
theaters, voetbalstadions, musea, univer
siteitsgebouwen, etcetera.
Wanneer daar de exploitatie mis gaat
lopen, barsten onmiddellijk de kreten om
subsidie los. Voor het handhaven van
kerken zouden we overheidssubsidie niet
het eerst-aangewezen middel vinden.
Maar wel wat meer begrip bij de door
snee-burger van 197!. dat moeilijkheden
bij exploitatie lang niet altijd het best
opgelost worden door met de conclusie
„overbodig" te gaan schermen.
Bij alles wat in de breedste zin van
het woord de cultuur raakt, moet men
verder kijken dan één neuslengte.
In het volle Amsterdamse Concertge
bouw zorgde zangeres Melanie, by haar
enig optreden in Nederland woensdag
j.l. weer voor stuntwerk. Nadat ze met
haar gitaar voor enkele microfoons op
het podium had plaats genomen, bleek
de geluidsinstallatie van erg gebrekkige
kwaliteit. Na twee songs, waar tussen
door ze al enkele malen hulpeloos ach
terom had gekeken, richtte ze zich tot
het publiek. „Jullie zullen tvel denken
dat ik het erom doe (n.b. bij een vorig
concert een jaar geleden gebeurde het
zelfde), maar ik geloof dat ik maar zon
der microfoon verder moet gaan. Dit is
verschrikkelijk".
Melanie schoof haar stoel naar het
puntje van het podium, en alsof ze
hierop gewacht hadden, stormden de
toeschouwers die hoog achter het podium
zaten naar voren om op de grond om
haar heen plaats te nemen.
En het ging goed. Hier en daar gingen
rookwolkjes de lucht in. hoewel een uit
drukkelijk rookverbod boven het toneel
prijkte, maar het werd muisstil. Melanie
kon aan haar echte show beginnen. Wie
de songs van Melanie kent. zal zich af
vragen hoe je, met een beperkt stem
geluid een zaal als het Concertgebouw
anderhalf uur lang kunt bezingen, maar
het lukte haar wonderwel. Na elk liedje
keek ze vragend de zaal in en het was
goed vond het publiek. Stormachtig en
thousiast werd er geapplaudiseerd en
steeds weer gingen kreten om ver
zoeknummers de lucht in. Als een jonge
Moeder de Gans zat ze temidden van
haar volkje, waarmee ze door haar ge
makkelijke manier van optreden tot een
verstandhouding van „vrienden onder
elkaar" kwam. Toch wel een stuk vak-
vrouwschap dat er niet om liegt. Al
waren de negentig minuten die ze vol
zong wat te veel. Haar interpretatie van
haar liedjes is steeds hetzelfde. De lied-
Dixieland-Jamboree
Televisie
recensies worden
veel
gel
ezen
Vitale solisten
zorgen voor
hoogtepunten
In de grote zaal van de Doelen te
Rotterdam presenteerde de Haagse
Jazzclubeigenaar en bandleider Ted
Easton (Theo van Est) gisteravond een
Dixieland-Jamboree. Aan dit evenement
verleenden een aantal Nederlandse or
kesten hun medewerking alsmede enke
le buitenlandse gastsolisten. De musici
wisten door hun enerverende jazzmu
ziek het publick tot een opmerkelijk
enthousiasme te brengen. Het verheu
gend grote aantal bezoekers toonde
weer eens temeer dat de belangstelling
voor jazz in oude stijl nog steeds aan
wezig is; naar onze overtuiging terecht.
Zowel collectief als solistisch werd op
uitstekend niveau gemusiceerd en werd
een rijkdom aan muzikale vondsten ge
demonstreerd.
(ADVERTENTIE)
De Caledonians, een big-band forma
tie uit Zaandam onder leiding van de
altist Ab Struik, kregen de taak toebe
deeld dit jazzfeest te openen. Dit ama
teur-orkest alle deelnemende orkes
ten spelen op deze basis brengt een
sterk op de Basiestijl gericht repertoire.
De formatie heeft hierin een verdien
stelijk niveau weten te bereiken, vooral
als men hierbij bedenkt dat het orkest
van Count Basie tot de absolute we
reldklasse behoord. In a mellow tone
besloot het aandeel van dit orkest dat
in de bezetting van vier trompetten,
vijf trombones en saxen en een ritme-
groep concerteert.
Rotterdam werd vertegenwoordigd
door twee dixielandformaties, the Green
River Jazz Band en the Harbour Jazz
Band. Eerstgenoemd orkest toonde een
aanstekelijk enthousiasme in de spel-
trant en een levendige presentatie. De
trompettist en de kundige tubaspeler
bleken de meest vindingrijke solisten.
De tweede Rotterdamse band kwam
muzikaal bezien tot betere prestaties.
Uit het Zuiden des lands trad the
South Jazzband uit Tilburg voor het
voetlicht. Dit orkest bewees dat men
beneden de Moerdijk een voortreffelijke
Dixieland weet te produceren. Vooral
de trombonist oogstte luidde bijval voor
zijn sterke soli. Vanzei fsrekend trad
ook het orkest van organisator Theo van
Est in dit programma op. Goede wijn
behoeft geen krans kan op deze rasmu
zikanten worden toegepast, al moet
worden opgemerkt dat trompettist Ray
Kaart niet in optimale vorm bleek.
De gastsolisten Hal Singer (tenor).
Nelson Williams (trompet) en Benny j
Waters op clarinet, sopraan- en tenor
saxofoon behoren zeker niet meer tot
de jeugdigen. Hun prestaties dwongen
echter grote bewondering af. Zij de
monstreerden een verbazingwekkende
vitaliteit terwijl hun soli evenzovele
muzikale hoogtepunten betekenen. Het
succes van deze Dixieland Jamboree
kan dan ook voor een groot deel aan
deze jazz-corrypheën worden toe
geschreven. Het optreden van Kenny
Ball and his Jazz-men hebben wij we
gens het vervoerprobleem helaas moe
ten missen.
Ontwerpen van boekomslagen zijn van
21 mei tot 14 juni te zien in Kunst
zaal Zuid. Zuidplein 120 Rotterdam.
Kunstzaal Martinus Liernur. Zeestraat
63 Den Haag, exposeert van 22 mei
tot 10 juni werk van de Poolse schil
der Ignacy Witz.
HILVERSUM (ANP) Ruim de helft
(nl. 55 procent) van het krantenlezende
publiek van 15 jaar en ouder, leest in
zün dagblad regelmatig de televisie
recensie. Gezien het feit, dat in iets
meer dan 70 procent van de totale Ne
derlandse dagbladoplage regelmatig re
censies verschijnen, betekent dit, dat
een zeer belangrijk deel van het pu
bliek, dat regelmatig een televisie-
recensie krijgt aangeboden, deze ook
freuent leest. De belangrijkste functie
van de televisiekritiek is het kunnen
toetsen van de mening van de lezer
over een gezien programma aan dat van
de recensent.
Maar ook de door critici gegeven ach
tergrond informaties rond bepaalde pro
gramma's worden naar alle waarschijn-
frequent leest. De belangrijkste functie
doelstellingen ervaren. Een en ander
wordt vastgesteld in een enquête, die
door de afdeling studie en onderzoek
van de NOS is gehouden naar de tele
visiekritiek in Nederland.
Van smaakbeïnvloeding van het publiek
of van het beleid van de omroepver
enigingen is in de recensies weinig
sprake. Bc-vendien is gebleken, dat in
27 procent van de gevallen, dat critici
een programma bespreken, zij geen eva
luerend oordeel geven, doch alleen in
formatie. Over het algemeen worden
de programma's vaak positief beoor
deeld; positieve beoordelingen komen
driemaal zo vaak voor als negatieve.
Ook voor de programmamakers en be
leidsfunctionarissen bij de omroep is de
toetsingsfunctie van de t.v.-kritiek de
belangrijkste. Het verschil is alleen, dat
de programmamakers meer dan één
recensie lezen.
De televisiecriticus ontpopt zich ook
zelden als een mediumspecialist. Onder
de programmamakers heerst daarom
ook een soort ongenoegen over een te
weinig rekening houden met produktio-
nele factoren door de critici en een te
weinig ingaan op die merites van een
programma, die werkelijk bepalend zijn
voor een eventueel kwalitatief beter
produceren van programma's.
Een Hollander
(Bomans) ontdekt
Vlaanderen
BRUSSEL (ANP) De schrijver God
fried Bomans is momenteel in
België om als Hollander Vlaanderen
te ontdekken. Hij zal voor de BRT-
televisie, de Vlaamstalige omroep, een
aantal gesprekken hebben met Vlaamse
prominenten, zoals kerkelijke hoog
waardigheidsbekleders, gouverneurs
van provincies, volksvertegenwoordi
gers. schrijvers en anderen. Deze ge
sprekken zullen in vier of vijf afleve
ringen onder de titel „Een Hollander
ontdekt Vlaanderen", door de BRT
worden uitgezonden. Er wordt ook
moeite gedaan de Nederlandse televi
sie voor deze uitzendingen te interes-
In een gesprek met journalisten,
woensdag in Brussel, liet de schrijver
weten dat in deze programma's „ver
disconteert zit dat ik niets van Vlaan
deren weet". ..Ik ben als een stuk glas
waar het Vlaamse licht door valt". La
ter in het gesprek bleek echter dat dc
Nederlandse auteur zich toch al wel
een beeld van Vlaanderen gevormd
heeft: met name over de Vlaamse
honoraria toonde hij zich niet erg in
zijn schik. ,.Ik heb er eens 28 lezingen
in één maand gehouden Mijn reis- en
verblijfkosten waren voor eigen reke
ning en ik kreeg een honorarium var.
1000 frank (ongeveer 70 gulden) per
lezing, wat ik niet bijster hoog vond"
Bomans die tot 30 mei in België
blijft voor de opnamen, zei in ant
woord op vragen er niet veel in te
zien Vlaanderen te ontdekken door
gesprekken met niet-prominenten
„Het valt vaak zo tegen wat de man
in de straat te zeggen heeft", aldus
Bomans, die het overigens wel een
goede suggetie van Belgische journa
listen vond een deel van Vlaanderen te
ontdekken door gesprekken met beel
dende kunstenaars.
jes zélf zijn poëtische, soms protesteren
de visies op de maatschappij en haar
eigen plaats daarin. Melanie brengt ze
volgens een vast stramien. Ze zingt eerst
als het ware vertellend via een stotend
ritme dat veel van haar ademtechniek
vraagt, en eindigt met het refrein hard
en temperamentvol uitgezongen.
De enthousiaste toeschouwers hoorden
zo'n 15 songs, waaronder successen als
..Look what they've done tot my song".
„Beautiful people", „Lay down, lay doivn"
en het massaal meegezongen „Psycho
therapy". Bij het refrein daarvan legt
ze de verkeerd-zingers uit dat het re
frein niet Gloryglory, Hallelujah" 's
zoals enkelen vol-enthousiast dachten.
Opmerkelijk gemakkelijk zet ze, tussen
haar liedjes in, haar dialoog met het
publiek vol kleine grapjes voort.
Als er iemand niest in de doodstille
zaal. is het „God bless you", bij „Animal
crackers" zinspeelt ze op haar eigen fi
guur dat niet al te mager is. En als ze
zingt dat „fatty people" toch vaak de
aardigste mensen zijn, juicht dé hele
zaal „yes". Als een ware troubadour
blijft ze temidden van het Woodstock-
achtige tafereel op het podium overeind.
Zelfs als ze er definitief, na enkele
toegiften, een eind aan maakt, blijft de
zaal haar terugroepen met gescandeerde
kreten en oorverdovend ritmisch handge
klap en gestamp. Ze komt nog een
keer, met bloemen in haar armen en
duidelijk ontroerd. Als ze rechtop staat
verdrinkt haar kleine gestalte tussen de
massa op het podium en de alsmaar hin
derlijk flitsende fotografen. Echt, ze
Toen de microfoon het niet bleek te
doen schoof Melanie haar stoel naar
het puntje van het podium. De be
zetters van de stoelen achter dat
podium groepten rond haar neer op
de vloer en de sfeer werd „helemaal
Woodstock".
vond het geweldig, zegt
haar energie gekost, maa
har energie gekost, maai
2. Het zonder
„Ik kom te-
„Ik kom te-
B. J.
Aan een misstap in de Chelsea-ach-
terhoede in de laatste seconde van de
Cup Il-finale in Athene tegen Real
Madrid hebben we te danken, dat we
vanavond opnieuw voetbal als hoofd
schotel krijgen en dat de niet-voetbal-
Iiefhebbers andermaal moeten uitwij
ken naar het tweede net. Het wordt
tijd, dat we in het gesloten seizoen
raken, maar dan wel eerst Ajax nog
graag; na Sparta.
Sammy Davis jr
in het circus
circusliefhebbers zullen van
avond de Sammy Davisshow
zeker niet willen overslaan. Hij
is de gastheer in het beroemde
Ringling Bros. Barnum and Bai
ley Circus waar hij de volgende
gaststerren presenteert: Jerry
Lewis, Juliet Prowse, Charlie
Callas, Charlie Baumann en an
deren. Maar hij zal de speciale
aandacht vragen voor een sectet
van jonge artiesten die zich
„The Klowns" noemen. Barnum
en Bailey had zo'n groep nodig
en op de advertentie kwamen
niet minder dan 300 sollicita-
tanten af. Déze zes werden ge
kozen om hun bijzondere
prestaties: twee vrouwen en
vier mannen variërend van
Miss Teenage America tot een
psycholoog met daar tussenin
mensen die van jongsaf in dé
in de piste terecht kwamen. ~Be-T'
halve de capriolen van deze
Klowns is er een hele knappe
luchtacrobatiek van „The Flying
Caonas" te bewonderen en de
temmer Charlie Baumann ver
toont het een en ander met zijn
twaalf „lievelingetjes" van tij
gers.
Nederland I: 21.15 uur.
NEDERLAND I
NOS
#18.45 uur:
Fabeltjeskrant
#18.55 uur;
Journaal'
Ev. Omroep
19.05 uur:
Kinderprogramma
NOS
19.30 uur:
Reportage voetbal
AVRO
#21.15 uur:
Show Sammy Davis
#22.05 uur:
Voor de vuist weg
NOS
#23.20 uur:
Journaal
23.25 uur:
Bouwen en wonen
NEDERLAND II
NOS
#18.45 uur:
Fabeltjeskrant
#18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
KRO
19.30 uur:
Kopduel
#20.00 uur:
Journaal
#20.21 uur: V)
De wrekers
21.11 uur:
Brandpunt
#21.36 uur:
Knip klats klodder,!
kunst
22.26 uur:
Riskante Kerk
#22.56 uur:
NEDERLAND I
NOS
10.00 uur:
Nascholing huisartsen
16.00 uur:
Journaal
NCRV
#16.02 uur:
Eddy ready go
16.50 uur:
Kijkkast
NOS
#18.45 uur:
Fabeltjeskrant
#18.55 uur:
Journaal
NCRV
19.05 uur:
Please sir
#19.30 uur:
Mijn idee over
uitvinders
#20.00 uur:
Journaal
#20.21 uur:
De kleine waarheid
#21.20 uur:
Richard Tauber,
muziek
22.10 uur:
Hier cn nu
22.35 uur:
Van Salomo biddende,
zang.
#22.40 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
#18.45 uur:
Fabeltjeskrant
#18.55 uur:
Journaal
tRO
#19.05 uur:
Felix de kat
#19.13 uur:
Van fluiten, tromn
en trompetten, rnuj
#20.00 uur:
Journaal
VARA
#20.20 uur:
Maynard Ferguson,
muziek
21.15 uur:
Watersport, doe.
#21.45 uur:
Vlucht voor de
beschaving, expeditl
#22.50 uur:
Journaal
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 NCRV en Bloc: actueel pro-
Partij; 19.30
klassieke
k. 22.30 Nieuws. 22.
actualiteiten. 22.55 (S) Pret
0.58 Voltooiln!
BELGIE 324 n
Paardesportberichten. 18.30 Verkeersw
18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 19.00 t
en actualiteiten. 19.40 Franse taalwenV
19.45 Boekbespreking. 20.00 Operetteconct
22.00 Nieuws en De Zeven Kunsten. 3'
Liederen. 23.00 Nieuws. 23.10 Klassieke t
ziek. 23.40-23.45 Nieuws.
HILVERSUM I
7.32-7.50 Hier
8.32 (S) Voor 13.00 I
9.35 Gymnastiek
(S) Tijd vrij i
wenkoor; B. Cot
'n cours
.oekpro-
Z.O., gevarieerd programma. (7.33 V e
'oorpagina; 7.54 VPRO: Deze t'
ws; 8.11 Actualltieten; 9.35 W;
9.55 Reiswijzer; 10.10 VARA's Ombui
10.30 (S) Zaterdag informatie:
informatieshow. 11.00
.11 VARA-Varia. 13.13 Actu t.<
i Dit is het begin Jont
NOS: 14.30 (S) NOS Jüm
een hoogtezonprogra
1.55 Mededelingen. KI
lezing. 11.15 De Staalkaart. 1
VARA: 16.15 (1
HILVERSUM III
ding. 12.10 Uit Balans
zijn. Een uitzending
militairen. KRO:
blad met veel f
NOS: 16.30 Inzet:
teuristische
De Vincent
lichte muziek (17.00 Nie
tg. HIRO: 17.00 12.55
licht platenprogra
KRO: 17.30 (S) Echolood:
BELGIE 324 m NEDERLANDS
12.00 Nieuws. 12.03 Actueel programr
ds persoverzicht. 13.00 Nieten
HILVERSUM n
Nieuws. 7.11 Ochtengymns
itend: postdulvenberichten. 7
zlekprogramma. (15.00 Nieuws.) 16.00 Ho
spel. 16.57 Intermezzo. 17.00 Nieuws en mij
dedelingen. 17.15 Hitparade. 17.55 We
(ADVERTENTIE)
Gisteravond bood het scherm meer j
variatie. Eerst Kees van Baaien, de
Amsterdamse wiskundeleraar, die zijn
leerlingen voor voorbeelden uit de ei
gen leefwereld plaatst om aan de
hand daarvan wiskunde aanschouwe
lijk te maken. Volgens hem blijkt het
geleerde dan meer te beklijven dan
wanneer wiskunde louter rekenkundig
wordt onderwezen, omdat de leserva-
ringen dan persoonlijke betekenis
hebben. In de discussies dwaalde men
echter nogal eens van het onderwerp
af en ook kwam van Baaien er vol
gens de interviewer niet zonder kleer
scheuren af op het stuk van indoctri
natie. En waar hij met zijn leerlingen
overging tot straatactie met als gevolg
een ordinaire straatrel geven we toch
de voorkeur aan het klassikale onder
wijs binnen de schoolpoort.
De geïnteresseerden in 1
zullen hun hart hebben opgehaald aan
de duikexpeditie naar het wrak van
de Andrea Doria, het Italiaanse passa
gierschip, dat in 1956 voor New York
40 vadem diep in de Atlantische Oce
aan zonk. De bewonderaars van wa
pentuig konden terecht op het andere
net, waarop een documentaire een
kijkje gunde op een Amerikaans poli-
tiecongres. Deze politie maakt zich
zorgen, omdat de sociale revolutie al
daar onrust op straat brengt en zij de
gevestigde orde moet handhaven. Zij
Iaat zich daarvan niet afbrengen.
Het laatste Rob Tauberprogramma
Carte Blanche viel ons niet mee. Er
werd redelijk in -gezongen en geac
teerd door bekende artiesten, maar
tekstenman Jaap v.d. Merwe liet zich
opnieuw als zuur en cru kennen. Op
het thema Uncle Sam omschreef hij
de (gemiddelde) Arhserikanen als maf
fialeden, kooplui en andere zwende
laars en godsdienstmaniakken. Als je
op dit schrale beeld een show wil
bouwen moet je wel van goede huize
komen. Nergens bereikt v.d. Merwe
een oprechtheid zoals bijvoorbeeld te
beluisteren valt in „Mijnheer de pre
sident" van Boudewijn de Groot, dat
met ander overbekend zangwerk dien
de om de zaak nog een beetje over
eind te houden. Rob Touber was niet
gelukkig met zijn overdadige, bijna
rommelige decor, dat hoogstens een
inllustratieve functie had en slechts
bij vlagen beeldend werd gebruikt.
Wij kozen het interview met Lanser
van het CNV boven het overbekende
Carnaval des Animaux. Lanser meent,
dat de bouwbonden vechten voor een
rechtvaardige zaak. dat hij in principe
ook niet van staken houdt en dat
waar de standpunten in dit conflict
niet ver uitcenliggen er het best door
een onpartijdig persoon bemiddeld zou
kunnen worden.
Ad Int.
Hebt u gezien dat ze weer buiten zijn?
Hebt u toen gedacht: Haha, gauw weer
graskaas? Hebt u beseft wat dat prille,
malse gras en die brave beesten voor u
gaan doen? Dat is straks genieten
geblazen van goudgele brokjes ge-zon-de
kaas uit 't vuistje! Wuif es naar een koe
als u zondag een
eindje gaat rijden
Onder de titel „Knip knip
klats klodder" zendt de
KRO-televisie een klein
kunstplakboek uit van
Ben Bunders. Rens van
Dorth, Fred van Doorn,
Jop Pannekoek en Jos
van der Valk. In dit pro
gramma zingt Bojoura
„The swollow and the
claf". waarna zij geïnter
viewd wordt door haar
collega Bonny St. Clair.
Op haar beurt wordt deze
door Bojoura geïnter
viewd, waarna zij te be
luisteren is in „Don't let
me down". Het Neder
landse duo „Neerlands
hoop in bange dagen"
brengt het nummer „Kom
uit je glazen huisje",
waarna beide heren el
kaar een kort interview
afnemen en Sieto en Ma
rijke Hoving zijn te zien
in hun „Bioscoopnum
mer". Princes Ann Louise,
die onder deze titel in di
verse buitenlandse nacht
clubs is opgetreden, o.a. in
Beiroet, luistert eigenlijk
Ook vanavond
bekerwedstrijd
op televisie
HILVERSUM (ANP) Ook de
tweede finalewedstrijd om
Europacup voor bekerwinnaars
tussen Real Madrid en het Lon-
dense Chelsea, die vanavond
Athene wordt gespeeld, zal door
de NOS-televisie rechtstreeks
worden uitgezonden op Neder
land 1. Op verzoek van de NOS
hebben de Evangelische Omroep
een half uur en de AVRO 55
minuten zendtijd voor deze i
portage beschikbaar gesteld v
de NOS. De uitzending begint
om 19.30 uur en zal, afgezien
van een eventuele verlenging,
tot 21.15 uur duren. Commenta
tor is' Koen Verhoeff.
naar dc naam Anneke
Prins. Zij is de dochter
van de schaakmeester Lo-
dewijk Prins en is kort
geleden naar Nederland
teruggekeerd. Van haar
hoort men de song „Don't
tell it mamma".
Ben Bunders had een
kort gesprek met Cliff Ri
chard tijdens diens recen
te optreden in Rotterdam.
Daarnaast was Bunders
aanwezig op een reünie
van jazzliefhebbers. In
een gesprek met de man
achter het populaire en
semble „Corrie en de Re
kels" tracht Ben Bunders
tot een verklaring van de
populariteit van het en
semble te komen.
Verder in dit programma
een interview van Wille-
brord Nieuwenhuis in Ro
me met Christine Kra
nenburg uit Hazerswoude,
die momenteel in Italië
onder de naam Katia
Christine als filmster een
goede toekomst tegemoet
schijnt te gaan. Tensl.ite
gesprekken met de produ
cer van de nieuwste Ne
derlandse film-in-wording
„Wat zien ik", Rob Hou
wer, en enkele nauw bij
deze film betrokken figu
ren, zoals hoofdrolspeel
ster Ronnie Bierman en
schrijver Albert Mol, ge-
h< uden door Fred van
Doom. (Ned. 2, 21.35
uur.)
HILVERSUM (ANP) De VPH Do
heeft de minister van Cultuur, Reef
atie en Maatschappelijk werk een oftrroc
gave doen toekomen van het ledenb oor
stand van de verenigng op 15 mei v*lij(
dit jaar. De VPRO hoopt hiermee
bereiken, dat het ministerie «Omi
nieuw onderzoek zal laten instell#eic
naar het ledenbestand nadat eind V jool
rig jaar bekend was geworden, d rif-
het aantal voor een C-omroep noodt et
kelijke leden van minimaal 100.W üni
was gedaald tot 93.000. De VPRhij
heeft een jaar de tijd gekregen vc-r
ter wille van het behoud van ha*Bej;
zendmachtiging weer boven de 100.0" ij ln
leden te komen. De VPRO hoopt, dJj;
zo spoedig mogelijk een nieuwe tt een
proef zal worden gehouden door bjkle<
ministerie, dit mede in verband
het feit, dat men dan nog ruim
gelegenheid krijgt om vóór het vefacc
strijken van het „rehabilitatiejaar" fl dinj
november) nieuwe leden te winne wei
voor zover de rode streep toch W iuc'
niet zou zijn overschreden.