fijnJ Schandelijke toestanden bij kunstveilingen KRO /AI. DRIE AMERIKAANSE DOCUMENTAIRES UITZENDEN £Mdóa(2owta/nt Concertgebouworkest tien maal in Den Haag antenne Onthullende beelden van samenleving Jq> de postgiro PAGINA 2 LEIDSE COURANT DINSDAG 11 MEI 1971 Informeren gaat vóór |N Den Haag staat de barometer van ons politiek weerbestel weer op in formatie. Want de proclamatie van drs. Den Uyl dat hij met een linkse minder heidsregering wil regeren mits andere partijen hem garanderen zulks mogelijk te maken, blijft een loos gebaar zolang de P.v.d.A.-leider zelf niet belooft even tueel een christen-democratisch minder heidskabinet te zullen helpen wanneer Biesheuvel, Veringa of Steenkamp die sprong zouden wagen. Van de andere kant mag niemand zich erover verwonderen, dat anderhalve week nadenken en overleg plegen geen brug tussen de programs van de chris ten-democratische drie enerzijds en van V.V.D. en D.S.'70 anderzijds opgeleverd hebben. Per slot van rekening zijn Ve ringa, Geertsema en Drees niet met een „hand-in-hand kameraden" voor het kiezerskorps getreden. KVP DEGRIJPELIJK ook dat met name de Katholieke Volkspartij bestuur zowel als een belangrijk deel van de fractie haar programmatische wensen niet door geforceerd beraad als slap af treksel in een regeringsprogram onher kenbaar gemaakt wil zien. Dan valt een kleine periode voor na dere onderzoekingen, door een informa teur die alles van de K.V.P. afweet en verstandig genoeg is om te doorgronden wat hiervan in de nieuwe politieke ver houdingen onhaalbaar geworden is, toe te juichen. Heeft zo n informateur geen succes, dan weet Nederland tevens dat het een keuze gaat worden tussen een minder heidsregering of een kabinet van extra parlementaire strekking. En de arbeid van een informateur kan ook goed materiaal opleveren om te we ten hoe lang een minderheidsregering of extra-parlementair kabinet het rooien Toegegeven zijin Londen, Washington en Bonn doen ze het anders. Maar de gulden is nu eenmaal ook een andere munt dan de dollar, de mark of het pond sterling. Noodsituatie in groot-stad IITANNEER een onderzoek van de ka- tholieke schooldienst juist bevonden wordt, zal het Amsterdamse gemeentebe stuur hebben te erkennen dat in de Bijl mermeer bij kleuter- en basisonderwijs een noodsituatie heerst, om niet te zeg gen een chaos. Contact tussen ouders en school be staat niet; leerkrachten knappen af of verliezen de moed om echt actief te blij ven; kinderen zijn stroomloos. Dit alles als een gevolg van de onmogelijke so ciaal-maatschappelijke situatie die er in de Bijlmermeer ontstaan is. Geen wonder dat het plan om juist in de Bijlmermeer met een middenschool te gaan experi menteren weer half ingeslikt moest wor den, toen het amper uitgesproken was. Zo ergens dan hebben we juist in de Bijl mermeer de lange afstand tussen expe riment en succes èn de korte tussen ex periment en mislukking leren kennen. Naar verluidt zit men bij het Amster damse gemeentebestuur ook met de han den in het haar, wanneer bovengenoemd onderzoek niet op alle punten juist wordt bevonden. De problematiek van de Bijl mermeer te willen opkweken en besturen nog wel door een gemeentebestuur dat men alles kan verwijten, behalve dat het politiek een produkt is van anti-progres sieve krachten. Wij vrezen dat Amsterdam destijds de grote fout gemaakt heeft door de Bijl mermeer te willen opkweken en bestuur als gecentraliseerd onderdeel van een grootstad. Een zelfde foute mentaliteit als Rotterdam demonstreert, wanneer het Alexanderstad en andere nieuw bouwwijken in het oosten en noord-oos ten van Kralingen begeert te behandelen als wijken van de city aan de Nieuwe Meer. veel meer decentralisatie; alleen dan krijgen nieuwe bouwsteden de kans zich als leefbare milieus te ontwikkelen. Onze grootsteden vergeten doorlopend dat voorkomen beter is dan genezen. (Van muziekredactie) DEN HAAG Sinds 1906 treedt het Concertgebouworkest geregeld te 's-Gra- venhage op ook in het seizoen 1971/ 1972 gebeurt zulks. Doch in deze traditie komt één wij ziging. Tot dusverre werden de tien con certen op zaterdagavonden gegeven; plaatselijke omstandigheden, zoals men ons mededeelde, zijn er oorzaak van, dat deze thans plaats vinden op drie donderdag- en zeven vrijdagavonden, te weten vrijdag 1 en 22 oktober, don derdag 4 en vrijdag 26 november, vrij dag 17 en donderdag 20 januari, donder dag 3 februari, vrijdag 10 maart en vrij dag 7 april. Zoals gebruikelijk doet de artistieke leiding een keuze uit de 25 program ma's, die het orkest in zijn standplaats uitvoert; een keuze, die uiteraard be perkingen oplegt. Naast algemeen bekende treft men ook minder frequent gespeelde werken op het repertoire aan: Prokovjevs Twee de Symfonie, Mendelssohns Schotse, De- bussy's „Childrens Corner", de Eerste Symfonie van Bruckner en de Zeven- entachtigste van Haydn en het Adagio I uit Mahlers Tiende. De muziek uit de twinstigste eeuw ze wordt vertegenwoordigd door Hen drik Andriessen, Badings, Honegger, Ives, Koechlin, Stravinsky, Takemitsu en Walton. Behalve Bernard Haitink treden als gastdirigent op: Eugen Jochum, Josef Drie nieuwe mensen bij NOS (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Over enige maanden zal AVRO-reporter Eef Brouwers (32) in dienst treden bij de NOS-televisie, waar hij de functie krijgt van waar nemend redactiechef bij ..studio-sport" Hij zal zowel de eindredactie voeren alsmede Bob Spaak vervangen tijdens diens afwezigheid. Eef Brouwers was de afgelopen drie jaar verbonden aan „AVRO's radiojournaal". Tevens werk te hij incidenteel mee aan de NOS- programma's „Langs de lijn" en „Stu dio sport." Met ingang van 1 augustus is tot redacteur-verslaggever van het NOS- journaal aangesteld, de heer Henk Lichtenveld. momenteel eindredacteur bij „Het Vrije Volk" te Rotterdam. De heer Lichtenveld komt in de plaats van mevrouw Marga Kamlag-Van Arnhem, die binnenkort het tv-jour- naal gaat verlaten. Op een nog nader vast te stellen datum zal de heer Jaap Brand (45) als eerste radio-omroeper in dienst treden van de NOS nl. de toekomst zal hij tevens worden belast met de leiding van de afdeling radio-presentatie en de zorg dragen voor de coach ing van nieuwe jonge omroepers. De heer Brand is de laatste twaalf jaar werk zaam geweest bij de VARA-radio. [Krips, Seiji Ozawa, Gennadi Razjdjes- wensky, David Zinman. En Willem van Otterloo. die met Her man Krebbers en Theo Olof weer eens op 7 januari 1972 het concert voor twee violen van Henk Badings uitvoert. De Nederlandse Toonkunst ze is vertegenwoordigd door de componisten Hendrik Andriessen, Henk Badings, Al- phons Diepenbroek door de uitvoe rende musici Sophia van Santé (Mezzo sopraan). Vera Badings (Harp), Herman Krebbers en Theo Olof voornoemd, George van Renesse (piano) en de cel list Tibor de Machula. DEN HAAG (A-N.P.). Het is voor de directeur van het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie in Den Haag, de heer J. Nieuwstraten, een duidelijke zaak: er bestaan schandelijke toestanden bij bepaalde veilingen van schilderven en tekeningenIdeaal zou het volgens hem zijn als het veilingwezen vrijwillig tot actie zou overgaan, bijvoorbeeld door het initiatief te nemen voor een globaal toezicht om ernstige fouten te voorkomen. De argeloze burger wordt niet voldoende beschermd. Preventief zou het ook werken als het openbaar ministerie tijdelijk schilderijen in beslag neemt als verdachte concentraties van valse signaturen op schilderijen zijn gesignaleerd. Geen garantie meer van rijksbureau De heer Nieuwstraten maakte vorige week bekend, dat zijn bureau schilderijen, die onder zogenaamde garantie worden geveild, niet op echtheid zal onderzoeken. Het ligt niet op de weg van een overheids instelling om zich te laten inpassen in het streven van bepaalde personen, die door de zogenaamde garantie de toeloop tot hun veilingen veilig willen stellen. Met het oog op deze „ga rantie" werd, zonder enig overleg met het Rijksbureau, naar deze instelling verwezen, blijkbaar om meer geloof waardigheid aan de „garantie" te geven, aldus de heer Nieuwstraten. Het is voor hem onaanvaardbaar, dat zijn bureau op enige wijze wordt be trokken in dergelijke praktijken. Mede in verband met de verwijzingen naar het bureau worden voorlopig uitsluitend schriftelijke aanvragen om inlichtingen in behandeling ge nomen- Ze dienen te zijn vergezeld van een duidelijke, niet te kleine foto, die voor het archief wordt ge houden. Geen enkele garantie kan worden gegeven, dat binnen een maand de aanvraag kan worden be antwoord. Rijksbureau taxeert niet De heer Nieuwstraten wijst er nog op. dat geen taxatie wordt verricht. Het rijksbureau aanvaardt ook geen en kele aansprakelijkheid voor moge lijke financiële gevolgen van de ge geven inlichtingen of beoordelingen. Het bureau hoeft bovendien helemaal geen eigendommen van particulieren te onderzoeken. Het kan dit dan ook zonder meer weigeren. Als inlich tingen worden verstrekt, gebeurt dit kosteloos. Het verkopen van schilderijen en tekeningen onder een zogenaamde garantie werd in advertenties in dag bladen gesignaleerd. Kunstveilingen, die verkopingen houden in kasteel tjes, landhuizen, buitengoederen en dergelijke plaatsten zulke annonces. In een van de catalogi hiervoor zijn bij herhaling volstrekt verkeerde namen bij schilderijen genoemd. Een beweerde Van Ostade bracht dan ook een zeer klein deel op van de som, die een schilderij van deze naam zou moeten opbrengen, aldus de heer Nieuwstraten- Hij kent dit geval, doordat het schilderstuk ter beoordeling op het Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie werd voorgelegd. In de praktijk is voorts gebleken, dat het niet altijd gemakkelijk is de koop ongedaan gemaakt te krijgen als de koper zich op de „garantie" beroept. Tien foto's In een dossier bladerend komt de heer Nieuwstraten tien foto's tegen van schilderijen, die door één persoon voor tienduizenden guldens op een recente veiling zijn gekocht. Eén van de werken beantwoordt aan de be schrijving in de betreffende catalo gus: een Hoppenbrouwer, een aardig, bescheiden negentiende-eeuws kunst werk. Op een ander schilderij staat als signatuur Verhoogh, terwijl de vermelding in de catalogus luidt: Andries Vermeulen. Twee werken hadden een signatuur, die beslist later moet zijn aangebracht. Van twee andere schilderijen is bekend, dat ze uit een eerdere veiling in Wassenaar zijn verwijderd op last van de officier van justitie. Deze was op onjuist heden geattendeerd door de Neder landse Vereniging van Kunst handelaren. Bij de overige van de tien gekochte doeken waren er nog twee. die door Nuyen zouden zijn geschil derd. „Ook dit is volslagen onjuist", aldus de heer Nieuwstraten, die eraan toevoegt, dat deze twee schilderijen onderling zo'n verschil in kleur gebruik tonen, dat ze niet van één en dezelfde schilder gunnen zijn. .Jonge" Breïtner Hij pakt een catalogus van een andere onlangs gehouden veiling, met een kleurige plaat op de omslag van een gesigneerd schilderij „Prinses Ju liana", een jonge vrouw in een tuin voorstellend. Het is in de catalogus een G. H. Breitner. „Ik heb dit de directeur van het Koninklijk Huis archief laten zien. Hij deelde me mee, het schilderij een paar maanden voor de veiling onder ogen te hebben ge had, maar toen stond er geen signa tuur op....". De heer Nieuwstraten meent, dat het euvel van volstrekt onjuiste vermeldingen snel toeneemt. „Lichtvaardig worden namen ge bruikt. Het gaat ernaar toe, dat het veilingwezen deels ontaardt in wind handel". Belachelijke toeschrijvingen is hij reeds vele malen tegengekomen. De veilinghouder beschermt zich door een clausule in de catalogus, waarin de vermelding „naar beste weten en kunnen" voorkomt. Oplichting zal moeilijk te bewijzen zijn, ofschoon bijvoorbeeld in veel gevallen na tuurwetenschappelijk is vast te stellen, dat een signatuur later *is toegevoegd. Het staat voor de heer Nieuwstraten vast. dat het grote getal van op vallende onjuistheden in beschrij vingen van te veilen kunstwerken in veel gevallen niet gedekt kan wor den door de goede trouw van de veilinghouders. Hij tekent hierbij aan, dat er altijd vergissingen moge lijk zijn in de kunsthandel. Hij is ook bij gerenommeerde veilingen wel fouten in catalogi tegengekomen. ..Waardin" De heer Nieuwstraten duikt blad zijden op uit verschillende catalogi van Nederlandse en buitenlandse veilingenVan enkele zegt hij, dat de vergissing wel te verklaren is. Bij andere merkt hij op: „Waanzin, dat dit een Terborg zou zijn". „Een schandelijke kopie", „Dit zou een Wouwterman zijn, maar is beslist niet door hem, niet eens door een Nederlander geschilderd". Volmaakt uitgesloten, dat dit een Jordaens is"- ..En dan dit. Een Frans Floris? Het is een kopie van een bekende Tinto retto. die in het Dogenpaleis tn Ve netië hangt". Voorzichtig zijn woorden kiezend vat hij samen: „Het veilingwezen is in verschillende opzichten bedenkelijk en behoeft sanering"- Hij wijst, op de veel grotere belangstelling, die er voor beeldende kunst is gekomen. Hij spreekt met lof over het aandeel, dat hiertoe werd geleverd door onder meer de educatieve diensten van musea en ook „Kunstbezit" en Pierre Janssen. „Maar te grote mazen in de wet worden wel misbruikt". Het veilingwezen zelf kan volgens de heer Nieuwstraten iets tegen de mis standen doen. Het zou een adviserend lichaam tot stand kunnen brengen. Daarin moeten dan deskundigen zitten. Aan de hand van foto's van kunstwerken kan al heel wel en heel snel een eerste oordeel worden ge formuleerd. Het gaat daarbij dan om te veilen werken, waarvan de indruk bestaat, dat ze belangrijk zijn of die de naam dragen van een belangrijk schilder. Voorzorgsmaatregelen zijn voorts mogelijk voor het geval men van mening verschilt over de echt heid of juistheid. Overigens is de heer Nieuwstraten ervan overtuigd, dat er ook tal van veilinghouders zijn, die zo concien- tieus mogelijk hun catalogi samen stellen en daarbij zo juist mogelijke omschrijvingen geven. Taak justitie Tegen de misstanden is ook Jus titieel misschien wel wat te doen. Daarvoor wijst de heer Nieuwstraten op de valsmunterij. „Als er valse bankbiljetten in omloop zijn, wordt dit geld zo snel mogelijk opgespoord en in beslag genomen. Zoiets zou ook in de kunsthandel kunnen ge beuren. Als van een schilderij wordt vastgesteld, dat het een valse signa tuur draagt, zou het tijdelijk in be slag genomen dienen te worden. Met zo'n beleid alleen al zou veel oneer lijk gedoe In de kunsthandel zijn te voorkomen", meent hij- NEDERLAND I NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO: 19.05 uur: De schat van het kasteel zonder naam 19.30 uur: Toppop 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Televizier NEDERLAND I NOS: 10.45 uur: Schooltelevisie NCRV: 17.00 uur: Kijkkast NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur. Den Haag vandaag 19.10 uur: Première over film IKOR: 19.30 uur. Kenmerk 22.00 uur: Sportpanorama NOS: 23.00 uur: Journaal 23.05 uur: Olympia's toer 23.10 uur: Uitzending 2e Kamer, i.v.m. Kabinetsformatie NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.10 uur: Kunstsignalering NOS: 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Pol. uitzending 20.30 uur: Staatsloterij 20.35 uur: Socutera 20.40 uur: Mr. Hawarden, film 22.20 uur: Studio Sport 22.45 uur: De onvergetelijken over kunstenaars 23.35 uur: Journaal KRO: 19.30 uur: Leven in het klooster 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Andy Williamsshow 21.11 uur: Brandpunt 21.20 uur: Het land van de dwazen, doc. over de Schelde 22.00 uur: Paul Vlaanderen 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: Franse les NEDERLAND II NOS: 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NCRV: 19.05 uur: Eddy ready go 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Der junge Lord, opera comique 22.35 uur: Memorboek 22.45 uur: Journaal NOS-vergissing inzake Leidse burgemeester LEIDEN De mededeling gisteravond in het NOS-journaal van zeven uur dat de PAK-fractie in de Leidse gemeente raad een motie van wantrouwen tegen burgemeester Vis zou indienen, is het gevolg van een interne redactionele fout van de NOS. Direct nadat de nieuwslezer het be richt voor het scherm had gebracht, is Bussum door verschillende personen uit Leiden gebeld, waarna in het jour naal van acht uur een ontkenning van het eerste bericht werd gegeven. In Ledden is er gisteravond druk gespecu leerd wie het onjuiste bericht zou heb ben doorgegeven. Als vermoeden werd uitgesproken, dat er mogelijk sprake zou kunnen zijn van „manipulatie" ten einde de discussie in de raadzaal op de één of andere wijze te beïnvloeden. Door wie werd overigens niet duidelijk, omdat met de kwaadste wil van de wereld niet gezien kon worden wat het effect van de onjuiste mededeling zou kunnen zijn. De NOS, vanmorgen door ons om com mentaar gevraagd, liet weten dat het geheel een Bussumse zaak is en dat er op geen enkele manier sprake is ge weest van één of andere manipulatie vanuit Leiden. „Zeer betreurenswaardig. Intern zal daar nog wel het een en ander over worden gezegd", aldus een spreker na men» de NOS. VPRO: 7.54 Deze dai (verv). 9.00 VARA-rai „Wie wijst Gerard Cox de weg in Hil versum?", een al afgesloten reeks VARA-programma's werd met een extra-uitzending uitgeluid die op een hoger peil belandde dan alle vorige afleveringen. Cox zong nieuwe liedjes en herhaalde oude successen. Op zijn best is hij toch wel een klein kunstenaar van formaat. „Die dag dat hij je haalt" beweest dat overtuigend, alsook „Wanneer komt de vuilnisman?". Maar niet minder de monoloog als wielrenner Polleke, doodgewoon een belegen mop, maar verteld op een manier die hem bijna nieuw maakte. Aardig was ook dc late wraak van Willeke Alberti cn Cox op misprijzen de Ellen Vogel in bet Boekenweek programma. Heter van de naald zou het natuurlijk nog veel aardiger (c.q. onaardiger) zijn geweest. Séverine, die het Eurovisiesongfestival won en daarmee een tournee langs de Europese t.v.-stations, vervulde haar Nederlandse beurt in Cox' programma i We waren er niet ondersteboven Achter het Nieuws herdacht de Duitse inval op 10 mei 1940 met een repor tage die wonderlijk geresigneerd, en daardoor extra-waardig was. Drie blijvende invalide gebleven soldaten van toen vertelden sober hun verhaal. Door die soberheid een adembenemend programma. Eindelijk is dc „dikke deur" gearriveerd. Voorzichtig wordt hij opgetakeld om, zwevend door de ruimte, uiteindelijk op zijn plaats te komen. En dat is de toegang tot de Statenzaal van 't nieuwe Provincie huis van Noord-Brabant te 's-Her- togenboschEr is nogal wat te doen geweest over dit bronzen geval, dat vier ton weegt. 2,40 hoog en 4.60 meter breed is en maar liefst tweehonderdduizend gulden heeft gekost. De oppositie vond dat voor een deur wel wat te veel. In de Andy Williams-show, is de voornaamste gaste de zangeres Petula Clar. Voorts treden als gasten op: de ac teur Flip, Wilson, die in Amerika 'n ei gen show heeft; de beatgroep „Slv and the Family Stone" en de ook in Neder land bekende Bill Haley and the Comets Flip Wilson opent de show als scha penhoeder, hij fungeert tevens als achtergrond voor de song van Petula Clark „Happy heart" en is even later weer te zien als dominee van een nogal onbekende kerk. Nederland 2 20.21 uur. Klaas Jan Hindriks weg uit Washington (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Binnen afzienbare tijd zullen de luisteraars naar AVRO's radio-journaal de stereotiepe uitdruk king na de telefonische berichtgeving uit Amerika: „Dit is Klaas-Jan Hin driks, AVRO. Washington" niet meer vernemen. De programmaleiding van de AVRO is voornemens om het zeei kostbare correspondentschap in de hoofdstad van de Verenigde Staten op te heffen, mede in verband met de précaire begrotingspositie waarin de Hilversumse omroepen dit jaar zijn komen te verkeren. HILVERSUM Voor het zomerseizoen heeft de KRO-televisie beslag weten te leggen op enige bijzondere documentaires van diverse buitenlandse organisaties. Deze documentaires krijgen een plaats op de dinsdag- en de woensdagavond van de KRO- Een serie van drie documentaires welke werd aan gekocht is gemaakt door de 41-jarige Amerikaan Frederick Weisman, een nog jonge professor in de rechten uit Boston, die een aantal programma's gemaakt heeft over instituten welke een centrale plaats in de samenleving innemen. Deze tv-docu- mentaires munten uit door de „koele" benadering van het ondererp. De programma's van Weisman kennen geen ondertitels, er is ook geen uitleg bij en er wordt geen gebruik gemaakt van begeleidende muziek. Weisman gebruikt de zgn. „cinema-verity"- techniek" om een aantal instellingen kritisch onder de loep te nemen welke naar zijn mening een specimen zijn van het normale gedragspatroon. De eerste documentaire „High School" geeft een onthullend beeld van de Norhheast school in Phila delphia welke het uiterlijk heeft van een school die ouders en onderwijsdeskundigen als ideaal zien, maar door de leerlingen op een heel andere wijze wordt ervaren als zij eenmaal het schoolleven achter zich hebben. DE POLITIE De volgende documentaire ..Law and Order" heeft de politie van Kansas City tot onderwerp. Geduren de vijf weken volgde Weisman met de camera het werk van de politie in een van de districten van de stad waar de meeste misdaden plaatsvinden. Uit deze documentaire komt de politieman naar voren als een figuur, die slecht opgevangen wordt door de gemeenschap, waaraan hij zijn diensten verleent. „The Hospital" tenslotte handelt over mensen die in het Metropolitan Hospital van New York zorgen of verzorgd worden. Weisman begon deze documentai re met de bedoeling een beeld te geven van de problemen in een ziekenhuis bij het verzorgen van minder vermogende patiënten. Hij verwachtte er bureaucratie te vinden en onverschilligheid, maar vond er mensen die echt voor anderen willen zorgen. Als er al iets schort aan de medische verzorging in de Amerikaanse ziekenhuizen, is dat niét de schuld van het ziekenhuis of van de doktoren, maar omdat het leven in Amerika zo slecht is; aldus zijn conclusie. Verder venvief de KRO de tv-vertoningsrechten van een BBC-documeritaire waarin een beeld wordt gegeven van de jezuïtenorde, de meest militante orde van de Katholieke Kerk, die zowel gehaat als gevreesd wordt, maar desondanks met respect in de wereld wordt bekeken. In deze documentaire treedt als verteller MacDo- nald Hatings op, die uit een oude katholieke Engel se familie stamt. Hij reisde met een camerateam naar zijn oude school Stny Hurst in East Lanca shire, een van de voornaamste vestigingen van de orde der jezuïeten en ging vervolgens naar Pamplona en Loyola waar de stichter van de orde, de heilige Ignatius heeft geleefd en bracht verder een bezoek aan de curie in Rome waaraan veel jezuïeten verbonden zijn. In dit programma komen verschil lende leidende figuren uit de jezuïetenorde aan het woord, zoals bijvoorbeeld de generaal-verste. die ook in Nederland bekende pater Arrupe. De documentai re werd vervaardigd door Harry Hastings. Achter het Nieuws had ook dracht voor twee heren" over taire problemen. Wijze van nieu presentatie die we verafschuwen i dat dramatiek suggereert waar alleen de koele feiten horen te spreken. NCRV's Hier en Nu pakte hetzelfde onderwerp veel beter aan. De NCRV- rubriek had ook een eigen interview die: met Rennie Davis, de man achter de Washingtonse betogingen tegen de Vietnam-oorlog, benevens problemen van Amsterdamse middenstanders d:e| voor niet-Amsterdammers nauwelijn van belang waren. „Die grote stad" ADVERTENTIE girokaarten gratis, enveloppen gratis, veizenden gratis... en nog rente toe! da& makkelijk!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2