Natuur ombuigen in richting van menselijke wensen... DE NIEUWE SAMEN LEVING IN AMERIKA (II) :,"js VOORKEUR VOOR STAM VERBAND BOVEN FAMILIE VERBAND eeuwen heen zün ouwen door hun innen verstoten omdat zü jun plicht verzaakten" en in echtgenoten geen man- ilük nakomelingschap Jionken. En ook nog heden dage komt het de of °f uitsluitend meis- T geboren worden. En vrü- ,*1,ieder zal in zün naaste igeving wel een geval we de geslachtelüke azüdigheid van het kroost i stempel drukt op het Tegenwoordig dat door de eeu- tn heen, de vrouwen, die sjes baarden, ten [rechte verstoten zün: het n namelü'k de mannen die l toekomstige boreling zy'n «lacht geven. Sterker nog: het onlangs bü H. ulenhof verschenen boek- „Zoon of dochter naar loze" kan men, met be- tkkeUjk eenvoudige mid- |en en een zekerheid van geveer tachtig procent n(f bepalen of men de kiel jongen dan wel gaat leggen, boekje is geschreven David M. Rorvik en 3. Shettles. Ror- „vertaalde" als het wa de ontdekkingen van Shettles, die, verbon- de universiteit van ia, „er genoeg van I altijd te moeten zeg- at men zich bij de moest neerleggen" naarstig ging onderzoe- i of de natuur niet een in de richting van menselijke wensen om bogen kon worden. Het van zijn onder uit, dat dit mo de gang van zaken kunnen volgen, wel iets weten er gebeurt in de /steen van het mense- lichaam, de lichaams- De gewone lichaamscel en waterachtige beistof (celplasma). Een Wand houdt de gehele bij elkaar. In de kern gewone lichaams- bevinden zich 46 chro- die op hun beurt r bestaan uit genen, de de erfelijkheid. lichaam heeft verder an heel apart soort, geslachtscellen, die uit 46, maar uit 23 an bestaan en jl 22 gewone plus of IJ- ïardige is nu, dat de juwelijke eicel, behalve 22 gewone chromosomen uitsluitend een X- i bevat, maar- de inelijke zaadcel of een i of een IJ-chromosoom Ktich voert. geval van samensmel- zaad- en eicel kan bet steeds aanwezige X- mosoom van de eicel X-chromosoom van de cel komen en dan ordt de toekomstige bore- ecn meisje. Komt bij X-chromosoom vin de een IJ-chromosoom de zaadcel, dan wordt doorgaans een jongen 17 t combinatie XX is dus 1 ouwelijk, de combinatie is mannelijk). Door ns, want de natuur ten- rt naar het vrouwelijke als het IJ-chromosoom ZATERDAG 24 APRIL 1971 bij de verdere ontwikkeling geen of onvoldoende weer stand biedt, dan komt er alsnog een meisje uit de bus dan wel een meisje met mannelijke kenmerken of een jongen met vrouwe lijke trekken. De eerste belangrijke ont dekking, die prof. Shettles deed. was het microscopisch zichtbaar maken van man nelijke zaadcellen met een X-chromosoom en met een IJ-chromosoom. Hij nam waar, dat de cèllen met X- chromosoom („halve meis jes") groter waren en een ovale kop hadden en dat de cellen met IJ-chromosoom („halve jongens") kleiner en rondkoppig waren. Het viel hem ook op, dat cellen met IJ-chromosomen in veel groter getale voorkwa men. In de natuur gebeurt zoiets nooit zonder reden. Deze reden lag voor de hand. De kleinere „halve jongens" zijn lang niet zo goed opgewassen tegen de moeilijkheden op de lange weg naar de onbevruchte eicel, dan de forser uit de kluiten gewassen „halve meisjes". De „halve jon gens" zijn daarentegen weer sneller dan de logge „halve meisjes". In zekere zin een aanwijzing voor de toekomst: de hele jongens mogen dan wel meer spier kracht hebben; hun overle vingskansen zijn kleiner (relatief meer misgeboor ten) en zij zijn minder goed bestand tegen de na righeden, die de levensweg in het algemeen te bieden heeft, dan de hele meis jes. Prof. Shettles deed nog een ontdekking, maar dan van heel andere aard. Het viel hem op, dat orthodoxe jo den meer mannelijk dan vrouwelijk nageslacht had den. Hij sloeg de Talmoed i las dat de de een week na haar periode mag benaderen. Een tijd stip, waarop de alkalische afscheidingen in de vrou welijke organen het grootst Op de combinatie van al deze ontdekkingen heeft prof. Shettles nu zijn me thoden gebaseerd. Het zou te ver voeren deze metho den die een zekerheid van tachtig pet heten te bieden, hier in extensis te beschrij ven. Ze komen hier op neer je wil, de zuurcondities schept, waartegen de „hal ve meisjes" beter bestand zijn dan de „halve jongens" en men, omgekeerd, de al kalische omstandigheden, waarin de „halve jongens" optimaal van hun grotere snelheid gebruik kunnen maken, verbetert, zo men de voorkeur aan een jon gen geeft. Dit is met vrij eenvoudige middelen te be reiken. In ieder geval een voudiger dan de „middelen" van vroeger, toen een man met de laarzen aan moest slapen en de vrouw leeu- webloed moest drinken, ten einde mannelijke nakome lingen te verkrijgen. Het kan voorkomen, dat een man uitsluitend X-chromo- somen of uitsluitend IJ- chromosomen produceert, doch deze gevallen zijn vrijwel te verwaarlozen. Hoewel er families bestaan, waarvan bekend is, dat zij al 200 tot 250 jaar vrijwel uitsluitend jongens voort brengen. Het gemakkelijk leesbare en soms humoristisch ge schreven boek bepaalt zich overigens niet uitsluitend tot de keuze jongen of meisje, maar richt de aan dacht van de lezer ook op de toekomst, die er, in ze ker opzicht, wat griezelig In theorie moet het moge lijk zijn om kinderen te kweken, die volkomen identiek zijn aan hun va der óf aan hun moeder, met dien verstande dat zij alleen een vader of alleen een moeder hebben. Zoals reeds gezegd liggen in de kern van iedere men selijke lichaamscel 46 chro- mosomeri opgeslagen. Dat betekent in feite dat iedere lichaamscel een complete en precieze blauwdruk her- „Halve jongens" en „halve meisjes". De met Y aan geduide „halve jongens" zijn kleiner, maar ook sneller dan de „halve meisjes" (aangeduid met X). die een ovale kop hebben en beter bestand z»jn tegen de schadelijke invloeden, die zij, op weg naar de eicel, tegenkomen. bergt van het individu, waarvan zij deel uitmaakt. In wer elijkheid worden op geen stukken n^ al deze mogelijkheden gebruikt. Een levercel prodijceert le ver, een haarcel haar en een huidcel huid. Alle cel len zijn dus streng gepro grammeerd. Nu zou men zich kunnen voorstellen dal men de lichaamscel neemt. het i of vrouw. Eveneens om even een huidcel of een andere cel. Uit deze cel haalt men de kern met al zijn 46 chromosomen inclu sief hel geslachtschromo soom: de XX-combinatie (vrouw) of de XIJ-combi- natie (man). Men neemt voorts een onbevruchte ei cel waarvan men de kern (met slechts 22 plus het X- chromosoom) vernietigt. De kern van de lichaamscel wordt dan overgebracht in het kernloze plasma van de eicel. Op dat moment be gint een wonderlijk proces, dat precies overeenkomt met hel proces na de sa mensmelting van zaad- en eicel. Een onbevruchte eicel is, met zijn slechts 23 chro mosomen. eigenlijk 'n halve fabriek. Hij wacht op de an dere helft, de eveneens 23 chromosomen tellende zaad cel. Zodra het aantal van 46 compleet is gaan er van het plasma impulsen uit. als gevolg waarvan de cel len opgewekt gaan delen en een nieuw individu Dit dan ook kunnen gebeuren mei de kunstmatig in het kern loze eicelplasma geplaatste lichaamscel kern. Dit eicel plasma wordt, bij wijze van spreken „beduveld". Het geeft, omdat plotseling 46 chromosomen aanwezig zijn de vereiste impulsen, en ziet, er ontstaat, via een „geleende" móederschoot, een vaderloos meisje, dal volkomen identiek is aan de geefster van de li chaamscelkern ofwel een moederloze jongen, die volslagen gelijk is aan zijn Een bizarre parthenogenesis maagdelijke geboorte; bü sommige diersoorten niet onbekend) die al niet eens meer helemaal theorie is, want op deze manier is men er in geslaagd een Afrikaan se klauwkikvors te kweken, die volkomen gelük was aan de kikvors, wiens lichaams cel men gebruikt had. Een eel, die gedoemd was als een onogelük puntje kikvors- darm zijn leven te slüten. groeide uit tot een ordente- lüke kikker A. GRÏNSVEN' David M. Rorvik en Lan- drum B. Shettles „Zoon of dochter naar keuze". Uitg. H. Meulenhof, f 9.50. DP ZO G|NEW YORK De meeste Ameri- i undergroundbladen bieden ruimte voor advertenties van ia aatselijke aard. Als je iemand zoekt zjn samen een woning te huren of als werk aan te bieden hebt, kun je voor niets in de undergroundpers <18)K" W'jt' De meeste ruimte beslaan pecstal de oproepen van communes in de regel een of twee declnc- te kort komen. De meeste mensen die in communes Zuid onen staan er verbaasd an dat de re ndere jongeren het op hun eentje pnen rooien. De voedsel- en huur- °sten die zij zich besparen door in toepen te leven, zijn enorm. Nie- >and in een commune hoeft last van eozaamheid te hebben en een vrije- idsprobleem bestaat er nauwelijks, fcllicht heeft de commune vanuit dit ezichtspunt een toekomst. voorbij dat communes in ®erika vereenzelvigd worden met loemenkinderen die stervend van de Dager in de woestijnen van New lexico een boerderij op gang probe- n te houden. De meerderheid van de reIr ommune is nu in de steden gevestigd 1 a voor zover ze op het platteland Kien zijn ze hoofdzakelijk te vinden b i Vermont en Maine. Als gevolg van erdubbeling van de grondprijzen in deel van New Englandi gedurende 1 t>eiL~ 'aatste drie jaar evenwel is de roei van hun aantal ook hier tot stil- ftand gekomen. gevestigde orde vaarwel zeggen is 'er beschouwd geen positieve daad. te maatschappij verlaten om in een te gaan leven is echter een revolutionaire handeling. Het ver schijnsel commune raakt onmiddellijk de wortels van de geliefkoosde Ameri kaanse samenleving. De commune is een vleesgeworden ontkenning van het gezin en ondermijnt als zodanig de basis van de maatschappij. Als je begint met je huis te delen en voorop te stellen dat niemand meer kan zeg gen „dat is van mij". Dan neem je niet alleen tegenover eigendom een' andere houding in. Je zult ook geld anders gaan bekijken en het regelma tig verdienen van geld. Als een dozijn mensen de rekeningen delen kunnen zij het zich veroorloven om een paar communards een weekje vrijaf te geven. Ook bedelaars, drughandelaars en krantenventers kunnen op deze wijze in een commune van vaste grond verzekerd zijn. Ên als het eigendom met .elkaar be heerd wordt en de stereo-installatie samen bij elke-r gebracht wordt, dan verandert ook de houding ten opzichte van de individualiteit. In een commu ne aan de rand van New Haven schrijft een sociologiestudent zijn scriptie over Aristoteles. In zijn ver- Jongeren in communes begrijpen niet hoe anderen het op hun eentje kunnen rooien. klaring. Vooral de zinsnede daarbij die zegt dat het niet alleen het recht maar veel meer de plicht van iedere burger is om een tyranniek bewind omver tc werpen, wordt met liefde aangehaald Op een anti-oorlogsde- monstratie onlangs in New York toon den de deelnemers plakbiljetten met het opschrift „George Washington was een langharige revolutionair". RECHTERVLEUGEL De gehele nieuwe utopistische bewe ging in de Verenigde Staten is zozeer Amerikaans dat zelfs de gebruiken de rechtervleugel erin opgenomen zijn. Een van de woordvoerders van de nieuwe samenleving is Karl Hess. Tot voor enkele jaren dankte hij zijn voornaamste bekendheid aan de toe spraken die hij voor Barry Goldwater schreef. Nu woont hij op een woonark op de Potomac en weigert inkomsten belasting te betalen. Op zijn minst één wortel van rechts Amerika komt voort uit de anarchisti sche opvatting dat een regering en bestuur nergens goed voor ziin Dc o- mancier Ayn Rand oefent een grote invloed op het moderne denkon en samenleven in Amerika uit. Hij be toogt dat belasting diefstal is en dat sociale bijstandsprogramma's de men selijke waardigheid ondermijnen. Ten peelt' w n,fl uive haal merkt hij op dat Aristoteles-ra dicaal verandert als je zijn ..de mens is een politiek dier" in „de mens is een in commune levend dier" veran dert. Het zijn de intellectuele wortels van de commune die de nieuwheid van het verschijnsel aantonen. De denkende Amerikaan van tien vijftien jaar geleden had Sartre en Camus op zijn boekenplank en Colin Wilson naast zijn bed. Toen heette het probleem d< eenzaamheid, de alleenstaande mens. de nietigheid en de absurditeit Dit existentialistische drietal is nu vervangen door Thoreau en Jefferson. De nieuwe droom is die van de Jef- fersondemocratie Een demon ie die- bemand wordt door sociaal denkende mensen die zelfstandig in eigen be hoeften weten te voorzien Een eigen Amerikaanse ontwikkeling De nieuwe standaardwerken zijn van de Ameri kaanse schrijvers. Zo wordt de Indiaan in ere hersteld als de ideaal samenle vende mens. Het stamverband verdient achteraf beschouwd toch de voorkeur boven de gezinsgewijze georganiseer de maatschappij. Een van de bijbels van de nieuwe geest onder de jongeren is zelfs de Amerikaanse onafhankelijksheidsver- dele ook is de nieuwe rancune tegen de gevestigde maatschappij het gevolg van een afschuw van het federale bewind in Washington en de zucht naar meer rechten voor de staten Bij de oprichting van de vereniging van Jonge Amerikanen voor Vrijheidsor ganisatie sprak de nieuwe beweging zich uit voor een terugkeer naar de economische principes van Adam Smith. Opnieuw zou er een terugkeei naar de vrije markteconomie moeten plaatsvinden en opnieuw zou het ne gentiende eeuwse „laissez faire-laisse/. passer" op het gebied van de sociale zorg haar gang moeten kunnen gaan. Daarnaast geldt voor de jonge Ameri kanen als hoogste goed een stevige anti-communistische houding en een fiere vaderlandsliefde. De „liberalen" in de club van Jonge Amerikanen zijn het echter steeds meer gaan winnen van de „patriotten". Vaderlandsliefde heeft plaats moeten maken voor de fantasie van dc nieuwe wereld. Het staat wel vast dat de kloof tussen de- oudere en jongere generatie door de anarchistisch getinte en bestuur schu wende ongeorganiseerde samenlevings- groepen onder de jongeren is toegeno- LAND VOOR DE BURGER De brave Amerikaan gelooft nog op recht in leuze van Kennedy: „Vraag wat je kunt doen voor je land". De „alternatieve burgers" onder de jeugd echter geloven dat het recht van de samenleving in geen geval boven het recht van het individu verheven mag worden. Het land zal eerder voor de burger moeten sterven, dan de burger voor zijn land. (Copyright The Guardian). MARTIN WALKER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11