OP ZOEK NAAR KAMERS DEDEUR 111 ZO LEEFDEN ONZE OVERGROOTOUDERS IN HET MIDDEN VAN DE VORIGE EEUW toekomst te koop aan KUNSTSTOFHUIS mM-' mm. «V DINSDAG 6 APRIL 1971 Met een stratenplan in de hand JAARLIJKS HUIS- TUIN EN KEUKENREFREIN «i Collage van smaak, nut, karakter en status eigen voordeur is iets meer dan de toegangspoort tot het huis. De voordeur is ook het visite kaartje van de familie. Aan de te herkent men het karakter in de bewoners. Daarom is de deur ook wel het lijdend voor- irètp van de status^rang. Mits natuurlijk over eert voordeur beschikt, de moderne bouw is |nen meestal toch wel aan- jewezen op een „confectie- W. "v': i 111 H >- r. «f|l g» Veel ouders kennen dat verschijnsel wel: de kinderen worden rond de twintig jaar wat rusteloos en willen op zichzelf gaan wonen, zelfstandig wor den. En dan begint het zoeken haar een geschikt onderkomen. Ingrediën ten: een kamer, een hospita, al dan niet zeil' koken, douchegelegenheid en ga dooi Hel begint allemaal bij het zoeken in de krant of een bezoekje aan een kamerbemiddelingsbureau. Beide heb ben hun voor- en nadelen. Uit de kranten is in de meeste gevallen nauwelijks informatie over de kamer te krijgen. Hoe groot, welke faciliteiten en in welke buurt staat er meestal niet bij. Een bemiddelingsbureau kan exor bitante bedragen voor de bemiddeling vragen, zowel van de huurder als van de verhuurder- Het bureau heeft er beter af te schilderen dan het is. om bovendien baat bij alles een beetje zodoende de aspirant-huurder eerder te laten beslissen. Als die barrière genomen is. begint het grote avontuur pas goed. Meestal is een stad vreemd, dus is het het beste eerst een goede plattegrond te kopen. Er zijn er zelfs waarop de tram- en buslijnen aangegeven staan en zo'n plattegrond kost over het algemeen niet meer dan een .gulden of drie. Met dit onmisbare papier in de hand start dan de kruis tocht van kamer naar kamer, van hospita naar hospita. En je zou bijna gaan geloven dat zij samen een ver bond hebben gesloten tegen huurders. Een verbond, dat stikt van de be palingen, restricties en verboden. Het beste kan je als aspirant-huurder voor jezelf een lijst opstellen van zaken, die je onmiddellijk moet be spreken. Dat hoef je natuurlijk niet eerder te voorschijn te halen, dan wan neer de kamer enigszins naar je zin is. Drie bij drie meter groot lijkt name lijk in je gedachten heel wat, maar ga het eens bekijken; het valt beslist tegen. Het ligt er natuurlijk ook aan voor welke doeleinden je de kamer hebt voorbestemd. Is het alleen om te slapen, dan heb je aan drie bij drie ruimschoots voldoende. Maar wil je je vrienden zo nu en dan een avondje uitnodigen, dan moet je je beperken tot maximaal twee mensen. Meer kan er eenvoudig met de simpele uitmon stering van een bed, tafel, stoel en wastafel niet in. Daarnaast is het zaak te letten op het feit hoe het zit met het gebruik van keuken. Veel hospita's zetten wel een gasstelletje in de kamer neer: ..Maar dat is alleen voor koffie en thee, hoor". Dan kun je elke avond ergens gaan eten, wat nog wel eens financieel niet zo best uitkomt. Het gebruik van de keuken houdt over het algemeen niet het gebruik van de keukenuitzet in, zodat je daar wel in moet voorzien. Het gebruik van eventuele douche gelegenheid moet ook geregeld worden. Meestal komt dat neer op een of twee keer in de week. Een niet over het hoofd te ziene factor is ook of de huurder bezoek mag ont vangen, tot hoe laat en van welk ge slacht. Vraag vooral ook of je dingen in de kamer mag ophangen of ver hangen. De meeste hospita's zullen be zwaren hebben tegen het maken van gaten in de muren. Regel ook alles over de huur, wanneer die betaald moet worden en hoe, hoe het met de vakanties gaat. welke opzegtermijn er aangehouden moet worden. En ook of er wel of niet bij je afwezigheid door je hospita van je kamer gebruik ma,® worden gemaakt. Om eerder gemaakte afspraken ook na te laten komen, is het het beste alle afspraken op een papiertje te zetten en dit samen met de hospita te ondertekenen. Je kunt er dan altijd weer op teruggrijpen. ENKELE PUNTEN OM TE ONTHOUDEN Ivort samengevat zijn de punten, wa moet woFdcn: de meeste aandacht aan besteed De liuur, de prijs, de-datum van betaling, de wijze waarop, de opzegtermijn. Een regeling voor de vakantie: allés of een gedeelte van de huur betalen, tijdens je afwezigheid de kamer door de hospita laten gebruiken. Regel het gebruik van verwarming. Moet je voor het gebruik daarvan bijbetalen Moet je zelf een verwarming aanschaffen Komen elektriciteits- en gaskosten voor jouw rekening Als er douchegelegenheid is. hoe vaak mag je die gebruiken Worden er extra-kosten voor gterekend Kan er gebruik worden gemaakt van de keuken of heeft de kamer zelf een kooktoestel Mag in het laatste geval alles op de kamer klaargemaakt worden Kan er bij gebruik van keuken ook gebruik gemaakt worden van keukenset en koelkast Welk bezoek mag er op de kamer ontvangen worden Hoe laat moet dat beslikt weer vertrokken zijn of wanneer moet het stil zijn (dat betekent niet. dat het bezoek weg moet) Mogen er eventueel vrienden, familie, kennissen blijven slapen Is er een bepaalde tijd dat je binnen moet zijn Krijg je een sleutel van de voordeur of moet je bellen Moet je zeggen als je weggaat of terugkomt Mag je je kamer afsluiten en de sleutel meenemen? Mag jc je kasten afsluiten en de sleutel meenemen Mag "je zelf versieringen aan de muren aanbrengen, schilderijen ophangen, verhangen, lampen ophangen, verhangen Mag je als de kamer gemeubileerd is, eigen meubilair meenemen Ms je huisdieren wilt hebben of al hebt, mogen die dan op de kamer gehouden worden Huurders die zich wenden tot de MAI-bureaus in ons land krijgen van die instan ties een brief mee, welke rechten en plichten je als huurder hebt. De ver huurder. die een kamer bü dit bureau heeft opgegeven wordt verondersteld met deze bepalingen op de hoogte te zjjn. Het Museum Van Gijn in Dordrecht is één van die weinige plaatsen in Nederland waar onaangetast nog een aantal historische interieurs te bewonderen is. Weliswaar geen interieurs uit de gouden eeuw, maar toch wel uit het midden van de vorige eeuw. Vooral de studeerkamer is de moeite waard. Het interieur is op verzoek van de toen malige Dordtse burgemeester mr. Simon van Gijn precies zo gebleven als het rond 1850 was. Met de inktpot, mét de boeken en mét de bijzonder kostbare prentenverzameling in één van de kasten. Maar ook de „blauwe keuken" en de eetkamer met het geschilderde behang geven een indruk van hoe onze welgestelde voorouders leefden. Steffen maakte er voor de nakomelingen een paar platen van. „Een land dat leeft, bouwt aan zijn toekomst". Ieder mens dat leeft doet dat. En wat we allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat we samen een toekomst bouwen. En we hopen alle maal dat die beter is dan het heden. We vinden het maar wat leuk om nu al een beetje in de toekomst te kun- voor mensen met durf en geld nee naar de nelle auto's raketten ei en houden we willen meer inspraak en organise ren protestbijeenkomslen; we fabrice ren ingenieuze wapens en zorgen dat er een oorlog komt. ..Experimenteren" noemen we het. Een beetje kijken in de toekomst en daar zelf al deel aan hebben, is het ook. Hebben daarom zoveel particulieren belangstelling voor het kunststofhuis van architect Claude de Vries uit Leiderdorp. ..De cel" noemt hij zijn huis zelf. Uni- dome is de handelsnaam De cel heeft een witte kleur en ziet er vanuit de lucht uit als een gelijkzijdige drie hoek. maar dan met afgeronde hoek punten. Hij is opgebouwd uit tien onderdelen: twee zijwanden, een dak. een vloer en vier luifelstukken. De nuttige oppervlakte is 18 vierkante meter. De opbouw duurt twee dager, de onderdelen zijn makkelijk pre-fab kant en klaar gemaakt in de fabriek Overigens een tendens die enige jaren geleden al is ingezet en die goed merkbaar is in de hedendaagse wo ningbouw. Verschillende cellen kun nen aan elkaar worden vastgebouwd simpelweg door twee tussenwanden te verwijderen. Op die manier ont staat één groot huis. Als fundering is wegens het geringe gewicht van de cel een betonnen plaat voldoende. Claude de Vries kreeg het idee voor zijn cel in 1961, toen hij In het kader van zijn opleiding de opdracht kreeg in één dag een vakantiedorp te ont werpen. Hij beschouwde zijn ontwerp als een grapje, borg de tekeningen in zijn kast op en dacht er verder niet In 1966 kreeg hij ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van Krasna- polsky in Amsterdam het verzoek iets ..spectaculairs" te ontwerpen. Hij ont wierp een Futorotel: een bouwwerk voor de toekomst. Het werd enthou siast ontvangen. Claude de Vries besloot de tekeningen van de cel weer uit de kast te halen en het idee uit te werken. Hijvroeg er octrooi op aan en dat werd hem prompt verleend. Als toepassingsmogelijkheden zag hij aanvankelijk vooral vakantieoorden, motels, hotels, botels. Eén cel is geen cel scheen hij te denken. Als hij fantaseerde tekende hij dan ook con centraties van cellen: bij een rustige baai, op een uitstekende rots, in een bosrijke omgeving. Vorige maand bracht hij zijn idee op de woningbeurs Binnenhuis '71 voor het eerst onder de ogen van een groot publiek. En kijk. het witte futuristi sche huisje bleek ook een aantal men sen aan te trekken, die op zoek waren Een onverwacht resultaat voor Claude de Vries. Maar hij past zich bij de vraag aan. Naast architect is hij ook zakenman. „We gaan nu kijken hoe we het best tegemoet kunnen komen aan de wensen van de kopers", zegt hij. De prijs van zijn cel kan hij nauwelijks noemen. „Dat ligt aan de grootte van de afzet. Op een vakbeurs in Duitsland is een prijs berekend van 600 tot 1000 mark per vierkante me ter". Dat is zon ruim 16.000 gulden „Het heeft mij jaren gekost", zegt Claude de Vries, „en zo langzamer hand al mijn spaarcentjes". Het ziet er naar uit dat hij nu gaat terugverdienen. Met rente. Want hij biedt de toekomst te koop aan. En wie geld heeft en een beetje durf. neemt zijn kans waar. ELS SMIT.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 13