bisschop moet alle groeperingen mderlingen met hemzelf binden m Ik wil geen teken van tegenspraak rijn, wel herder van alle gelovigen" Hagenaar ontwierp wapen dr. Simonis Programs YYD en drie confessionelen verschillen nogal WEG WEZEN ZORGT VOOR PRIJZENREGEN Hoofdprijswinnares Veronica Lansdaal: Jk ga er een dolle boel van maken' CONCLUSIE NIJMEEGSE POLITICOLOOG Arrestatie Borghese bevolen TERDAG 20 MAART 1971 LEIDSE COURANT t S( I lOTTERDAM (K.N.P.) Na zyn wijding bischop van Rotterdam als opvolger van mgr. Jansen heeft mgr. dr. A. J. Simonis vanmorgen de kathedrale kerk van Rotterdam de volgende spraak gehouden tot de bijna elfhonderd i ligen en via.de televisie tot alle gelovigen bisdom Rotterdam en tot geheel katholiek gewe derland. Hij bracht daarin grote dank 'Ou isen. .,ln de afgelopen 14 jaar heeft hy met medewerkers zoveel werk verzet, onmogelijk is om dit in kort bestek same ten", aldus de opvolger van mgr. Jansen, letterlijke tekst van de toespraak - -bestftionis luidt als volgt:' n te, „U Broeders en Zusters in onze Heer Jezus Christus iade zij U en vrede van God onze Vader :r Jezus Christus" ?evol ;e zegewens, waarmee St Paulus vele va: aanvangt, zou ik graag overnemen, ik mij voor het eerst tot U richt als tweede bes jchop van Rotterdam, gr: Olereerst voel ik mij daarbij verplicht pgemeend woord van dank uit te spreken ;chop Jansen, die als eerste geroepen werd 1956 opgerichte bisdom te leiden en er g Ite aan te geven. Met grote voortvarendheid dere geest is hij aan het werk gegaan. In de elopen 14 jaar heeft hij met zijn medewerkers eel werk verzet, dat het onmogelijk ort bestek samen te vatten. Maar dit zo jonge iom heeft een eigen gezicht gekregen i rnamelijk te danken aan de goedheid en harte heid die velen van ons in de persoon op Jansen mochten ondervinden. Alles zal helder worden in het licht", jpenspreuk. Dat licht' was voor hem Christus. "Tl hem vond hij zijn kracht in goede en kwade y- en. Hij wast zich priester in verbondenheid met Heer der Kerk, die hem riep tot de verant- irdelijke taak om bisschop te zijn, herder '11 's kudde. Ondanks de verschillende grote te- J rstellingen waarvoor hij zich geplaatst zag, bleef de man die hij was en die hij nan Gods, een voorbeeld van geloof en werker van het eerste uur, die zich nooit omlig meerdere achtte van de werkers van het elfde lie uur. Wij mogen in dankbaarheid weten dat hij ons bisdom met zijn biddende aandacht zal blijven Mag ik nu mijzelf aan U voorstellen, U zult be grijpen dat ik dit alleen maar met grote huiver doe. U weet intussen wel: de nieuwe bisschop staat bekend als een veelomstreden man, ook wel als een teken van tegenspraak. Maar in één van de duizenden dikwijls ontroerende brieven, die ik in de afgelopen tijd mocht ontvangen het was een brief van iemand die zich een eenvoudige ge lovige noemde stond het te lezen: „Noem uzelf nooit een teken van tegenspraak, want dat is een eretitel die alleeen past aan onze Heer Jezus Christus". Inderdaad, het gaat niet om mijn per soon, maar om Hem van dtie ik slechts de nederige dienaar wil zijn. Mijn benoeming tot bisschop heb ik als een roe ping en zending aanvaard om Hem en zijn Kerk te dienen: om U te dienen, ouderen en jongeren, zieken en gezonden, gehuwden en ongehuwden. Ik wil geen teken van tegenspraak zijn, maar alleen herder, iemand die wil trachten om hem die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd te leiden naar Hem die de goede herder is. Daarbij denk ik aan het woord van Petrus tot de oudsten: „Weidt Gods kudde die bij U is; hoedt haar zoals God het wil: van harte en .niet uit dwang, met toewijding en niet uit winstbejag. Weest geen dwingelanden over het u toevertrouwde deel, maar toont U een voor beeld voor de kudde" (1, 5, 24) Een herder zoals God het wil. Het is wel een bovenmenselijke opgave. Des te meer wanneer men van zichzelf weet geen heilige te zijn, nog jong en onervaren, zeker in het ambt waartoe ik geroepen ben en dat anderen misschien beter konden ver vullen dan ik. Ik ben mij dan ook heel goed be wust dat menigeen liever een ander als bisschop had begroet. Daar heb ik alle respect en begrip Eerlijk kritisch Over de verwikkelingen na mijn benoeming wil ik U echter verder niet lastig vallen. Daarover zijn genoeg pennen en tongen in beweging ge weest. Wel is duidelijk aan het licht getreden dat er diepgaande verschillen van opvatting leven bin nen onze eigen geloofsgemeenschap. Dat moet ons allen verontrusten, omdat er een verharding van standpunten en daarmeee een vervreemding van elkaar kan ontstaan. Wij moeten ons daarom allen, priesters en leken, eerlijk kritisch durven afvragen, in hoeverre wij werkelijk een zijn in Christus, die ons immer tot eenheid samenroept in Zijn Kerk. Die Kerk moet ons, ondanks alle menselijke zwakheid, dierbaar zijn. omdat Christus zichzelf voor haar heeft overgeleverd (Ef. 5 25). Vanzelfsprekend moeten wij voortgaan met de vernieuwing van de Kerk, opdat zij zo goed moge lijk het welzijn van alle mensen zal dienen. Maar innerlijke verdeeldheid zou afbreuk doen aan de Kerk en daarmee ook aan haar zending tot heil van de wereld. Wat moeten wij daarom in de ge geven omstandigheden doen? Er is geen andere weg dan dat wij in gezamelijke verantwoordelijk heid proberen elkaar vertrouwvol te aanvaarden. Daartoe zullen nodig zijn: een voortdurende be zinning in onderlinge liefde, een wederzijdse bereid heid tot luisteren en samenwerken, maar vooral een gezamelijk luisteren naar het Woord van God, zoals dit in de H. Schrift, gelezen in de Kerk van twintig eeuwen, tot ons komt. Daardoor zullen wij, zoals Paulus schrijft, lezen, om ons in liefde aan de waarheid te houden, en in iedere opzicht naar Hem toe te groeien die het Hoofd is: Christus (Ef. 4, 15). „Ons in liefde houden aan de waarheid" Samen gericht zijn op Christus die de weg is, de waarheid en het leven, daarin licht de oplossing voor alle tegenstelling en verdeeldheid. Het is daarom niet zonder reden dat ik als devies voor mijn apostische taak gekozen heb: „Dat zij u kennen". Deze woorden staan in het Evangelie van Johannes, waar Christus in zijn hogepries terlijke gebed zegt: „Dit is het eeuwige leven Dat zij u kennen de enige ware God en Hem die Gij gezonden hebt, Jezus Christus ..Dat zij u kennen": Dat wij sarpen God mogen kennen die de Levende is en ons aller Vader. Dat wij Christus mogen kennen als de Zoon. Als de gezondene door de Vader: dat wij Hem mogen kennen als degene die zijn Kerk gesticht heeft op de Rots die Petrus is. de Kerk die door Paulus genoemd wordt: „De zuil en grondslag van de I waarheid" <2 Tim, 3 15). „Dat zij u kennen", het is als gebed dat opstijgt i uit de stad van de mens die het gevaar loopt een stad zonder God te worden. „Dat zij u kennen" dit is ook missionair, want als gedoopten in Christus zijn wij geroepen om God zijn liefde tot zichtbare werkelijkheid te maken. Dat u dit onlangs weer op zulk een gulle wijze gedaan hebt ten bate van het bisdom Tabora waar u ook bisschop Jansen en mij zo hartelijk bedacht stemt tot grote dankbaar- Naar de toekomst Broeders en zusters, er zou nog veel te zeggen zijn, met name tot de priesters, de religieuzen, maar ook tot de jongeren die de hoop zijn van de toekomst. Maar dat komt wellicht later. Voor het moment moeten wij samen met onze mede christenen trachten Kerk van Jezus Christus te zijn in de randstad Holland met zijn vele maat schappelijke en godsdienstige problemen. Altijd moeten wij dan weer denken aan het leven van de gelovigen in de jonge Kerk. Van hen staat dit te lezen: „Zij legden zich ernstig toe op de leer der apostelen, bleven trouw aan het gemeen schappelijk leven en ijverig in het breken van het Brood en het gebed" (Hand, 2. 42). Hier zien wij de vier grondpijlers waarop wij verder moeten bouwen aan de wereld van het jaar 2000: een serieuze toeleg op de leer der apostelen, trouw aan elkaar vooral in het dragen van alkanders lasten en in het lenigen van de grote noden van de wereld; ijverig in het breken van het Brood, in het vieren van Gods verbond met ons in het offer van Christus: en tenslotte: ijverig in het gebed, dat even noodzakelijk is als het eten en drinken. Hoe dit alles te verwezenlijken? Door in woord, maar vooral in daad een priesterlijk volk te zijn ..een heilige natie, Gods eigen volk (1P.2,9) De Geest van God zal met ons zijn. Vol vertrouwen sluit ik met het woord van St. Paulus: „Aan Hem Die door de kracht welke in ohs werkt bij machte is oneindig meer te volbrengen dan al wat wij kunnen vragen of bevroeden, aan Hem zij de heerlijk heid in de Kerk en in Christus Jezus, tot in alle geslachten, van eeuwigheid tot eeuwig heid, Amen. (Ef 3, 20-21). Mijn beste zegewensen voor u en al de uwen en u een goede voorbereiding op het paas feest toewensend, noem ik mij uw broeder in Christus." TTERDAM (K.N.P.) Voordat de Neder- dse bisschoppen vanmorgen in de kathedrale van Rotterdam overgingen tot de wyding van dr. A. J. Simonis hield kardinaal Alfrink namens de overige bisschoppen van Nederland korte toespraak tot de nieuwe bisschop en geheel katholiek Nederland, waarin hij onder r zei: „De nieuwe bisschop zal lid worden van wereldcollege van bisschoppen, dat de ver- idenheid van het Godsvolk tot uitdrukking ngt. Dit lid worden is geschied met machtiging de paus, hoofd Aan dit college. Ingevolge machtiging gaan de bisschoppen nu mgr. Si- lajaai (s in hun college opnemen, bereid met hem l"Jj" te werken en in de stellige verwachting >k hij van ziin kant daartoe bereiif z;«l kardinaal achtte de aanstelling van een ichop een feit van vaak historische betekenis, idaar dat hij het voor de hand vond liggen, dat hierover tussen Rome en de betrokken kerk provincie deugdelijk overleg wordt gepleegd, al is het maar om schade voor de kerk te voor komen. De kardinaal kwam er rond voor uit, dat de benoeming van mgr. Simonis niet die blijde en feestelijke gebeurtenis geworden is als gewoon lijk. Merkwaardigerwijs heeft de liefde voor de kerk daarin een grote rol gespeeld. Droevig vond de kardinaal het feit, dat „veel latente twee spalt, agressie, achterdocht en verdachtmaking aan het licht gekomen zijn. En wat ook erg is: het kerkelijk gezag heeft aan vertrouwen ver loren:" Opnieüw vferklaarde h\j, dat dit alles ver meden had kunnen worden als men anders te werk was gegaan. Daarnaast sprak liy er zijn leedwezen over uit, dat de ontwikkeling der ge beurtenissen het voor de andere bisschoppen ook niet eenvoudiger, hebben gemaakt als herder voor hun volk op te treden. In een tweede gedachte die de kardinaal heeft ontwikkeld, gaf hij lijnen aan om over de crisis heen le komen." Zowel de bisschop zelf als het Godsvolk dienen goed ervan overtuigd te zijn, dat de bisschop bij alle verscheidenheid in zijn kudde, geen partijganger kan zijn, maar een „bruggenbouwer", een Pontifex. „Vooreerst is hij de middelaar tussen God en het Godsvolk in het opdragen van offers en gaven. Maar ten tweede moet de bisschop bruggenbou wer zijn tussen groeperingen onderling en tussen hem en de groeperingen, trouw aan de geloofs schat der kerk. Daarin ligt de grote moeilijkheid van het bisschop-zijn nu," zei de kardinaal. „Het is eenvoudiger om een bepaalde partij te kiezen, maar dan komt cle kudde in haar verscheiden heid te kort. Heiaas wordt dat door velen niet« goed begrepen." De kardinaal sprak duidelijk u: aanwezigheid van mgr. Simonis landse bisschoppencollege nieuwe t, dat door de in het Neder- bruggen kun nen worden geslagen. Hij zou dat. zeer toejuichen. Hij bracht ook de vraag van het gezag van de bisschop en de wijze van uitoefening ervan Ier sprake. Daarin gaf hij aan dat er twee methoden van gezagsuitoefening zijn: het strakke hanteren van de zweep, gepaard met angstaanjaging of wel het liefdevol te hulp komen en de ander de kans te geven tot zelfexpressie. Beide vormen vinden hun rechtvaardiging in de bijbel. Maar de paus heeft de voorkeur voor de tweede en de kardinaal meent, dat de laatste opvatting inder daad de moderne mens beter ligt. al moeten beide ruimte hebben. „Als de kerk primair liefdebond is. zal uitoefening van gezag vooral in liefde moeten geschieden." In aansluiting hierop nam de karinaal ook af scheid van mgr. Jansen, die in het ziekenhuis de plechtigheden volgde. Hij dankte hem voor de open en loyale samenwerking in het Neder landse bisschoppencollege, waar de bisschopppen het onderling zelf dikwijls zo moeilyk hebben gehad. Hulde bracht de kardinaal ook aan mgr. Jansen als de eerste bisschop van het diocees Rotterdam, dat van hem zijn eerste opbouw heeft gekregen. Aan mgr. Simonis persoonlijk zegde de kar dinaal alle mogelijke steun toe in de moeilijke positie waarin hy gebracht is. Van de andere kant voorspelde de kardinaal, dat van de nieu we bisschop een eigen inbreng in het bisschoppen college gaarne aanvaard wordt. Dr A J.SIMONIS Het wapen van dr. A. J. Simonis wordt heraldisch als volgt gekenmerkt: Het Schild is aan de bovenzijde vloeiend bol gevormd, de zijkanten lopen naar beneden enigzins schuin toe. aan de onderzijde gebogen samen komend in een punt. In een blauw veld is een tot aan de randen aflopend St.-Andreaskruis geplaatst, wit van kleur, met in het kruispunt het Eucharistisch symbool, de vis met een broodkorf op de rug. Onder het St.-Andreaskruis bevindt zich op een rood veld het open geslagen Evangelieboek, mat op de witte bladzijde het Alpha en Omega teken in zwart. De snede van het Evangelieboek is geel. Achter het schild is de herdersstaf gekruist in zwart en de kruisstaf in zilver. Het schild is gedekt door een groene hoed met brede rand van waaruit banden met kwasten afhangen in 3 rijen in de volgorde: 1 kwast op de bovenste rij, i kwasten op de middelste rij en 3 kwasten op de onderste rij. Onder het schild loopt een witte band met rode achterzijde, beide uit einden uitwaaiend. Op de band staat het devies van de bisschop „Ut Cognascant Te" in kapitale letters (type Augustea). Ontwerp en vormgeving van het schild zijn van J. M 's-Gravenhage volgens gegevens door dr. A. J. Simonis medewerking van het Genootschap voor Geslachts- i 's-Gravenhage. an Zijderveld te met welwillende Wapenkunde te (Van i parlementaire redactie) ter OME (AFP) Er is gisteravond een - ^estatiebevel uitgevaardigd tegen 'i Ins Borghese, leider van de uiterst htse groepering „nationaal front", «zocht wordt in verband met voor- eidingen voor een rechtse staats- *P in Italië. >edert de ontdekking van het com- 1 waarbij in de woning van Borghe- Pioclamaties en oproepen tot een kapende opstand zijn gevonden, is de irloos. Men vermoedt dat hij !|r Madrid is uitgeweken. Drie gear ceerde medestanders van Borghese, do voormalige parachutisten tenant Saccuci, bevinden zich in karrosl Ook tegen hen is nu een echtelijk arrestatiebevel uitgevaar- (Van e verslaggevers) DEN HAAG De king-size vakantiekoek, die Het Binnenhof en Leidse Courant in het toeristisch nummer „Weg Wezen '71" pronkend etaleerden, is verdeeld. De dikste plakken hoofdprijzen om wel ever zonnebril voor af te nemen werden gisteravond door de heer H. Ruhé, chef van de afdeling public-relations uitgereikt aan de doe-het-zelvers, die hun urenlange huisvlijt bekroond zagen met buitenlandse snoepreizen, kamerbrede tapijten en een tienmaal honderdvoudig vakantiedouceurtje, De hoofdprijs van 1U0Ü guldei tegen inlevering van één bronzei (de winnares had geen enkele met het „geiijk oversteken") naar de 23-jarige Veronica l ansdaal uit Leiden, die in voorbeeldige samenwerking met haar één jaar jongere zuster Joke de valstrikken van tekenaar Jan Sanders en het misleidende proza van verslag gever Leo Thuring bijtijds ontdekten en de verborgen slagzin puntgaaf aan de oppervlakte brachten. Ook zuster Joke bleek niet voor niets te hebben ge werkt, want zij hie d er een talencursus aan over, die straks zijn onschatbaar ging I gemakkelijker tot zo cent j duizenden, die ook oeite deelnamen en niet uitspraak dan de aan de wedstrijd n de milde drup DEN HAAG De VVD en de confessionele partyen geven grote concrete verschillen te zien, waar onder nog grotere verschillen in mentali- i tcit vermoed kunnen worden. Dat is één van de conclusies van drs. L. P. J. de Bruyn, wetenschappelijk medewerker voor politicologie van de Universiteit in Nijmegen in zyn by Somsom uitgegeven boek: Partij kiezen, een vergelijking van de programma's der politieke partijen. Drs. De Bruyn erkent wel betrekke lijkheid van de politieke programma's, maar voegt daar wel onmiddellijk aan toe dat veel van de programma's van met name regeerpartijen op de lange termijn wordt gerealiseerd. Opmerkelijk is ook dat de programs van de grote par tijen op een groot aantal punten dichter bij elkaar komen te liggen. Tussen het confessionele urgentiepro gram en dat van de VVD worden de volgende verschillen geconstateerd: Het 1 omroepbestel, de wet op de kansspelen, vele onderdelen van de sociaal-economi sche politiek, (belastingen), de financie ring van de sociale verzekeringen, de be zitsvorming, de democratisering van het bedrijfsleven, de P.B.O., de woningbouw, de zedelijkheidswetgeving (abortus pro- vocatus), de vrijheid van meningsuiting, de ontwikkelingshulp, de prioriteiten en de kosten van het totale program. Op financieel-economisch gebied lijkt de afstand tussen het confessionele ur gentieprogram en het program van de progressieve concentratie kleiner dan de programmatische kloof tussen confessio nele en VVD. De verschilpunten tussen het confes sionele program en het ontwerp regeer akkoord van PvdA. D '66 en PPR liggen vooral op het terrein van de staatkun dige vernieuwing, de fasering in de so ciale voorzieningen, de democratisering van het bedrijfsleven, de financiering van de volkshuisvesing en het huurbe leid, de grondpolitiek, de wegenbouw, de zedelijkheidswelgeving, de defensielas- ten en de kosten van het beleid. ieuw Rotterdams Toneel zal op dinsdag 23 maart a-s, aanvang 8.15 uur in de Koninklijke Schouwburg nog een her haling geven van de voorstelling van TCHA02!, komedie van Marc-Gilbert Sauvajon. In de vertaling en onder regie van Jules Royaards werken hier aan mede: Enny Meunier, Marijke Merckens, Else Valk, Steye van Bran denberg. Jan Teulings. Gees Linne- bank. Decor en Kostuums: Harry Wich. dende Vei Italië afrt boorden van de eeuwig I de bloemen l-uiter, te zetti de financiële rugdekking Veronica Lansdaal („hel enige wat ik lot nu toe heb gev. onnen is een tientje in een soepwedstri id"), die met zuster Joke in de postzegelzaak van haai va der werkt, Kreeg de duizend gulden terecht in een blanco couvert zonder frankering. Voor een bijpassend onge tand zegeltje van Koning Willem Drie met sik kan ze waarachtig zelf wel zorgen. „We gaan er in Italië een dolle boel van makenbeloofde ze grim- De- andere hoofdprijzen gingen naar mevrouw C. Weers uit Den Haaj. (ka merbreed tapijt ter waarde van 950 gulden „Voor zon prijs mag het ook nog wel vliegen", vond ze), J. van Geest uit Del It (een busreis naar Joego-Slavièi en mej. B. Donker eveneens een reis. waarvoor de keuze inmiddels al ge makt is: ook voor haar wordt het Italië. Unar 'raag ■n ze van mening, el arbeidsintensief beslis neembare barrières bevatte. Of zoals Veronica Lansdaal zei: „Voor een prijs vraag moet je w« wat doen vind ik Een kruiswoordpuzzeltje vind ik niks aan. Die los ik wc' op. maar die stuur ik nooit in Lief gezegd, maai met duizend gulden in je hand kom je loch I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 5