GILBERT O'SULLIVAN na drie jaar zwoegen ontdekt Popsyndicaat steunt LEON RUSSELL Kousenfabrikant ziet been in hotpand ZATERDAG 20 MAART IS Opeens was er een vreemd mannetje met kleren uit de tijd van „Kees de Jongen". Geen toneelspeler, maar •en zanger, die misschien nis de grote verrassing van 1971 in de showbusincssan- nalen vermeld zal worden. Een grote pet, slappe rub berlaarzen met omgeklap te bovenrand of hoge schoenen met losse veters, een lange korte broek, fla nellen hemd, jasje met te korte mouwen en gestreep te stropdas, zittend achter de piano, zingend met een wat ai geknepen stem en romantisch mccwiegende op de maat van de muziek: Gilbert O'SuIlivan. pogen eindelijk een succes je wil boeken. Zijn image is een toevalstreffer, waar hij in het begin duidelijk a ad Drie jaar geleden tekende hij een kontrakt bij CBS en zette.een eigen nummer op de plaat: „Disappear" Hel werd duidelijk een mis kleun. Gilbert O'SuIlivan. ,Ze hebben nog een stuk of op de ten of andere dag zal terugkopen en op de plaat zetten, zoals ik dal wil". Momenteel werkt O'SuIli van voor het MAM-label, in Nederland uitgegeven "door Phonogram. Zijn nieu we maatschappij heeft zo'n negen nummers van de co ming star. Opvallend is. dat hij alleen in Nederland de eerste plaats wist te vero veren 'en daarmee nol? be nen George Harrison met zijn „My sweet lord' ver drong). In andere landen wist hij de top tien (nog) niet te bereiken. Toch is het geen tweede Dave Berry, die na zijn succes op hel Knokke Fes tival met „Strange Effect" eigenlijk alleen in ons land oopulait werd. Engeland wist amper wie hij was, Gilbert 0:Sullivan heeft duidelijke kwaliteiten en zijn image, die hij overi gens wel in takt wil laten, is slechts een middel ge weest om een beetje be kendheid le krijgen. Aan die image is overigens na Slillivans inval driftig gesleuteld. Promotion-afde- üngen van zijn maatschap pijen wisten er ook niet zo nraaf weg mee Het sloeg niet aan, maar Gilbert hield vol„Ik wist, dat het zou lukken. Dat achter de piano was een uitkomst. Eerst stond ik daar gewoon als Zanger, dat was bela chelijk met die broek en laarzen. Nu hebben we. het voor elkaar dacht ik .Men dat gekke n lukkig heeft wel. Het moet in iedei ge val geen tweede Nothing Rhymed worden. Misschien wordt het wel een erg vngzaam nummer of iets razend snels. Men moet mijn kleding niet direct verbinden aan een super- romantische sound. We zien wel." Chaplin Uiteraard heeft Sullivans uiterlijk de nodige stof tot gesprek en geschrijf opge leverd. Gissingen dat hij een tweede Norman Wis dom wilde spelen slaat hij direct af als onwaar „Als men mij een voorbeeld in de schoenen wil schuiven, dan moet dat maar Charlie Chaplin zijn. Dat is een man, waar ik een heilige bewondering voor heb. Thuis heb ik een Chaplin- ,'üsje en dat draag ik ook geregeld. Ik vind het leuk me te verkleden Volgens mij is het een wezenlijk on derdeel van de show-busi ness. Het hoorde ook bij de Musical Haldagen van wei wat verlegen man, die zichzelf hel liefst schuil houdt in zijn bungalow in het zuidengelse Surrey. Hij doet alleen open voor men sen, die hij verwacht „Het is niet zo, dat ik niet graag met mensen praat of zo, maar er moet tijd zijn om te werken. Ik heb niet zo gek veel vrienden en voor vriendinnetjes heb ik ei genlijk weinig tijd. Ik be doel, sommige van mijn vrienden gaan een avondje uit met een meisje en zijn haar de volgende morgen vergeten. Daar houd ik niet van. Ik hou niet van dat geflirt voor een dag, Ik ben misschien té serieus." Concerten i ziet mij als -kenba: We een ster direct kledingstuk her- Daarom lijk ik een Wisdom of Chaplin, maar ik beri Gij- ert. Ik vind die grijze fla- ellen kleren trouwen5- lek- .noeten het zo vol te houden. Gilbert O'SuIlivan zich niet druk ove: een volgende song. „Dal komi proberen Verlegen Gilbert O'Sullh tedere dag speelt hij piano en steeds weer stelt hij zich voor, dat hij voor eep enorm publiek speelt, ook al zit hij in zijn eentje thuis. Als ik een wat uit - gebreider. repertoir heb en de mensen kennen mijn songs, ga ik concerten gé ven. Ook de platenmaat schappij wacht op nieuwe werken van „het-gékkè- mannelje-met-de-pet Men hoopt zo snel mogelijk op de markt te brengen en jIs ,hel even kan o.ok een elpee, want tenslotte bete kent succes in de .showbusi ness. „ting-ting-kassa vooi ■en hoöp partijen VERENIGD EUROPEES FLUWEEL Flivweelfabrikanten met bedrijven bin nen het Europa der Zes hebben zich verenigd in een Europees Verbond voor het Fluweel dat FEVEL beet. Het ma ken van fluweel is bijzonder ingewikkeld en het produkt komt soms tot stand na bewerkingen in verschillende fabrieken. AI heeft een fabriek maar met een deel der bewerking te maken, dan kan zulk een bedrijf toch bij de. Fevel zijn aan gesloten. De stof van deze zeer modieuze party- tas voor een heer heeft ongetwijfeld vele stadia doorlopen. Het resultaat is beige-moire uit katoenfluweel met op de inslag ingedrukte tekening. De coupeur heeft er wat moois van gemaakt, niet in het minst door de gespsluiting. Tweehonderd formidabele rokers zonder tabak op zee „Hei is gemakkelijker weerstand, te bicden aan tabak, varend op schip in hel zilte nat - dan mokkend op het land". Een uitspraa eerbied voor te hebben en geloof aan te hechten. Wie heeft die heid te berde gebracht Niemand minder dan een Amerika) scheepvaartmaatschappij die dan ook cruises aanbiedt van 13 di in de Caraïbische ^ee aan 200 opvarenden. Deze ongewone Ontwenningskuur blijkt nog veel ongewoner do aanwezigheid van -7 psychologen die zich gedurende de reis b over de problemfeh van de hartstochtelijke rokers. Zij brengt kuurgasten aan boord regelmatig onder hypnose en het resi dal men op de valreep weet verder tc kunnen leven zonder I is praktisch voor '100% zeker. De kosten van zo'n reis hoeven niet le imponeren. Wie bcr wat er door niet-roken wordt uitgespaard in de toekomst, wei er gemakkcitïk zo'n pleziervaart op overschiet. In de afgelopen winter hebben alle kousenfabrikanten hun hart vast gehouden over het voortbestaan van de pantynylons en dat wil zeggen over het voortbestaan van hun produktie. De voorjaarsmode van mini- shorts doet hen zuchten van verlichting: het been krijgt groter vrijheid dan ooit tevoren en de kousenindustrie lijkt gered. Het is maar de vraa; of dit schijn dan wel werkelijkheid zal blijken. Dé breimachines tikken overal op volle toeren. Er is onverwachts zo grote vraag dat menige fabrikant er niet aan kan voldoen. De ene juicht daarover, de ander houdt redenen de toekomst minder rooskleurig te zien, want als alle fabrikanten met de pantynylons op hol slaan,, kan'er (óver heel Europa gezien) besi een overproduktie komen, met prijzenslagen waar de vrouw van kan profiteren maar de fabrikant weer aan de rand van een nieuwe debacle kan komen te staan. NIEUWE MODELLEN PANTY'S De maximode was natuurlijk funest voor de kousenfabrlkanl. Pantynylons verloren bun reden van bestaan en de pikante fotootjes van meisjes met „ou derwetse" kousen en gordeltjes- moes ten aantonen hoe sexy dijbenen met jarretelles wel zijn. Ze herinnerden aan de virtuoze tekeningen van Tou louse Lautrec die aantoonde dat zijn demi-mondaines in rijgcorsetjes en kousebenen zeer verleidelijk waren. Maar de foto's hebben de kousenin dustrie ook niet veel verder geholpen: nauwelijks geweest. De heer L. vo. Stropten, directeur van de grootste kousenindustrie in onsland, de Dan- lonkousenfabrieken e Emmen, spreekt over een simpel probleem. „Technisch heeft de omschakeling on: geen moeite gekost. De aangepasti anty kan zonder meer op de bestaan de machine worden gefabriceerd voor het personeel betekent deze andering ook niets. Of het nu rechthoekig broekje moet ver va gen of een driehoekig, dat maakt nau we^ijks iets uit". Wel wijst de heei V.an Straaten erop, dat de kwalitei van de aangepaste panty min zijn dan het huidige model, groot deel van de versteviging bovenkant valt namelijk weg, door de kans op slijten wordt". i als et laddeiysjn elk soort nylon P.e hec je raöar hoge laarzen droes. overige _.yn_ laarzen -zijn ex gedragen. bij en maxi. Nu dus de pantynylon weer onderdanig aan' hot pants! De eerste „fout" constateerden wij al op shows kous overgaat in het slipje ontstaat een duidelijke boord. Bij hel ene fa brikaat ligt c(ie boord hoger dan bij het andere.' Wanneer de shorts worden aangetrokken en de draagster ermee voor de spiegel staal, 'zal zij geen scheidingslijn' bespeuren. Maar wan neer' zij gaat zitten, komt de boord aan de achterkant van het dijbeen in vele gevallen te ;zien. Dat kan niet, zeggc-n de vrouwen. De kouscnfabri- kanten vinden dat ook. Met veel voortvarendheid zijn aan. de vervaardiing nylon, waarin niet broekje voorkomt, r driehoekig broekje; slipje. Hel probleem de baan. TER VERKOOP De eerste nieuwe panty-modellen zijn al ter verkoop aangeboden. Bij enkele industrieën in ons land is de serieproduktie hiervan al op gang gekomen. Problemen van omschakeling, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe machines zijn ér TIENERS Van Straaten betwijfelt h< oï de njeüwè Cónstrücti goed, zsl inkomen. „Dat hangt natuur lijk J nauw samen met de opgang" véh de hot pants. Naar mijn mening is die echter voor een betrekkelijk gering deel van het publiek weggelegd. De hot pants zal ons land min beperkt blijven tot de tieners". Bij een andere grote kousenindustrie in ons land, de N.V. Ten Cate in Geeste en antwoord te ontwikkelingen, irdiding van het ste verte geen gaan werken eer hel lange lar een klein ^en zogeheten daardoor van De top van het gecombineerde Engels-Amerikaanse popwezen van de jaren 60 schijnt de handen ineen geslagen te hebben om de verworven positie nog een aantal jaren le handhaven. Er heeft zich een clan gevormd, die met vreselijk veel geld nog meer geld wil verdienen. Voorbeelden zijn onder andere de laatste produkties van George Harrson en Erie Clapton. Een man, die veel furore heeft gemaakt als studiomusicus en veel topjongens heeft geholpen bij plaatopnamen, is nu zelf een solocarrière begonnen cn met groot succes: Leon Russell, goed voor bijna elk instrument, maar vooral faam genietend als pianist-organisl. Léon Russell, aangeduid met de eretitel „King ul the Delta rockers", was voorheen duidelijk één van dp beruchtste session-musici uit het Delaney Boriniesyndicaal. Hij bad niet veel pretenties en maakte net zoveel plaatopnamen om een redelijke boterham te verdienen. Hij had eigenlijk maar één hobby: een zo goed mogelijk geluid te produceren Daarom bouwde hij stukje bij beetje een eigen huissludio, die nu geschat wordt op een waarde van 250.000 gulden. Met zijn studio heeft hij een zodanige perfectie weten te bereiken, dat veel topmusici bij hem een geluidsband komen opnemen. Om een paar namen te noemen: Steve Croppr, Delan.v and Bonnie an; Friends, Booker T and the MG's, Joe Cocker en Billy Preston. Zijn eenvoudige Wvee-etagewonür in Los Angeles wordt bijna geheel door Russell studiohobby beheerst. Hij houdt ervan op elk mo ment dat. hij wil studio-opnamen te kunnen maken Hij heeft er plezier in in zijn eentje een plaat maken met volledige bezetting. Veelzijdig loog over zijn leeftijd om in nightclubs te kunnen optreden. Toen hij twee jaar later de stad verliet hadden al verschillende bekende musici in zijn band opgetreden, onder anderen Ronnie Hawkins en The Hawks (nu The Band). Jerry Lee Lewis, de gevierde eariy-rockpianist, hoorde Russell en nam hem mee op toernee. Op zeventienjarige leeftijd kwam hij in Hollywood, waarhij vaak clandestien (in verband met zijn leeftijd) werkte. Hij kreeg gitaarles van James Burton. Toen hij 21 werd en legaal kon werken, brak zijn glröeitijd als studiomuseicus aan, Bekende hits van een paar jaar geleden, waar hij een groot aandeel in had: „He's a rebel", van de Crystals, „Lost that lovin' feeling" van de Righteous Brothers en „Tambourine Man" van de Byrds. Desillusie Eén van zijn beste vrienden was Delany Bramlett, die samen met zijn vrouw Bonnie zijn best deed om wat in de showwereld te bereiken. Ondanks be moeienis van Leon Russell lukte dat toen nog niet Leon was gedesillusioneerd en deed twee jaar hele maal niets. In 1969 ging het beter met Delaney and Bonnie en Leon Russell werd één van de Friends, •.peelde uiteraard piano en maakte de arrangement 'oc hun eerste elpee. Solo-carrière Zo geeft hij een opsomming van instrumenten, die hij daarbij gebruikt: „Ik begin met een metronoom, daarna speel ik orgel en piano, gitaar, bas, trombo ne, bastrompet, baritonhoorn en slagwerk Het lukt me echt niet om alle drums gelijktijdig te bespelen en ik neem daarom ook het slagwerk apart op". Bijna zijn hele leven heeft Leon Russell piano gespèeld, en hij heeft het van geen vreemden. Zowel zijn vader als moeder speelde piano. Leon begon toén hij drie was. Tien jaar lang volgde hij een klassieke piano-opleiding. Toen hij naar de highschool te Lawton (zijn geboorteplaats) in dc Amerikaanse staat Oklahoma ging, gaf tyj alles op. Hij vond, dat zijn handen verkeerd stonden vooi soort muziek en bovendien kon hij de kritiek van zijn leraren, die vonden, dat hij te veel eigen muziek maakte, niet verdragen. In schoolbands begon hij Met trompet te spelen. ,n de tijd dat Leon Russell samenwerkte met Joe Cocker kwam hij in contact mgt diens producer Denny Cordel. Samen met hem werden opnamen gemaakt. Alle popgoden, die hij eeps geholpen had. kwkwamen hem assisteren en dar resulteerde in zijn i'ste solo-elpee „Leop Russell" (A&M AM LS 982) waaraan meewerken onder anderen: Ringo Starr, George Harrison, Bill Wyman, Charlie Watts, Klaus Voormann, Delaney Bonnie, John Heisman {Col- losseum) B. J. Wilson en Aller Spenner (Procol dat Har.um), Joe Cocker en nog een heel stel plus uiteraard zijn eigen achtmansformatie. Nightclubs :rtiende had hij al bezetting is succes natuurlijk verzekerd. De verdienste van Leon Russell is echter, dal hij het geheel zeer persoonlijk houdt, ook al door zijn „eigenaardig" stemgluid en het geheel allesbehalve een overperfectic mee te geven. Leon Russell is ontdekt als supertalent en past wonderwel in het eigen band. Hij top-popsyndicaat. geven op de ni ..Voor ons is de slipmodel in - di probleem'-', zo vernamen wij van de voorlichtingsfunctionaris van Ten Ca te, de heer. Huisman. ,,Op dit gebied hebben wij al enkele jaren ervaring, gezien onze tricotagefabriek in Apel doorn. waar damesondergoed wordt geproduceerd, zodat het slipmodel voor ons niet onbekend is". Volgens de heer Huisman is bij Ten Cate reeds lang voor het nieuwe mo del van de panty gekozen. De intro ductie van de hot pants heeft alleen maar de ontwikkeling versneld. Het machinepark bij Ten Cate 'be hoefde derhalve natuurlijk nauwelijks een aanpassing. In tegenstelling tot de Danlondirecteur heerst bij Ten Cate de opvatting, dat de panty in slipmo del de huidige panty's binnen enkele maanden zal hebben verdrongen. Ver wacht wordt, dat in de zomer de slip panty de overhand-zal hebben. Men vermoedt zelfs, dat de 'el altijd in zal blijven, ook wan- kunnen komen". de hot pants weer op zijn i is, „Het is eigenlijk belachelijk, dat de pantynylons tot op heden niet In het slipmodel zijn gemaakt. Maar aan de andere kant, betekent het ook weer, et wat nieuws op de 'markt De heer Huisman gelooft niet in grote kwaliteitsvermindering nieuwe kous, vergeleken met het dige model. De produktie we panty's zal één dezer dage Geesteren van start gaa Teneinde een goede positie op de senmarkt te blijven behouden, de Overijsselse kousenindustrie nog een andere pantynylon gei duceerd, die ook bij uitstek gesch. voor de hot pants. Het betreft hie: kous, waar geen broekje aan vaf maar die geheel van een di! kwaliteit is gemaakt, De prod van deze broekloze panty is inmii al begonnen. Ook van deze kous1 Ten Cate goede verwchtingen. name is deze geschikt voor hel Ook een aantal kleinere kouse trieën in ons land zijn zoni te. veel moeite omgeschakeld produktie van de nieuwe kouse dellen. Kortom de kouseninduslrt ons land heeft getoond genoeg I biliteit 'ijdstlp op een nieuwe ohtwikkeli springen. Een bang vermoede bekruipt ófl tussen; mini-shorts zijn sportieve mini-jurkjes en hoe hot ze ook li - gemaakt worden, ze iijn ook deet Zodra het voorjaar overgaat, in z lijktons de kans niet gering beste pantynylon-klanten, de meisjes, het met blote benen .tellen. De schoenenmode komt' instapklom pc Wel inec.hu vloed. de couturiers het buitenland, fel gekleurde pan; lons bij de riyitts 'stén dragen:.! blauwe, pimpelpaarse mochten zij ribbelkousen tot óndi tot boven de knie propageren (wt een stuk dijbeen tussen keus bloot hoort te blijven), dit ncernl weg dat een gebronsd vel hl'srvdj schoonheid niet onderdoet maar schien overtreft, en in elk, geval gemak bijzonder dient. De 'pro luidt nochtans dat dit jaar in land 138 miljoen paar hylon I kledingen zullen worden waarvan viervijfde pantynylons, vijfde kousen. Voor de fabfikanle de naalden laten tikken als leurs is het te hopen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 12