Warhoofdige Harry wipt
in OEBELE in een roes
van de hak op de tak
antenne
SaicldeSoma/nt
Wim Sonne veld maakt
kunstenaarscentrum
Thundercap
Newman
Daarvoor komen steeds
meer Nederlanders bij ons!
2
4%
4% sssssr--
4è%
5% SE»™,
5%;=~
postgiro
postspaarbank
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 18 MAART 1;. -
Keuze in
overvloed
A AN keuze bij de aanstaande Kamer-
verkiezingen geen gebrek: wanneet
kiesraad en centraal stembureau niet op
het latste moment ongerechtigheden
ontdekken, zullen de kiezers op 28 april
kunnen kiezen uit achtentwintig partijen,
die allemaal hun c-igen zegje en komen
de maanden ook hun eigen radio- en
televisiekwartiertjes hebben.
Mogelijk is het sommige lijstaanvoer
ders juist om die kwartiertjes te doen.
Want al is hun kans op een Kamerzetel
minimaal, volgens het STER-tarief is de
voor het meedoen aan de verkiezingen
te storten borgsom klein vergeleken bij
het bedrag dat volgens reclametarief de
verkregen zendtijd had moeten kosten.
Vergeefs
WOOR ongeveer de helft van de achten-
twintig partijen moet de hordeloop
naar het Binnenhof een vergeefse onder
neming worden; krijgen meer lijsten suc
ces dan wordt het in onze volksver
tegenwoordiging inderdaad de prelude op
een „Poolse landdag".
Wij voor ons zien momenteel in net
geval van minstens tien partijtjes geen
enkele garantie op succes en daardoor
als enige feit van betekenis dat het ge
volgen kan hebben van welke der grotere
partijen de nieuwe en al van vroeger
bekende „splinters" stemmen gaan weg
trekken.
Onbedoeld
JYE invloed van de massa kleine partij-
tjes blijft dan toch beperkt tot de
indirecte sector. Want ook in lijstverbin-
dingen ligt voor hen weinig toekomst.
In de perste plaats zullen de meeste
„splinters" het onderling nog moeilijker
eens kunnen worden dan Katholieke
Volkspartij en Partij van de Arbeid; ver
volgens is de uitwerking van lijstverbin-
dingen ook sterk beperkt; hoogstens zou
den een paar landelijke combinaties dan
aan één zetel kunnen komen.
Misschien is het enige nut van menige
„splinterpartij" dus, dat mensen gaan
stemmen die anders thuis gebleven zou
den zijn. De pikante vraag blijft dan of
ze de indirecte invloed van hun politieke
daad ook gewild hebben. Want het zit
erin, dat splinterpartijen door hun op
treden de belangrijk politieke verhoudin
gen beïnvloeden net op de manier, die zc
niet gevild hebben.
Zorgen om het niveau
A F en toe dringt in verslagen vi,
openbare communicatiemedia tot de
buitenwereld bezorgdheid door over het
niveau waarop h-a.v.o.-scholen zich ont
wikkelen. Deze berichten weerspiegelen
dan opinies zoals die ten beste worden
gegeven in vakbladen en bijeenkomsten
van onderwijsdeskundigen
De gewone lezer zal, naar aanleiding
van zulke berichten, soms zichzelf de
vraag stellen: „Is het waar dat het
h.a.v-o.-onderwijs uitkomt op een lager
niveau dan bij het invoeren van de mam
moetwet de bedoeling was
De vragen zijn gesteld, maar het ant
woord is nog niet gegeven. Feitelijk kan
het ook nog niet gegeven worden, nu
alleen scholen die deelnemen aan het ex
periment aan eindexamens toegekomen
zijn. Bovendien kan men, niet zonder
reden, kritisch staan tegenover een ziens
wijze, dat het eindexamen bepalend is
voor het niveau van instructie en vor
ming. Vooral de laatste komt helaas
bij eindexamens dikwijls slecht aan
haar trekken.
Voorzover wij weten, is er van een be
trouwbare evaluatie van de resultaten op
experimenterende h.a.v.o.-scholen amper
sprake: overheid en onderwijsexperts
hebben het zich terzake trouwens heel
moeilijk gemaakt door veel te royaal te
zijn met het verlenen van toestemming
om aan het experiment deel te nemen.
We hebben de indruk dat voor menige
experimenterende school het experiment
alleen maar neergekomen is, op een paar
jaar „inspelen voor eigen gebruik", zon
der werkelijke evaluatie ten bate van het
gehele onderwijs.
Bij het v.w.o. (atheneum en gymna
sium) lijkt de „proefrit" beter voorbe
reid-en wat beter gecontroleerd te wor-
wen: de kans zit daardoor in het spel,
dat hier van evaluatie meer terecht komt
en men dus ook betere conclusies zal
kunnen trekken terzake van het niveau
Niet oninteressant is het wellicht te ver
melden. dat men op sommige scholen tot
de conclusie aan "net komen is. dat er
op de midden-atheneumklassen sprake
is van peilverhoging in vergelijking met
de vroegere h-b.s., maar dat men over
niveauverschillen tussen h.a.v.o.-klassen
en de verdwijnende m.m.s. anders dan in
kwantitatieve zin nog beslist geen posi
tieve conclusies durft te trekken.
De gewone lezer zal misschien ook de
vraag stellen of een kwestie als ..ver
laging van het niveau" schoolleidingen
en docenten zelf niet voor een groot deel
in de hand hebben. Zelfs los van het
examen kunnen ze zeker nu school
onderzoek het mondeling eindexamen
vervangt door hun onderricht en ac-
ceptatiebeleid voorkomen dat het peil
zakt. En wat de exameneisen betreft, die
opgesloten liggen in de centrale opgave
voor het schriftelijk gedeelte: door de
resultaten van dat examen goed te eva
lueren. kunnen ze ontdekken of hier de
oorzaak van een wkaal ligt; zo ja. dan
moeten ze met alle kracht tegen die
verkeerde ontwikkeling optreden.
Maar het beleid op de eigen school
komt het eerst voor kritisch onderzoek in
aanmerking. En als een buurschool mo
gelijk vanwege concurrent ieoverwegin-
gen tot soepelheid dwingt, dan volgt men
de theorie van de dooie rissen door zich
bij die soepelheid aan te passen.
Het kan wellicht de kwaliteit van het
onderwijs als geheel weer ten goede ko
men. wanneer er scholen zijn die door
erkende kwaliteit in de maatschappij een
goede reDutatie krijgen. Mits het maar
niet daaruit op nieuwe „standscholen"
in de sociale betekenis van dit woord.
In Harry Geelen even in de 30 en hofleverancier voor
de teksten van Oebele is het kind in de man goed
deels ongerept gebleven. Van de hak op de tak, beweeg
lijk en barak, beent hij op lange benen door het leven.
Een auto kan er best af, maar een beetje babbelen in
de personeelsbus ligt hem beter. Daar blijft hij zich
verbazen over de mensen, die dagelijks met hem ver
buiten Amsterdam naar Toonders studio's rijden, waar
hij brood wint met tekenen en filmen, het tikken van
teksten en het zichtbaar maken van dagelijkse zorgen
en zekerheden, die in de STER of anderzins naamloos
op het scherm verschijnen. Dan kan er plots een
mannetje-in-bad in het beeld komen, die zijn leven niet
verzekerd heeft, maar nochtans zich zorgeloos te water
heeft begeven. Van alle kanten dreigt gevaar. Hoe?
Een haai die roofzuchtig door het water scheert. Een
ander heertje heeft zijn huis slecht onderhouden. Dom.
Hij stapt op het balkon, waarna beide gezamenlijk naar
beneden suizen. Alleen het sigaartje van de heer blijft
op dezelfde hoogte hangen. Dit zwevende sigaartje
maakt duidelijk hoe zoek het slordige mannetje is. Hij
blijft nergens meer.
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
•18.55 uur:
Journaal
TROS
19.05 uur:
Hoelabaloe
19.32 uur:
Met de camera op
jacht
•20.00 uur:
Journaal
•20.21 uur:
Mission impossible
•21.10 uur:
Jos Brink-show
•22.00 uur:
Liefde op zijn
Amerikaans
•22.25 uur.
Journaal
TELEAC
22.30 uur:
Bouwen en wonen
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
19.10 uur:
Van gewest tot gewe
19.50 uur:
Toeristische tips
•20.00 uur:
Journaal
VPRO
20.21 uur:
Berichten uit de
samenleving
20.30 uur:
Laurel en Hardy
20.55 uur.
Thundercap Ne\y >j
21.30 uur:
Interview
prof. Schermerhor;
IKOR
22.20 uur:
Zelfmoord
•22.50 uur:
Journaal
In nieuw huis aan Rivièrax
(Van één onzer verslaggevers)
AMSTERDAM „Als jullie me iets willen geven ik wil so wie so geen cadeaus
hebben als jullie iets leuks willen doen voor het verblijf bij mij. als je ooit
iets voor me wil doen, geef me dan een boom, of een plant in de tuin".
Dit zegt Wim Sonneveld ergens in de door Kees Brusse voor de KRO gemaakte
collage „plusminus 9.000 keer", die zaterdagavond tachtig minuten lang op de
televisie komt ter gelegenheid van het 35-jarig artiestenjubileum van Sonneveld.
Bij de KRO, dankbaar voor de medewerking van de kunstenaar, heeft men deze
woorden in de oren geknoopt. Als het nieuwe huis van Sonneveld aan de Rivièra
klaar is, zal hij in zijn tuin een laurierboompje kunnen planten. Het werd Sonne
veld gisteren in het Leidsepleintheater in Amsterdam, waar de kritiek mocht
proeven van de collage, door KRO-voorzitter mr. H. W. van Doorn aangeboden.
Dat nieuwe huis van Sonneveld zal open staan voor scheppende kunstenaars,
maximaal steeds vier tegelijk, die aangewezen zullen worden door een interna
tionale beoordelingscommissie. „Ik wil in mijn huis in Frankrijk, waar ik ooit
voor altijd ga wonen, alleen maar scheppende kunstenaars, alleen maar schep
pende mensen", zo zegt Sonneveld in de collage en hij voegt er wat plagend aan
het adres van acteur Kees Brusse aan toe: „Geen toneelmensen dus. Toneelmen
sen namelijk zijn reproduktieve kunstenaars. Scheppende mensen zijn, wat hun
persoonlijkheid betreft, veel rechtlijniger. Die gaan op één bepaald doel af en
een toneelspelernou zeg, jij hebt toch ook wel eens vergaderingen mee
gemaakt van toneelspelers. En hun eisen en al dat soort dingen. Neem me niet
kwalijk hoor, over draaiers gesproken."
In de collage geeft Kees Brusse een beeld van de veelzijdige kunstenaar Sonne
veld, van de mens Sonneveld ook, voorzover die zich wil bloot geven. „Ik heb
helemaal geen zin om mijn privéleven bloot te geven. Daar heeft niemand recht op.
Ik geloof ook niet, dat de mensen zo geïnteresseerd zijn in mijn privéleven. Ze
zijn geïnteresseerd in my als artiest en daarvoor komen zy.
En ik vind daarenboven: laten ze maar denken wat ze willen, laten ze maar
zeggen wat ze willen. Ik weet toch wel wat ze zeggen. Dat is gedeeltelijk waar en
dat is gedeeltelijk niet waar. Laten de mensen maar kletsen."
Over de toekomst tenslotte zegt Sonneveld: „Hoe ik die zie? Dat weet ik niet
Ik zou er het liefste gewoon een punt achter zetten en helemaal nooit meer iets
met het theater te maken willen hebben. Niemand meer willen zien". Maar ook:
„Ik zou altijd willen regisseren of iets in mekaar willen zetten. Maar ik geloof
niet, dat ik nou nog lang op het toneel zou willen staan. Ik geloof, dat dat zijn
langste tijd inderdaad heeft gehad. Ik zou het belangrijk vinden om ergens invloed
in te hebben. Ik heb mijn hele leven hard gewerkt en ik heb geld verdiend. Dat
wil ik weggeven, ergens voor bestemmen, vooral bestemmen voor mensen die
minder geluk gehad hebben in het leven".
Andere ontboezemingen van Wim Sonneveld zyn: „Nachten lig ik soms wakker
om een tekst op te zeggen en dan kan ik niet op de tweede regel komen. Dan doe
ik het licht weer aan. Dan zoek ik in mün tas naar het script. Om een uur of vier
begint het altyd. Dan wordt ik bang. Elke avond denk ik dat ik doodga op het
toneel. Om acht uur ben ik ontzettend zenuwachtig. Bang om de eerste sprong
te maken".
„Vroeger als kind dacht ik heel snel, dat ik een kind van iemand anders was.
Nadat ik mijn vaders bureau had opengebroken om de waarheid over mezelf aan
de weet te komen, zei mUn vader dat hij het me zou vertellen als 'ik 14 was. Ik
heb hem zijn kop gek gezeurd. Toen zei-ie: ik zal je het vertellen als je 18 bent."
„Ik geloof dat daaruit voortkomt, dat ik nil bewijzen dat ik een ander ben. Ik
geloof, dat ik een zoeker ben. Toen ik niet zo vreseiyk lang by het toneel was.
heb ik altyd gedacht: Misschien roept er eens iemand uit de zaal: hy is myn
zoon, hy is myn kind."
„Met de relegie ben ik het eens dat je gelijk bent aan God, in die zin dat je
compleet en alles hebt Daarom zyn burgerlijke mensen, die zich afsluiten, zulke
walgelijke mensen. Omdat ze een grens aan zichzelf stellen. We hebben toch alles
in ons? Ik ben alles. Ik ben en hetero en homoseksueel en lesbisch en ik ben alles
en religieus. Ik ben een Hitier, ik ben een heel goed mens, alles heb je in je,
want je kunt alles veroorzaken als je het wilt en als je de energie opbrengt".
„De mensen denken vaak dat ik alleen ben, omdat ze me nooit met een ander op
de foto zien. Of geïnterviewd zien of horen. Maar daar weten ze niks van. Ik leef
helemaal niet zo alleen. Ik zou het ontzettend vinden als de mensen me echt leer
den kennen. Daar hebben ze toch geen recht op? Ik ben vreseiyk gecompliceerd.
Ik kan zeggen dat ik erg gesloten ben. En daarom lui ik natuuriyk zo."
Voor de 25e
keer
op het scherm
Dit is dan Harry Geelen in
cognito als lid van een team
van t.v.-tovenaar. die dag
aan dag de kijkers doen
kapseizen van de commercië
le of belerende boodschap
pen. 's Avonds wordt Harry
Geelen weer zichzelf, wan
neer hij zich binnen de be
bouwde kom van Oebele be
geeft, de uit hardboard opge
trokken fantasiestad, waarin
het jonge volkje zich alter
natief uitleeft met eigen
wetten en gewoonten. Ieder
is daar zo druk met zijn
eigen besognes en buitennis-
sigheden, dat niemand in de
gaten had, dat Oebele al aan
zijn 25e aflevering toe is.
Zegt Harry Geelen: „Regis
seur Bram van Erkel vertel
de me dal. Maar toen had ik
de tekst al in elkaar zitten.
Er wordt dus geen feestje
gebouwd. Gek genoeg komen
zelfs in het ziekenhuis
terecht, want Augustus Ro-
zegeur (Herman Vink) loopt
geheime regeringsdocu
menten rond. die louche lie
den hem trachten te ontfut
selen. Hij duikt dan onder in
ziekenhuis, waar hij on
herkenbaar als een cocon in
het verband wordt gespon
nen. Rozegeur redt de docu
menten en intussen krijgen
de kinderen mooi een kijkje
in het ziekenhuis met rep
pende verpleegsters en do
lende dokters, want Oebele
pakt in elke uitzending een
stukje van het volle leven
mee. Ik bekijk zelf elke Oe-
bele-uitzending weer met
verbazing, want ik lever de
tekst wel, maar ik weet
nooit precies wat Bram van
Erkel ermee doet. Hij past
mijn tekst aan de omstan
digheden aan. Ik zorg ervoor,
dat wat ik schrijf visueel is,
d.w.z. ik laat allerlei gekke
dingen gebeuren. Bram heeft
Oebele bedacht en hoorde
via een kennis van mij. Je
kunt wel zeggen: Bram is
Oebele. Ik heb nog nooit een
regisseur zo betrokken zien
zijn als Bram bij Oebele.
Soms maak ik het blijkbaar
wat al te gek. Dat kan Bram
niet hebben. Dan wordt hij
des duivels: „Dat kun je de
kinderen niet aandoen." De
KRO is in Oebele gestapt,
omdat in deze televisionaire
nederzetting mooi wat KRO-
stokpaardjes konden worden
ondergebracht, handenarbeid
als knutselen en boetseren.
Maar Oebele werd steeds
minder KRO en steeds meer
Bram."
Musical
Harry Geelen ls bereid toe te
geven, dat hij daar wel een
beetje de hand In heeft ge
had. Het liefst schrijft hij
liedjes. waarop kinderen
kunnen dansen en springen,
en tovert hij gekke toestan
den te voorschijn barstensvol
beweging. Hij kan moeilijk
breken met het verleden. Als
student Nederlands nam hij
tien jaar geleden van Peter
Lohr het Amsterdamse stu
dentencabaret Sing-Sing
over en ging kort nadien ook
nog by Prad en Joop Gee-
sink in de leer, waar hy met
plaatjes en praatjes zijn vin
dingrijkheid' uit mocht leven.
Zo eindigde hij voorlopig in
de armen van Scapinoleid-
ster Hans Snoek, die van
hem een dansant spelletje
wilde hebben. Het kwam er.
Het werd Sajjuns Fiksjun.
een popmusical waar hij een
een tekstschrijver achter zit.
Ze moeten er niet aan den
ken. dat daar een man of
meisje een van buiten ge
leerd lesje staat weg te spe
len, nee, daarvoor ziet het er
allemaal veel te natuurlijk
uit. Net echt is iets wat de
kinderen niet kennen. Het is
echt of het is niet echt en
Oebele is echt.
Maar evenmin kennen ze
Harry Geelen in Hilversum.
Hij komt er vrijwel nooit.
Hij hoeft er ook niet van te
leven. Het is maar een bij
baan. Daar wordt het ook
naar betaald: Tien liedjes
voor honderd gulden. Het is
te geef. Geelen gaat niet met
schouderklopjes rond bij Hil-
versumse opdrachtgevers. Hij
heeft er de vreemdste erva
ringen opgedaan. Zo kreeg
hij van een omroep een
voorschot waarvoor hij als
tegenprestatie een aantal
liedjes zou leveren telkens
wanneer daarom gevraagd
werd. Na drie maanden had
niemand hem nog iets ge
vraagd. Toen deze omroep
dit ontdekte gaf zij geen op
drachten voor alsnog liedjes,
nee, zij vroeg het voorschot
Maar intussen bloeide Oebele
uit tot een levendig wereldje,
waarin in de grootste naïevi-
Eigen wetten en gewoonten
in alternatieve kinderstad
jaar aan werkte. Intussen
kwam Hans Snoek vast te
zitten aan andere verplich
tingen. waarna De Nieuwe
Komedie er in 77 voorstellin
gen voor tieners mooi weer
mee speelde met in de
hoofdrol Rob dc Nys, die.
merkwaardig genoeg voort
durend het levenspad van
Harry Geelen kruist. Want
Harry Geelen schreef ook de
Rob de Nijs-shows voor de
VARA en nu staat Rob weer
in Oebele.
van het Oebèlepubliek voor
het scherm komt veel post
binnen, maar nooit zit er een
briefje voor Harry Geelen
bij. De kinderen kennen hem
niet eens. Het komt geen
moment in hun hoofd op. dat
als Paulus. Rozegeur. Gijsje
of Aagje iets zeggen daar
teit de meest ingrijpende ge
beurtenissen zich afspeelden.
In Oebele hield men ge
lijk koningin en ministers
gewoon zijn te doen de
vinger aan de pols van de
tijd. Tot zelfs de Kabouters
toe werden juichend binnen
gehaald. Dat is nog eens wat
anders dan keurig kleien
alsof je van de wereld rond
je geen weet hebt. Oebele
staat midden in de samenle
ving: Feijenoord, Kinderboe
kenweek en wellicht binnen
kort het Residentie-Orkest.
En dit ,nu al drie jaar lang.
Oebele is bezig een staat in
de staat te worden, een
brandpunt van alternatief
bewustzijn, waar de grote
lijnen in 's lands belang
worden uitgestippeld. Het is
niet verwonderlijk, dat de
BVD nog niet is uitgenodigd
Harry Geelen hoeft
op zijn hurken te gaan zitten.
om een kijkje in Oebele te
komen nemen. Welnee, eer
der is men beducht op infil
traties van deze zijde. Zo
subversief zijn ze in Oebele
wel.
Erotiek
ZElfs in deze erotische tijden
gaat Oebele met zijn tijd
mee. En permitteert men
zich grapjes als op een
trouwdag de koets voorrolt:
„Heerlijk zo'n rijdende koets,
later wil ik een rijdend bed".
En omdat in Oebele niets te
gek is, zal dit bed nog wel
eens voor komen rijden ook.
Dit brengt Harry Geelen
trouwens op de gedachte van
de sprookjesachtige erotiek,
die hij in de maak heeft in
een nieuw boek, waarvoor
hij door de uitgever werd
uitgenodigd,.nadat het Oebe-
leboek zo'n succes is geble-
Dit nieuwe boek gaat over
een kruidendokter, die in
zak en as zit omdat zijn
geliefde iets heeft gedronken
uit een verkeerd flesje en
haars ondanks is veranderd
in een vlinder. Van de ene
rups na de ander krijgt zij
aanzoeken. De kruidendokter
wordt er knap jaloers van en
reist stad en land af om een
drankje te vinden, waarmee
hij Agnietje van haar vlin
derachtige levenswandel af
kan helpen.
Harry's vrouw. Imme Dros,
die hij heeft leren kennen in
het studentencabaret en die
ook de «hand heeft gehad in
het Oebeleboek. denkt dap
per mee over de zijspronge
tjes, die je een verliefde
vlinder kan laten maken.
Geen van beiden behoeven
zij daarvoor op hun hurken
te gaan zitten. Ze laten de
dingen maar gewoon gebeu
ren zoals het bij de grote
mensen ook gaat, alléén
moet je het in simpele woor
den navertellen. Dan begrij
pen de kinderen het soms
nog eerder dan de volwasse
nen. Hoe kon Sajjuns Fiks
jun met 77 voorstellingen
voor de tieners zo'n succes
hebben, terwijl alle volwas-'
sen recensenten lieten weten,
dat het een flop was?
Harry Geelen bekent. „Mijn
hele leven wordt beheerst
door Oebele. Wat ik mee
maak of zie gebeuren vind je
vroeg of laat in Oebele te
rug. Met Luc Lutz heb ik
modespots gemaakt en bo
vendien ben ik bezig voor
hem een spelletje te schrij
ven. Je zult zien, dat vroeg
of laat Luc Lutz in Oebele
verschijnt. En als ik Albert
van Dalsum of een andere
bekende figuur tegen het lijf
loop, vraag ik hem naar Oe
bele te komen. Het lijkt wel
warhoofdig om zomaar aan
een impuls toe te geven,
maar acht jaar geleden werd
ik bij het reclamebureau
Prad weggestuurd, omdat ik
te warhoofdig was. Kinder
gedachten verschieten vlie
gensvlug van het een naar
het ander. Zo is het bij mij
ook. Van mijn tekeningen in
het Oebeleboek is er niet een
die in stijl op de vorige lijkt.
Als ik de hele dag met mijn
tekenfiln\ bezig ben geweest,
zitten die figuurtjes zo vast
in mijn kop. dat je ze ook
elders weer terugvindt. Kin
deren letten daar niet op als
het ze maar'pakt. Dat zie je
in Oebele ook, al gebeuren
Zo wipt warhoofdige Harry 1
van de hak op de tak. geheel
in de styi van Oebele, dat
alleen maar kan sterven bij
gebrek aan leven in de brou- I
werij.
TON OLIEMULLER
NEDERLAND I
NOS:
10.45 uur:
Schooltelevisie
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
EV. OMROEP:
19.05 uur:
Van hart tot hart
19.20 uur:
Nader hekeken
19.30 uur:
Gespiegeld in kerken
20.00 uur:
Journaal
NCRV:
20.21 uur:
Please sir.
20.45 uur:
Hier1 en nu
21.10 uur:
Zuster Meyboom
100 jaar
21.35 uur:
Hup Holland hup
over wielrennen
22.35 uur:
Farce majeure
23.00 uur:
Psalter
23.05 uur:
Journaal
23.10 uur:
Studeren Teleac
NEDERLAND II
NOS:
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19 05 uur:
Ter visie
VARA:
19.30 uur:
Charlie Brown
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Mannix
21.10 uur:
De ombudsman
21.35 uur:
Kort en klein, shot
22.15
Een klein uur
22.55 uur:
Journaal
23.00 uur:
Sportpanorama
Negro spirituals. 22.05
Het Leger des Hells. 20.00 Radio Actief
gevarieerd programma. (22.20 Avondoverden
king; 22.30 Nieuws; 22.38 Den Haag van
daag). 23.55-24.00 Nieuws.
A-s. 22.38 Mededelini
uit Spanje (opn.)
g. 20.00 Operetteconce
n De zeven kunsten. 22.20 JazJ
Nieuws. 23.05 Kamermuziek. ba
HILVERSUM I 12.60
KRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord., VARA
7.16 (S) Badlnerle: klassieke- en seml-klas- Schlpt
sieke muziek (gr).'.(7.30 Nieuws; 7.32-7.'
Actualiteiten; 8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Óverwt
ging. 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw.
(9.00-9.10 Voor de huisvrouw;. 9.40 Schoolra
dio 10.00 (S) Aubade: klassieke muziek (gr.)
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.54
Bericht Vastenactie. 11.55 Mededelingen.
12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd
programma. (12.22 Wij van het land; 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden
maar 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Musiës-
ta: licht muziekprogramma» (opn.) TROS:
14.55 Concert la carte: verzoekprogramma
van operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 (S)
Di9co-Drive-InDe showbusiness op de kor
rel genomen. 17.00 Aktua-Sportkompas:
(sport)nleuws, reportages, commentaren en
mofoonmuziek. (8.00 Nieuws; 8.11 Radiojour
naal; 8.30 De groenteman.) NOS: 9.00 Inter-
rd door Dc Stem des Volks, za
listen en pianobegeleiding. EO; 14.00 I
te: radiomagazine met gewijde muzlel
zingen en een korte overdenking.
15.00 (S) Aspecten van de kamermt
grepen uit de Jongere Franse liedkunst
15.40 Toerlsmo: toeristische informatli
binnen- en buitenland. VPRO: ïs.oo V
Vrijdag: muziek,
VARA: 9.00
Show. NCRV:
de koffie, (ll.l
HILVERSUM III
uit Sicilië. 14.
J.55 Bulten! aiiU» &-
:rzicht. 13.00 Nieuws en schouwburg; ïi.
ia's. 13.20 Dansmuziek. 14.00 Niet
Schoolradio. (15.00 Nieuw
s. 16.03 Lichte muziek. 17.0<
ïdedelingen. 17.15 Amusmen
(ADVERTENTIE)
Joost bij VPRO op
HILVERSUM Het program
ma van Joost de Draayer voor de
VPRO op Hilversum III hield met
ingang van vandaag op te be
staan. Joost de Draayer is pro
grammaleider geworden bi) Radio
Noordzee. De tijd tussen 12 en 1
zal nu donderdags worden gevuld
door Felix Meurders, die met zijn
Felix Meurders Show een uur
eerder zal optreden. Tussen 1 en
2 uur zal de VPRO-radio een
nieuw muziekprogramma brengen
onder de titel „Joe Blow
Show".
Andy Newman (29, verschillende
blaasinstrumenten en piano), Speedy
Keen (zang) en Jimmy McCulloch (17,
sologuitaar) speelden in Kasteel Groe-
neveld in Baarn. Vanavond komt dit
op het scherm. De groep maakte enige
tijd geleden zijn eerste elpee „Holly
wood Dream," nadat ze bijeen ge
bracht waren door Pete Townshend
van de popgroep The Who. Vooral de
zeer on-ortodoxe inbreng van New
man en het vreemde ijle stemgeluid
van Speedy Keen maken hun muziek
nogal bizar.
VPRO Ned. II 20.55 uur.
Piraat vraagt Veronica!
700.000 gulden
BUSSUM (ANP) Een Belgische groep j
optredend onder de naam Radio
Marina heeft getracht van Radio
Veronica een bedrag van ca. 700.000
te verkrijgen. Dit als tegenprestatie
voor het opgeven van het plan om een 1
van Radio Capit&l gehuurd zendschip
binnen vyf myi van Veronica te situe-
Radio Veronica, heeft na
een gesprek met de Belgische groep
laten weten voor deze zaak geen be
langstelling te hebben.
HILVERSUM De heer H. Hiet-
brink, hoofd van de dienst muziek
programmafaciliteiten radio van de
NOS, gaat op 1 april a.s. met pensioen
na bijna 40 jaar in dienst van de
omroep te zijn geweest. Hij wordt
opgevolgd door de heer P. C. Heuwe-
kemeijer, die sinds 1 oktober 1968
plaatsvervangend hoofd van deze
dienst was.
beleggingirekaningan mi
"*0/ belegg'fg«'«keningen m<
m /Q 24 maandan*
8q» beleggir.girekeningen me
/orKirr""'"
dak makkelijk, dak veilig!
üngen op da 2300 postkantoren el bi]