£HcAse(Söiraafrit
„IK ben Willeke van
Ammelrooy en niet
Mira van de film"
antenne
NEDERLAND
ONTDEKT
EEN STER.
Walt Disney volgt
The Borderers op
Songfestival;
18
deelnemers
Wijding van
mgr. Simonis
op KRO-tv
LEIDSE COURANT
Kort en onmachtig
V"ORT maar onmachtig in plaats van
krachtig is het officiële overleg tus
sen christen-democratische partijen en
het PAK-trio geweest.
Niemand kan over het echec echt ver
rast zijn: de mislukking zat erin vanaf
de dag dat duidelijk werd hoe oprechte
pogingen het onderspit zouden moeten
delven tegen de tactiek. De situatie aan
de vooravond van het gesprek hebben
we woensdag op deze plaats beschreven;
we zijn toen, zo is bevestigd, niet te pes
simistisch geweest: partijen zijn in het
voorspel van het overleg blijven steken,
omdat het één van hen, de PAK-groep,
meer om het voorspel dan om echte
programmatische onderhandelingen te
doen is geweest.
Met Wim Kan zeggen we nu maar:
niet huilen Mien, je kan toch nieuwe
bakken! Dat zal nu in de eerste plaats
door de christen-democratische partij
moeten geschieden. We wensen hun veel
sterkte, maar stellen voorop: het ïs in
's lands belang beslist niet nodig om te
doen wat het linkse front zo graag zou
zien: een K.V.P. die na door de socialis
ten afgewezen te zijn, de liberalen om de
hals vliegt.
Ergens zou ook dit een blijk van on
macht zijn.
Zondag: Greta
de mislukte
hazewindhond
HILVERSUM. -- Met ingang van 14
maart zal de NOS-televisie gedurende
enkele maanden op zondagmiddag -
als opvolger van de serie „The Borde
rers"de kleurenserie „Walt Disney's
wonderfnl world of color" gaan uit
zenden. De Nederlandse titel is: „Walt
Disney's wonderlijke wereld". De afle
veringen doren 45 minuten en bestrij
ken het gehele oeuvre van de in 1966
overleden meester der tekenfilm.
Walt Disney maakte de eerste geheel
getekende speelfilm in 1937: „Sneeuw
witje en de zeven dwergen". Later
volgden onder meer „Bambi", „The
lady is a tramp" en „Fantasia", waarin
hij beroemde muziek in beeld bracht.
Naast tekenfilms verwierf Disney zich
ook op het gebied van de natuur-
docurnent aires een grote naam. Films
als „Robbeneiland" en „De woestijn
leeft" hadden ook in Nederland groot
succes. Tenslotte bleek een derde
genre, de familiefilms, zoals „That's a
dam cat", wederom een groot publiek
De serie, die in de U.S.A. al vele
jaren via de televisie wordt uitge
zonden, toont alle facetten van Disney:
naast pure natuurdocumentaires, zoals
„Jungle cat" en In de natuur gefilmde
Eurovisie
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De 18 landen, die
deelnemen aan het Eurovisie Song
festival, dat op 3 april te Dublin
wordt gehouden, zullen door de
volgende zangers en zangeressen
worden vertegenwoordigd (in yolg-
orde van hun presentatie))
1. Marianne Mendt (Oostenrijk).
2. Joe Grech (Malta).
3. Severine (Monaco)
4. Peter, Sue en" Mare (Zwitser
land).
5. Katja Epstein (West-Duitsland).
6- Karma (Spanje).
7. Serge Lama (Frankrijk).
8. Monique Melsen (Luxemburg).
9. Clodagh Rodgers (Groot-Brit-
tannië).
10. Nicole Josy en Hugo Sigal (Bel
gië).
11. Massimo Ranieri (Italië).
12. Family Four (Zweden).
13. Angela Farrell (Ierland).
14. Saskia en Serge (Nederland).
15. Tonicha (Portugal).
16. Kronoslav Slabinac (Joego
slavië).
17. Markku Aro en de Koivisto Sis
ters (Finland).
18. Hanne Krogh (Noorwegen).
Tot de bepalingen in het vernieuw
de reglement van het Eurovisie
Songfestival behoort, zoals wij
reeds eerder berichtten, onder meer
dat elke deelnemende televisie
organisatie tussen 22 en 30 maart
in twee of meer programma's een
compilatie van alle liedjes uit
zend. In deze voorvertoning mogen
de liedjes in elke willekeurige
enscenering en met medewerking
van andere artiesten, orkesten etc.
worden gepresenteerd, mits ze
worden gezongen door dezelfde so
listen) als die in het festival zelf
optreden. Verwacht wordt dat door
dit voorafgaande programma een
grotere affiniteit van het kijkers
publiek met de deelnemende lied
jes ontstaat.
De NOS voldoet aan deze verplich
ting door deze voorpremière, waar
bij de kijkers dus al vast met de
liedjes en de solisten kunnen ken
nismaken, uit te zenden op zon
dag 28 maart via Nederland 1 en
wel avn 14.30 tot 15.00 uur en van
16.30 tót 17.00 uur.
De etsen van Henk Molenaar zullen
geëxposeerd worden in Kunstzaal de
Oostpoort te Delft van 13 maart tot 3
april. Toegang dagelijks van 14 tot 18
uur. Vrijdags en zaterdags van 14 tot
21 uur.
„Der Hauptmann von Köpenick" zal
worden opgevoerd door het Berlijnse
SchillerTheater op zondag 21 maart
in het Congresgebouw te 2015 uur.
Regisseur is Boleslaw Barlog en en
Werner Hins heeft de hoofdrol. Het
gezelschap zal slechts één uitvoering
in Den Haag geven.
dierenverhalen zoals „Greta, de mis
lukte hazewindhond" (14 maart) en
„Domino, ie slimme zilvervos" (21
maart) bevat de serie ook geheel ge
tekende afleveringen. Hiervan komt de
eerste op 11 april (le paasdag) op het
scherm onder de titel „De boswachter
van Brownstone". Andere getekende
afleveringen bevatten grote gedeelten
uit Disney's oude films, zoals „Sneeuw
witje" en „The lady is a tramp".
De uiteenlopende aard van de pro
gramma's brengt met zich mee dat
sommige met Nederlands commentaar
bewerkt konden worden, andere zijn
geheel of gedeeltelijk van ondertitels
voorzien. Het commentaar wordt ge
sproken door Ed Lautenslager. De
Nederlandse bewerking is van Manus
van de Kamp.
De eerste aflevering, die de NOS-tele
visie zondag 14 maart van 15.25 tot
16.15 uur via Nederland I uitzendt
heet „Greta, de mislukte hazewind
hond". Het gaat over een hazewind
hond, die niet van de racebaan houdt,
ook al omdat de andere honden altyd
winnen en z(j nooit. Z(j trekt op haar
eentje de «jjde wereld in, maar dat
zwerversbestaan valt niet mee. Geluk
kig ontmoet zjj een vriendelijke
schaapherder.
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De bisschopswijding
van mgr. dr. A. J. Simonis op zater
dag 20 maart a.s. zal door de KRO-
televisie rechtstreeks worden uitge
zonden. Na een samenvatting van de
plechtigheid in het avondprogramma
zal de nieuwe bisschop voor de KRO-
televisie een epiloog houden.
De AVRO, die als eerste een inter
view heeft geclaimd met de te wijden
bisschop, zal dit vraaggesprek zater
dagavond in een extra-uitzending van
Televizier op het scherm brengen.
Westside Haags
Conservatorium
HILVEB8UM Leerlingen van de
operaklas van het Koninklijk Conser
vatorium voor Muziek te Den Haag zin
gen, begeleid door het promenade or
kest onder leiding van Jos Cleber. frag
menten uit de musical „Westside Story"
van Leonard Bernstein.
Dit programma, getiteld „Westside
Story in studie" wordt door de AVRO-
televisie uitgezonden op zondag 14
maart a.s. van 19.3020.20 uur via
Nederland I. Ten gehore zullen worden
gebracht onder meer: de songs Maria,
America, I feel pretty. Gee officer
Krupke en Somewhere.
De solisten zijn Loekie Ages, sopraan;
Jan Alofs, bas-bariton; Hanneke Blok,
mezzosopraan; Hebe Dijkstra, als-mez
zo; Mar gr eet Sauerbier. sopraan; Henk
de Vries, tenor en Eke Witteveen.
sopraan. Dit programma, waarvan Jos
Cleber ook de produktie had, wordt ge-
regiseerd door Joop Stokkermans.
De presentator is Willem Duys.
Johnny en Rijk
De derde van de serie van zes
Johny en Rijkshows, die de KRO-
televisie vanavond uitzendt, bevat een
tweetal schetsen van „het paar apart",
waaraan meewerken: Ennv de Leeu-
we, Wim v. d. Brink, Wim v. d.
Heuvel en Rudi Falkenhage. Beide
schetsen spelen zich af rond de maal
tijd, de een in een restaurant, waarbij
Johnny door allerlei vreemde figuren
wordt aangesproken; de ander bij
Johnny thuis, waar de huisgenoten
niet genoeg eerbied opbrengen voor
het lievelingsdier van Johnny, de kip
Charlotje. Als buitenlandse gasten
treden in deze derde show op: het
Duitse tienerzangeresje Manuela. en
de populaire, ook in Nederland zeer
gewaardeerde operettezangeres Margit
Schramm, die zich in twee liederen
laat horen:
KRO Ned. I 20.21 uur.
Wereld-t.v. bij
expositie in Genève
GENèVE (AP) Op de openingsdag
van de eerste wereldcommunlcatieten-
toonstelllng in Genève zal een wereld
omspannend live uitgezonden televisie
programma worden verzorgd door de
Europese Omroep Unie (EBU). De ten
toonstelling wordt op 17 juni geopend.
Alle continenten zullen via satellieten
programma's bijdragen. Het thema van
het programma Kinderen van de wereld
is door de BBC voorgesteld.
De reclamejongens zijn er. zoals gebruikelijk, weer als de kippen
bij. Nog geen week geleden werd plotseling Willeke van
Ammelrooy via haar rol als Mira tot „ster" geproclameerd, of ze'
poseert ol nauwelijks bekomen van de schrik sinds twee dagen
op enkele advertentiepagina'sZe is het vrouwelijke deel van het
duo Tarzan en Jane in een reclame voor deodorant, die behalve
in de krant ook over een paar maanden compleet met aap Otto op
de televisie te zien zal zijn.
AMSTERDAM Precies een week geleden werd in alle
kranten de „Sexbom van de Lage Landen" geboren, een
fatale kruising tussy Marylin Monroe en Mariene Dietrich.
De vrouw, die een dertigtal Nederlandse journalisten in
vervoering bracht en daarmee bijdroeg tot voor een Neder
landse film overdonderende kritieken, is Willeke van
Ammelrooy, actrice en hoofdrolspeelster van Fons Rade
makers' nieuwste film „Mira of de teleurgrang van de
Waterhoek", naar een boek van Strijn Streuvels-
De zakelijke constateringen van onze Hollandse critici
waren al voorafgegaan door de sappige lyriek van enkele
Belgische recensenten (Le Soir: „Dit mooie liefdesdier slaagt
er dan ook nog in de film niet uit elkaar te laten barsten."
Aan die uitbundig in woorden
vervatte loftuigingen blijkt
Willeke van Ammelrooys ui
terlijke verschijning voor een
groot deel debet. Geen enkele
Nederlandse actrice ontgroeide
op het filmdoek zo duidelijk
de huisbakken klei van haar
geboortegrond. Dat de toe
schouwer haar in Mira af en
toe behoorlijk bloot in beeld
krijgt, draagt vanzelfsprekend
bij tot die verbijsterende reac
ties. Dat te bedenken dat zij
straks gaat optreden in de
sexmuslcal „Oh Calcutta",
waarin een tiental acteurs en
actrices naakter dan naakt
hun parodie op de erotiek
gaan uitvoeren.
Géén
avontuurtjes
„Na „Mira" is er een enorme
belangstelling in wat ik ga
doen. In het begin ben je een
beetje zenuwachtig met al die
journalisten. Je weet niet of je
het wel goed zegt, en hoe het
in de krant komt. Ik werd
opgebeld door een verslagge
ver van Het Vrije Volk, die al
een keer bij me was geweest.
Hij wilde nog wat weten en
op een gegeven ogenblik zég
ik „Filmen is voor mij een
avontuur". Dat meen ik. Ik
heb 't dan wel zo langzamer
hand tegen iedereen gezegd,
maar 't is zo. Ik krijg een
paar dagen later het Vrije
Volk en wat staat daar in?
Onder een groot gebrachte l!o-
to van een liefdesscène uit de
film staat: „Fijmen is voor mi.i
fijne avontuurtjes". En dat is
echt niet per ongeluk in de
krant gekomen. Dat is het
sexbom image dat je dan op
gespeld krijgt."
Hoe staat Willeke van Am
melrooy zelf tegenover de zi
geunerachtige vrouwenfiguur
Mira, die in de film door ha^r
grootvader voor „Hoerenjong"
wordt uitgekreten?
„Je gaat leven met de figuur
die je speelt. Je kent 'r door
en door. Niet alleen van die 22
draaidagen op de set dat je
haar echt moet spelen, maar
ook van daarvoor. Ik heb toen
ik die rol kreeg onmiddellijk
het boek van Streuvels gepakt
en ben gaan lezen. Mira is
niet alleen maar een „hoeren
jong". Als haar minnaar door
de politie wordt weggevoerd
en zij er vlak daarna met een
jonge, goed opgevoede stadsin
genieur vandoor gaat, is dat te
begrijpen. Een heleboel men
sen zeggen dan: Mira is een
hard wijf. Dat is niet waar. Ze
is gewoon reëel en beslist niet
sentimenteel. Als haar min
naar Lander na de dubbele
moord die hij pleegt wordt
opgebracht, denkt ze: Dat li
chaam ben ik kwijt. Ze weet
dat het geen zin heeft zich
aan Lander te blijven vast
klampen. Niet voor zichzelf en
niet voor de voor zijn leven
opgesloten ex-minnaar.
Mira zegt bij hun afscheid
drie keer „Ja Lander". Op
drie verschillende manieren,
waarin die hele instelling van
haar opgesloten ligt. Prachtig
om te spelen, maar in de film
komt het te hard over. Dat
ligt vooral aan de nasynchro-
nisatie. De stemmen van de
Nederlandse acteurs zijn door
die van Vlaamse toneelspelers
vervangen. Mijn stem dus ook.
Het is erg knap gedaan, maar
natuurlijk vind ikhet wel
jammer dat ik m'n eigen rol
niet heb kunnen spelen. Voor
al omdat je zelf sommige' ac
centen anders gelegd zou heb-
te vinden voordat ik naar Ma- allemaal te veel voor me. Ik moderne wereld. Alle dorpel
rokko ging. Maar hij wist niet bedoel, ze willen dit van je, ze lingen zijn tegen
waar ik zat. Hij moet ook een vragen je dat, of je meekomt bestaan ondermijnd worde'
stel brieven naar Marokko ge- om voor Radio Noordzee iets Nou, we zijn klaar met
sphrftvephebbf,n. maar die te zegge# over de film„Mira"., opnames en we zitten in
zijn nooit aangekomen. Pas "of je wel bij dé Belgische pre-; "é'iffè eii ze|t _oi
toen ik overwipte naar mijn miè'ce wil zijn. Allemaal in 'mokkehde (oon? „zegu
ouders dife mét valcantlë in jouw lijd zondeh 'dit jc-èlr jsfchijftètt'- hief - eert. pnjgyp wil-
Marokko
„Na vijf seizoenen bij het to
neel (Nieuwe Komedie, NRT
en Studio) ben ik met mijn
man en mijn kind plus een
stel vrienden naar Marokko
gegaan. Zonder vaste plannen
en bedoelingen. Alleen maar
om uit een wereld te stappen
waarin je alles kent en van te
voren weet, en'om tot onszelf
te komen. Toen ik terugkwam
begon „Mira". Bij die stap van
toneel naar film heb ik een
heleboel te danken aan filmer
Nikolai van der Heijden. Hij
was eigenlijk de eerste die
tegen me zei: Jij moet film
gaan doen. Hij tipte ook Fons
Rademakers toen die iemand
zocht voor zijn Streuvelsfilm.
Rademakers probeerde me al
Spanje waren, kreeg ik
uitnodigingsbrief voor de rol
van Mira.
Voor ik wegging, had ik al
wat film gedaan. Met Wies
Andersen een kort filmpje van
Pim de la Parra en Wim Ver
stappen „Joop slaat weer toe".
Ik heb zelfs nog auditie ge
daan bij een Amerikaan in
Amsterdam, die zei voor MGM
te werken. Toen ik daar
kwam. zag ik zowat de hele
Nederlandse toneelwereld de
trap afkomen. Die man is naar
Italië vertrokken met film-
blikken vol proefopnames van
blote Nederlandse actrices,
maar niemand heeft er ooit
nog iets van gehoord.
Allemaal te veel
„Het wordt op het ogenblik
krijgt. Reis en verblijf
Brussel moet je dan zelf beta
len. Ik zou iemand moeten
hebben die dat allemaal re
gelt. Die ook voor je op zoek
gaat naar nieuwe dingen. Als
je met een film bezig bent, zit
je zo vast dat daar geen tijd
voor is. Tijdens de opnamen
voor „Mira" heb ik bijvoor
beeld als voorwaarde gesteld
len bouwen.."
Hippie
dat ik met mijn kind in België zette.
ter ontdekt. Moe' fdd<x
Ammelrooy
vanavond in de Vuist van
lem Duys opdraven in geze
schap van Liesbeth List, d:
de Miramuziek op de plaat
makers. „Duys vroeg of ik
m'n Mirakostuum 'wildé ko
men, maar dat vertik ik. Zi
vinden zeker dat ik er vai
kind niet aandoen. Alles mezelf te veel als een „hippie
kon gaan wonen, bij
in huis. Dat heen en weer
reizen, dan weer wel dan
niet thuiskomen kan je
bij elkaar heb ik zes weken
Berljye gezeten, het dorpje
waar de film is opgenomen.
Een prachtig stuk van België.
Weet je dat zich daar hetzelf
de probleem afspeelde als in
de film?' Het gehucht de Wa-
regisseur Fons Rade
uitzie, maar als ik op de pre
mière wil komen met een g
rood hoedje, dan doe ik dat.
heb al vaker gemerkt dat d
mensen vinden dat ik heel
ders ben dan op de film. Dal
moeten ze "maar accepteren. Ik
De vyfde aflevering van de VPRO-
reeks „De Jaren 20-30" zat propvol au
thentiek filmmateriaal uit die jaren.
Alleen daarom al een aflevering om
van te smullen. Zeker voor de genera
tie die deze tijd bewust heeft beleefd.
De toon van het commentaar blijft ons
niet aanstaan. Ook in historisch per
spectief past het niet om laatdunkend
te doen, dachten wij, over initiatieven
die dgstyds werden genomen en die
de basis legden voor de huidige wel-
Hetzelfde geldt voor de laatste faze
van ons koloniaal verleden. Neder-
landsch Indlë was relatief welvaren
der dan Indonesië thans is. Het land
was de grootste suiker-producent ter
wereld, had een belangrijk ryst-over-
schot, verkeerde in een sterk-opgaan-
de lijn.
Indonesië moet thans rijst en suiker
invoeren, het land herstelt zich al te
langzaam van het heilloze Soekarno-
regime, de corruptie viert er hoogtij.
Men kan daarvoor tal van oorzaken
aangeven. Ook dat „het moederland"
te laks ls geweest met het vormen van
„kader". Maar het is niet ee-lijk om
te suggereren dat Nederland, in een
tijd dat kolonialisme de gewoonste
zaak ter wereld was, een slecht kolo
niserend land is geweest.
Jacques Higelin, van wie de VPRO een
fllmportrct aankocht, wil vóór alles
non-conformist zijn. Dat goede recht
van elk individu leverde ee» nogal ver
velend t.v.-programma op.
NEDERLAND
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
Ev. Omroep
19.05 uur:
Familieserie
19.25 uur:
Rembrandt en
KRO
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Johnny en Rijk
NEDERLAND I
TELEAC
9.30 uur:
Onderwijstelevisie
VARA
16.00 uur:
Journaal
16.02 uur:
Dagje ouder
17.00 uur:
Banana splits
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
VARA
19.05 uur:
Arnie
21.11 uur:
Brandpunt
•21.36 uur:
De wrekers
22.26 uur:
Riskante Kerk
•22.56 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Ter visie
Koning klant
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Een van de acht
•22.10 uur:
Film van Somerset
Maugham
23.00 uur:
Achter het nieuws
NOS
•23.25 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
AVRO
19.30 uur:
Verkeersbeeld
•20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Televizier
20.45 uur:
Hij»h Chaparral
•21.35 uur:
Voor de vuist w«
22.45 uur:
Journaal
TELEAC
22.50 uur:
Studeren
18.55 uur:
Journaal
NCRV
19.05 uur:
Memorandum van ei
20.00 uur:
Journaal
20 21 uur:
Cosi fan tutte, opera
22.50 uur:
Zaterdagavondzang
NOS
•23.00 uur:
Journaal
3.05 i
Paardesporl
t" '-nen dat de methode-Rakosl falie- I
kant verkeerd fa, dat de Westerse me
thode haast even faliekant is, mr-r
dat de Kadar-manier ideaal is.
Het naïeve school In de wtyze waarop
de meespelende kleuters hun lngestu-
deerde lesje opzegden. De VPRO ver-
bond er een gesprek aan met een wis
kundeleraar die nlet-autoritair on
derwijs beproefde en die van een koude
kermis thuiskwam. Het verband tus
sen een en ander werd niet jluidelyk
gemaakt. Propaganda voor anti-auto
ritair onderwijs leverde de uitzending
bepaald niet op. V.g.
18.00 NCRV en BlOC
illustratie (18.30-18.41
9.00-19.10 Wereldpanorama). 19.30
- wilde muziek (gr). 20.00 (S)
zik.ïal gelllustreen
Apollo XXI: fa;
erie 23.30 (S) Toont
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende
woord. 7.16 (S) Op het eerste gehoor: klas
sieke muziek (gr). (7.25 Horen en zien; 7.30
ieuws; 7.32-7.50 Hier en Nu: actualiteiten).
8.00 Nleüws. 8.11 (S) Te Deum Laudamus:
geestelijke liederen. 8.30 Nieuws. 8.32 (S)
1 "7 Theologische ether-
(S) Tijd vrij
Jeugdorkest Amersfoort. 10.15 (S) Inspraak,
verzoekprogramma van klassieke muziek
(gr). 11.00 Nieuws. 11.03 De Frankforler
verklaring, lezing. 11.15 Solarium: een hoog-
tczonprogramma voor ledereen. 11.55 Mede
delingen. KRO: 12.00 Zonder grenzen: ru
briek over missie en zending. 12.10 Uit
Balans. 12.14 Marktberichten. Ovprhelrlüvnnr-
11 chting: 12.16 Export!vi
12.30 Nieuws. KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50
Buitenlands commentaar. Christian Science:
13.00 Jeugd en moraal, gesprek. NOS: 13.15
Vliegende schijven: verzoekplatenprogi
BELOIE 324 m NEDERLANDS
Paardesportu itslager
loekbespreking.
Jitgebied. NOS:
de militairen. KRO: 14.00(S) "P.M.!
:el plaatjes. (18.00-16.02
Nieuws^ NOS:!I
ristische muziekbeoefening. HI-
Jobbij scoop
HILVERSUM ni
NOS: 9.00 Nieuws. 9.03 Gevolm
srzoekplatenprograinma. lo.QO
jr Djinn: gevariee
KRO
(11.00 e.
13.03 Popfpenjc
lichte muziek
s.) NCRV: 13.00
11 In I
«ieuws.; jo.uv nieuws, io.03-18.00 S'
sport en muziek. (17.00 Nieuws.)
zo. 13.30 Consumentenrul
14.03 Lichte muziek. (1
Hoorspel. 15.52 Intermez?
ziek. onderbroken voor
de aankomst van de 3e
mededellnget
"bolk
het Sa
ot '62
Ki
(li .OETEI
i zijn h
het
'ifeld t
'Per ai
'ben d<
bisjasse