Mira of De teleurgang van de waterhoek I Rustig debat over altra-centrifuge Een Nederlandse speelfilm van Fons Rademakers Kamer voor ratificatie UC-verdrag Glenn Miller- Orkest riep herinnering op Vrouw ten voeten uit in nieuwste schoeisel Leen Pfrommer kapt gesprek met Theo Koomen af RT 4 i 1971 LE1DSE CuuriAisi PAGINA 9 m is in Nederland altijd het bleekneusje onder de kunsten it. Wat talent en productiemogelijkheden betreft is de lerlandse filmindustrie nogal misdeeld. Ondanks financiële jecties en kritische speldeprikken wil een enigszins continue iproduktie maar niet van stapel lopen. Tegen die achter- id is het dan ook een niet te onderschatten prestatie dat filmer als Fons Rademakers zojuist zijn zesde film rerde. Een aantal dat dan wel niets zegt over kwaliteit, ir wel over de volharding van de maker. Want met het Unende duo Pim (de la Parra) en Wim (Verstappen), is Klemakers de enige speelfilmmaker die het „aanhouder wint"- incdpe huldigt. Ondanks het feit dat zijn films niet altijd ren goed werden ontvangen en financieel niet steeds „quitte" welden. eersteling „Dorp aan de ri- bracht hem internationale ;enning, een goede verrassing rd ,.Het Mes", terwijl zijn tste „De Dans van de Reiger", complete flop werd. „Makkers pakt uw wild geraas" werd ont ogen als een wat steriele ac- irsflim, maar „Als twee drup- water", naar W. F. Hermans' donkere kamer van Damo- werd door velen als Rade kers' beste gezien. Niet door F. Hermans overigens ira, of de teleurgang van de terhoek" heet nu de nieuwste elfilm van Fons Rademakers, Belgisch-Nederlandse c-pro- ctie. Het scenario, geschreven ir Hugo Claus, met wie Rade- ikers al viermaal samen werk- zijn film, is gebaseerd op n van Stijn Streuvels „De eurgang van de Waterhoek" die 1927 schreef. Het idee voor film ontstond enkele jaren ge- i, toen men zocht naar een gelijkheid de Vlaamse auteur Streuvels overleed echter en nu is de film een thume hommage geworden, het „Streuvelsjaar" 1971 reuvels zou dit jaar 100 ge- rden zijn) moet opluisteren Streuvels kent, weet dat anderens grootste prozaschrij- zijn onderwerpen nam uit directe omgeving. Via een gineel taalgebruik waarin hij Vlaamse taalelementen ngde tot een eigen geheel, wist vooral het samengaan van de an zijn land en de men- Ijke gedragingen waar te ma- samengaan van de uiterlijke ;eving met de innerlijke ont- ikelingen van de personages ook ten grondslag aan „De |turgang van de Waterhoek gehucht de Waterhoek ligt oleerd aan de Schelde ver den met de overkant van het door een veerbootje De rs komen in opstand als ««gering, in plaats van dat n brug over het water Hen bouwen. Ze zien die brug en bedreiging voor hun klei- samenleving, vrezen voor dse indringers en geloven dat het einde van hun boerenbe- in wordt. De deken Broeke is eigenlijke leider van het ver- en door middel van zijn uit MËjHitaire dienst teruggekeerde Lander breekt dat uit in Lander doodt de landme- en diens helper als die hun P^Bietingen komen verrichten. Na r i klopjacht wordt hij dooi de iswacht opgepakt en wegge- ■rd. per. schoonzoon van de nog eds morrende Broeke, kiest ■0 ir de vooruitgang en werft brug te volvoeren. Wanhopig pro beert Broeke dan nogmaals de omwenteling tegen te houder. Hij slaat een gat in de Scheldedijk en het land loopt onder. Sieper moet zijn schoonvader neerslaan. Pas dan is de weg vrij voor de bouw van de brug die het oude dorp zal verbinden met de mo derne wereld. Tot zover het „Waterhoekaan deel" in de film. Daar tegenover staat het „Miragedeelte". Mira is de kleindochter van deken Broe ke, een natuurkind dat doet en laat wat ze wil zonder zich aan de burgerlijke gedragsregels van het dorp te storen. Ze slaapt dén met de een. dan met de ander. Als Lauder uit dienst terugkeert, bindt zij zich aan hem. Maar als definitief met de brugbouw wordt begonnen, arriveert een jonge in genieur in het dorp, Maurice Rondeau. Hij is een schuchtere stadsjongen, het tegendeel van de aardse Lander. Mira wordt op hem verliefd en als Lander door de politie wordt weggehaald, blijft zij schijnbaar emotieloos Terwijl haar verhouding met Maurice vaste vormen aanneemt, schiet ook de brug op Als die uiteindelijk gereed is, kan Mira als bruid van Maurice het ope- ningslint doorknippen. Hun hu welijk lijdt echter bijna onmid dellijk schipbreuk als Mira zich toch niet blijkt te kunnen binden. Ze laat Maurice achter en ver dwijnt via de brug uit Waterhoek Rademakers film behandelt twee facetten die parallel lopenhet verhaal van de ontsluiting van de Waterhoek via de brug. en het verhaal van het meisje Mira. In zijn ve.-filming heeft hij duidelijk gekozen voor het „Waterhoek- deel". Hij zet de mensen neer in een voor de toeschouwer bijzon der acceptabele reconstructie van het Vlaamse land anno 1910. met zijn wereld doortrokken van modder. De acteurs, voor het overgrote deel Vlamingen, maken vooral in de scènes in het dorps café die boersheid volkomen waar. Ze worden daarin gesteund door de prachtige fotografie van cameraman Eddy van der Enden, die excelleert in een aanta! lan delijke mistscènes. De introcuctie van de film begint nogal hevig. Er wordt een varken geslacht en we zien de stromen bloed in een emmer gutsen. Een wat afstoten de, maar sterke opening, waar mee Rademakers duidelijk maakt hoe het natuurlijk geweld leeft binnen het boerenbestaan. Jam mer dat hij deze vorm niet meer Ammeling spartelen De Belgische acteur Jan Decleir wordt gelaafd als de politie hem, verdacht van moord, opbrengt. gekozen heeft in zijn opbouw, naar de climax, waarin Lander de landmeter neerslaat en in de modder van de Schelde laat stik ken. Nu komt die brute daad nog al onverwacht en niet voldoende aangekondigd Het actcursaandeel is overigens weer sterk In deze nieuwe Rade- makers. Vooral de rol van Mira en dan zijn we in het „ande re" deel van de film wordt bijzonder overtuigend vertolkt door de Nederlandse actrice Wll- leke van Ammelrooy. Je zou haar gerust een „ontdekking" voor de film kunnen noemen, want geen enkele Nederlandse actrice heeft ooit zo'n sterke „aanwezigheid" op het witte doek getoond te be- Zodra zij in het beeld verschijnt, wordt het boeiend. En dat on danks het feit dat Rademakers haar rol minder gewicht geeft dan men op de filmtitel afgaande zou verwachten. Dat is jammer. Voor de verteltrant op verschil lende niveaus is erg veel te zeg gen, mits hij goed doorgevoerd is. Terwijl Rademakers beide „ver halen" door elkaar heen aan de kijker „vertelt", laat hij Mira nogal eens links liggen ten bate van de ontwikkelingen in de Wa terhoek. Zli keert met te grote tussenpauzen terug binnen het bereik van de toeschouwer. Dat is hinderlijk en maakt dat die te weinig affiniteit krijgt met hoofdrolspeelster Willeke van Amstelrooy, ondanks haar spel. De film is daardoor in zijn ver haaltrant wat onevenwichtig ge worden, terwijl bovendien het karakter van Mira te weinig gemotiveerd kon worden Ze wordt door haar grootvader „slet" genoemd. Ze is dat beslist niet. Ze is een meisje dat leeft volgens andere normen. Rademakers loopt nu de kans dat zijn publiek Mi- ra's gedrag inderdaad alleen maar gaat zien zoals haar groot vader dat doet. geworden die zeker de moeite waard is. Misschien niet Radema kers' beste, maar in elk geval een film op een zeker niveau, die in sommige scènes zelfs weet te ont roeren. Een voorbeeld daarvan is het tafereel waarin Mira haar door Sieper neergeslagen groot vader Broeke verzorgt, terwijl ze met haar verlamde, debiele broertje schaduwspelletjes onder de lamp speelt. Zulke scènes zijn er echter te weinig. De film als geheel brengt de toeschouwer vaak niet verder dan tot plaatjes- kijken, zonder sterk bij het ge beuren betrokken te worden Al moet gezegd worden dat die plaatjes vaak erg mooi zijn. BERT JANSMA (Van onze parlementaire redactie) •EN HAAG Het Kamerdebat giste- over het ultra-centrifugeverdrag is iwelijks beïnvloed door de goed ge- verschijning van het boek van iterdamse publicist Wim Klinken- over het project voor de verrijking uranium. De suggestie in het boek, i Nederland het project heeft geërfd Nazi-Duitsland en de opmerkingen ;r het oorlogsverleden van de ont- tkelaar van het U.C.-systeem, prof. itemaker, bleven buiten het debat, dat >isch een aangelegenheid was van icialisten onder elkaar, zoals dat in de mer vaker gebeurt bij de behandeling i ingewikkelde aangelegenheden, ilechts een vijftiental Kamerleden onden de parlementaire behandeling „het Verdrag van Almelo", zoals het -verdrag in de wandelgangen wordt ïoemd, bij. Hoewel volgende week pas 'temd zal worden over de regerings- orstellen werd het duidelijk dat de Ted de Braak stopt cabaret AMSTERDAM Op medisch advies presentator-cabaretier Ted de Braak cabaret „Gijnkunst", waarmee hij ifielijks samen met Lia Caron optreedt .iLeberry" aan het Leidseplein te Am- irdam, met ingang van zondag 7 maart 'Pzetten. Ted de Braak blijft wel eewerken aan het KRO-radioprogram- Van twaalf tot twee en de NCRV- ogramma's Farce majeur en Met lied- het land in. ratificatie van het verdrag van Almelo er zonder veel moeite doorkomt. Twee ingediende moties van de Ka merleden Oele en Van der Stoel (PvdA) werden in de loop van het debat zodanig afgezwakt, dat zelfs de ministers er geen bezwaar meer tegen hadden. Deze moties houden in dat met de Kamer overleg zal worden gepleegd wanneer men in Almelo tot de produktie overgaat en dat geen gegevens, materiaal of ap paratuur uit het project in handen mo gen komen van landen, die het verdrag tot beperking van verspreiding van kern wapens niet hebben ondertekend. Alleen de PSP en de CPN bleven duidelijk tegen. De PSP'er Van der Spek diende een motie in, waarin hij vroeg om openbaarmaking van de stukken van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumen tatie, die betrekking hebben op de affaire Kistemaker. Opschudding in academie Goncourt PARIJS (Reuter-AFP) Drie promi nente Franse schrijvers zijn dinsdag uit de „Académie Concourt" getreden uit protest tegen de opneming van Bernard Clavel in dit tien leden tellende forum, dat jaarlijks Frankrijks felst begeerde literaire prijs toekent. De drie zijn de toneelschrijver Armand Salacrou, de romanschrijver Philippe Heriat, en Raymond Queneau auteur van het (verfilmde) boek „Zazie dans le mé tro". Volgens de uitgetredenen hebben de andere leden zich niet aan tevoren ge maakte afspraken gehouden. Men zou eerder zijn overeengekomen. De Gon- courtwinnaar van 1969, Felicien Mar- ceau, te kiezen in de plaats van de vorig jaar overleden Jean Giono. Maar vijf leden stemden voor Clavel, die in 1968 de „Prix Goncourt" kreeg, en één voor Jean Cassou. Clavel publiceerde in 1956 zijn eerste boek, na zijn carrière begonnen te zijn als banketbakker. In de oorlog speelde hij een actieve rol in het verzet, waarna hij negen jaar werkzaam was bij een sociale dienst. Dat'de muziek van de in de veertiger jaren vermaarde orkestleider Glenn Mil ler nog immer populair blijkt, hebben wij gisteravond in de Doelen te Rotter dam mogen constateren. Hier concer teerde het Glenn Miller-orkest o.l.v. Buddy de Franco voor een zeer uitge breid en enthousiast auditorium. Deze bigband beschikt over de originele ar rangementenbibliotheek van wijlen Glenn Miller, waardoor de klankkleur en het idioom behouden bleef. Het moet als een verdienste voor clarinettist Buddy de Franco worden beschouwd dat hij vooral in het sax team de warme en harmonieuze sound destijds de trots van Miller heeft doen herleven. De overbekende nummers passeerden gisteravond de revue, muziek die voor de militairen van de Verenigde Staten tijdens de oorlogsjaren een stukje „home" betekende. Het was tevens merkwaardig te ontdekken dat composi ties, als Moonlight Serenade. Tuxedo Junction, In de Mood. Londonderry Air, Sunrise Serenade en de ook destijds ver maarde Millermedleys het ook in onze moderne tijd nog beslist goed doen. De muziek van Glenn Miller bezit dan ook een sterk eigen karakter, dat bijkans on middellijk herkenbaar is. Dit kwam bovendien tot uiting wanneer het orkest als intermezzo of concessie? andere muziek ten gehore bracht, zoals bijvoor beeld het overigens uitstekend gespeelde Just Friends in kleine jazzbezetting waarin Buddy de Franco knap solieerde. Minder sterk achten wij de vocale prestaties van Lauretta St. John, die naast zwakke interpretaties van het Mil ler repertoire zich hevig vertilde aan Didn't we Boy. Zanger-gitarist Jay Pat- ton toonde betere kwaliteiten, ook in zijn eigen compositie Since of Tinme. zijn eigen compositie Since of Time. Een merkwaardig concert dat vele her inneringen bij menigeen zal Rebben op geroepen. v. R. Pump in lila en wit chevreau en sucdc Bata International. (Van correspondent) EINDHOVEN. De con troverse tussen de leden van de schaatskernploeg met coach Leen Pfrommer en de televisiepresentator Theo Koomen is nog steeds niet opgelost. Giste ren zouden beide partijen een al in Inzeil afgespro ken gesprek hebben in Eindhoven. Daar deelde Leen Pfrommer de ver raste Koomen echter mee, dat de schaatsers pas na het schaatsseizoen met hem rond de tafel willen gaan zitten. Bovendien eisen z(j dat b(j dat gesprek een vertegenwoordiger van de NOS aanwezig zal z(jn. Theo Koomen wil nu via de voorzitter van de tech nische commissie W. Wynia nog een laatste poging doen om binnen een zo kort mogelijke termijn de al zo lang slepende affaire rond te krijgen. Ook de heer Wynia heeft aangekondigd dat hij nog dit weekeinde een akkoord tussen de schaatsers met Koomen wil bewerkstelligen. Commentaar van teleur gestelde Theo Koomen: „Ik ben bijzonder verrast door dit optreden van de kernploeg, die in Inzeil niet wilde praten omdat Kees Verkerk er niet bij was. Nu is Verkerk er wel bij en dan wil men opeens weer na het seizoen pra ten. Deze gewijzigde stel- lingname verrast me des te meer omdat ik met het merendeel van de schaat sers weer bijzonder goede relaties heb. Ik hoop nu alleen, dat t.c.-voorzitter Wynia hen wel tot een ge sprek kan bewegen". (Van onze moderedactie) AMSTERDAM Op een expositie van zomerschoentjes, gisteren te Am sterdam gehouden door het Modecen trum voor de Schoen- en Lederbran che, was praktisch elk te verwachten model uitgestald. De mode vertoont namelijk een regelmatige golfslag zo dat het komende zomerbeeld al duide lijk voorspelbaar wordt. In het alge meen gesproken vragen thans drie punten de aandacht: suède staat in hoog aanzien, licht en tedere kleurtjes domineren, en voorts zullen we weinig bandeloze stappen kunnen verzetten, want het wemelt van veters en band jes. Daarna valt op dat de leesten slanker zijn, de neuzen weer op vin gertoppen beginnen te lijken (behalve voor sport) en de hakken hoger en slanker worden. Zomermode valt te verdelen in pril voorjaar en midzomer, de schoen die het eerst aan bod komt, is nog geen licht en luchtig sandaaltje, maar een wat forse ïeest, opengewerkt op de wreef of met een wijkende veterslui ting. Naarmate de dagen lengen krijgt de voet meer lucht en voegen zich daarbij de open „gelengen", dat zijn de weggesneden zijkanten. Voor beide categorieën dienen zachte leersoorten in gedekte tinten, een glanzend uit ge poetst bleu, dus van donker naar licht genuanceerd, is maar één (weliswaar bijzonder mooi) voorbeeld. Het begin van het seizoen lokt ook tot de aan koop van echte sportmodellen en deze sector vindt de crepezool een plaatsje. Als wij een long hot summer krijgen gaat het hèk van de dam, hier figuur lijk bedoeld, immers, op de echte Dam loopt men in die dagen blootsvoets! Er zullen weer ballerina's dansen, thans nog meer op echte balletschoentjes lijkend, want ze zijn met bandjes om de enkel gestrikt. Een stoet van elfjes- achtig schoeisel in pastelkleurig suè de 'en chroomleer staat te dringer om voorrang, met enkel- of dubbele wreefbandjes, gekruiste of T-bandcn, met veters of linten, die gestrikt zijn op de wreef ofwel opklimmen tot de knie. Roestkleur en bruin, alle scha keringen van roze en lila, lichte groene tinten, naturel en wit winnen het van brutalere popkleuren. De over gang van gekleed schoentje naai va- kan tiesanda iet gaat zo geleidelijk dat er soms nauwelijks verschil is. Maar de sleehak en de plateausandaal met dikke, soms kurken zool, evenals de trotteursandaal in unisex-uitvoering laten geen twijfel of ze zijn bedoeld voor vrije tijd. Zomerlaarzen zijn een paar apart: ge heel gesloten, maar van rekbare tex tiel, of opengewerkt met grote gaten, zullen ze gedragen worden in enkel-, kuit- of kniehoogte. Op een eigen schoenenshow toonde Bata International wat er op de vier verkooppunten in ons land door deze firma wordt gebracht: in grote lijnen komt dat overeen met de collecties van het Modecentrum, ofschoon Bata er een eer in stelt nu en dan juist iets extremer te zijn, o.a. met ferme moliè res, kurken zolen, daarbij hakken van 7 cm hoog, en brede enkelbanden, speciaal passend bij hotpants. Bata International heeft ook kleertjesbouti- ques en laat dus oe schoenen zien met bijpassende textiel om lijf en leden. Hieruit bleek toch dat het soms een hele toer is die allerfijnste pasteltint jes en de verdere bedekking precies bij elkaar te laten passen. Dat zal intussen onze meisjes een zorg we zen! Een schoen verkoper wist te ver tellen dat hij klantjes heeft, die meer dan een paar per maand kopen en pas aan de kassa vragen hoe duur ze zijn. Valt de kleur niet goed uit, dan over drie weken maar weer beter! In Hannover (Did) worden van 1 tot en met 25 juni Nederlandse culturele weken gehouden. Middels foto-exposities zal een beeld worden gegeven van aspec ten van ops land. Daarnaast zal een expositie worden voorbereid, waarop he dendaagse beeldende kunst uit ons land te zien zal zijn. Het werkcomité voor de inzending wordt gevormd door drs. J. J. Salden uit Delft, de heer T. Berends uit Den Haag en mej. G. J. A. ten Holte uit Amsterdam. Overleg is gaande over toneeluitvoerin gen, balletvoorstellingen en concerten door Nederlandse gezelschappen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 9