£cidóe(Soti^ci/itt
Ruud en Riem van Ramona
nu met Seth in cabaret
antenne
„Tijd met
Saskia en
Sergi
e naar
Dublin
Interessant recital
van Abbie de Quant
GRATIS VAARTOCHTEN
KORTE VLIETKANAAL
vaartocht
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 4 MAART 1971
Een Janus-
redenering
MINISTERS leggen opmerkingen van
Kamerleden wel eens uit, zoals dat
het best in hun kraam te pas komt. Maar
Kamerleden verstaan dat kunstje niet
minder.
Begrijpen we het radikale Kamerlid
Janssen goed, dan heeft heeft hij minis
ter Polak dinsdag verweten, dat de
regeringsvoorstellen inzake de wijziging
van de ondernemingsstructuur uitgaan
van een compromis in de Sociaal-Eco
nomische Raad. Het kabinet-De
Jong had moeten uitgaan van de eerste
opvattingen van de vakbeweging en dus
met veel forsere stappen tot democrati
sering van de ondernemingsstructuur
moeten overgaan. Wat dit betreft is ook
de Partij van de Arbeid de heer Jans
sen nog niet radicaal genoeg.
Zo iets doet ons denken aan de God
Janus die twee gezichten heette te heb
ben; naar gelang hij het nuttig of leuk
vond, kon hij één van die twee laten zien.
Andere taal
genwoordiging de regering verweten
werd, dat zij een advies van de Sociaal-
Economische Raad zijnde een com
promis tussen werkgevers- en werkne
mersstandpunt naast zich neerlegde
en prefereerde een eigen inzicht te
volgen.
Bij die gelegenheden kreeg een mi
nister te horen, dat hij zo maar de
bereikte overeenstemming van een be
langrijk orgaan als de Sociaal-Economi
sche Raad bagatelliseerde. Waarschijn
lijk bedoelt de heer Janssen te zeggen,
dat een compromis van de SER alleen
goed is, wanneer dat compromis neer
komt op een pudding van de vakbewe
ging en een scheutje saus van de ande
re partijen in het topadviesorgaan van
ons sociaal-economisch leven.
In dat geval moet ook het progressief
akkoord van de drie oppositiepartijen
naar zijn smaak een maar gedeeltelijk
gelukt gerecht zijn. Al werden pudding
en saus daar met door partijen in het
Stichting op de bres voor ongeboren kind
X^IND vorig jaar is in Nederland opge
richt de Stichting voor het Onge
boren Kind; de stichting beoogt als doel:
te bevorderen dat het recht op leven
van de nog niet geboren menselijke
vrucht wordt erkend.
Wf geloven dat de natie blij moet zijn
met dit initiatief. In een tijd dat som
migen bijna eraan toe zijn een onge
remd recht op abortus voor elke vrouw-
in-verwachting te propageren, is een
tegenoffensief, dat niet in de eerste
plaats uitgaat van Kerk of religie, wel
kom. De stichting gaat namelijk, uit
menselijke overwegingen, ervan uit „dat
een menselijk wezen recht heeft op de
bescherming van zijn leven, of het nu
al geboren is of niet".
De stichting erkent dat in verschil
lende gevallen niet met voorlichting kan
worden volstaan, maar dat psychische
en praktische hulp onmisbaar is. Van
menig verlangen naar abortus is het
ontbreken van die hulp de oorzaak of
aanleiding. Daarom wil ze bij ongewenste
zwangerschap de vereiste hulp bieden.
De stichting kan al rekenen op de
hulp van ervaren Juristen en maat
schappelijk werkers. We hopen dat zt
nog veel meer hulp krijgt; niet in de
laatste plaats van de kant van de over
heid.
Het adres is: Zeist, Constantijn Huy-
genslaan 27, telefoon 10066.
Zeg maar „neen" tegen het leven!
TTEN hele avond lolbroeken in het
etherland is beslist niet alles. Maar
soms kunnen de heren die in Hilversum
belast zijn met de verantwoordelijkheid
voor onze vrijetijdsbesteding te veel de
moralist uithangen.
Wie gisteravond zoals wij eens
een avondje dacht van radio en televisie
wijzer te worden, moet dat net als
wij na afloop wel geweten hebben. Via
dokter Meinsma en zijn team van nico-
tineconvertieten liet de VARA indirect
nog eens horen hoe veel beter een mens
zich voelt die niet naar de sigaret grijpt.
Nog geen uur later via dezelfde om
roepvereniging in een nogal zwaar-
dramatisch aangezet interview met „de
dochter van een alcoholist" het zelfde
advies terzake van de borrel en het
Wie zo langzamerhand het leven al
zwaar was gaan inzien en „televisie uit,
radio asm'K draaide örh tri mo'Oïé rfiuziek
wat troost te zoeken, kwam van een
kouwe kermis thuis. Want toen wij dat
deden, hoorden we in een programma
over fluor in het water een vrouwelijke
arts minutenlang preken hoe slecht het
snoepen voor de tanden is; zo in de
trant van: snoepen moesten ze helemaal
verbieden.
We hebben de nacht die volgde ge
droomd van de gevaren die een mens
neemt door melk te drinken, kaas te
eten, een lekker broodje „halfom" bij
de lunch te nemen, te luisteren naar de
man die bij de STER de bonbons van
Jamin zo 'guitig aanprijst Toen ver
scheen, als dieptepunt van onze nacht
merrie een zekere frater op de beeld
buis die ons toedonderde: „Zeg maar
neen tegen het leven
Toen we klaar waren en weer gevoel
kregen voor relativiteit, dachten we: wie
een ander, helpen wiU moet met zijn goe-
"9e raad ook maat weten te houden.
Schriftelijk onderwijs
TfEN begin van dit jaar door bet mi
nisterie van Onderwijs uitgegeven
publikatie geeft informatie over en
maakt propaganda voor het schriftelijk
onderwijs. Wanneer vermeld wordt, dat
vorig jaar ruim 200.000 Nederlanders
schriftelijk onderwijs gevolgd hebben en
een der conclusies luidt: Vooral de
laatste jaren heeft het inzicht veld ge
wonnen, dat het schriftelijk onderwijs
gelijkwaardig is aan andere vormen van
onderwijs" vraagt men zich onwillekeu
rig af: ligt hier -geen aanknopingspunt
voor toelaatbare bezuinigingen welke bij
het bepalen van prioriteiten in het on
derwijs noodzakelijk worden.
De overheidspublikatie beveelt schrif
telijk onderwijs vooral aan voor bijscho
ling, compensatie voor gemiste kansen
en zinvolle vrijetijdsbesteding. We be
grijpen hierna de uitspraak dat deze
vorm van onderwijs zowel sociaal en
maatschappelijk als economisch „een be
langrijke functie vervult".
Die belangrijke functie wordt, blijkens
statistische gegeven, dan vooral ver
vuld op het terrein van handel en ad
ministratie (32 pet), techniek en andere
vakopleidingen (25 pet) en algemene ont
wikkeling (30 pet).
Zou het dure en overbezette universi
taire onderwijs en hogere beroepson
derwijs niet erbij gebaat zijn en veel
geld besparen, wanneer eens serieus
werd nagegaan, in hoeverre hier schrif
telijke leergangen (al dan niet onder
steund door de audio-Visuele middelen)
tot tentamina en examens kunnen op
leiden?
We kunnen natuurlijk wachten op de
ervaringen van het Britse experiment
van de „open universiteit*'; we kunnen
in eigen stijl en blijvend binnen rede
lijke grenzen van het eigen onderwijs
systeem ook zelf gaan experimenteren.
Vooral wanneer vaststaat, dat de sec
tor na het voortgezet onderwijs, anders
relatief en absoluut te duur gaat j
Slechts 10.369
stemmen
HILVERSUM (ANP) Het
zangduo Saskia en Serge zal
Nederland op het komende Eu
rovisie-songfestival in Dublin
vertegenwoordigen met het
liedje „Tijd", waarvan de tekst
en muziek werden geschreven
door respectievelijk Gerrit dan
Braber en Joop Stokkcrmans.
Ruim 10.369 televisiekijkers
hebben schriftelijk gereageerd
op de nationale songfestivalfi
nale, die vorige week woensdag
werd uitgezonden, en waar Sas
kia en Sergre in totaal zes lied
jes ten beste gaven. Het liedje
..Tijd" won tenslotte, want in
totaal gaven 2.866 inzenders
hun stem aan deze compositie.
„Lente" (muziek en tekst van
Benny Vreden) kreeg 2.335
stemmen; „Bobby Snobby
Baard" (muziek en tekst even
eens van Joop Stokkermans en
Gerrit den Braber) 2.282 stem-
De uitslag van de finale werd
gisteravond in het NOS-tv-Dro-
gamma bekendgemaakt. Pre
sentatrice Willy Dobbe deelde in
het bijzijn van notaris J. M. A.
B. Lijdsman mee, op welk liedje
de meeste stemmen waren uit
gebracht.
Johannes Gachnang, een Zwitserse gra
ficus is uitgenodigd om zijn werk in
het Amsterdamse Stedelijk Museum
ten toon te stellen van 4 maart tot 13
april.
BlueDiamonds
kwamen terug
Ruud (29) en Riem (27) de
Wolff verkeren alweer enige
tijd in de vaderlandse showbiz,
waarvoor zij als Blue Dia
monds verloren schenen te
zijn. De Blauwe Diamanten
zijn teruggekomen als edelste
nen aan de kroon van Seth
Gaaikema's Tien Miljoen Ge
boden, cabaret in showvorm.
dat heel maart in het Haagse
Diligentia huis houdt. Een hele
stap, dat wel, want na het
hete hitwerk met kisting-zus
en loving-zo moesten zij van
de ene dag op de andere enige
octaven hoger grijpen om Seth
in zijn vlijmende verve te
kunnen volgen en diens heke
lende humor muzikaal te om-
ranken. Ruud en Riem Ieren
er nog elke dag van en Seth
wist ook niet, dat je een paar
bijna vergeten tienersterren
om een cabareteske boodschap
kan sturen. En toch begon het
allemaal met een misver-
Toen hij voor zijn nieuwe
programma ranke gitaartok
kelaars zocht, was hem van
bevriende zijde geadviseerd
het eens met de gebroeders De
Wolff te proberen. Die jongens
zwierven alsmaar in het bui
tenland met hun aloude ever
greens en hun eeuwige Ramo
na, alsof die markt nooit ver
zadigd zou raken en alsof de
huidige tiener niet al lang
zich andere idolen had aange
meten. Zo kreeg Riem op ze
kere dag Seth aan de lijn.
Seth-himself nota bene, dat
was die zoon van die dominee,
die uit hetzelfde hout gesre
den als zijn vader wijze woor
den verpakte in gisse grappen
en deze aan het goedlovige en
goedlachse volk ter lering
voorhield. Dat dacht Riem in
een flits en zodoende zei hij in
eerste instantie tegen Seth: „U
bent verkeerd verbonden. Wij
maken alleen maai- muziek en
u beoefent cabaret. Wij zijn de
vlotte jongens van de pop en u
een doctorale diepdenker met
een schalkse inslag. Dat zijn
twee aparte werelden die el
kaar nooit zullen ontmoe
ten".
Maar Seth wist donders goed
wat hij deed en nodigde de
heren Blue Diamonds alvast
uit om een avondje naar
Scheveningen te komen, waar
hij toen verleden jaar au
gustus een weekje te gast
was bij Paul van Vliet. Daar
zijn ze elkaar gaan tutoyeren
en later zelfs waarderen, toen
Seths flonkerende fantasie
wonderwel accordeerde met de
diamanten dagdromen. Want
de Blue Diamonds wilden toch
de pop al uit. Zij hieleden de
„sien" voor gezien, naderen de
dertig en je hebt nu eenmaal
lieden die nooit volwassen
worden. Daar wilden zij niet
bij horen.
De heren zijn intussen fat
soenlijk getrouwd en voelen er
niet voor hun leven lang voor
tienermeisjes op de loop le
gaan, die hun tranen hebben
geplengd in de groeven van
Ramona. de onbetwiste tophit
met over de hele wereld vier
miljoen verkochte singles. Dat
is begonnen in 1958. toen zij
als jongens van 15, 16 met
ternauwernood uitgegroeide
vingers de snaren uit hun ver
band tilden in navolging van
Bill Haley en The Everly Bro
thers. Elke buurt had toen zijn
eigen band
bands kwamen niet verder
dan de buurt met hun Pres-
leyrock. Grandioze hoogvlie
ger in die iaren was Peter
Koelewijn, Hollandse tekst op
Amerikaans roek-ritme: Kom
van dat dak af. The Blue Dia
monds begonnen in de behoef
te van die dagen te voorzien
door The Everly Brothers te
imiteren en te kopiëren. Alle
Brotherliedjes verwerkten zij
leentje-buur in hun repertoire,
waarmee zij tot de nationale
top doordrongen, toen zij in
1959 in de Haagse Dierentuin
een Phonogram-man verbijs
terden en op de plaat kwa-
The Everly Brothers zagen
hun markt hier bedreigd en
maakten met The Blue Dia
monds de afspraak geen tek
sten en melodieën van elkaar
mee te spelen. Oh Carol. Till I
kissed you. Bye bye love, bye
bye happiness konden The
Blue Diamonds niet meer met
goed fatsoen over hun lippen
krijgen. Er moest aan nieuw
repertoire gespijkerd worden,
want alle zaalhouders van Ne
derland beluisterden de ganse
dag eikaars gesprekstoon als
ze Driebergen belden. Daarom
wierpen The Blue Daimonds
zich op evergreens, o.a. de
ballroomwals Ramona van
Mabel Wayne, die Victor Sil
vester zoveel jaren achtereen
in zoete tonen uit zijn viool
had gestreken. Gebroeders De
Wolff bekleedden dit melodie
tje met rock en oogsten er nu
nog succes en royalties mee
uit alle delen van de wereld.
Een gelukkige greep, met goud
gelauwerd.
Riem en Ruud kenden in die
dagen geen rust. In alle delen
van het land verschenen zij op
de podiums. Vier optredens
per dag, van hot naar haar.
meeste Op de jaarlijkse AVRO-land-
dag in Apeldoorn stonden zij
drie seconden op het podium,
toen zij door duizenden tieners
werden besprongen. Ieder red
de zich het vege lijf. De politie
veegde het terrrein schoon en
de AVRO zat la minute
zonder landdag, terwijl de
aloude Vogt nog niet eens aan
het woord was geweest. In
Amsterdam moesten meisjes
naar het ziekenhuis worden
gebracht, die elkaar door de
ruiten van een feesttent duw
den. In Alkmaar hebben Riem
en Ruud een6 via de daken
van belendende percelen de
vlucht moeten nemen uit een
gebouw, waarvan de toe- en
uitgangen door tierende jeugd
waren gebaricadeerd. Elders
in het land bleek de politie
beter voor haar taak bere-
De militaire dienst maakte
een einde aan deze rage. Toen
Riem en Ruud het kaki aan
kregen. klapten hun kaken
dicht en toen zij nadien als
burgers opnieuw naar de gi
taar grepen in 1964 vaagde de
Beatlemania hen weg. De
twee jongens uit Driebergen
hadden het vaderland ge- en
bediend en daarna had het
vaderland hen uitgespuwd. Zo
gaat dat. Maar er lagen sta
pels invitaties uit alle delen
van de wereld. Totdat Seth
hen riep, hadden zij met hun
muziek de wereld bereisd.
Heel Europa. Indonesië. Singa
pore. Zuid-Amerika, Japan en
nog wat andere landen door
kruisten zij zes jaar lang en
de verkoop van platen duurde
/erminderd voort, al kwam
op i
Hollandse draaitafel terecht.
Juist toen een nieuwe tournee
naar de Bahama-eilanden in
kaart werd gebracht belde
Seth. „Ik voor de tekst en
jullie voor de muziek", had
Seth gezegd. En hij liet hen
maar aan modderen op zijn
melodische loopjes en ritmi
sche wendingen. Soms hield
Seth de band erbij en dan liet
hij Riem en Ruud hun aan
deel terug luisteren. Dan pas
zei Seth: „Daar zitten de fou
ten". En telkens weer moesten
Riem en Ruud hem gelijk ge
ven. Zo groeiden zij in het
programma in. waarvan nog
niet één voorstelling gelijk is
geweest aan die van de vorige
avond. Want Seth blijft door
denken. Vrijwel dagelijks
komt hij voor de voorstelling
bij Riem en Ruud in. de kleed
kamer met voorstellen om dit
nu zo en dat eens anders te
doen. Dat gebeurt en langza
merhand zijn er naast de Tien
Miljoen Geboden ook Tien
Miljoen Interpretaties van die
geboden ontstaan, geheel in de
geest van Seth. in wie de the
oloog de cabaretier blijft over
woekeren. ...Toch geeft Seth
ons de gelegenheid onze eigen
muziek te maken". vindt
Ruud. „Hij heeft niet de heren
De Wolff in zijn programma
willen hebben, maar The Blue
Diamonds. En die willen wij
ook altijd blijven, ook als we
de pop uit en de show binnen
lopen. Riem hecht
zijn gitaar dan ik. Riem is ook
eigenlijk veel meer artiest. Ik
het
arrangeren en het schrij'
teksten. Maar voorlopig staan
we toch wel met de gitaren
schouder aan schouder. En dit
alles voor een nieuwe toe-
kost".
Ruud en Riem zijn bezig af te
rekenen met bet verleden. Zo
veel invloed heeft de domi-
i op hen toch wel.
Lange „zucht
van Petrassi
Het stond er zo onschuldig: „Soufflé"
van Goffredo Petrassi, maar het bleek
dal deze in 1904 geboren Italiaan het de
uitvoerende fluitiste evenmin gemak
kelijk maakte als de aandachtig luiste
rende toehoorder. De bij nader inzien
nogal dubbelzinnige titel behoeft immers
niet alleen te slaan op een windje of
een zuchtje maar kan ook adem of ge
blaas betekenen, en zelfs bezieling en
kracht. Welnu, al deze betekenissen heb
ben betrekking op de nogal omvangrijke
compositie die het spectaculaire hoogte
punt werd van het fluitrecital dat Abbie
de Quant gisteravond in een goed be
zet Diligentia voor het Italiaans Cultureel
Instituut heeft gegeven.
Voor het onbegeleide solostuk van Pe
trassi waren niet minder dan vier mu-
zieklessenaars nodig om de noten ervan
overzichtelijk te kunnen opstellen, en
er moest een keukentafeltje aan te pas
pas komen om grote en kleine fluit en
altfluit, die afwisselend moeten worden
toegepast, onder handbereik te houden.
Wij weten niet of de componist voor
schrijft dat de speler bij het wisselen
van instrument zijn rug naar de luiste
raars moet toedraaien zodat de laatste
tonen van het ene instrument wegvloeien
terwijl de eerste tonen van het volgende
instrument als het ware met een boog
op de luisteraar afkomen.
In elk geval deed Abbie de Quant het
gisteravond zo, en voor zover dat te be
oordelen was, had zij de effecten in
strumentaal en expressief aardig onder
de knie gekregen, al kregen we niet de
(ADVERTENTIE)
Op vrijdag 5 maart 1971 verdwijnt het doorgaande scheepvaartverkeer
uit Leidens binnenstad; op die dag wordt het omgeleid door het nieuwe
Korte-Vlietkanaal in het zuidwesten van de stad. Dat betekent grote
opluchting voor bewoners en bezoekers van die binnenstad. Niemand
(op de wal of op het water) behoeft meer voor die acht bruggen te
wachten.
Het heeft veel geld gekost, en veel tijd en veel moeite en zeer veel
geduld. Van iedereen. Maar nu is het zover.
Burgemeester en Wethouders van Leiden nodigen daarom bewoners
en bezoekers uit voor een
naar en door het nieuwe kanaal. Met ingang van zaterdag 6 maart,
voor ten hogste drie weken achtereen, is daarvoor gelegenheid.
Viermaal per doordeweekse dag (10, 12, 14 en 16 uur) en driemaal per
zondag (12, 14 en 16 uur) vertrekt vanaf het Galgewaler nabij het
Kort Rapenburg een rondvaartboot. Er zijn ruim honderd zitplaatsen.
De tocht (heen en terug) duurt ongeveer een uur. Aan boord wordt
mondeling en schriftelijk toelichting verstrekt.
Om teleurstelling te voorkomen moet iedereen (ook gezinnen, vereni
gingen en andere groepen) beschikken over geldige toegangskaartjes.
Plaatsbespreken en (gratis) kaartjes afhalen kunt u dagelijks vanaf
vrijdag 5 maart tussen 12 en 2 uur op maandag tot en met zaterdag
bij het bekende kantoorschip Avifauna dat aan de Beestenmarkt ligt.
Telefoon 2 36 33.
Algemene inlichtingen: Bureau Voorlichting, Stadhuis, tel. 4 53 44.
indruk dat zij al 't
nement bereikte. De
leden jaar met onderscheiding haar solo
diploma aan het conservatorium van Til
burg behaalde, is even ambitieus als in
telligent. maar haar spel beweegt zich
technisch en artistiek*niet onafgebroken
op hetzelfde niveau. Herhaaldelijk komt
zij boven een verdienstelijk gemiddelde
uit. maar zij blijft er ook wel onder.
Er waren twee begeleidsters, beiden
behoorlijk onderlegd maar beiden ook
nogal stijf en schools. De klaveciniste
Finy van der Smissen-Coesmans ver
leende haar medewerking in een speciale
versie van de zesde sonate uit Vivaldi's
in 1735 in Parijs verschenen verzameling
„II Pastor Fido" en ook in een tamelijk
recent Ronde Champètre, een beminne
lijk speelstuk waarin' onze tijdgenoot Ma-
rius Flothuis de fluit door het oude kla
vecimbel laat ondersteunen zonder daar
bij in stijlnabootsing te vervallen.
Met wel rake maar vaak wat harde
en ongenuanceerde pianobegeleiding van
Elisabeth van Malde speelde de fluitiste
Schuberts variaties op zijn eigen lied
Trockne Blumen, waarvan men de mys
terieuze inleiding en enkele van de ze
ven variaties wel kan waarderen maar
waarvan de slotmars wel erg banaal is
uitgevallen, het karakter van het muzi
kale gegeven in aanmerking genomen.
Verder waren er twee neobarokke nie-
mandalletjes van Alfredo Casella maar
interessanter was het sonatefragment
van de hedendaagse Fransman Henri
Dutilleux dat als toegift werd gegeven.
K. S.
Discussie op
preekstoel
Vanavond zenden IKOR^CVK een de
bat uit tussen het Engelse parlements
lid Enoch Powell en Malcolm Mugge-
ridge. Enoch Powell is een overtuigd
christen, maar hij is vooral bekend als
een politicus, die drastisch stelling
neemt tegen de toestanden onder de
niet-blanke bevolking van Engeland.
Omdat het een kerkelijke discussie is
kiest ondervrager Malcolm Muggerid-
ge zijn uitgangspunt in het bijbel
woord „Geef de keizer wat des keizers
is en God was Gods is
Powell stelt, dat Jezus de uitdaging
om stelling te nemen in politieke en
economische kwesties voortdurend van
de hand heeft gewezen. Hij ziet het
christendom als een overtuiging, die
een absoluut en exclusief beroep doet
op de mens en daarom onmogelijke
eisen stelt. Powells opinies over
apartheid en rassenscheiding worden
door Muggeridge uitvoerig uitgehoord.
Enoch Powell nu achter in de
vijftig was op 26-jarige leeftijd
hoogleraar in de klassetalen aan een
Australische universiteit. Als lid van
de conservatieve partij werd hij na
een militaire carrière parlementslid
en bekleedde een hoge post als secre
taris-generaal van financiën. Men er
kent hem algemeen als de beste mi
nister vn Volksgezondheid, die Enge
land sinds de oorlog heeft gehad.
IKOR Ned. II 22.20 uur.
De schrijver Saul Bellow heeft voor de
derde maal de nationale literatuur
prijs gewonnen, en wel voor zijn
roman „Mr. Sammler's planet." Zijn
vorige prijzen kreeg hij voor „The
adventures of Augie March" (in 1954)
en „Herzog" (in 1965). Aan de onder
scheiding is een geldprijs verbonden
groot 10.000 dollar.
De VARA was gisteren met louter
eigen werk aan bod op „n" en dat lx
een compliment waard. Eerst zagen
we Midweek, programma met ops en
downs. Meest „up" was de sympathie
ke reportage over het Golden Record
Team uit Velp, meest „down" de pres
taties van amateurfilmers die met goed
materiaal tot een produkt kwamen
dat doodgewoon ongeschikt wax voor
de bnis omdat het nivean te laag
lag.
„Koos Postema op woensdag 2" sprak
ons wel aan. Er was veel variatie en
een over het geheel goed gehalte.
Uitspringer vormde het onderwerp
van Meinsma's „elftal", de mensen die
al een maand niet meer roken en die
als ze nog elf maanden volhouden
daarmee Max Taiileerx duizend
gulden-troostprijs verdienen.
De niet-rokers worden, zo bleek ter
uitzending, in het begin moeilijk
tegen zichzelf, kribbig ten opzichte
van anderen, ze hebben wat stofwisse
lingsproblemen en ze nemen toe in
gewicht. Fysiek voelen ze zich er
overigens goed bij, zeiden ze.
Dr. Meinsma wees op het voorbij
gaande karakter van de bijverschijn-
"selen en op de winst die de doorzet
ters te wachten staat (dit slaat niet op
de duizend gulden). We wensen de elf
voor de komende elf maanden de
moed toe, die we zelf niet kunnen
opbrengen.
„Uitsmijter" in het programma was
Jenny Arean, o.m. In een liedje van
zwavelzure Jaap van der Merwe te
gen „Mijnheer de kerk". Die mijnheer
Is de christelijke wereldbeschouwing.
Jaap vindi die verderfelijk. Fijn dat
zo'n liedje ongehinderd de lacht in
kan, omdat de stichter van de Kerk
het had over linker en rechterwang.
Zwavelzure Jaap zou het niet in zijn
hoofd halen om een anti-joods, anti-
boeddhistisch, om maar niet te spreken
van anti-marxistisch liedje te schrij
ven. De VARA zou dat overigens niet
dulden. Anti-christelijk kan. Die lui
hebben n.l. een mantel der liefde die
nagenoeg alles bedekt.
Achter het Nieuws liet een openharti
ge dochter (14) van een alcoholistische
vader aan het woord. Dit met toe
stemming van beide ouders. We bleven
het toch iets griezeligs vinden. Op een
tijdstip dat stijf staat van anti-volks-
tellingspropaganda „vanwege de in
breuk op de privaney" werd hier een
meer dan afschuwelijk© inbreuk op
privaney gemaakt. Door een omroep
die (via de radio) een andere vorm
van verslaving wekelijks propm-
Het NOS-programma „Eigentijds"
vroeg via een interessante CBS-docu-
mentaire aandacht voor bepaalde as
pecten van moderne kunst. Jammer
dat de samenstellers verzuimden er op
te wijzen dat er momenteel in ons
land cn tentoonstelling wordt gehou
den die werk laat zien van vrijwel
alle kunstenaars die in deze documen
taire genoemd werden.
We doelen hier op „Ruimte Tijd
Kunst", de reiscollectie van de Au
stralische tak van de Peter Stuyvcsant
Foundation, die te zien is !n het Cen
traal Mnsenm t« Utrecht. Kijkers die
„Eigentijds" als interessant
kunnen we een bezoek aanbevelen.
NEDERLAND I
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
•18.55 uur:
Journaal
TROS
19.05 our:
Wat een familie
19.30 uur:
Jam, pomuziek
20.00 uur:
Journaal
•20.21 uur:
Mission Impossible
21.10 uur:
ABC van de accordeon
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur:
Schooltelevisie
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
•18.55 uur:
Journaal
Ev. Omroep
19.05 uur:
•20.00 uur:
Journaal
VARA
•20.21 uur:
Mannix
21.10 uur:
Ombudsman
•21.30 uur:
Wereld op wielen
•22.00 uur:
Los Paraguayos
•22.25 uur:
Journaal
TELEAC
22.30 uur:
Bouwen en won er!
NEOERLAND II
NOS
•18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
•21.35 uur:
Iiadimassa
22.15 uur:
Een klein yur u
•22.55 uur:
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Ter visie
NCRV
19.30 uur:
Zoals de ouden zongen
lig t
19.10 uur:
Van gewest tot geweAoui
19.50 uur:
Toeristische tips
20.00 uur:
Journaal
VPRO
'Z JSM uur:
Berichten uit de
samenleving
li 20.31 uur:
Laurel en Hardy
20.50 uur:
Portret van New Yor
IKOR
•22.20 1
Stelt het Christendo
onmogelijke eisen
22.50 uur:
Journaal
•20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Hier en nu
•21.10 uur:
Please Sir
21.35 uur:
Lang leve de operetl
22.25 uur:
Farce majeure
22.50 uur:
Dagsluiting
NOS
•22.55 uur:
Journaal
lëlitisch gods
.55 Taaiwei
BELGIE NEDERLANDS
iltzending. 18( jhanl
lUteiten. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Poll 'j
uitzending. 19.55 Intermezzo. 20.00 Ope
•tteconcert. 22.00 Nieuws cn De zeve a(je
!0 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.0
!k. 23.40-23.45 IS
"toer
..Geluid-kijken" zo heet de tentoonstel
ling die t.m. 18 april gehouden wordt
in het Stedelijk Museum van Am
sterdam, waar drie audio-visuele pro-
jekten van Ton Bruynèl, Dick
Raaymakers en Peter Struyken wor
den getoond.
HILVERSUM I
se- 13.25 Radiokoor: klassieki
Vc- Pianorecital: Klassieke ei
ve- EO: 14.00 Ruimte: radlom
iw. de muziek, lezingi
w). king. NOS: 15."
Aspekten van de ka h
ilt de jongere
HILVERSUM n
muziek. <9.35 Waterstanden.) AVRO:
Voor de kleuters.. 10.10 Arbeidsvitaminen:
populair verzoekplatenprogramma. (11.00-
11.02 Nieuws.) 11.30 Horlepiep: volksmuziek
uit Turkije. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00
Blik op de wereld: een Informatief pro
gramma. 12.30 O verheidsuitzending: uitzen
ding voor de landbouw. 12.40 Lichte grara-
•rmuzlek: grepen
roor liedkunst (I) 15.4C
11.55 met toeristische ïmormauc uu umuai
vee- buitenland. VPRO: 16.00 VPRO-Vrijdag: müfeoa'
het ziek. commentaren, reportages, Interview
cn berichten en telefonische reaktles. (16.'
ten; Nieuws; 17.55 Mededelingen:
fm°a HILVERSUM III
Irte- VARA: 9.00 Nieuws. 9.03 De Eddi) Beckc
16 00 Show. 10.Oè Nieuws. NCRV: 10.03 Muziek b
ow- 9e koffie. (11.00 Nieuws.) 12.00 Nieuws. 12.1
tu,_ Pers Vers: nieuwe platen. NOS: 13J
ECS Nieuws. 13.03 Jan Corduwener Show mi
o.a. Europees Popparlement. 14.00 Nieuw
14103 De Felix Meurders Show. (15.1
Nieuws.) 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Top-ï
'lï* Ochtendgijmnas- Ucht platenprogramma. (17.00 Nieuws.)
BELGIE 324 m (NEDERLANDS!
2.00 Nieuws, mededeling!
moderne richten.
'ij dagboe
persoverzicht. 13.00 Nieu
en schouwburgprogramma's. 13.20 Dansm-
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.M «0
Nieuws.) 15.25 Grammofoonplatenprc
(16.00 Nieuws.) 17.00 Nieuws en m
gen. 17.15 Muziekprogramma. 17.5:
schaal.