BOJOURA WEER VOOR VOETLICHT ANGSTIGE TIENER WERD VOLWASSEN JONGE VROUW eg 229, JS id en ZATERDAG 27 FEBRUARI 19" SCHEVENINGEN Febru ari 1969. Op de top van de vaderlandse hitlijsten prijkt een nummer uit de sensa- tieverwekkende rockmusi- eal „Hair": het verrukkelij ke „Frank Mills". Producer [Fred Haayen en vocaliste Pojoura lachen in hun vuistje. Opgaand in de roes het waanzinnige suc- smeden zij allerlei [plannen en bouwen zij [luchtkastelen. Luttele we lken later wordt de droom [echter wreed verstoord. [Fred Haayen ziet zich op- [eëist door het mogelijke loorbreken van The Golden irring in Amerika en pla tenmaatschappij Polydor Staart zich dood op orkest leider James Last. die de onophoudelijk doet inkelen en binnen enkele reken de boerenklompen isselt voor schoeisel achttien karaats goud. ijoura blijft gedesillusio- leerd achter. Tegelijk met iet wegebben van het suc- es van „Frank Mills" zinkt ij terug in het moeras der ibekenden. Nog eenmaal ikt de zon door: als de •erskring van het tiener ijdschrift ..Muziek Expres" r de derde keer in kiest als Neer- ands meest aanbeden zan- jeres. De keuze heeft ech- het naargeestige van requiem. Een requiem een tienersterretje, zich in 1967 aandiende een veelbelovend ta- kch. ze weet het nog goed. loe de gitarist van de Gol- Earring, George Cooymans, zo kapot van stem was. dat hij ge- een compositie voor schreef. Hoe producer 'red Haayen er met ware neesterhand een commer- iële plaat van maakte. Hoe an de ene op de andere het kooplustige tiener- olkje aan haar voeten zag iggen. Het zijn herinneiin- aan een tijd, waarin twintig lentes tellende onge meisje rijkelijk moeder natuur begif- igd met vrouwelijk schoon zich met recht idool van de meute mocht noemen. telativeren iu jaren later kan de schouders over op- lalen. „Het was een mooie lijd," relativeert ze, „maar k werd geleefd. Als mens Ik niet belangrijk. Ik een hitmaakstertje. En niet eens door eigen M mijn platen waren in eite persoonlijke successen Fred Haaj'en. Hij zocht nummers uit, hij liet zijn inzicht de arran- LEID enienten schrijven. Hij be- aalde welke instrumenten welke niet op de laat kwamen, het enige, ik mocht doen. was zin- Ik was slechts een on- elangrijk radertje. dat loei uitmaakte van een ap- laratuur. waarmee hits erden gecreëerd. Dat ik esondanks met de eer ging rijken, kwam alleen r, omdat ik toevallig naam en toenaam op label stond. Maar het :n ude h.fft! 'arieerd eerzucht, die jarenlang erd onderdrukt, ens tot een uitbarsting ge- omen. Bojoura heeft leuwe plaat gemaakt, een Ipee. Bij een platenmaat- ehappij die haar wel de er liet het eigen repertoire - p bepalen. 'eelde ïtiem is een ongekende oor me," bekent ze „Ik was door frank Mills" in contact ekomen met Thijs van die bracht me contact met Ruud w acol3S ^ie net producer bij /oor gTO BS-records was geworden, pracht! UU(* moest dus met een 2.00 in antal eigen artiesten op de nifornw '°PPen komen. Hij zag wel groep, waar Wally Tax in zit. Maar liep gewoon niet. Als ik idens de repetities vroeg een bepaald nummer een lager kon, antwoord- :e. dat het alleen maar noten lager kon. Dat vervelende dingen, ït je wel. Gelukkig was iud op een gegeven mo- ent bij zo'n repetitie en had het in de gaten. Hij tegen me: kom maar hier ga ik geen afhuren. ?n besloten we de plaat intieme sfeer op te ne- n. Met Thijs van Leer. "?t Ruud zelf en met mijn an ik ben in mei 1970 'trouwd. Het resultaat op mijn nieuwe ncspeler. waarvan er in- 'ddels al tweeduizend rkocht zijn. En dan te bedenken dat er van mijn eerste elpee, uit mijn be ginperiode, maar 762 zijn weggegaan. Ik durfde het gewoon niet bij CBS ie vertellen." Volwassen De nieuwe elpee van Bo joura geeft een haarscherp beeld van haar volgroeide volwassenheid. Het angstige tienermeisje („ik kon vroe ger alleen maar twee zin netjes zuiver zingen, zo ze nuwachtig was ik") is ge metamorfoseerd tot een rij pe jonge vrouw, die* weet, het is een goede oefening. Je krijgt er een vastere stem door en dat is erg belangrijk." Twee singles Naast haar nieuwe elpee heeft Bojoura sinds kort een tweetal singles op de markt. „Ik haal mijn scha de wel gelijk in. hè? Eerst anderhalf jaar niks doen en dan maar gelijk drie. Ik overkomt. De ene single is getrokken van mijn elpee. „Black sheep child" hcet-ie. Een heerlijk „Red Bullet", de produktie- promotie-maatschappij. waaraan Bojoura tijdens haar samenwerking met Fred Haayen verbonden was, heeft men zich bijzon- der kwaad gemaakt, omdat r al t de nieuwe ontdekking Nanda op de markt was. „Dat wist ik echt niet. Ik hoorde het pas. toen de plaat al kant en klaar bij Radio Veronica lag. Ze belden me van Red Bullet op en vroegen hoe dat nou mogelijk was. Ik heb ze verteld, dat ik oor spronkelijk de b-kant als goede slem heefl in haar vak een i bereiken. „Je natuurlijk wel hard voor willen werken. Je moet niet tevreden zijn t je r kan doen. Ik heb laatst Liesbeth List op de televisie gezien en ben werkelijk erg geschrokken. Echt, ik vroeger Ma; Ze gebruikt haar stem hele maal verkeerd Ze zingt veel te laag. Haar slem heeft een heel ander regis ter. Ik heb bijvoorbeeld een hoge stem, di zing ik hoog. Waarom zal ik lager binnen een paar jaar naar de knoppen helpen Nee. ik neem ook trouw zangles. Bij mijn moeder, die was vroeger een be roemde operazangeres Ze laat me allerlei oefeningen doen. Ik zing zelfs stukken van Bach. De goede man zou zich in zijn graf om draaien, als hij me kon ho ren, daar niet van. Maar Tim Hardin. Hij werd tot voor kort getip' voor de hitparade, maar nu mijn nieuwe single uit is, komt er natuurlijk niks meer van terecht. Die nieuwe van de rock-opcra ...lesus Christ' Aan de ene leant „Every thing s Allright" is 'n liedje in 'n vrije interpretatie. Op de originele zit op een ge geven moment een gezon gen intermezzo van Jezus Ien Judas. Dat hebben wij vervangen door een gitaar en een fluit. De hele sfeer is gewoon anders geworden Op de achterkant staat ..I don't know how to love him" ook van „Jesus Christ." Ook een voor mij geweldig stukje mu ziek. maar „Everything's Allright" vind ik persoonlijk toch beter." Toeval Die nieuwe single heeft al de nodige beroering ver wekt in Hilversum. Bij a-kant zou nemen en dat er egn nummer van mijn elpee op de achterkant zou komen. John Vis van CBS stond er echter op, dat ik ook „Everything's Allright" zou opnemen, omdat ze nu eenmaal een single wilden uitbrengen, die twee a-kan- ten had. Het was dus ge woon zuiver toeval. Ik heb nergens schuld aan. Bij Red Bullet willen ze het alleen niet geloven. Het trieste is namelijk, dat die conversie geproduceerd werd door Fred Haayen en dat het gezongen wordt door een meisje, dat door hem is ontdekt. Ze denken daar dus aan een persoon lijke wraakneming Maar dat is onzin. Daar ben ik helemaal het type niet voor. Ten eerste wil ik niet over de rug van een ander carrière maken en ten tweede hebben ze in het verleden teveel voor me ge daan. Ik heb aan Red Bul- Iet en Fred Haayen gewoon teveel te danken om ze een hak te willen zetten Krokodil in het land Een vindingrijke Venetlaanse die tij den» de oorlog in Zwitserland verbleef en niet stil kon zitten begon handtas sen te maken van fluweel. Uit lief hebberij. Zo begint dat altijd. En steeds loopt dat letterlijk uit de hand, want vrienden, kennissen en vreem den beginnen die handenarbeid te waarderen en te kopen. Warm aangemoedigd doi genoot breidde Roberta Giuliana haar fabricage uit. De tassen kregen gezel schap van shawls en paraplu's. Als zo iets goed loopt is al gauw uitbreiden een noodzaak: vandaar dat zij zich ging toeleggen op confectiekleren, die nu de weg vinden naar meer dan 600 boutiques over de hele wereld. Vooral in Amerika oogst Roberta succes. Zij gebruikt al lang niet meer uitslui tend fluweel. (Dat zou voor de para plu's ook minder praktisch wezen). Een nieuw geliefd materiaal is leer, dat o.a. gedessineerd is in de tekening van het vel van haar hond. De rep tielrage is niet onopgemerkt aan Ro berta voorbijgegaan. Zij kent geeen onderdeel van de vrouwelijke uitrus ting of het kon met de schubbige reptielehuid bedrukt worden en daaraan danken wij het portret van pen is in de (soepel nagemaakte) hi van een krokodil. Het zou ons niet verwonderen als zij er krokodilletra- nen bij zou kunnen wenen. Dit Vene- tiaans wonder heeft onderdak gevon den in Maison de Bonneteries speciale bijzondere boutique. Total-look in Crocoprint (foto Hageman) Witte weken staan er gekleurd op Het schijnt een natuurwet geweest te zijn die de vrouw ertoe bracht in het begin van het jaar de stand van haar linnenkast op te nemen en zo nodig het peil te herstellen. Aangezien de vrouwen nu in beweging zijn geko men en velen hun staat van „huis vrouw" terecht of ten onrechte onbe langrijk. ontoereikend of vervelend vinden en hun aandacht daarom aan andere dingen gaan wijden, is het maar wat goed dat er witte weken zijn die hen herinneren aan de lin nenkast, waaraan zij vroeger uit zich zelf dachten. Fabrikanten van huishoudtextiel wer ven ijverig om de gunsten van zowel de volslagen als de part-time huis vrouw. maar daarbij durven zij niet afstappen van de naam „witte we ken". Een naam die net zo ouderwets is als de linnenkast waarin de witte stapeltjes, met rode lintjes omstrikt, het damast met blauw papier bevei ligd tegen vergelen, lagen te rusten. Er is namelijk meer gekleurd dan wit in de aangeboden huishoudtextiel en de promotion-officer van het Neder lands Katoen Instituut, mevrouw Ce cile Kanteman, zegt daarover tot de detaillisten: Beseffen wij dat de factor kleur het allerbelangrijkste thema is gewor den in het (stille) gesprek tussen dis tributie en consumente van 1971 én de daarop volgende jaren: dat de component „wit" in deze zin geen kleur meer is, maar meer uit drukking van een sterke vermoeide- en daardoor voor de consumente vol strekt oninteressante traditie. Als consumenten protesteren wij Hoewel strijdend in de voorste gelede ren van de Dolle Mina's, met weinig aandacht voor het heilige huishouden maar des te meer voor het werken de-vrouwen-bestaan, is niets ons zo dierbaar als een fris witgedekt bed. Na al het stof en vuil van de lange werkdag in en op ons verzameld te hebben, bekijken wij het gekleurde beddegoed maar argwanend, want het lijkt alleen maar niet zo gauw smoe zelig te worden. De handdoek aan het fonteintje, de gladde witte doek aan de wastafel naast de eventueel gekleur de badhandoek, de witte glazendoek in de keuken en het witte servet op schoot, moeten inderdaad veelvuldig verschoond worden. Maar als zij ge kleurd zijn worden zij niet minder gauw vuil alleen je ziét het niet dadelijk en al die kleur werkt de hygiëne dan ook niet steeds in de hand. En het witte tafellaken? Uit prakti sche overweging ruimt dat inderdaad het veld: een minder zichtbare vetvlek op het bontgekleurde kleed tast de hygiëne niet aan. Maar noem het witte damast geen vermoeide, vol strekt oninteressante traditie' Er be staan tradities die een sfeer hebben behouden waaraan geen moderne vorm tippen kan! De promotion-officer gaat voort: Beseffen wij dat anrvo 1971 een ge middelde badhanddoek goedkoper is dan de aankoop van twee deodorants Breed uitgemeten huishoudtextiel In 1969 werd onze Nederlandse linnenkast (die nauwelijks nog één vezel linnen bevat, maar vol katoen ligtaangevuld met: 6.100-000 badhanddoeken, die samen ruim een miljoen kilo wegen en bijna 10.000 dagen wassen in een machine, met programma van één uur, vergen. 6.200.000 theedoekenAls elke bezoeker van het Fejjenoordstadion er één cadeau kreeg, zouden pas na 129 wedstrijden de doeken op 2.500.000 servetten met een totale oppervlakte van 225.000 vierkante meter en een strijktijd van vier jaar en ruim twee maanden. 7.600.000 lakens, op elkaar een toren van 228 km. Een wenteltrap om die toren moet 1miljoen treden tellen, het beklimmen kost tweeënvijftig dagen. 1.500.000 tafellakens, oppervlakte drie miljoen vierkante meter. Zo'n groot aardappelveld zou één persoon ruim 16,5 duizend jaar aardappelen kunnen laten eten. 1.800.000 keukenhanddoeken. Aan een waslijn van Amsterdam tot Oslo kunnen ze allemaal hangen. Benodigde wasknijpers: ca. 29.000 kilo. 6.700.000 slopen, samen even zwaar als 1.591 Volkswagen- kevertjes (negeneneenhalve km file). 550.000 badlakens, bijna 200 000 kilo wegend, hebben 4.000 haven sjouwers nodig om verplaatst te w worden (zonder staken onderweg). 400.000 gladde keukendoeken, ge zamenlijke oppervlakte 144-000 vierkante meter. Bedekt met m centen levert dat zeseneenhalf mil- Bad-bedgoedensemblc <n drie-kleurendrukdessin bestaand uit èèn- of jard centen op. anderhalve jaar- tweepersoonsbedset, handdoekje, washandje en sprei (ook een- of twee- produktie van onze Munt. persoons). Jorzolino. Een romantisch hartdessin opgebouwd uit kleine bloem motiefjes. Keuze uit twee frisse kelurstellingen. Bad lakens uit de uitgebreide Jorzolinocollectie voor zon en zomer. menigeen te weinig doen tegen trans- piratielucht en ofschoon zo iemand hygiënisch m geen enkel opzicht te kort schiet, is het voor de omgeving toch wel bijzonder aangenaam dat er deodorants zijn uitgevonden. De hairspray heeft niets te maken met hygiëne Alles met het kapsel dat een vrouw maken en breken kan. nog veel meer dan makc-up Hair.piT;- noch onbekommerd rollende lippen stiften zullen haar omtoveren tot een er wel wat attractiever door kunnen worden en dat is al iets geweldigs' Wij geven toe dat een bont eiT blauw bed hem, na jaren in het wit gelegen te hebben, een kick kan geven: maar na zich lange tijd in kleur te hebben gewenteld, zal het pure wit hem wel licht in dezelfde mate bekoren. Of die „nieuwigheid" afstraalt op de vrouw die dezelfde is gebleven, geloven wij niet. Een ander kapsel (met hairspray), een bijzonder linrer etje of een gezel liger humeur geeft haar betere kan- n, dachten wij zo De texielfabrikanten stellen het voor rlcof het binnenhalen van kleur en het bannen van wit een verrijking van ons leven betekent. Maar voorzien rij v el de ver rming van onze cultuur als litteratuur, beeldende en voor drachtskunst de onuitputtelijke bron van de „witter dan witte" wasmidde len verliezen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 15