DE „STONED FLUTE VAN CHRIS HINZE BRUIJNZEEL-KEUKENS-KASTEN „HOUTWERF- LEIDEN" N.V. Tips voor toekomst Haags jazzmusicus krijgt Edison ni Adèle et Lène EDISONS Edisonwinnaars LEIDSE COURANT Vertrouwen in het leven IN toenemende mate wordt over ab- abortus provocatus gesproken met 'n gemak alsof het over een min of meer vanzelfsprekende louter technische ver richting zou gaan waar vrouwen recht op hebben: baas in eigen buik. Wij vinden het nuttig dat de Nederlandse bisschoppen daartegenover in een brief vandaag nog eens hebben bevestigd, dat naar hun overtuiging niemand, ook de zwangere vrouw zelf niet, het beëindi gen van een zwangerschap kan opeisen als de uitvoering van een zedelijk recht Want, schrijven zij, het staat mensen niet vrij naar eigen goeddunken over ongeboren levens te beschikken evenmin trouwens als over reeds gebo ren leven. De bisschoppen verwerpen dan ook de misvatting, dat het opwekken van abor tus zou kunnen worden gerechtvaardigd met dezelfde motieven die tot een ver antwoorde geboorteregeling kunnen lei den. Als een zwangerschap op goede gronden minder of niet gewenst is, is een eerste advies daarom, dat men die zwangerschap moet vooi komen. Zij noemen dat zelfs een plicht, waarbij deskundige voorlichting de weg moet wijzen naar een in geweten verant woorde methode. Dat bedoelen zij overi gens kennelijk niet als een vrijbrief tot experimenteren door ongehuwden. In tegendeel signaleren zij een nieuw soci aal vooroordeel, dat jonge mensen scha delijk onder druk kan zetten: de mis vatting dat men zonder sexuele omgang niet zou kunnen uitgroeien tot een vol waardig mens. Daartegenover houden de bisschoppen vast aan de oude over tuiging van de kerk, dat juist in een echte en blijvende levensverbondenheid, en dus binnen de huwelijkstrouw, de zin van het sexuele samenleven ge waarborgd is. Intussen blijft het natuurlijk het feit, dat er ongewenste zwangerschappen I kunnen ontstaan. Maar de last daarvan kan in eenzaamheid en onmacht, ja, tot wanhoop toe, worden verzwaard door vooroordelen die de bisschoppen menselijk" noemen. En die zij daarom in de samenleving afgebroken wenser te zien en vervangen door begrip er daadwerkelijke hulp. Zij brengen daar bij onder andere met nadruk de mogelijk heid van adoptie nog ens onder de aandacht. Zij stellen overigens ook, dat men ongewenste zwangerschap met alle begrip voor de soms onoverkomelijk lij kende moeilijkheden toch niet moet op schroeven tot een met niets te verge lijken noodsituatie. De mens kan mers in vele noden geraken, vaak door oorzaken, die geheel buiten zijn macht liggen. Toch is hij aan zichzelf ver ten koste van alles moet verdwij- plicht, met de gegeven situatie te leren leven. Hij moet daarbij op de hulp van zijn medemensen kunnen rekenen, maar het doel kan niet zijn dat het lijden ten koste van alles moet verdwij nen, desnoods door het doen verdwijnen van het menselijk leven zelf. Een chris ten moet eraan herinneren, dat levens beëindiging als vlucht niet de ware oplossing is, aldus de bisschoppen De heeft evenmin het morele recht de hand te slaan aan een leven in wording. Ook al is het niet geboren, ook al is het niet gewenst. Indien nochtans velen menen, dat recht wel te hebben, wijst dat volgens de bisschoppen op een defskt in het algemene geestelijke klimaat: de zin en de waarde van het leven zelf zijn voor velen duister geworden. Wie za' die duisternis verlichten? Dat moeten ook de kerken doen in een verkondiging, die de mensen opwekt tot vertrouwen in het leven, en die hun hoop ver sterkt. (ADVERTENTIE) SHOWROOM: NIEUWE RIJN 87 TELEFOON 34544 (4 lijnen) Het gesprek dat de bisschop van Breda, mgr. Ernst, verleende aan VPRO- inierviewer Joop van Tijn, had Iets verfrissends. Omdat Van Tyn zich dui delijk als buitenstaander opstelde, als man die vreemd stond terzake van iets onbevangends door. T<rr-, con \r,l t. Wij vonden het boeiend. Enerzijds om te horen hoe een onkerkelijke aankijkt tegen hem eigenlijk levensvreemde toestanden, anderzijds om te consta teren dat een bisschop zich kon ont doen van de last van het „Zijne Hoog waardige Excellentie"-zijn en eerlijk en bedachtzaam op moeilijke vragen ant woord wilde geven. In de „Laurel en Hardy"-scrie werd „The music box" nog eens uitgezonden. We krijgen de indruk dat deze film zo langzamerhand aan een t.v.-jubi- leum toe is. Wellicht een privé-hobby van Jan Blokker, die zijn cinefiele affi niteiten ook duidelijk botvierde in de vierde aflevering van „De jaren '20-'30". Afgezien daarvan had die aflevering iets vertederends om het authentieke materiaal dat vertoond De teneur van de uitzending was ove rigens nogal dubbelzinnig. Enerzijds werd de indruk gewekt dat Nederland enorm achterliep ten aanzien van andere landen, maar in woord en beeld werd ook duidelijk gemaakt dat er sprake was van een bepaald dynami sche verandering. Nadeel, dat compleet werd overschaduwd door het feit, dat per film zoveel herinneringsbeelden werden geboden die ons, bewust mede- belever van deze tijd, weekhartig stemde. Omdat er, ook in die beroerde tijd, waarden golden die tot leefbaarheid leidden. We stellen thans andere eisen, maar het geluk dat destijds op veel smallere basis bereikt werd was er niet minder gelukkig om. De A.V.R.O.-televisie zendt vana vond het laatste deel uit van de se rie beroepenvoorlichtingsprogramma's, waarmee in december. 19,70 onder de titel" „Tips voor je toekomst" een be gin werdgemaakt, "in dit laatste pro gramme u*ordt aandacht ibeteteed aan de diverse gespecialiseerde instanties, die jonge mensen van dienst kunnen zijn op de vaak moeilijke weg van school tot beroep. Om een indruk te geven van wat er op de lagere school in dit opzicht aan voorlichting wordt gedaan, werden opnamen gemaakt op een beroepententoonstelling voor de laatste klas van. het basisonderwijs. Voorts wordt een test van een school adviesbureau getoond en kan de kij ker getuige zijn van een ouderavond in het kader van voorlichting over de Mammoetwet. AVRO Ned. I 20.20 LennyKuhr toch eerste op Songfestival AMSTERDAM (ANP) De Ne derlandse zangeres Leny Kuhr, die op het Songfestival in Vina de mar in Chili als tweede eindigde, blijkt achteraf officieus dit festival te hebben gewonnen. De Joego-Sla- vische zanger, Tim Twinkelberry, die eerste werd, heeft namelijk een liedje gezongen, dat hij al eer der op een ander songfestival had gebracht, hetgeen in strijd met de regels van het songfestival was. Dit heeft de Nederlandse platen maatschappij van Lenny Kuhr van haar vertegenwoordiger in Chili 11 DEN HAAG. Vanavond ont- vangs de Haagse jazzfluitist Chris Hinze een Edison voor zijn langspeelplaat „Vivat Vivaldi" in de, bij gebrek aan een Grand Gala du Disque, georganiseerde „speciale Vuist" van Willem Duys. Dat betekent een erken ning die hem veel doet. „Ik maak muziek voor de mensen", zegt hij, „niet voor mezelf". Vroeger wel, toen kon 't me weinig schelen wie er naar mijn muziek luis terde. Als ik maar muziek kon maken. Nu weet ik gewoon dat je ook met muziek een vorm van communicatie moet zien te vinden met een publiek. En hoe breder dat publiek is des te beter". En dat publiek heeft hij gekregrn. Daar is die Edison wel het bewijs van, want hoe mooi je ook speelt, de heren van de platenindustrie en de jury die hun produkten beoordeelt, vergeten beslist niet dat een bekroonde plaat ook een verkochte plaat moet zijn. Tenslotte is muziek ook hun brood winning. Voor Chris Hinze (32) is het allemaal heel snel gegaan. Eind 1969 maakte hij een langspeler „Telemann, my way" waarin de mensen van pla tenmaatschappij CBS en hijzelf de formule vonden waarin Hinze zijn kunnen aan de man kon brengen. Voor deze jazzmusicus met einddiplo ma Haags Conservatorium voor fluit op zak, werd dat voorlopig het spelen van de klassieken, zo dicht mogelijk bij de originele partituur, maar met in die barokmuziek ruimten waarin hij en zijn kwartet de vrijheid hadden om hun eigen idioom in het verlengde van de „oude meesters" te laten ho- Vivat Vivaldi „Bij CBS zagen ze wel wat in het „verjazzen" van klassieke componis ten. Maar op een manier die mij niet aansprak. In het genre klassieke mu ziek met een drum en een bas erach ter had je al genoeg populaire musici als Raymond Guyot. Dat is soepele, commerciële muziek die op twee ge dachten hinkt". Dat deed Chris Hinze op zijn eerste plaat met de barokmu ziek van Telemann en hij kreeg er meteen een extra-vermelding bij de Edisonuitreikingen voor. Hij ging door met die formule en maakt mid den 1970 „Vivat Vivaldi" en het resul taat werd nu de „hele" Edison van vandaag. „Vivat Vivaldi" sloeg aan. De toch niet zö gemakkelijke muziek van Hinze kwam in handen van de be- roepsplatendraaiers van de drie Hil- vérsums én*in de "Huiskamers, rfesul- Klap in jazzgezicht „Toch ga ik niet zo door. De jongens j van CBS zeiden: Maak nog een paar van die platen en binnen een paar jaar ben je een gevierd mens. Maar ik heb ook „Stoned Flute" gemaakt, een jazzplaat die nu opeens ook ge weldig gaat lopen. Ik ben jazzmusi cus, maar ik wil me zelfs daarop niet voorgoed vastleggen. Je moet jazz bij de mensen brengen net als elke ande re vorm van kunst en amusement. Je hoeft niet te zeggen: dit is mijn muziek en luisteren jullie maar .Je mag best zoeken naar je publiek en dat op je eigen manier trachten te vinden. Mijn volgende plaat wordt weer anders. Alleen muziek van Burt Ba- charach. gewoon lekkere muziek om naar te luisteren zonder dat je ge dwongen wordt daar andere dingen voor te laten. Maar in Nederland is dat vaak geweldig moeilijk. Zodra ik geen Vivaldi meer speel zeggen een 1 heleboel mensen: „Jammer, je was net zo aardig op weg. De andere categorie die „Stoned Flute" kent, vindt straks m'n nieuwe plaat misschien een klap in hun jazzgezicht. Je moet hier zo gauw in een hokje passen. Maar ik geloof dat ik op mijn manier een publiek aan het opbouwen ben." Lekkere muziek De sluikharige Hinze pakt zijn band- drecorder en Iaat de opnamen voor zijn eerstvolgende Bacharahplaat ho ren, waar overigens nog geen naam voor is. Soepele, een beetje zo wel aan doende muziek, die karakter genoeg Edisonwinnaar Chris Hinze met zijn .Stoned Flute"- heeft om niet te glad te worden. Ideaal om bij boek of borrel te draai en en er ook nog doorheen te kunnen pr^ttfp. Chris ,Hin?e lacht, met een. bamboefluit in zijn handen zou 58 h,em voor een Indiaan uit het Andes- gebergte verslijten. „Kijk, dat is ge woon lekker. Dat kan ook. Die vier fluitisten zijn klassieke musici, die dit soort muziek geweldig vonden om te doen." Zit het Hinze niet dwars dat hij „niets meer doet" met zijn klassie ke conservatoriumopleiding? „Nee. ik heb er veel aan te danken, maar je kunt niet op twee benen blijven hinken. Ik ben jazzmusicus." 1 Holland Festival Dan vertelt hij dat bij wél 'n opdracht heeft gekregen voor 't komende Hol land Festival. Samen met componist en dirigent David Porceleyn mag hij ne gentig minuten muziek schrijven voor een ensemble van 44 man. Ieder dus 45 minuten, door hun zelf geschreven, gearrangeerd en ook te dirigeren. „David Proceleyn is een jonge heden daagse componist. Eind vorig jaar heeft hij een compositieprijs gekregen. En 't is een erg goed fluitist." Hinze neemt de telefoon en belt zijn aan-' staande medecomponist op of dit nieuwtje eigenlijk al verteld mag worden. Dat mag, mits vermeld wordt dat het ensemble dat hun muziek gaat spelen nog in oprichting is. Het gaat Mobile Ensemble Nederland heten en bestaat uit klassieke musici aangevuld met het kwartet van Chris Hinze, Plaats van dat concert wordt het Haagse Circusgebouw. Naam van het stuk: Life Music 1971. Berkeley Music College „Dat kwartet van mij is ook iets unieks. Binnenkort kom ik met een andere bezetting. Wéér Amerikaanse musici. Ik moest mensen hebben die zich vast wilden leggen op het soort muziek dat ik in mijn hoofd had. Ik ben nu al plannen aan het maken voor een wereldreis met zijn „Chris Hinze Combination" voor februari 1972. Het is voor mij ongelooflijk dat het allemaal kan. Ik heb in theater PePijn jazzconcerten gegeven en daar liep het sorm.,-Dat was van-de. zoiper. Er stpnden. er twee op papier, daar kwamen meer "dan 200 mensen, We moeten een derde concert geven waar ook nog zo'n 1G0 man kwam." Voorlopig moet Chris Hinze. die speci aal voor die Edisonuitreiking is over gekomen op uitnodiging, weer terug naar Amerika waar hij via een béurs van CRM aan hét Berkeley Music College studeert voor arrangeren en componeren. Hij woont dan in Boston, de eerstkomende maanden zonder zijn vrouw Annemarie die in verwachting is en haar kind in Nederland wil krijgen. „Een verschrikkelijk land in sommige opzichten" zegt zij. „In een jaar tijd heb ik daar één vriendin opgedaan, terwijl ik in de veertien dagen die ik hier terug ben al weer een paar nieuwe kennsissen heb. Je voelt je er vaak ontzeend eenzaam. Chris studeert, thuis of op die school en als we weggaan gaan we naar een Jazz Workshop of naar een bioscoop. Een restaurant of een kroegje waar je voor weinig geld iets kunt gebruiken is er niet." Amerika is dus beslist niet het beloofde land voor de Hinzes, al bestaan er vergevorderde plan nen om zijn platen ook in Ame rika uit te brengen. Toch wel aardig als je dan bedenkt dat je Chris Hinze zo'n zes jaar ge leden nog in Haagse nachtclubs kon aantreffen, waar hij tot 1 uur 's nachts aan de piano zijn Con servatoriumhuiswerk deed en contrapunt studeerde, om als het nachtvolk binnenkwam in sam ba's en evergreens uit te barsten. BERT JANSMA NEDERLAND I 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal AVRO 19.05 uur: Sportpanorama •20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Tips voor je toekomst •20.50 uur: Edisons voor de vuist NEDERLAND II NOS •18.00 uur: Kunstrijden 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Ter visie KRO 19.30 uur: Kopduel •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Adéle et Lène «1.11 uur: Brandpunt •21.36 uur: De wrekers Riskante kerk 22.56 uur: Journaal TELEAC 23.01 uur: Studeren NEDERLAND 1 20.00 uur: 18.55 uur: Journaal Journaal TELEAC 20.21 uur: Ev. Omroep 9.30 uur: Zeskamp vanuit 19.05 uur: Onderwijstelevisie Leiden Mozes' roeping NCRV 21.35 uur: 19.25 uur: 16.00 uur: De kleine waarheid Bijbelquiz Journaal 22.25 uur: 20.00 uur: 16.02 uur: Zaterdagavondzang Journaal NOS VARA 16.50 uur: 22.40 uur: •20.21 uur: Kijkkast Journaal Virginian NOS 23.05 uur: •21.35 uur: 18.45 uur: Kunstrijden Ik zoek X Fabeltjeskrant 22.25 uur: •18.55 uur: NEDERLAND II Achter het nieuws Journaal 22.50 uur: NCRV NOS Monty Python's 19.05 uur: 18.45 uur: vliegende circus Swiebertje Fabeltjeskrant •23.20 uur: Journaal jUDEN avond ar niet wonen :tor. D de Sti HILVERSUM I lagde gewijde i 20.00(S) Promenade-orkest en solisten: i kend: licht muzlekprogi a sementsmuziek. 20.55 Kunst- en vlieg- Nieuws. Nieuws. 22.40 Huilen op de trap: muzlkaa: geïllustreerd radio-feuilleton. 23.05 Apollc XXI: fantastisch ruimtevaart-mijsterle. 23.31 (S) Toontje later: licht muziekprogramma BELGIE 324 n desportuitsl, actualiteiten. 19.40 spreking. 20.00 Kar FEJ3R. VOOR HILVERSUM I voord. 7.16 (S) Op he gehoc (gr). (7.25 Hoi Nieuws: 7.32--.50 Hier en Nu: actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum laudamus: gees telijke liederen (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische etherleer gang. 9.35 Gijmnastlk voor de hulsvrouw. 9.45 (S; Kerkkoor en kamerorkest: klassieke mAsïÉwt'bflJ (S)iTnsprèattverüoeRftrbgrsttr- ma van klassieke muziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Migratie, praatje. 11.15 Solarium. - epn briek over missie en zending. I2.lt Balans. 12.14 Marktberichten. Overheids lichting: 12.16 Werk en welzijn. Vra KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50 Buitenlands commentaar. NOS: 13.00 Vliegende schijven: verzoekplatenpro'gramma voor de militairen. KRO: 14.00 (S) P.M.: een weekblad met veel plaatjes. (16,00-18.02 Nieuws). NOS: 16.30 In- muzlekbeoefening. HIRO: 17.00 Hiro Magazl- bedoüi agd aiv Va eai luète jr icr dq: lorpagina; 7.54 VPRO. D it ivs; 8.13 Actualiteit* .55 Reiswijzer; 10.10 VAR ting bi niet te veel (1II).) ïo.: Nieuws.) 13.00, Nieuws,, 13,11 VARA-t 13.1? Actualiteiten." 13.25' <S1 Dit is he iang Vu Tel ije 13.03 Pop(pen)cas 13.30 Consument lo.oo Nieu richtirg a's. 13.20 Interniftij 'riek. 14.00 Nieu: bouw Vrijdagavond 26 februari zendt de KRO-televisie onder de titel „Adèle et Lène" een show van Adèle Bloemen- daal en Leen Jongewaard uit. die door regisseur Rob Touber als „revu- ette" gekarakteriseerd wordt. Men zou het een nieuw soort revuestijl kun nen noemen, waarin ook plaats is voor wat scherpe cabaretteksten. Adè le en Leen worden in deze revuette terzijde gestaan door een groot ballet onder leiding van Lyn Wolseley. De teksten zijn van Jaap v. d. Merwe, drs. P. Jan Boerstoel, Ben Rowold, Annie M. G. Schmidt e.a. De muzikale leiding heeft Bert Paige. Adèle Bloe- mendaal en Leen Jongewaard laten samen de volgende nummers horen: „Willkommen", „Onderbroken ge sprekken", „Fij.i in een gesticht" „Ge rimpelde handen" en ..Het leven is raar". Adèle is verder alleen te zien en te horen in ..Soo ies das Leben", „Ballade van het weelderige leven". „Eendjes voeren" en „Troika". L Jongewaard brengt de nummers „1 bad", „Kind, kom bij die kabouter bed" en „Oerwoud". „Adèle et Lèn is samengesteld,, geproduceerd regisseerd door Rob Touber. Ned. II 20.21 uur. Willem Duys maakt nieuw een vuist om in het RA congresgebouw Edisons uit te aan artiesten, die tussen wal en sch -"2 dreigden te raken, toen besloten wei Nil 19-*' af te zien van de jaarlijkse feestelijl voora heden. De volgende winnaars zulle 1 date« voor het voetlicht en in het beri eooldsti verschijnen: Paul van Vliet, Hermi van Veen, Frans Halsema, Johw e(|gekor Jordaan, Fabeltjeskrant. Golden Eet ring, Ekseption en Chris Hinze. H< Zijl jubilerende orkest The Skymast« Na zorgt voor de muziek. AVRO Ned. I 20.50 uui Ik het i. Uit alle rcentag flarden Drifts' ikJsrdencl hzelf a omaal PAUL VAN VLIET CHRIS HINZE HERMAN VAN VEEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2