ar, WEER LADING BYG-PLATEN X BLAASKAPEL CHICAG derde dubbelelpee JANIS JOPLIN'S laatste langspeler JAZZ CRUSADERS in soulsfeer THE PEBBLES met gave langspeler ART BLAKEY'S boodschappers MEEDEINEN op i n Duits J0E DASSIN pretentieloos vakwerk TIENERPOLL'S ISAAC HAYES met jazzy nachtclubwerk GEBRUIK VAN EN GEPRAAT OVER MEDICAMENTEN MARIANNE ROOKT EN VERLIEST HAAR SCHOONHEID ZATERDAG 20 FEBRUARI 1971 in* enige tijd mag het him BYG-label (Neder ige vertegenwoordiging ena) zich verheugen rei bijzondere populari- bi het toch nog immer U legioen jazzliefheb- Deze firma heeft zich peialiseerd in het op- a« uitgeven van heel ou- opamen uit de oertijd jazz, en daarnaast h »ok in het uitgeven leel progressieve pla- ige weken geleden ver- oude jazzopnamen, as persoonlijk hoogte en schijf van Duke ingtm uit het begin van ja en twintig. In deze rioè had „The Duke" de li over „The Washing s'' een band waarin reeds zitting hadden bbti Miley, Otto Hard- cke, F red Guy en Sonny er. Al deze figuren zou- i: de dertiger jaren n behalen in de ber nd Duke Ellington Big d. „)uke Ellington (BYG 01vinden we dus op- n „The Washing- tonians'" en verder een transcriptie van een piano- rol met de allereerste op name van Ellington. Na tuurlijk is de weergave niet perfect, maar dit nadeel nemen we graag cp ae koop toe. Voor de Elling- tonliefhebbers, en dat zijn er heel wat, moet deze plaat een absoluut genoe gen zijn. Niet zozeer in muzikaal opzicht (de opna men op deze plaat onder scheiden zich in niets van andere opnamen uit deze periode), maar wel vanwe ge de grote zeldzaamheid. Recenter maar toch ook zeldzaam is de plaat ..Stan Getz-The Starting Gate", waarop wij opnamen vin- t de i ciële saxofonist Stan Getz. Voordat Getz zich stortte in het bossa-novagewoel, ge noot hij bekendheid als een der voormannen van de cool-jazz. Met zijn sobere en toch lyrische spel heeft Getz indertijd heel wat jazz- jongens aan zich verplicht. In 1946 maakte Getz zijn allereerste plaatopnamen, die ook op deze plaat staan. Hij wist zich toen in goed gezelschap van Shortey Rogers, Kai Winding (latei- beroemd geworden naast Jay Johnson) en Shelly Man- ne. Verder vinden wij op deze schijf opnamen van Getz met naast zich Zoot Sims, Al Cohn, Duke Jordan, Curly Russel en Max Roach. Zoals u ziet allemaal be roemde namen, die later af zonderlijk in allerlei groepen het gezicht van de vijftiger- jarenjazz zouden bepalen. (BYG 529 115). De nu bijna vijftigjarige tenorsaxofonist Dexter Gordon is ongetwijfeld een van de grote vormgevers van de bop. Veel jonge saxofonisten verklaren maar al te graag beïnvloed te zijn door het krachtige spel van de nu in Europa werk zame Gordon. Op „Dexter rides again" staan opnamen van Dexter Gordon uit 1945, '46 en '47 met aan zijn zijde Max Roach, Art Blakey,. Bud Powell, Tad Dameron, Curley Russell en enkele andere (mindere) goden. Het is frappant te constateren dat Gordons huidige spel. vergeleken met de opnamen van deze DUKE ELLINGTON plaat, nog steeds rijk is aan dezelfde warme toon en buigzaamheid. Als trou wens Gordons spel aan kracht ingeboet zou heb ben, zou zeker het Amster damse Paradiso niet vol stromen voor deze vete raan. (BYG 529 116). .merikaanse blaaskapel Chicago blijft dapper voort ui in de reeds van twee dubbelelpees bekende stijl. De nt dubbelelpee is inmiddels een feit en ook hierop leeft roep zich uit in jazzachtig blaaswerk op een, qua mek, popbasis. Hoewel wij dit persoonlijk niet zo bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat het iubliek een beetje genoeg krijgt van de eenvormigheid erklanking. De schallende fanfares en de gitaarsoli allemaal wat op elkaar en ook compositorisch-valt tzekere stereotypie Chicago niet te ontzeggen. Afgezien van deze, voor ons niet onoverkomelijke, bezwaren hebben wij toch echt wel weer veel waardering voor de instru mentale vaardigheid van de groep. Vooral trombonist James Pankow is een kei op zijn instrument, terwijl zijn composities zeker ook niet onvermeld mogen blijven. Een potentieel topnummer voor de hitlijsten, zoals op de eerste elpee „I'm a man" en op de tweede elpee ,,25 or 6 to 4". hebben wij overigens op deze dubbelelpee niet kunnen ontdekken. (CBS S 66260). Amerikaanse Jazz Crusaders draaien al zo'n jaar of 10 praktisch ongewijzigde samenstelling behoorlijk mee het jazzgebeuren. Sinds kort komt deze formatie uit »r Tamla Motown, hetgeen zoveel betekent als een flirt de soul. De titel van de allernieuwste elpee van deze p, „Old socks, new shoes" wijst trouwens ook op een .-lift. Persoonlijk hebben wij geen bezwaar tegen deze nmerciële uitstapjes, hoewel wij ons kunnen voorstellen de dogmatische jazzliefhebbers gruwen van deze plaat. JANIS JOPLIN De vorig jaar zo tragisch overleden zangeres Janis Joplin (drank en drug zou den de gezondheid van deze •zo dynamische juf volledig hebben ondermijnd) neemt met de elpee „Pearl" waar dig afscheid van deze we reld. Het is gelukkig niet zo dat deze laatste Joplin- plaat het uitstekende artis tieke beeld van deze zange res bederft, Janis is in vol le grootheid, en uiteraard ook tragisch, uit dit leven gestapt. De vitale dynamiek van Janis Joplin valt dus voor de laatste maal te be luisteren op „Pearl", waar op zij wordt begeleid door de groep Full Tilt Boogie. Zoals bekend liet Janis twee jaar geleden haar vaste begeleidingsgroep Big Brother and The Holding Company in de steek, om alleen en later met Full Tilt Boogie verder te pio nieren in de blanke blues. „Pearl" is eigenlijk één grote sterfscène. Voor het laatst schreeuwt, krijst of zingt Janis haar boodschap de :eld het laatst ook is zij „lijfelijk" voelbaar in een aantal rau we nummers. Full Tilt Boogie doet zeker niet on der voor Big Brother, de groep voorziet het geheel van een passende bluesy begeleiding (CBS S 64188). Jazz of geen jazz, het geluid dat de groep produceert mag er best wezen. Vooral „Golden Slumbers" (van de Beatle- elpee „Abbey Road") krijgt een uitermate lyrische uitvoe ring met trombonist Wayne Henderson als grote uitblin ker. Daarnaast moet ook „Way back home" genoemd worden als hoogtepunt, een lekker sfeernummer dal mo menteel hoog staat op de Amerikaanse lijsten. Gedegen vakwerk in de soul-jazzsfeer (Tamla Motown 054-92 037). 037). momenteel zeer popu- i Belgische Pebbles ben een voor de Lage nden verrassend goede el- afgescheiden. De kwa- eit schuilt voor een zeer oot deel in de gevari- •dheid van het repertoire daarnaast zeker ook in bekwame vocale en in strumentale uitvoering daarvan. Goede voorbeel den waarin al deze hoeda nigheden bewonderd kun nen worden, vinden in nummers als „To the rising sun" en „Free of love" twee plezante stampers, in het Crosby, Stills. Nash and Youngachtige „Sunday morning trip", in het wal sende „Do know you know" en ga zo maar door. Ieder nummer van deze plaat heeft een onmiddellijk her kenbare melodie, die, en dat is het verrassende van deze plaat, toch weer af wijkt van de vorige. Een vormigheid is deze vijf mansformatie dus volkomen vreemd. Een werkelijk fij ne plaat van een groep, die niet uit is op progressieve experimenten. maar ge woon directe muziek ver wekt met als voornaamste oogmerk het plezieren van de luisteraar (Barclay 920 280). ART BLAKEY Duivelse drummer Art Bla key is altijd al één van onze jazzfavorieten ge weest. Wij herinneren ons nog bijzonder goed de ver scheidene concerten in ons land van Blakey en zijn Messengers en ook de pla ten van Blakey hebben ons altijd (en nu nog) veel ge noegen verschaft. De beste jaren van vete raan Art liggen in de late vijftiger jaren en in de be gin zestiger jaren. Uit deze laatste periode stammen de opnamen, die op de enige tijd geleden verschenen el pee „Roots and Herbs" staan. Wayne Shorter had toen al de plaats van de funky saxofonist Benny Golson (tegenwoordig een gewaardeerd arrangeur en orkestleider in het wat lichtere genre) ingenomen, hetgeen zijn weerslag ter dege vindt in de stijl en repertoirekeuze van de groep. Zoals bekend be paalden de licht commer ciële composities van Gol son en ook het materiaal van pianist Bobby Timmons („Moanin'") in de vijftiger jaren het gezicht van The Jazz Messengers. Het spel van Shorter en ook diens composities (al het materi aal op „Roots and Herbs" is van zijn hand) daarentegen bevatten al elementen van de „free jazz" of hoe dat dan ook mag heten. In ieder geval hebben wij Wayne Shorters lidmaatschap van The Jazz Messengers nooit zo'n succes gevonden, evenals (enige jaren later) de deelname van Shorter aan het Miles Davisgeheel. Gelukkig vinden we op de ze plaat wel de zeer wel luidende soli van trompettist Lee Morgan en pianist Bob by Timmons, het gedegen baswerk van oudgediende Jymie Merritt en uiteraard het gedreven gerommel op de drums van meester Art Blakey. Als geheel toch wel een genoegen, deze schijf. (Blue Note 84347). lamen als Roy Black, Wencke Myhre, Lolita, Bert Kaemfert en (wat een ombinatie) The Bee Gees zijn samengebracht op de door en door Duitse elpee. •Schlager Studio". Zoals bekend heeft het Duitse publiek een heel anders gerichte "naak dan het Nederlandse publiek en dat blijkt dan ook bijzonder duidelijk uil lezB typische „meedeinschijf'. Enfin, de titels spreken voor zich. „Das Ie ben i£rt mit 50 an", ,JJanke schön", „Wunderbar ist die Welt", „Wenn du mal nam bist" en nog een serie merendeels vrij oude, schlagers, die het in "Island goed hebben gedaan en waarschijnlijk nog goed doen. maar die hier in land niet mogen rekenen op veel waardering. Wij hebben immers onze eigen nartlappers. Wat die oude Bee Geesopname in dit Germaanse geheel doet. is vrij "duidelijk, zoals trouwens ook onduidelijk is waarom deze schijf in Nederland "west verschenen. Karussell 2415 008). DISCORUBRIEK door Charles Bels zanger D* Franse Dassin, zoo overbekende filmregisseur Jules Dassin (met „Never °n Sunday", „Uptight", .Phaedra" en nog een hele L\ Keks rolprenten op zijn c°ato), heeft na het succes Van de single „Les Champs Jlysées' handenvol werk in de hele wereld. Desondanks heeft hij toch tijd gevonden om een nieuwe langspeler te ver wezenlijken, die onder de dóódsimpele titel „Joe Dassin" enige weken geleden verscheen. Ean typisch voordrachtskunstenaar zoals zijn beroemde Franse col lega Aznavóur is Joe Dassin zeker niet. Hij moet het meer hebben van zijn zeer charmante stem en ver schijning en daarnaast ook in belangrijke mate van de melodie. Het zijn de pret tige deunen, die het moeten doen op deze elpee en die zogenaamde „meezingertjes zijngelukkig ruimschoots voorhanden. Titels: „La fleur aux dents", „Le Por- tugais". „Un cadeau de papa", „Un gargon nomme Suzy". „La Luzerne" etc. Pretentieloos vermaak, dat ruimschoots boven het grauwe gemiddelde uit komt. (CBS S 64273). zijn te subjectief Zo tegen februari van elk jaar worden de persmedia overspoeld met populariteits polls, die ene graadmeter heten te zijn voor het tienermuziekleven van het afgelo pen jaar. Nu kun je alles van die polls zeggen, behalve dat ze een graadmeter zijn voor het jaarlijkse muziekgebeuren. Immers, de enquête (die later de gegevens voor de poll moet opleveren) wordt veelal pas in november uitgeschreven. En wat ligt dan meer voor de hand, dan dat de argeloze tiener zijn formulier invult aan de hand van die maand verschenen tiener bladen? Het gevolg is, dat de gegevens louter en alleen betrekking hebben op het vierde kwartaal van het jaar. En om dat dan de jaarlijkse populariteitspoll te noe men, is voor ons toch wel een beetje te veel van het goede. Er zijn voorbeelden genoeg om aan te tonen, dat het met de objectiviteit van het jaarbeeld in die polls triest gesteld is. Neem nu de poll van Muziek Expres, waarmee wij een dezer dagen werden verrijkt. In de categorie „zangeressen" be zet Bonny St. Claire met op de kop af 35 proc. de eerste plaats. Dat komt doodeen voudig, omdat Bonny op het moment, dat de poll werd uitgeschreven, met ,,I won't stand between them" in de vaderlandse top-tien stond. Haar uitverkiezing als meest-belovende artieste hangt hier ook nauw mee samen. Het zangeresje Sandra is met haar 2.8 proc. op de vijfde plaats geklasseerd. Wij maken ons sterk, dat indien de poll enkele weken later was uitgeschreven zij op de eerste plaats had gestaan. Op dat moment stond zij namelijk met haar „Love is all around" in de top-tien. MUSICUS In de categorie „musicus" treffen wij ei genlijk eenzelfde verschijnsel aan. Georges Kooymans (van de Golden Earring) viert hier met 46 proc. hoogtij. Dat moet gewoon gezien worden in samenhang met uitver kiezingen als „popgroep". ..live groep", „componist", „single" en ..elpee" van het jaar. waarin de Haagse Golden Earring excelleert. Rick van der Linden van de Haarlemse Ekseption is per 'se een betere musicus en hij heeft het afgelopen jaar ook een grotere stempel op het muziekle ven gedrukt. Bij de „componisten" is het al van hetzelfde laken een pak. Hoezeer wij de produkten van Gerritsen-Kooymans ook op prijs stellen. Rob van Leeuwen en Hans van Eyck hebben vorig jaar toch de toon aangegeven. Zij immers bereikten met hun composities top-tien- (en hoger) noteringen in Amerika en de rest van de wereld. POPGROEP Het meest opmerkelijke in de ME-poll is voor ons wel het feit, dat de Golden Earring gekozen is tot „popgroep" van het jaar. Immers, hoe groot de verdiensten van deze groep ook mogen zijn geweest en wij zijn de laatsten, die hen de eer mis gunnen de Haags Shocking Blue heeft vorig jaar veel hogere ogen gegooid. Niet alleen in nationaal, maar ook in internati onaal opzicht. Hetzelfde geldt voor de Delftse Tee Set, die notabene genoegen moet nemen met een zevende plaats, door dat men slechts 3 proc. van de stemmen kreeg. Persoonlijk vinden wij dat een top groep en niemand kan ontkennen, dat de Tee Set tot de weinige topgroepen van Nederland behoort onwaardig. Te meer, daar een popgroep als Earth and Fire de vijfde plaats bezet. OOST WEST Naast subjectieve waarde door periodepei ling, komt de pollopzet van Muziek Ex pres ons ook te veel „westers" gericht voor. immers, Radio Veronica bezet met notabe ne 88,3 proc. nog steeds de eerste plaats in de categorie „radiostation". En iedereen weet, dat de populariteit van Hilver sum III die van Veronica landelijk gezien heeft geëvenaard. Dat is uitge wezen door een objectief onderzoek van de NOS en wij hebben geenszins redenen er aan te twijfelen. De verklaring van de hegemonie is doodgewoon, dat de concen tratie van ME-lezers in het westen van Nederland daar waar Veronica goed, tot zéér goed te ontvangen is véél en véél groter is dan elders in Nederland. Als iedere tiener van Overijssel zijn stem uit brengt op Hilversum III, dan nóg zal Veronica door zijn aanhang in het westen zijn concurrent overvleugelen. SUGGESTIE Wat is er nu te doen om dergelijke subjec tieve bijdragen te vermijden? Onze sugge stie is: een echte enquête houden. Niet alleen in het laatste kwartaal van het jaar. maar minimaal vier maal per jaar. En niet alleen gecentraliseerd in het wes ten van Nederland, maar gebaseerd op de bevolkingsdichtheid procentueel in héél Nederland. Muziek Expres, of welk ander tienerblad ook, moet gewoon mini maal vier maal per jaar een aantal men sen „de boer opsturen" en de uitslagen van die vier enquêtes %'erwerken tot èèn jaar overzicht. Wellicht treden er slechts mini male verschuivingen op. Wellicht ook tre den er levensgrote verschuivingen op. Maar een poll, die een graadmeter heet te zijn over het voorafgaande jaar, moet der gelijke risico's gewoon uitsluiten. Wij hebben in bovenstaande de subjectivi teit binnen de poll-opzet aan de orde willen stellen. Wij hebben per se niet een aanval willen doen op de betrouwbaarheid van de ME-poll, want wij twijfelen er geen moment aan, of de binnengekomen enquêteformulieren zijn eerlijk ver- Voor het betere. jazzy nachtclubwerk kan men bij de Amerikaanse pianist-zanger Isaac Hayes uitstekend terecht. In de V.S. is Hayes een hooglijk gewaardeerde fi guur, to ie ns naam hoog prijkt op diverse hitlijsten en in de jazzpolls. Toch maakt de donkere Hayes geen typische jazzmuziek, daarvoor is zijn spel te veel doorspekt met commerciële foefjes a. la Ramsey Lewis. Maar dat mag geen beztoaar heten, want er zijn tenslotte bloedserieuze jazzmakers genoeg. Hayes kweekt dus met zijn fluister stem en zijn riedelende pianospel een lek ker sfeertje, dat het allerbeste gedijt in een schaars verlichte nachtclub of dito huiskamer. De nummers op de elpee „Blue Hayes" zijn stuk voor stuk puntgave bal lads met Erroll Garners „Misty" als intro vert hoogtepunt en „Rock me baby" als iets meer uitbundige uitschieter. Lekker luisterwerk (Atlantic 2465 016), Niet alleen is het een feit dat vrou wen meer geneesmiddelen gebruiken dan mannen, maar ook staat het vast dat de vronw de huisapotheek be heert, de recepten voor het gezin inlevert, de geneesmiddelen verdeelt en erop toeziet dat ze worden inge nomen. Het is dan ook geen toeval dat FI. een uitgave van de Ned. Ver. van Fabrikanten van farma ceutische artikelen en van de Bont}, van Importeurs daarvan, een brief publiceert van een vrouw. Zij be klaagt zich over het al bijna „oud zeer" van de bijsluiterswet. Er wordt enerzijds gejuicht over alle nieuwe geneesmiddelen, anderzijds gesput terd over vermeende of werkelijke misstanden en over het feit dat wc maar raak slikken. „GOEDE" OUDE TIJD „Kind, ik ben zo moe. zijn de zo vaak herhaalde woorden, die mijn moeder zich het best herinnert van héar moeder. Maar die vermoeide vrouw had tien kinderen ter wereld gebracht. Toen de jongste, mijn moeder, werd geboren was zij 46 en had al 5 kinderen ónder de leeftijd van 3 jaar aan de dood afgestaan. Twee door „koortsen", een door „stuipen", een door „de hoest" en een door een ongeval. Vandaag wa ren ze wellicht gered en was de oorzaak van de vermoeidheid ten minste opgespoord en beter genezen dan met vlugzout of een strakke band om het hoofd. „Kind, ik ben zo moe....". Ja, al was het alleen van verdriet. Het verhaal speelt lang geleden, want ook mijn moeder was 46 toen ik geboren werd .Anderhalve tot een eeuw geleden was de kindersterfte afgrijselijk. Maar de levenskansen van de volwassenen waren ook maar gering. Grootmoeder had haar tien tal niet gehaald alt, zij gestorven was op de gemiddelde leeftijd die voor een vrouw destijds was wegge legd: 37 jaar. Nu was het haar beschoren ook nog een volwassen zoon door longontsteking te verliezen daarvan te genezen heette een wonder, en nu is het zoiets als griep. In onze eeuw is langzaamaan de kentering gekomen, door de perfectie van de geneeskunst, vooral ook van de farmaceutische industrie. Lang zaam, want de Spaanse griep in 1918, maaide in één jaar 20 miljoen mensen weg bij gebrek aan een geneesmiddel, en dat aantal is ruim het dubbele van de doden in de eerste wereldoorlog. Nu kan zulk een ziekteramp nauwelijks meer voorkomen. In vijftig jaar is het inzicht van de medicus zo verscherpt en de ontwikkeling van medicamen ten zo verbreed dat de gemiddelde leeftijd van de vrouw thans boven de 75 jaar ligt en die van de man iets eronder. OVER HET MEDICAMENT De tekorten of gebreken waaraan een medicament, de toepassing of het ter beschikking stellen ervan, kan laboreren, brengt de gemoede ren van het publiek en soms ook van de farmaceutische industrie in beweging. Daarbij wordt door de consument gauw vergeten dankbaar te zijn voor de zegeningen omdat men vergeet hoe zo kort geleden nog maar, de wereld er zónder die ge neesmiddelen uitzag. De hierboven aangehaalde gepubliceerde brief over de bijsluiter staat niet alleen. Massa's brieven, ingezonden stukken, tv-gesprekken, vragen in de Kamer maken de kwestie brandend. Wan neer wij verpaktegeneesmiddelen op recept van de arts bij de apo theek kopen, wordt uit die verpak king eerst de bijsluiter verwijderd. Wettelijk verplicht. De bijsluiter is het stukje drukwerk waarop de fa brikant allerlei informatie geeft aangaande, het medicament. Alleen wanneer de arts op zijn recept ver meldt dat de bijsluiter niét verwij derd mag worden, kan de apotheker daaraan gehoor geven. Ook de ver pakking zelf wordt dikwijls vervan gen, zodat het geneesmiddel alleen maar te herkennen is aan de sum miere aanwijzing die de apothekers assistente schrijft op het etiket. Er is nu al zoveel gevraagd, geklaagd en geantwoord over dit onderwerp dat de verandering op komst moet zijn. Maar het duurt wel langer dan de Farmaceutische Industrieën werd het forum verweten dat deze indus trieën op zulke grote winsten uit zijn. Bepaalde geneesmiddelen zou den slechts een fractie kosten van de berekende prijs. En dat nog wel waar medicamenten dienen voor de zieke mens, dan wel om hem voor ziekte te behoeden. Deze emotionele kijk doet denken aan een serie van vier kostelijke oude prenten waarop de medicus in zijn beroep wordt afgebeeld: eerst te hulp gesneld bij een zieke, heeft hij de gedaante van een gpd. Daarna aan het bed van de gertezende ziet hij eruit als een en gel. Vervolgens staat hij tegenover de herstelde patiënt en is een mens. tenslotte presenteerd hij de reke ning en is de duivel in persoon. De „arme duivel" moet toch ook leven. het samenstellen van een Maar men gunt de schroothandelaar beter zijn winst dan de medicus en de farmaceutische industrie. Onbaat zuchtige naastenliefde tot in het ui terste wordt hier verwacht. Intussen moet die industrie veel kunnen in vesteren om reden van bestaan te hebben. Wie kan als leek becijferen hoeveel research er is gestopt in het medicament. d,at aan grondstof maar een fractie kost van de gevraagde prijs? Het .(slaat vast dat Nederland een van de weinige landen ter we reld is, dat zorgt voor de werkelijke vernieuwing in het farmaceutisch arsenaal. Amerika gaat hier voorop. De financiële bronnen vloeien er dan ook rijkelijk: voor research werd in 1969 door de Amerikaanse farma ceutische industrieën 560 miljoen dollar geïnvesteerd en de overheid deed er nog eens 9 miljoen bij. Maandelijks geven de Nederlanders 55 miljoen gulden aan medicijnen it. Daarvan 25 miljoen aan Neder landse artikelen, 30 miljoen aan uit het buitenland geïmporteerde. Ne derland exporteert maandelijks voor 40 miljoen, zodat onze geneesmidde lenindustrie aanzienlijk bijdraagt tot de nationale e Honderden soorten pillen worden tegenwoordig vervaardigd. MééR IS LOGISCH Er worden alsmaar meer genees middelen geslikt, de medicijnkast puilt uit! Op zichzelf is het logisch dat het gebruik toeneemt. Wij berei ken een steeds hogere leeftijd en aanzien de ouderdom nu eenmaal met gebreken komt, is het gebruik van geneesmiddelen door bejaarden hoog. Een tweede, ook verheugende reden is dat de arts tegenwoordig meer geneesmiddelen mag voor schrijven aan fondspatiënten. Ook een grotere keuze van fijn genuan ceerde middelen die passen bij indi vidueel verschillend geaarde patiën ten werkt een stijging in de hand. Dit zijn enkele van vele factoren die het gebruik doen stijgen zonder na deel. Andere oorzaken liggen in onze samenleving die ér niet in alle op zichten op vooruit gaat. Het jachtig verkeer, de bulderbanen. het gebrek aan beweging en de verkeerde voe ding beïnvloeden de gezondheid slecht en noodzaken tot het nemen van medicijnen. En zo moeten wij de vooruitgang van farmaceutische en medische wetenschap een zegening van onze tijd noemen. Maar dezelfde tijd levert een ontstellend aantal verkeersdoden en -verminkten, tal loze slachtoffers van onmatigheid, vadzigheid en koude oorlog in een boosaardige competitie om het dage lijks luxe brood te verdienen. Zodat we door eigen schuld, ondanks alle verworvenheden, niet zó veel verder zijn gekomen dan de sobere, ver moeide bedroefde grootmoeder Niet zo veel als mogelijk was wanneer we wijzer waren. A. McG. In de Verenigde Stalen is nu televi siereclame voor sigaretten verboden. In Engeland heeft men de acteurs dringend verzocht niet voor de beeldbuis te roken, tenzij het onver mijdelijk is in verband met het spel. Wij hier hebben onze dr. Meinsma die wel langzaam maar toch zeker terrein wint met zijn campagne. In Frankrijk heeft men tot nu toe al leen maar geteld hoeveel er gerookt wordt en daarbij geconstateerd dal het roken onder mannen gelijk blijft maar onder vrouwen angstwekkend stijgt: in 1964 beminde slechts 17 pet de sigaret maar in 1969 had dat percentage zich verdubbeld. Onge veer een derde van de vrouwen rookt als schoorstenen, de overigen ro ken matig. De meeste rokende vrou wen waren bij de eerste telling te vinden in de groep onder de 35 jaar. Maar de laatste telling bracht uit dbt tussen 50 en 65 jaar de sigaret opnieuw onontbeerlijk blijkt te wor den voor een kwart van de vrou wen! Dat kwam in 1964 alleen maar bij uitzondering voor. „Het is nog lang geen alarmtoestand", zegt de Frans man. die daarbij kijkt naar de man nelijke rokers92 pet., waarvan een derde bepaald verslaafd genoemd mag worden. Als anti-rookcampag- nes die het gevaar voor de gezond heid signaleren, al zo weinig effect op de mannen hebben, hoeft men geen betere resultaten te verwach ten van de vrouwen. Maarhoe reageert Marianne nu zij onder de neus gewreven krijgt dat het roken haar schoonheid doet verwelken? Het is bijvoorbeeld heel nuttig haar voor te houden dat het gebruik van tabak desastrexis is voor de huid. Zij die minstens een pakje per dag ver bruiken zullen moeten verminderen en liefst het roken staken, of zij riskeren dat hun spiegel de rampza lige gevolgen zal onthullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 13