OP DE REHOV DIZENGOFF LIJKT DE OORLOG VER WEG Vergankelijkheid op Israëls bodem eusachtig etto, ojiaar onder igen beheer :ni •j: (in :uari ivang ZATERDAG 20 FEBRUARI 1971 De vergankelijkheid van al het aardse is een gegeven, waarmede het in Israël niet moeilijk moet zijn te leren leven. Het land staat vol ruïnes van vroegere culturen, en ongetwijfeld zit er nog veel meer onder de grond dan er al is opge graven. Geen wonder dat Mosje Dayan van archeologie zijn hobby maakte en er bijna het leven bij verloor: hij is als schatgraver een uit velen, in een vooralsnog onuit puttelijk archeologisch paradijs. Daarin is de heuvel van Megiddo niet ver van de berg Thabor een centrum, vanouds een strategisch bolwerk aan de Via Maris die Egyp te verbond met Mesopotamië en Syrië, en tegelijk de poort tot de vruchtbare vlakte van Jizreël, ook bekend als 't Dal van Esdrelon, het toneel van vele veldslagen. 1 'S1- geldt als een symbool verwoesting. Hier is »r naar apocalyptische rhting aan het einde der tijden de lissende slag geleverd zal worden, Harmagedon waarover de Open- ig van Johannes spreekt. Hier is 'ochten door Egyptenaren en Assy- Kanaanieten en Israëlieten, Fi- j 24 Klilnen• Pcrzen- Grieken, Romeinen. won Gideon en stierven Achaz osia. De Makkabeeën hielden er i, en langs deze plaats voerde in Allenby's veldtocht tegen de Tur- begon de Duitse Godlieb lumacher op z'n eentje in Megid- heuvel te graven. Van 1925 tot 19 werd er op grote schaal gespit de universiteit van Chicago en in is het werk door de staat Israël opgevat. We weten nu dat hier resten van twintig tot vijfentwintig den boven elkaar liggen, die bijna •euwen owerspanhen tot aan vierde eeuw voor Christus. Je kunt ing Salomon geweest zijn, maar een offeraltaar dat onder veertien enligggende lagen te voorschijn is ield, een graansilo uit de dagen van ing Jeroboam, en een diepe tunnel r de bron die de watertoevoer voor belegerde stad moest verzekeren, •gankelijkheid, maar de zon schijnt juist hier zie ik het weergaloze Ikleden ouwspel van een vlucht ooievaars, tientallen met trage, brede stille ugelslag op trektocht Was sci Chris geer delijker streken. En doet hoop i aat dit ooit voorbij? 1 febr^rnand kan intussen zeggen, hoe Dpvol de toekomst van Israël torie leert dat in dit land vele ichten zijn gekomen en onderge- an, en dat maant tot bescheiden- d. Maar verplaats je van de heuvel doods Megiddo naar het levendige van Tel Aviv, letterlijk: heuvel de lente, en je kunt nauwelijks Saef'J geloven dat dit ooit weer voorbij gaan of zich in zee zou- laten n. zoals wel gedroomd is in de lestijnse vluchtelingenkampen. Cairo en Damascus van de daken ichreeuwd. Tel Aviv heb ik uren gezeten vandeld langs de Rehov M. Dizen- gemijmerd over het beeld ikou T aël dat ik rond mij zag dat beeld. Mei' vei kligzengoff was in 1909 :hters van deze nu grootste He- euwse stad op aarde. Zestig Joodse innen trokken toen uit het Arabi- e Jaffa weg om in het nabije inzand een nederzetting te vestigen moderne ideeën van wo- igbouw, ongetwijfeld ook geïnspi- :rd door het visioen over een nieu- manier van wonen dat Theodor irzl had beschreven in het derde ifdstuk van ,,Der Judenstaat", de Del van het zionisme die op 14 ruari 1896 in Wenen werd gepubli- erd. idaag telt Tel Aviv bijna een half ïjoen in\voners en is Jaffa daarin g slechts een kleine, eske Arabische stadswijk, le bezet door kunstenaars, der deel bezaaid met etablissemen- i des vermaaks en overigens gestof- ird door nijvere ambachtslieden: mijnwerkers, schoenmakers oekoeksjong •eze ontwikkeling van Tel Aviv roept iweerstaanbaar het beeld op van het •ekoeksjong dat de oorspronkelijke stbewoners ver boven het hoofd is groeid. Dat beeld is trouwens mbolisch voor de gehele ontwikke- _Jfig van de staat Israël. In Jeruzalem op het ogenblik, in het kader van betwistbare machtspolitiek van 'Idongen feiten, precies hetzelfde aan gang. Joods Jeruzalem had de Ara- sch-christelijke oude stad in aantal lang overvleugeld, maar de aanzet nu ook in ontwikkeling van een g van flatbouw daaromheen, een 'oject waaraan paradoxaal genoeg list Arabische bouwvakkers uit bezet bied een goede boterham verdie- f «ze Israëlische expansie lijkt mij de -ü^^rde kern van de Palestijnse kwes- die is terug te voeren op wat rzl in 1896 al noodzakelijk noemde >r de oplossing van de Joodse kwes- Zijn stelling, ontwikkeld onder de rke indruk van de Dreyfus-affaire hij als correspondent van de Neue zeie Fresse in Parijs van nabij had meegemaakt, luidde, dat men het an tisemitisme slechts doeltreffend te lijf kon gaan door de Jood zelf, die steen des aanstoots, in groten getale maar overigens op basis van vrije wil te laten wegtrekken naar een ei gen land. Dat moest dan echter geen Joodse infiltratie op bescheiden schaal zijn, schreef hij, want dat is al eens geprobeerd, maar mislukte. Noodzaak van meerderheid Een infriltatie kan ook niet anders dan mislukken, meende hij, want zij gaat maar goed tot het onvermijdelijke ogenblik dat ae oorspronkelijke bevol king zichzelf bedreigd voelt en haat regering dwingt een verdere immigra tie van Joden stop te zetten. Daarom zal immigratie altijd vruchteloos blij ven, tenzij gebaseerd op een bij voor baat verzekerde meerderheidspositie, aldus Herzl. Een profetische visie! Want in feite ging het in Palestina met de Joodse infiltratie aanvankelijk precies zoals hij voorspelde: er kwam een ogenblik, dat onder het Britse mandaat het Passfieldwitboëk van 1930 eerst en het MacDonaldwitboek van mei 1939 later, onder druk van de Arabische bevolking aan de Joodse landverwer- ving en immigratie paal en perk wil den stellen. De meerderheidspositie die Herzl noodzakelijk noemde, is sedertdien met kracht van wapenen afgedwon gen, een rechtstreeks en niet meer te vermijden effect van de verpletteren de indruk die Hitiers miljoenenmoord op het Jodendom heeft gemaakt. Tpch heeft dat wapengeweld tegelijk Herzls grote illusie vernietigd, dat <ie Joodse staat op vreedzame, geordende manier tot stand zou kunnen komen. En daarmede verloor het middel veel van de doeltreffendheid die hem voor ogen stond. Bolwerk tegen barbaren Als vestigingsplaats voor zijn staat liet Herzl in 1896 nog de keuze open tussen (een deel van) Argentinië en „ons historische ïehuis" Palestina, toen al eeuwenlang onder Turkse heer schappij- ,.Als zijne majesteit de sul tan ons Palestina wil geven, kunnen wij in ruil de sanering van de finan ciën van zijn hele rijk op ons nemen", schreef Herzl. Maar ook „zouden wij daar een deel kunnen vormen van het bolwerk van Europa tegen Azië. een voorpost van de beschaving tegenover het barbarendom". Het leidt geen twijfel dat Herzl met die barbaren de Mohammedanen be doelde, want alleen vojor de christelij- GELOOF IN DE STAAT IN PLAATS VAN OUDE GELOOF DER VADEREN ke heiligdommen had hij een exterri toriale status onder bescherming van de Joodse staat voorzien. Uit zijn op stelling spreekt minachting voor de Arabieren en de Arabische cultuur, een westei-se wortelvergiftiging, die helaas het zionisme negatis is blijven belasten Want ik moet vrezen, dat ook onder jonge Israëli's van vandaag die mi nachting leeft, nog afgezien van hun begrijpelijke weerzin tegen de sluip moord als onderdeel van een guerilla. Tekenend is misschien het wrange mopje dat mijn Joodse gids mij on derweg in bezet Judea vertelde: als een Arabier mij vroeger langs de weg trok, zat hij op de ezel en liet zijn vrouw er acher lopen. Tegenwoordig loopt de vrouw voorop, want er kon den wel eens mijnen liggen Desondanks kan ik evenmin vergeten, dat tussen Herzl en vandaag de ver schrikkelijke consequentie ligt van het anti-semitisme (in oorsprong geen Arabische maar een christelijke uit vinding) in de Duitse miljoenenmoord De tragiek van de historie is, dat juist westerse barbaren het bolwerk van een Joodse staat tot een veel grotere noodzakelijkheid schenen te maken dan zelfs Herzl kon voorzien. Heeft juist het westen niet onweerstaanbaa? gedreven tot de verovering en verde diging van een eigen domein, een ge waarborgde wijkplaats voor alle be dreigden, een land om Joods te leven voor wie in Europa vereenzaamd ach terbleven, een nieuw Joods ideaal? Ik wil graag bekennen dat de aanblik van dit land mij ontroerd heeft, juist om het besef hier mensen te zien die eindelijk zichzelf kunnen zijn, eigen dan wel zeggen dat de staat Israël als een reusachtig getto in de plaats is gekomen van zovele getto's in Euro pese steden, maar dit is er dan ten minste één naar eigen keuze in eigen beheer. Waaromheen nochtans onder Arabische hypotheek de bedreiging gebleven is, een leven dat staat of valt met de steun van de Verenigde te» Kosmopolitisch Israël is een land in oorlog. Veertig pet. van zijn staatsuitgaven gaat naar defensie, 5,5 miljard gulden, een re- Waar op de berg Moriah eens Salomon zijn tempel bouwde, staan nu twee grote moskeeën: in beeld de koepel van de rots, de moskee van Omar, en meer naar het zuiden de moskee van Aksa, waarin brandstichting niet lang geleden golven van emotie door de Arabische wereld joeg. Want deze plaats is even heilig voor Mohammedanen als zij voor joden is: de rots is voor hen het middelpunt van de aarde, vanwaar Mohammed ten hemel zou zijn opgevaren. Het bezit van plaatsen als deze behoort tot de netelige kwesties van het Palestijnse dispuut, maar daartoe internationalisatie te eisen lijkt een overdreven oplossing als het ook redelijk anders kan zijn. achtige belasting als men het verge lijkt met Nederland, dat ruim vier maal zoveel inwoners telt maar nog geen 13 pet aan defensie behoeft te besteden, rond 4 miljard. Toch laat zich in Tel-Aviv deze situatie gemak kelijk vergeten. Men moet zich de Israëli niet voorstellen naar het popu laire beeld van de waakzame pionier in de kibboets, de hand aan de ploeg en een machinepistool onder be reik van de andere. In de 235 kibboet- zim woont maar 3 pet van de bevol king, rond 84.000 mensen, tegenover 82 pet in de steden en stedelijke gebieden: 2,3 miljoen. En de herkomst van die stedelijke bevolking is kosmo politisch als nergens elders ter wereld. Vanaf het vliegveld Lod begin ik met een Franse taxichauffeur, eet 's a- vonds blintzes uit een Roemeense keuken, de kelner komt uit Krakau, mijn gids is geboren in Egypte. De burgers van Israël komen uit alle landen, en blijven komen. Onder de nieuwsten: 223 imigranten uit Chili en de 3 miljoenste inwoner: uit Rus- Uit heel die kosmopolitische wereld trekken de kinderen en kindskinderen op de Rehov Dizengoff voorbij, een eindeloze, opgewekte pantoffelparade in de zoele avond. Er bestaat hier duidelijk niet zoiets als een uniform „Joods" type, maar Esther Ofarim is er duizendvoudig in alle maten en soorten, hooggehakt, gelaarsd, maxi, mini, broeken, hemden, alle kleuren van de regenboog, al wat hip is in de wereld, de jongens ook, baarden, snor ren, leren vesten. Er zijn geen brom mers. geen fietsen, veel gaat in auto bussen, er wordt weinig of geen alco hol gedronken, de jeugd zit aan de thee, het militaire element is uiterst schaars, er moet een enorme reserve zijn aan niet-gemobiliseerde man kracht. Aan de Middellandse Zee zie ik een skyline van moderne hotels: Sheraton, Hilton, Dan Samuël, zuid waarts rijst de Shalom -Mayer-toren naar de sterren, ik tel tegelijk zeven vliegtuigen die knipperlichtend rond cirkelen in afwachtinb van hun beurt op Lod. Een moderne stad. een dagelijks leven dat nauwelijks zal afwijken van dat in Nederlandse nieuwbouwbuurten, niets om op dit punt wat te idealise ren. behalve dit ene: hier wonen vrij de kinderen van een volk dat overal elders vroeg of laat verworpen en vervolgd werd. Land van belofte Nu kan men zich de vraag stellen, of het cement dat deze nieuwe Israëli sche staat bindt dezelfde kracht is waarop door de eeuwen heen naar de mening van Herzl de feitelijke samen hang van het Joodse volk in de ver strooiing heeft berust: het geloof der vaderen. Dat is geen theoretische vraag, want op dat geloof wordt vaak de aanspraak gefundeerd die de Joden op het land van Israël zouden kunnen laten gelden, een land dat hen door God zou zijn beloofd. Een aantal hedendaagse katholieke bijbelgeleerden ontkent dat Gods be lofte iets te maken zou hebben gehad met een blijvend exclusief Joods recht op bepaalde grond. Dat recht ls trou wens door Herzl ook niet opgeëist, want anders zou hij niet serieus Ar gentinië hebben genoemd als moge lijkheid tot vestiging van een Joodst staat. Deze dacht hij zich bovendien uitdrukkelijk niet als een theocratie Hij stelde strikte scheiding van staal en religie voor en vrijheid van levens overtuiging: de rabbijnen moeter evenzeer binnen hun synagogen blij ven als de soldaten binnen hun kazer nes, schreef hij. Israël is dan ook geenszins een theo cratie geworden, en het spanningsveh dat het geloof der vaderen er biedt valt te vergelijken met de rol van d> kerken in grote delen van het zogeh< ten christelijke Westen Er is een duide lijke sabbatviering die bijv. leidt to het stilleggen van het openbaar vei voer. maar dat betekent nog niet dn er eensgezind over sabbatheiligin: wordt gedacht. Ik denk voorts dat veel Isra< li s net zo min „kerks" zijn als veel De klaagmuur in Jeruzalem is e enrestant van de wes Lelijk muur die eens de hof van de tempel, in 70 na Chr. door de Romeinen verwoest, omringde. Een heilige joodse plaats, sedert 1967 in de ruimte gezet van een open terrein waarvoor een dichte bebouwing sneuvelde. Rechts treden de vrouwen, links de mannen tot de muur met gedekte hoofden. Zij leggen hand en hoofd tegen de stenen; er wordt gebeden; er is ook veel toerisme en commerciële fotografie, vijf pond voor twee kiekjes die het huis goed kunnen doen. Vanaf de hoge huizen rondom houden soldaten het terrein onder schot, goedmoedige reservisten op leeftijd, maar wel van walkie-talkier voorzien. Er is ook controle b ij de de toegangen, speciaal op tassen en pakjes. Terzijde wordt diep onder pelgrimsniveau naarstig gegraven: daar liggen de brokstukken van de tempel van Salomon, die in 960 voor Chr. werd gebouwd en in587 door de Babyloniërs verwoest. In 520 bouwde Jeruzalem de tweede. Euopeanen: het vrome gebeuren in de ;ynagogen trekt hen niet aan. bepaal- ie hoogtijdagen eventueel uitgezon derd. En voor het oude geloof der vaderen lijkt vaak het n euwe geloof :n de staat Israël in de plaats geko- U moet ook niet vergeten, zei me een jonge Israëli, dat de strenge wetten van het Jodendom juist in de ver strooiing zijn tot stand gekomen of ngescherpt als een middel om eigen dentiteit te bewaren onder moeilijkp imstandigheden. Hier en nu is daai ninder behoefte aan ")at klonk mij redelijk, maar er speelt tok nog een ander gegeven mee: het lood-zijn lijkt vaak minder gefundeerd op een geloofs- dan op een solidari- eitsgemeenschap, met een juridisrl rriterium als basis: Jood is. wie uil een Joodse moeder geboren werd. Rn Jood is wie zich Jood voelt, wat hij Daarom weet ik ook niet wat in de historie het meest zal hebben bijge dragen tot het behoud van die kern van de Joodse gemeenschap die ono verwinnelijk is gebleken, hoe afschu welijk ook vaak de uiterlijke omstan digheden: solidariteit of geloof. Wel 'icht was het een verstrengeling van die twee in trouw aan wet. wijsheid en tradities. Iloe dan ook: van het geloof uit ge tien was de vestiging van de staat Israël niet noodzakelijk een aantal orthodoxe Joden meent duidelijk hei tegendeel maar onmiskenbaar is hij een produkt van Joodse solidariteit en als zodanig een historische realiteit met een zo complexe en diepgewortel de achtergrond, dat ik niet zie hoe hij nog ongedaan gemaakt zou kunnen orden. Tenzij iemand daar een wereld oorlog voor over heeft. Men moet natuurlijk toegeven dat dit soort realiteiten in de wereld tot stand pleegt te komen op basis van het recht van wie ter plaatse het sterkst blijkt. Vele landsgrenzen op aarde zijn oorspronkelijk in bloed ge trokken, en het is met die van Israël niet anders. Dat beantwoordt niet aan de boodschapvan vrede die de histori sche roeping van het uiverkoren volk lijkt te zijn. maar de buitenstaander heeft achteraf gemakkelijk praten: de realiteit was dat de Joodse solidariteit in 1948 een krachtiger vuist kon ma ken dan de Arabische. En tot nog toe lijkt dat zo te zijn gebleven Op pa pier hadden de Joden .destijds net zo min een kans als David tegen Goliath, maar het beslissende verschil moet wel geweest zijn dat de Arabieren geen Auschwitz achter de rug hadden en als Semieten nooit onder anti semitisme hadden geleden. Palestij nen Hoe nu echter verder? Het is uitgeslo ten dat de klok nog ooit kan worden teruggezet naar het Palestijnse verde lingsplan dat op 29 november 1947 door de Verenigde Naties werd aan vaard. Er woonden toen 508.000 Joden in Palestina, het zijn er nu vijfmaal zoveel. Zij hebben bovendien het land van aanschijn veranderd en er stede lijke en agrarische ontwikkelingen van enorme omvang tot stand ge bracht, al ontbreken ook de pittoreske restanten van een primitiever verle den niet. Zoals het treintje waarn)?* ik van Jeruzalem naar Tel-Aviv reis de, een lokaalspoortje naar de beste romantische tradities, compleet met de kans dat onderweg in de bergen nog ergens voor het stationnetje van Bet Shemesh het geslinger en het gefluit plotseling zullen opgehouden omdat de rails worden opgeblazen. Het verdelingsplan 1947 is dus achter haald, maar een aantal rechten van Arabische Palestijnen, de basisbevol king van de vluchtelingenkampen, is ongetwijfeld gebleven, om te beginnen oorspronkelijke eigendomsrechten op grond, huizen, zaken. Dat lost men niet op met te zeggen dat ze dan maar niet hadden moeten weglopen, ook al niet omdat daarbij in de hitte van het gevecht adviezen van Britse kant een rol schijnen te hebben ge speeld. een feit dat mij in 1966 ook door vluchtelingen in Jordanië is ver teld. Moet of kan er alsnog in Palestin* naast de Joodse ook een Arabische staat komen? Ik zou er niet aan willen twijfelen, dat de Arabische Pa lestijnen een eigen identiteit hebben, die hen bijvoorbeeld in Jordanië duide lijk onderscheidt van het woestijnvolk waaruit Hoessein zjjn trouwste solda ten wint. De Palestijnen achten zich beter, beschaafder, boven de bedoei- nen verheven, en of dat nu al dan niet waar is: verschillend zijn zij ze ker. al hebben ze dan nooit staatkun dige onafhankelijkheid gekend. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat ze die alsnog krijgen, waarbij de Jordaan- vallei de aangewezen plaats lijkt, eventueel in de vorm van een dubbel monarchie onder koning Hoessein, al hebben de bloedige gevechten van de laatste maanden de kansen daarop zeer verkleind. Onzeker Het lag in de lijn van Herzl's denken, dat de oorspronkelijke bevolking van het gebied waar hij zich zijn joodse immigratie- met voorverzekerde- meerderheidspositie voorstelde, ten volle in de maatschappelijke voorde len van die immigratie zou delen. De Joodse kolonisten zouden het land openleggen en ontwikkelen, en dat zou ook het levenspeil van de autoch- thone bevolking omhoogbrengen, aldus Herzl, een typisch paternalistisch-ko- loniale visie waarmee men nu natuur lijk weinig meer kan beginnen. Zij zou Immers tot een soort Zuld-Afrika leiden, met de Arabische Palestijnen als de Bantoes van het Nabije Oosten al dan niet in een reservaat met eigen lokaal bestuur, een onverdraaglijke gedachte, geen oplossing. Maar ook een Palestijnse staat in de Jordaan- vallei zou moeilijk aan zo'n situatie van (economische) afhankelijkheid kunnen ontkomen, gegeven de achter stand waarmee hij zou moeten star- Moet de oplossing dan toch komen van een hervorming in Israël zelf? Misschien, maar ik zie dat niet gebeu ren zolang de Arabische landen de_ harde realiteit vah de Joodse staat-' kundige aanwezigheid en de primaire consequenties daarvan niet als uit gangspunt voor eigen handelen aan vaarden. Want vruchtbare bezinning over de toekomst van het zionisme zal men van de Joden zelf pas kunnen verwachten, als hun eigen huls niet langer van buiten af in zijn naakte bestaan wordt bedreigd. Tot dan kan lk alleen maar hopen, dat de jeugd van de Rehov Dizengoff en die uit de Palestijnse kampen el kaar nog eens In vrede en vriend schap zullen ontmoefpn, en niet onder de schaduw van Megiddo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 11