Elisabethiaans koningsdrama door NRT W atzlaf vanMrozek „KONING JAN" Durrenmatt bewerkte stuk van Shakespeare Via Sacra: Kruisweg Agnew slaat weer toe Klatergoud nu ook op tv Alica de Larrocha in Spaanse muziek Ruitersport PAvjiixA 2 LEIDSE COURANT NIEUW ROTTERDAMS TONEEL „KONING JAN" vertaling Gerit Kouwe decor/kostuum Frank R regie Johan van de met Eric Schneider, Josephine Binnen één seizoen twee Elisabethaan- se koningsdrama's op het repertoire, één over Edward II, geschreven door Mar lowe en het andere over Koning Jan, van Shakespeare. Beide stukken bewerkt door zeer belangrijke hedendaagse toneel schrijvers uit het Duitse taalgebied, Brecht en Etürrenmatt. Beide stukken door één en dezelfde geregisserd: John van de Rest, in beide gevallen decors en kostuums van Frank Raven. Het eerste drama ging in september in première, zaterdagavond kwam het tweede, ,JCo ning Jan" in eerste voorstelling in de Rotterdamse Schouwburg. Het is niet helemaal duidelijk gewor den wat het N.R.T. ertoe bewogen heeft dit tweede stuk over een vorst en zijn neergang zo snel na het eerste uit te brengen. Er is natuurlijk een belangrijk verschil tussen Marlowe en Shakespeare, beiden geven een andere analyse van het koningschap. Zo is er een nog merk waardiger verschil tussen Brechts visie op macht en gezag en die van Dürrematt. Ontegenzeggelijk. Maar dat zijn varian ten op dezelfde gedachte: wanneer één persoon te veel macht heeft, lijdt het volk daaronder. Durrenmatt heeft Shakespeares stuk overigens heel knap bewerkt. Er is een nieuwe draai aan gegeven, in vele scè nes schijnt een heel ander licht. Tafere len en personen, die gemist kunnen wor den, hebben plaats moeten maken voor heel andere zaken, soms cabaretesk, maar steeds heel scherp. Het is van taal bovendien erg knap, de vertaling van Gerrit Kouwenaar is zo te horen heel bekwaam. Dürrenmatt voert allerlei elementen in, die de situaties verscherpen of ac tueler maken. Er is bijvoorbeeld een heel dwaze scène rond het bed van kardinaal Pandulf; de kinderrol in Sha- Een nieuw werk van Marius Monnikendam (Van onze muziekredactie) Er is wederom een nieuwe compositie van Marius Monnikendam verschenen, Via Sacra - Kruisweg - geheten, waar van in de komende maand niet minder dan vijf uitvoeringen zullen worden ge- 1 maart: Steigerkerk, Rotterdam, 7 maart: Gudule, Brussel, 27 maart: Koepelkerk, Maastricht, 20 maart: Pancratius, Heerlen. En op vrijdag 26 maart kan 's-Graven- hage met Via Sacra kennis maken. Uit voerenden zijn het Collegium Musicum Limburg, het jeugdkoor Don Bosco 's-Gravenhage dir. pater Minn erna een declamator, de organist van de Onze Lieve Vrouwebasiliek te Maastricht, Jean Wolfs. Het geheel staat onder lei ding van Jef Somers. Via Sacra is in de Kloosterkerk te be luisteren.. en te bekijken. Want tijdens de vertolking der muziek worden de toe passelijke passietekeningen van Ad de Haas geprojecteerd. PALM SPRINGS Vice-president Spiro Agnew van de Verenigde Sta ten heeft weer toegeslagen op de golflinks. Op het Bob Hope „desert classic" golftoernool voor beroeps sloeg hij bij de tee-off voor de eer ste hole een bal in het publiek en trof drie toeschouwers, van wie een dame (20) zo werd gewond, dat ze moest worden behandeld. Een van de partners van de vice- president was beroepsspeler Doug Sanders, die vorig jaar op hetzelfde toernooi door een bal van Agnew in de nek werd getroffen. Voor het oog van ongeveer 20.000 belangstellenden smeet Agnew met walging zijn Club op de grond, stapte in een wagentje en reed naar de tee voor de tweede h jle. kespeares stuk (de jongen die blind wordt gemaakt en zich daarna van de kantelen stort, Jans zoon) is vervangen door een pop. De rol van de Bastaard, de grote tegenpool van Koning Jan, om dat hij het volk vertegenwoordigt en het gezonde verstand in dit schaakspel van het gezag, is duidelijker geworden en de motiveringen van de daden van deze figuur actueler. De voorstelling van het N.R.T. is net als enkele maanden geleden het geval was met „Edward II" heel gaaf, interes sant om naar te kijken sterk van vorm geving. Maar ze roept, toch vragen op. Zo is bijvoorbeeld de uiterlijke vormge ving (decor en kostuums) zoals te ver wachten is van een man als Frank Ra ven, bijzonder geraffineerd er. heel ver rassend. Een heel groot open toneel, een ver voortoneel, in het midden een soort speelvlak, dat overloopt in een wand. In de loop van de voorstelling wordt dit element vuurrood, hetgeen op zich een aardige vondst is, maar die in de loop van het stuk te veel .bedacht" is, te weinig werkzaam voor het beoogde ef fect. Zo is onder regie van John van de Rest een hechte eenheid ontstaan in het spel, maar het naar mijn idee door Dür renmatt toch gewenste effect van „ex trovert", karikaturaal, grotesk spel ont brak in deze gematigde, tamelijk serene voorstelling. Het lag toch allemaal wel heel dicht bij „Edward II". En des te meer leek „Koning Jan" daarom een doublure. Er werd boeiend gespeeld door Jules Croiset (De Bastaard), Johan Schmitz de Kardinaal), Bas ten Batenburg (koning Filip), Josephine van Gasteren (Jans moeder) en Eric Schneider in de titelrol. Maar in al die rollen ontbrak te veel dat groteske, om Dürrenmatts bewerking in zijn recht te laten en daarmee de voor stelling van dit tweede koningsdrama uit de Engelse toneelhistorie te recht vaardigen. JAN VERSTAPPEN Susan Oliver, de Anne Howard uit Peyton Place, eregaste van Duys' honderdste Vuist, vierde zaterdag haar verjaardag tijdens een rondvaart door de Amsterdamse grachten. Het feestje werd haar aangeboden door de filmmaat schappij die haar eerstkomende film „Company of Killers" in de bioscopen gaat brengen- Willeke Alberti, als Marleen Spaargaren in Öe Kleine Waarheid de Neder landse tegenpool van Susan, hielp haar de verjaardagstaart aan snijden. Andere feestgangers wa ren onder meer Tonny Eyck, pianist van Willem Duys, en twee Nederlandse vrouwelijke vliegen, leden van de 99-Club. Susan Oliver, zelf vrijetijds- straaljagerpilote, zal in hun gezel schap als het weer het toelaat, vandaag vanuit vliegveld Teuge ook het Nederlandse luchtruim verkennen. De Poolse schrijver Slawomir Mrozek is de auteur van het toneelstuk „Watzlaf", dat de VARA-t.v. vanavond op het scherm brengt. Het is een satirisch schouwspel, waarin maat schappelijke toestanden en wantoe standen worden gesymboliseerd in fantastische gedaanten. „Watzlaf" is een scbipbreuket; hij staat model voor de hele mensheid die leeft in een samenleving waar vrijheid, gelijkheid, gerechtigheid, uitbuiting en armoede begrippen zijn die zich steeds wijzi gen. De schrijver heeft voor zijn kritiek op die samenleving gekozen voor de ka rikaturale kolderstijl, die verhoedde dat zijn werk in de censuur bleef steken. De rolverdeling in deze pro- duktie, die tot stand kwam in samen werking met de Nederlandse Comedie, is als volgt: Watzlaf: Cor van Rijn; Lakei: Wim de Haas; de heer Vleer muis: Alex van Royen; mevrouw Vleermuis: Ellen1-Vogel; Kwartel: Paul Brandenburg; Jozef: Rudolf Lucieer; Matthijs: Wim Kouwenhoven; het ge nie: Robert Sobels; Justine: Agaath Meulenbroek; Oidipous: Jan Ret el: gids: Peter Hoeksema; barbaar: Will van Seist, officier: Tim Beekman; de beul: Peter Hoeksema (d). De toneel- regie wordt gevoerd door Heinz En gels, voor de Lv.-regie tekende Theun Lammertse. Maandag VARA Ned. I 21.10 uur. „Ich hab in Gottes Herz und Sinn" Deze Bahcante zal op zondag 21 febru ari om 17 uur worden uitgevoerd in de Kloosterkerk aan het Lange Voor hout te Den Haag. Liturg is ds. M. L. W. Schoch, cantor-organist: Gerard Akkerhuis. Medewerking verlenen het Residentie Bachkoor, het Resi dentie Bachorkest. Jan van der Meer koor-orgel en solisten. Jelle de Vries' bekende strip „klatergoud", waarmee de VARA veel succes oogstte voor de radio, is van avond ook op de tv. te zien. De serie omvat acht afleveringen. Acht weken achtereen dus de roemruchte beleve nissen van de platenproducent Gilles, slager Pummel Hondecoeter (Coen Flink en Peter Aryans), typiste Zwaan (Tonny Huurdeman), de mooie Sherry (Trudy Labij) en Sjonnie (Eelco No bel). De muziek in „Klatergoud" wordt verzorgd door een ensemble o.l.v. Ruud Bos. Maandag VARA Ned. I 20.20 uur. Wie Altcia de Larrocha Albeniz en Granados hoort spelen, zegt dagelijk: dót is haar wereld. Het mag zijn dat de pianiste uit Barcelona ook in deze ro- mantisch-folklorische muziek wel eens een nootje laat vallen of een klein slordigheidje begaat, maar geen toe hoorder zal er aan twijfelen dat zij zich met deze muziek kan vereenzelvigen: zij is ermee opgegroeid en zij lééft er in. Geen n iet-Spaanse zou het haar trouwens kunnen nadoen: die specifieke ritmiek, die heel bijzondere klankkleu- Voor een veel te klein publiek is Alicia de Larrocha zondagmiddag in de Kleine Schouwburg te Rijswijk opge treden. Uit de befaamde Goyescas van Granados speelde zij de verrukkelijke jota waarmee het eerste boek begint, een heerlijk spel van aantrekken en afstoten, van speelse flirt en hofmakerij en. Daarna de intieme, dichterlijke dia loog van het mooie meisje en de nachte gaal, en tenslotte, buiten de eigenlijke pianosuites om, El Pr' een fragment over een ledepop uit de gelijknamige opera van Granados, later weer be werkt voor plano, in de stijl van de Na Granados Albeniz, zijn land- en generatiegenoot. zijn kunstbroeder maar een net even andere persoonlijk heid, in drie stukken uit de onvolprezen Ibéria-cahiers: onvervalst Spaans en onvervalst Spaans gespeeld, culmine rend in de meeslepende Triana. Het lijkt ondankbaar maar het eerste gedeelte van het concert had, wat ons betreft, kunnen wegblijven. Laat me vrouw De Larrocha, die als pianiste én als musicienne een persoonlijkheid is. voor de Spanjaarden haar Bach en Schumann spelen. Voor ons is haar Bach te geromantiseerd en buiten de stijl van de barok, haar Schumann wel gevoelig maar op de manier van Gra nados en niet op die van Schumann. Daarom heeft ons het Italiaanse Con cert en de Krelsleriana in de wat vreemde voordracht niet veel gedaan. Maar voor haar Granados en haar Al beniz willen wij juichen, en hopen dat ze daarvoor nog vaak naar Nederland terugkomt. K.S. Vara in beroep tegen vonnis Marcel van Dam HILVERSUM (ANP) Het dagelijks bestuur van de VARA heeft besloten tegen de uitspraak van de president van de arrondissementsrechtbank te Amster dam in het kort geding met betrekking tot de „Exota"-flessen* appèl aan te te kenen. In de uitzending van de Ombuds man op vrijdag 19 februari om 21.10 via Nederland 2 zal, zoals door de rechter verplicht is gesteld. Marcel van Dam het vonnis voorlezen. Dit zal worden gevolgd door een commentaar van VARA-voor- zitter J. B. Broeksz. Kunst en Kunstenaars Jeugdconcert Residentie-Orkest Op 26 februari zal het Residentie-Orkest onder leiding van Willem van Otter- loo een Jeugdconcert in het Congres gebouw geven. Op het programma staan werken van Ives, Busotti, Schönberg en Satie. De filmmuziek van Schönberg wordt uitgevoerd met twee verschillende films en de Para de van Satie zal begeleid worden met een vertoning van het Mime Theater van Will Spoor. Opnieuw gaat de NCRV-tel^visie in enkele programma's aandacht bestel den aan de paardensport. Deze uitzen dingen werden gemaakt door regis seur Nico Begaart, zelf intensief -beoe-^* - fenaar van deze sport. In het eerste tv-programma in de rubriek „Dier en vriend" wordt aandacht besteed aan de zwaarste proef in de ruitersport, „de military", een samengestelde wed strijd van dressuur, springen wegpar- cours en cross country. Speciale aan dacht in deze uitzending ook voor de cross, waarvoor opnamen werden ge maakt in Deurne en Grossel. In het tweede programma op vrijdagavond 19 februari in de rubriek „Attentie voor de „Sport" zal het een en ander te zien zijn over dressuur van paar- Maandag NCRV Ned. I 19.05 uur. NOS met financiën over de schreef HILVERSUM (ANP) De accoun tants van de NOS hebben in hun rapport over de jaarrekening 1969 een aantal administratieve tekortkoningen gesignaleerd. Vooral de budgetbewa king zou te wensen hebben overgela ten. In het rapport werd o.m. gewezen op dc forse overschrijving van het geraamde bedrag voor de produktic van de jeugdserie „Floris" en kwamen opmerkingen voor over de salaris- en voorraadadmlstratie. In de vergadering van het bestuur van de NOS is besloten de raad van beheer op te dragen een nota samen te stellen, waarin moet worden aan gegeven op welke wijze na 1969 aan de opmerkingen van de accountants is tegemoet gekomen. Het NOS-bestuur heeft het beleid van de raad van beheer in de. zaak-Lino Calle goedgekeurd. Deze zaak betrof het aanvankelijke besluit om geen ge bruik meer te maken van de diensten van de heer Calle voor de uitzendin gen ten behoeve van de Spaanse werknemers in ons land en de latere ongedaanmaking van die beslissing. NEW YORK (ANP) Een Ameri kaanse r.-k. culturele stichting, The Christophers, heeft een bronzen me daille toegekend aan Pierre Janssen, directeur van het gemeentemuseum van Arnhem eh presentator van kunstprogramma's voor de televisie. Pierre Janssen krijgt de medaille, die hem op 25 februari op een ontvangst in New York zal worden overhandigd, voor het op constructieve gebruiken van zijn talenten door een boek .van hoge kwaliteit te produceren, dat ge zonde waarden voortbrengt". Hiermee wordt gedoeld op het werk „een paar minuten is het stil", dat een overzicht van de gebeurtenissen in Nederland in de tweede wereldoorlog geeft door middel van een beschrij ving van Nederlandse monumenten, met foto's van Hans Samson. Het boek is vertaald door de voormalige Ameri kaanse ambassadeur in Nederland, William R. Tyler. Annamarie Kupper is een Zwitserse kunstenares. Zij zal haar Hollands debuut maken in de kunstzaal „'t Venster", Gouvernestraat 129 te Rot terdam met objecten en grafiek van 20 februari tot 12 maart. Toneelgroep Theater zal nog eens „Het proces" opvoeren in de Koninklijke Schouwburg op 17 februari onder re gie van Jan Grossman. De vertaling is van Dolf Verspoor. NOS 11.35 uur: Het hart maakt Onze landbouw 18.45 uur: Fabeltjeskrant •18.55 uur: Journaal NCRV 19.05 uur: Dier en vriend 19.25 uur: Zo vader zo zoon 20.00 uur: Journaal 20.20 uu Hier •20.45 uur: Please sir •21.10 uur: Gehavende steden 22.10 uur: In het voorbijgaan 22.20 uur: Hum. Verbond •22.30 uur: Journaal 22.35 uur: EHBO NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Notre ville en andere •18.45 uur: Fabelt jeskran. 18.55 uur: Journaal KRO 19.05 uur: Wij heren van i 20.00 uur: Journaal •2021 uur: Andy Williams 21.11 uur: Brandpunt •21.36 uur: Paul Vlaanderen 22.26 uur: Blinde kinderen, resp. 22.56 uur: Journaal 23.01 uur: Oppervlaktecursus NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag 19.05 uur: Agrarisch nieuws VARA •19.30 uur: Coronation Street •20.00 uur: Journaal •20.21 uur: Klatergoud, t.v.-spe| 20.45 uur: Achter het nieuws •21.10 uur: Watzlaf, t.v.-spel •23.10 uur: Journaal 23.15 uur: EHBO 19.10 uur: Kunstsignalering AVRO 19.30 uur: Toppop 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton place •21.i0 uur: Muziek is troef 22.00 uur: Televizier 22.50 uur: Journaal 22.55 uur: En Frangais reatiev jlvoen piimte ifschik irikend tién va rende it voe 8.00 Nieuws. 8.11 Te Deum Laud; muziek. 8.30 Nieuw voor de huisvrouw)'. 9.40 Schoolradio. 10.00 Bijbelse verkenningen. 10.15 (S) Limburgs Sympljjpnie-orkgst, ^De Ma^spFcechtV Staar 11.03 Het wassende water'. Vervolghoor- spel 11.28. Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 (S) Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00-13.05 Raden maar14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal: muzikaal middag-maga zine. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlich ting: 17.00 Antilliaanse muziek. Raymundo Debrot in gesprek met de Antilliaanse com ponist Oswin Behilia. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Haü: Jeugdprogramma. 7.20 (S) Dag met een plaatje(gr). 8.00 vs. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag met *8.30-8.3.3^ JDe groei breide rëport'at"5™ gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen: populair verzoek plateftprogramma. (11.00 Nieuws). 11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Overheidsvoorlichting: uitzending voor over het leven in de taal. AVRO: Tamn^oM*1aterr?'rin <S) Nlt" ek begrip, le2 r het belcanto (I), mu; i Trefpunt: discussie- rut l 17.55 Mededelingen. VARA: 9.00 pep. 10.00 Nieuws. 10.03 Ekspres: lichte r ten. 11.00 Nieuws. 11.02 Een opvallend vrolt) ke gevarieerde visite: licht piatenproerar (12.00 Nieuws). 13.00 Eddv Becker Show. (14.00 Het e buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieu 14.03 Schoolradio. (15* 16.03 Radio Selfserv.- frj. ^dedelincen. 17.15 v»* Nieuws). 16.00 Nieu- 17.00 Nieuws en mededelingen. 1 17.55 Weegschaal. Over Ard Schenk wordt elders in deze krant voldoende gejubeld. We volstaan met te constateren dat de Zweedse t.v. behoorlijk verslag deed, waar de NOS overigens niets bij te Ieren had. En Theo Koomen vergeven we alle vroe gere misslagen, omdat hij zo voluit enthousiast „mee-reed" op die tien kilometer, waar een groot atleet een enorme prestatie leverde. Ook voor het overige een plezierig weekeinde wat t.v. betreft. De Lucy Show werd door de VARA stopgezet en vervangen door „Arnie". Terecht. Sinds Lucilly Ball er helemaal familieaangelegenheid van maakte haar show minder en minder leuk geworden. „Arnie" kan best leuk worden. Her schel Bernardi maakt in elk geval iets heel markants van zijn titelrol. Het markante van „Een van de acht" blijft overigens het gulle karakter dat Mies Bouwman elke kaar weer weet op te brengen. Zaterdag bad ze het geluk dat een vrijwel-ideaal koppel met de prijs ging strijken. Vader De Koe gunden we veel: als dochter Trudeke ter plekke een miljoen was aangebo den hadden we er vrede mee gehad. Want Trudeke bad een innemende spontanetïeit die zeldzaam is. Afgezien daarvan was „Een van de acht" 6terk in het bijwerk. Jongleur Francis Brunn was van een klasse als we nog nooit hebben gezien. En de hemel weet dat we op of buiten het scherm verschrikkelijk veel jongleurs hebben moeten zien! „Een van de acht" mikt op populariteit door dood gewone spelletjes. Maar die onbezorg de spelletjes zoals dat door Luc Lutz werd geleid worden toch niet platvloers. „Een van de acht" is een amusant rustpunt, zelfs voor uw pro fessionele kijker- DS-70 congresseerde. Zowel Hier en Nu als Achter het Nieuws brachten verslag uit. Het interesseerde ons met name wat AhN zou doen. We kregen dc indruk dat de socialistische omroep zich tegenover e alterna'.ieve socia listische partij niet helemaal negatief opstelde. Het verslag was redelijk ob jectief, het commentaar was d; niet helemaal, maar de aperte vijan digheid tegen het eerste optreden Goedhart cs. was toch verdwe AhN houdt kennelijk rekening met di mogelijkheid dat de P.v.d.A. eerlans niet meer de grootste socialistisch» partij zal zijn. Gisteren bood de AVRO „Alleen r een bezoeker", t.v.-spel van Barrt Bermange. Het gegeven had iets - Proust: driehoek waarin de verhou dingen steeds wijzigen. Er zat ie- geraffineerds in de dialogen die, te kens voor een andere rol herze?! NKOt werden. Maxim Hamel regisseerde h Aanv; spel-voor-drie erg goed. Maakte d« ST/ centrale rol van Eric (Edmond Cla<- Husti sen) duidelijk en liet het raffinemeni in de tegenrollen (Ingeborg Elsevier en Ton Lensink) goed overkomen. De AVRO deed ons verder een pleiitt met „Hier is Parijs-hier Jan Brusse," waarin Jan vertelde wat puissant- rijken kopen bij verschrikkelijk clusieve Parijse juweliers. Nog meer plezier hadden wc bij het concert het Promenade Orkest o.l.v. Edo d» Waart, waar de solisten Wilma Drie sen en Kruno Cigoj een populair bel- canto-programma afwerkten. Voor dit muziekgenre is er een groot t.v.-pn bliek. Het genre komt eigenlijk veel te weinig op de buis. Gehavende steden De eerste co-produktie op documentair terrein van BBC en NCR V.-televisie de documentaire „Gehavende Steden' wordt vanavond uitgezonden. Reeds in een vroeger stadium werd besloten dat deze produktie over de haven' van Rotterdam en Londen zou worden gemaakt onder leiding van een Engel se regisseur. Een besluit dat echter te resultaat heeft gehad, dat de film eer. meer Engels dan Nederlands karakte: draagt. Regisseur Peter Robinson, d;« werd belast met de leiding, laat opzichte van de Londense haven scherpere kritiek horen dan derlandse regisseur had durven c' willen uiten. Daarentegen is hij ten opzichte van Rotterdam te hoffelijk Interessant blijft het overigens te varen hoe een Engelsman kijkt naar Rotterdam en wat hem dan het meeJ- te treft. Maandag NCRV Ned. I 21.10 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2