,HET IS VOORBIJ
AF UIT'
CULINAIRE
ENCYCLOPEDIE
VOORJAAR IN AANTOCHT
populariteitslijst moet hem
toch op z'n minst verwonderd
hebben?
Boudewijn: „Verrek, zeg. Weet
je, dat ik dat pas sinds van
middag weet? Een vriend van
me zei het. Maar verwonderd?
Nee, dat kan ik niet zeggen.
Ik werd er niet warm of koud
van. Ik geloof, dat ik zoiets
gezegd heb" als „Oh ja?". Meer
'Maar hoe verklaart hij dan
die hoge notering?
Boudewijn de Groot: „Ja. weet
je, misschien zijn de herinne
ringen nog sterk. Je moet niet
vergeten, dat bij een ver
schrikkelijk grote groep Ne
derlandse jongeren nog steeds
platen van mij in de kast
staan. En ik neem aan, dat die
groep mij zo af en toe nog wel
eens onder de naald legt. Dat
is vrij logisch, geloof ik. D'r is
ook veel vraag naar een nieu
we langspeelplaat van me. Ik
weet niet hoe het komt, maar
de vertegenwoordigers van de
maatschappij hebben al meer
dan eens van plantenhandela-
ren te horen gekregen, dat er
voor een nieuwe LP veel be
langstelling bestaat. Zoiets als
„Voor de overlevenden", de
succesvolste plaat die ik ge
maakt heb. D'r zijn al plan
nen. Waarschijnlijk ga ik
weer iets doen met Lennaert
Nijgh. Maar optreden? Nee,
dat zie ik niet meer."
Enquête van „Muziek Express" wees het uit:
Boudewijn de Groot is -ondanks twee jaar niets doen-
nog steeds een van de populairste Nederlandse zangers.
Maar voor hem hoeft het niet meer
De telefoniste-receptioniste
van platenmaatschappij Pho
nograms programmabureau in
Hilversum vraagt verwonderd:
„Komt u voor Boudewijn de
Groot?
Dat lijkt me sterk. Hij is er
niet. Volgens mij zit-ie in
Amsterdam. Thuis of zo. Heeft
u een afspraak gemaakt? Ja?
Voor twee uur vanmiddag?
Daar snap ik niks van. Bo
heeft een keurige Phonogram-
agenda, waarin hij netjes al
zijn afspraken noteert. Ik kan
me niet voorstellen, dat hij u
is vergeten. Moment, ik klim
even in de telefoon. Gaat u
intussen hier maar even zit
ten, dan zullen we zorgen voor
een kopje thee".
Boudewijn blijkt inderdaad
thuis te zitten. Heeft de week
tevoren een hele middag op de
heren zitten wachten en toen
is er niemand komen opdagen.
De telefoniste gooit het op een
communicatiestoornis en zegt:
„Kom nou maar. Ik hou de
heren hier wel even bezig."
Dik drie kwartier wachten
Bij telefoniste Christine meldt
zich in die tijd half zingend
en spelend Nederland. De res
terende helft wordt door haar
bazen aangevraagd. Seth
Gaaikema, Conny Vink, de
Jacksons, etc. Alleen met Ge
rard Cox wil maar geen tele
fonische contact tot stand ko-
Nul-nul-acht wordt om duide
lijkheid gevraagd: „Juffrouw,
de heer Cox, cee-oo-iks, in
Rotterdam doet tahiewauwau.
Heeft-ie zijn rekening niet be
taald of zo? Kunt u dat even
uitzoeken en terugbellen?"
Gerard Cox blijkt midden in
een verhuizing te zitten. Hoe
dan ook. Boudewijn komt op
dagen. Glimlacht verlegen en
zegt: „Kom, we gaan boven
zitten. Sorry hoor, dat het zo
gegaan is, maar ik had begre
pen dat jullie vorige week al
gekomen zouden zijn. Wat is
eigenlijk de bedoeling?"
De uitleg: de lezers van het
grootste Nederlandse tiener
blad, Muziek Expres, hebben
hem, Boudewijn, gekozen tot
nummer drie in het rijtje van
populairste Nederlandse zan
gers. En dat, terwijl het bijna
2 jaar geleden is dat Boude
wijn de Groot op muzikaal
gebied iets opvallends deed.
Tegenwoordig is hij keurig in
tondienst van platenmaat
schappij Phonogram als pro-
ducer. Die hoge plaats op de
ZATERDAG 13 FEBRUARI 1971
Kostelijke vraagbaak
voor ieder die
de lepel roert
Boordevol wetenswaardigheden, zelfs
eivol (om in de stijl te blijven) en
evenals het ei ook onverbeterlijk van
inhoud en vorm. mag de herziene
Culinaire Encyclopedie genoemd
worden. Het is dc gemoderniseerde
vraagbaak die onder auspiciën van
de Winkler Prins Stichting ver
scheen bij Elsevier Amsterdam-
Een ruim 800 pagina's tellend boek
werk is natuurlijk geen kookboekje
dat je in de ene hand houdt, terwijl
je met de andere in de pan roert.
Ware dat mogelijk, dan zouden 99
van de bestaande 100 kookboeken
overbodig zijn, zó compleet is de
alfabetische lijst van duizenden re
cepten, bekende en onbekende, va
derlandse en exotische, simpele en
gecompliceerde. Niet minder volledig
is het aantal verklaringen van ter
men die maar op enigerlei wijze in
verband staan met culinaria. Kortom
er staat alles in over „eten en drin
ken". Deze encyclopedie is een be
langrijke aanwinst voor beroeps- en
amateur-koks.
Het boek werd verdeeld in twee
gedeelten waarvan het eerste een
compendium is, gewijd aan de ach
tergronden van dc hedendaagse
mens en het voedsel dat hij tot'zich
neemt. De psychologie van de etende
mens, zijn hongergevoel en eetlust,
zijn smaak en voorkeur, zijn karak
ter, de invloed van stemmingen en
de manier waarop hij eet, leveren
boeiende lectuur die menigeen its
van zichzelf kan laten ontdekken!
Vele hoofdstukken daarna onderwij
zen in de voedingsleer, en maken
o.a. ook duidelijk dat menig schitte
rend stilleven van de CO kleurenfo
to's (en duizend zwart-witte) bepaald
niet geregeld, tot leven gekomen,
mag worden voorgeschoteld, wil de
lekkerbek zijn gezondheid en lijn
bewaren!
Uit de voorlichting over diëten, effi
ciency en het bewaren van levens-
Gebraden appelen
middelen, kan iedereen nog leren.
Onder „Hulpmiddelen bij de berei
ding" is alles over kooktoestellen en
keukengerei, servies, glaswerk en
bestek te vinden. De vele pagina's
die besteed zijn aan wijnen, brengen
de lezer in de goede sfeer om daarna
over ..tafelgeneugten" te lezen. Hier
komen de aforismen van beroemde
fijnproevers en anekdotes over ver
maarde maaltijden ter tafel en zij
kruiden de menuleer. de kunst van
het garneren en opdienen der scho
tels en het tafeldienen; zij geven
zelfs stof tot vergelijking van tafel
manieren! Aan gerechten die nauw
verbonden zijn met Nederlandse folk
lore en traditionele gelegenheidsge
rechten is hartverwarmende aan
dacht gewijd. Dit compendium dat
een interessant boek op zichzelf zou
zijn, sluit af met een historisch
overzicht van de kookkunst aller tij
den, vanaf de holenmens tot aan de
caravantrekker toe. Het wordt nog
eens extra duidelijk dat deze eeuw
ook in de keuken de grote omwente
ling teweeg bracht, nu de kip van
het boerenerf overvleugeld werd
door de moderne fokkerij, reuzel
plaats maakte voor margarine, diep
vries en internationale aanvoer on
gekende mogelijkheden tot dagelijk
se kost maakte. Wie wist dat op de
Amsterdamse wereldtentoonstelling
in 1889 voor het eerst een tomaat,
genaamd „pomme d'amour" in ons
land werd geëxposeerd?
Het tweede deel, dat driekwart van
het boek beslaat, omvat een alfabeti
sche lijst trefwoorden. Alle gerech
ten (recepten) die erin voorkomen,
staan gerangschikt onder hun Ne
derlandse nad». maar indien zij on
der een bu®fc/i;mdse (meest Franse)
titel bekend zijn, wordt die er on
middellijk achter vermeld. Zo zijn
ook de handelingen en benodigdhe
den die in de keuken worden tiitge-
voerd of gebruikt, te vinden in het
Nederlands, eventueel voorzien van
de Franse vertaling en gevolgd door
de beschrijving; bijvoorbeeld „IN-
KERVEN. ciseler. is het maken van
een oppervlakkige snede (enz.)". Het
is niet mogelijk een indruk te geven
van wat er vermeld staat tussen het
eerste trefwoord AAL en het laatste
ZWIJN. Maar lovende woorden moe
ten toch uitgesproken worden voor
het geheel en voor de apaTte, uitge
breide overzichten van alle mogelij
ke soorten vruchtenrassen, kruiden,
kazen, wijnen, jams, e.d. Daarnaast
voor de smakelijke opmaak van het
boek die o.a. veel charme dankt aan
de illustraties waaronder fijngete-
kende kruidentakjes, die tegen
een aquarelgetint vierkant vlakje,
tussen de teksten door zijn ge
strooid.
Vele erkende experts, instellingen en
bedrijven op dit gebied werkten mee
aan dit naslagwerk, dat samenge
steld werd onder leiding van C. A.
H. Haitsma Muiier Van Beuse-
kom en herzien door E. H. A. Nak-
ken-Rövekamp. Wij zouden de sa
menstellers en de uitgever willen
vereren met een boeket van glan
zende rozen uit getrokken suiker
(pag. 726) met geconfijte viooltjes
(pag. 756). We zouden ook wel het
glas met ze willen heffen, op juisie
temperatuur en het juiste uur, maar
nog liever met ze tafelen. In gedach
ten, zal menigeen dat nog vaak
doen. na een vruchtbaar gebruik van
de informatie. (De prijs van de ency
clopedie; f 59,50).
Doe-het-zelver
op karwei
Plafond- of wandtegels van licht materiaal
Februari heeft al 4 lentedagen, zo
hoort het tenminste. Heerlijke dagen
met een onbarmhartig zonnetje dat
naar binnen schijnt En dat brengt
de huisvrouw in twijfel over de
staat van baar woning, het brengt
de handige „kan-ik-zelf" soms tot
vertwijfeling, want er moet toch wat
vernieuwd worden.
Gelukkig zijn er weer nouveauté's
om het nog gemakkelijker, vlugger
en plezieriger op te knappen: dus
aan de slag dan maar.
We zijn aangeland in een hippe tijd
en dat wil zeggen: Levg de blom
metjes! Niet alleen meizoentjes in
haar en baard, niet alleen gebloem
de jurken en shorts, maar Jugenstil-
gewas op het krakend autootje ge
schilderd, en een rozenbehang op de
kamermuur geplakt. Dat wil ook
zeggen: weg met de kille wit bete
gelde keuken, de ziekenhuisachtige
..kleine" badkamer of douchecel.
Wel, meneer de doe-het-zelver, zelfs
al bent u stucadoor van beroep, u
hoeft die effen witte of gekleurde
tegels niet uit te breken, want er
zijn beeldige B.S.B.tegeldecoraties
in de handel. Ze plakken onmiddel
lijk en kunnen daarna niet verscho
ven of losgetrokken worden. Men
moet dus wel tevoren goed uitkienen
hoe de decoratie het best zal beval-
Er ii;n namelijk talloze variaties
mogelijk met een en hetzelfde mo
tief; elke andere schikking geeft een
nieuwe indruk, die in ieder geval zo
is dat je erop zou zweren: dit motief
is ingebakken!
Wat het behang betreft: je kunt
rustig een paar maal over het oude
behang heenplakken. maar eens
wordt de laag te dik. Dan is het
afscheuren geblazen, erger: afweken.
Om dat karwei te vergemakkelijken
is het nieuwtje uitgedacht: de elek
trische behandafstomer. Het appa'-
raat kost wel f 185,- en dat is
wellicht meer dan het behang, maar
up den duur haal je het er uit.
(Eventueel verhuurt u het aan de
buren! of misschien kunt u het van
de vakman huren!!)
En wat doen we met het plafond?
Opnieuw witten tot de vellen er
weer bijhangen, of zullen we er
plafondtegels tegenaan plakken? Ze
zijn van heel licht (plastic) materiaal
en zowel in klassiek, namaak-antiek
als hypermodern reliëf te krijgen
Nu spreken wij van het plafond,
maar natuurlijk zijn deze tegels
even goed geschikt om er een muur
geheel of gedeeltelijk mee te bekle-
Dit soort tegels moet evenals
schrootjes e.d. vastgespijkerd of ge
lijmd worden, maar rectafix hecht-
pusta (in samenwerking met Dupont
de Nemours ontwikkeld) maakt dat
lijmen gemakkelijk, op welke onder
grond dan ook. De pasta kan zowel
met een spatel als plamuurmes wor
den aangebracht, maar ook met een
spuitpistool. Goede eigenschappen
van de pasta zijn: slechts aan te
brengen in dotten of strepen op één
van de twee op elkaar te plakken
oppervlakten; bestand tegen alle
temperaturen; blijvend elastisch
waardoor spanningen worden opge
vangen; vullend vermogen dus onef
fenheden kunnen worden wegge
werkt; zowel geluid- Als warmte-
isolerend. Met een kilo hecht u een
oppervlakte van 20 m2 muurvast.
Als de lijm is aangebracht, heeft
men nog een half tot anderhalf uur
tijd het te plakken materiaal aan te
brengen. Ofschoon er dadelijk een
hechting ontstaat, kan in de eerste
ogenblikken de plaat of tegel toch
nog worden teruggetrokken. (Het
pistool dat met kokers wordt gevuld,
kost f 17,—.)
Tenslotte moet er na het uitvoeren
van allerlei karweitjes ook wel eens
iets moeilijks worden schoonge
maakt. Hoe verwijderen wij beton
en cementresten uit douchebak,
gootsteen, of van tegels? Soms zitten
ze er na jaren nog op. Husacel ls
een nieuw produkt dat in enkele
minuten voldoende Inwerkt om de
resten daarna met borstel of spatel
weg te nemen. Afspoelen, schoonwrij
ven, en de onderlaag komt onaange
tast maar vlekkeloos te voorschijn.
Kalkafzetting en ketelsteen leggen
er ook het loodje bij. Vastgeroeste
bouten en moeren laten weer los.
Tegeldecoraties. Rechts de elektrische behangafstomer