postspaarbank
Nu rente tot
CeidaeGoti/ïmtt
antenne
SATIRE EN HUMOR IN
WERK VAN TON KLOP
Celtic-
Feijenoord
samengevat
op NOS
Koos Postema
Accordeonist van
jaar op TROS-tv
Televisie bij
het onderwijs
LEIDSE COURANT
WOENSDAG 3 FEBRUARI 1971
Doel en middelen
bij de PvdA
/\NDER grote druk heeft het socialis-
v tische partijbestuur dan toch maar
besloten om het P.v.d.A.-congres morgen
te vragen de anti-K-VJ.-motie op te ber
gen.
Maar bij vriend en tegenstander van
dr. Vondeling c.s. overheerst de gedach
te, dat de partijtop in de P.v.d.A. bijzon
der weinig van gezindheid veranderd is
en alleen maar een andere neus heeft
Ook zoder diepgaande studies kan
men constateren, dat het doel van de
P.v.d.A.-concessie aan Drees, vakbewe
ging en met DS'70 sympathiserenden
meer het herstellen van eenheid in
eigen partij is dan serieuze toenadering
tot de christen-democratische drie. Daar
mee is de hele beslissing van dinsdag
J.L feitelijk al minder doel en meer mid
del geworden.
Recept
llfANT hoe groot is de kans op serieuze
toenadering tot de K.V.P., wanneer
de Partij van de Arbeid eerst een re
cept gaat maken dat D'66 en de Politieke
Partij Radikalen lusten?
Omdat Van Mierlo evenveel recht
heeft te beweren dat de P.v.d.A. gevoel
gaat krijgen voor typische D'66-eisen als
drs. Den Uyl om te beweren dat D '66
aan het „bijbuigen" is, en iedereen weet
dat Van Mierlo c.s. een paar harde wen
sen hebben, waarin de K-V.P. weinig en
de beide protestants-christelijke partijen
helemaal geen heil zien, zien we het
drinken van dit drankje een exclusieve
zaak voor de drie van het Progressief
Akkoord worden.
Natuurlijk hebben ook de christen
democratische drie hun gezamenlijk pro
gram gereed, maar dit is tot stand ge
komen zonder de bijbedoelingen waar
mee de socialistische leiders proberen
een eigen „drieluik" klaar te krijgen,
waarvan de eerste aanbevelingen al zo'n
beetje klinken als een dreigement: hier
mee zullen we bewijzen dat er met de
K.V.P., anders dan Drees sr en de vak
beweging veronderstelt, niet te praten
valt.
Alibi
TVEEN" zeggen we dan (wanneer ons
pessimisme van vandaag juist is),
met de K.V.P. zal moeilijk te praten zijn,
wanneer de Partij van de Arbeid van
haar alleen maar een alibi wil krijgen
om de eigen wat onrustig geworden so
cialistische aanhang weer wat tot beda
ren te krijgen.
Op die manier kan men evengoed pro
beren de twee grote partijen weer tot
elkaar te brengen door P.P.R. en DS'70
als bemiddelaars aan te wijzen.
Een „vroegertje"
RIE socialistische Kamerleden willen
op Korte termijn de Omroepwet zo
wijzigen, dat de repressieve controle van
de overheid op de inhoud van radio- en
televisieuitzendingen komt te vervallen.
Hun voornaamste argument hiervoor
ontlenen ze aan voorgestelde verande
ringen in de grondwet van bepalingen
inzake grondrechten. Daarin geeft de
regering blijk ook op het standpunt te
staan dat terzake van de meningsuiting
geen onderscheid gemaakt behoeft te
worden tussen de pers en de omroep.
Omdat een grondwetswijziging evenwel
nog al wat tijd in beslag neemt, wil het
P.v.d.A.-trio op kortere termijn gelijke
omstandigheden voor pers en omroep
tot stand brengen.
Vanwaar dit „vroegertje"? Over de
aanleiding spreekt het drietal niet; die
zullen we wel moeten zoeken bij de re
cente berisping welke minister Klompé
de N.O.S. heeft doen toekomen vanwege
het door haar gewraakte interview met
de minister-president inzake het loonma-
tigingsbeleid.
Over dat incident hebben we destijds
al onze mening ten beste gegeven: de
minister heeft daar o.i. van een mug een
olifant gemaakt en had de minister
president beter het advies kunnen geven
om in dergelijke situaties in de toekomst
eenvoudig zendtijd voor de regering te
laten vorderen.
De spoed welke bedoelde Kamerleden
met het opheffen van elke regeringscon-
trole op „Hilversum" willen betrachten,
is ons evenwel niet helemaal begrijpelijk.
Er zijn op wetgevend gebied heel wat
taken welke een hogere graad van ur
gentie hebben, ook taken welke uit
grondwetswijziging zouden kunnen
voortvloeien. Bovendien begrijpen we
uit het ingediende wetswijzegingetje, dat
de drie niets willen overlaten van de
bepaling dat bij voortduring van uitzen
dingen welke de veiligheid van de staat,
de openbare orde en de goede zeden
gevaar opleveren de minister zendtijd
kan intrekken.
Onze vraag is: aangezien de regering
de voor verstrekking van zendtijd ver
antwoordelijke instantie blijft, zal er
toch wel iets op papier moeten blijven
staan dat remmende werkt op uitzendin
gen welke duidelijk in strijd zijn met de
belangen welke tot nog toe bij de wet
gewaarborgd werden.
Wordt het waarborgen van die belan
gen dan uitsluitend een taak van de ge
wone rechter, of moet het N.O.S.-be-
stuur grotere bevoegdheden krijgen?
We vrag enons af, of het toch niet
verstandiger zou zijn de hele kwestie
maar binnen het kader van de herzie
ning van de grondwet te laten behande-
HILVERSUM De NOS-televisie is
voornemens om op woensdagavond 10
februari aanstaande in de rubriek
„Studio Sport" op Nederland 1
samenvatting te geven van de dinsdag
te spelen vriendschappelijke onmoe-
ting Celtic—Feflenoord. Commentator is
Herman Kuiphof.
Kamervragen
over Spaanse
eisen in
NOS-programma
DEN HAAG (ANP) Het Eerste
Kamerlid Boukema (ARP) heeft zich
met een aantal schriftelijke wagen
tot de minister van Sociale Zaken en
Volksgezondheid gewend met de ver
wikkelingen rond Lino Calle, mede
werker aan een NOS-programma
Spaanse gastarbeiders. Is het waa
wil het Kamerlid weten, dat tijdens
besprekingen in Madrid vorig jaar tus
sen een Nederlandse regeringsdelega
tie en Spaanse autoriteiten van Spaan
se zijde is geëist, dat maatregelen
moeten worden genomen tegen Calle.
De heer Boukema vraagt vervolgens
of door de Spaanse delegatie even
eens is gesteld, dat handhaving van
Calle de Spaans-Nederlandse betrek
kingen ernstig zou schaden en invloed
zou hebben op de onderhandelingen.
Gedoeld wordt op de onderhandelingen
over tewerkstelling van Spaanse gast
arbeiders. Voorts werpt de heer Bou
kema de vraag op of de minister op
enigerlei wijze stappen heeft onder
nomen om aan de Spaanse verlangens
tegemoet te komen. Volgens de AR-
senator had de Spaanse autoriteiten
meegedeeld moeten worden, dat de
Nederlandse regering noch bereid, noch
bevoegd is invloed uit te oefenen op
de programma's van de Nederlandse
omroeporganisaties. Hij vraagt de
minister of deze het met die stelling
eens is.
Het ligt in de bedoeling van de
leiding van 't Gemeentemuseum
in de zogenaamde „Haagse ate
liers" de kunst van deze tijd te
presenteren, of die zich nu mani
festeert in behoudende of pro
gressieve vormen, dat is om het
gene begrepen hebben wat thans
in onze lijn omdat wij onder
„hedendaagse kunst" altijd dat
gene begrep enhebben wat thans
ontstaat, zonder een onderscheid
van „oud" of „jong".
Ton Klop een jonge schilder neemt
momenteel een paar kabinetten in be
slag. Behoort hij tot de avant-garde?
Wij zouden dat niet met stelligheid
durven beweren. Wel doet hij mee
met de neo-figuratieven die in grote
formaten en meestal met felle ge
ruchtmakende kleuren de dingen van
de dag omschrijven of overbrengen
naar de voorstellingswereld van de
schilder. Klop bekijkt het wereldbe-
drijf en de mens daarin met satire en
humor maar hij zet geen protesten op
touw. Veeleer mixt hij de satire met
leuke vondsten die er per toeval bij
gevoegd zijn en een geestig soort va
riatie op het gewone thema aanbren
gen. Zo heeft hij vijf maal dezelfde
vrouw geschilderd maar steeds in an
dere, al heftiger kleuren. „Man en
hond" staan er ook tweemaal op en
in een bad- of kleedkamer van de ver
miste man staat maar een schoen, dé
tweede staat in het kabinet zelf, op de
grond vóór het schilderij. Laat zoiets
nu niet volkomen nieuw zijn, Klop
houdt ervan om het surrealistische
element er heel gezellig bij te halen,
zodat de toeschouwer in ieder geval
ook niet iets te puzzelen heeft. Zijn
autoserie vinden we als behorende
tot zijn beste werk. Maar deze schil
der is vóór al het andere ingenomen
door een soort picturale magie, door
een aantrekkingskracht die er ligt in
het zuiverste artistieke exhibitio
nisme: het laten zien van de dingen
zonder verdoezelingen, een weldadige
manier van bijna kinderlijke voor
dracht in nauwbepalende lijnen en
scherpe ongenuanceerde kleuren. Reëel
en primitief tegelijk, bijna kinder
lijk van onbevangenheid maar toch
ook weer met een slim afgewogen
effectmethode. Het werk van Klop is
een melange van hoedanigheden die
verbonden zijn door een stevig schil
derkunstig talent. Te zien tot 28 fe
bruari.
Wormen en deuren
De wind waait waarheen hij wil en
zo is het ook met de sympathieën en
voorkeuren van een kunstenaar die
nu eenmaal geen redelijke verklaring
nodig hebben. Dat kun je weer eens
van heel nabij bezien in de galerie
Nouvelles Images waar Jan Snoeck en
David Joh. van de Kop een tentoonstel
ling hebben. De eerste is op een bij
zondere manier geporteerd voor wor
men, de andere heeft een zwak voor
deuren. Het w.erk van Snoek hebben
wij het vorig jaar besproken bij een
tentoonstelling van zijn werk in het
Gemeentemuseum waar in 1968 ook
Van de Kop uitkwam. Eén van die
deuren stond toen op het binnenplein
wat nogal gunstig uitkwam omdat
zijn ze verdwenen en bleven alleen de
ben. Hij heeft dit opgevangen door
midden in de zaal van Nouvelles Ima
ges een aantal modelletjes neer te
zetten die door hun formaat nu toch
die nodige ruimte hebben gekregen.
Het is alles van ijzer gelast. Deuren
in allerlei uitvoeringen, maar soms
zijn verdwenen en bleven alleen de
posten over. doorgang, en ingang wis
selen elkaar af. We zien een deur in
een schutting, zoiets van een achter
pad langs een tuin, maar ook een
vorstelijke opgang naar een verheven
tempelpoort en denken aan het psalm
vers: „Verheft u gij kroonlijsten der
eeuwige deuren opdat de koning der
ere inga." Zoiets geldt ook voor het
opstapje dat meer prozaïsch aandoet,
de „beun" zeggen ze in de Zaan. Van
de Kop heeft er werktekeningen voor
gemaakt, hij heeft er zelfs zeefdruk
ken aan gewijd die er uitzien als
constructietekeningen of blauwdruk
ken die het tot beeldende kunst ge
bracht hebben: onwrikbaar strak van
lijn en krachtdadig van kleurengloed.
Het is alles vreemd en moeilijk te
benaderen. Het motief is zo uiterst sim
pel, zo eenzelvig en monotoon, het is
bijna geen motief. „Geef mij een grootse
gedachte" smeekte een dichter, nadat
hij uitgeput was door de allergewoon
ste dingen van het naturalisme. Zijn
we werkelijk aan het einde van ons
Latijn? De bezoeker zij nog gewezen
op de smeedobjecten die in het smal
le zijzaaltje te zien zijn, ook deze be
horen tot de merkwaardigheden van
een hedendaagse kunst waarin het
bundelen en het stapelen belangrijke
factoren zijn. Tot en met 10 februari
Fractieleider en lijstaanvoerder van
de Partij van de Arbeid, drs. J. den
Uyl, zal in het programma „Koos Pos
tema" vragen van tv-kijkers beant
woorden. In deze uitzending zullen
bovendien optreden de befaamde
Amerikaanse trompettist Art Farmer
en de Engelse hammondorgelgroep
The Peddlers. Andere gast uit het
buitenland is het Filippijnse zangeres
je Minda; zij speelde in Wenen in de
musical „Hair". Nederlands amuse
ment wordt bijgedragen door Gerard
Cox, met o.a. zijn bekende parodie op
de smartlap „Het Gebed" (van D. C.
Lewis). Verder verleent medewerking
(Rob van Houten, die op het ogenblik
veel succes met zijn Funnhouse heeft
in het Shaffy Theater. Muziek is er
natuurlijk ook weer van het trio
Louis van Dijk. VARA Ned. II 20.20
NEDERLAND I
i NOS
I 18.45 unr:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Den Haag vandaag
19.10 uur:
Première, film
19.30 uur:
Kenmerk
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
NEDERLAND I
NOS
10.45 uur
Schooltelevisie en
andere cursussen
18.45 uur
Fabeltjeskrant
18.55 uur
Journaal
TROS
19.05 uur
Wat een familie,
tv-serie
19.30 uur
20.00 uur
Journaal
20.21 uur
Mission impossible
Pac. Soc. Partij
20.30 uur
Staatsloterij
20.35 uur:
Socutera
20.40 uur:
De man die Liberty Va
lance doodde, film
22.35 uur:
Zienswijze
23.25 uur:
Journaal
NEDERLAND II
VARA
18.45 uur:
Fabeltjeskrant
18.55 uur:
Journaal
19.05 uur:
Midweek
20.00 uur:
Journaal
20.21 uur:
Koos Postema
21.45 uur:
Achter het nieuws
22.05 uur:
HTRO
22.25 uur:
Journaal
De TROS zal in een van haar komende televlsieuitzcndingen aandacht besteden
aan de oudste accordeonist van Nederland. Tinus Hendrix uit Helden die pas
101 jaar geworden is. Tinns Hendrix geniet van z»jn oude dag in de wart
des woords; „Ik voel me nog zo monter als een paard van 27 jaar, wat een boer
als varken wil verkopen".
„Op 17 januari 1870 begon ik te leven. Ik ben daar nu al ruim 100 jaar mee
bezig, maar ik ben het nog lang niet moe", stelt Tinus vast. Hij ziet wel niet
meer zo goed, maar hoort nog prima en besteedt nog dagelijks twee uur aan zijn
hobby accordeon spelen.
De heer Hendrix werd geboren in een huis aan de Zandstraat in Koningslust.
Dat was in 1870, in hetzelfde jaar dat daar de kloosterkerk werd gebouwd. Hij
was de jongste in een gezin van vijf kinderen, drie meisjes en twee jongens.
Vanaf zijn zesde jaar ging Tinus naar Helden naar school, hetgeen twee keer per
dag een wandeling van anderhalf uur op klompen betekende. Wanneer hij echter
te moe werd, droeg zijn oudere broer Sjang hem op de rug. In de school kreeg hij
les van o.a. meester Libot, „die met de toenmalige pastoor Jakobs voor het eerst
een Kindheidsoptocht organiseerde.
Dat was in 1882. weet Tinus Hendrix zich te herinneren, het jaar, waarin hij voor
de eerste keer in Venlo kwam om er stof voor een communiepak te kopen e
eerste nieuwe schoenen. Tot die tijd had hij steeds schoenen en klompen ge
dragen, die zijn oudere broer afgedankt had.
De eerste accordeon kreeg hij. toen hij nog op de lagere school zat. Van
andere jongen. „Dat was Willem Kurvers". Later kocht hij voor 6,bij de
fa. Gottschalk in Venlo een andere. Toen hij eenmaal goed de smaak te pakken
had, vond hij in Krefeld een nog betere, waarmee hij een graag geziene gast
op bruiloften en partijen. Op een gegeven moment werd dat te veel. Hij
nog zelden thuis. Daarom verkocht hij zijn instrument. Het was maar
betrekkelijk korte tijd, dat er geen accordeon in het huis van Tinus Hendrix
stond. Hij kocht in Venlo weer een nieuwe en bezit nu een vierrijig apparaat.
Als hij de riemen om zijn schouders heeft geslagen tasten de vlugge vingers
over de toetsen, waarna een Schneewaltzer of een polka in de woonkamer klinkt.
Rondtrekkende straatmuzikanten uit Roermond, die hij in zijn schooljaren volgde
van Helden-Dorp tot Panningen sloegen in Tinus Hendrix de liefde voo:
muziek los. Nu vermaakt hij met zijn instrument de mensen. Begin van dit jaar
speelde hij op een carnavalsavond van de bejaarden nog een aantal melodietjes
en binnenkort hoopt hij er ook bij de TROS bij te zijn.
HILVERSUM De laatste jaren
neemt de belangstelling voor het ge
bruik van televisie bij het onderwijs
snel toe. Naast de vertrouwde educa
tieve uitzendingen zoals die van de
Stichting Televisie Academie (Teleac)
en Nederlandse Onderwijs Televisie
(NOT), gaan steeds meer onderwijs
instellingen over tot eigen toepassin
gen, daarbij gebruik makend van te
levisiecamera's of videorecorders.
Vaak hebben deze toepassingsvormen
nog een sterk verkennend karakter en
is het in dit stadium dan ook aller
minst mogelijk een pasklare receptuur
aan het onderwijs aan te bieden. De
serie „Televisie bij het onderwijs", die
in samenwerking tussen de Teleac en
de NOT tot stand kwam en uit 6 af
leveringen bestaat, geeft dan ook geen
richtlijnen, is meer een oriëntatie in
filmbeelden, vaak aangevuld door stu-
diogesprekken met deskundigen. Wél
pretendeert de serie iets los te maken
en onderwijsmensen een duidelijker
inzicht te geven in de gebruiksmoge
lijkheden van televisie in het eigen
onderwijs. Opnamen werden gemaakt
op scholen, waar de televisie door
dringt met de directe uitzendingen
van de Nederlandse Onderwijs Televi
sie. en op scholen, universiteiten en
instellingen die beschikken over een
eigen - gesloten - televisiecircuit.
Opnamen van kinderen die hun eigen
programma verzorgen, van studenten
in de tandheelkunde die via een ont
vangtoestel vlèk vóór hen, stap voor
stap wegwijs kunnen raken tussen
tanden en kiezen. Opnamen van aan
staande onderwijzers die samen met
anderen hun zojuist gegeven les
dankzij camera's en beeldbandrecor
ders in alle facetten kunnen analy
seren. Gesprekken met onderwijzers,
leraren, amanuenses die hun televisie
uitrusting nuttig, overbodig of onhan
dig vinden. Wat er los komt bij de ke
kers vragen, kritiek, opmerkingen,
plannen blijft liggen tot de laatste
aflevering, die daardoor nog helemaal
open is; open voor de kijkers. Televisie
bij het onderwijs; géén wondermiddel.
i wel een leermiddel met'eigen eisen
grote mogelijkheden.
De prograifima's zullen door Teledo
vanaf zaterdag 13 februari wekelijks
worden uitgezonden van 9.30 - 10.00
uur op Nederland L De herhalingen
van de programma's vinden plaats op
woensdagen vanaf 17 februari van
22.15 - 22.45 uur op Nederland n. De
NOT zendt de programma's vooral ten
behoeve van de pedagogische acade
mies, wekelijks nit vanaf vrydag 26
februari, steeds om 11.35 uur op Ne
derland I.
Dirigentencursus
van de NOS
HILVERSUM De 19e internatio
nale dirigentencursus van de NOS
wordt gehouden van 8 tot en met 28
mei a-s. Docenten zijn dit jaar Dean
Dixon, dirigent van het orkest van de
Hessisehe Radio in Frankfurt, (direc
tie), Paul Hupperts, dirigent van het
Utrechts Stedelyk Orkest (hedendaag
se muziek), en Willem Hijstek, direc
teur van het Maastrichts Conservato
rium en de Stedelijke Muziekschool
(theoretische vakken).
De sluitingsdatum voor aanmelding
van deelname aan de cursus is 15
maart a.s. De toelatingsexamens wor
den gehouden op 12 en 13 mei. De
examens bestaan uit een gehoortest,
een onderzoek naar de theoretische
kennis en een directieproef. Van de
kandidaten wordt een opleiding op
middelbaar niveau gevraagd, alsmede
een opleiding aan een conservatorium
of muziekschool en ervaring als diri
gent.
Evenals vorig jaar is n»™ de cursus
een week voor hedendaagse muziek
verbonden, die wordt gehouden van 22
tot en met 28 mei. Voor de cursus stelt
de NOS het Radio Filharmonisch Or
kest, het Radio Kamerorkest en het
Promenade Orkest beschikbaar.
De dirigentencursus, die in 1953
voor het eerst werd gehouden, trekt
jaarlijks vele kandidaten uit binnen-
en buitenland. In de afgelopen jaren
hebben ongeveer 300 aankomende diri
genten, van wie zo'n 70 Nederlanders,
aan de cursus deelgenomen. Onder
hen is er een aantal, dat nu grote be
kendheid heeft.
21.10 uur
Just Dusty Springfield
21.40 uur
IJshockey in Tilburg
22.30 uur
Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.00 uur
Kunstrijden te Zürich
18.45 uur
Fabeltjeskrant
18.55 uur
Journaal
19.05 uur
Den Haag vandaag
19.10 uur
Van gewest tot gewest
19.50 uur
Toeristische tips
20.00 uur
Journaal
VPRO
20.21 uur
Was er nog wat?
20.30 uur
Laurel en Hardy
20.50 uur
Met gebalde vuisten,
film
IKOR
22.34 uur
Dubio, kerkdienst
op de korrel
23.19 uur
Journaal
Teleac
28.24 uur
Onze landbouw.
19.10 Uitzending vj
Close-Up:
oor blinden
(S) Woensdagavond -
eportages, inter-
r muziek, alsme-
zaak. 23.55-24.00 Nie
HILVERSUM II
s. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uit-
V"...
(S) Melodieën Expres:
licht orkest, vocale ensembles
beantwoordt vragen
i -filosofie. 18.45 Sport.
Keurig Frans. 19.42 Lichte
kunsten. 22.00 Concert. 23.00
Muziekprogramma. 2
7.16 (S) Badinerie: klassiek» I
muziek (gr.) (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten;
8.00-8.10 Nieuws). 8.25 Overweging. 8.30
Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
ymnastlek voor de huisvrouw (NOS: 10.00
Wat heeft dat kind?, pedagogische lezing.
10.20 (S( Muziek uit de Barok (opn.) KRO:
11.00 Nieuws. 11.03 Voor de zieken. 11.55
Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-Vast: geva
rieerd programma. (12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Hier
en Nu: actualiteiten; 12.58 Rebus Tussen
informatie over ontwikkelingen in de sa
menleving. 14.20 (S) Lichte grommofoonmu-
ziek. 14.30 Country and Western rubriek.
15.00 Gereformeerde middagdienst. NOS: 15.30
Meer over minder: de slem van de spre
kende minderheid. (16.00-16.02 Nieuws).
NCRV: 17.30 NCRV en Bloc: actueel pro
gramma met muzikale illustratie,
HILVERSUM n
.11 Ochtendgymnas-
plaatje (gr.) 8.00
AVRO: 7.00 Ntei
tiek. 7.20 (S) Dag I
Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 (S) Dag
i soliste: klassieke mui
iterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
:uters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
rzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws).
13.11 Radiojournaal. 13.30 (S) Scala: ontmo»
tingen met jonge Nederlandse kunstenaar»
I. Alt en piano: klassieke liederen;_H. Fluit
15.00 Voor de ziel
Land der Muzen: kunstkroniek. 17.00
AVRO'S Toppop. 17.30 O: jeugdprogramma.
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM LH
11.00 Nieuws. 31.03- E
verzoekplaten voor zieken. VPRO: 12.00
Nieuws. 12.03 Joost mag 't weten: de weke
lijkse tip-parade. 13.00 Nieuws. 13.03 De
Felix Meurders Show. KRO: 14.00 Nieuws.
14.03-18.00 KRO-op-Drie: pop-mixture. (19.00,
16.00 en 17.00 Nieuws.).
schouwburgprogramma's. 13.20
mededelingen. 17.15
17.55 Weeg-
UGBLIÏ
KRO's Brandpunt Special was exclu
sief gewijd aan nazi-misdadigers die
verantwoordelijk zijn voor de dood van
vele duizenden joden in het getto
van Warschau en die ruim een kwart
eeuw na de oorlog nog steeds niet
berecht zijn.
Een onverkwikkelijke zaak, waarover
MIDWEEK
Enige tijd geleden heeft de redactie
van het jongerenprogramma „Mid
week" zijn kijkers en kijksters in de
gelegenheid gesteld zelf een bijdrage
te leveren aan het programma. Daar
toe werden 10 camera-units (camera,
snij-apparaat, viewer en drie filmpjes)
beschikbaar gesteld. De eerste resulta
ten van dit idee worden in „Midweek"
getoond. Er is een filmpje gemaakt
over het wonen in de stad, terwijl het
andere werkstuk getuigt van een ge
heel eigen kijk op de milieu-vervui
ling. In „Midweek" verder een portret
van de kunstschaatser La Does, een
interview met een kauwgum-fabri
kant en een reportage van het werk
der discjockey's bij Hilversum 3. Het
muzikale element wordt ingebracht
door de Engelse groep The Strawbs.
VARA Ned. II 19.05 uur.
dr. Simon Wiesenthal terecht ageert
in een protest waar Brandpunt zich,
even terecht, helemaal achter plaatste.
De uitzending maakte het overigens
twijfelachtig of het ooit tot een proces
zal kunnen komen. De getuigen die
voor de camera's kwamen hadden
niets te melden dat tot regelrechte
bewijsvoering leidde, schriftelijke be
wijsstukken met kracht van overtui
ging zijn kennelijk niet aanwezig.
Voorzover Brandpunt kon tonen zou
een eventueel proces alleen kunnen
berusten op grond van zelf-incrimina-
tie van nazi-moordenaars. Misdadigers
van dit formaat gaan daar niet toe
over. De actie van Wiesenthal zal
derhalve waarschijnlijk nergens toe
leiden. Om daarover een beschuldigende
vinger op te heffen tegen de regering
te Bonn lijkt ons misplaatst.
AVRO's Televizier had het geluk van
de uitzending te hebben op de dag dat
de PvdA-top het roer omgooide. Geïn
terviewd werden Joop den Uyl, die
deed of zijn neus niet bloedde; Hans
van Mierlo, die voorgaf nog alle kan
ten uit te kunnen en Norbert Schmel-
zer, die terecht vaststelde liever het
resultaat van de burenruzie af te
wachten voor hij tot uitspraken kon
komen.
Televizier bewees voorts zijn veelzij
digheid door gelijkelijk aandacht te
wijden aan Biesbossche olie, Midden-
Oostense olie, vaderlandse ontkleed-
kunde en problemen in Noord-Vlet-
nam. Het „onderzoek alles en behoud
het goede" zal gisteren in ongeteld
vele huiskamers verschillend geïnter
preteerd zijn.
(ADVERTENTIE)
Bedragen van 1000,- of meer kunnen
worden gestort op postgiro nr. 200 000
van de Rijkspostspaarbank Amsterdam,
onder vermelding „8% nieuwe rekening". rekeningen geld op te nemen zonder