mening £öidóc(2owtcvnJt WOORDENBOEK VOOR TURKSE GASTARBEIDERS NTB wil orkesten terug in bioscopen Mes in begroting voor verbouw NOS-journaal Poolse popgroep mag nog blij ven RADIO VANAVOND RADIO MORGEN Oude blaasinstrumenten op Zingende Zolder PAGINA 2 LEIDSE COURANT MAANDAG 1 FEBRUARI 19 H Kiezers beslissen, niet de volksvertegenwoordiging AANVALLEN was zaterdag op het P.P.R.-congres het parool. Men kon ook moeilijk anders verwachten; want de laatste maanden zijn drs. Aarden en zijn partij meer in de verdediging ge drongen, dan een politieke groep die het van de aanval hebben moet, lief kan zijn. Want zowel de meningsverschillen in eigen huis die tot het non-actief van drs. Bogaers geleid hebben, als de proble men met het P.A.K. en de crisis binnen de Partij van de Arbeid, hebben het perspectief voor de wensen van de P.P.R. verduisterd. Terecht hebben de sprekers op het P.P.R.-congres dan ook het offensieve jasje aangetrokken; drs. Aarden zelf niet in de laatste plaats. Hij sprak bewogen en soms zelfs bezwerend; maar onder zulke omstandigheden wil het hart wel eens in conflict komen met het verstand. Dit deed de heer Aarden toen hij vrij vertaald betoogde, dat de oppositie partijen ten opzichte van de kiezers een onrecht zouden begaan, wanneer ze te genover de christendemocratische front linie bij de verkiezingen geen gesloten front zouden weten te maken. Want dan zou de opstelling bij de verkiezingen niet stroken met het politieke beeld zoals dit de laatste jaren in de Tweede Kamer vorm heeft gekregen. We begrijpen dat drs. Aarden deze taal spreekt. Maar heeft hij gelijk? Ver geet hij niet twee belangrijke feiten: In de eerste plaats het feit dat het gemak kelijker is om in de volksvertegenwoor diging tegenover het kabinet een uiter lijk gesloten oppositiefront te vormen, dan bij de verkiezingen met een geza menlijk program en een unaniem doel vór de kiezers komen; ten tweede het feit dat een deel van de oppositie op politieke en verstandelijke gronden al enige tijd twijfelt aan de waarde van een progressief akkoord waarop drs. Aarden al zijn kaarten heeft gezet. Wanneer algemene verkiezingen voor de deur staan, zijn het niet de fracties in de volksvertegenwoordiging, maar de kiezers die gaan beslissen hoe de komende jaren in Nederland geregeerd zal wor den. Daarmee hebben partijen thans meer rekening te houden dan met de in de afgelopen periode gevoerde stra tegie in de Tweede Kamer. Als eerste heeft al weken geleden de P.S.P. blijk gegeven dat zij zich hiervan bewust is; momenteel is voor D-'66 het moeilijke punt of ze zich nog aan het Progressief Akkoord vasthouden moet en als grootste teleurstelling voor de P.P.R. neemt in de Partij van de Ar beid de twijfel toe. Tussen nu en eind april kan nog van alles gebeuren. Maar het ziet ernaar uit, dat in deze periode zwaarder dan wat in het verleden gebeurd is, zal gaan wegen de mogelijkheid om voor 197l/'75 uit de bus te komen met een combinatie die op basis van een goed program en ge steund door een betrouwbare meerder heid in de Kamer regeren kan. Dan kan de P.P.R. in de knel komen te zitten. Maar dat is een ander feit, dan de mogelijkheden waarvoor drs. Aarden de kiezers alarmeert. AMSTERDAM (ANP) De Neder landse tooiikunstenaarsbond heeft nu de exploitanten van bioscooptheaters ontheven worden van de verplichting tot het betalen van vermakelijkheidsbe lasting in een brief aan minister-presi dent De Jong gesteld dat nu de exploi tanten op deze wijze worden gesteund, ook de musici en artiesten die uit de bioscooptheaters en daarmee uit hun bestaansmogelijkheden zijn verdreven, de over- De NTB wil dat een deel der jaar lijkse subsidie van 10 miljoen gulden, die niet meer aan de exploitanten zal worden verstrekt, ter beschikking wordt gesteld van exploitanten die bereid zijn musici en artiesten in dienst te ne- De hoogte van de vermakelijkheids belasting is voor de exploitanten steeds aanleiding geweest de in de bioscoop theaters werkende orkesten te ontslaan, aldus de NTB. Enige honderden musici, buiten beschouwing gelaten de arties ten, die in die theaters optraden, zijn in de afgelopen jaren het slachtoffer ge worden van deze belasting. De uitge rangeerde musici hebben him toevlucht moeten zoeken tot sociale ondersteunin gen of werkobjecten, zoals in Amster dam, waar vijftig musici zijn onderge bracht. De NTB is van mening dat steun aan een bepaalde bedrijfstak niet uitsluitend ten goede mag komen de exploitanten. De NTB kondigt aan zich evenee: zullen x-ichten tot de exploitanten oi mogelijkheden van het engageren orkesten en artiesten te bespreken. Verder zal de organisatie een beroep doen op het bioscooppubliek de actie voor de orkesten te ondersteunen. Het bedrag dat door de opheffing de vermakelijkheidsbelasting aan exploitanten ten goede komt, schat de N.T.B. op ruim 17 miljoen gulden per Noot redactie: De N.T.B. vergeet daarbij, dat de tien miljoen subsidie destijds verleend werd ter compensatie van de vermakelijkheidsbelasting. Het ministerie van C.R.M. schatte opbrengst van deze belasting bij het bioscoopbedrijf toen reeds op tien mil joen en niet zeventien miljoen. Bovendien vergeet de N.T.B. dat bio scooporkesten City en Tuschinski in Amsterdam uitgezonderd reeds voor 1950, toen de theaters nog floreerden, hun orkesten en variétéattracties had den afgeschaft, mede in verband met de steeds grotere, lengte van hun hoofd films. Vrijwel geen bioscooptheater be zit thans nog een orkestbak, terwijl de toneelruimte voor zover aanwezig meestal voor andere doeleinden is om gebouwd. Moeilijke letters voor drukker een probleem (Vane i onzer verslaggevers) BERGEN Voor de in het Neder landse taalgebied wonende Turkse gastarbeiders, zo'n kleine 100.000. ver schijnt medio mei-april een Turks- Nederlands woordenboek. De eindre dactie van het driehonderdzestig pagi na's dikke boek wordt verzorgd door de heer J. van Gemert-Smits, didccteur van de Bergense uitgeverij Gesto. Naar zijn mening voorziet het woor denboek in een grote behoefte bij het Nederlandse bedrijfsleven en het on derwijs. „Voor onze Turkse gastarbeiders was er helemaal niets. Ja, er is bij een uitgeverij eens iets uitgegeven, maar dat was erg summier. U moet het zo zien. De Turken komen hier naar Nedei-land en weten van niets. Het Hollands is voor hen erg moeilijk. Door de taaihandicap kunnen ze niet normaal met Hollanders overweg. Bo vendien lukt het in de bedrijven ook niet erg en komen ze nooit verder dan de laagste baantjes. Zoals u weet, werken bij o.m. de Nederlandse Spoorwegen en de Hoog ovens veel Tux-kse werknemers. Voor die bedrijven is het een uitkomst als er een „dictionaire" zou komen. Met G. Gliven, een Turkse tandaarts in Blerick (bij Venlo) heb ik het idee van het woordenboek uitgewerkt. De drukproeven zijn klaar. Het ligt nu bij het NDB, het Nederlandse Druk- kerijg Bedrijf te Leiden, aldus de heer Van Gemert. De prijs van het woordenboek komt neer op 17,50 gulden. Voor Turken die zich met hun paspoort legitimeren wordt dat een tientje. In het woor denboek komen minimaal 30.000 woorden te staan, die alle gebieden bestrijken. Distributie vindt plaats via de Nederlandse Tijdschriften- en Boekhandel. Van Gemert zei verder nog over het drukken: „U moest eens weten hoe veel moeite het die drukker kost. Het Turks kent namelijk vijf moeilijke NEDERLAND I NOS •18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal NCRV •19.05 uur Dier en vriend •19.25 uur Zo vader, zo zoon •20.00 uur Journaal 20.21 uur Hier en nu 20.45 uur Memorandum van een dokter NEDERLAND I NOS 10.45 uur: Notre ville en andere cursussen 18.45 uur: Fabeltjeskrant 1855 uur: Journaal KRO 19.05 uur: Wij heren van Zicht 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Andy Williams" 21.11 uur: Brandpunt Special In het voorbijgaan 22.35 uur Joui-naal NEDERLAND II NOS •18.45 uur Fabeltjeskrant 18.55 uur Journaal 19.05 uur Kijken naar kinden Burgemeester in zwart- 22.56 uur: Journaal 23 01 uur: Meetkunde NEDERLAND II NOS 18.45 uur: Fabeltjeskrant 18.55 uur: Journaal 19.05 uur: Den Haag vandaag VARA •19.30 uur Coronation Street 20.00 uur Journaal •20.21 uur Show Milly Scott 21.10 uur Achter het nieuws •21.35 uur Blitse Benjamin, t.v.-serie 22.20 uur Journaal 22.25 uur EHBO 19.10 uur: Kunstsignalering AVRO 19.30 uur: Toppop O 20.00 uur: Journaal 20.21 uur: Peyton Place 21.10 uur: Artiestengala 22.05 uur Televizier 22.55 uur: Journaal 23.00 uur En Frangals J. VAN GEMERT-SMITS Als voorbeeld kan Ik de „i" zonder punt geven. Die was niet voorradig. Men heeft bij de drukker nu al zo'n tachtigduizend i's de „punt" af moeten Gevraagd naar het „waarom" van juist een Turks-Nederlands woorden boek, zei de Bei'gernaar: „Dat is zo gegroeid. Ik was vooral sociaal bewo gen door al die moeilikheden. De huisvesting, het niet kunnen wennen etc. Ik hielp ze altijd. Al snel werd ik voor veel Turken in Alkmaar en om geving de vertrouwensman. Ze nop men mij nu „Baba" (papa) Van Ge- De Bergense uitgever noemt het derwijs voor de kinderen van Turkse gastarbeiders een groot pro bleem. Hij hoopt, dat in dat verband het Turkse woordenboek soelaas biedt. Het woordenboek is niet de laatste activiteit van de heer Van Gemei-t op Turks-Nederlands gebied. Hij i het ogenblik bezig met de samenstel ling van een Nederlands-Turks spraakkunstboekje. Het eerste exemplaar van het x denboek wil de Bergense uitgever overhandigen aan de Turkse gazant. Dat moet gebeuren in het Bergense Kunstcentrum. •Jesus Cristo" als schlager in Brazilië SAO PAULO, BRAZILIË, (AP) „Jesus Cristo", een Braziliaanse spiritu al met een opzwepend ritme, heeft een godsdienstige strijdvraag opgeworpen in het grootste r.-k. land ter wereld welke bijna even plotseling komt als het ge weldige succes van de hymne. Een fe derale afgevaardigde in Pernambuco heeft gedreigd een geding aan te s nen om het lied op grond van de wet op de nationale veiligheid te laten ver bieden. De godsdienstige leiders in Pa- tos (Paraïba) hebben het lied heilig schennend genoemd en het is verboden door het enige radiostation in de stad, dat eigendom is van het bisdom. Andere godsdienstige stemmen zijn opgegaan ter verdediging van het lied var populaire zanger Roberto Carlos. „De muziek is Christelijk geïnspireerd en daarin bidt de zanger als de jonge mensen van vandaag bidden", zo zei pater Antonio Mourao, directeur van de congregatie van de zusters van St. Vin- centius a Paulo in Rio de Janeiro Aartsbisschop Nivaldo Monte van Natal heeft ook het lied verdedigd. Het eerste couplet luidt: „Ik kijk naar de lucht en zie èen witte wolk voorbijtrekken ik kijk naar de aarde en zie een menigte voorbijkomen. Zoals deze witte wolk weten deze 'mensen niet waar zij gaan de enige die de rechte weg kan wijzen bent u. mijn Het tweede couplet spreekt over lief de, vrede en geloof in de Heiland en het derde couplet dringt er bij een ieder op aan „met dezelfde stem dit gebed te bidden". Het refrein luidt: „Jesus Cristo, Jesus Cristo, Jesus Cristo, ik ben hier". Waar schijnlijk maken de conservatieve gees telijken zich meer zorgen over het op zwepende ritme dan de woorden van het lied. dat de grote schlager hier is geworden. Bezuiniging ten koste van uitrusting (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Medio december het vorig jaar verklaarde NOS-v zitter E. A. Schüttenhelm, dat de bouwingen, welke nodig zijn in nieuwe omroepkwartier voor NOS-journaal, de grootste prioriteit hadden gekregen. Vanwege deze ur gentie was al overleg gepleegd met de regeringscommissaris voor de omroep, mr. H. van der Dussen, die had toege zegd bij wijze van uitzondering mee te werken aan een snelle financiering voor de verwezenlijking van dit pro ject. Hans Vonk zal Haitink vervangen AMSTERDAM (ANP) De dirigent Bernard Haitink, thans herstellende van een door een virussinfectie veroor zaakte longontsteking, heeft op medisch advies zijn concerten met het Concert gebouworkest in de maand februari moeten afzeggen. In overleg met de heer Haitink werd Hans Vonk gevraagd de leiding van deze concerten over te nemen, waardoor de geannonceerde programma's ongewijzigd kunnen blij- januari zijn fiat zou geven aan een krediet van circa acht ton, dat deze verbouwing moet kosten. Architect Van der Zee en het hoofd van de technische dienst bij de NOS-televisie, de heer P. de Vlaam, zouden zo spoe dig mogelijk hun tekeningen bestek- klaar indienen. Er waren toen al ne gen maanden verlopen na de indie ning van een ultimatief memorandum van de journaalmedewerkers aan de raad van beheer. Inmiddels is de eer ste maand van 1971 verstx-eken en blijkt men niet verder gekomen te i zijn dan een temporisering in de uit voering van de oorspronkelijke plan nen. Dit is een gevolg van de precaire begrotingspositie van de NOS en een overschrijding van het begrote bedrag met een half miljoen tot .1,3 miljoen. Men streeft nu naar een sparing van drie ton. Deze „fasering" van het oorspronkelij ke plan houdt in, dat de grote news room voorlopig niet zal worden uitge rust met negen kleurenmonitoren voor de diverse bureau-eilanden van de redactiestaven. Voor de binnenkomen de beelden van de Eurovisienieuws- uitwisseling en de zenders Nedei-land I en II zal gebruik worden gemaakt van de oude zwart-wit beeldmonito ren. Ook de oude filmmontagetafels zullen voorlopig niet door nieuwe ap paratuur worden vervangen. De sterk verouderde bureaus, archiefkasten en stoelen kunnen evenmin worden ver nieuwd. Het overleg tussen de kopstukken van. de NOS en de medewerkers van het journaal ten behoeve van de belang rijke bezuinigingen heeft op de oor spronkelijke opzet vertragend ge werkt. Toch wil men nu met voortva rendheid starten aan een verbetering van de huisvesting voor de redactie en de opheffing van de onmogelijke dis locatie van diverse journaaldiensten. (Van onze showredacteur) hetgeen in popkx-ingen als een spot- OISTERWIJK De Poolse pop- prijsje beschouwd wordt Dit was groep „Wyglani '69" kan na een voor de Poolse manager aanleiding verblijf van twee maanden in Ne- het contract met Van Rees te ver- derland eindelijk aan een serieuze breken. De leden van ..Wyglani '69" tournee beginnen. Eigenlijk had de waren het daar niet mee eens en groep, die achter het IJzeren Gor- braken op hun beurt met de mana- dijn zeer populair is. het afgelopen ger. Het eind van het liedje was dat weckend zonder een keer opgetreden de jongens werkeloos en zonder cen- te zijn naar Polen terug moeten ten op Camping „De Rozep" in Ois- kcren. Interventie van minister Po- terwijk terechtkwamen lak heeft Wyglani nu de kans gegc- Statenlid van Noord-Brbant A. Ste ven om zelf de terugreis naar Polen merdink van (PAK) heeft zich hei te verdienen. lot van „Wyglani '69" aangetrokken en aan de minister van Justitie ge- De groep werd twee maanden gele- vraagd de vverk- en verblijfsvorgun- den door theaterbureau Lou van ning die dit weekend afliep te ver- Rees naar Nederland gehaald. In lengen. Tegelijk met het nieuws dal Nederland bleek dat het contract de vergunning voor zes maanden minder gunstig voor de Polen was was verlengd kwam de toezegging dan aanvankelijk leek. Zo zouden ze van theaterbureau Jan Vis om eer hier en daar moeten optreden voor serie optredens voor de groep te minder dan 600 gulden per avond, regelen. Door het veertig minuten lang stop zetten van de aftelling van de Apollo 14 kreeg de NOS-ploeg dezelfde tijd extra vol te praten. Alle respect voor de manier waarop dat gebeurde, en dat zonder dat Henk Terlingen eraan te pas kwam. Een aanmerking: deskundige ir. J. A. v. d. Bliek begon vrijwel elk antwoord met op te merken dat hij eigenlijk geen antwoord wist, waarna hij mees tal prompt met een redelijk klinkend antwoord kwam. Typische houding van een wetenschapsman, die een feit pas vaststelt als hij voor 100 pet zeker is. Voor t.v.-berichtgeving mag be paald een grotere marge worden ge- Het gevaar bestaat n.I. dat de kijker op grond van de onzekere houding van zo'n deskundige gaat twijfelen aan de juistheid van veel meer tech nische gegevens die hem tijdens zo'n reportage worden toegespeeld. Ir. v.d. Bliek zal er goed aan doen om van „ik weet het niet" over te schakelen op „ik neem aan" of „de oorzaak zou kunnen zijn dat Zaterdag leek „Carnaval 1971" ons voor de liefhebbers een ideale uitzen ding. Rinus Spoor zorgde voor plaatjes die de stemming haast lieten ruiken. Het programma van liedjes wei-d lek- ker-vlot afgewerkt, de „lege plekken" die carnavalsuitzendingen soms erg vervelend kunnen maken wai-en tot teruggebracht. Achter het Nieuws had een boeiende bijdrage over het verzet in Brazilië door een interview met Miguel Ar- raes, wellicht presidentkandidaat als het tot omverwerping van het huidige bewind zou komen. Voor het overige zat de VARA-rubriek kennelijk zon der stof. Overigens begrijpelijk, poli tiek gezien gebeurt er immers lei ter- lijk niets in de rode kringen Om toch vol te komen liet men Erik Vos wat wauwelen over een slechte Picasso-reproduktie van het St-'ilijl in Amsterdam. Erik behoorde eigen lijk te weten dat er slechte en minder slechte reprodukties zijn, maar dat echt-goede niet bestaan. Ze wijken altijd van het origineel af Daarom zijn echte Picasso's ook zo duur. „Ik zoek X" werd door Mies Bouhuys en Ischa Meijer slim gespeeld. Ze vormden het beste team tot nog toe, al bleek achteraf dat de eigenlijke inzet van de zaak, de chantage dus, door hen niet gevonden was. Dat toont weer aan dat de formule van het programma onbevredigend is. De kij ker kan alleen denken volgens de lijnen van de „detectives". Als hij hun lijn niet kan volgen is zijn kijktijd vermorst. Van de ingenieuze opzet van het verhaal hoeft maar heel wei nig uit de verf te komen om to* pon oplossing te dus ook veel ü.uiyrier Luimen zja. De kandidatuur van KamerlidBoot „Ik voel me bijzonder ongelukkig met de uitslag van vrijdagavond, en dan druk ik me nog vrij gematigd uit. Ik denk dan met name aan de dertiende plaats van de heer Boot. Niet omdat het hier gaat om een kandidaat uit Den Haag, want van regionalisme heb ik geen last, maar omdat de heer Boot in de afgelopen vier jaar heeft bewezen een voortreffelijk kamerlid te zijn. De kandidaten, die nu hoger geplaatst zijn dan de heer Boot, moeten dit nog be wijzen. Ik ben er van overtuigd dat het par tijbestuur door dit besluit van de weste lijke groepsadviescommissie ten zeerste geschokt zal zijn. Niet voor niets noem de de partijvoorzitter, de heer Van der Stee, het kamerlid Boot een van de wei nige ministeriabele figuren van de hui dige K.V.P.-kamerfractie. Deze geniet niet alleen bij zijn eigen fractie, maar ook bij andere kamerleden en bij de functionarissen van het ministerie van Sociale Zaken grote waardering zijn nauwelijks te evenaren kennis het socigle verzekeringsrecht, een k nis die hij in concrete beleidsdaden wist om te zetten. Hij was de man die zijn fractie-genoot Van Schaik wist te win nen voor de idee om gezamenlijk als eerste katholieke parlementariërs een initiatief-wet in te dienen, en met suc ces. Het een en ander leidde tot een wettelijke regeling van de overlijdens uitkering voor nagelaten betrekkingen van werknemers. Hij ook was het die zorgde voor een A.O.W.-regellng voor zendelingen en missionarissen. Het zou een onvoorstelbaar verlies voor de frac tie betekenen, die in de Commissie voor Sociale Zaken van de Tweede Kamer toch reeds mannen als Maenen en Van der Ploeg moet verliezen, indien de heer Boot, die ook buiten het sociale terrein de kamer ongelooflijk aktief is, in de nieuwe kamer niet zou terugkeren. Ik vertrouw er op dat het partijbe stuur, dat op 20 februai*i a.s. 1 ch nog een paar andere regionale brokken zal moeten opruimen, zijn verantwoordelijk heid ten aanzien van de heer Boot, maar ook ten aanzien van de Nederlandse kie zer bij de definitieve vaststelling van de lijsten zal weten waar te maken. TJ kunt ervan overtuigd zijn dat de Haagse Kringvoorzitter deze laatste kans volledig zal benutten, nogmaals niet omdat de lieer Boot toevallig uit Den Haag komt. maar omdat het hier gaat om een uitstekend volksvertegen woordiger. Wat dc kandidatuur van de heer Gom- mers, eveneens uit Den Haag, betreft, is het niet verwonderlijk dat bij een zo lage plaatsing van zittende kamerleden als Boot. Schuyt en Meijer, het een en ander ook heeft doorgewerkt op de plaatsing van de overige kandidaten. Voor de heer Hazekamp, de huidige directeur economische zaken bi,1' de ge meente Den Haag en vroeger genxeen- tex-aadslid, ligt de zaak anders. Tijdens besprekingen in het partiibpriniur is het wel duidelijk geworden dat hij h-ge -gen gooit naar een centraal aangewezen ze tel als directe plaatsvervanger van de heer Nelissen, de huidige minister van Economische Zaken. M. Bo< HILVERSUM I .19-18.29 Uitzending van irische Unie; 18.30-18.81 Wij hebben een woc lch ^veelgevraagde ^geeste k 1 e z I ng"1 NC R V "20 inleving. 20.2U (S) ikkellngen in muzlok. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 I verbind U door praaLje. 18.30 Clivia, operette van Dostal, uitgevoerd doe Promenade Orkest, klein Radiokoor en sc listen (opn). NOS: 19.30 Nieuws. RVU: 19.: etherverkenningen op i 2.55 stichting Neder BELGIE 324 n HILVERSUM I sieke muziek (gr). (7 25 I i Nu: actualiteiten). Stichting Verantwoord Ouderschap in de Nederlandse Antillen. Raymundo Debrot in gesprek met enkele bestuursleden van deze stichting. KRO: 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hall: jeugdprogramma. 1 Radiojournaal. of herhaling NOS-pro- Mlddeleeuwen en Renaissance. AVRO: 00 Voör de kleuters. 10.10 Arbeldsvitami- npopulair verzoekplatenprogr indom 12: progra landbouw. 12.40 Knipperlicht: lagazine. 13.00 Nlei België: muziek en nieuws lerburen. 14.05. Bopthema's en swingse s: programma voor liefhebbers en verz fffii om 16.03 Inleiding tot muziekbe 16.25 (S) Hedendaagse pianomu ke gevarieerde visite: licht platenprogram- Mix: licht plat 8 Tui'nbouwkroniek. 12.15 Dinsdag- Buitenlands persoverzicht. 13.00 Selfservice. 17.00 Nlei Een ongetwijfeld zéér instructieve avond hebben Leo Meilink, Barbara Miedema Wilbert Hazelact de vele belangstel lende bezoekers van het 227e Zingende Zolderconcert vrijdag in het Haags Cul tureel Trefpunt geboden. Een soort les, waarin verschillende oude muziekinstrumenten, spinet, por tatief, blokfluit, dwarsfluit, pommer kromhoorn, en hoe ze verder heten mo gen, aan het oor en oog van de weet en' nieuwsgierigen werden vooi'gesteld zulks in muziek uit de tijd, waai-in deze geluidsmedia ontstonden of een Impor tante functie vervulden: dat waren dus de Middeleeuwen en de Renaissance. Na deze inleiding begon eigenlijk eerst pas het eigenlijke concert, waar Barok aan de orde werd gesteld en executanten' ons dus binnenleidden een gans andere wereld. Vóór de pauze vroeg men toen speciaal de aan dacht voor drie merkwaardige persoon lijkheden: de geniale Engelsman John Dowland, de uiterst gevoelige en poë- Vg.' K.V.P. - Den Haag AMSTERDAM (ANP) De rijksover heid heeft geen financieringsplan 'ge- x'eed dat voorziet in een speciale lening de gemeente Amsterdam om de bouw van een muziektheaer in de hoofd- le kunnen realiseren. Teneinde ver dere vertraging te voorkomen zullen B. W op zeer korte termijn bij de raad! voorstel indienen voor het beschik baar stellen van een krediet tot uitvoe ring van de laatste fase van het be- steksklaar maken van het ontwerp en /oor het begin van de uitvoering van de bouwwerkzaamheden voor het mu ziektheater. B. en W. zien op dit ogen- ge enmogelijkheid om, in afwach ting van het gereedkomen van het mu ziektheater, bijzondere maatregelen te nemen die voorzien in alle tekorten aan theaterruimte voor de Nederlandse Ope- raslichting. Wel achten zij het mogelijk dat het aantal voorstellingen van de opera in Amsterdam naast die in de nisschouwburg in de, kbmende jaren v sccll vermeerderd met het geven van voorselMngen in theaer Carré. tisrhe zeventiende-eeuwse Utrechtenaar Jonkheer Jacob van Eyck, beiaardier en (blok)fluitist en de eveneens in deze tijd levende Italiaan, Giovanni Paolo Ci- nia, welke laatste ons bepaald verraste met een Trio-Sonate (in d klein) voor blokfluit, dwarsfluit en continuo. Verraste: door de inhoud van het ge- bodene, niet door de wijze waai-op want afgezien van de onzuiverheden, die irriterend werkten leefde in de vertolking een objectiviteit, die van zo'n werk een kuituur-historisch curiosum maakte in plaats van een brok levende, de huidige mens aansprekende muziek. En wat voor Cima gold,, gold in ge lijke mate voor Dowland en Van Eyck voornoemd. Zo'n Dowland bijvoorbeeld, van wie de tenor Harry Geraerts een drietal lie deren zong. Dat laatste, „Sarrow" ge titeld, is van een diepe, aangrijpende tragiek, waarin een modem mens aan het woord zou kunnen zijn Wie van.de vele hoorders heeft zulks bij de reproduktie hun gepresenteerd, eigen lijk kunnen opmei'ken? Het leek, of de „les" werd voortgezet, een les, waarin de docent zijn eigen wezen, zijn eigen persoonlijkheid bewast op de achtergrond houdt. Na de pauze boden de musici werken van De Fesch, Couberin, Telemann, Bach (Johan Sebastiaan) en Quontz, daarmede hun luisteraars in meer be kende domeinen brengend. B. R. Lurelei komt neer terug Amsterdam Lurelei komt weer te rug met een eigen cabaretprogramma op 1 oktober in Amsterdam. Medewer kenden zijn: Elsje de Wijn, Ronnie Bier man, Riet Henius, Eric Herfst, Marnix Kappers en Jack Horn. Teksten zijn weer van Guus Vleugel die de inhoud van het pi'ogramma „een zonnige kijk op de naderende onder gang van het mensdom" noemt. De ti tel luidt: „Moeder, er komt een bevol- kingseksplosie. Ja kind, dat zal me een klap geven".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1971 | | pagina 2