mening
Pfarrer Jan v. d. Berg: uitgeweken
omdat hij de zielzotg in gevaar bracht
V
VARKENS EN BIGGEN WEER
PRESENT OP DE VEEMARKT
„Simonis te lang op sleeptouw gehouden"
HET HANGT NU AF
VAN BISSCHOPPEN
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 9 JANUARI 1971
touw gehouden. Waar blijft het colle-
LEIDEN „Toen ik vorige week 's avonds thuis
Veltheim werd opgebeld door een goede vriend van
me uit Den Haag - die me liet raden wie tot bisschop
van Rotterdam was benoemd - heb ik later die avond
een fles heel goede wijn opengemaakt, uitstekend
geschikt voor de gelegenheid. Het was een Chateau
neuf du Pape; je zou kunnen zeggen ,,een nieuw
bolwerk voor de Paus" De benoeming van dr.
A. Simonis Is de enige oplossing in de huidige nood
situatie voor Jan Martinus van den Berg SDS, 48
jaar geleden geboren te Lelden en op het ogenblik als
zielzorger werkzaam in het Duitse bisdom Hildesheim
Een jaar geleden voelde hij zich uit het bisdom Roer
mond verdreven. Deze Salvatoriaan was te recht
lijnig In de leer. De bisschoppelijke personeelschef
zei hem: „U bent een gevaar voor de zielzorg in Ne
derland, want u kunt niet denken en spreken vanuit
de Nieuwe Katechismus en de zielzorg in dit land
is gebaseerd op dit boek.
„Dtt kreeg Ik ronduit in m'n gezicht
gezegd", vertelde me gisteren Pfarrer
Van den Berg, die enkele dagen met
verkrf by zijn moeder in Leiden was en
vandaag al weer naar zijn diaspora bij
Brunawflk onderweg is. In het goede
vaderland werd hij opgenomen in de
stroom van emoties rond de omstreden
benoeming. Hy schreef een ingezonden
stuk naar onze krant („een pluim op
uw hoed voor de wijze waarop de Leid-
se Courant ruimte heeft gegeven aan
de reacties pro en contra") en de brief
werd door ons eruit gepikt. Niet alleen
omdat-ie te lang was, maar ook omdat
er opmerkelijke dingen in stonden. Het
was het verweer van iemand, die niet
wil loelaten wat altijd goed en heilzaam
is geweest en door het leergezag in
Rome steeds is voorgehouden aan ieder
die zich een kind van de Katholieke
Kerk wilde noemen. ..Ik ben orthodox
en dat betekent in deze dagen, dat ik
me onmogeiyk heb gemaakt in de ogen
van degenen, die in de loop der jaren
alle strategische posten in het r.k. ker-
keiyk leven van Nederland hebben be
set".
Bulten beslommeringen
de Nederlandse katholieke beslomme
ringen staat. Hij heeft een parochie
van 1200 mensen, verdeeld over 15 dor
pen. Het zijn voornamelijk oude men
sen, die destijds uit het oosten, uit Si-
leziën, uit Polen, als Sudeten-Duitsers
ook, naar het westen vluchtten en zich
tegen de grena met de democratische
republiek op het bondsterritorium ves
tigden. „Oude mensen, vaak levend van
een klein pensioen, maar o zo offervaar
dig. De Miserior-collecte (Vastenactie
zeggen wij in Nederland, red.) bracht
in twee missen 4400 gulden op. Zijn
kudde haalt-ie 's zondags met twee
bussen naar de kerk en de kinderen
gaat hjj langs met een bestelbusje door
deweeks voor het godsdienstonderricht.
Een eigenaardige, rijdende zielzorg.
„Maar ik mag me niet beklagen; er zijn
daar Nederlandse priesters in de buurt
die de hele dag in een karretje zitten,
vaa.k 60 dorpen langstrekkend. Alleen
in het bisdom Hildesheim zijn al zo'n
60 Nederlandse priesters werkzaam;
Aken heeft er wel 100. die sinds de
priesternood na 1945 over de grens
gingen".
Pastoor Van den Berg kent z'n Duitse
Pappenheimers. Hij is 10 jaar bezig ge
weest met het geestelijk welzyn van
Duitsers in Engelse dienst op het Navo-
hoofdkwartier te Mönchen-Gladbach,
waar hij ook aalmoezenier was en kar
dinaal Alfrink een keer te gast had.
In september 1967 kwam hy terug naar
Nederland, waar hij ging werken in
Venlo en meteen in de conflictsfeer te
recht kwam, .die in Duitsland aan hem
was voorbygegaan.
Geen ..illusies*'
Die Nieuwe Katechismus vindt hij een
mooi boek, maar zonder de aanvullin
gen die door Rome gewenst zyn wil hij
er niet mee werken. Hy maakt zich
geen illusies. Prof. SehlUebeekx heeft
hem al 'ns een keer gezegd: „Wij en
Rome denken en spreken vanuit totaal
verschillende cultuurwerelden; wij zen
den op verschillende antennes". We we
ten in elk geval waar we aan toe zijn,
dat Is het enig positieve in deze ont-
wikellng, vindt pastoor Van den Berg.
Jan van den Berg voelt zich geen vluch
teling onder de vluchtelingen. Hij be
schouwt zich als „uitgeweken", sinds
de Roermondse personeelschef hem ver
telde hoe de zaken er voor stonden.
Pater Van den Berg had namelyk
schrifteiyk geprotesteerd tegen de „con
secratiewoorden". die in zijn Venlose
parochie gebezigd werden: „Dit brood
is het teken van mijn lichaam", deze
wijn is het teken van myn bloed".
„Duidelijker kun je niet afwijken van
de leer van de Kerk over de waarach
tige tegenwoordigheid van Christus in
de Eucharistie. Dit is puur bedrog van
de aanwezige gelovigen, die menen de
H. Eucharistie te vieren en in de Com
munie het Lichaam en Bloed van Chris
tus te ontvangen. Daartegen mag je
echter niet protesteren. Drie weken na
mijn protest was ik verplaatst".
Droef gestemd
Pfarrer Van den Berg, die zich tussen
zUn „Ost-flüchtelinge" nauw met de Ne
derlandse Kerk verbonden voelt, is
droef gestemd door de houding van het
Nederlands episcopaat. „Conservatief
ben je als je je nog rooms-katholiek
durft noemen. In Noordwijkerhout is
mij volkomen duidelijk geworden, dat
je als r.k. priester geen enkele rugge-
steun hoeft te verwachten van ons epis
copaat. De bisschoppen hebben steeds
gezwegen en by monde van de kardi
naal alleen dan gesproken als het erom
ging. een definitieve breuk met Rome
te voorkomen. Tot aan die grens hebben
zij de progressisten hun gang laten
gaan. Tic wil niet twijfelen aan de per
soonlijke orthodoxie van de bisschop
pen, maar hun specifieke taak als bis
schoppen, de verkondiging van het Ge
loof, heben zy verwaarloosd en in han
den gegeven van vele „doctores non
docti" (niet geleerde geleerden), die de
Nederlandse gelovigen volkomen in ver
warring hebben gebracht".
Psychologisch was het verplaatsen van
Jan van den Berg voor hem een klap,
nadat hij een eerlijke mening verkon
digde in respect voor de ander en pro
testeerde tegen Iets dat werkelijk niet
door de beugel kan. „Die personeels
chef zei men og: „In Duitsland zitten
zo veel Nederlandse priesters, daar kan
dat nog
Ook In Duitsland verwacht deze „uit
geweken" pastoor moeihjkheden op ge
loofsgebied. Ze zijn er al, op de Synode
'72 zijn ze manifest geworden en de
verschillende stromingen, „maar ik
krijg de indruk, dat de Duitse bisschop
pen de situatie nooit uit de hand zullen
laten lopen. Ik lees hun brieven en con
stateer, dat ik er van harte achter kan
staan: ze zijn niet zo dubbelzinnig en
oppervlakkig als hier in Nederland,
waar je er alle kanten mee uit kunt".
„Wat me beangstigt is. dat men hier de
mond vol heeft met medemenselijkheid, i
pluriformiteit, inspraak, collegialiteit
en er komt zo vreselijk weinig van te
recht. Elkaar te respecteren en elkaar
te laten leven schijnt in dit land niet
meer mogelijk te zijn. En de kardinaal
zwygt. Simonis is al te lang op sleep-
touw gehouden. Waar biyft het colle
giaal welkomstwoord van het episco
paat? Eigeniyk is dit dieptreurig. Ik
vertrouw, dat de kardinaal in geen ge
val een breuk met Rome zal toelaten.
De bisschoppen zyn duidelijk niet ge
lukkig met de benoeming, maar een
afkeuring zou een breuk betekenen.
De situatie is zeer moeilijk. De splitsing
is er al, alleen nog niet officieel uitge
sproken".
De bisschoppen, zegt Jan van den Berg,
behoren geen volgzame, zwijgende scha
pen te zijn, maar sprekende, het geloof
verkondigende herders, naar wie wij
als gelovigen met verstand en hart ge
lovig kunnen luisteren. Zo'n bisschop
ziet het gelovig volk in dr. Simonis, die
in de geest van Christus voor de hoge
raad, tot zijn tegenstrevers zou kunngn
zeggen: „Ik heb altijd openlyk gespro
ken en getuigenis gegeven, in mijn pre
ken, op het Pastoraal Concilie, in inter
views, in artikelen als ik ver
keerd gesproken heb, zeg 't my dan
als ik goed gesproken heb, zeg het mij
dan ooknü Laten wij een ech
te reveille inluiden, te beginnen bij de
bisschoppen".
Een zeer grote groep Nederlandse ka
tholieken heeft tot vorige week het
zwygen ertoe gedaan. Nu breekt de on
zekerheid zich een baan en barst het
uit. Pastoor Van den Berg: „Wat heeft
de vernieuwing in katholiek Nederland
gebracht? Verschrikkelijk Is het. Wat
hebben we van de Kerstvrede genoten?
Verschrikkelijk, maar nietHet
hangt nu van de bisschoppen af. Men- Pastoor V.
sen schreeuwen nu hun nood uit".
TON PIETERS
LEIDEN De eerste Leidse veemarkt in het jaar 1971 begon goed. Na maanden
lang wachten is eindelijk de markt voor de afdeling varkens weer opengegaan.
De aanvoer was redelijk goed: plm. 600 varkens en biggen. Een goed begin ook
voor het handelsverloop. In de meeste sectoren werd een goede handel genoteerd,
wolvee viel een beetje tegen.
LEIDEN Het „Sint Antoniusclubhuis" aan de Mare wordt uitgebreid. Het bestuur van het zalencomplex heeft de
twee panden tussen de ingang en de Caeciliastraat gekocht. Ze worden momenteel afgebroken waardoor een ruimte van
160 m2 ontstaat. Op deze brute-ruimte is de uitbreiding geprojecteerd, die parterre, een kleine zaal, keuken en garde
robe omvat. Op de verdieping is kantoorruimte ontworpen. De Bouw wordt In de loop van deze week onderhands aanbesteed.
Glibberrijm van de week
In 't schapenhok is groot rumoer,
de schapen zijn In rep en roer,
de hamels en de lammeren
en alle ooien op hun kop.
't Rammeien stijgt welhaast ten top
en velen slaan aan 't Jammeren.
Er is revolutie In de stal.
Voor schapen wel een mal geval
dat veel van hen zo bokken.
En wat nog nimmer is geschiedt
de nieuwe herder lust men niet
en daarvoor werd het knokken.
Is 't dan de goede schaapstal wel
waar men verbiterd, heet en fel
als wolven slaat aan 't vechten?
Ze waren altijd tolerant,
nu loopt de zaak toch uit de hand
maar laten zich niet knechten.
De lieve vrede is nu zoek,
men neemt niet meer voor zoete koek
wat pausen decreteren.
Toch is de nieuwe man misschien
wel heel wat mans. En 'bovendien:
de tijd moet het toch lerenI
Runderen - gebruiksvee: Van de afde
ling melkkoeien was er een redely ke
aanvoer. De prijzen van de vare koeien
laten veel te wensen over. De handel in
melkkoeien was goed, die van de
koeien redelijk.
Notering melkkoeien van 1050,
1700,vare koeien 725,1000,—
1575.—.
SlachtrunderenRedelyke aanvoer bij
een goede handel, enerzijds veroorzaakt
door de aanvoer, anderzijds doordat de
omzetten in de slagerijen om en nabij
de feestdagen geen reden tot klagen
hebben gegeven. Vooral de goede kwa-
liteitadieren liepen op in prijs, de maxi
mumnotering kwam op 5,25 per kg
geslachtgewicht
Notering per kg geslachtgewicht vette
koeien van 4,25 5,25; stieren van
ƒ5,— 5,40.
Vette kalveren: De vette kalveren gin
gen vlot van de hand. De aanvoer bleef
beneden de maat, maar de prijzen op
hetzelfde niveau.
Notering per kg. levend gewichtvan
ƒ4.— 4,50.
Wolvee: Op deze afdeling een beperkte
aanvoer, zodat de handel zowel voor de
fok- als slachtschapen zeer vlot verliep
met wat aantrekkende pryzen, prak
tisch alles ging voor de export weg.
Notering: vette schapen van 90,
135,vette lammeren van 125,
175.—
Varkens en biggen: De indruk was dat
het nog maar matig ging. pe handelaars
gedroegen zich zéér gereserveerd, men
moet weer een beetje op gang komen
met deze nieuwe situatie. De prijzen van
de slachtvarkens bleven wel op peil,
dankzij de goede omzetten van varkens-
Geiten i Goede aanvoer met een goede
handeL
Noteringt 35,95,
Boskoop zat dag
damborden
achter
N.
dfr
BOSKOOP Ter propagering
damsport wordt jaarlijks door de dam
club „Boskoop" een ééndagstoernooi ge-1
houden. Het verheugde voorzitter
Trimp dat dit jaar zoveel jongeren onder
de deelnemers waren.
Na afloop van het toernooi werd de
bruikelijke gongwed6trijd gehouden.
De resultaten waren: Groep ITTD. vt
Wijk 5 p.. 2 .T. Fase 4 p.
Groep 2: P. Trim 4 p., 2 D. v. Zijden 4 p.
Groep 3: C. Stolwijk 4 p., H. v. Klaveren
4 punten.
Groep 4: A. M. Stolwijk 4 p., J. van
Klaveren 3 p. Groep 5: P. Fase 5 p.,
L. Dorsman 4 p. Groep 6: H. de Groot
5 p., W. Sekeris 3 punten.
Groep 7: E. J. Hoogerbrug 4 p., M.
Vuijk 4 p. Groep 8: T. de Bruin 6 p.,
J. Lourier 3 p. Groep 9 G. Luiten
6 p., W. v.d. Heiden 3 p.
Groep 10: J. Hoogendoorn, 5 p., H. Ver
donk 5 p., Groep 11: B. v. Klaveren
5 p., P. A. Luiten 4 p. Groep 12: H.
C: Trimp 5 p., Th. Fase 4 p.
Bij de gongwedstrijd kwamen voor de
prijzen in aanmerking: D. van Wijk,
P. Trimp, W. v. Bemmel, G. Boer, G.
Luiten jr., T. de Bruin, H. Verdonk, J.
v. Hoorn.
RIJPWETERING, Voetbal Zon
dag a.s. gaat de v.v. „Rijpwetering" op
bezoek bij VTL te Leiden. Aanvang
2.30 uur. Vertrek per eigen i
1.30 uur.
Nieuwe bisschop 30
By gelegenheid van het enorm lawaai
rond de benoeming van kapelaan Simo
nis tot bisschop van Rotterdam kwam
ik tot de conclusie dat men ons heeft
beduveld- Wat ls namelyk het geval?
Toen nog maar kort geleden overal in
den lande diocesane, dekenale en paro
chiële raden werden opgericht, hebben
velen (mèt ondergetekende) de vraag
gesteld: „Zullen deze raden in de toe
komst niet uitgroeien tot (om het wat
sterk maar duldeiyk te zeg'gen) machts
instituten" Men heeft ons toen ge
nist gesteld en verzekerd, dat dit beslist
niet het geval zou zijn, want deze ra
den zouden uitsluitend fungeren als ad
viescolleges.
Wy zijn beduveld. Immers, wat zien
we nu, zo kort na datum gebeuren?
De diocesane pastorale raad van ons
bisdom Rotterdam eist, dat paus Pau-
lus tot bisschop benoemt de candidaat
die dit adviescollege wenst. Reeds nu,
zo kort na oprichting, weet dit collega
niet dat zijn taak uitsluitend is advies
geven. En men kan van geen enkele
bestuurder of bestuurslichaam eisen,
dat hij handelt en besluit overeenkom
stig een advies.
Indien de diocesane raad van het bis
dom Rotterdam niet heel spoedig tot
het inzicht komt, dat zfln taak alleen
en uitsluitend een adviserende taak is,
lijkt het mij zeer wenselijk, dat deze
diocesane raad in de kortst mogeiyke
keren wordt ontbonden.
C. Koning
Alphen aan den Rijn
priester bisdom Rotterdam
Nieuwe bisschop 31
Wat hebben de socialistische Tweede
Kamerleden mevr. A. M. C. Post-Jan
sen en air. Th. van Lier te maken met
helaas opgeroepen hetze over benoe
ming „bisschop Rotterdam"? Het is
een kerkelijke aangelegenheid, mag dan
de persoon met de hoogste kerkeiyke
waardigheid in Nederland, pro-nuntius
mgr. Felici, zich hier in laten gelden?
Wanneer ln Nederland by een benoe
ming van ryk of gemeente ook aan de
voordracht wordt afgeweken en soms
no. 2 of 3 van de voordracht wordt be
noemd, neemt ieder er genoegen mee
en niemand begint een hetze.
Welnu, mag het hoogste kerkelijke ge
zag, Paus Paul us, ook deze weg volgen
of heeft hy minder rechten dan de
Nederlandse wetgever? Waneer alle ge
lovigen van Rotterdam hun lijst hadden
ingevuld, als ondergetekende, dan wa
ren verschillende namen niet genoemd
geworden. Wanneer Kardinaal De Jong
nog geleefd had, hadden al die Raden
en Noordwijkerhout en vele andere za
ken geen schijn van kans gehad.
D. V, Alkemade
Nieune bisschop 32
Ztjn Jullie er nog, D.P.R. en de veertien
dekens die weg zouden gaan uit protest
tegen de benoeming door Z.H. de Paus
van kapelaan Simonis tot bisschop van
Rotterdam? Jullie hadden al weg moe
ten zijn! De R.K. Kerk heeft geen be
hoefte aan priesters die beter rooms
willen zijn dan de paus. Er is ook hele
maal geen behoefte aan priesters, die
meer ambtenaar dan priester willen
zyn. En ook bestaat er geen behoefte
aan R.K. Theologen, die alle geloofs
kwesties wetenschappelijk vast willen
Waar de R.K. Kerk wel behoefte aan
heeft, dat zijn priesters die op basis
van hun eenmaal ln alle oprechtheid
afgelegde gelofte van gehoorzaamheid
zuiverheid en armoede ernstig proberen
hun priesterlijk ambt te vervullen. En
daarom is het beslist geen toeval, maar
de genade van de H. Geest die Paus
Paulus deze benoeming heeft Ingegeven.
Natuurlijk is dit een grote vernedering
voor allen die andere meer ln hun
kraam te pas komende kandidaten had
den voorgedragen. Dat de D.P.R. en de
veertien dekens niet Inzien wat een
grote verwarring en chaos zy door dit
optreden hebben gesticht, ls al een be
wijs, dat zy zich al gedeelteiyk los ge
maakt weten van Rome. Daarom is
het maar beter, dat zij al degenen die
geloven dat de Paus van Rome de
plaatsbekleder van Christus op aarde is
en Hem willen gehoorzamen, niet meer
lastig vallen met hun z.g. progressieve
leerstellingen-
God zegens Bisschop Simonis!
een r.k. leek
H. J. r. D„ Niouwveen
Nieuwe bisschop 33
Met grote verwondering heb ik na al
het geschrevene over de bisschopsbe
noeming kennis genomen van het stil
zwijgen van de bisschoppen, die zeker
achter een pauselijke uitspraak moeten
staan, in het bijzonder onze huidige
bisschop van Rotterdam. Die zelfde bis
schoppen en hun voorgangers hebben
ons keer op keer voorgehouden de ker
kelijke overheid te gehoorzamen. De
gemiddelde katholiek heeft dat gedaan,
zelf ln de bezettingstqd wat menigeen
met de dood heeft moeten bekopen.
Nu dit stilzwijgen. Laat de bisschoppen
nu ook konsekwent zijn en dat kunnen
zy zonder gevaar als boven omschre
ven. Wy moesten ook helpen het leed
van de wereld te verzachten, niaar deze
houding stapelt veel leed op de man
in kwestie en duizenden katholieken
van Nederland. Hebben zij die dit aan
gaat dit wel eens goed overwogen?
P. M., Leiden
Nieuwe bisschop 34
Tussen de lawine van reacties, ls er een
klein aantal, dat de benoeming afkeurt.
Onder de laatste ook die van Drs. van
der Geest, wiens reactie, gezien zijn
scholing, onsympathiek aandoet. Ik heb
ook zijn verklaring op de bewuste ver
gadering van de D.P.R. in de Adelberts-
kerk beluisterd. Die verklaring getuigde
van onbuigzaamheid: als enige verklaar
de hij zijn ontslag te zullen nemen als
lid van de D.P.R., indien Dr. Simonis
bisschop van Rotterdam zou worden.
Het doet wonderlijk aan, dat juist deze
man beweerde en beweert, dat Dr. Si
monis ongeschikt is omdat hij „niet
plooibaar" genoeg zou zijn!
De heer van der Geest besluit zijn schrij
ven in de krant van 5-l-'71 met de ho
nende opmerking, dat Dr. Simonis een
schertskandidaat moet bhjven. Blijkbaar
heeft de schrijver de lichtelijk met zelf
spot gemengde uitlating van de benoem
de bisschop. dat hij zich als een scherts
kandidaat zag, niet begrepen. Dr. Simo
nis wist, precies als zovelen die zich om
de noodlottige gang van de Kerk in Ne
derland zorgen maken, dat hy, als een
priester die de verbondenheid met Rome
en de trouw aan de geloofsschat van
de wereldkerk niet als loze kreet ge
bruikt maar moedig en onverschrokken
in praktijk brengt, geen enkele kans
maakte, ongeacht van hoevelen hy de
voorkeur zou krijgen. De voordracht van
het kapittel, dat hem (als 2e op de z.g.
groslijst) zonder meer van de kandida
tenlijst verwijderde, bewees dit maar al
te zeer. Is het dan wonder dat Dr. Si
monis zich zelf als een schertskandidaat
beschouwde
Als we dan per sé over schertsfiguren
willen spreken, dan lijkt mij de Diocesa
ne Raad, met zyn onzinnige houding
t.o.v. de benoemde bisschop een heel
goed onderwerp!
Moge Dr. Simoins, aanstonds bisschop
van Rotterdam, lang de goede herder
van ons diocees zijn; moge hij veel he
len van wat roekeloze handen hebben
stukgemaakt!
Herm. Buis,
Leiderdorp.
Nieuive bisschop 35
Wij staan in de wereld bekend als het
land waar alles 50 jaar later gebeurt.
Alleen dit gegeven al had voor de DPR
en andere nieuwlichters voldoende moe
ten zijn om de vele straatlengten die
we in de vernieuwing der kerk op an
dere landen vóór liggen met de nodige
argwaan en reserve te bekyken. Dit
hebben we niet gedaan en het resultaat
is dan ook opperste verwarrring en
vertwijfeling bij velen.
Ook ik ben niet tegen zinvolle vernieu
wing in de kerk, maar wat de laatste
jaren gebeurd is heeft daar m.i. weinig
mee te maken en zou ik eerder als af
braak willen kwalificeren. De kerk
hoeft geen hypermodern, gestroomlijnd
bedrijf te zijn, daar zitten we de hele
week in. Laat er iets van mystiek, ge
loof en vertrouwen heersen met pries
ters die je als priesters herkent en die
je niet voor vertegenwoordigers van
een kledingmagazijn aan ziet. De kerk
moet en kan een oase zijn waar de ge
lovigen nieuwe kracht opdoen voor de
beslommeringen van alle dag. We heb
ben allerminst behoefte aan een deba
tingclub waarvan de leden k la tweede
kamer-niveau elkaar vliegen trachten
af te snoepen. Het hoeft dus verder
geen betoog dat ik van harte Instem
met de benoeming van dr. Simonis en
ik hoop dat de H.H. Dekens en hun
geestverwanten tot inkeer komen en in
zien dat het hoog tijd is van koers te
veranderen teneinde de kerk verder on
heil te besparen.
H. J. H.t Voorschoten
Nieuwe bisschop 36
God zij gedankt! De besprekingen met
de nieuwe bisschop verlopen moeizaam.
We krijgen een koers, verlangd door de
Nederlandse katholieken, die trouw
willen zijn aan de Paus en aan de leer
van de Katholieke Kerk.
Ons aller gebed zal Mgr. Simonis over
de moeilijkheden heendragen: Maria is
nog steeds machtiger dan 14 dekens en
een aantal kanunniken.
Een kaartje of briefkaart aan Postbus
141 te Hoorn betekent: trouw aan de
Paus en instemming met deze benoe
ming.
Dr. J. M. H. v. d. Lugt pr.
De Kaag
Nieuwe bisschop 37
Naan aanleiding van alle Ingezonden
stukken vóór kapelaan Simonis, krijgt
men de indruk dat de priesters die er
tegen zyn, slechte priesters zouden zijn.
In onze parochie zijn ze er o.a. ook op
tegen, maar uit ondervinding weten wij
dat dit' goede en hardwerkende pries
ters zijn. Sinds dit priesterteam er is,
hebben we nog nooit zo'n prachtig
kerstfeest gehad. Er waren verschillen
de H.H. Missen voor alle groeperingen,
dagen van tevoren kon je hen overal op
straat tegen komen om te vragen by
de mensen of er nog een bejaarde of
zieke met Kerstmis de Communie wilde
ontvangen. Een ander loopt de krotten-
wyken af en mede door hem hebben
velen een huis gekregen. Op elk gebied
bloeit de parochie onder hun leiding.
Iemand uit Breda schreef dezer dagen:
„Laten deze priesters, die uit dit bis
dom willen, niet naar het zuiden afzak
ken". U mocht het willen, U en Uw
parochie zouden er van opknappen,
maar wij zouden deze goede priesters
dan hard missen.
Er wordt steeds beweerd, we moeten
kapelaan Simonis een kans geven. Per
soonlijk heb ik ook niets tegen deze
man, maar of we er, zoals b.v. in onze
parochie, op vooruit zullen gaan, betwij
fel ik ten zeerste.
Mevr. v. Zijp-Ouwerkerk fè L.
Nieuwe bisschop 38
We zullen als leek wel nooit achter 't
(deke)naatje van de kous komen, hoe
er precies gemanipuleerd is bij het sa
menstellen van de voordracht van een
nieuwe bisschop van Rotterdam. God
dank is de H. Vader echter geen leek
en gedachtig Christus' woorden „de
laatsten zullen de eersten zijn", heeft
hij de meest „acht"enswaardige candi
daat „naar voren geschoven".
Uit de reacties van de mensen, die ka
pelaan Simonis goed kennen, blijkt
overduidelijk, dat hij ook inderdaad
niet „de eerste de beste" is. want het is
een zeer wijs, zeer vroom, yverig en in
teger priester, met alle gaven die hem
geschikt maken voor dit hoge ambt.
Volgens spraakgebruik „staat" een
priester in een parochie (geestelijke
„staat"), maar zeer vele priesters in
Nederland weten tegenwoordig niet
meer waar ze staan moeten. Ze hollen
maar door. Ze struikelen, ze vallen.
Zouden soms de „dekens" daarom
trachten de lakens uit te delen, waar
door deze gevallenen zich „gedekt" voe
len en onder deze dekens (en lakens)
zich en hun geweten in slaap laten sus
sen. Wat een geluk, dat er ook nog vele
goedwillende priesters en gelovigen zijn,
die zicJx zonder die „dekens" toch niet
in de kou'laten zetten en van nu af aan
als devies zullen voerent
Kapelaan Simonis, geen mleterop, maar
mijter 9P
H. Th. P. - Leiden
Nieuwe bisschop 39-49
Bij de post van hedenmorgen zaten nog
tien brieven van lezers inzake de be
noeming van dr. A. Simonis. Het was
echter technisch onmogelyk om deze
brieven nog vandaag te publiceren.
Om de lezers toch nog enigermate te
informeren over de inhoud van deze
stukken, volgen hier de namen van de
schrijvers en een kernzin uit him brieven:
Een bejaarde van Huize Ro:mburgh -
Leiden (Pro Simonis)! Laten de pries
ters en leken op hun knieën vallen".
H. C. Pont - Leiden (Pro Simonis): „La
ten we hoop en vertrouwen hebben, dat
er wat goeds gaat gebeuren: slechter
kan het niet meer worden". M. H. J. -
Leiden (Pro Simonis): „Geen wij-bis
schop naast bisschop Simonis; links pro
gressieve priesters mogen straks ge
rust van ons weggaan". J. E. de Winter
- Noordwijk (Pro Simonis): „Onze mis
sionarissen, die in de vreemde het ge
loof verkondigen terugroepen, dan kun
nen zy met bisschop Simonis in eigen
land het geloof terugbrengen".
M. Janssens - Noordwyk (Pro vernieu
wing): ,,Het is te betreuren, dat er zo
weinig begrip is voor onze jonge pro
gressieve, zich vernieuwende kerk. Bis
schoppen gaan ons voor op een manier
waar ik bijzonder veel steun in vind".
Bestuur LTV-afd. Lisse (Pro Simonis):
„Wij zullen dr. Simonis bhjven steunen
met ons gebed en alles wat nodig is
om vrede en rust te vinden in de paro
chies". Mevr. Hulgsloot - Oude Wete
ring (Pro Simonis): „Laat de Kardi
naal met de Bisschoppen openlijk voor
hem bidden". P. v. d. Hulst - Zevenho
ven (Pro Simonis): „Ik hoop, dat kap.
Simonis bezield blijft met de Goede
Geest en dat zeer vele Diocesanen hem
blijven steunen met gebed. Eenheid in
de Kerk en ook daarbuiten daadwerke
lijk beleven". M. Menijzer - Leiden (Pro
Simonis): „Een ster van hoop gaat aan
de hemel op". P. J. M. Buis - Leider
dorp (Pro Simonis): „Dekens, kapittel,
Diocesane Raad, hoofden van dienst en
sommige priestergroepen hebben in hun
driftig marstempo naar wat zij zagen
als de toekomstige Kerk van Nederland
het contact met de hoofdmacht, die van
de doodgewone gelovigen, verloren".