PAUL VLAANDEREN WEER
TOT LEVEN IN KRO-TV
Fournet ook
in Wagner
zonder pathos
Ruslana
Antonovicz
Kampioen
schappen
schaatsen
VPRO-studio
in brand
Kleuren-tv
veel gevraagd
PAGINA 2
LEIDSE COUP ANT
VRIJDAG 8 JANUARI 1971
Moeilijk te verteren
OLANG het rapport van de commis-
sie-Donner over de zaak Wieberdink
(de op non-actief gestelde Utrechtse
hoogleraar in de hartchirurgiet niet
openbaar is gemaakt, is moeilijk te
bepalen wat er precies „knelt" in de
kliniek voor hart- en vaatchirurgie van
het academisch ziekenhuis. Wat uit het
rapport is bekend geworden, betreft
mededelingen van de voor ontslag voor
gedragen hoogleraar zelf, die zich zor
gen maakt over liet voortbestaan van
de operatie-mogelijkheden in Utrecht.
Intussen wordt daar al meer dan een
halfjaar niet geopereerd, een moeilijk
te verteren zaak als men weet dat
tientallen hartpatiënten voor een opera
tie lange tijd op de wachtlijst moeten
staan. Terecht maakt de Nederlandse
Hartpatiënten vereniging zich dan ook
zorgen over deze situatie, die nu snel
tot klaarheid moet worden gebracht.
Dat kan alleen door een snelle open
baarmaking van het rapport-Donner.
Het is te hopen, dat minister Veringa,
die het rapport deze week zou ontvan
gen, dat ook zo ziet en dat hij zal
besluiten de bevindingen van de com
missie te publiceren.
Weinig winst
pEN tussentijds bericht van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek her
innert nog eens eraan, hoe weinig
loonstijgingen soms betekenen voor de
reële verbetêring van het besteedbare
inkomen.
Tussen oktober 1969 en oktober 1970
zijn de lonen van arbeiders en employés
gemiddeld met ruim eif procent geste
gen. Maar van die stijging bleef slechts
4V4 procent over voor consumptie en
sparen. Maar deze 4li procent netto
winst was reeds in april van het vorig
jaar bereikt.
Du6 moet de conclusie luiden dat alles
wat er tussen april en oktober 1970 meer
fBrdiend werd dan een jaar daarvoor,
verdwenen is door prijsstijgingen, ver
hoging van premies voor sociale verze
keringen en door de belasting die hier
voor in het progressief tarief een mach
tig werkend wapen heeft.
In zoverre er hogere premies voor de
sociale verzekeringen in het spel zitten,
past de redenering dat die uiteindefcjk
de werknemers ten goede komen. Van de
meeropbrengst der belastingen kan ook
gesteld worden dat ze het uitvoeren van
urgente taken voor de gemeenschap mo
gelijk maken. Maai- wat via de druk van
loonsverhogingen tot prijsstijgingen leidt,
is een bijdrage tot inflatie waar niemand
of niets wijzer van wordt.
In theorie zijn werkgevers, vakcentra
les en overheid het hierover eens; jam
mer dat, wanneer het op de praktijk
aankomt elke bedrijfssector en ook wel
de overheid zich te gemakkelijk laten
meeslepen door de overweging dat het
gelag na veel gemor toch wel door de ge
meenschap betaald zal worden.
Tot het moment komt, waarop de in
flatiegevolgen niet meer geslikt kunnen
worden, omdat dan een grote meerder
heid in de gaten krijgt, hoe wat nu nog
als „weinig winst" genoteerd kan wor
den op een „groot verlies" aan het uit-
CNV in de klem
"17 AN de confessionele vakcentrales
remt het C.N.V. het sterkst het stre
ven af om in Nederland tot één grote
nationale vakbeweging te komen. De
leiders van het C.N.V. krijgen daarvoor
nogal veel kritiek op hun boterham.
De gang van zaken rond de éénuurs-
«taking op 15 december zal de heer Lan-
ser c.s. evenwel tot de overtuiging heb
ben gebracht, dat ze goed op hun tellen
moeten passen alvorens ze aan die kri
tiek gehoor geven. Want in een niet te
verwaarlozen deel van het C.N.V.-be-
8tand heerst grote verontwaardiging over
het feit dat het principieel tegen stakin
gen gekante C.N.V. zich die dag door
N.V.V. en N.K.V. op sleeptouw heeft
laten nemen. Het heeft boze brieven in
tientallen bij het C.N.V.-bestuur opgele
verd, bedankjes van oude getrouwe leden
en zelfs aansporingen om maar niet meer
voor het C.N.V. te bidden.
De meerderheid van C.N.V.-leden zal
het beleid van de heer Lanser c.s. op 15
december wel billijken; veel speelruimte
heeft het C.N.V.-bestuur kennelijk niet;
het zit wat dit betreft in de klem.
Rose Drinkwater (links) heet in de i
Matthews (rechts) blijft Paul
Dinsdag eerste
aflevering
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De in Nederland
overbekende figuur van Paul Vlaan
deren in zijn geboorteland Paul
Temple geheten komt vanaf dins
dagavond 12 januari a.s. wekelijks in
de KRO-teievisie op het scherm in
een serie van dertig afleveringen,
welke geproduceerd werd door de
BBC-tv in samenwerking met Tau-
rusfllm in München.
De auteur van deze serie is de
Britse schrijver Francis Durbridge. die
in een tiental radioseries over Paul
Vlaanderen deze figuur en zijn vrouw
Ina die in Engeland Steve heet
zowel in eigen land als in een zeer
groot deel van de wereld populair
heeft gemaakt. Hij is eveneens de
auteur van zestien lv-series, waarvan
er vele. zoals bv. „De sjaal", inmiddels
in ons land op het scherm te zien zijn
De hoofdfiguur in deze tv-serie over
Paul Vlaanderen hebben wel een ver
jonging ondergaan, Paul is in de serie
een 30-jarige schrijver, die door een
aantal succesvolle films en novellen
zo'n inkomen geniet, dat hij het zich
kan permitteren om één roman per
jaar te schrijven, waarvoor hij drie
maanden uittrekt. De rest van het
jaar probeert hij stof op te doen voor
een nieuw werkstuk, waarbij hij zich
graag verdiept in mensen en proble
men, welke met de misdaad te maken
hebben.
Zijn vrouw Steve, 26 jaar oud, was
voor haar huwelijk met Paul een
succesvol schilderes en is dit ook ge
bleven. Zij is emotioneler dan Paul en
sneller geneigd om conclusies te trek
ken en tot actie over te gaan dan
haar echtgenoot. Thuis worden zij
verzorgd door Kate Alfour. de 40-
jarige weduwe van een sergeant van
de geheime dienst en zelf eens vrou
welijk politieagente.
De rol van Paul Vlaanderen wordt
gespeeld door de Engelse acteur Fran
cis Matthews, die een aantal tv-series.
zo'n 100 tv-spelen en meer dan 40
films op zijn naam heeft staan. Rose
Drinkwater Steve in de Paul
Vlaanderen-serle was o.a. te zien
in de Engelse versie van „Memoran
dum van een dokter" en enkele ande
re bekende Engelse tv-series. Daaren
boven werkte ze mee aan diverse
films. June Eilis Kate Alfour in de
serie heeft al eerder aan Durbrid-
ge-series meegewerkt. Zij trad ook op
in een aantal tv-spelen en films.
In de eerste aflevering van de serie,
getiteld „De nieuwe auto", wil Paul
Vlaanderen een nieuwe personenwa
gen gaan kopen. De mede-eigenaar
van de garage Sammy Carson biedt
Paul de auto gratis aan in i
zijn hulp in een moeilijke kwestie.
Sammy is een oud-gevangene en een
onbekende heeft een grote diefstal ge
pleegd, maar de vingerafdrukken van
Sammy daarbij achtergelaten. Paul
moet de politie zien voor te blijven bij-
het zoeken van de dief.
Moesten we een lijst samenstellen van
d ie ften componisten, die bij Jean
Fournet „spécialité de la maison" heten,
Richard Wagner zou er niet op voor
komen. Toch dwong Fournet gisteren in
De Doelen met een uitvoering van het
voorspel tot Lohengrinrespect af.
En dit terwijl eerste en tweede
vlolisten van het Rotterdams Philharmo-
niech Orkest nu ook niet een ensemble
klank produceren, die ideaal mag heten
voor de half mystieke half sprookjes
achtige sfeer waarin Wagner de ouver
ture tot „Lohengrin" geplaatst heeft.
De kracht van Fournets vertolking Is,
dat hem ook in Wagners muziek alle
pathos vreemd ls. Hij stelt zich tot doel
de uitvoerige inleiding voor de strijkers
solo buiten de romantiek te houden en
geeft het koper bij zijn „binnenkomst"
in de Graalprocessie geen kans om
Tannhauser of Siegfried te spelen.
We hebben al opgemerkt, de klank
van de Rotterdamse violisten is nog niet
mooi, vooral niet homogeen, genoeg om
de Lohengrininleiding te brengen zoals
ze puur-instrumentaal kliriken moet.
Maar elke dirigent van formaat, dus ook
Fournet, weet dat ter wereld maar
weinig orkesten over zo'n strijkers
ensemble beschikken dat ze het
Lohengrinvoorspel kunnen brengen zoals
het moet; gedeeld falen mag voor het
Rotterdams Philharmonisch Orkest hier
dan ook als een halve smart gelden.
Solist in Mendelssohn was de 20-jarige
Israëlische violist Pinchas Zukerman, een
jong talent van formaat, dat we als
we ons goed herinneren vorig seizoen
al eerts als „invaller" in de Doelenzaal
gehoord hebben.
Violistisch is de jonge Zukerman al
een musicus van formaat; gisteravond
Maak een enkele noot (merkwaardig
(ADVERTENTIE)
Ditishet recept:
Kaasfonduevan
Nederlandse kaas.
Caquelon Inwrijven met knoflook.
Dan 4 dl halfdroge witte wijn In
de pan verwarmen tot de wijn
gaat bruisen. Vervolgens 500 gr
fijngesneden jong belegen Goudse
toevoegen, goed roeren en woer
aan de kook brengen. Binden met
maïzena, op smaak
afmaken met
zout. peper,
nootmuskaat
en wat kirsch.
ïgen. Binden me
steeds wanneer een passage afgesloten
werd!) niet zuiver, maar dat waren
dan ook echt niet meer dan Schönheits-
fehler. Qua voordracht speelt de violist
het middendeel van Mendelssohn Ie
„hemels"; we voelen ons meer thuis bij
zijn visie op de snellere hoekdelen. Ook
daar hield Fournet hem qua tempo en
stijl voortreffelijk bij.
Na de pauze een uitvoering van Van
Beethovens „Derde Over Fournets visie
hierop heeft een onzer collega's al ge
schreven.
Wim Sonne veld
in nieuw programma
AMSTERDAM (ANP) Dinsdag 2
februari zal Wim Sonneveld zijn nieuwe
programma presenteren in het Nieuwe
De la Mar theater in Amsterdam. Wim
Sonneveld heeft een nieuw programma
samengesteld dat hij met Willem Nij-
holt en Corrie van Gorp zal brengen.
De teksten zijn deels van Wim Sonne
veld en verder van Hugo Verhage, Mi
chel van der Plas, Jaap van der Merwe
en Simon Carmiggelt. De muziek is
geschreven door Harry Bannink, Wim
Sonneveld en Ruud Bos. De laatste
heeft tevens de leiding over het uit zes
musici bestaande orkest
Vanavond weer Hadimoi
anderen Wim de Bie
Koot en.
VARA. Ned. I, 21.35 uur
Spaanse groep in
„HOT-weekend
DEN HAAG Van vrijdag 15 tot en
met zondag 17 januari 1971 brengt de
Haagse Comedic voor de tweede maal
Ln haar HOT-theater een gevarieerd
week-endprogramma: een „HOT-week-
end". Hoogtepunt daarin is het optre
den van El Grupo Tabano.
Deze experimentele Spaanse groep, ln
1968 opgericht in Madrid, besloot uit
onvrede met de bestaande situatie in de
Spaanse toneelwereld en zucht naar
kritiek op de samenleving in het alge
meen. naar een vorm te zoeken om
deze kritiek richting te geven. Zo ont
stond „Castanuela '70". een mengeling
van cabaret, musical en politiek thea
ter. aaneengeregen door muziek. Type
rend voor ..Castanuela '70" is het veel
vuldig en doeltreffend gebruik van de
copla-dichtvorm, met instrumentale be
geleiding.
Het programma sloeg enorm aan in
Madrid. Maar na drie weken lang voor
uitverkochte zalen te hebben gespeeld,
verbood de politie verder optreden van
El Grupo Tabano. Oorzaak: een hand
gemeen tussen uiterst linkse en uiterst
rechtse redicalen in de zaal, naar aan
leiding van „Castanuela '70".
Na een aantal gastvoorstellingen in
Parijs, komt El Grupo Tabano zijn eer
ste optreden in Nederland in het HOT
geven, vrijdag 15 januari 1971, om 23.00
Voorts worden optredens verzorgd
door Trio Dick van de Capellen met
jazz; Cabaret Zonder Filter uit Tilburg
(3e prijs cabaretfestival. Delft'70); de
pop-groep super sister; Nederlands Un
derground Dans Theater met een anti-
oorlogsshow; de Haagse Comedie met
tippen over Lijken en Nederlandse
Toneelcartoona.
Meer pianistisch
vertoon dan muziek
Wie de antecedenten van uitvoerende
musici nagaat, krijgt vaak de indruk
dat de muziek geen landsgrenzen uiil
erkennen. De pianiste Ruslana Antono-
wicz, die zich gisteravond in Diligentia
aan een klein publiek kwam voorstel
len. werd uit Russisch-Poolse ouders
geboren, kreeg haar opleiding aan het
Weense conservatorium, won prijzen op
concoursen in Genève en Rio de Janei
ro en werkt nu als pedagoge in de
Verenigde Staten.
Zoals voor de hand ligt, kent deze
pianiste het vak pianospelen. Haar vin
gervaardigheid is respectabel, haar tou
cher kan byzonder mooi zijn. Helaas
schort het haar aan werkelijk indrin
gend «tijlbesef en aan echte vertol
kingskunst, waardoor zij haar toehoor
ders meer vergast op noten en instri-
mentaal vertoon dan op muziek in het
algemeen en bepaalde composities in
het byzonder. Haar muzikaliteit reikt
kennelijk niet verder dan een algemene
en vrijblijvende gevoeligheid.
In het van de hak op de tak sprin
gende programma bleek dit al dadelijk
in de sonate in Es groot. K. 282 van de
18-jarige Mozart: in het adagio zaten
romantische en gemaniereerde accen
ten, de menuetten misten gratie, het
allegro sloeg op hol tot een ongearticu
leerd prestissimo. In Bartoks suite opus
14 kwam in de vlotte notenregen de
synthese van Balkan-folklore en mo
dern idioom niet over, en hoe wild en
onevenwichtig waren tempi en dyna- j
miek in de eerste serie van Brahms'
Paganini-variaties!
Het werd na de pauze niet beter:
Ravels sonatine was zoetelijk maar niet
voornaam, Chopins derde ballade ont
aardde in piano-acrobatiek en die
acrobatiek was er ook in de roemruch
te, motorische toccata opus 11 van Pro-
kofiew maar het burleske, het diabolieke
dat deze muziek moet hebben, was ver
te zoeken.
Het pianospel schijnt op de luiste
raars wel indruk te hebben gemaakt,
van de muziek kan dat onmogelijk
worden gezegd.
Dick Verkijk als
spion
afgeschilderd
in Tsjechische tv
HILVERSUM (ANP) De Tsjechische
televisie heeft gisteravond als gemeld
een programma van drie kwartier
uitgezonden over de NOS-medewerker
Dick Verkijk, die vorig jaar in Praag
gearresteerd en uitgewezen werd.
Vanuit de RON-studio in Groningen
had Verkijk na afloop van het televi
sieprogramma voor de radio een tele
foongesprek met de Praagse student
Jan Sling. zoon van de in 1952 opge
hangen Tsjechische partijleider O.
Sling over de inhoud van het pro
gramma. Volgens Sling werd Verkijk
in het programma afgeschilderd als
een spion. Ook de interviews, die hij
in Praag had gemaakt, zouden alleen
als middel voor spionage hebben ge
diend. In het betreffende programma
werden ook de schaakmeester Pach-
m.an, diens echtgenote, een schrijver,
een t.v.-commentator en andere lei
ders van contra-revolutionaire bewe
gingen, waarmee Verkijk contact
heeft gehad, als spionnen aange-
De NOS heeft nog pogingen gedaan
om voor het journaal fragmenten te
krijgen van de documentaire over
Verkijk, maar volgens de Tsjechische
televisie was dat technisch niet moge
lijk.
De VARA-actualiteitenrubriek „Ach
ter het Nieuws" zal mogelijk een deel
van de documentaire uitzenden. Op
verzoek van de chef actualiteiten van
de VARA, Hans Jacobs, heeft een
Oostenrijkse cameraploeg opnamen
van de in Oostenrijk ontvangen uit
zending gemaakt.
Morgen en zondag worden op de Jaap
Edenbaan in Amsterdam de nationale
schaatsk&mpioenschappen verreden.
De NOS-televisie zal hiervan twee
reportages uitzenden, nl. morgen van
17.30 tot 18.15 uur en op zondag ,10
januari van 16.15 tot 16.55 uur. Voorts
zal in het programma „Studio Sport",
dat zondagavond wordt uitgezonden
van 19.30 tot 20.20 uur en van 21.10 tot
21.35 uur via Nederland II. nog flitsen
worden uitgezonden. Commentator is
Theo K oom en. De regie heeft René
Stokvis.
De radio zendt rechtstreeks een repor
tage uit van de schaatskampioenschap
pen in NCRV's sportshow op zaterdag
middag tussen 16.00 en 18.00 uur op
Hilversum III en in het NOS-jrogram-
ma „Langs de lijn" op zondagmiddag
van 14.00 tot 18.00 uur, eveneens via
Hilversum III. Verslaggevers zijn Dick
van Rijn en Fred Racké.
LP-pop. 14.00 Nieuw
het hele gezin, met verzóek-
BELGIE 324 m (Nederlands)
Nieuws. 12.03 Actualiteiten. 12.55 Bul-
gprogrammas. 13.20 Intermezzo.
Beslag gelegd
op Rafaël
BOSTON (Rtr) De Amerikaanse
douane heeft donderdag op verzoek van
de Italiaanse regering eo., schilderij
van de 15de eeuwse Italiaanse schilder
Raphael in beslag genomen. Het schil
derij „portret van een onbekend meisje"
dat in het „Museum of Fine Arts" in
Boston hing. is volgens de douane de
Verenigde Stalen binnengesmokkeld
Wanneer dat is gebeurd werd niet be
kendgemaakt.
Voor belangrijke schilderijen hoeven
ln de Ver. Staten geen invoerrechten
betaald te worden, maar ze moeten wel
worden aangegeven. De waarde van het
schilderij wordt geschat op een miljoen
dollar. Van de zijde van het museum
wilde men niet zeggen hoe het schilde
rij in het bezit van
gekomen.
„Gale is dood", de Britse reportage die
gisteren door CVK-IKOR werd uitge
zonden. maakte «en diepe indruk op
ons. Niet op de eerste plaats door het
gegeven: meisje dat haar hele leven
doorbrengt in verschillende interna
ten. ziekenhuizen en gevangenissen en
dan onder invloed van drugs praktisch
de dood kiest.
HILVERSUM (ANP) Een hardnek
kige binnenbrand heeft vannacht gro
te schade aangericht aan de studio
van de VPRO aan de 's Gravenlandse-
weg in Hilversum. De eigenlijke stu
dioruimte en het archief van VPRO-
vrijdag werden vrijwel geheel ver
nield. terwijl verschillende kantoren
aanzienlijke rook- en waterschade op-
De kostbare apparatuur iri de contro
lekamer heeft men kunnen redden.
Vele tientallen geluidsbanden en pla
ten konden eveneens nog tijdig in
veiligheid worden gebracht. Aan het
feit, dat bij het uitbreken van de
brand zich in het gebouw nog twee
reporters en een technicus bevonden,
is het te danken, dat de villa niet
geheel is afgebrand.
In de studio werd juist de laatste
hand gelegd aan de montage van het
radioprogramma „VPRO-vrijdag",
toen om kwart'voor één men een harde
klap hoorde. In de studioruimte bleek
de kap van een tl.-verlichting naar
beneden te zijn gekomen. Hoewel on
middellijk een brandblusapparaat op
de vlammen rondom de tl-buis werd
leeggespoten, kon niet worden verhin
derd, dat het vuur zich tussen het
plafond en de vloer van de eerste
etage via verschillende lagen geluid
dempend materiaal snel uitbreidde.
Ook de brandweer had de grootste
moeite om het vuur te lokaliseren.
Ondanks de brand werd het program
ma „VPRO-vrijdag" vanmiddag vanaf
vier uur normaal uitgezonden, zij het
wel vanuit een andere studio,
werd. Maar hopelozer bleek uit het
programma nog de onmacht var
maatschappij om zp'n kind echt te
helpen. Een paar maanden voor haar
dood figureerde zij in een t.v.-pro-
gramma over kinderbescherming
vertelde dat ze de dood als enige
uitkomst zag.
Dat programma is door miljoenen ge
zien. Niemand heeft echt kunnen hel
pen. Boos symptoom van de godverge
ten tijd waarin we leven.
Die Britse film maakte alles wat
ervoor zagen onbelangrijk. Ook Caba
retiers voor Vietnam, een fijn caba
retprogramma overigens. Toch, met
alle respect voor de eerlijke belange
loosheid van de deelnemende kunste
naars, een programma dat in het ka
der waarin de VPRO het plaatste i
duidelijk-politieke inslag had.
Immers de hulp gaat naar cén van de
strijdende partijen. Behalve humani
taire gronden zitten er ook duidelijk
politieke gronden aan vast. Bovendien
zat in dat kader een flinke portie i
gruwelverhalen. Als we zonder meer
aannemen dat ze volkomen op waar
heid berusten mogen we toch ve
derstellen dat de gruwelverhalen dia
van de andere kant komen (op tv.
dringen die overigens niet door) min
stens een grond van waarheid sullen
hebben.
Dan nog blijft iedereen vrij te denken
wat hij wil en te geven waar hij wil.
Maar het is fout om zo'n actie dan
uitsluitend voor te stellen als eer
humanitaire, volkomen a-politleke on
derneming.
Vg.
EINDHOVEN (ANP) De verkopen
van kleuren tv-toestellen van Philips
lopen goed, maar van een zware
centverschuiving, van zwart-wit n
kleuren is nog geen sprake. De verko
pen' van zwart-wittocstellen lopen
even goed als die van kleurentoestellen,
zo niet beter.
In de eerste twee jaar van de
koop van kleuren-televisietoestellen in
ons land (1 september 1967 tot 1 sep
tember 1969) werden er 50.000 van deze
apparaten verkocht. In het jaar daarop
verdubbelde zich deze afzet ongeve
zodat er begin oktober jl 200.000 kleu-
ren-tv-toestellen in Nederlandse wonin
gen stonden.